
BM 19.03.2009 

 

 

 

Henvendelser til DR om 

programvirksomheden 

2. halvår 2008 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Januar 2009 

Jacob Mollerup 

Lyttternes og seernes redaktør i DR 

 

 

 



 

 
 

 

 

 

1. Sammenfatning .................................................s.3 
 

 

2. Trends og tal for henvendelser .........................s.3 

 

 

3. Gennemgang af 22 klagetemaer .......................s.7 

          a. 13 nye temaer 

          b. Ni gengangere 

 

4. Andet led i klagebehandlingen.........................s.20 

a. Klagevejledninger 

          b. Pressenævnssager 

          c. Sager for lytternes og seernes redaktør 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 2 



1. Sammenfatning 

 
Rapporten giver et indblik i det seneste halvårs henvendelser til DR om programmer, 

web-tilbud m.m. Afsnit 2 beskriver udviklingen i henvendelser vedr. programmerne - 

det seneste år har der været et fald i antallet af klager. Hovedvægten i rapporten lig-

ger på beskrivelsen i afsnit 3 af i alt 22 forskellige emner, som har præget de kritiske 

henvendelser det seneste halvår. For hver enkelt af emnerne beskrives kritikken, DRs 

svar og de konsekvenser, ledelsen mener, der bør drages.  Rapporten redegør i afsnit 

4 for det såkaldte ”andet led” i DRs klagebehandling og omtaler her alle de DR-sager, 

der har været afgjort af hhv. Pressenævnet og af lytternes og seernes redaktør (i 

form af indstillinger til generaldirektøren).  

Samtidig med denne rapport udsendes - som i tidligere halvår - også en redaktørbe-

retning, der rummer lytter- og seerredaktørens kommentarer til sit arbejde. Alle halv-

årsrapporter fra og med 2005 kan findes på www.dr.dk/etik. 

 

 

2. Trends og tal for henvendelser 
 

Det er op mod fem procent af DRs brugere, der i løbet af et år henvender sig om pro-

grammerne - med spørgsmål, kommentarer eller kritik. I 2008 kom der via Kontakt 

DR (der bestyres af DR Licens og Programservice) knap 62.000 henvendelser - heraf 

kom knap 7 procent via den særlige klagefunktion.  

 

DRs Teknikinfo har i 2008 besvaret knap 4000 henvendelser - primært om modtager-

forhold og betjeningsproblemer. Det skønnes, at kun fem procent af henvendelserne 

handlede om fejl, DR var ansvarlig for. 
 

Det er fortsat redaktionerne der har det største - og fortsat stigende - antal henven-

delser fra lyttere, seere og web-brugere om programmer og udbud. Skønsmæssigt 

har der således samlet været over 200.000 henvendelser om programmerne i 2008. 

 

Der er meget stor forskel på, hvor omfattende redaktionernes kommunikation med 

brugerne er. Magasinprogrammer som Kontant og Penge på DR1 har f.eks. en velor-

ganiseret kontakt til sine seere og efterspørger løbende historier og tip. Hvert af pro-

 3 

http://www.dr.dk/etik


grammer modtager på en typisk uge over 100 henvendelser - nogle gange mange fle-

re. Magasinet 21 Søndag får færre - typisk 10-20 pr. udsendelse.  

Et program som Premiere på DR2 får fra 5-20 henvendelser hver uge - de allerfleste i 

øvrigt meget positive. Deadline 22.30 på DR2 får typisk 3-5 henvendelser hver aften. 

Allerflest henvendelser kommer der i forbindelse med de store live-udsendelser på tv - 

som f.eks. OL-transmissionerne og store underholdningsshows som X Factor og Talent 

2008 (se afsnit 3.a.). 

I den modsatte ende ligger bl.a. Radioavisen. Selv om man sender mange gange i 

døgnet på flere forskellige kanaler - og samlet er Danmarks mest brugte nyhedsfor-

midler - får Radioavisen kun få daglige henvendelser. Ser man alene på klagerne, er 

det kun et par stykker dagligt. 

 

Figur 1. Antal program-henvendelser via DR Licens- og Programservice  og Journalen.

69.698

87.427

77.160

61.727

0

20.000

40.000

60.000

80.000

100.000

120.000

2005 2006 2007 2008
* Web-indgangen til Programservice  (hvor der i 1.halvår 2008 er registreret 16.473 henvendelser) var nede i perioden 21.april-3.maj.

 

 

I denne rapport fokuseres på den modtagne kritik. Der er ikke noget systematisk 

overblik over alle klager modtaget på redaktionerne. Men alle henvendelser modtaget 

via klagefunktionen på Kontakt DR samt alle de klager, der er registeret i DRs journal 

(ESDH), er nedenfor opdelt på hovedkategorier. Det er vurderingen, at denne gruppe 

kan bruges som pejlemærke for samtlige klager, som DR modtager. 

 

 

 4 



Tabel 1   Klager fordelt på hovedkategorier 

 

2. Halvår 2008 
 Kategori Henvendelser til di-

rektionen m.fl. 
Henvendelser via 

Klageknappen I alt 
Unfair og tendentiøs dækning 48 128 176 
Krav om berigtigelse 3 5 8 
Klager fra medvirkende 15 5 20 
Voldsomme effekter 13 79 92 
Ærekrænkelser 14 114 128 
Upassende sprog 2 30 32 
Utroværdige DR konkurrencer 0 18 18 
Skjult reklame, sponsorering 4 12 16 
Klager over DRs klagesystem 18 43 61 
Andre 16 43 59 
Antal henvendelser vedrørende 
programetik i alt 133 477 610 
Kritik af tekniske problemer, 
manglende opdateringer, mv. 34 594 628 
Generelle udsagn vedrørende DR - Kritiske 187 768 955 
Kritik af omfanget af egenreklame 9 18 27 
Kritik af omfanget af genudsendelser 15 34 49 
Kritiske i alt 378 1891 2269 

Generelle udsagn vedrørende DR - Positive 20 11 31 
Øvrige kommentarer 162 32 194 

Antal henvendelser i alt 560 1934 2494 
Note: ALENE baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klageknappen” på dr.dk samt alle henvendelser fra DRs 

brugere, registreret i DRs journal (ESDH).  

 

En tilsvarende opgørelse er nu lavet de sidste fire halvår - som det fremgår af tabel 2 

nedenfor.  

 

 
Tabel 2   Udviklingen i klager vedr. DRs programetik 

 

Kategori 1.halvår 2007 2.halvår 2007 
 

1.halvår 2008 2.halvår 2008 
Unfair og tendentiøs dækning 189 178 189 176 
Partisk valgdækning 0 180 0 0 
Voldsomme effekter 66 67 57 92 
Ærekrænkelser 28 83 94 128 
Klager over DRs klagesystem 123 103 89 61 

Henvendelser om programetik i alt 550 864 632 610 

Kritiske henvendelser i alt 2898 2730 2505 2269 
Note: ALENE baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klageknappen” på dr.dk samt alle henvendelser fra DRs 

brugere, registreret i DRs journal (ESDH).  

 5 



Det samlede antal klager er faldet med 17 pct. siden 2. halvår 2007, hvor teknik-

klagerne toppede og hvor valgkampen gav flere henvendelser. Bortset fra udsvinget 

p.gr.a. valgkampen har etik-klagerne ligget på nogenlunde samme niveau. 

Den seneste stigning i kategorien ærekrænkelser skyldes først og fremmest kritik af 

tone og sprog i X Factor og Talent 2008. 

 

I løbet af 2007 voksede antallet af teknik-klager voldsomt. Det skyldes bl.a. proble-

mer med ny teknologi og sendesystemer i forbindelse med udflytningen til DR Byen 

samt kapacitetsproblemer på DRs internet-servere. Som det fremgår af tabel 3 ne-

denfor er situationen nu i bedring. Eksempler på de tekniske problemer er omtalt i af-

snit 3.b. 

 
Tabel 3  Udviklingen i teknikklager 

 
Udviklingen af tekniske henvendelser pr. 
halvår 

 
1.halvår 2007 

 
2.halvår 2007 

 
1.halvår 2008 

 
2.halvår 2008 

TV:     

Mgl. eller mangelfulde undertekster 57 85 43 79 

Udfald i billede eller lyd 36 57 37 32 

Radio:     

Udfald i lyd eller tavshed  34 70 50 17 

dr.dk     

NetTV On demand  94 240 221 129 

NetTV Livestreaming  35 76 38 42 

Windows-platform (lukkede standarder) intet opgivet 45 26 13 

Andet 170 315 378 282 

Henvendelser om tekniske fejl i alt: 426 933 793 594 

Note: ALENE baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klageknappen” på dr.dk. 

 

Som led i ”selvkontrollen” er der lavet en særlig gennemgang af de registrerede kla-

ger over DRs klagesystem. Den rummer bl.a. klager over alt for lange ventetider og 

over helt utilstrækkelige svar. 

Det er ikke muligt at give et fuldstændigt overblik over kritik af klagebehandlingen, da 

over halvdelen af alle henvendelser kun går ind og ud hos redaktionerne og kun und-

tagelsesvis registreres i husets samlede journalsystem (ESDH). Nedenfor omtales alt-

så kun ”klage-klager”, der er registreret i journalen (18) og andre der indgået via. 

klageknappen (43). 

