preload loader
Træt, computer, søvnig, keder sig

Er du også smadret, når arbejdsdagen er slut? Så er her nogle gode råd.

Foto: tdenham © Stock.xchng

 

Skrevet af: 

 

Få energi - her og nu

Vil du have energi hele dagen lang?
Vil du have overskud, når du går hjem fra arbejde?
Så følg disse simple råd til hvordan du får energi og overskud hele dagen.

Hvad er energi?
Energi er mange ting. Men i kroppen findes den som fysisk energi og psykisk energi. Den fysiske energi der bruges er også det der kaldes stofskiftet. Stofskiftet er lig med et vist antal kalorier som forbruges. Og spiser du samme antal kalorier som du forbrænder så holder du kalorieregnskabet i balance og vil vedligeholde din vægt. Bruger du mere energi end du indtager så vil du tabe dig og omvendt tage på hvis du spiser mere energi end du forbrænder. Alt dette kan måles og vejes og er meget målbart i laboratorietests.

Den psykiske energi er derimod svær at måle fordi den ikke findes fysisk. Den psykiske energi er det overskud du oplever at have. Jo mere psykisk energi jo mere indhold overkommer du at have i dit liv.

Når du bruger fysisk energi bruger du også psykisk energi og derfor kan hårde og langvarige træningspas gøre at du ikke har overskud til fx at læse en bog eller være sammen med andre. Og på samme måde kan psykisk energiunderskud betyde at du ikke orker at træne, cykle på arbejde eller lege med dine børn, fordi du ikke har overskuddet til at bruge fysisk energi, selvom du ikke har brugt noget af den. Jo højere psykisk energioverskud du har jo mere fysisk energi vil du have - og jo mere psykisk energi du har jo mere overskud vil du have til at være glad, kreativ, social og effektiv i dit liv. Energi kan du hente tilbage til kroppen på forskellige måder.

Her er 5 gode råd til hvordan du henter mest mulig energi i løbet af dagen:

1. drik vand
2. grin dagligt
3. skab stabilt blodsukker
4. træk vejret dybt
5. bevæg dig

1. Drik vand
Drik 1/3 af din kropsvægt i deciliter vand, fordelt over hele dagen. Uden vand ville vi højst kunne leve 3-4 dage. Vand er nødvendig for stort set alle kroppens funktioner - og drikker du ikke tilstrækkeligt til at erstatte alt det vand du mister gennem udånding, sved, urin og afføring, så vil kroppen prioritere hvor den bruger det vand den får. Den vil dermed nedprioritere de funktioner i kroppen der er mindst vigtige for at du kan overleve. Jo mindre vand jo mindre energi vil du have fordi kroppen går på "spareprogram". En af bivirkningerne af at drikke for lidt vand er at du bliver træt, ukoncentreret og hovedpine. Du kan drikke vand fra hanen, med bobler, med citron, kildevand, vand med lime, vand på flaske, vand med brus, vand i glas, vand fra brønden.

Drik 1/3 af din kropsvægt i dl vand dagligt - fordelt på hele dagen
- Drik et glas vand lige når du står op
- Drik når du går på toilettet
- Fyld nogle halvliters flasker med vand og stil dem på dit arbejdsbord eller lignende, så kan du holde øje med hvor meget du får drukket
- Variér dit valg af vand, så det ikke bliver kedeligt: kildevand, dansk vand, mineralvand, postevand, vand med citron, vand med appelsin, drik det af plastik, af glas, af krystal. Gør det lidt spændende.

Fake it till you make it

Hvis du ikke lige kan finde noget at grine over, så skal du grine på kommando. Du skal blot gå i gang med det, selvom der ikke er noget specifikt at grine ad. En måde at starte på er at sige følgende: Ha ha ha ha ha ha ha ha ha hooooooooooh Sig det langsomt og roligt. Forsæt, til du automatisk slår over i en naturlig latter. Hvis det ikke giver dig et naturligt grin, så begynd at lege med hvert "ha". Sig det højt, lavt, gør det laaaaangt, helt kort, syng det osv., og vær ikke genert over for dig selv! Bare giv den fuld gas.

