
 

 

 

 

   

 

 

    Henvendelser til DR om 

     programvirksomheden 

                      1. halvår 2005 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                         24.08.2005 

        Jacob Mollerup 

 

 

  

        

 

 



 2

 

 

 

Indhold: 

 

 

1. Sammenfatning    s.   3 

2. Baggrunden      s.   3 

3. Registrerede henvendelser   s.   4 

a. Lytter- og Seerkontakten mv.   s.   4 

b. Andre kontakt- og dialogformer  s.   8 

4. Gennemgang af 20 klagetemaer    s. 10 

5. Klagebehandlingen    s. 24 

a. Klagevejledninger     s. 24 

b. Pressenævnssager    s. 25 

c. Sager for Lytternes og seernes redaktør  s. 27 

6. Kommende rapporter    s. 29 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Sammenfatning. 

 



 3

Denne rapport handler dels om klagetemaer og klagebehandling. - og dels om mere generelle 

træk i DRs dialog med sine brugere. 

 

Antallet af henvendelser til DR om programvirksomheden er præget af ret forskelligartede ten-

denser.  Telefonsamtalerne til Lytter- og Seerkontakten er markant faldende, mens der modsat 

er en stærk udvikling i mange andre former for dialog med brugerne. Der er mange tegn på, at in-

ternet og udviklingen af de mobile platforme, også her rummer et stort uudnyttet potentiale.  

 

Over halvdelen af de kommentarer, der sendes til ”Kontakt DR”, er kritiske. Kritikken følger to ho-

vedspor: Det ene udgøres af emner, der indgår i DRs Programetik. Det andet består af en bred 

vifte af tekniske og praktiske problemer.  

 

Indholdet i kritikken er yderligere belyst ved en gennemgang af tyve klagetemaer, der har præget 

det seneste halve års henvendelser. Listen er, udover de tekniske temaer, præget af de mange 

reaktioner i forbindelse med enkelte højt profilerede tv-begivenheder samt af kritik af manglen-

de hensyn til børn i programlægningen.   

 

Rapporten rummer også en særlig gennemgang af de sager, der er behandlet af Lytternes og 

seernes redaktør efter de regler om ekstra klageadgang, som blev indført i DR fra nytår. I halv-

delen af de ti afgjorte sager har klageren fået helt eller delvist medhold.  

 

 

2. Baggrunden. 

 

Den halvårlige rapport til bestyrelsen om ”Henvendelser til DR om programvirksomheden” har i en 

årrække primært bygget på en ret summarisk gengivelse af henvendelserne til Lytter og Seer-

kontakten samt af de henvendelser, der er blevet registreret i de enkelte direktørområders jour-

naler.   

 

I lyset af bestyrelsens ønske om at blive holdt tættere orienteret om dialogen med lyttere og 

seere og om klagesagerne, foreligger her et første bud på en ny rapportering, der er grundigere 

og bredere i sit sigte. Den giver en nøjere gennemgang af de kritiske henvendelser og tegner et 

billede af de mange, meget forskellige former for dialog og kontakt, der er mellem DR og bruger-

ne.  

 

Udover de klagesager, der er blevet behandlet af Lytternes og seernes redaktør, gennemgås og-

så alle de DR-sager, der er blevet afgjort af Pressenævnet det seneste halvår.  

 

I gennemgangen af henvendelserne er der lagt særlig vægt på at belyse kritikken. Men det er ikke 

nødvendigvis en god idé at styre efter kritikken. Mange af de udsendelser, der møder kritik, er 

f.eks.  stærkt værdsatte af mange andre.  Derfor er det vigtigt med mange input. Ved siden af 

den direkte dialog med sine brugere udfolder DR som bekendt løbende en meget omfattende un-



 4

dersøgelsesvirksomhed med nøje opgørelser af lytter- og seertal og kvalitetsvurderinger, opgø-

relser af besøg på web-sites og rundspørger til brugerpaneler, fokusgrupper mv. - samt alle de 

andre kontaktflader. Gennemgangen af de kritiske henvendelser er et supplement til alle de an-

dre input.  

 

 

3. Registrerede henvendelser. 

 

Der foreligger ikke et samlet overblik over alle henvendelser til DR om programvirksomheden, men 

det er muligt at levere mange af brikkerne. Samlet når DR via de mange sendeflader ud til stort 

set hele befolkningen, men samtidig er DR i løbet af året i direkte kontakt med flere hundredetu-

sinde af mennesker på anden vis.  

 

I det følgende foretages først en gennemgang af de henvendelser der er registeret. Det handler 

om det, der modtages i Lytter- og seerkontakten samt det, der er registreret i direktørernes 

journaler og det, der indgår i DR Nyheders samlede overblik over modtagne henvendelser. Der-

næst gennemgås en række andre eksempler på, hvordan DR modtager reaktioner og input. Ende-

lig omtales et skøn for DRs samlede kontaktflade. 

 

a. Lytter- og Seerkontakten mv. 