Ca. to tredjedele af disse er klager over manglende svar og alt for lange ventetider. I 

16 sager har der været svartider på mere end 8 uger. Den anden store gruppe - knap 

en tredjedel - mener ikke, at deres klage er blevet forstået eller finder svaret ufor-

 6 



skammet eller helt forkert. Fem af disse sager er blevet påklaget til lytternes og seer-

nes redaktør (og er omtalt i afsnit 4.c.). 
 

Tabel 4   Klager over klagesystemet 

 

Organisation 
Ventetid/  

manglende svar 
Utilfreds 

med indholdet I alt Heraf uafsluttede 
DR Medier 15 4 19 3 
DR Nyheder 14 3 17 9 
DR Licens- og Programservice 1 6 7 0 
DR Perspektiv 3 2 5 0 
DR Aktualitet 3 1 4 2 
DR Jylland 2 2 4 2 
Øvrige 2 3 5 2 

I alt 40 21 61 18 
Note: ALENE baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klageknappen” på dr.dk samt alle henvendelser fra DRs 

brugere, registreret i DRs journal (ESDH).  

 

Gennemgangen i første halvår viste problemer i 89 sager - mod 61 i andet halvår.  

 

 

3. Gennemgang af 22 klagetemaer 

 
Klagetemaerne er udvalgt på basis af klager modtaget via Kontakt DR og de journali-

serede klagebreve (jf. tabel 1) samt alle de henvendelser, lytternes og seernes redak-

tør i øvrigt har modtaget - eller fået kendskab til i årets løb. Der er således også ske-

let til, om sager har været meget omtalte i web-debatter og på avisernes debatsider. 

Herunder trækker listen på rundspørger i huset og på månedsrapporter fra DR Licens- 

og Programservice.  

Teksterne er udarbejdet i samarbejde med de relevante direktørområder. Afsnittene 

om ”konsekvens og opfølgning” rummer således DRs konklusioner. Lytter- og seerre-

daktørens rolle har her været at samle materialet, sikre åbenhed og modgå søforkla-

ringer og tendenser til skønmaleri.  

 

 

a. Nye temaer 

 
Blandt de hyppigst forekommende nye klagetemaer gennemgås nedenfor de 13, som 

har skabt mest blæst i halvåret. Det er altså ikke nødvendigvis de vigtigste eller mest 

 7 



principielle - men det er dem, der har fået flest lyttere og seere til at reagere kritisk 

overfor DR. 

 

 

OL - ingen live-streaming på dr.dk 

 

Baggrund: 

Generelt var der stor seer- og lyttertilfredshed med den meget omfattende dækning 

af OL i Beijing på DR1, DR2, dr.dk, tekst-tv og på P3. I et par tilfælde var der imidler-

tid kritik. Fra starten af legene gav det således en jævn strøm af klager, at man ikke 

kunne følge OL-udsendelserne live på dr.dk. Den sædvanlige live-streaming af DR1 og 

DR2 omfattede ikke OL-transmissionerne. En del klagere henviste til, at de efter ind-

førelsen af medielicensen mente, at DR var forpligtet til at også at sende over inter-

nettet. 

 

Svar på kritikken: 

DR beklagede, at det ikke havde været økonomisk muligt også at sikre rettighederne 

til live-streaming via nettet.   

 

Konsekvens og opfølgning: 

DR Medier oplyser, at spørgsmålet om muligheden for live-streaming også vil indgå i 

de fremtidige rettighedsforhandlinger, men understreger, at det er et område, hvor 

det er umuligt at udstede garantier. 

 

 

OL - afbrydelse af transmission fra dressur-finale 

 

Baggrund: 

DR2 sendte den 13. august Grand Prix de Dressage. Det danske hold klarede sig godt 

og lå til medalje. Da den sidste rytter - som kunne afgøre om Danmark fik sin første 

medalje eller ej - skulle til at gå på, afbrød DR2 transmissionen for at sende Deadline 

17.00. Kommentatoren fortalte seerne, at de kunne følge den sidste del af konkurren-

cen på DR1. Det viste sig imidlertid ikke at være tilfældet, da man her valgte at følge 

en igangværende håndboldkamp. Det førte straks til en ”seerstorm”. Mange klagede 

over, at man afbrød en konkurrence, lige da det var allermest interessant for dan-

skerne og at man ikke f.eks. udsatte Deadline 10 minutter - endnu flere reagerede på, 

at de ikke som lovet kunne følge det sidste på DR1.  

 8 



 

Svar på kritikken: 

DR2s chefredaktion forsvarede deres valg med henvisning til, at en fortsættelse af 

transmissionen havde gjort mange Deadline-seere vrede. I modsætning til andre ka-

naler (heriblandt DR1) som ind imellem flytter nyhedsudsendelser på grund af sport 

og kongelige begivenheder, har DR2 besluttet kun meget sjældent at flytte sine ny-

hedsudsendelser. DR2 ønsker hermed at signalere, at nyhederne om verdens begi-

venheder har højeste prioritet. 

DR beklagede imidlertid, at en intern fejl førte til den forkerte oplysning om dressur-

transmissionens fortsættelse på DR1. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

DR Medier vil søge at tage højde for situationen i planlægningen af lignende transmis-

sioner, således at seernes oplyses så præcist som muligt om, hvor og hvornår der 

sendes fra de vigtige konkurrencer. 

 

 

OL - synkronsvømning med De Sorte Spejdere 

 

Baggrund: 

De Sorte Spejdere (Anders Lund Madsen og Anders Breinholt) blev bedt om at kom-

mentere finalen i synkronsvømning, der blev sendt lørdag formiddag den 23. august. 

Det førte i løbet af lørdag formiddag til endnu en ”seerstorm” - med over 100 klager 

på kort tid.  

Mange mente, at man krænkede seriøse sportsudøvere ved at gøre grin med deres 

sportsgren og deres indsats. De øvrige mente typisk, at det var dumt og useriøst. DR 

fik dog også et stort antal positive reaktioner på initiativet. 

 

Svar på kritikken: 

DR sendte over 350 timers seriøst tv fra OL og dertil kom den seriøse sportsdækning 

på nettet og i radioen. Men selv om det er sport, skal DR også løbende eksperimente-

re og teste nye måder at behandle stoffet på. Således valgte man at lade De Sorte 

Spejdere kommentere synkronsvømning. Med det populære par som kommentatorer 

satte DR samtidig ekstra fokus på en sportsgren, som ellers er lidt overset. Lederen af 

synkronsektionen under Dansk Svømmeunion, Sidsel Jørgensen, har da også støttet 

ideen og udtalt, at De Sorte Spejdere ifølge hendes vurdering kan være med til at få 

flere til at opsøge sporten.  

 9 



DR beklagede overfor de seere, der fandt kommentarerne stødende, men understre-

gede, at DR havde søgt at gøre opmærksom på, at det var satire. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Problemet var, at alt for mange seere ikke var klar over, at det var satire. De lukkede 

bare - intetanende - op for transmissionen en lørdag formiddag.  

DRs konklusion er, at det i lignende tilfælde er det vigtigt at sikre væsentligt bedre in-

formation.  

 

 

OL - for lidt fra Handicap OL 

 

Baggrund: 

DRs Programservice fik under Handicap OL (De Paralympiske Lege) løbende henven-

delser, hvor seere kritiserede at dækningen var alt for beskeden. Der blev typisk ef-

terlyst live-transmissioner og flere sendetimer. 

 

Svar på kritikken: 

I 2008 sendte DR mere, end nogensinde før fra De Paralympiske Lege. Dels i kraft af 

udvidede daglige sportsnyhedsudsendelser og dels ved at der efter legene blev sendt 

en 2½ timer lang temaaften, som samlede op på alt det bedste - især med fokus på 

danskerne. På dr.dk/sporten var der også rig lejlighed til at følge med i danskernes  

præstationer. 

Det "almindelige" OL blev lavet på et lavere budget end tidligere, men derimod blev 

der skruet lidt op for dækningen af De Paralympiske Lege i forhold til tidligere.  

Handicapidrætten er imidlertid svær at overskue for seere. Problemet er, at den er 

opdelt i et væld af klasser efter udøvernes handicap. Det betyder også, at der i hver 

disciplin uddeles flere medaljesæt. Udover økonomien spiller dette også ind i overve-

jelserne om dækningen. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Såfremt det økonomisk og rettighedsmæssigt er muligt er det også om fire år DRs 

hensigt at udvide den daglige sportsdækning med en dækning af De Paralympiske Le-

ge. 

 
 

 

 10 



Talent 2008 - kritik af DR for overhovedet at bruge konceptet 

 

Baggrund: 

Over 80 seere mente, at DR slet ikke burde have bragt Talent 2008, fordi konceptet 

var dårligt og ikke fandt de rigtige talenter. 

  

Svar på kritikken: 

I det typiske svar til klagerne skrev DR, at Talent 2008 er et internationalt koncept i 

talentshow genren, men at der er gjort mange etiske overvejelser i forhold til DR’s 

udgave af serien. Det hed bl.a.: ”I Talent 2008 kan tonen i programmerne - og af vis-

se målgrupper - til tider opfattes som på grænsen mellem det acceptable og noget di-

skutabelt. Tilrettelæggerne og DR er bevidste om dette og foretager løbende de vur-

deringer, der skønnes nødvendige i forhold til indvindingen af dette nye grænseland.” 

 

Konsekvens og opfølgning 

Det er DR Mediers vurdering, at det store antal seere har taget programmerne til sig 

og accepteret den balance, der er valgt i tilrettelæggelsen. Kritikken har således ikke 

fået DR Medier til at ændre kurs med hensyn til X Factor og Talent 2008. Man frem-

hæver tværtimod, at DR sammen med sit danske produktionsselskab har fundet en 

helt igennem dansk – og DR’sk – måde at lave dem på, som engagerer danskerne i en 

fælles kulturoplevelse på tværs af alder, geografi og beskæftigelse.  

