
 

 

 

 

   

 

 

    Henvendelser til DR om 

     programvirksomheden 

                      2. halvår 2005 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
                         Januar 2006 

         Jacob Mollerup 

            Lytternes og seernes redaktør i DR 

 

 

  
        

 



 

 

 

 

Indhold:  

 

 

1. Sammenfatning    s.   3 

2. Perspektivet      s.   4 

3. Henvendelser i tal     s.   4 

a. Lytter- og Seerkontakten mv.   s.   4 

b. Redaktioner og afdelinger   s.   7 

c. Anden dialog    s.   8  

4. Gennemgang af klagetemaer    s.   8 

5. Klagebehandlingen    s. 22 

a. Klagevejledninger     s. 22 

b. Pressenævnssager    s. 22 

c. Klagesager for Lytternes og seernes redaktør  s. 23 

      

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 2



1. Sammenfatning. 
 

Denne rapport er DRs halvårlige sammenfatning af henvendelserne fra brugerne. Henvendelser-

ne om programvirksomheden er belyst med statistikker og en kvalitativ gennemgang - begge dele 

med særlig vægt på at belyse den kritik, som DR har modtaget. Samtidig rummer rapporten en 

gennemgang af DRs klagebehandling. 

 

Lytter- og seerkontakten (LSK) har i 2005 modtaget knap 70.000 henvendelser. Herudover mod-

tager DRs afdelinger og redaktioner mindst et tilsvarende antal. 

 

En gennemgang af de skriftlige henvendelser til LSK viser, at lidt over 10 pct. er kritiske.  

 

Rapporten gennemgår 25 typiske klagetemaer fra det forløbne halvår. Overskrifterne er: 

- Nazistisk happening i Parken.   

- Transmissionen af Live-8 koncerterne.  

- Koncert med Nick Cave på DR1.  

- Serier der ikke sendes som ventet. 

- Julekalender med Bamse. 

- Anvendelse af (G)-symbolet. 

- Antallet af genudsendelser. 

- Programlægningen lige før og efter Børnetime  

- Drømmehuse 

- Dr. Ventegodt 

- Præsident Bush’ besøg i Danmark 

- Manglende Pakistan-indsamling 

- Kommunalvalget 

- Beslutningen om lukning af Kanal 94 som regionalstation 

- Prinsefødslen 

- Pakkeleg 

- Søgemaskinen på dr.dk 

- Redesignet af dr.dk 

- Nedskæringer på DR Klassisk 

- DAB-dækningen 

- Nedlæggelsen af DR Soft 

- Web-radioens sendekvalitet 

- Problemer med at høre tale med underlægningsmusik 

- Nedlæggelse af lang- og mellembølge 

- DR2 via parabol og overgangen til det digitale jordbaserede net. 

 

Samtidig med denne rapport udsendes en halvårsberetning fra Lytternes og seernes redaktør. 

Efter drøftelse i DRs bestyrelse offentliggøres begge papirer på www.dr.dk/etik . 

 3

http://www.dr.dk/etik


2. Perspektivet 
 

Den tætte kontakt til lytterne, seerne og DRs andre brugere er et af omdrejningspunkterne for 

de kommende års udvikling i DR. 

Kontakten og dialogen falder i fire hovedgrupper: 

- For det første er der det store løbende arbejde med systematisk at undersøge brugernes vur-

deringer og forbrug: Daglig spørges 2.200 gennem tv-meter undersøgelserne, Gallups Radioindex 

bygger på rundspørger til ca. 26.000 på årsplan og i andre undersøgelser og fokusgrupper spør-

ger DR andre 10.000 til råds. Hertil kommer jævnlige rundspørger til udvalgte dele af DR Panelets 

36.000 medlemmer.  

- For det andet er der DRs konkrete dialog med lyttere og seere: Det handler dels om de 70.000 

henvendelser, der (i 2005) kom via Lytter- og Seerkontakten men samtidig i voksende omfang og-

så om alle de henvendelser, der går direkte til redaktioner og medarbejdere - rækkende fra 

spørgsmål og kritik til ønsker, tip og nye programforslag.  

- For det tredje handler det om en hurtig og præcis behandling af egentlige klager - og om en ef-

fektiv kommunikation af hvad DR svarer og af hvilke konsekvenser, man drager. 

- For det fjerde handler det om alle de andre input, som DR løbende får fra debatter - både i an-

dre medier og på møder og i dialogfora, men i voksende omfang også gennem de mange debatter 

på dr.dk, via sms og gennem nye interaktive tjenester. De kommende år vil samtidig byde på en 

kraftig vækst i brugergenereret indhold rundt omkring på DRs mange platforme.  

I det omfang dialogen udfolder sig - med alle de nye kilder, nye platforme og nye teknologier - kan 

seerne og lytterne få større indflydelse på programmer og tjenesters form og indhold og få et 

langt større udbytte af DR.  

 

3. Henvendelser i tal. 
 

Selvom der ikke findes en sikker totalopgørelse over alle henvendelser til DR om programvirk-

somheden bliver overblikket gradvist bedre. 

Andet halvår 2005 bød på 41.213 henvendelser til Lytter- og Seerkontakten (LSK). Et skøn over 

henvendelser til afdelinger og redaktioner tyder på at de mindst har et tilsvarende antal henven-

delser.  

DR Nyheder har alene registreret omkring 9.000. Blandt DRs andre programproducerende afde-

linger har alene de ti modtaget ca. 20.000 henvendelser fra lyttere, seere og web-brugere. Hertil 

kommer, at mange tusinder har henvendt sig til DR i form af indlæg på de af dr.dk’s debatfora, 

der direkte handler om programmer og tjenester. 

 

a. Lytter- og Seerkontakten mv. 

 

Efter at have været vigende det sidste par år er antallet af henvendelser til LSK steget til 41.213 

i 2.halvår, således at tallet for hele 2005 bliver på knap 70.000 (se figur 1).  

 4



114434

99900

75543

69698

0

20000

40000

60000

80000

100000

120000

2002 2003 2004 2005

 
Figur 1. Antal henvendelser via Lytter- og Seerkontakten  

 
 

78%

63%

51%

38%

21%

36%

48%

61%

1% 1% 1% 1%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

2002 2003 2004 2005

Fo
rd

el
in

g 
af

 h
en

ve
nd

el
se

r p
å 

ko
nt

ak
tfo

rm

Breve
E-mail
Telefon

 

Figur 2. Henvendelser via Lytter- og Seerkontakten - fordelt telefon og mail mv. 

 5



På tre år er andelen af e-mails vokset fra ca. 20 pct. til nu ca. 60 pct.(se figur 2).  

 

Langt de fleste henvendelser er fortsat positive og kommer i form af spørgsmål om udsendelser, 

medvirkende, musik, praktiske problemer osv. Over halvdelen handler om tv. På tv-siden alene er 

der det sidste halvår kommet ca. 2500 ønsker og ideer til programmer. De gennemgås løbende af 

chefredaktionen. 
 

Af henvendelserne til LSK i 2.halvår er over halvdelen modtaget via det web-baserede ”Kontakt 

DR”-system eller via almindelig e-mail. En gennemgang viser, at lidt over 10 pct. af disse må be-

tegnes som kritiske.  

 

Blandt ”Kontakt DR”-henvendelserne er de 3.769 modtaget som ”kommentarer” - resten er 

spørgsmål, ideer og ønsker. Der er foretaget en særlig gennemgang og rubricering af alle disse 

kommentarer - resultatet fremgår af tabel 1. En tilsvarende fordeling er lavet for de 439 hen-

vendelser, der er modtaget via de forskellige direktørområders journaler. 