 

Lytter- og Seerkontakten (LSK) modtog i første halvår af 2005 i alt 28.485 henvendelser. Dermed 

er antallet af henvendelser i stærk tilbagegang. Det er 26 procent lavere end året før - og hele 

43 procent lavere end i første halvår 2003.  

 

Det er helt overvejende antallet af telefoniske henvendelser, der bidrager til faldet. Alene antal-

let af telefonsamtaler er mere end halveret i løbet af blot et år.  Det falder delvist sammen med 

den øgede brug af dr.dk, hvor mange selv kan finde yderligere oplysninger og e-mailadresser mv. 

for de enkelte redaktioner og afdelinger. En medvirkende årsag til at telefonkontakten til LSK 

fravælges er tid - ca. hvert fjerde opkald er ikke kommet igennem i det seneste halvår, fordi 

mange opgiver p.gr.a. lang ventetid. 

Antallet af e-mails mv. til LSK har holdt sig på nogenlunde samme niveau det sidste par år. E-

mails udgør nu ca. 70 pct. af henvendelserne mod kun ca. 20 pct. i 2002.   



 5

49699 50201

38546
36997

28485

0

10000

20000

30000

40000

50000

60000

2003 1.hv. 2003 2.hv. 2004 1.hv. 2004 2.hv. 2005 1.hv.

 

 Kilde: LSK 

 

 

 



 6

Henvendelser til LSK fordelt på kontaktform 

21%

40%

46%

70%

1%

1%

1%

1%

78%

59%

53%

29%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

2002 2003 2004 Første halvår af 2005

F
o

r
d

e
li
n

g
 a

f
 h

e
n

v
e

n
d

e
ls

e
r
 p

å
 k

o
n

t
a

k
t
f
o

r
m

Telefon

Breve

E-mail

 

 Kilde: LSK 

 

De fleste henvendelser kommer fortsat i form af spørgsmål om udsendelser, medvirkende, musik, 

tekniske problemer osv. En del af disse er positive forespørgsler, men der er også en del kritik, 

som er formuleret som spørgsmål: ”Hvorfor i alverden .....?” 

Tidligere år er det blevet skønnet, at ca. 4 pct. af henvendelserne til LSK er kritiske. En nærmere 

gennemgang viser, at tallet i dag er højere. Over halvdelen af de modtagne kommentarer er kriti-

ske - og alene den gruppe svarer til knap 8 procent af samtlige henvendelser. Medregnes de 

spørgsmål, der rummer en klar kritik, kommer kritik-andelen således over de 10 procent. 

 

Der er foretaget en nærmere gennemgang af de 3.840 kommentarer, som LSK i det forløbne 

halvår har modtaget pr. e-mail.  De er fordelt i tre hovedgrupper. Den ene omfatter emner, som 

indgår i DRs programetik. Den anden er andre former for kritik - herunder mere generelle bekla-

gelser og kritik af tekniske forhold. Den tredje hovedgruppe er positive udsagn og andre kom-

mentarer.   

 

En tilsvarende fordeling er foretaget for 308 henvendelser, der er modtaget i kopi fra de for-

skellige direktørområders journaler. 

 

Som det fremgår af den samlede fordeling nedenfor, omhandler godt en fjerdedel af de kritiske 

henvendelser temaer, som er omtalt i DRs programetik. 

 



 7

2005 

Fordelingen af henvendelser   

Henvendelser til 

direktionen  

Kommentarer til 

Kontakt DR 

Unfair og tendentiøs dækning 20 149 

Partisk valgdækning 10 101 

Krav om berigtigelse 6 4 

Klager fra medvirkende 1 4 

Voldsomme effekter 5 66 

Ærekrænkelser 4 23 

Upassende sprog 0 65 

Utroværdige DR konkurrencer 2 17 

Skjult reklame, Sponsorering  1 7 

Kritik af DRs klagebehandling 1 19 

Andre 2 9 

Antal henvendelser vedrørende 

programetik i alt 59 464 

Kritik af tekniske problemer, 

manglende opdateringer, mv. 24 519 

Generelle udsagn vedrørende DR - Kritiske 103 1016 

Kritik af omfanget af egenreklame 1 46 

Kritik af omfanget af genudsendelser 6 92 

Kritiske i alt  193 2137 

Generelle udsagn vedrørende DR - Positive 4 407 

Øvrige kommentarer 118 1296 

Antal henvendelser i alt 308 3840 

Kilde: LSK og journalerne 

 

Der foretages ikke systematiske registreringer af de kritiske henvendelser i de fleste af DR’s re-

daktioner og enheder.  En af undtagelserne er DR Nyheder, hvor der for flere af de centrale re-

daktioner foregår en koordineret behandling af indkomne klager og kommentarer. På TV AVISEN, 

som mange henvendelser rettes til, sker der en ugentlig opsamling af henvendelserne i et internt 

notat, som er tilgængeligt for alle medarbejdere på redaktionen og som ofte indgår i den interne 

redaktionelle debat.   

Fordelingen af de registrerede henvendelser om nyhedsdækningen bekræfter billedet af tv som 

det medie, der giver anledning til klart flest henvendelser, men online-tjenesterne nærmer sig det 

samme høje niveau. 