 

 

Talent 2008 - kritik af dommerne 

 

Baggrund: 

Under Talent 2008 var der over 100 henvendelser fra seere, der var kritiske overfor 

dommerne. Det var især dommernes stil og sprogbrug, som kritikerne fandt kræn-

kende - og uegnet for børn.   

 

Svar på kritikken: 

DRs typiske svar på klagerne lød:  

”Vi beklager, I følte jer stødte over dommernes sprogbrug. Vi synes, vi har sammen-

sat et bredt funderet dommerpanel, der er kompetente inden for hver deres område, 

og som udtrykker sig på hver deres måde. Nogle gange udtrykker dommerne sig 

stærkt, og derfor lytter vi selvfølgelig til seernes kritik, og derfor holder vi også løben-

de evalueringer med dommerpanelet, bl.a. også om deres måde at udtrykke sig på.” 

 11 



 

Konsekvens og opfølgning: 

Som i X Factor ligger det i konceptet for Talent 2008, at dommernes adfærd risikerer 

at støde nogle grupper af seere. Jf. ovenfor er det DR Mediers vurdering, at kritikken 

ikke bør føre til væsentlige kursændringer for de populære programmer. 

 

 

Talent 2008 - kritik af mandlig stripper 

 

Baggrund: 

Det førte straks til en del klager, da man i udsendelsen den 15. august viste en scene 

med en mandlig stripper. Klagerne fandt det upassende midt i et familieprogram.  

 

Svar på kritikken: 

Det typiske svar til kritikerne lød: ”Vi beklager, I følte jer stødt over stripperens op-

træden. Vi har vurderet, at han godt kan være i programmet, da stemningen i hans 

optræden er mere munter end noget andet, men vi lytter selvfølgelig til jeres kritik.” 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Seerreaktionerne har været diskuteret i efterkritikken, men vurderingen er taget in-

den udsendelsen og selv efter kritikken mener DR Medier, at stripperens optræden var 

holdbar og at censur i optrædener i alle tilfælde bør undgås i denne slags underhold-

ningsprogrammer. 

 

 

Kritik af spørgsmål og svar i Hvem ved det? 

 

Baggrund: 

I quizzen Hvem ved det? på DR1 dyster to familier på viden. Men en del seere har kri-

tiseret udsendelsen for at bygge på forkerte svar på de stillede spørgsmål.  

 

Svar på kritikken: 

Langt størstedelen af klagerne har bygget på misforståelser fra klagernes side, hvor 

de mener quizdeltagerne har givet fejlagtige svar og derfor er uberettigede vindere. I 

ét tilfælde har seerne haft ret. I udsendelsen den 11. oktober 2008 vurderes et forkert 

svar som rigtigt.  

 12 



Klagerne fik typisk dette svar: ”Du har fuldkommen ret i din anke om, at det var to 

tvillingebrødre og ikke to ulve, der ifølge sagnet grundlagde Rom. Det er en smutter, 

som selvfølgelig slet ikke bør forekomme i en quiz, og det beklager vi meget.” 

   

Konsekvens og opfølgning: 

DR Medier underrettede producenten, Blu, om det kritiske punkt i quizzen. Selvfølgelig 

må der slet ikke forekomme fejl i et quiz-program. Efterfølgende har producenten væ-

ret ekstra opmærksom på spørgsmål og svar i quizzen, så der ikke sker flere fejl. 

 

 

Interview i Kontant på DR1 

 

Baggrund: 

Det gav prompte over et halvt hundrede kritiske reaktioner, da det konfronterende in-

terview i Kontant den 2. september fik en temmelig brat afslutning. Klagerne mente 

typisk, at gæsten - en forsikringsdirektør - ikke havde fået lov til at svare ordentligt 

på den rejste kritik.  

 

Svar på kritikken: 

Redaktionen havde allerede samme aften sit svar klar. Man udtrykte fuld forståelse for 

kritikken af programmets noget abrupte afslutning og fortsatte: 

”Der var mange spørgsmål at besvare, og sagerne er komplicerede. Gæsten fik sådan 

set gjort de fleste af sine svar færdige, og hele forløbet var nøje drøftet igennem med 

ham, så intet var uforberedt. Men tiden løb fra os. Vi har kun 25 minutter i alt. Og da 

de minutter var gået, er vi ikke færdige med interviewet. Det får lov at køre lidt læn-

gere, men da vi er gået et minut over tid, bliver vi nødt til at afbryde og slutte pro-

grammet. Det er ærgerligt for jer, der ser på - for os og for gæsten. Vi beklager og 

forsøger at gøre det bedre næste gang.” 

 

Konsekvens og opfølgning: 

For at belyse problemet med interview-stilen, blev det kritiserede program vist ved en 

senere fokusgruppe-test. Generelt mente de adspurgte, at studieværten var i sin gode 

ret til at styre og også afbryde gæsten, som bl.a. blev betegnet som en "tidshaler". 

Redaktionens konklusion var således, at mens nogle seere bliver provokeret på gæ-

stens vegne (og klager over behandlingen) sidder der samtidig mange, der mener, det 

er ganske velfortjent, når værten er "kontant". Det forventer de faktisk af DR.  

 13 



Redaktionen har skærpet indsatsen for at afvikle spørgsmål og svar på fair vis inden-

for tidsrammen. Herunder prøver man at få besvaret nogle af de spørgsmål, udsen-

delsen rejser, i de båndede indslag, således at der er færre spørgsmål og dermed 

mindre tidspres i selve live-interviewet. 
 

 

Sendetidspunkt for Nissernes Ø 

 

Baggrund: 

Alene via Programservice og klagefunktionen på dr.dk er der kommet over 100 kriti-

ske henvendelser om årets to julekalendere for børn. De fleste klagede over sende-

tidspunktet for Nissernes Ø (sendt som julekalender første gang i 2003). Der var ty-

pisk småbørnsfamilier, der mente, at det var for sent for de små, når denne juleka-

lender først startede kl. 19.30 på DR1. Julekalender-tilbuddet for de mindste - Jule-

fandango på DR1 kl. 17.30) mødte derimod primært kritik for indholdet. 

 

Kritik: 

DR har typisk svaret, at årets to julekalender-tilbud for børn netop var et forsøg på at 

give gode tilbud til alle: Tilbuddet for de større børn og familien var Nissernes Ø kl. 

19.30 (med genudsendelse tidligt næste morgen og kl. 17.00 om eftermiddagen) og 

tilbuddet for de mindste var Julefandango kl. 17.30 (med genudsendelse i Morgenhår 

dagen efter). Med det to-delte tilbud sigtede DR netop efter at dække behovet hos så 

mange børn og familier som muligt, både store og små. Hvis børnene skal tidligere i 

seng end 19.30 kan man alligevel følge med i Nissernes Ø næste eftermiddag. 

 

Konsekvens og opfølgning:  

Den modtagne kritik indgår i DR Mediers planlægning af julen 2009.  

 

 

Spil Dansk Dagen - vindersangen der ikke blev spillet 

 

Baggrund: 

Forfatter Hans Kragh-Jacobsen skrev den 3. oktober et debatindlæg i Politiken om sin 

sang, ”Det land der rummer alle jordens farver”. Sangen vandt Spil Dansk Dagens 

sangtekstkonkurrence blandt 244 bidrag i marts 2008. Hans Kragh-Jacobsen beklage-

 14 



de, at hans sang (modsat de to andre konkurrencevindere) ikke skulle spilles i det ra-

diotransmitterede fællessangsarrangement på selve dagen og kædede bl.a. beslutnin-

gen sammen med værdikampen i det danske samfund. Kritikken blev efterfølgende ci-

teret i flere aviser. Det førte til snesevis af klager til DR. 

  

Svar på kritikken: 

Spil Dansk Dagen er et samarbejde mellem KODA og DR. Som noget nyt var årets 

konkurrence udvidet med en tekstkonkurrence. En jury sammensat af folk fra det 

danske musikliv, valgte her Hans Kragh-Jacobsens tekst blandt 244 bidrag på grund 

af bl.a. ”sproglig veloplagthed, humor og en spids pen.” 

Det er traditionen at vinderne i de to kendte kategorier - Årets danske sang og Årets 

danske børnesang - opføres på P4 og P2 i en halvtimes live-udsendelse. Det var fra 

starten ikke DRs hensigt at også vinderen i den rene tekstkonkurrence skulle opføres 

live på Spil Dansk Dagen. Denne beslutning var imidlertid ikke blevet kommunikeret 

klart nok, hvorfor Kragh-Jacobsens havde fået den - forkerte - information af Spil 

Dansk Dagens sekretariat, at hans sang ville blive opført. Spil Dansk Dagens sekreta-

riat har beklaget og undskyldt sin fejl - og givet sangskriveren en økonomisk kompen-

sation. 

DRs beslutning om ikke at opføre vindersangen fra tekst-konkurrencen i live-

udsendelsen, var taget i forbindelse med planlægningen af live-sendingen. Da det fo-

regik længe inden juryen traf sit valg, har beskyldninger om politisk censur af vinder-

teksten klart kunnet afvises. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Misforståelserne skyldes uklar kommunikation mellem DR og KODA. DR Medier Musik 

har taget skridt til at sikre, at det ikke gentager sig. 
 

