preload loader

Hvad er lort, og hvad er lagkage? Hvad er kvalitet? Hvad er kunst, og hvad er underholdning? Tidligere leder på den Europæiske Filmhøjskole Søren Høy interviewer samfundsdebattør og erhvervsleder Morten Albæk, der mener at folk generelt har sværere og sværere ved at skelne lort fra lagkage. Interviewet varer 39:48 min.

 

Lort eller lagkage?

03. januar 2011 kl. 14:50 på DR2

Sendt første gang d. 05-10-2010 på DR2.

Erkend at du er gennemsnitlig, for så får du faktisk meget mere ud af kunst!

Den kontroversielle tese kommer fra samfundsdebattør, forfatter og erhvervsleder Morten Albæk i Danskernes Akademi.

Albæk mener, at folk generelt har sværere og sværere ved at skelne lort fra lagkage - kvalitet fra ikke-kvalitet. Og forklaringen er enkel: Folk tror for meget om dem selv.

- Og derfor får de kun det halve ud af mødet med kunsten, siger Morten Albæk.

Forklaringen skal ifølge Albæk findes i, at 90 procent af os er gennemsnitlige, og kun 10 procent af os er ekstraordinære.

Hvis vi går ud og møder omverdenen med holdningen, at vi er gud på jorden, så har vi et falsk selvbillede, og det skaber et falsk virkelighedsbillede.

- Og så får vi svært ved at skelne kunsten fra det almindelige, og det ekstraordinære fra det gennemsnitlige. Så før man har erkendt sig selv fuldkommen, vil man altid fare vild i, hvad der er kvalitet, og hvad der ikke er kvalitet, siger Morten Albæk.

Han mener, at man ligefrem vil kunne komme ud i, at mødet med kunsten er anstødelig.

- Fordi den minder os om, at vi er uperfekte og gennemsnitlige …

Misforstået kunst
I Danskernes Akademi tager Morten Albæk også fat i begrebet kunst i samtalen med den tidligere leder af Den Europæiske Filmhøjskole, Søren Høy.


Spørgsmålet til Albæk er, om danskerne forstår værdien af at have et frodigt og sundt kulturliv?

Selv om 75 procent af danskerne regelmæssigt benytter sig af kulturtilbud, så mener Albæk, at der er tale om begrebsforvirring. Ifølge ham tror folk i dag, at kunst skal underholde og være uden kant.

- Kunst uden holdning er pr definition ikke kunst. Kunst skal være grænseoverskridende og eksperimenterende, siger Albæk.

Han mener, at kunstens rolle siden 1970'erne er blevet at underholde.

- Den skal gøre, at vi kan glemme og fortrænge det forhold, at virkeligheden er mere kompleks, end vi vil vide af.

Derfor skal man turde tage diskussionen om, hvad der er kunst. Og han har selv en definition klar:

- Kunstnere skal opfattes som opdagelsesrejsende, der bliver sendt ud i fremtiden. Og derfor vil kunst meget ofte blive misforstået af et flertal i sin samtid. Og kunst skal IKKE hygge, siger han.

Er du selv mere til underholdning end kunst? Få sat dine egne holdninger på spidsen i samtalen i Danskernes Akademi. Samtalen er lagt ind øverst på denne side.

Tidligere brugerkommentarer
#1  05-10-2010 15:30  Ida Exner Hvor er det dog fantastisk dejligt at høre et moderne menneske sige disse kloge ting. Det gør mig virkelig glad. Hør efter folkens! ;-)

#2  05-10-2010 15:46  bob
yderst interessant livsanskuelse på mange måder en øjenåbner.

#3  05-10-2010 17:02  Jens Ulrich Petersen
Pragtfuldt. Sådan skal det være. Sådan er det! Guldkorn!

#4  05-10-2010 17:11  Morten Larsen
Et herligt friskt og klogt pust af indsigt fra Albæk. Det var så danskerne, der fik sig en formaning. Nu mangler vi så bare, at resten verden accepterer, at kunst uden holdning pr. definition ikke er kunst, og at kunst skal kunne være grænseoverskridende og eksperimenterende uden at blive mødt med bomber og mordtrusler. Det kniber det jo gevaldigt med rundt omkring, hvor grænseoverskridende kunst med en holdning mødes af en krænkelses-mentalitet og holdningen, at vi er gud på jorden.