Henvendelser til DR Nyheder  Antal Format 

Nyhedsdirektøren 85, heraf 19 klager 72 mails, 13 breve 

TV AVISEN Ca. 925 876 mails, ca. 40 breve 

Radioavisen Ca. 50 Fortrinsvis mails 

Online Ca. 700 Fortrinsvis mails 

Sporten (radio, tv, online) Ca. 800 Fortrinsvis mails 

I alt Ca. 2560 henvendelser   

Kilde: DR Nyheder 

 

 

  



 8

 

b. Andre dialogformer. 

 

De henvendelser der er modtaget via Lytter- og seerkontakten og de der er modtaget fra jour-

nalerne, udgør kun en mindre del af DRs kontakt med sine brugere. Der findes ikke en præcis 

samlet opgørelse, men dog nogle pejlemærker. 

 

I forbindelse med den årlige undersøgelse af udviklingen i DRs image som public service-station, 

spørges der også til befolkningens kontakt med DR. 2005-undersøgelsen viser, at det var langt 

over en tredjedel af befolkningen, der har haft kontakt til DR i en eller anden form - altså mindst 

halvanden million mennesker. 

 

Andel af den danske befolkning 

der har haft kontakt til DR 

Kontaktform 2003 2004 2005

Telefon 21% 20% 18%

Brev 8% 5% 5%

Email 7% 8% 11%

SMS  <5% 9% 17%

Total 41%¹ 42%¹ 51%¹

¹En del brugere har antagelig kontaktet DR på mere end en måde 

Kilde: DRs Imageundersøgelse 

 

Alene DR Licens får årligt knap en halv million henvendelser i form af til- og frameldinger, betaling 

osv.  Udover licens-området kan det altså skønnes, at langt over en million mennesker årligt er i 

direkte kontakt med DR i form af enten telefonsamtaler, breve, e-mails eller sms’er.  

 

Med den hastige udvikling i nye former for kommunikation og interaktivitet er det samtidig blevet 

sværere at sætte de mange forskellige kontakter på en fælles formel. Kontakten rækker lige fra 

den formelle skriftlige henvendelse over indlægget i en webdebat til deltagelse i et ”community” 

på et af DRs ungdomssites på nettet eller afsendelse af en SMS i forbindelse med et underhold-

ningsprogram.  Uanset hvor svært, det kan være at sammenligne, tegner der sig et billede af 

mange meget forskellige muligheder for dialog, debat og brugernes aktive deltagelse. Samtidig 

rummer nogle af de former, der i dag primært bruges til underholdning, også et potentiale i mere 

seriøse sammenhænge. 

 

• DR Dokumentar bruger systematisk muligheden for at afvikle en webdebat umiddelbart 

efter tv-udsendelserne.  Det er gjort 15 gange i første halvår - med op til 500 debatind-

læg pr. gang. I en omdiskuteret udsendelse om ”Kvinder på storvildtjagt” var der mulighed 

for at diskutere med flere medvirkende i timerne lige efter udsendelsen. I andre tilfælde 

har tilrettelæggeren deltaget i webdebatten.   

• Kontant, Konsum og flere andre af DRs forbrugsprogrammer bygger på en løbende kom-

munikation med brugerne. Programmerne beder aktivt om emner og sager fra seere og 

webbrugere, og bruger den aktive dialog som et omdrejningspunkt. Alene Kontant har det 



 9

seneste år modtaget 7.129 e-mails fra seerne - og ca. 200 breve. Af magasinets 62 ind-

slag i årets løb var de 44 inspireret af tips fra ”almindelige” seere. 

• Viden Om - videnskabsprogrammet på DR2 - er meget ofte er inspireret af input fra både 

almindelige seere og fra forskellige faglige miljøer, der følger programmet og sætter pris 

på dets måde at formidle. Til programmet er knyttet et website med yderligere oplysnin-

ger, interaktive præsentationer og løbende muligheder for debat, spørgsmål og input til 

programmerne. Debatterne rummer ofte flere tusinde indlæg.  

• P1 Debat sætter samfundsaktuelle emner til debat med gæster i studiet - og debatten 

fortsætter på et website, hvor de vigtigste debatter er fremhævet. P1 Debat indeholder 

ved udgangen af 1.halvår ca. 2.800 debatter. På hele dr.dk (excl. Skum) er der nu ca. 10.000 

debattråder - hvoraf de største indeholder flere tusinde indlæg. (Selvom f.eks. P1 Debat 

bygger på redigering og overvågning af web-diskussionerne udvikler en del af debattråde-

ne sig desværre i perioder til grove mundhuggerier mellem få debattører.)  

• Dagens Danmark i den tidlige nyhedstime på DR1 (hvor det netop har afløst Nyhedsmaga-

sinet) arbejder meget aktivt på at give seerne direkte mulighed for at stille forslag til 

programmets indhold. Der er åbne telefoner hver aften og websitet inviterer til at ind-

sende kommentarer, kritik og tips til historier og til at stille spørgsmål til gæsterne i stu-

diet. 