 

En coach i DR Kirken 

 

Baggrunden:  

DR har fået meget ros for gudstjenesterne i DR Kirken. Men i oktober kom der for før-

ste gang en større gruppe kritiske henvendelser. De 30 af dem blev modtaget via KLF 

Kirke og Medier - der ellers generelt har udtrykt stor anerkendelse af DR Kirken. An-

dre blev modtaget af redaktionen og i præstens telefontid efter programmet. Kritikken 

var rettet mod den indledning, som coachen Elrik Nørmo kom med i begyndelsen af 

hver af de fire gudstjenester i oktober - og som præsten senere tog op i sin prædiken. 

 15 



De utilfredse mente typisk, at disse indslag var platte og provokerende - eller ligefrem 

sjofle og blasfemiske.  

 

Svar på kritikken: 

Indslagene blev under udsendelserne hver gang præsenteret således: 

”Noget andet, der også er anderledes her i oktober, er, at coachen Elrik Nørmo hver 

gang giver sin vinkel på gudstjenestens tema. Og jeg vil lige sige, at Elrik Nørmo er så 

klog, at det næsten er for godt til at være sandt!” 

Sagt med et smil var det netop et forsøg på at fortælle, at den platte Elrik Nørmo ikke 

var en virkelig person (bag figuren gemmer sig komikeren Anders Ørskov - cand. 

psyk. og teologikyndig). 

De fleste af reaktionerne til DR gik imidlertid på, at indslagene med komikeren var et 

sjovt og spændende eksperiment. Flere fandt det direkte befriende, at se folk smile og 

grine i kirken og fandt, at det lige var, hvad folkekirken havde brug for. Især var der 

positive reaktioner fra yngre seere. 

DR beklagede imidlertid, hvis nogen havde følt sig stødt over indslagene. Det var 

kommet bag på redaktionen, at forholdsvis mange ikke havde forstået, at den brov-

tende Elrik Nørmo ikke var en virkelig person.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

Erfaringerne har været diskuteret nøje. Konklusionen har her været, at DR Kirken 

fortsat skal kunne udfordre og overraske seerne med liturgiske eksperimenter, men at 

en mere pædagogisk præsentation i det konkrete tilfælde ville have modvirket en hel 

del af indvendingerne. Kritikken kunne i øvrigt ikke aflæses på seertallene. 

 

 

MC’s Fight Night 

 

Baggrund: 

Siden 2002 har DR2 sendt live fra finalen i MC’s Fight Night. I år valgte man imidlertid 

kun at sende et uddrag fra denne dyst i improviseret rap. Det medførte over 100 kla-

ger fra folk, som ønskede at se hele finalen. Mange klager kom fra folk, der er tilknyt-

tet en af to grupper på Facebook, som er lavet for atter at få finalen sendt live. Disse 

grupper har tilsammen ca. 5000 medlemmer. 

 

Svar på kritikken: 

 16 



DR beklagede, at man af økonomiske årsager havde været nødsaget til at stoppe med 

at sende live fra MC’s Fight Night. Arrangementet var imidlertid meget dyrt og var 

blevet omfattet af DRs spareplan. MC’s Fight Night havde i 2007 ca. 64.000 seere - 

ca. halvdelen af det normale seertal til en temalørdag på DR2. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

En ny live-sending er ikke på budgettet for 2009. Reaktionerne indgår i DRs overve-

jelser om den fremtidige dækning. 
 

 

    b. Gengangere  

 

En række af de mest udbredte klageemner har været omtalt tidligere. De er blot 

nævnt nedenfor i kort form - med vægt på trenden. Alle disse ni ”gengangere” var 

omtalt i forrige halvår. Eneste punkt der er udgået, er klager over ændringer i DAB-

kanalerne. 

 

 

Kritik af mangelfuld programinformation  

 

Problemet er ikke blevet mindre. På radiosiden kritiseres især de meget summariske 

programoversigter for alle DAB-kanalerne og for P2. På tv-siden er problemet bl.a. 

uklare oplysninger om serier og deres forløb og sendetidspunkter - f.eks. vedr. Det lil-

le hus på prærien på DR1 (der til manges vrede blev stoppet midt i serien og afløst af 

gamle afsnit). Mangelfulde oplysninger om programændringer er også et fast tema. 

(Emnet er tidligere omtalt 1.hv. 2005, 1.hv. 2006, 1.hv. 2007 og 1.hv. 2008).  

 

 

Voldsomme effekter og manglende hensyn til børn i programlægningen 

 

Problemet er fortsat betydeligt. Det gav f.eks. mange klager, da DR1 en søndag midt 

på dagen sendte et program om prostitution, der klart var uegnet for børn (DR bekla-

gede senere). Der er fortsat klager over, at DR i eftermiddagstimerne sender ung-

doms-tv med et indhold, som mange anser for helt uegnet for børn. Der er fortsat en-

kelte klager over voldsomme trailere, der placeres lige før eller efter børne-

udsendelser. Drama sendt kl. 20 har imidlertid kun givet meget få reaktioner. (Emnet 

er omtalt i alle rapporter siden 1.hv. 2005). 

 17 



 

 

Genudsendelser 

 

Den velkendte kritik af antallet af genudsendelser i primetime er uændret stærk og 

omfatter både DR1 og DR2 samt FM-kanalerne - primært P1. For P1 ventes en ny 

sendeplan at reducere problemet i 2009 (Emnet er omtalt i alle rapporter siden 1.hv. 

2005)  

 

 

Problemer med at høre hvad der bliver sagt 

 

Problemet er voksende - også for mange med almindelig hørelse. Udover kritik af DR-

medarbejdere for at tale utydeligt, fremhæver mange den voksende brug af under-

lægningsmusik, der gør det svært at høre det talte. Mange anfører det som deres 

største problem som brugere af DR. 

(Emnet er omtalt 2. hv. 2005, 1,hv. 2007, 2. hv. 2007, 1 hv. 2008) 

 

 

Dårligt sprog 

 

Sprogfejl er fortsat et af de områder, der giver mange kritiske henvendelser. Udover 

høreproblemerne (se ovenfor) er der også i det forløbne halvår kommet hundredevis 

af mails om sprogfejl. Forkert udtale er det største kritikpunkt - kun en lille del af kla-

gerne omhandler upassende eller groft sprog. Nyheder på tekst-tv modtager dagligt 

klager over stave- og syntaksfejl.  

(Emnet er omtalt i 1.hv. 2005 1. hv. 2007 og 1.hv. 2008) 

 

 

Mangelfuld tekstning  

 

Der er løbende klager over mangelfuld tekstning - herunder at TV-Avisen 18.30 ikke 

som lovet er tekstet fuldt ud. Der var straks over 50 klager, da Sagen genåbnet den 

30. oktober blev sendt på DR2 helt uden tekster. 

(Emnet er omtalt i 1.hv. 2006, 2.hv. 2006, 1.hv. 2007, 2.hv. 2007 og 1.hv. 2008)  

 

 18 



 

Streaming af billeder og lyd på www.dr.dk  

 

Der er et betydeligt - men nu klart faldende - antal klager over problemer med at se 

tv og høre radio via www.dr.dk. Via klagefunktionen på Kontakt DR er der i halvåret 

modtaget 232 klager - en tredjedel mindre end forrige halvår. Også problemerne for 

Mac- og Linux-brugere har været på retur. Blandt halvårets større klagepunkter har 

været tekniske problemer med Update.  

DR vil i 2009 omlægge al streaming til Flash på en åben platform. Det skulle reducere 

problemerne yderligere. 

(Emnet er omtalt i 1.hv. 2006, 2.hv. 2006, 1.hv. 2007, 2.hv. 2007, 1.hv. 2008) 

 

 

Afviklingsproblemer for radio og tv  

 

Generelt er klager over tekniske problemer i forbindelse med radio- og tv-afviklingen 

faldende i forhold til 2007. Men der er stadig et betydeligt antal fejl. Således var der 

også i 2. halvår en stribe eksempler på radioaviser, der måtte udgå eller blev sendt 

amputeret. Der var også mange henvendelser om sendeproblemer på DAB-kanalerne. 

På tv gik kritikken bl.a. på nyhedsudsendelser (bl.a. Deadline og DR2 Udland) der 

måtte stoppes p.gr.a. tekniske problemer. Og det gav protester, da En skærsommer-

nats drøm blev brat afsluttet syv minutter før tid på DR1 den 13. oktober. På tekst-tv 

har der været stor utilfredshed med, at aktiekurserne i lange perioder ikke har været 

opdaterede. (Emnet er omtalt i 1.hv. 2007, 2. hv. 2007 og 1.hv. 2008) 

 

 

Mangelfulde playlister  

 

Playlisterne kører fortsat meget ustabilt - og antallet af klager er uændret højt i andet 

halvår. Baggrunden er, at systemet trækker på tre forskellige data-kilder, hvilket har 

gjort det sårbart for både tekniske og menneskelige fejl. Der er imidlertid i november 

2008 gennemført et opfølgnings og fejlretningsforløb, hvor der er blevet samlet op på 

de indkomne klager samt rettet en række fejl. Det skulle kunne reducere antallet af 

klager markant i 2009. 

(Emnet er omtalt 2.hv. 2006, 1.hv. 2007., 2.hv. 2007 og 1.hv. 2008) 

 

 19 

http://www.dr.dk/
http://www.dr.dk/


Opfølgning vedr. Pigekoret 

 

I rapporten for 1. halvår 2008 var der et par fejl og unøjagtigheder i omtalen af Pige-

koret. 