 

Tabel 1  

2. Halvår 2005 
Fordelingen af udvalgte henvendelser   Henvendelser til 

direktionen mv. 
Kommentarer til 

Kontakt DR 
Unfair og tendentiøs dækning 55 271 
Partisk valgdækning 3 21 
Krav om berigtigelse 8 18 
Klager fra medvirkende 5 1 
Voldsomme effekter 20 135 
Ærekrænkelser 10 71 
Upassende sprog 2 30 
Utroværdige DR konkurrencer 3 73 
Skjult reklame, Sponsorering 4 31 
Kritik af DRs klagebehandling 4 12 
Manglende oplysning om (G) 0 10 
Andre 21 24 
Antal henvendelser vedrørende 
programetik i alt 135 697 
Kritik af tekniske problemer, 
manglende opdateringer, mv. 23 394 
Generelle udsagn vedrørende DR - Kritiske 152 1180 
Kritik af omfanget af egenreklame 6 15 
Kritik af omfanget af genudsendelser 10 87 
Kritiske i alt 326 2373 

Generelle udsagn vedrørende DR - Positive 7 356 
Øvrige kommentarer 106 1040 

Antal henvendelser i alt 439 3769 
Kilde: LSK og journalerne 

 

 

 

 6



 

Som det fremgår af tabel 1 handler godt 30 pct. af de kritiske henvendelser om temaer, som er 

omfattet af DRs programetik. Heraf er de tre største emnegrupper unfair eller tendentiøs dæk-

ning (426), voldsomme effekter (155) og ærekrænkelser eller blasfemi (81).  

 

Da denne statistik foreløbig kun foreligger for to halvår, er der ikke lavet sammenligninger. For 

en nærmere diskussion af den konkrete kritik henvises til afsnit 4: ”Gennemgang af typiske klage-

temaer” og afsnit 5: ”Klagebehandlingen”. 

 

b. Redaktioner og afdelinger 

 

De fleste af DR’s redaktioner og enheder foretager ikke systematiske registreringer af de kriti-

ske henvendelser.  En af undtagelserne er DR Nyheder, hvor der for flere af de centrale redakti-

oner foregår en koordineret behandling af indkomne klager og kommentarer. På TV Avisen er der 

f.eks. en ugentlig opsamling af seernes kritik i et internt nyhedsbrev. 

 

Tabel 2  

Skriftlige henvendelser til DR Nyheder, 2.halvår 2005. 

 

Redaktion Antal Format 

Nyhedsdirektøren 81, heraf 19 klager 56 mails, 25 breve 

TV AVISEN Ca. 760 735 mails, ca. 25 breve 

Radioavisen Ca. 40 Fortrinsvis mails 

Online Ca. 750 Fortrinsvis mails 

Sporten (radio, tv, online) 119 Fortrinsvis mails  

Kontant Ca. 3500 Fortrinsvis mails 

Dagens Danmark Ca. 1500 Fortrinsvis mails 

Øvrige magasiner (radio og tv) Ca. 2250 Fortrinsvis mails 

I alt  Ca. 9000 henvendelser  

Kilde: DR Nyheder. 

 

Et magasin som Kontant efterspørger - med held - aktivt input og kommentarer fra seere og 

web-brugere. Således får magasinet omkring fire gange så mange henvendelser som hele den lø-

bende nyhedsformidling i TV Avisen og radioavisen. 

 

Få afdelinger er så privilegerede som TV-Drama, der som den største kategori af henvendelser 

typisk modtager flere hundrede lykønskninger og takkeskrivelser på et halvår. En stor program-

producerende afdeling som DR Kultur angiver samlet at modtage ca. 3000 henvendelser i løbet af 

halvåret - fordelt på 18 forskellige programmer. DR Klassisk har modtaget godt 600 - med 

spørgsmål og vurderinger af den spillede musik som hovedemne. DR Musik og Medier - der står 

for 13 af net- og DAB-kanalerne har siden starten i maj modtaget ca. 1400 henvendelser. I DR 

Journalistik og Underholdning - der laver P3 - har man i halvåret fået knap 4000 henvendelser.  

 7



På DR Østjylland et skønnet ca. 4000 henvendelser - DR Fyn og DR Regionalen vurderer begge, at 

tallet ligger omkring 3.000. 

 

c. Anden dialog. 

 

Mange nye former for interaktivitet og dialog er fortsat i hastig fremmarch (se også rapporten 

fra 1.halvår på www.dr.dk/etik).   

Der er selvfølgelig det kendte grundlag i form af løbende seriøs meningsudveksling i dialogfora, 

med Lytter- og seerorganisationer og i organiserede debatrunder som under ”DR ikke som de 

andre”-kampagnen. 

Samtidig er der en stærk udvikling indenfor meget overkommelige muligheder for at spørge DRs 

brugere til råds i stor skala - bl.a.  med målrettede web-spørgeskemaer. Og vil man f.eks. lodde 

DAB-stemningen kan blot en hurtig gennemgang af debatten på www.dr.dk/DAB give en klar pej-

ling. Det var således meldingerne om den massive kritik herfra i dagene omkring nytår, der fik DR 

til at omgøre beslutningen om at lukke DR Soft. Omkring 1000 DAB-indlæg blev skrevet i løbet af 

ti dage - først med en hård og ofte indædt kritik af DR og derefter med stor glæde over, at pro-

testerne blev hørt. 

Billedet af den aktive bruger kunne også ses på valgdagen - knap en halv million danskere brugte 

valgsiderne (10 sider hver i gennemsnit) på www.dr.dk og læste om de lokale kandidater og deres 

skæbne.  

Et pudsigt eksempel på det brugergenererede er seernes egne snebilleder. De blev i juledagene 

hentet frem over 10.000 gange om dagen - og var dermed mere sete end DRs egne nyhedsbille-

der. 

Selvom der fra mange forskellige områder - dokumentar, videnskab, regionaldækning, undervis-

ning, spil, sport, politik, musik osv. - kan hentes talrige gode eksempler på nye former for dialog 

og interaktivitet, viser DRs imageundersøgelser fortsat, at DR ikke i tilstrækkelig grad lever op til 

at være åben overfor lytternes og seernes ønsker og behov.  Kun godt en tredjedel af de ad-

spurgte fandt i 2005-undersøgelsen, at DR fungerede godt eller fortræffeligt i den henseende. 

 

 

4. Gennemgang af klagetemaer 
 

Som supplement til omtalen af de kritiske henvendelser, er der lavet en særlig gennemgang af 25 

klagetemaer, der har været aktuelle i det forløbne halvår. De er udvalgt på basis af de kritiske 

kommentarer og breve (jf. tabel 1) samt på de henvendelser, Lytternes og seernes redaktør i øv-

rigt har modtaget - eller fået kendskab til i årets løb. Herunder trækker listen også på den lø-

bende registrering af kritiske henvendelser, der foretages i DR Nyheder, på en rundspørge til de 

andre direktørområder og på rapporter fra Lytter- og Seerkontakten. 

 

Sager der er grundigt omtalt i afsnit 5. ”Klagebehandlingen” er så vidt muligt udeladt her. Det 

gælder i dette halvår primært diskussionen om programserien ”Stormslag” (se s. 25).  

 8

http://www.dr.dk/etik
http://www.dr.dk/


Der er flere typer kritik, som listen ikke afspejler. Det gælder f.eks. de mange - men meget for-

skellige - kritiske bemærkninger, der modtages i forbindelse med konkrete nyhedsindslag eller in-

terviews. Således er kritik af partiskhed og manglende fairness jævnligt forekommende - men i 

vidt forskellige sammenhænge. Der er ofte kritik - og ros - til studieværterne, men der har ikke i 

halvåret været noget klar trend. Kritik af forkert eller upassende sprog er også jævnlig fore-

kommende.  

Den nedenstående liste afspejler heller ikke mange af de henvendelser, hvor kritikken er meget 

generel.  Det skal endelig understreges, at det for udvælgelsen ikke har været et krav, at det skal 

handle om mulige brud på DRs programetik.  

Rækkefølgen er tilfældig. 