• Valgdækning - ved Folketingsvalget i februar var kandidat-basen meget besøgt - herun-

der også den interaktive tjeneste, der viste, hvilken kandidater man lå tættest på - og 

længst fra. Der var debat - bl.a. i form af ”krydsild-live-online”, der førte til flere hundre-

de indlæg hver aften. 

• SKUM indtager en særstilling når det gælder interaktivitet og brugerstyring. Ved årsskif-

tet var der alene på dr.dk/skum oprettet ca. 90.000 debattråder - der skrives dagligt om-

kring 4.000 nye indlæg.  

• Sms til DR. Anvendelsen rækker meget vidt - lige fra deltagelse i afstemninger i under-

holdningsprogrammer over bidrag til omtalen af en storm til deltagelse i debatten om, 

hvad en ny storkommune skal hedde. Anvendelsen er i fortsat vækst. I juni måned modtog 

P4 f.eks. over 9000 sms’er, hvoraf Regionalen og Østjylland stod for de 4200. En sms-

rundspørge Regionalen foretog den 17.juni viste, at også de ældre bruger sms. Godt hver 

femte sms var sendt af en person over 60 år. Under konkurrencer i store underholdnings-

programmer på DR1 har over 100.000 seere stemt via mobilen i direkte udsendelser. Sam-

let har omkring trekvart million danskere det seneste år sms’et til DR. 

• Gæstebøger der er åbne for bidrag findes der efterhånden knap 2.000 af på dr.dk. Store 

underholdningsprogrammer har med succes benyttet gæstebøger til at brugere kunne 

sende hilsner til de deltagende i programmet. Programmet "Filmland" brugte gæstebøger 

i forbindelse med filmanmeldelser, så brugere kunne knytte en kommentar til anmeldelsen. 

• Managerspil er en sikker og velprøvet succes i sportens verden - alene i årets Tourmana-

ger blev der oprettet 4.421 hovedtråde, hvori der er skrevet knap 29.000 indlæg. 

 



 10

En klar trend peger således væk fra den forholdsvis passive modtagelse af radio- og tv-

udsendelser og over mod den mere aktive medie-bruger, der dels har flere valgmuligheder når 

det gælder programmer og modtageformer, men som også i langt højere grad kommer med input 

og deltager i debatterne og er flittig bruger af nye fora og af de nye muligheder for interaktivi-

tet. 

 

Der er stadig meget lang vej igen før DR blot tilnærmelsesvist har udnyttet dette potentiale til 

åben dialog om sit eget virke og sin egen programpolitik.  

 

 

4. Gennemgang af 20 klagetemaer 

 

Som supplement til omtalen af de kritiske henvendelser, er der i dette afsnit lavet en særlig gen-

nemgang af 20 klagetemaer, der har præget det forløbne halvår. De 20 temaer er udvalgt på ba-

sis af den særlige gennemgang af de føromtalte 3.840 kommentarer og de henvendelser, Lytter-

nes og seernes redaktør i øvrigt har modtaget - eller fået kendskab til i årets løb. Herunder 

trækker listen også på den løbende registrering af kritiske henvendelser, der foretages i DR Ny-

heder. 

 

Den nedenstående liste afspejler ikke mange af de henvendelser, hvor kritikken er meget generel. 

F.eks. med udsagn som: ”Vi får ikke nok for licensen osv.”.  ”Udsendelserne er for dårlige”. ”TV 

AVISEN er for overfladisk og letbenet”, ”Jeres dækning er frygtelig tendentiøs”. ”Underholdnin-

gen var meget sjovere i gamle dage”. ”Jeg kan ikke lide den musik, I spiller”.  ”Jeres radioværter er 

for dårlige”. ”I lyder efterhånden ligesom de kommercielle radioer”. ” 

  

På trods af radioens meget høje lyttertal, er der endvidere ingen særlige radiotemaer på listen. 

Det skyldes ikke blot, at tv traditionelt giver anledning til flere og stærkere reaktioner. Den pri-

mære årsag er, at de kritiske radio-reaktioner er fordelt over et meget stort antal temaer. 

Samtidig har netop radio-klagere ofte svært ved at lave en præcis beskrivelse af problemet. Der 

er spredt kritik af modtageforhold for DAB og problemer med at modtage netradio. Der kommer 

utilfredse henvendelser om overdreven brug af jingler og der er ældre, der klager over at lyden 

under taleindslag er for lav i forhold til lydstyrken, når det spilles musik. Men i forhold til de øvrige 

klagetemaer - og specielt i forhold til radioens høje lyttertal - er det ikke noget, der indtager no-

gen fremtrædende plads i det samlede billede af de kritiske henvendelser. 

Det skal understreges, at der i udvælgelsen af de 20 klagetemaer ikke er taget hensyn til, om det 

drejer sig om mulige brud på DRs Programetik eller om det er sager, der har været behandlet i 

pressenævnet eller i DRs nye klagesystem (se herom i hovedafsnit 5). Udgangspunktet for de ne-

denstående 20 punkter har alene været, hvad der først og fremmest har ligget brugerne på sin-

de, når de har henvendt sig med konkret kritik.  