- Lyttertallene før og efter ændringen var ikke direkte sammenlignelige - der kan der-

for ikke drages sikre konklusioner om ændringens effekt på lyttertallene.  

- Vedr. korets ændrede placering var billedet mere komplekst end anført. Programmet 

Koncert Nu bringer ikke uddrag af optagelser med koret hver uge men jævnligt.  Det 

er ikke nyt, at koret kan høres på P2s almindelige sendeflader, men det indgår nu i 

den faste musikrotation - pt. med 15 til 20 sange. På DAB-kanalen P4 Danmark er der 

imidlertid som anført en række nye muligheder for løbende at høre koret. Jeg har se-

nest fået oplyst, at Pigekoret nu har en fast blok på 15 minutter én gang om ugen på 

P4 Danmark. 

 

 

4. Klagebehandling 
 

DRs klagesystem har to led - i det første led besvares klager som udgangspunkt af 

den ansvarlige redaktion eller afdeling. Eksempler på disse svar fremgår af gennem-

gangen af sager i afsnit 3.  

Er det imidlertid en sag, der handler om god presseskik og/eller brud på DRs Pro-

grametik, er der to muligheder for at anke over en afvist klage. 

De klagere, der selv har en retlig interesse (typisk fordi de selv er omtalt), kan ind-

bringe sagen for Pressenævnet, såfremt deres kritik for brud på god presseskik er 

blevet afvist af DR. 

Herudover har alle - altså også klagere uden retlig interesse - mulighed for at indbrin-

ge sagen for lytternes og seernes redaktør i DR. Efter behandling af sagen har redak-

tøren mulighed for at indstille til generaldirektøren, at DRs beslutning omgøres.  
 

 

a. Klagevejledninger.  
                                                                                                                                                                                           

Når det gælder alle sager om brud på god presseskik og/eller DRs Programetik, skal 

klagerne oplyses om deres adgang til at klage videre - enten til Pressenævnet eller til 

 20 



lytternes og seernes redaktør. Alle de klagesvar fra DR, der forsynes med klagevej-

ledning, skal sendes i kopi til det centrale klagearkiv eller til lytter- og seerredaktøren. 

 

En opgørelse for 2. halvår 2008 viser, at der er registreret ca. 90 direkte klagevejled-

ninger til lytternes og seernes redaktør.  

 

 

b. Pressenævnssager. 
 

I andet halvår 2008 afsagde Pressenævnet kendelse i fire sager. Der blev udtalt kritik 

af DR i de tre: 

 

Dokumentar om prostitution. Kendelse den 13. august. Ingen kritik af DR. 

Den 19. maj 2008 sendte DR1 dokumentaren Prostitutionens bagmænd. Udsendelsen 

beskriver, hvordan bagmænd tjener penge på at sælge kvinder til det københavnske 

prostitutionsmiljø, og hvordan bagmændene får forretningen til at syne lovlig. 

En af de personer, udsendelsen udpegede som bagmand, klagede over udsendelsens 

oplysninger og over anvendelsen af skjulte optagelser. DR afviste kritikken. 

I nævnets afgørelse hedder det bl.a.: 

”Pressenævnet finder, at forholdene i prostitutionsmiljøet – herunder de enkelte per-

soners rolle, har en sådan samfundsmæssig interesse, at det var berettiget at bruge 

skjult kamera til at indhente den nødvendige dokumentation. Nævnet har lagt vægt 

på, at oplysninger om blandt andre klagers rolle ikke synes at kunne komme frem 

uden anvendelse af skjult kamera.” 

Nævnet finder yderligere at DR har forelagt kritikken for klageren - og at man i til-

strækkeligt omfang har efterprøvet oplysningerne. 

Derfor konkluderes det, at DR ikke har tilsidesat god presseskik.  

 

Ringbo-sagen - klage fra Kbh. Kommune. Kendelse den 3.oktober. Kritik af DR. 

Magasinet 21 Søndag på DR1 bragte den 10. februar 2008 et længere indslag om for-

holdene på Ringbo - et bosted for psykisk syge. Indslaget var bl.a. lavet på baggrund 

af optagelser med skjult kamera, der var foretaget over en periode på et halvt år af 

en journaliststuderende, der havde været ansat som vikar på bostedet. I indslaget 

blev det fremført, at de skjulte optagelser dokumenterede over- og fejlmedicinering. 

Københavns Kommune klagede over DRs brug af skjult kamera og over udokumente-

rede påstande. DR afviste kritikken. 

 21 



I nævnets afgørelse hedder det bl.a.:  

”I den foreliggende sag finder Pressenævnet, at uanset om det måtte være af almen 

interesse at afdække forholdene for psykisk syges medicinering, har brugen af opta-

gelser foretaget med skjult kamera ikke været nødvendig for udsendelsens formål, og 

nævnet udtaler sin kritik heraf.”   

I begrundelsen for næsen lagde nævnet her vægt på, at der var et særligt hensyn at 

tage til de psykisk syge beboeres privatliv og fortsætter: 

”Oplysninger og dokumentation for problemer med medicineringen fremgik i udsen-

delsen primært fra officielle tilsynsrapporter og udtalelser fra pårørende til beboere. 

Emnet kunne således have været belyst uden brug af skjult kamera over for psykisk 

syge og over for menigt personale uden ret til at ordinere medicin. Derudover blev der 

i udsendelsen påstået en systematisk overmedicinering af beboere - i strid med Sund-

hedsstyrelsens anbefalinger. Udsendelsen i 21 Søndag dokumenterede ikke nogen sy-

stematisk overdosering. Pressenævnet kritiserer Danmarks Radio for denne udoku-

menterede påstand.” 

  

Ringbo-sagen - klage fra FOA. Kendelse den 3.oktober. Kritik af DR. 

I samme sag havde også FOA klaget - som mandatar for fem medlemmer ansat på 

Ringbo. DR afviste kritikken.  

De to sager blev behandlet sammen - og er begge omfattet af ovennævnte afgørelse 

fra nævnet. 

 

Træhusgruppen. Kendelse den 3.oktober. Delvis kritik af DR. 

Den 17. juni sendte magasinet Kontant på DR1 en udsendelse, som bl.a. havde en 

kritisk omtale af huse solgt af Træhusgruppen og dets svenske samarbejdspartner - 

Västkuststugan.  

Træhusgruppen og dens direktør klagede over udsendelsen som mange fandt misvi-

sende og unfair. Man forlangte derfor et genmæle. Også visningen af optagelser med 

skjult kamera fra en salgspræsentation blev påklaget. DR afviste kritikken. 

I sin kendelse finder nævnet, at DR i fornødent omfang har medtaget klagernes kom-

mentarer i udsendelsen. Man finder heller ikke, at der er bragt forkerte oplysninger, 

som klagerne har krav på genmæle overfor. 

Nævnet tilføjer imidlertid: 

”Da optagelserne med skjult kamera ikke med tilstrækkelig klarhed påviste, at sælge-

ren gav urigtige eller vildledende oplysninger under fremvisningen, finder Pressenæv-

net det uberettiget at anvende optagelserne med skjult kamera, og nævnet udtaler 

sin kritik af Danmarks Radio.” 

 22 



 

 

c. Klagesager for lytternes og seernes redaktør 
 

Af de 16 ankesager, som er afsluttet i andet halvår, fik klagerne helt eller delvist med-

hold i de syv sager. I alt havde klageren en retlig interesse i seks af samtlige sager - 

og kunne altså også være gået til Pressenævnet. Det benyttede kun én af dem sig af 

efterfølgende. Nævnet har endnu ikke behandlet den sag. 

Generaldirektøren har fulgt lytter- og seerredaktørens indstilling i alle 16 sager. 

Behandlingen af en klagesag om dokumentaren Når lægen ved bedst er sat i bero, da 

Rigshospitalet og den kritiserede læge har anlagt injuriesag mod tilrettelæggeren og 

DRs generaldirektør.   

 

Skjult reklame for IT-firma. Afgørelse den 7. juli. Medhold.

En klager mente, at et indslag i 21 Søndag den 18. maj om et digitaliseret privathjem, 

hvor alt blevet styret elektronisk, reelt var skjult reklame for det omtalte forældrepars 

private konsulentfirma, der netop havde indretning af fremtidens digitale hjem som 

specielt. Redaktionen svarede ikke på klagen.  

Lytter- og seerredaktøren gav i sin indstilling klager helt ret og konkluderede:” At der 

i indslaget i 21 Søndag var tale om et besøg i en kommerciel virksomheds ”udstil-

lingsvindue” burde være fremgået af indslaget, således at det stod klart for seerne, at 

der her var tale om et firma, der talte positivt om sine egne produkter. Denne konklu-

sion bør omtales på relevante steder på programmets hjemmeside.” 

Det manglende svar blev påtalt overfor redaktionen. 

 

Nøgenbillede på dr.dk/nyheder. Afgørelse den 7. juli. Klagen afvist. 

En klager mente at DR brugte et blufærdighedskrænkende billede til illustrationen af 

en artikel på dr.dk med overskriften: ”Porno truer sikkerhed i virksomheder”. Redakti-

onen afviste kritikken og understregede, at de ikke fandt billedet hverken pornografisk 

eller krænkende. Klagen blev fastholdt.  

I sin indstilling var lytter- og seerredaktøren på linje med redaktionen. Den unge 

kvinde var ganske vist nøgen - og bagdelen var synlig. Men der var intet over billedet, 

som efter dagens normer kunne anses for blufærdighedskrænkende.  