 

Nazistisk happening i Parken 

 

Baggrund:  

I forbindelse med fodboldlandskampen Danmark-England den 17.august 2005 var der før kampen 

- under afspilning af den danske nationalmelodi - en episode, hvor tre personer i nazi-beklædning 

løb ind på banen. Det viste sig efterfølgende, at der var tale om medarbejdere fra Angel Produc-

tions. Det pågældende selskab var på det tidspunkt ved at forberede en ny række udsendelser til  

DR2 i serien ”Den halve sandhed”.  Denne forbindelse til DR gav anledning til mange vrede henven-

delser og klager. 

 

Svar på kritikken:  

DR2 chefredaktion svarede, at DR intet havde at gøre med happeningen. Ideen havde været fore-

lagt DR på et idemøde, men DR havde allerede da afvist ideen og understreget, at det var en dår-

lig idé at gennemføre happeningen. Chefredaktionen forsikrede samtidig klagerne om, at opta-

gelserne fra Parken aldrig ville blive brugt af DR.  

 

Konsekvens og opfølgning:  

Det er blevet indskærpet overfor produktionsselskabet, at det er uacceptabelt for DR at blive 

sat i forbindelse med happenings, som DR på forhånd klart har taget afstand fra. 

 

Transmission af Live 8 - koncerterne 

 

Baggrund:  

Den 2.juli sendte DR1 og DR2 fra kl. 15 til kl. 02 transmissioner fra de store Live 8-koncerter. 

Snesevis af vrede seere reagerede mod, at de to kommentatorer i en række tilfælde snakkede 

”ind over” musiknumrene og talerne. Klagerne fandt ikke mindst, at kommentarerne var ude at 

trit med ånden i arrangementet og den alvorlige situation i Afrika. 

 

Svar på kritikken: 

 9



DR tog kritikken til efterretning men forklarede, at værterne havde haft vanskelige arbejdsbetin-

gelser, da arrangørerne af koncerterne undervejs lavede mange afvigelser fra det planlagte pro-

gram. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Der er ingen direkte konsekvenser, men erfaringerne bruges i det løbende arbejde med at sikre 

den optimale afvikling af live-transmissioner. 

 

Koncert med Nick Cave på DR1 

 

Baggrund: 

DR1 transmitterede den 25.september fra Operaen i Købehavn overrækkelsen af Kronprinspar-

rets Kulturpris. En del af arrangementet var en koncert med den australske rockstjerne Nick Ca-

ve. Det havde en fremtrædende plads i foromtalen og i DRs egenreklamer, at der var li-

vetransmission fra Nick Caves optræden. men p.gr.a en forsinkelse i afviklingen af arrangemen-

tet endte det med, at der kun blev sendt et nummer, før transmissionen måtte afbrydes til for-

del for TV Avisen kl. 21.00. Det gav vrede reaktioner fra seere, der havde forventet langt mere. 

 

Svar på kritikken: 

DR beklagede meget, at der p.gr.a. forsinkelsen kun var sendt et nummer. Chefredaktionen love-

de at undersøge mulighederne for at sende mere - og det lykkedes kort efter at finde plads i 

sendeplanen til alle de tre Nick Cave-numre, DR havde købt rettighederne til. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Cave-sagen har skærpet opmærksomheden omkring problemet med, at en trailer overekspone-

rer et mindre element i en udsendelse.  

 

Serier der ikke sendes som ventet 

 

Baggrund: 

Ved flere lejligheder i det forløbne halvår har der været mindre klage-runder p.gr.a. den måde, 

hvorpå populære serier er blevet genudsendt. I sommermånederne startede en genudsendelse af 

Taxa og Landsbyhospitalet. Det var fra starten tanken, at der skulle genudsendes 7 afsnit. Alle 7 

planlagte genudsendelser blev gennemført. Da serierne stoppede igen primo august - midt i gen-

udsendelsesforløbet - gav det snesevis af kritiske henvendelser. Især var der vrede over det som 

nogle seere havde oplevet som et uventet stop for Taxa-serien. Klagerne henviste til, at der var 

blevet spottet en del for serierne. 

 

Svar på kritikken: 

DR har beklaget, at nogle seere fejlagtigt havde fået den opfattelse, at serierne ville blive vist i 

sin fulde længde. Det var på intet tidspunkt planlagt. Det sker med mellemrum, at plannerne i DR 

- for at tage højde for seerreaktioner eller andre udefrakommende emner - flytter programmer. 

 10



Det kan også ske, at en planlagt serie udskydes eller forkortes. Men det var ikke tilfældet her. . 

Det var på den baggrund særlig ærgerligt, at en del seere troede, at man var i gang med en gen-

udsendelse af hele forløbet. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

TV vil overveje markedsføringen omkring genudsendelser af dele af serier og for at undgå, at 

seerne bliver bibragt en fejlagtig opfattelse. Det gælder særligt genudsendelsesforløb for så 

populære serier. 

 

Julekalender med Bamse  

 

Baggrund: 

Der er alene via LSK kommet ca. 60 kritiske henvendelser i forbindelse med julekalenderen Bam-

ses Julerejse. Kritikken går bl.a. på, at der er tale om en genudsendelse af en kun fem år gammel 

kalender - og at flere af elementerne i den nye introduktion før Bamse ikke egner sig for små 

børn: Studieværten bruger voksenhumor, opfører sig for vildt og optræder i en ”Ryd Lortet”-

trøje, lyder klagerne. 

 

Svar på kritikken: 

At meget populære julekalendere genudsendes er netop blevet efterlyst af mange seere. Traditi-

onen er, at det ikke kun er børnemålgruppen, der vælger at følge julekalenderen gennem decem-

ber måned. Da Bamses Julerejse er dedikeret til de alleryngste, valgte vi i år en nyudviklet ramme, 

der skulle omfatte en større del af familien. DR har taget til efterretning, at en del forældre ikke 

synes, at den nye introduktion er egnet for mindre børn, men har samtidig fået langt flere positi-

ve tilbagemeldinger fra folk, der har nydt Brunos julestue. Mange har efterfølgende spurgt om 

mulighederne for at få flere programmer med Bruno. Til orientering kan nævnes, at 83 % af de 8-

12 årige valgte at kigge med på Julekalenderen og at sharen i hele befolkningen var 37 %.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

Genudsendelser af DRs julekalendere vil fortsat være en realitet ca. hvert andet år. Både p.gr.a. 

økonomi og tradition. Vi får fortsat mange ønsker om gensyn - højst på ønskelisten ligger "Jul i 

Gammelby".  Vi ønsker fortsat at genudsende julekalendere med en ny og samlende ramme, der 

opdaterer kalenderåbning og helheds-oplevelsen.   

 

Anvendelsen af (G)-symbolet 

 

Baggrund:  

En del seere har svært ved at finde ud af, hvornår der er tale om en genudsendelse.  Det giver lø-

bende anledning til irritation og kritik, når seere fejlagtigt har troet, at der var tale om en nypro-

duktion. Det forvirrer en del af DRs brugere, at DR f.eks. ikke bruger (G)-symbolet, når ”Hit med 

sagen” fra sidste år sendes igen. Når en udsendelse, der har været vist på DR1 eller DR2 vises 

igen på den anden kanal kort tid efter, anvender DR heller ikke (G)-symbolet. 

 11



 

Svar på kritikken: 

DR oplyser normalt nederst i sine programoversigter, hvornår udsendelsen har været bragt før-

ste gang. Forvirring herom skyldes således typisk., at oplysningen tit udelades af aviserne, der i 

takt med det øgede antal kanaler kun bringer mere kortfattede programoversigter. I eksemplet 

med ”Hit med sagen” var det imidlertid en fejl, at der ikke var brugt et (G). 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Der er igangsat et internt arbejde for at sikre, at de to kanaler bruger de samme principper for 

oplysninger om genudsendelser - herunder anvendelsen af (G)-symbolet. 

 

Antallet af genudsendelser  

 

Baggrund:   

Sommeren bød på en ny runde med udbredt kritik af antallet af genudsendelser.  Der var typisk 

tale om en generel kritik fra folk, der følte, at de havde set det hele på forhånd - og derfor fandt 

at de ikke fik ”nok for licensen”. 