 

 



 11

Tsunamien 

 

Baggrund: 

Dækningen af flodbølgen i Asien førte i ugerne omkring nytår til et par hundrede seerhenvendel-

ser - de fleste til DR Nyheder. I de første dage kritiserede seerne især, at DRs dækning var man-

gelfuld og ikke stod i et rimeligt forhold til katastrofens omfang. Samtidig gav dækningen af min-

degudstjenesten den 2. januar anledning til indlæg fra mange vrede seere, der bl.a. fandt, at det 

var hensynsløst med nærbilleder af sørgende pårørende.  

Senere i forløbet (fra ca. en uge inde i januar) modtog DR primært kritik af, at dækningen nu var 

blevet for omfattende, ligesom redaktionen blev kritiseret for at bringe for stærke billeder af 

døde mennesker. I denne fase klagede en del også over, at der var en for "følelsesladet" tone i 

dækningen.  

 

Svar på kritikken: 

DR Nyheder erkendte i sine svar, at man i lighed med andre medier - og myndighederne - kom for 

langsomt i gang og burde have leveret en fyldigere dækning allerede på dagen efter at katastro-

fen indtraf. Det blev samtidig fremhævet, at redaktionen siden hen leverede en grundig og om-

fattende dækning. Det fremgik også af svarene, at DR havde lagt vægt på at dække selve kata-

strofen ved at sende erfarne reportere til alle de berørte områder. Man berettede således om 

de områder i Indien, Sri Lanka, Thailand og Indonesien, hvor lokalbefolkningen blev hårdt ramt, men 

lavede samtidig en fyldig dækning vedrørende de berørte danskeres situation, ledelsen af kata-

strofearbejdet på stedet og de danske myndigheders, rejseselskabers og andre aktørers hand-

linger. 

Det stod samtidig klart, at opgaven ikke kun var at viderebringe dødstal og facts, men også at 

formidle de følelser, der opstod efter at så mange mennesker fra vidt forskellige lande var blevet 

ramt af en meget omfattende naturkatastrofe. Med hensyn til de kritiserede billeder fastholdt 

redaktionen, at de var nødvendige for at beskrive katastrofen og dens omfang, og at man havde 

fravalgt alle de voldsomste billeder. 

 

Konsekvenser og opfølgning: 

DR Nyheder har besluttet løbende at vende tilbage til de katastroferamte områder for at se, 

hvad der er sket med den store hjælpeindsats og se hvordan de mange millioner kr., som blev ind-

samlet, er blevet anvendt. Den første status er lavet i Indonesien, Thailand og Sri Lanka. DR Ny-

heder har desuden deltaget i Udenrigsministeriets evalueringsarbejde omkring kriseberedskabet. 

DRs egne procedurer for ”breaking news” er gennemgået nøje, og der er strammet op på, hvor-

når der ændres markant på sendefladen - også i situationer, hvor der stadig kan være tvivl om 

nyhedens præcise omfang. 

 

 



 12

Valgdækningen 

 

Baggrunden: 

Dækningen op til Folketingsvalget den 8. februar gav flere hundrede henvendelser - heraf ca. 175 

til DR Nyheder. De handlede både om de egentlige valgudsendelser (partilederrunder, krydsilds-

programmer) og den almindelige nyhedsdækning af valget, primært i TV AVISEN. Blandt de mest 

udbredte kritikpunkter var: 

- værternes optræden når de afbryder politikerne 

- et for stærkt fokus på ”præsidentvalgkampen” 

- for lidt omtale af de små partier 

- fordeling af taletid mv. under afslutningsdebatten  

- afviklingen af kulturdebatten fra Kronborg  

 

Svar på kritikken: 

Overordnet pointerede DR Nyheder i sin besvarelse forskellen på de egentlige valgudsendelser, 

hvor der leveres lige dækning til alle partier, og nyhedsudsendelserne, hvis opgave det er at dæk-

ke de centrale temaer i valgkampen ud fra en redaktionel vurdering. Vedr. den påståede "præsi-

dentvalgkamp" fastholdt redaktionen, at Lykketoft og Fogh var de eneste udmeldte kandidater til 

statsministerposten, hvorfor det også var DRs opgave at fokusere på netop deres vision og le-

derskab - men at "duellerne" mellem de to i øvrigt skulle ses i sammenhæng med den øvrige valg-

dækning. Havde der ikke på forhånd været meldt to klare politiske blokke ud med hver sin stats-

ministerkandidat, så skulle konceptet have været anderledes, fremgik det af redaktionens svar. 

Om den afsluttende partilederrunde - særligt debattens form og fordelingen af taletid mellem 

partirepræsentanterne - var svaret, at det først og fremmest er DRs opgave at levere en ved-

kommende debat for seerne, og at det i den forbindelse er umuligt at fordele tiden helt ligeligt, 

bl.a. fordi debatten blandt partilederne naturligt fokuserer på de store partier og på hvad rege-

ringen har gjort eller ikke gjort. Det gør, at fokus i højere grad kommer på de store og de rege-

ringsbærende partier i forhold til de små. 