 

Omtale af frimenighed i nyhedsindslag. Afgørelse den 18. juli. Medhold. 

 23 



Lederen af en frimenighed klagede i marts måned - via klagefunktionen på Kontakt 

DR - over et indslag i P4 Fyn (med tilhørende web-artikel). Ved en fejl blev klagen 

fejlekspederet og forblev ubesvaret. Først efter en henvendelse til lytter- og seerre-

daktøren kom der i juni et afvisende svar fra redaktionen. Klager ankede straks.  

I sin indstilling konkluderede lytter- og seerredaktøren, at indslaget indeholdt to for-

kerte oplysninger, som begge stillede lederen i et dårligt lys. Derfor blev redaktionen 

pålagt at bringe en rettelse. Samtidig beklagede DR den alt for lange sagsbehandling. 
 

Omtale af dom over familiemedlem til en kendt person. Afgørelse den 18. juli. Med-

hold. 

En privatperson klagede over en omtale på dr.dk af en dom på et halvt års fængsel 

for vold, som i følge et andet medie var afsagt over en bror til en kendt debattør og 

politiker. Klageren mente, at det var urimeligt at nævne navnet og at kæde debattø-

ren sammen med voldsdommen. Redaktionen imødekom delvist klager ved at fjerne 

navnet på broderen fra historien. Klagen blev imidlertid fastholdt på grund af den fort-

satte sammenkædning og lette identifikation.  

I sin indstilling gav lytter- og seerredaktøren klager medhold og henviste til reglerne i 

DRs Programetik om, hvornår der kan nævnes navne på dømte: ”Hvis sagen omhand-

ler en ikke-offentlig person, der er idømt mindre en 1 års fængsel, vil nyhedsværdi og 

offentlighedens interesse aldrig veje tungest.” 

Da den dømte i praksis var identificeret gennem omtalen, blev konklusionen, at det 

var forkert at bringe historien. Der var ikke belæg for at betragte den dømte som en 

offentlig person. Historien blev derefter fjernet fra dr.dk. 

 

Billede af mammografi i TV-Avisen. Afgørelse den 11. september. Klage afvist.  

TV-Avisen viste den 17. august et indslag om brystkræft. Heri indgik billeder af kvin-

der, der fik foretaget mammografi. Klager mente, det var en ydmygende særbehand-

ling af kvinder. TV-Avisen afviste, at de pågældende billeder skulle være ydmygende 

og fandt det relevant af vise en undersøgelse af et kvindebryst i forbindelse med en 

historie om brystkræft. Klagen blev fastholdt.  

I sin indstilling tilsluttede lytter- og seerredaktøren sig redaktionens vurdering og til-

føjede: ”Det afgørende er, at historien er relevant, at de medvirkende har accepteret 

at blive filmet og at billederne ikke med rette kan hævdes at være blufærdigheds-

krænkende.” 

 

Interview i Smagsdommerne. Klage fra medvirkende. Afgørelse den 18. september. 

Delvist medhold. 

 24 



Ole Grünbaum deltog den 21. august i programmet Smagsdommerne i en debat med 

forfatteren og reklamemanden Knud Romer. Interviewet blev optaget først på dagen - 

men først sendt i udsendelsen kl. 23.00 på DR2. Umiddelbart efter interviewet for-

langte Ole Grünbaum, at det ikke blev vist. Han henviste her til, at interviewet slet ik-

ke svarede til det, der på forhånd var aftalt omkring hans medvirken. I flere mails til 

redaktionen samme eftermiddag gentog Ole Grünbaum sit krav, men blev afvist. Re-

daktionen mente ikke, at interviewet afveg så meget fra det aftalte, at det var nød-

vendigt at trække det tilbage. 

Ole Grünbaum klagede herefter videre til lytternes og seernes redaktør. Grünbaum 

understregede her, at han kun med stor betænkelighed havde sagt ja til interviewet - 

og kun efter at Adrian Hughes havde forsikret ham om, at det drejede sig om en over-

ordnet diskussion om at kultur-producenter betales dårligere og dårligere. Grünbaum 

følte sig på den baggrund ført bag lyset. 

En gennemgang af korrespondancen forud for interviewet bekræftede, at det afveg 

meget fra det Grünbaum havde sagt ja til. 

I forbindelse med anken drøftede redaktionen sagen igen. Redaktionens diskussion 

førte til et indslag i Smagsdommerne den 28. august, hvor studieværten i sit oplæg 

sagde: 

”Sidste torsdag havde jeg besøg af forfatteren Ole Grünbaum, som i forlængelse af sin 

bog - ”Den dag min fremtid forsvandt” - skulle fortælle om den manglende økonomi-

ske støtte til trængte kunstnere. Og det kom - bl.a. på grund af mine spørgsmål - til 

at handle meget mere om Ole Grünbaums privatøkonomi end om kulturpolitik gene-

relt. Det har mange seere skældt mig kraftigt ud over, så det vil jeg gerne hermed 

beklage. Det er nemlig et væsentligt problem for danske kunstnere og kulturprodu-

center som Ole Grünbaum - med sit personlige eksempel - har sat på dagsordenen.” 

Grünbaum havde yderligere fire kritikpunkter mod udsendelsen - herunder oplysnin-

ger om hans økonomi der indgik i et båndet oplæg til studiediskussionen. Disse fire 

kritikpunkter blev alle afvist. Den endelige konklusion lød: 

”De fire supplerende klagepunkter bør som helhed afvises, selvom det var uheldigt, at 

replikskiftet omkring Ole Grünbaums tidligere ansættelser sluttede noget abrupt. 

Vedr. hovedklagen er det kritisabelt, at redaktionen ikke levede op til de forsikringer, 

man på forhånd havde givet Ole Grünbaum omkring hans deltagelse. Og det er kriti-

sabelt at man - stillet overfor den relevante kritik heraf - alene foreslog at optage et 

spot, hvor Grünbaum selv kunne protestere. I det opfølgende indslag den 28. august 

understregede studieværten imidlertid sin beklagelse over forløbet. I lyset af denne 

beklagelse bør sagen afsluttes med, at DR også direkte overfor Ole Grünbaum bekla-

ger forløbet.” 

 25 



 

Kritik af interview om den afgåede kulturminister. Afgørelse den 3. oktober. Klage af-

vist. 

En klager gik i rette med et indslag i Kulturnyt på P2 den 9. september, hvor kulturso-

ciolog Peter Duelund blev bedt om at give sit bud på, hvilket eftermæle Brian Mikkel-

sen (K) ville få som kulturminister. Klager mente, at interviewet ikke burde fremstå 

som en ekspertvurdering, da Duelund havde løst en række store opgaver for ministe-

riet. Redaktionen henviste til, at de pågældende projekter var startet af Mikkelsens 

forgængere (fra hhv. S og R) og at Duelund havde leveret en saglig analyse af hvad 

Brian Mikkelsen havde forsøgt at gøre som minister. Klager ankede redaktionens af-

visning.  

I sin indstilling understregede lytter- og seerredaktøren, at de gange Duelund talte om 

hhv. ”en succes” og ”en sejr”, var det hver gang i forhold til ministerens erklærede 

mål. Der var ikke noget i det pågældende syv minutter lange indslag, der var i mod-

strid med DRs Programetik og DRs journalistiske standarder.    

 

Omtale af dyretransporter. Afgørelse den 3. oktober. Klage afvist. 

En eksportvognmand klagede via sin advokat over en formulering i TV-Avisen den 12. 

september, hvor studieværten i oplægget til et indslag sagde: ”Vi skal til sagerne om 

ulovlige dyretransporter”.  

Advokaten mente formuleringen var at sidestille med en domskonklusion og krævede 

derfor et dementi. Redaktionen afviste dette og skrev bl.a.: 

”Da politiet har rejst sigtelser for lovovertrædelser, er det rimeligt at omtale disse for-

hold som ulovlige. Det fremgår i øvrigt meget tydeligt af indslaget, at statsadvokatu-

ren er blevet bedt om at bedømme sagerne med henblik på mulighederne for en dom-

fældelse.” 

Advokaten fastholdt herefter klagen. 

I indstillingen fra lytternes og seernes redaktør kritiseres TV-Avisens begrundelse. 

Man bør ikke omtale noget som ulovligt, blot fordi der er rejst sigtelse. 

Alligevel afviste lytter- og seerredaktøren, at der var grundlag for genmæle. Han hen-

viste her til den faktiske ordlyd af studieværtens samlede oplæg. Det lød: 

”Vi skal til sagerne om ulovlige dyretransporter. Politiet sigter nu en række eksportø-

rer for overtrædelse af både straffeloven og dyreværnsloven. Eksportører af dyrene 

har tilsyneladende bildt myndighederne ind, at deres grise skulle køres langt kortere, 

end de rent faktisk blev. Men samtidig er der tvivl om, hvorvidt reglerne overhovedet 

er klare nok til, at sagen kan føre til en domfældelse.” 

 26 



I denne sammenhæng var det afgørende, at det samlede oplæg klart understregede, 

at der ikke var faldet dom og at sagens udfald var usikkert. Da dette fremgik klart og 

tydeligt, var der ikke grundlag for det forlangte dementi. 

 

Klage over interview i Jersild Live. Afgørelse den 10. oktober. Klage afvist. 