 

Svar på kritikken:  

DR understregede, at antallet af nye udsendelser var fuldt på højde med tidligere år.  De fleste 

henvendelser DR får, handler faktisk om ønsker om genudsendelser. De imødekommes bl.a. om 

sommeren, når seertallene traditionelt er lave. 

 

Konsekvens og opfølgning:  

Det er ikke tilfredsstillende, at der efter en lang årrække med en voldsom merproduktion for en 

uændret licensbetaling fortsat er så mange, der klager over antallet af genudsendelser og over 

at man ”får for lidt for licensen”. Det afspejler et behov for bedre information om, hvordan DR 

arbejder. 

   

Programlægningen lige før og efter Børnetimen. 

 

Baggrund: 

Småbørnsforældre klager jævnlig - ofte i meget vrede vendinger - til DR over manglende hensyn 

til de små børn i forbindelse med udsendelser, trailere og indslag, der vises lige før eller lige efter 

dagens faste udsendelser for de mindste. Disse klager falder i tre hovedgrupper: 1. Placeringen 

af klart børne-uegnede trailere lige før eller efter børnetimen. 2. Anvendelse af stærke billeder i 

starten af TV Avisens 18.30-udsendelse. 3. Placering af ungdomsprogrammer med klart børne-

uegnet indhold i de sene eftermiddagstimer.   

 

Svar på kritikken: 

De fleste klager over trailerplaceringerne har fået medhold. Det samme gælder en del af klager-

ne over stærke billeder i TV Avisen 18.30. Vedr. ungdomsudsendelser har DR typisk fastholdt, at 

 12



det også på disse tidspunkter er forældrenes ansvar, hvad børnene ser - og at ungdomspro-

grammer også kræver en sendetid, der er velegnet til den målgruppe. Også her er der brug for 

kendte og faste sendetider - på tidspunkter hvor mange af de unge er hjemme. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Et nyt system for trailermærkning er under indkøring - det skal bl.a. sikre, at der ikke kommer 

børne-uegnede trailere omkring Børnetimen. TV Avisen har bestræbt sig på at undgå de stærke 

billeder i starten af 18.30-udsendelsen og der er overvejelser om at ændre forløbet op til afte-

nens første TV Avis. Endelig arbejdes der på at synliggøre specielt provokerende indhold i pro-

gramoversigterne, når det drejer sig om de til tider hotte ungdomstemaer. 

 

Drømmehuse 

 

Baggrund: 

DR1 viste i efteråret programserien Drømmehuse, hvor seerne i seks afsnit fulgte tre familiers 

oplevelser og problemer med at få bygget et hus lige efter deres hoved. Programmet var produ-

ceret af Deluca Film og gav stort set ikke anledning til seerkritik, da det blev sendt første gang. 

Ved afslutningen af serien henvendte en af de medvirkende sig til DR med beskyldninger om, at 

udsendelsen dækkede over et forretningsmæssigt samarbejde mellem Deluca Film og en af de 

andre medvirkende. Kritikken blev bragt i flere aviser - og gav derefter anledning til en del kritiske 

henvendelser og omtale. 

 

Svar på kritikken: 

Efter flere undersøgelser måtte DR konkludere, at det var korrekt, at en af de medvirkende hav-

de økonomiske interesser i en bog, som Deluca efter aftale med DR udgav i forlængelse af serien. 

Den samme medvirkende havde også været involveret i udviklingen af tv-konceptet. Begge dele 

var undervejs holdt skjult for DR og de øvrige medvirkende. Dette brud på DRs programetik - som 

Deluca var forpligtet til at overholde - blev straks beklaget i en pressemeddelelse, hvor DR sam-

tidig oplyste, at serien ikke ville blive genudsendt. En af de andre medvirkende har specifikt klaget 

over, at han selv er blevet urimeligt omtalt i serien. Denne klage har DR afvist - sagen er nu ind-

bragt for Pressenævnet. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

DR har understreget kraftigt overfor produktionsselskabet, at forløbet har været helt uaccep-

tabelt. For at understrege vigtigheden af DRs programetik har tv-direktør Lars Grarup taget ini-

tiativ til at samle alle DRs eksterne tv-producenter for at sætte yderligere fokus på de værdier 

som er det grundlæggende fundament for DRs virke. 

 

Dr. Ventegodt 

 

Baggrund: 

 13



I den 27.november bragte Magasinet Søndag på DR1 et langt indslag om lægen Søren Ventegodt 

og hans behandlingsmetoder. En psykiater fra Rigshospitalet rettede meget hård kritik mod Ven-

tegodt, som han beskylder for alvorlig fejlbehandling. Samtidig viste DR1 udsnit af optagelser 

med skjult kamera, hvor en kvindelig journalist fra Ekstrabladet er i konsultation hos Ventegodt 

under foregivelse af at være patient. Indslaget afsluttedes med en debat i studiet med deltagel-

se af Søren Ventegodt. Indslaget vakte stor opsigt og Ventegodts praksis blev undersøgt af 

Sundhedsstyrelsen, der endte med at overgive sagen til politiet og fratage ham autorisationen - 

foreløbig mens sagen undersøges. Samtidig blev der imidlertid fra seere og i den offentlige debat 

rejst kritik af DR for brug af skjult kamera, for samarbejdet med Ekstra Bladet og for at stram-

me historien gennem en vildledende tekstning og en misvisende udlægning af, hvad journalisten 

havde sagt til Ventegodt.  

 

Svar på kritikken: 

DR Nyheder har svaret, at man betragter indslaget om Ventegodt som både stærkt relevant og 

velbegrundet - og henvist til at de rejste problemer nu undersøges af myndighederne. DR har 

imidlertid beklaget to ting i indslaget: Dels en fejl i tekstning hvor et manglende ”om” kan give et 

forkert indtryk. Og dels at man ikke bragte det klip fra de skjulte optagelser, hvor journalisten får 

nej på sit spørgsmål til Ventegodt: ”Altså, tror du det kunne hjælpe, hvis jeg f.eks. gik i seng med 

dig.” 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Sagen har givet anledning til interne debatter - bl.a. om samarbejdet med Ekstra Bladet i sådan-

ne sager. Søren Ventegodt har indbragt sagen for Pressenævnet. 

 

Præsident Bush’ besøg i Danmark 

 

Baggrund: 

Da USA’s præsident Georg W. Bush den 5.-6-juli 2005 besøgte Danmark, leverede DR en meget 

omfattende dækning med mange timers ekstra-udsendelser og live-transmissioner. Det førte til 

omkring et halvt hundrede kritiske henvendelser - helt overvejende fra seere, der fandt, at dæk-

ningen var præget af en overdrivelse af besøgets betydning, en alt for næsegrus beundring for 

den besøgende og for lidt fokus på den politiske substans. En del klager gik samtidig på en man-

gelfuld og meget negativ dækning af en protestdemonstration i København. 

 

Svar på kritikken: 

DR Nyheder svarede, at man netop havde benyttet lejligheden til at invitere en række kommenta-

torer i studiet og diskutere Bush’ politik og embedsførelse - og dermed også sat fokus på det 

politiske indhold. Samtidig fastholdt DR, at et besøg af denne karakter ikke kun er en politisk be-

givenhed, men også en unik mulighed for at fortælle om alle de forberedelser, den kolossale stab 

af mennesker og hele den logistik, som er nødvendig, når verdens mægtigste statsleder bevæger 

sig rundt i verden.  DR ser det som sin opgave både at formidle oplysning og oplevelse i dæknin-

gen af et sådant besøg. 

 14



Vedr. dækningen af protestdemonstration blev der svaret, at demonstrationen kun var en lille del 

af det, der skete den dag, og at den blev omtalt i TVA samme aften, som den foregik. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Seernes kritik har været brugt og diskuteret i forbindelse med den interne efterkritik. 

 

Manglende Pakistan-indsamling 

 

Baggrund: 

I ugerne efter jordskælvskatastrofen fik DR en del henvendelser fra folk, der efterlyste, at DR 

lavede en indsamling til fordel for ofrene. Mange henviste til, at katastrofen var lige så alvorlig 

som tsunamien i julen 2004. 