 

Konsekvenser og opfølgning:  

Bestyrelsen fik i marts en orientering om evalueringen af valget i DR. Her blev det oplyst at DR vil 

overveje en fornyelse af koncepterne for krydsildsprogrammer og partilederrunder. De kritiske 

henvendelser i den forbindelse vil selvfølgelig indgå i de redaktionelle overvejelser. 

 

 

Operaens åbning  

 

Baggrunden: 

DR1’s transmission fra åbningen af Det Kongelige Teaters nye opera på Holmen den 15. januar 

2005 gav over hundrede kritiske henvendelser. Kritikken rettede sig især mod, at kommentato-

rerne ofte talte ind over musikken, når en ny del af forestillingen begyndte og at hele dækningen 

savnede respekt for kunstnerne og forestillingen. ”Det blev dækket som en sportskamp”, skrev 



 13

en seer. Dernæst var der en stribe vrede reaktioner over at en række interviews - bl.a. med to 

børn der havde medvirket i forestillingen - blev afbrudt ganske abrupt. 

 

Svar på kritikken: 

DR svarede, at opgaven både var at transmittere et sceneshow og at rapportere og formidle 

facts og stemninger i forbindelse med indvielsen af et nationalt bygningsværk. Samtidig var det 

af pædagogiske grunde tilrettelagt således, at også de som ikke i forvejen var blandt de indviede, 

kunne få lejlighed til at forstå de kunstneriske udtryk og måden, de bliver til på. Opera-åbningen 

blev da også set af over 850.000 mennesker - markant flere end nogen kulturaften tidligere er 

nået op på. 

DR erkendte imidlertid, at der var en række tekniske skønhedsfejl i udsendelsen, bl.a. fordi den in-

terne kommunikation brød ned umiddelbart inden forestillingen. Således var det ikke intentionen 

at tale indover det, der blev vist på scenen, sådan som det desværre skete i flere passager.  

 

Konsekvenser og opfølgning: 

Tv-direktøren har afholdt en intern efterkritik, hvor kritikken blev gennemgået og bearbejdet. 

 

 

Egenreklamer 

 

Baggrunden: 

Der klages løbende over omfang og form for trailere og andre egenreklamer. Kritikken går typisk 

på, at det er trættende i længden og der argumenteres for, at det ikke burde være nødvendigt 

på en licensfinansieret station. Der opponeres både mod antallet af ”egenreklamer” og mod ind-

holdet, der kritiseres for at være larmende og anmassende. Når kommende udsendelser f.eks. 

annonceres med brask og bram under rulleteksterne fra en alvorlig film, giver det jævnligt anled-

ning til reaktioner. En væsentlig del af den samlede kritik retter sig mod, at trailere med voldeligt 

eller udfordrende indhold placeres omkring børneudsendelserne sidst på eftermiddagen og op til 

TV-AVISEN 18.30. 

 

Svar på kritikken: 

DR har fastholdt, at det er en god service til brugerne, at der løbende er relevante foromtaler, 

trailere mv. Behovet øges samtidig i takt med det øgede samspil mellem DRs forskellige platfor-

me og det nuværende omfang vurderes at være rimeligt og relevant. Det gælder ikke mindst i 

sammenligningen til andre konkurrerende broadcastere. DR har dog i en række tilfælde erkendt, 

at placeringen af bestemte spots eller foromtaler har været uheldig. Det drejer sig først og 

fremmest om trailere, der ikke egnede sig til visning op til eller lige efter børneudsendelser. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Tv-direktøren og DRUM (DR Udsendelse og Markedsføring) har aftalt at forbedre den eksiste-

rende mærkningsordning, så der bliver fuld sikkerhed for, at de børneuegnede spots ikke sendes i 



 14

eftermiddagsfladen og rundt omkring børnefladen. Samtidig er det aftalt at stramme vurderin-

gerne af, hvad der kan sendes hvornår. 

 

 

Ungefair  

 

Baggrunden:  

Indhold og placering af Boogie om eftermiddagen på DR1 har ofte vakt kritik, men i det forløbne 

halvår var der væsentlig stærkere reaktioner på ungdomsprogrammet Ungefair. Det har i 

1.halvår lavet 13 debatter, der er sendt på DR1 tirsdag kl. 16.30 - med genudsendelse lørdag kl. 

15.30. De har handlet om alt fra uddannelse, tro og idealer til hash, porno og utroskab. Program-

merne - især deres placering på sendefladen - har i en række tilfælde fået forældre til at rase: 

Hvordan kan I dog sende også de mest provokerende og følsomme udsendelser i de eftermid-

dagstimer, hvor I ved, at mange af de små også kigger med? Reaktionerne var stærkest omkring 

debatprogrammet om porno - hvor der blev vist optagelser, der provokerede nogen - og i forbin-

delse med et program, hvor en pige fortalte om, hvor mange hun havde haft sex med. 