Jersild Live bragte den 18. september et interview med den fhv. bladinvestor Morten 

Lund i anledning af diskussionen om Nyhedsavisens lukning. En tidligere direktør for 

avisen klagede over interviewet, som han betegnede som mikrofonholderi. Specielt 

følte han sig personligt angrebet - og fandt det urimeligt at disse angreb kom til at stå 

ukommenterede. Redaktionen afviste kort kritikken. Herefter gik direktøren videre til 

lytternes og seernes redaktør.  

I indstillingen til sagens afgørelse hedder det bl.a.: 

”- at man i den konkrete sammenhæng ikke gennemførte et meget skarpt og konfron-

terende interview har jeg ikke grundlag for at kritisere 

- at Morten Lund undervejs rettede kritik mod bl.a. Morten Nissen Nielsen må ses som 

en del af en længere offentlig erklæringsstrid mellem de to, hvor de begge har haft 

gode muligheder for at komme offentligt til orde og hvor begge har anvendt en sær-

deles hård tone - at Morten Nissen Nielsens synspunkt ikke blev gengivet i det omtalte 

interview, har jeg derfor heller ikke grundlag for at kritisere.” 

 

Misvisende billeder fra Island. Afgørelse den 3. november. Medhold. 

En stedkendt klager gik hårdt i rette med udsendelsen ”Jan i Island”, som DR2 sendte 

i to afsnit hhv. den 31. august og den 7. september. Programmet blev betegnet som 

”grov fotografisk manipulation”. Redaktionen nøjedes med ganske kortfattet at med-

dele klager, at hans synspunkter ville indgå i efterkritikken. Klagen blev herefter fast-

holdt.  

I sin indstilling kritiserede lytter- og seerredaktøren, at redaktionen ikke havde lavet 

en realitetsbehandling af en så alvorlig klage og fremhævede samtidig flere væsentli-

ge fejl i udsendelsen. Herefter tog redaktionen sagen op igen - og fotograf, redige-

ringstekniker og redaktør gennemgik programmet grundigt. Redaktionen erkendte 

herefter, at programmets præmis ikke var klar. I programmet fortælles om en rute - 

men rent faktisk stammede billederne fra flere forskellige ruter. Specielt omkring et 

stort vandfald er fremstillingen forkert. Redaktionen beklagede nu og lovede at omre-

digere inden en eventuel genudsendelse. 

På den baggrund lød lytter- og seerredaktørens konklusion: 

”Der er en række vildledende oplysninger i udsendelsen. Redaktionen har under den 

fornyede klagebehandling erkendt problemet og lovet at omredigere programmet in-

 27 



den en event. genudsendelse.  Jeg antager, at denne omredigering vil tage højde for 

den rejste kritik. 

Tilbage er herefter, at DR beklager fejlene og at denne konklusion gøres offentligt til-

gængelig relevante steder på www.dr.dk.  

Det bør endelig indskærpes overfor redaktionen, at klager af denne karaktér fremover 

skal besvares.”  

 

Interview med Peter Skaarup i TV-Avisen. Afgørelse den 4. november. Klage afvist. 

Den 14. september bragte TV-Avisen en historie om to unge (en dansk pige og en 

mand fra Uganda), der i tre måneder flyttede til Sverige og arbejdede som hundepas-

sere. Deres hensigt var at blive familiesammenført efter EU-reglerne. Efter historien 

blev Dansk Folkepartis Peter Skaarup interviewet m.h.p. at belyse om dansk udlæn-

dingelovgivning nu var sat ud af kraft. 

En seer klagede over indslaget, som han fandt beskyldte de unge for noget ulovligt og 

fremstillede EU-reglerne som udemokratiske. 

Redaktionen afviste kritikken under henvisning til, at indslaget var relevant og be-

skrev, hvorledes Dansk Folkeparti var i klemme mellem EU og sin støtte til regerin-

gen.  

Klager gik herefter videre med sagen til lytternes og seernes redaktør. I indstillingen 

til sagens afgørelse understreger han, at det unge par var helt indforstået med den 

vinkel der blev anlagt i indslaget. 

Vedr. beskrivelsen af EU-reglerne hedder det bl.a.: 

”Man kan selvfølgelig på den baggrund diskutere, om indslagets - og interviewets - 

snævre vinkling, er med til entydigt at beskrive EU-reglerne som noget fjernt og ude-

mokratisk. Det er klart en overvejelse, der hører hjemme i redaktionens efterkritik og 

diskussion af kommende indslag.  

Men der er ikke grundlag for at sige, at dette indslags vinkel eller studieværtens 

spørgsmål (under et live-interview på 2 min. og 30 sek.) var i modstrid med DRs 

journalistiske grundprincipper.  

Peter Skaarup (DF) var i øvrigt ikke den eneste, der kommenterede den konkrete sag 

med det unge par. Lige forinden var der korte klip fra interviews med to forskellige 

EU-eksperter - professor i EU-ret på Københavns Universitet Peter Pagh og lektor i 

EU-ret på Syddansk Universitet Peter Starup. De kommenterede forholdet imellem EU 

og den danske udlændingelov og bekræftede begge EU-reglernes forrang.” 

På denne samlede baggrund blev klagen afvist. Der var ikke grundlag for at bringe 

korrektioner. 

 

 28 



Indslag om arbejdsforhold i call-center. Afgørelse den 11. november. Delvist medhold. 

Radioavisen på P4 bragte den 16. oktober kl. 7.00 et indslag, der beskrev, at mange 

unge bliver skuffede over arbejdsforholdene, når de tager job i danske call-centre i 

Spanien. En 17-årig fortalte i indslaget om sine egne erfaringer og HK bekræftede 

problemet. Det lykkedes imidlertid ikke at få en kommentar fra det firma, der var om-

talt i indslaget. Derfor blev firmaets direktør citeret fra en avisartikel om sagen. 

Direktøren klagede til DR over fejl i indslaget og over, at han ikke havde fået mulig-

hed for at kommentere.  

Redaktionen afviste kritikken under henvisning til, at fejlen var ubetydelig (om pigen 

havde været ansat i 10 eller 30 dage) og at direktøren var blevet citeret. 

Direktøren bad derefter lytternes og seernes redaktør vurdere sagen. I indstillingen 

herfra konkluderes det, at der ikke er begået fejl som nødvendiggør en rettelse i Ra-

dioavisen. Imidlertid blev det indstillet, at der blev offentliggjort en rettelse på DR Ny-

heders Fejl og fakta-site med dette indhold: 

”Radioavisen på P4 bragte den 16. oktober kl. 7.00 en historie om et firma - Euroboo-

king - der i en artikel i Urban blev beskyldt for at lokke unge mennesker til at tage ar-

bejde i Spanien. Radioavisen bragte et interview med en tidligere 17-årig ansat, men 

det lykkedes ikke at få en kommentar fra firmaet. 

Eurobookings direktør, Martin Wenzell, kritiserer i en klage til DR, at Radioavisen (på 

basis af den 17-åriges forklaring) sagde, at hun ”blev lokket” til at sige ja til jobbet i 

Spanien. Martin Wenzell oplyser, at den 17-åriges far havde set og godkendt ansæt-

telseskontrakten og at lønnen var højere end den spanske mindsteløn.  

DR beklager, at det ikke lykkedes at få en kommentar fra Eurobooking og at man fejl-

agtigt oplyste, at pigen havde været ansat i 30 dage. Der var kun tale om 10 dage.” 

Rettelsen blev bragt - men direktøren valgte desuagtet at klage videre til Pressenæv-

net. 

 

TVA-indslag om omkostningerne ved at stå udenfor euroen. Afgørelse den 12. decem-

ber. Delvist medhold. 

Et indslag i TV-Avisen den 30. oktober byggede på beregninger over, hvor meget dy-

rere det nu blev for danskerne, fordi Danmark under finanskrisen ikke er med i euro-

samarbejdet. Beregningen fra Danske Bank viste en merudgift på 1.050 kr. om måne-

den for en almindelig familie. 

Indslaget fik mange til at reagere med kritik. De fandt indslaget var ensidigt og usag-

ligt og slet ikke omtalte den store usikkerhed omkring forudsigelserne om rentespæn-

det. 

 29 



Redaktionen svarede, at man til fulde stod bag præmissen og hovedresultatet i ind-

slaget omend man medgav, at et spørgsmål om det sandsynlige i et stort og langva-

rigt rentespænd havde klædt indslaget. 

Fire af klagerne ankede herefter afslaget til lytternes og seernes redaktør.  

I hans indstilling til sagens afgørelse hed det konkluderende: 

”Det var uheldigt, at indslaget i en så omstridt sag slet ikke omtalte, hvorvidt der var 

udsigt til en varig eller blot en forbigående fordyrelse af almindelige danske familiers 

renteudgifter.  

Der har siden finanskrisens start været mange andre indslag om Danmark og euroen 

og samlet har fremstillingen været nuanceret. Der er imidlertid grund til at markere, 

at det kritiserede indslag ikke var klart nok. Derfor opfordrer jeg til, at TV-Avisen på 

siden Fejl og fakta på www.dr.dk/nyheder bringer følgende:  

 

Kritik af indslag om euroen 

TV-Avisen bragte den 30. oktober et indslag om omkostningerne ved at stå udenfor 

euroen. Indslaget byggede på beregninger af, hvor meget dyrere det nu bliver for 

danskerne, fordi det danske renteniveau er blevet højere end eurozonens. Man slog i 

indslaget fast, at det drejede sig om flere tusinde kroner - og gennemgik ved hjælp af 

en økonom fra Danske Bank et hurtigt regnestykke for en typisk modelfamilie. Det vi-

ste en merudgift på 1.050 kr. om måneden efter skat ved at stå udenfor euroen. 

