Sitet opdateres ikke længere.

preload loader
Foto: DR©DR

En håndværker-regning kan udvikle sig væsentligt fra det afgivne tilbud til regningen dukker op på skrift.

DR © DR

 

Gode råd om håndværker-regninger

25. feb. 2003 23.26 Bolig & fritid Opdat.: 26. feb. 2003 00.26

GodegHåndværker-regninger, der stiger eksplosionsagtigt i forhold til det tilbud, der er afgivet, er noget mange mennesker har stiftet bekendtskab med.

Men hvad kan man egentlig gøre for at forhindre, at det sker, og hvordan skal man forholde sig, hvis skaden allerede er sket?

Forbrugerrådets jurist, Sonny Kristoffersen, giver gode råd:

1. Bed om at få et skriftligt tilbud på prisen, inkl. moms og andre afgifter.

2. Indgå herefter en skriftlig aftale, hvor det præciseres, hvad arbejdet omfatter, hvornår det forventes udført og afsluttet samt prisen.

3. Forbrugeren har den bedste retsstilling, hvis han lader håndværksmesteren stå for materiale-indkøbet. Så er det nemlig håndværksmesterens problem med hensyn til fejl og mangler ved byggematerialet.

4. Hvis der sker ændringer af opgaven - uanset årsag - skal man altid aftale med håndværksmesteren, hvad ændringen eller tillægsarbejdet betyder for det afgivne tilbud, både med hensyn til pris og tid.

5. Hvis arbejdet bliver dyrere end aftalt, fordi håndværksmesteren tydeligvis har lavet et fejlskøn, eller ikke har undersøgt forholdene godt nok, skal han selv bære et eventuelt tab.

6. Ved mangler og fejl ved det udførte arbejde og/eller byggematerialet er fristen normalt fem år fra det tidspunkt fejlen eller mangelen bliver opdaget.

Send eller anbefal link

 

Seneste gode råd

Ti gode råd til at køre grønt

11. dec. 2012

Her kan du læse ti gode råd, der kan hjælpe dig til at køre grønt.

 

5 gode råd om nybyggeri

4. dec. 2012

Har du købt en nybygget bolig, og finder du fejl og mangler, så er der flere ting, du med fordel kan skrive dig bag øret. Læs fem gode råd her.

 

Skal julegaverne købes på nettet?

4. dec. 2012

Læs her fem gode råd til, hvad du skal være opmærksom på, når du køber dine gaver på nettet.

 

Gode råd om gæld og gældsrådgivning

27. nov. 2012

Gode råd kan som bekendt være dyre. Men her får du Forbrugerrådets gode råd, som kan være nyttige, når du kontakter en gældsrådgiver.

 

Gode råd om flytning

20. nov. 2012

Det kræver planlægning at få flyttet sine ejendele fra en bolig til en anden, uden ubehagelige overraskelser. Vil du flytte med professionel hjælp, kan det svare sig at indhente flere tilbud, og sørge for at få aftalerne på skrift.

 

5 gode råd om fiskeolie

14. nov. 2012

Hvordan opbevarer du bedst din fiskeolie? Og er du i tvivl, om din fiskeolie er harsk? Her kan du læse fem gode råd om fiskeolie.

 

Dine rettigheder ved flyrejser

23. okt. 2012

I forbindelse med rejser i eller fra Europa har du særlige rettigheder. Her kan du få styr på dem.

 

Er et firma kunde hos Trustpilot?

9. okt. 2012

Her kan du læse, hvordan man tjekker, om et firma et kunde hos Trustpilot.

 

Gode råd i forbindelse med fremleje

2. okt. 2012

Hvad skal du være opmærksom på, når du skal fremleje bolig? Læs her nogle gode råd.

 

Gode råd om ejerskifteforsikringer

25. sep. 2012

Det er frivilligt for køber at tegne en ejerskifteforsikring, så hvorfor gøre det? Læs her hvorfor det kan være en god ide at tegne forsikringen.

 

Søg i Kontants arkiv

Søge formular

 



Har du en klage eller en god historie, så vil vi meget gerne høre fra dig.

Send os en mail eller et brev.

 

Forbrugerpanel:

Kontants forbrugerpanel

30. okt. 2012 16:29Kontant

Vi har stadig brug for flere medlemmer i vores forbrugerpanel. Vil du være med?

 

Klager og svar:

Svar på kritik af Samsung-program

4. feb. 2013 12:23Klager & svar

BFE/Samsung benytter desværre det gammelkendte kneb at skyde på budbringeren, når budskabet gør ondt. Samsung har fået alle muligheder for at komme til orde i denne sag og fremlægge synspunkter, statistikker, whatever, for at overbevise Kontant om, at der ikke var en sag. Hvad gør man? Undlader at svare på alle vores konkrete spørgsmål. Holder os hen. Sender et helt overordnet svar, hvor man i al korthed nægter at anerkende, at der er et problem.

 

Nyhedsbrev fra Kontant

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Kontant og modtag nyeste forbrugerafsløringer samt gode råd direkte på din mail.

Nyhedsbrev

 

Kontant Twitter!

Twitter 4

Husk du kan følge Kontant på Twitter!

 

 
kontant

Magasinet Penge giver indblik og dykker kritisk ned i et aktuelt emne.

 
 

 

 

 

 

 
 
 
Du er her: dr.dk > DR1 > Kontant > Gode Råd

© Copyright DR 2014. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.