 

Svar på kritikken: 

DR har svaret, at Ungefair er et ungdomsprogram, som tager udgangspunkt i de 15-20 åriges 

hverdag. Programmet er bygget op omkring en gruppe meget unge med meget forskellige bag-

grunde og holdninger. Det er dem selv, der reflekterer over problemstillinger og dilemmaer. Pro-

grammet om porno handlede om det daglige sex-bombardement - blandt andet pornofilm. Der 

blev vist billeder fra optagelserne af en pornofilm - men de var klippet eller dækket, så de ikke 

skulle virke krænkende. DR Ung - der producerer udsendelserne - har samtidig i sine svar fast-

holdt, at eftermiddagsfladen på DR1 ikke er en børneflade - men en ungdomsflade, hvor der 

blandt andet også sendes Boogie og Det ægte Par.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

Tv-direktøren finder det vigtigt, at alle emner kan behandles så længe konteksten, vinklingen og 

indholdet er afstemt med modtagergruppen. I forhold til de to konkrete programmer har tv-

direktøren efter fornyet gennemsyn besluttet, at de ikke bliver genudsendt på eftermiddagsfla-

den. 

 

 

Genudsendelser 

 

Baggrund: 

Omfanget af genudsendelser på tv møder ofte kritik. DR modtager ganske vist løbende flere op-

fordringer til at genudsende konkrete programmer, men især om sommeren er den høje andel af 

genudsendelser genstand for udbredt kritik. Kritikken i første halvår 2005 har ikke adskilt sig 

særligt fra de foregående år. Seerne er imidlertid særligt utilfredse med, at det ikke fremgår ty-

deligere af programoversigten, når der er tale om en genudsendelse. 



 15

Svar på kritikken: 

Det er DR’s hensigt, at stille programmerne til rådighed for så mange licensbetalere som muligt. 

Af hensyn til seernes forskellige tv- og døgnrytmer kræver det flere forskellige sendetidspunk-

ter. Samtidig samles ressourcerne til ny original produktion i de måneder (udenfor sommertiden) 

hvor der ses mest tv. Den samlede balance mellem nyproduktion og genudsendelser er endvidere 

uændret gennem årene, og godkendes årligt i forbindelse med Public Service redegørelserne. I år 

var 47 % af det der blev vist på DR1 i sommerperioden nyproduceret. I forbindelse med genud-

sendelser oplyser DR normalt i sine programoversigter, hvornår udsendelsen blev bragt første 

gang. De fleste aviser mv. vælger imidlertid at bringe mere kortfattede programoversigter, hvor 

denne oplysning ikke fremgår. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Det vil fortsat være strategien at producere og sende et stort antal nye produktioner, men tilli-

ge at genudsende programmer i sommerperioden i lighed med hvad mange seere opfordrer til. 

Tv-direktøren vil fortsat arbejde for at seerinformationen er så nøjagtig som muligt og som hidtil 

oplyse, hvornår der er tale om genudsendelser. 

 

 

Flytning af børneudsendelser 

 

Baggrund:  

Det er blevet mere almindeligt at ændre på de faste tv-programmer i forbindelse med store be-

givenheder. Det gælder dels i forbindelse med ”breaking news” og dels i forbindelse med f.eks. 

store sportsbegivenheder, der dækkes live. Når sådanne ændringer berører de faste sendetids-

punkter for populære børneudsendelser som ”Fjernsyn for dig” og ”Disney Sjov”, vækker det ofte 

stor utilfredshed og giver anledning til klager fra vrede småbørnsforældre. De henviser til, at det 

er særligt urimeligt at skuffe børnene og kritiserer DR for at vægte hensynet til de små seere 

for lavt i programplanlægningen. 

 

Svar på kritikken: 

DR har i flere omgange beklaget, at børneudsendelserne er blevet berørt at programomlægnin-

ger, men henvist til nødvendigheden af at tilgodese den samlede dækning af store begivenheder, 

som følges af et langt større antal seere. 

   

Konsekvens og opfølgning:    

DR vil i forbindelse med DTTs indførelse i 2006 arbejde på at skabe bedre muligheder for at sende 

børneudsendelser på DR2 eller anden relevant DR platform. 

 

 



 16

Malko 

 

Baggrund: 

Den manglende direkte transmission fra årets Malko-konkurrence gav anledning til mange klager 

- og mange debatindlæg i aviserne.  Klagerne var vrede og overraskede over, at DR havde afskaf-

fet den traditionelle tv-transmission og så det som en nedlæggelse af en vigtig DR-tradition. 

 

Svar på kritikken: 

DR forklarede, at man ikke havde ønsket at nedprioritere Malko men blot at udvikle en ny model 

for dækningen, hvor der ikke var direkte tv men derimod radiotransmission, en hjemmeside med 

webcast og en hel temaaften på DR2 den efterfølgende tirsdag med årets konkurrence som ho-

vedemne for hele aftenfladen. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

DR har konstateret at der var tilfredshed med udsendelsen og at dækningen var god, men tv-

direktøren vil tage kritikken med i overvejelserne om, hvordan næste Malko-konkurrence skal 

dækkes om 4 år. 