 

Svar på kritikken: 

DR er løbende under pres for at medvirke til mange indsamlinger til vigtige formål. Derfor har DR 

udviklet et klart regelsæt. Det indebærer bl.a., at der kun gennemføres ét stort årligt indsam-

lingsshow - det sker i samarbejde med indsamlingsorganisationernes fællesorganisation - ISO-

BRO. Pakistan-katastrofen har dog gjort, at DR ekstraordinært medvirkede til en række indsam-

linger i radioen. Da der blev lavet en større ekstraordinær indsamling efter tsunamien skyldtes 

det, at der her var en helt særlig opbakning til formålet i befolkningen. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

DR vil søge at bevare et samarbejde med ISOBRO, dels for at sikre at medvirkende indsamlings-

organisationer lever op til etiske og økonomiske krav, og dels for samle indsamlingsaktiviteter i få 

betydningsfulde events. 

 

Kommunalvalget 

 

Baggrund: 

DR havde en meget omfattende og alsidig dækning af kommunalvalget i november 2005 - med 

store satsninger på både tv, radio og nettet - og med en omfattende dækning både nationalt og 

regionalt. På selve valgaftenen koncentreredes dækningen imidlertid om de store byer. DR Nyhe-

der fik ca. 25 kritiske henvendelser - og et tilsvarende antal ringede til LSK for at aflevere kritik-

ken. Det eneste hovedtema var, at dækningen havde været for ensidigt orienteret mod de stør-

ste byer.  Andre gik med meget forskellige vinkler på manglende upartiskhed i konkrete indslag. 

 

Svar på kritikken: 

Vedr. prioriteringen af de store byer i dækningen på valgaftenen blev der svaret, at de store byer 

jo ofte er en strømpil for, hvordan valget som helhed går for partierne. Samtidig var der dog og-

så udvalgt seks mindre kommuner over hele landet, hvor udfaldet af forskellige grunde var sær-

ligt interessant. Endvidere blev der løbende formidlet nyheder og resultater fra alle kommuner 

via crawler og grafik. Den spredte kritik af enkeltindslag blev besvaret individuelt. 

 15



 

Konsekvens og opfølgning: 

En del af de konkrete punkter er brugt i efterkritikken - men overordnet betragtes valgdæknin-

gen som vellykket. 

 

Beslutningen om lukning af Kanal 94 som regionalstation 

 

Baggrund: 

Som led i omlægningen af DRs regionale og lokale dækning, blev det i september meddelt, at  

Kanal 94 i Vejle lukkes som regionalstation. Det har ført til mange protester fra Trekantsområdet 

- både i form af klager til DR og i form af en offentlig debat.  Klagerne er bl.a. kommet ind i form 

af en snes henvendelser til DRs ledelse og et par hundrede sendt direkte til Kanal 94. Hertil kom-

mer kritik sendt via ”Kontakt DR” og kritik i form af lokale underskriftsindsamlinger (813 under-

skrivere) og debat i aviser mv. De fleste fremhæver, at de er afhængige af en lokalradio af høj 

kvalitet og protesterer mod nedlæggelse den mest lyttede lokalradio- som for mange er en er-

statning af lokalaviser. Trafikinformationen er også meget populær.  

 

Svar på kritikken: 

DR har beklaget, at lukningen af DR Vejle som organisatorisk enhed, bliver oplevet som en forrin-

gelse. I DRs svar slås det fast, at der ikke bliver tale om en forringelse af dækningen i Trekants-

området. Lukningen af DR Vejle skal derimod ses som en del af et generelt ønske DR har om at 

komme tættere på danskerne.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

Samtlige henvendelser og input indgår i det videre arbejde med at konkretisere den nye regionale 

struktur - i en løbende dialog med repræsentanter for brugerne. Der planlægges bl.a.  et møde 

mellem DR og borgmestrene i trekantsområdet indenfor den kommende måned. 

 

Prinsefødslen 

 

Baggrund: 

DR Nyheder modtog ca. 30 henvendelser om dækningen af den kongelige fødsel den 15. oktober. 

Ca. 2/3-del af disse var klager over, at dækningen var for massiv. T 

 

Svar på kritikken: 

DR fremhævede, at fødslen af en tronfølger i sagens natur kun forekommer en gang pr. genera-

tion, og derfor berettiger en særlig omtale, ikke kun af selve begivenheden, men også af de ritua-

ler og fejringer, der omgiver den, reaktioner fra det officielle og folkelige Danmark, osv. Til daglig 

har Kongehuset en begrænset plads i DRs nyhedsudsendelser, men ved en begivenhed som denne 

må TV AVISEN være til stede med en omfattende journalistisk dækning. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

 16



Der arbejdes målrettet med at videreudvikle den journalistiske kvalitet i forbindelse med dæknin-

gen af disse store begivenheder. 

 

Pakkeleg  

 

Baggrund:  

For anden jul i træk blev pakkeleg en kæmpesucces. Over 250.000 var med i spillet, der samtidig 

er en god introduktion til dr.dk i kraft af de spørgsmål, der skal besvares undervejs. Det lykkedes 

at forhindre gentagelser af problemet fra sidste år, hvor pakker blev stjålet af en hacker. Men 

der er stadig i hundredevis af klager over for få præmier og over tekniske problemer. 

 

Svar på kritikken: 

DR har beklaget, at afviklingen af spillet i opstartsperioden har været præget af overbelastede 

servere og relaterede tekniske problemer. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Spillet er ramt af succes. Skal det afvikles igen, må det undersøges, om nogle af problemerne kan 

forebygges ved at justere i konceptet. 

 

Søgemaskinen på dr.dk  

 

Baggrund: 

Der er fortsat problemer med søgemaskinen på dr.dk, og det er endnu ikke lykkedes at få den til 

at fungere optimalt. Derfor er der fortsat mangler i de resultater, brugerne får, når de søger på 

dr.dk.  Det fører jævnligt til klager og irritation blandt brugerne. Nogle kritiserer samtidig, at DR 

ikke fortæller brugerne om problemet.  

 

Svar på kritikken:  

DR beklager, at der fortsat er problemer med søgemaskinen. En ny version der blevet anvendt i 

dette efterår virkede ikke efter hensigten, og der går desværre endnu et stykke tid før proble-

met er løst. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Der arbejdes målrettet på at forbedre søgemaskinen i det omfang det er muligt, og en række ju-

steringer implementeres i de kommende to måneder. Desuden laver vi en klar information til de 

brugere, der anvender søgefunktionen. Endelig vil vi gøre mere ud af at forklare, hvordan de fak-

tisk kan anvende søgemaskinen og dermed få mere glæde af den i den nuværende version. 

 

Redesignet af www.dr.dk.  

 

Baggrund:  

 17

http://www.dr.dk/


Den gradvise gennemførelse af redesignet af www.dr.dk. kulminerede i september, da forsiden 

blev fornyet radikalt. Det har givet mange hundreder henvendelser via LSK og direkte til webre-

daktionen. Reaktionerne har været uhyre forskellige - rækkende fra meget begejstrede og til-

fredse brugere til en meget betydelig gruppe, der har udtrykt stor skuffelse og ønsket det gode 

gamle design tilbage. Alene omlægningen af DR Nyheder Online gav et par hundrede henvendelser, 

hvoraf mange havde problemer med de RSS-feeds, der skal sende udvalgte nyhedstyper til bru-

gerens computer. 

 

Svar på kritikken: 

DR har fastholdt, at det nye design er klarere og mere tidssvarende. De fortsat stigende be-

søgstal på www.dr.dk har bekræftet, at der trods kritikken har været tale om et rigtigt valg. Det 

beklagelige RSS-problem er blevet løst.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

DR har løbende samlet alt input og brugt det i forbindelse med finpudsningen af det nye design. 

Det er imidlertid en uundgåelig sideeffekt, at layout-ændringer giver reaktioner fra mange bru-

gere, der beklager forandringen.  