#5  05-10-2010 18:43  odaqtytsi
Jamen små venner, manden har jo ikke noget tøj på...
Anmeld til redaktionen#6  05-10-2010 18:48  Mark AagerupVirkelig inspirerende af Albaek, dejligt at se et opgoer med den lala-epidemi der haerger vores tid og verden. Et samfund i forfald, der selv tror vi er paa toppen. Bulls eye!
Forsaet det gode arbejde Morten

#7  05-10-2010 19:23  Bjørn Eriksen
Sikke dog en gang sludder og vrøvl!!!
Man får noget ud af kunsten ved at vide noget om den, ved at interessere sig for den, ved at stille spørgsmål til den - ikke ved at være specielt begavet, eller mindre begavet. Kunst forstås i øvrigt ikke udelukkende med intellektet, men også med følelsen og med kroppen. Man behøver faktisk ikke engang at have forstand på kunst, for at få noget ud af den, man skal bare lukke øjnene op, og give sig god tid i mødet med det enkelte kunstværk. Give sig god tid til eftertanke og refleksion.

Der er så mange som ikke selv er kunstnere, der mener at de ved noget om hvad kunsten SKAL! Hvad skulle begrundelsen være for at kunsten ikke må være underholdning??? Hvis det bare stadigvæk er kunst!!! Men det er måske netop det der er problemet, at fordi det udelukkende er underholdning, er det ikke længere kunst? Og det er jo en helt anden diskussion...

God kunst bliver skabt af gode kunstnere, og den gode kunst de skaber, gør lige præcis det den skal.

Kunst behøver skam ikke at være grænseoverskridende og eksperimenterende, for at være god kunst.

Den franske kunstner Pierre Bonnard, var f. eks. ikke nyskabende men byggede sine malerier op som en slags sen-impressionist, med andre ord en eftersnakker, og hurra for det!

#8  05-10-2010 21:29  Kasper Lund
(...) det er kernen i al kunstnerisk udfoldelse, at man ikke kender udfaldet. Kunst er eksperiment, eller også er det ikke kunst. Og netop derfor kan man ikke lave en særlig hellig retning kaldet eksperimenterende kunst«.

- Søren Ulrik Thomsen

#9  05-10-2010 21:51  Peter
Meget enig med Bjørn Eriksen

#10  05-10-2010 22:28  Silas Jørgensen
Det er simpelthen så godt sagt. Jeg er så glad for den mand!

#11  05-10-2010 23:20  AristotelesEnig med #5.
Albæk siger at folk tror for meget p
å sig selv, hvorefter han giver os SANDHEDEN om danskeres forhold til kunst. Ha ha, jeg må le. Måske skulle han lære at skelne sin egen stemme fra lagkage.


#12  05-10-2010 23:48  Jesper
Hvad er kunst !
Væk med såkaldt statsfinansieret kunststøtte

Hvis folk ikke kan leve af at være kunstner så find
et arbejde.

Asger Jorn er 100 % skrammel, spild af ressourcer

Morten Albæk har en skrue løs

Folk der tror at de har forstand på kunst er til grin

Folk der betaler flere tusind kroner for kunst er til grin.


#13  06-10-2010 00:06  Jan the Man
Jeg erkender, at jeg er gennemsniltlig! Forstår dog godt, hvad Albæk siger og mener, men havde aldrig evnet at formulere det selv!

Jeg går ud fra, at der er noget om det, han siger....

#14  06-10-2010 02:48  G. Emmensnit-LigGennemsnitlig-schmennemsmitlig.
Han har jo ikke tøj på, siges det længere oppe. Nej, ikke en trevl, men det har sikkert været meget dyrt, så sig det ikke til ham.. - Han har heller ikke meget kød på; faktisk kan man se igennem skelettet.

Hvis man tillige slår det indre, lange lys til, og anskuer baggrunden, et ufærdigt, kaotisk basrelief m/infantilt skrigekor af lidende misundelse og altædende forfængelighed, der via den givne opmærksomhed vises på den gamle, kondemneringsmodne staldvæg han læner sig op ad, ligner det for ham en lysende mediekarriere, men for betragteren det ganske, rene ingenting. En spastisk dødedans om taletidens forkneppede blykalv. Muligvis et kunstværk. En samtidstragedie. Underholdende er det i hvert fald ikke.