Mange seere har efterfølgende kritiseret indslaget for at være ensidigt og usagligt. 

Efter at TV-Avisen i hovedsagen afviste kritikken, har DRs lytter- og seerredaktør be-

handlet sagen.  

I den forbindelse har TV-Avisen redegjort for, at beregningerne var gennemgået 

grundigt med økonomen fra Danske Bank. I den beregnede udgift pr. måned indgik en 

merrente på hhv. bankgæld og realkreditgæld. Når der m.h.t. bankgælden (på to 

gange 100.000 kr.) blev brugt en større merrente (på over 3 procentpoint) skyldtes 

det, at der i følge banken i praksis nu var en så stor forskel på danske og tyske ban-

kers udlånsrenter. Derfor blev bankgælden i eksemplet fordyret med 500 kr. pr. må-

ned. 

Modelfamiliens realkreditlån var et 1-årigt rentetilpasningslån på 1.000.000 kr. Her 

var regneforudsætningen, at renten på et lån af denne type var ca. et procentpoint 

højere, end hvis Danmark havde været med i euroen.  Det førte til en fordyrelse på 

550 kr. pr. måned. 

I sin indstilling har lytternes og seernes redaktør kritiseret, at grundlaget for regne-

stykket ikke fremgik tydeligere. Det var især en afgørende mangel, at indslaget slet 

ikke rejste spørgsmålet om, hvorvidt renteforskellen bliver langvarig eller ej.   

 30 

http://www.dr.dk/nyheder


TV-Avisen har taget kritikken til efterretning.” 

 

DR2-temaaften om UFOer. Afgørelse den 22. december. Klage afvist. 

DR2 bragte den 29. november en tema-aften om UFOer. Den blev mødt med voldsom 

kritik fra en del af det danske UFO-miljø. I en klage blev aftenen beskrevet som 

krænkende ethvert saglighedskriterie og som usaglig og tåbelig. Klager mener samti-

dig, at DR2s dækning tog stilling for den ene af de to (meget uenige) danske UFO-

organisationer. 

Redaktionen afviste kritikken og henviste til, at man havde sammensat en aften med 

danske og udenlandske bidrag og havde medvirkende med vidt forskellige opfattelser 

af fænomenet - herunder også nogle, der støttede klagerens vurdering.  

Klageren ankede dette afslag.  

I sin indstilling skrev lytternes og seernes redaktør at det efterlyste ”udenjordiske” 

perspektiv indgik i udsendelsen, og at der ikke var noget i de redaktionelle valg, der 

var i modstrid med DRs forpligtelser. Derfor burde klagen afvises. 

 

Klage over voldelige tegnefilm. Afgørelse den 22. december. Klagen afvist. 

En småbørnsfar klagede i flere omgange over indholdet i mange af DRs udsendelser 

for børn. Han kritiserede, at børn skulle underholdes med voldelige tegnefilm med fi-

gurer som slår og sparker og råber i smerte. 

I et af svarene skrev tegnefilms-redaktøren bl.a.:  

”Vi køber og viser naturligvis ikke film på basis af deres voldelige indhold, men kamp 

og action er en naturlig del af både drenges og pigers leg og fiktion i næsten alle al-

dersgrupper, og i serier som ’Naruto’ og ’Ninja Turtles’ indgår kamp og dermed vold 

som en logisk og uundværlig del af historien. Samtidig skal det understreges, at disse 

to serier og andre i samme stil er tiltænkt børn over 6 år, som klart kan skelne mel-

lem fiktion og virkelighed. 

Men vi viser jo også masser af serier og film, der ikke er voldelige, og vi gør os stor 

umage med at blande udvalget, så der er noget for enhver.”   

Klageren ankede dette afslag.  

I sin behandling konstaterede lytter- og seerredaktøren, at DR ikke har specifikke in-

terne retningslinjer på området. Han bad derfor DR Medier om at forklare de hovedlin-

jer, de følger vedr. vold i børneprogrammer. I svaret fra DR Medier Børn og Unge (der 

styrer DRs programlægning på feltet) hedder det bl.a.:   

” DRs børneprogrammer er rettet mod en meget bred målgruppe af børn. Vi arbejder 

med aldersgrupperne 3-6 år, 7-10 år og 11-14 år, tre grupper, der i mange tilfælde er 

meget forskellige. I både egenproduktioner og indkøb undgår vi enhver form for unø-

 31 



dige voldsscener, der kan virke ubehagelige eller skræmmende på seerne, men især 

fiktion kræver meget forskelligt indhold og virkemidler for at fænge de tre grupper. Vi 

betjener således ikke en stor, ensartet gruppe, men alle de typer børn, der findes. Vi 

arbejder med forskellige aldersmålgrupper, men også køn, typer, interesser osv.  

Egenproduktionen ’Troldspejlet’ og den japanske tegnefilmserie ’Naruto’ er begge ret-

tet mod de 11-14-årige. Det ligger i begge programmers natur bl.a. at indeholde kon-

flikter, som indebærer kamp og slagsmål. ’Troldspejlet’ i forskellige spil og film, som 

omtales i klip, ’Naruto’ i historien om den unge dreng og hans forsøg på at blive sin 

landsbys bedste kriger. ’Troldspejlet’ redigeres med stor omhu, så vi på den ene side 

giver et reelt billede af de enkelte spil og dets eventuelle voldsomheder, men samtidig 

ikke bringer for voldsomme klip. ’Naruto’ bringes i en amerikansk redigeret udgave, 

som er specielt beregnet for børn - den amerikanske version tager meget store hen-

syn til også børn under 11 år. 

Hvad angår indkøb generelt skal det siges, at vi aldrig vælger en serie, fordi den er 

voldelig, men altid ud fra et sæt kvalitetskriterier, som f.eks. en god historie, trovær-

dige og nuancerede personer, et logisk, stimulerende univers - eller noget af det, der 

falder ind under betegnelsen originalt. En god historie kræver dog en konflikt, og i vis-

se historier bliver konflikten til kamp og slagsmål. Det finder vi i serier som Turtles, 

Naruto, Kim Possible o.a. Og i mængder af klassisk fiktion. Men vi ser også komisk 

vold hos f.eks. Tom & Jerry og Oggy og Kakkerlakkerne, serier, hvor volden er karike-

ret og overdrevet. 

Opmærksomheden er dog stor på udvælgelsen af serier, og vi har således netop 

igangsat et projekt med DRs Medieforskning, hvor vi løbende giver et børne- og for-

ældrepanel mulighed for at vurdere serier og enkeltfilm, der overvejes til visning.” 

Lytter- og seerredaktøren konkluderede, at han ikke havde grundlag for at foreslå en 

ændret DR-kurs i redigeringen på dette område. Dog anbefalede han, at problematik-

ken blev taget op i forbindelse med den igangværende revision af DRs Programetik. 

Der er bl.a. brug for at vurdere, om DR skal give mere præcise oplysninger om, hvilke 

aldersgrupper de forskellige børneudsendelser egner sig for og er rettet imod. 

Det blev indstillet at afvise den konkrete klage.  

 

Samlet klage over venstreorienteret bias. Afgørelse den 30. december. Klagen afvist. 

Den samme klager har siden sommeren 2008 i over 100 mails klaget over venstreori-

enteret bias i DRs udsendelser. De afvisende svar fra redaktionerne er løbende blevet 

anket til lytternes og seernes redaktør og nye eksempler og kommentarer er føjet til. 

Af ressourcemæssige årsager og p.gr.a. det fælles omdrejningspunkt er alle klagerens 

henvendelser blevet behandlet i et samlet svar, der omfatter i alt 15 konkrete sager. I 

 32 



alle sagerne ser klager DRs dækning som udtryk for en helt konsekvent og gennem-

ført venstreorienteret bias. Rækken af emner omfatter et blogindlæg fra en studie-

vært med kritik af prostitution, DRs deltagelse i ”Sluk lyset”-kampagnen, et indslag 

om den stigende vandstand, ”Miss Tørklæde”-initiativet, en omtale af FARC, en omtale 

af udlændingepolitikken som ”stram”, et indslag i Orientering om en indvandrer fra 

Polen, filmmagasinet Premiere på DR2, brugen af Bonnichsen som ekspert, et inter-

view med en psykolog i Radioavisen, en omtale af unge i Ungdomshuset, et indslag 

om Søren Krarup og tørklæder, en kritisk dokumentar om te-produktion, hele koncep-

tet for programmet ”Klima og miljø” og DRs omfattende omtale af Stern-rapporten. 

Klageren er samtidig meget utilfreds med DRs klagebehandling. 

Efter en gennemgang af de 15 sager lød indstillingen på en samlet afvisning: 

”JRHs flittige mailstrøm er en udfordring for et klagesystem som DRs. Man kunne ar-

gumentere for, at det er nyttesløst at behandle klagestrømme af denne karakter, men 

jeg har desuagtet søgt at se på hver enkelt henvendelse som en mulig påvisning af en 

skævhed i DRs dækning. Efter gennemgangen er det imidlertid min konklusion, at der 

ikke er punkter, hvor man bør følge JRHs kritik.” 

 

                                         ............................. 

 

 33 


	1. Sammenfatning .................................................s.3
	2. Trends og tal for henvendelser .........................s.3
	3. Gennemgang af 22 klagetemaer .......................s.7
	4. Andet led i klagebehandlingen.........................s.20