 

Nedskæringer på DR Klassisk 

 

Baggrund: 

Da DR i september offentliggjorde en større sparerunde blev det besluttet, at budgettet for DR 

Klassisk-kanalen fra 2006-2007 skulle beskæres markant. Det har givet op mod 30 kritiske hen-

vendelser fra lyttere, der er bekymret for, at besparelsen vil forringe kanalens kvalitet væsent-

ligt. Samtidig har 969 protesteret gennem en underskriftindsamling. 

Klassisk sendes på DAB, som net-kanal og via kabel og satellit. 

 

Svar på kritikken: 

DR har understreget, at den klassiske musik - også efter sparerunden - er den musikgenre, som 

DR bruger allerflest penge på. DR Radio bruger mere end en fjerdel af det samlede programbud-

get på den klassiske musik. De planlagte besparelser svarer kun til få pct. af det samlede budget 

for den klassiske musik. DR har vurderet, at man fremover vil kunne producere DR Klassisk for et 

mindre budget - baseret især på cd-indspilninger og koncerter fra Danmark og udlandet. DR 

Klassisk vil fremover lægge mindre vægt på det formidlende - og mere vægt på oplevelsen såsom 

muligheden for at høre hele værker, livekoncerter osv.  Lyttere der efterspørger den journalisti-

ske formidling af musikken opfordres til i højere grad at bruge P2, hvor 16 af døgnets 24 timer 

fortsat bruges på at formidle og spille den klassiske musik.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

Spareplanen er blevet fastholdt. De, der har henvendt sig med kritik, har fået sammenhængen 

forklaret og er blevet opfordret til at vende tilbage med deres vurdering, når ændringen er gen-

nemført.  

 18

http://www.dr.dk/
http://www.dr.dk/


 

DAB-dækningen  

 

Baggrund: 

I takt med det stigende antal DAB-radioer har der været mange hundreder henvendelser om 

sendeforholdene. De fleste har været indlæg i debatten på www.dr.dk./dab men også LSK har få-

et mange henvendelser. En del har været skuffet over de konkrete modtageforhold i deres bolig 

eller på deres typiske kørerute. Samtidig er der mange, der har beklaget sig over det, de har op-

levet som en meget ujævn kvalitet i det udsendte signal. 

 

Svar på kritikken: 

DR har beklaget den manglende dækning og lovet, at problemerne løses gradvist i løbet af de 

kommende år, hvor der opsættes 21 nye sendere. Når de er på plads, vil der vil være nær ved 100 

procent indendørs dækning. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Sideløbende med udbedringen af DAB-sendenettet har DR sendt målrettet information til alle 

DAB-forhandlere om manglerne i dækningen i dele af landet. Blandt andet er der sendt dæk-

ningskort til alle radioforhandlere. DR informerer yderligere om dækningen på dr.dk/dab.  

 

Nedlæggelsen af DR Soft 

 

Baggrund: 

I andet halvår 2005 er udbuddet af DAB-kanaler blevet ændret i flere omgange i forbindelse med 

DRs spareplaner og senest i forbindelse med, at der skulle sikres plads til andre aktører - i første 

omgang Radio 100FM og Sky Radio. Det har først og fremmest skabt meget stor utilfredshed, at 

DR Soft måtte nedlægges pr. 31.december 2005. Samlet har DR modtaget over 1000 kritiske 

henvendelser herom.  Der var stor utilfredshed med, at dette reklamefri musiktilbud ikke længere 

fandtes - og mange udtrykte skuffelse og vrede over at have anskaffet en DAB-radio på forker-

te forudsætninger.  Desuden var der en del nervøse reaktioner blandt forhandlere og producen-

ter. Forhandlerne oplevede, at mange kunder leverede deres DAB-radioer tilbage, dels at flere 

producenter overvejede at stoppe deres udviklingsprojekter, idet lukningen af SOFT opfattedes 

som en tilkendegivelse fra DRs side om nedprioritering eller fravalg af DAB, eller i det mindste en 

niche-orientering, der ville gøre det svært at sælge apparater. 

 

Svar på kritikken: 

DRs løfte om at DR Soft ville blive erstattet af et andet og mere attraktivt tilbud på DAB - samt 

af en eller flere musikkanaler på netradioen - formåede ikke at berolige hverken lyttere eller mar-

kedsaktører. Derfor blev det i starten af januar besluttet straks at genåbne DR Soft indtil vide-

re. DR Soft vil sende på DAB indtil alternativer fra DR eller kommercielle radioer kommer til. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

 19

http://www.dr.dk./dab


Der arbejdes på et alternativ til DR Soft, med arbejdstitlen P7. Planen er, at kanalen vil få premie-

re på DAB og net den 1. marts..  

 

Web-radioens sendekvalitet  

 

Baggrund: 

Tilbuddet om at bruge de mange radio-kanaler og -udsendelser, der er tilgængelige via www.dr.dk 

har været en stor succes - men et meget stort antal brugere har haft tekniske problemer. Der 

er kommet i hundredevis af kritiske henvendelser - herunder mange der klager over ”hakker” i ly-

den og anfører at streamingen fungerer bedre på andre net-kanaler end DRs. Der vækker også 

udbredt kritik, at ”Lige nu/næste”-funktionen ofte rammer forkert. 

 

Svar på kritikken: 

DR har løbende svaret lytterne, at vi arbejder målrettet på at løse lydproblemet - og informeret 

om udviklingen i arbejdet via dr.dk. Se f.eks. tekst på www.dr.dk/netradio. Vedr. ”Lige nu”-kritikken 

har DR beklaget, at der desværre kan være upræcise angivelser - og at det vil være meget dyrt 

at rette op på. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Der er blevet nedsat en task-force, der har stået for at løse de tekniske problemer omkring 

streamingen. Disse problemer er nu afhjulpet.   

 

Problemer med at høre tale med underlægningsmusik  

 

Baggrund: 

Det er blevet mere udbredt at bruge underlægningsmusik i forbindelse med bl.a. intro-speaks i tv 

og radio. Der er en stille - men ganske vedholdende - strøm af klager fra folk, der har svært ved 

at høre, hvad der bliver sagt. Mange klagere understreger, at de har normal hørelse, men at de 

alligevel har svært ved at forstå, hvad der bliver sagt, mens musikken spiller. 

 

Svar på kritikken: 

Kritikken er blevet sendt videre til de programproducerende afdelinger og redaktioner - hvor 

svarene i sagens natur har været meget forskellige. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Der er i forbindelse med klager over brug af underlægningsmusik tale om en løbende afvejning af, 

hvor vidt der er tale om særlige omstændigheder og tekniske fejl eller det reelt drejer sig om kla-

ger over, at der overhovedet bruges underlægningsmusik som en del af det gennemgående lyd-

design. Den konkrete kritik bruges derfor i det løbende kvalitets- og udviklingsarbejde.  

 

Nedlæggelse af lang- og mellembølge 

 

 20

http://www.dr.dk/
http://www.dr.dk/netradio


Baggrund: 

Som led i spareplanen blev det besluttet at indlede forhandlinger om nedlæggelse af udsendel-

serne på lang- og mellembølge. Der har især ført til klager fra folk, der er afhængige af at kunne 

høre radio - herunder vejrmeldinger - på både og skibe, der ikke kan nås pr. FM eller mobil eller  

har internet-forbindelse via satellit. På kort sigt er kritikken gået på bortsparelsen pr. 1.januar 

2006 af vejrudsigten på langbølge kl. 05.45 .  