Og strøm er satans dyrt i disse tider, så jeg slukker straks igen for lyset, og lader wannabe-geniet slå flere tragiske blindslag i mørkets tjæredej, uden tilskuere, med de spidseste af underudviklede knoer, mens han sikkert overvejer hvilken affekteret snyltestrategi han nu skal vælge sig, for at få nogen til at tænde lyset, så den intellektuelle striptease kan fortsætte.

#15  09-10-2010 06:08  Christophpher>5
Jeg er helt enig. Og det står heller ikke for godt til med Søren Høy. Han startede ellers godt under Ole Michelsens vinger.

#16  10-10-2010 13:26  frederik
Interessant udsendelse, men smertefuldt så langsomt videoen streamer, selv med en god internetforbindelse. Kunne I ikke lægge klippene til download eller til afspilning i flere forskellige opløsninger, så man kan se udsendelsen uden hak og pauser pga streaming?

#17  14-10-2010 13:13  Kim
Så mange ord.... Mening er kunst.

#18  16-10-2010 13:37  EnKollega
Enig med Odaqtytsi - dit udsagn er enkelt og rammende.
Enig med G. Emmensnit-Lig - dit udsagn er episk smukt formuleret.
M. Albæks spidskompetance er selvpromovering og markedsføring af Albæk selv - desværre er der for få, som evner af gennemskue det, og derfor forsøger han at gøre dette marked til hans - gennemsnitlige mennesker, som han vil forføre med tomme ord uden væsentlig substans. Strukturerede almindeligheder garneret med teenage-oprørske hør mig-provokationer. Er hans bog - generation fucked up et selvportræt?
Ja jeg gik efter manden - men der var intet væsentligt at kommentere i hans udsagn.

#19  16-10-2010 14:47  Tom
Men geniet kommer først ind i kunstneren med modernismen. I antikken var geniet Genius en udefrakommende påvirkning a la Amor.

Sikke noget møg. Jeg er enig. Hvorfor stopper han ikke op og laver sin egen bevægelse? Hvorfor sidder han bare og brokker sig?

#20  16-10-2010 14:47  Tom
Men geniet kommer først ind i kunstneren med modernismen. I antikken var geniet Genius en udefrakommende påvirkning a la Amor.

Sikke noget møg. Jeg er enig. Hvorfor stopper han ikke op og laver sin egen bevægelse? Hvorfor sidder han bare og brokker sig?

#21  17-10-2010 09:31  Ivan
Kunsten er vel, der hvor den slår igennem, udtryk og fortolkninger af de aktuelle strømninger der eksisterer i samfundet. Når kunsten så udtrykker underholdning, er det et udtryk for, at vi er blevet passive og lader os underholde og styre. Var det cæsar der sagde noget i retningen af, giv folket brød og skuespil, så har du magten.

#22  19-10-2010 22:43  Frank Larsen@EnKollega
Lidt imponerende, at du kan have en mening om manden frem for emnet. Især når du ikke har læst det han skriver, og det han ellers står for.

Så; hvad er din holdning til kvalitet, middelmådighed og lort?

#23  16-11-2010 21:21  DanielManden har i den grad tøj på.
- det må være hårdt at føle sig ramt.

#24  10-12-2010 15:10  Daniel@ Bjørn Eriksen

Når du definerer god kunst, så har du allerede mistforstået meningen med den.

Der er ingen god eller dårlig kunst.
Der er KUN subjektiviteten

#25  03-01-2011 16:31  martin
Hmmmm,,.... meget af det han siger lyder rigtigt i min øregang - vi lever i en verden der er bedøvet eller mere eller mindre bevidstløs ikke blot hvad kunst angår. Mennesker har jo lov til ikke at interessere sig for kunst uden at man er dum :-)

#26  03-01-2011 17:37  Bobby
ENDELIG en der fatter det !! Morten ALbæk I looove you !!!!
altsammen ting jeg har reflekteret over de sidste mange år..
endelig en der siger det som det er ! tak Morten, nu kan jeg sove mere roligt.. :)

#27  04-01-2011 03:18  Bj@rne
Hvis meningen er at vi skal huske os selv på at få et for os godt liv - og vi definerer selv godt - så var det et pragtfuldt indlæg.

#28  04-01-2011 03:41  PjalteFar
Fantastisk udsendelse!! Fatter ikke der er så mange idiota/ idiotes der ser DR2, men det er jeg nu glad for at de gør.
Han har da i aller højeste grad tøj på, han blander sig i samfundsdebatten, og har mere end maange andre noget meget relevant at sige dig og mig.

