Sitet opdateres ikke længere.

preload loader
Kontant: Sådan får du kompensation

Det kan være svært at finde ud af, hvilke rettigheder du har som passager, hvis dit fly bliver forsinket. Hvor lang tid skal det være forsinket, hvordan klager man, og hvad kan du få ud af det?

 

Skrevet af: 

 

Flyforsinkelser: Sådan får du kompensation

12. feb. 2013 15.44 Køb & salg

Du har ret til økonomisk kompensation, når dit fly er mere end tre timer forsinket, såfremt forsinkelsen ikke skyldes usædvanlige omstændigheder, som flyselskabet ikke kunne have forudset eller undgået. Dermed menes, at flyselskabet kun kan afvise klager, hvis forsinkelsen skyldes noget udefrakommende, som f.eks. en askesky fra et vulkanudbrud eller sabotage på flyet.

Hvis forsinkelsen skyldes tekniske problemer, såsom en motor, der ikke fungerer, er det selskabets ansvar at vedligeholde flyet, så det ikke løber ind i tekniske problemer, og så du ikke løber ind i forsinkelser.

Der er derfor meget få gyldige grunde til, at de ikke skal udbetale din kompensation.

EU-regler
Passagerrettighederne er beskrevet i en EU-forordning fra 2004 og gælder for alle flyselskaber i EU samt Island, Norge og Schweiz. Flyselskaber uden for EU er også underlagt reglerne, når de flyver ud fra et EU-land, men ikke når de flyver ind.

Det vil sige, at du har ret til kompensation, hvis du eksempelvis flyver med Thai Airways fra København til Bangkok og bliver mere end 3 timer forsinket. Men sker forsinkelsen på vejen hjem, gælder reglerne ikke, fordi det ikke er et EU-selskab, og forsinkelsen sker fra et land uden for EU.

Selskabets ansvar
Når et fly bliver mere end tre timer forsinket, skal flyselskabet gøre alle passagerer opmærksomme på, at de har mulighed for at klage og søge om kompensation. Men det glemmer de som regel, og derfor er det vigtigt, at du kender dine rettigheder som passager, og ikke mindst at du ved, hvor og hvordan du skal klage.

Sådan får du dine penge
Første skridt er at sende en skriftlig klage til flyselskabet, hvor du skriver om forløbet, og hvad du mener, du har krav på. Klagen skal sendes til selskabet inden for en rimelig tid efter rejsen.

Det er ikke altid, man får svar fra flyselskaberne, og hvis man gør, kan det meget vel være med beskeden om, at din klage er afvist, og at du ikke vil modtage kompensation.

Andet skridt på vejen er Trafikstyrelsen. Dem kan du kontakte, hvis flyselskabet har afvist din klage, og så kan styrelsens jurister fortælle dig, om dit krav om kompensation er berettiget. Får du medhold her, kan Trafikstyrelsen imidlertid ikke gøre noget over for flyselskabet, hvis de stadig nægter at udbetale din kompensation.
  

Herefter kan du gøre tre forskellige ting:

  • Du kan køre en almindelig retssag mod flyselskabet.
  • Du kan føre en småsag. Det er en sag, hvor du ikke skal betale for advokat, men kun retsafgiften på 500 kroner.
  • Sagen kan føres i Danmark, selv om forsinkelsen er sket i en udenlandsk lufthavn.

No cure, no pay
Den tredje mulighed er, at du allierer dig med et af de firmaer, der lever af at hjælpe passagerer med at få udbetalt kompensation i forbindelse med forsinkelser, aflysninger eller boarding-afvisning.

Hvis de vinder sagen, får du 75 procent af kompensationen, og de beholder 25 procent. Vinder de ikke, betaler du ikke noget.

Vil du slippe for dyre retssager på spansk, kan de også hjælpe dig i udlandet.

 


 

Send eller anbefal link

Kompensationsstørrelse

3 timers forsinkelse:

Rejser under 1500 km = 250EUR

1500-3500 km = 400EUR

Over 3500 km = 600EUR

5 timers forsinkelse:

Samme kompensationsbeløb eller refundering af billetten. 

 

 

Søg i Kontants arkiv

Søge formular

 



Har du en klage eller en god historie, så vil vi meget gerne høre fra dig.

Send os en mail eller et brev.

 

Forbrugerpanel:

Kontants forbrugerpanel

30. okt. 2012 16:29Kontant

Vi har stadig brug for flere medlemmer i vores forbrugerpanel. Vil du være med?

 

Klager og svar:

Svar på kritik af Samsung-program

4. feb. 2013 12:23Klager & svar

BFE/Samsung benytter desværre det gammelkendte kneb at skyde på budbringeren, når budskabet gør ondt. Samsung har fået alle muligheder for at komme til orde i denne sag og fremlægge synspunkter, statistikker, whatever, for at overbevise Kontant om, at der ikke var en sag. Hvad gør man? Undlader at svare på alle vores konkrete spørgsmål. Holder os hen. Sender et helt overordnet svar, hvor man i al korthed nægter at anerkende, at der er et problem.

 

Nyhedsbrev fra Kontant

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Kontant og modtag nyeste forbrugerafsløringer samt gode råd direkte på din mail.

Nyhedsbrev

 

Kontant Twitter!

Twitter 4

Husk du kan følge Kontant på Twitter!

 

 
kontant

Magasinet Penge giver indblik og dykker kritisk ned i et aktuelt emne.

 
 

 

 

 

 

 
 
 
Du er her: dr.dk > DR1 > Kontant

© Copyright DR 2014. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.