  

Svar på kritikken: 

DR har svaret, at man ønsker at flytte de midler, der i dag bruges på at opretholde mellem og 

langbølge, til anden programproduktion. Grunden er, at de mange danskere i udlandet i dag har 

langt lettere adgang til oplysninger og informationer fra hjemlandet. Allerede i dag kan de lytte til 

35 DR radiokanaler over internettet - hvor både P1, P2, P3, de 9 P4-regionaler samt yderligere 23 

digitale radiokanaler kun er et klik væk. Dertil kommer, at DR også tilbyder både tv-nyheder og 

skrevne nyheder via internettet på http://www.dr.dk/nyheder/. Som noget nyt tilbydes nu også 

nyheder til telefonen på telefon: 1830. Yderligere tilbydes der nyheder til mobilen via DRs wap-

portal, som der kan læses mere om på http://www.dr.dk/mobil/nyheder/  

 

Konsekvens og opfølgning: 

Det undersøges, hvordan vi sikrer, at danskerne efter en evt. lukning af mellem og langbølge 

fortsat sikres de samme ydelser. Herunder nye alternativer til morgengymnastikken. 

 

DR2 via parabol og overgangen til det digitale jordbaserede sendenet. 

 

Baggrund: 

Manglende mulighed for at modtage DR2 er fortsat et stærkt klagetema - og nævnes ofte i for-

bindelse med andre konkrete henvendelser. Mange der vil se DR2 via parabol (uden at købe en 

større programpakke fra Viasat og Canal Digital), har fortsat haft problemer med at få udbyder-

ne til at levere de såkaldte DR-alenekort. Det nye landsdækkende digitale sendenet, der ventes i 

drift fra april, vil imidlertid betyde, at alle med en TV 2-antenne kan se DR2, hvis de blot indkøber 

ekstra modtageudstyr for ca. 500 - 800 kr. Som noget nyt er der imidlertid mange der klager 

over, at DR ikke informerer godt nok om denne mulighed. 

 

Svar på kritikken:  

DR-alenekort er Viasats og Canal Digitals ansvar - men DR har fortsat i mange tilfælde søgt at 

hjælpe seere med at få et kort udleveret. Ligeledes har der været gennemført en informations-

kampagne i forbindelse med de problemer, ca. 5.000 DR2-seere har haft i forbindelse med en 

ændring i Viasats dekodersystem i sommers. DRs primære svar har imidlertid været, at den lang-

sigtede løsning på problemerne ligger i det nye digitale sendenet, der tages i brug i dette forår. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Introduktionen af det digitale sendenet sker via DIGI-TV, der ejes af DR og TV 2 Danmark.  En stor 

informationskampagne om DIGI-TV er planlagt til gennemførelse fra midten af februar under te-

 21

http://www.dr.dk/nyheder/
http://www.dr.dk/mobil/nyheder/


maet ”digital-overgangen”.  Der er teknisk set flere variationer af DR2-problematikken - det sø-

ges at informere de berørte så målrettet som muligt, men omstillingen vil uvægerligt give prakti-

ske vanskeligheder for nogle grupper af seere.  

 

 

 5. Klagebehandling
 

Når det gælder mennesker der selv har en retlig interesse i en klagesag, skal de - hvis DR beskyl-

des for at have brudt god presseskik - oplyses om deres ret til at anke til Pressenævnet, så-

fremt DR afviser deres kritik. 

Når det gælder alle andre sager om brud på DRs Programetik skal klagerne i følge DRs klagesy-

stem oplyses om deres adgang til at klage videre til Lytternes og seernes redaktør, der har mu-

lighed for at indstille til Generaldirektøren, at DRs beslutning omgøres.  

Dette afsnit handler om disse processer i det forløbne halvår. 

For det første gennemgås det, hvor ofte der gives klagevejledninger. For det andet gennemgås 

alle de DR-sager, Pressenævnet har afgjort. For det tredje gennemgås de sager, som har været 

behandlet af Lytternes og seernes redaktør - og afgjort af Generaldirektøren.   

 

a. Klagevejledninger.  

                                                                                                                                                                                         

DRs nye klagesystem - der trådte i kraft 1.januar 2005 - rummer en overvågning af processen 

med at give klagevejledninger. Alle de klagesvar fra DR der bør forsynes med klagevejledning, skal 

således sendes i kopi til det centrale klagearkiv - eller blot til dk�. 

En opgørelse for andet halvår 2005 viser, at der er givet 38 klagevejledninger til Lytternes og 

seernes redaktør - mod 21 i første halvår. DR Ung har givet seks, DR Nyheder fem og TV-CR i alt 

fire.  

Af de 38 har 10 valgt at gøre brug af klagemuligheden. 

I andet halvår har DR Nyheder givet 11 klagevejledninger til Pressenævnet. 

   

b. Pressenævnssager. 

 

I første halvår 2005 afsagde Pressenævnet kendelse i tre sager vedr. DR. De to sager blev afvist 

til behandling.  

 

Interview med skjult mikrofon. Afgørelse af 23.august. Ingen kritik af DR 

Klager – et forsikringsselskab – havde klaget over et indslag bragt af DR. Da en båndoptager i 

dag anses for et almindeligt journalistisk arbejdsredskab til brug ved telefoninterviews, fandt 

Pressenævnet imidlertid ikke grundlag for at kritisere, at interviewet med direktør blev optaget 

på bånd, uden at journalisten af egen drift gjorde opmærksom på det. Nævnet lagde til grund, at 

direktøren var bekendt med, at han talte med en journalist fra DR, og at han indledningsvis tilken-

degav, at han ikke ønskede at kommentere den konkrete sag eller i øvrigt at medvirke i udsendel-

sen, og tilkendegav, at sagen efter hans opfattelse ikke havde almen interesse. Klager havde ikke 

 22



gjort gældende, at journalisten inden interviewet gav tilsagn om, at man ikke ville benytte samta-

len i en udsendelse. På baggrund af parternes divergerende oplysninger og Pressenævnets be-

grænsede muligheder for bevisbedømmelse kunne nævnet imidlertid ikke vurdere, om der ved te-

lefoninterviewets afslutning blev givet direktøren et tilsagn om, at optagelsen ikke ville blive be-

nyttet i indslaget. Pressenævnet fandt, at der var en samfundsmæssig interesse i at omtale et 

forsikringsselskabs forhold til dets kunder og pressen. Hensynet til beskyttelse af direktøren, der 

ikke ønskede at medvirke i indslaget, fandtes at måtte vige for den samfundsmæssige interesse, 

der var knyttet til omtalen af forsikringsselskabet. Nævnet lagde herved også vægt på, at det 

var forsikringsselskabets direktør, der blev interviewet, og at direktøren var klar over, at han tal-

te med en journalist fra DR. Direktøren måtte som følge af sin overordnede funktion antages at 

være bekendt med mediernes arbejdsmetoder og vant til pressekontakt. Pressenævnet fandt på 

denne baggrund ikke grundlag for at udtale kritik af DR for tilsidesættelse af god presseskik, og 

nævnet fandt heller ikke grundlag for at pålægge DR at fjerne indslaget fra sin hjemmeside eller 

beklage det. 

 

Afvisning af behandling af to sager. Kendelser af 5.juli og 4.august  2005  

Nævnet afviste at behandle en klage over et indslag i TV Avisen fordi klageren ikke havde retlig in-

teresse i sagen der vedrørte hans voksne datter og fordi sagen var indgivet for sent. 

Nævnet afviste at genoptage en klage over et indslag i Kontant, da der ikke var fremkommet nye 

oplysninger, der kunne begrunde en ny behandling. 

 

Uafsluttede DR-sager for nævnet - primo 2006 

Nævnet behandler en klage fra DSB over misbrug af tre politikerudtalelser i et indslag om tog-

forsinkelser bragt i Magasinet Søndag den 28.august 2005. 

Nævnet behandler en klage fra en entreprenør, der mener sig urimeligt omtalt i programserien 

Drømmehuse (se afsnit 4) der blev vist på DR1 i efteråret 2005. 

Nævnet behandler en klage fra lægen Søren Ventegodt over et indslag i Magasinet Søndag den 

27.november 2005. 

Nævnet behandler en klage fra Vereinigung der Mund- und Fussmalende Künstler over et indslag i 

Magasinet Kontant den 6.december 2005.  

 

c. Klagesager for  Lytternes og seernes redaktør. 