 
2. Grin dagligt

Latter får os til at slappe af og forbedrer vores evne til at rumme de hændelser i hverdagen, som vi ikke har kontrol over. Latter er en god her og nu-medicin mod stress, træthed og mindsket overskud. Latter øger produktionen af endorfiner og neurotransmittere, styrker immunforsvaret og giver dermed færre fysiske symptomer på stress. Latter er godt både fysisk og psykisk. Et godt grineflip motionerer mellemgulvet, hvor der ofte opstår spændinger, når du er stresset, uanset hvad årsagen så er. Mavens muskler motioneres, og selv skulderpartiet er på arbejde, når du knækker sammen af grin. Du kender sikkert følelsen, efter at du har givet efter for et godt grin; så efterlades kroppen med stort velvære og færre bekymringer. Samtidig forbinder latter os med andre. Ved at bringe mere latter ind i dit liv hjælper du ikke bare dig selv, men i høj grad også andre, til at få del i alle de goder, som et godt grin giver.

Og hvis du er i tvivl, om det er rigtigt, så er der kun ét at gøre: Grin, når du er virkelig udkørt. Så har du svaret!

Vi finder ikke de samme ting sjove, så det er op til dig at finde en måde at få grinet på til daglig.

Her er nogle råd til, hvordan du selv kan opsøge det sjove:
- Gå hen til en kollega som du ved altid får dig til at grine
- Ring til en ven, som du ved altid får dig til at grine.
- Køb en vittighedsbog, og grin højt, når du læser noget sjovt.
- Tænk på sidste gang du havde grineflip. Begynd at grine og tænk situationen igennem samtidig.


 3. Skab stabilt blodsukker
Hyppige måltider giver et stabilt blodsukker - og når blodsukkeret er stabilt er tilførslen af energi til hjernen stabil og ditto med resten af kroppen som jo styres fra hjernen. At holde blodsukkeret stabilt er alfa omega for at have en energifyldt krop med masser af overskud. Og vil du slanke dig er det endnu vigtigere at holde styr på blodsukkeret, for store udsving i blodsukkeret giver øget trang til at spise sukker for hurtigt at få blodsukkeret op igen. Men det er en dårlig løsning, for hvis du spiser sukker når du har lavt blodsukker, så stiger blodsukkeret godt nok, men det falder lige så hurtigt igen, men træthed, koncentrationsbesvær, humørsvingninger mv. til følge.

Der er få gode ting at sige om sukker, ud over at det smager godt og at det på kort sigt kan give en forbedring af humør, energi og/eller kan virke smertestillende. Sukker sætter humøret i vejret på kort sigt, fordi det påvirker serotonin i hjernen. Serotonin er en neurotransmitter, der bla. giver en tilfredshedsfølelse i kroppen.

Hver gang du spiser sukker så øges mængden af serotonin i hjernen. Men som med så mange andre stoffer, så skal der mere til jo mere man indtager. Så for at opnå den samme afslappende humørforbedrende effekt af indtagelsen af sukker skal der mere og mere til. Derfor har du lyst til at spise mere og mere af det jo mere du spiser af det. Det betyder at hvis du ikke spiser masser af sukker dagen lang, så bliver humøret dårligere, for hvis hjernen ikke stimuleres i forhold til hvad den er vant til og det påvirker dit humør og din energi, din koncentrationsevne og dit overblik i negativ retning.

Det bedste for at skabe stabilt blodsukker og højt energiniveau dagen lang er ved IKKE at spise sukker. Hvis du er vant til en bunke sukker dagligt, så vil din krop skrige på at få det når du udelader det af din kost, du kan risikere at blive træt, ukoncentreret og få hovedpine, men hold ud! Det varer kun kort tid - og bagefter vil du stå tilbage med den skønneste fornemmelse i kroppen - og have energi til hele dagen. Spis i stedet mandler, nødder og frugt som mellemmåltider.