#29  04-01-2011 18:23  Hamid Sabet-Saeidi
Jeg har været i Danmark siden 85, og første gang i 25 år kunne jeg høre, at en dansker kan skelne mellem lort og lagkage. Jeg er ubeskriveligt interesseret i at få en kopi af dette interview. Kan I hjælpe mig med det? På forhånd TAK! Hamid Sabet-Saeidi

#30  04-01-2011 21:20  Redaktionen på Danskernes Akademi
Der er nogle særlige regler for, hvornår private og virksomheder må købe DRs arkivmateriale. I kan læse mere om arkivsalg på denne her hjemmeside: http://www.dr.dk/OmDR/DR_Arkivsalg/20100809130010.htm - Og ellers bliver udsendelsen liggende på vores hjemmeside. Eftersom det er en genudsendelse, bliver den ikke lagt ud som Podcast.

#31  05-01-2011 01:50  René Kaspersen
Udsendelsen er hver eneste sekund værd, en øjeåbner og opfordring til at føre et aktivt kontra passivt liv. Et sådant budskab, er vist på sin ret at fremmane i denne tid med folkesygdomme som fx depression. Han er provokerende, ved modigt at skelne mellem kunst og ikke kunst, for hvis at der overhovedet kan være tale om kunst, så må der nødvendigvis også eksistere ikke kunst. Essensen i udsendelsen er, at det er muligt for individet at tage magten tilbage over sit liv. Og at dette simpelt gøres ved aktivt at skelne fremmende fra ikke fremmende påvirkning, hvor han bruger kunst og ikke-kunst som analogi.

Super interessant og relevant udsendelse, hvis man finder underholdningsindustrien afsporet, hvis dette ikke er tilfældet, så bør man nok ikke se udsendelsen - da den vil kunne fremkalde indre vrede og ulykke!
René K

#32  05-01-2011 22:42  Erik Kanstrupgaard
En stor tak til Søren Høy for den spændende og berigende debat, hvor Morten Albæk gav mig en intellektuel spire om det tænkende og skabende individ. En introduktion i intellektuel berigelse, hvor moral og etik i dagliglivets gøren og laden fik en høj prioritet. Og så kunne debatten forståes af de fleste lyttere/seere. (Julens dimensioner)(Der ude i stilhedens horisont. Der ude i lysets skarphed. Der ude i kærlighedens glæde. Der ude i højdernes skygger og lys. Der ude repræsentere folkets Mahavatar Babaji kommunikationens kunst. Måske via Yoga. Måske via noget guddommeligt)? EK, dec.2010

#33  12-01-2011 10:58  Morten SkateCity Hansen
GENIALT :-) Det eneste det drejer sig om er jo for fanden at prøve .... at gøre det bedste man formår i nuet.
Prøve lidt hver dag. Prøve at forstå ... prøve at blive sundere i krop, tanke og sind ... så vil det altid være bedre end igår, og det er Morten Albæk og billedet fra hans teenage år, perfekt eksempel på. At prøve hver dag, er det eneste man kan forlange af folk. OG hvis dem der har prøvet og erfaret mere end sin næste, prøver at hjælpe/ inspirere og moralisere, så er man vægt på den rette side af vægtskålen. Jo mere vægt, jo mere bevægelse i den retning. Hvad lægger du vægt på???

#34  19-01-2011 14:12  Christian
Ja, lort og lagkage. Vi skal her høre på en autoritet: en adjungeret professor i filosofi, der imidlertid ikke har en eneste videnskabelig produktion bag sig, der blot tilnærmelsesvis kunne retfærdiggøre en ansættelse som ph.d.-studerende. Ironien kan ikke blive tydeligere: Universitetsverdenen – i dette tilfælde Ålborg Universitet – har ansat lort som lagkage. Popfilosofi på ’Alt for damerne’-niveau ophøjes til videnskab og indsigt, mens den substantielle universitetsforskning beskæres som betændt kød i finanslovsforslag og genopretningsplaner. Er dette virkeligt hensigten med Danskernes Akademi? At promovere videnskab som X-faktor på Regensen og foregive, at nationens innovative fremtid synes at ligge i pomadehår og Armani-jakker , mens uddannelsessektoren bløder og taber store dele af nutidens unge på gulvet. Drop dette pis og vis, hvad videnskab og tænkning er, kan inspirere til og generere.