 

I første halvår 2005 er ti klager blevet behandlet af Lytternes og seernes redaktør med efterføl-

gende indstilling til Generaldirektøren. Indstillingen er blevet fulgt i alle tilfælde. 

Af de ti sager har klageren fået delvist medhold i de to. Syv klager er blevet afvist. En sag er ble-

vet afvist behandlet p.gr.a. forældelse. 

 

Udelukkelse fra web-debat. Afgørelse 17. august. Klage afvist.. 

En flittig debattør på www.dr.dk var af SKUM-redaktionen blev udelukket for en periode p.gr.a. af 

nogle meget grove debatindlæg. Den pågældende påklagede karantænen som han fandt ulovlig. 

 23

http://www.dr.dk/


Klagen blev afvist under henvisning til, at DR har ret og pligt til at lave debatregler og til at stille 

rimelig krav til deltagerne. 

 

Manglende omtale af forfatter. Afgørelse 25.august. Klage afvist. 

En forfatter og skribent klagede over, at DR ikke havde omtalt hans udgivelser i perioden 1999-

2005. Efter en gennemgang af forfatterskabet blev klagen afvist som grundløs. DR omtaler kun 

en beskeden del af det samlede antal bogudgivelser og der var ingen holdepunkter for at klage-

ren var blevet diskrimineret. 

 

Klage over diskriminerende omtale af udlændinge. Afgørelse 13.september. Klage afvist. 

Med to indslag fra den 21.august som udgangspunkt hævdede klageren, at TV Avisen fører en di-

skriminerende kurs mod udlændinge. Det ene indslag omhandlede bl.a. tyrkiske arbejdere, der 

havde optjent ret til at få dansk pension udbetalt i deres hjemland. Da indslaget byggede på fak-

tuelle oplysninger og relevante interviews blev klagen afvist. Det andet var et kort indslag, hvor 

en debattør opfordrede muslimske kvinder til at bryde det traditionelle kønsrollemønster. Klagen 

blev afvist under henvisning til at debatten var relevant og legitim og klart værd at gengive. 

 

Klage over udbredelse af fordomme om romaer. Afgørelse 26.september. Klage afvist.  

Klageren hævdede, at TV Avisen i et indslag den 6.august på urimelig vis havde gengivet politiets 

mistanke om, at ”en gruppe sigøjnere” havde foretaget et mistænkeligt indkøb af syre, som kan 

bruges til at fremstille sprængstoffer. Klager angav, at mistanken var helt udokumenteret og 

samtidig var egnet til at bidrage til fordomme mod en hel befolkningsgruppe. Indslaget tog imid-

lertid udgangspunkt i, at Politiets Efterretningstjeneste tillagde det meget stor betydning, at 

der rapporteres om indkøb som det nævnte. I den konkrete sag måtte DR derfor - trods betæn-

kelighed - fastholde, at det var sagligt, at lade dette hensyn går forud.   

 

Klage over afslutningsdebatten på DR1 i februar. Afgørelse 18.oktober. Behandling afvist. 

Klagen omhandlede forskelsbehandling af partierne under afslutningsdebatten den 5.februar 

2005 - forud for valget til Folketinget. Da klagen først var indgivet tre måneder efter det sidste 

svar fra DR - og over et halvt år efter valget - blev realitetsbehandling afvist. Det blev dog und-

skyldt overfor klager, at han ikke i tide var blevet oplyst om muligheden for at klage til Lytternes 

og seernes redaktør. 

 

Klage over programtitlen ”Negermagasinet”. Afgørelse 3.november. Klage afvist.  

To sideløbende klagesager omhandlede DRs brug af ordet ”neger”. Klagerne hævdede, at ”neger” 

svarede til det amerikanske ”nigger” og at DR derfor gjorde sig skyldig i racisme og forhånelse. 

Klagen blev afvist - bl.a. under henvisning til, at de to ord har meget forskellige betydninger og at 

”neger” ikke et racistisk udtryk. 

 24



 

Klage over skjult reklame i auktionsprogram. Afgørelse den 24.november. Klage afvist.  

Sagen handlede om brugen af vurderingseksperter fra auktionshuse mv. i programmet ”Hvad er 

det værd”. Klager hævdede, at disse fik en urimelig reklamevirkning og mente det bekræftedes 

af, at de arbejdede gratis. Klagen blev afvist, da de pågældende vurderingsydelser ofte er gratis 

og da udvælgelsen af medvirkende skete ud fra redaktionelle kriterier og omfattede brug af skif-

tende eksperter og auktionshuse. 

 

Klage over programserien ”Stormslag”. Afgørelser af 9. og 14.december. Delvist medhold. 

To sideløbende klagesager omhandlede primært de gentagne visninger af graffitien ”Dræb de 

kristne”, som stod på væggen i det øvelokale, som bandet Stormslag brugte i de to første af seks 

programmer. Klagen var i første omgang afvist af tv-direktøren - bl.a. under henvisning til, at der 

var tale om et dokumentarprogram og at ingen efter at have set de pågældende programmer vil 

have grund til at tro, at graffitien ”Dræb de kristne” var en reel opfordring. mv.  

I sit klagesvar skriver generaldirektøren bl.a.: 

”Vi må fastholde, at det af hensyn til en korrekt beskrivelse af den omtalte subkultur ville have 

været uheldigt at fjerne graffitien fra væggen.  Klagerne har imidlertid givet os en øget opmærk-

somhed om, at teksten på nogle kan virke unødigt krænkende og provokerende, fordi den optræ-

der en halv snes gange i hvert af de to første afsnit af programserien. Selvom det alle gange er i 

ganske korte klip eller hurtige panoreringer har vi nået det punkt, hvor hensynet til den mangfol-

dige miljøskildring og hensynet til gengivelsen af den ”usminkede” virkelighed ikke står mål med 

den krænkelse, som visningen af den pågældende graffiti har vist sig at indebære for en gruppe 

seere.” 

I sammenfatningen hedder det: 

”Vi må fastholde at visning af sådanne graffitier og udsagn - selvom de er provokerende for nog-

le - skal kunne indgå i bl.a. nyheds- og dokumentarprogrammer. 

Vi tager til efterretning, at den gentagne visning af graffitien i de to første afsnit af Stormslag 

har virket stødende på nogle seere, selvom udsendelsernes indhold og helhed klart viste, at der 

ikke var tale om trusler eller reelle opfordringer 

Det øvelokale der rummer den pågældende graffiti ophører bandet med at bruge efter de to 

første afsnit. Den optræder således ikke i de sidste fire afsnit. Der er ikke planer om at genud-

sende hele serien foreløbig. Hvis den genudsendes, vil vi undgå, at graffitien optræder i trailere 

for programmet. Vi vil samtidig overveje, om antallet af klip med den provokerende tekst kan re-

duceres, uden at det går ud over programmets dokumentariske kvalitet eller om vi alternativt 

bør indlede programmet med en forklarende tekst.  

Hensigten med websitet www.dr.dk/stormslag har været at give en ekstra indgang til yderligere 

baggrund og indsigt i subkulturen omkring Stormslag. Samtidig har det været afgørende for den 

faktiske udformning af sitet, at der efter vores bedste vurdering på ingen måde er tale om blodig 

alvor eller reel ”hate-speach” med derimod om en ganske fredsommelig subkultur omkring et lille 

band. Foranlediget af din klage har vi imidlertid flere steder på sitet fremhævet, at DR også på 

dette felt kun har rollen som neutral formidler.” 

 25

http://www.dr.dk/stormslag


Denne afgørelse skabte de følgende dage en del debat. Derfor besluttede generaldirektøren at 

fremskynde den lovede overvejelse om en eventuel omredigering af programmet.  

”Jeg har ladet mig overbevise om, at seerne forstår konteksten, når de ser programmerne i de-

res helhed. Programmerne vil derfor i tilfælde af genudsendelse blive genudsendt i deres nuvæ-

rende form - uden omredigering, ” skrev generaldirektøren. De øvrige beslutninger om trailer mv. 

blev fastholdt. 

 

 

  --------------------------------- 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        

 

 26