Fordel dine måltider så du spiser således:
- Spis morgenmad senest en ½ time efter du er stået op.
- Spis herefter hver 2½.-4. time dagen igennem. Lad der maksimalt gå 4 timer mellem hvert måltid.
- Spis 3 hovedmåltider: morgenmad, frokost og aftensmad.
- Alle 3 måltider skal være stort set lige store.
- Spis små måltider mellem hovedmåltiderne.
- Spis sidste hovedmåltid senest 3 timer før sengetid. Hvis du ikke kan spise dit hovedmåltid senest 3 timer inden du går i seng, så del aftensmaden i to mindre måltider, så du spiser før "det du skal" og spiser resten bagefter. Så du ikke kun spiser bagefter og dermed får for stort et måltid.

Sådan kan du huske dine måltider
- Sæt alarmen på din mobiltelefon
- Stil uret på ovnen
- Få din computer til at minde dig om dine måltider
- Sig det til dine nærmeste kollegaer, så de holder øje med dig.
- Lav selv flere………

4. Tag dybe vejrtrækninger
Vejrtrækninger der foregår ind gennem næsen mindsker din stress. Vejrtrækninger der foregår ind gennem munden giver mere stress.
Når du er nervøs eller bliver hidsig, så har du sikkert ubevidst valgt at trække vejret dybt ind gennem næsen, hvis du havde brug for at falde lidt til ro. Og den viden kan du bruge til at stresse ned i det daglige og når stressen mindskes så øges energi og velvære betydeligt.

Tag dybe vejrtrækninger gennem næsen, når du trænger til energi. Allerbedst er det at du går uden for i den friske luft og tager de dybe vejrtrækninger der. Har du ikke mulighed for at komme ud, så sid på din stol med god kropsholdning og træk vejret dybt ind gennem næsen og lad luften forlade kroppen roligt og kontrolleret. Tag 10 dybe vejrtrækninger og mærk forskellen.

5. Bevæg dig
Bevægelse er den faktor der udgør den største variation i dit daglige energiforbrug. Så jo mere du bevæger dig jo lettere har du ved at holde vægten eller komme ned i vægt. Men også energi og velvære er i høj grad afhængig af at du bevæger dig. Bevægelse sætter gang i udskillelsen af forskellige stoffer i kroppen som giver dig energi og velvære stort set med det samme du går i gang. Bare en rask gåtur i 5 minutter gør underværker for din evne til at koncentrere dig, til at holde overblikket og for dit stressniveau. Når du bevæger dig så gør du det som stress er skabt til; du bevæger dig. Og derfor er bevægelse alfa omega for at mindske bivirkningerne af stress.

Har du mistet energien eller koncentrationen, så tag en løbetur op og ned af trapperne eller gangene på din arbejdsplads. Stræk dig og lav bevægelser med ansigtet, hvor du klemmer øjne og mund fast sammen og åbner dem helt op bagefter. Brug alle dine kræfter på at klemme sammen og åbne op. Gentag øvelsen 10 gange og mærk forskellen.

 
 

Firmakurens nyhedsbrev

Få nyheder, guides, opskrifter og meget andet i din mailboks.

Nyhedsbrev

 

Tjek dit BMI

Tjek dit BMI

Prøv at beregne dit eget BMI. Find ud af om du vejer for meget eller for lidt.

 

P4

P4

P4 er den største og mest aflyttede danske radiokanal med et mix af landsdækkende og regionale programmer. Fra DRs ni regioner følger P4 lytterne døgnet rundt med et alsidigt udbud af moderne public service radio.

 

Ha det godt

Ha det godt

Danskerne er i bund, når det kommer til sundhed. Velfærden har sat sig på sidebenene og motion er for mange en by i Rusland. DR1-programmet "Ha' det godt" giver et skub i den rigtige retning - uden løftede pegefingre. Værter er Sisse Fisker og Peter Q. Geisling.

 

dr.dk/sundhed

dr.dk/sundhed

Sitet er en guide til praktisk talt al tilgængelig viden om sundhed og sygdom i Danmark.

 
 
 
 
Du er her: dr.dk > DR1 > Firmakuren > Artikler > Vægttab

© Copyright DR 2017. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.