#35  21-01-2011 14:09  Marius
Tak for denne øjenåbner Morten! Har endelig forstået budskabet. /Marius 15

#36  04-02-2011 02:06  Jørgen Storm
Aldeles ligegyldigt visse-vasse.

PS: Et særligt karakteristika ved såkaldt kunst er, at de, som forbruger dette opreklamerede produkt, forlanger andre skal betale for deres hobby!

#37  06-02-2011 03:16  Chris
MA har jo fuldstændig ret. Han får virkelig opridset pointerne klart og kompromisløst. Super tjekket!

#38  11-02-2011 13:20  Kasper
Det kan godt være at Morten Albæk er glad for sig selv. Men lad ham da være det. Hans budskaber er da interessante og ja og han bevæger sig ikke på forskerniveau, men hvad så. Er det ikke netop pointen, at danskeren er gennemsnitlig, så må formidlingen også være det. Og DR skal give oplysning til hele befolkningen.

#39  12-02-2011 17:20  J.P.Frandsen
Kunst er politik. Der vedtages af en flok sammenspiste nogle sandheder og alle der der ikke vedkender sig til disse sandheder mistænkeliggøres. Der er kunst og politik ens. Kunst i dag er for en stor del bare dårligt håndværk på skatteydernes regning. Det er beklageligt da også en stor del af fortalerne for denne tilstand er aflønnet med skatteydernes penge. Vi lever i en tidsalder hvor løgnen har større tilslutningeskare end sandheden. Sandheden gør folk nøgne under tøjet.

 

Send eller anbefal link

Søren Høy

Tidligere leder af Den Europæiske Filmhøjskole, Ebeltoft
Læs mere

 

Morten Albæk

Forsker og iværksætter
DTU Systems Biology
Læs mere

 

Mere fra denne taler

 

Ph.d. på 3 minutter

Har du tre minutter? Brug dem på et forsker-portræt.

 

SENESTE UDSENDELSER

OM KULTUR & SPROG

 

To sprog - en udfordring

Næsten fire ud af ti tosprogede elever har så ringe kompetencer, at de ikke er i stand til at få en ungdomsuddannelse efter grundskolen. Hvad skal der til for at forbedre undervisningen for dem? Programmet kigger nærmere på sprogets betydning.

 

P.C. Skovgaard – Synsvinkler på verden

Adjunkt Karina Lykke Grand beskriver i denne forelæsning, hvordan P.C. Skovgaard med stor præcision maler skyer, planter og sten og forvandler de vante omgivelser til en verden observeret i tråd med tidens naturvidenskabelige tendenser.

 

P.C. Skovgaard – en dansk nationalromantiker

Museumsinspektør Gertrud Oelsner fortæller her, hvordan flere af Skovgaards motiver kan forstås i lyset af hans politiske interesse.

 

Passer CV-boksen?

Står der forskellige titler og arbejdssteder i teksten til forelæsningen og CV-boksen? Forklaringen kan være, at forelæseren har skiftet job, siden forelæsningen blev optaget og sendt.

 

Dit forslag!

Har du en rigtig god idé til et tema eller forelæsning, vi kan tage op i Danskernes Akademi?

Send dit forslag til redaktionen, og vi vil tage det op med vores samarbejdspartnere på universiteterne.

Skriv til: akademi@dr.dk

 

 

Akademiet som Podcast:

Hvis du vil abonnere på dette program har du fire muligheder:

  • iTunes
    Klik her, hvis du henter programmer med iTunes
  • ZENcast
    Klik her, hvis du henter programmer med ZENcast Organizer
  • XML
    Højreklik og kopier linkadresse

Læs mere om podcasting her

 

SENESTE UDSENDELSER

Lad os få hverdagsknaldet tilbage!

Psykolog Sanne Neergaard fortæller her, hvordan vi i vores naivitet, dovenskab, grådighed og uforstand vil have alt - intet mindre. Vær klar til en seksuel skideballe!

 

Hvor er min bedre halvdel?

Prodekan Anne Marie Pahuus fra Aarhus Universitet giver her sit bud på, hvad der er op og ned i kærligheden og erotikken.

 

Med Darwin på dating

Psykologistuderende Benjamin Graneberg fra Aarhus Universitet fortæller her, hvordan vi på trods af vores moderne kultur stadig er præget af stenaldermenneskets syn på forplantning og sex.

 
 
 
 
Du er her: dr.dk > DR2 > Danskernes akademi > Kultur___Sprog

© Copyright DR 2012. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.