 

 

Fredagsbønnen 

 

Baggrund: 

DR1-transmissionen på Store Bededag af fredagsbønnen fra moskeen i Nørre Allé i Århus - og 

radioens samme dag på P1 fra moskeen på Hejrevej i København - gav straks vrede reaktioner på 

mail og telefoner. De fleste klagere fandt det provokerende, at DR netop havde valgt at sende 

muslimske bønnemøder på en kristen helligdag. Efter at DR i flere medier forklarede baggrunden, 

kom der en ny (og større) bølge af henvendelser, hvor folk fra forskellige trosretninger roste DR 

for alsidighed og mangfoldighed.  

 

Svar på kritikken: 

DR fremhævede, at udsendelserne var ment som en service for dem, der deler den pågældende 

religion - og som oplysning for dem, der ønsker at kende de forskellige kirkeretninger og deres ri-

tualer.  De var lagt på en fridag, for at give flere mulighed for at følge med. DR transmitterer 

hvert år mere end 70 kristne gudstjenester, repræsenterende forskellige trosretninger og kirke-

samfund inden for den kristne kirke, ligesom der alle hverdage transmitteres morgenandagt fra 

domkirken i København. Store Bededag sendte P1 også den traditionelle kristne radiogudstjene-

ste fra Ydby Kirke. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Tv-direktøren overvejer, om der er behov for at informere nærmere om dækningen forud for en 

kristen helligdag eller andre mærkedage for at undgå forvirring. DR finder det fortsat væsentligt 



 17

at dække mange trosretninger - også selvom transmissionen af visse bønnemøder falder på en 

kristen helligdag 

 

 

Kulturomlægningen på DR2 

 

Baggrund: 

En større omlægning af kulturdækningen på DR2 betød, at tv-programmerne Filmland, Bestseller 

og Viva blev nedlagt fra nytår. Det har ført til en del kritiske henvendelser (alene til Lytter- og 

Seerkontakten knap 50), der primært har fremført, at nedlæggelsen af de faste film- og bog-

programmer giver en mere ujævn og overfladisk dækning af dansk kultur. 

 

Svar på kritikken: 

DR2’s chefredaktion har forklaret, at omlægningen tilgodeser kulturen gennem bl.a. nye temaaf-

tener på tirsdage og gennem det nye program ”Smagsdommerne”. Tirsdagsprogrammet omfat-

ter bl.a. stort anlagte temaaftener om danske film. og andre kulturemner.  I ”Smagsdommerne” 

forholder nogle af Danmarks fremmeste kritikere sig til alle mulige kulturprodukter, herunder 

bøger og film. Derudover sender DR2 portrætserien ”Spot”, hvor bl.a. personligheder fra dansk 

kulturliv også vil være rigt repræsenteret. Samtidig fortsætter den omfattende kulturdækning - 

herunder også af film og bøger - på såvel radio som dr.dk. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Kulturomlægningen skete som led i en nødvendig fornyelsesproces og vurderes som en succes. 

Det gælder ikke mindst ”Smagsdommerne”. DR2 anvender samlet flere ressourcer på stoffet og 

sender mere end før omlægningen. Intentionen har været at flytte vægten fra det indslagsbase-

rede over til det mere dybdegående. Blandt andet tematirsdagene har givet et godt afsæt for 

det. Men DR2 vil følge udviklingen i dækning, kvalitet og indhold og justere fladen i overensstem-

melse hermed. 

 

 

Sproget 

 

Baggrund: 

De fleste redaktioner i DR modtager jævnligt klager og kommentarer om sprog - dækkende alt 

fra stavefejl til kommentarer om journalisternes sprogbrug og sproglige fejl. Blandt klassikerne 

er upassende sprogbrug, forkert brug af begreber, forkert udtale og forkert stavning eller 

grammatik i skilte, på hjemmesiden og på tekst-tv. Alene DR Nyheder modtog i første halvår over 

150 henvendelser indenfor alle disse kategorier. Der er ikke en tilsvarende opgørelse for hele DR, 

men kommentarerne til lytter- og seerkontakten tyder på, at der er endnu flere henvendelser 

udenfor nyhedsområdet. Et særligt tema er kritik af upassende sprogbrug i ungdomsudsendel-

ser. 

 



 18

Svar på kritikken: 

På hjemmesiden og på tekst-tv rettes fejl normalt, så snart de konstateres. I DR Nyheder er det 

fast praksis, at der tages konkret stilling til klagen i svaret. I visse tilfælde udleveres DRs sprog-

politik, til orientering for klageren.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

Sprogrøgtningen en del af den løbende redaktionelle proces i stort set hele DR - senest har det 

nye sprogafsnit i DRs Programetik har været genstand for mange diskussioner.  

I DR Nyheder udgives bl.a. et internt månedligt sprogbrev forfattet af DR Nyheders interne 

sprogrøgter, Ole Meisner. Her behandles sproglige fejl, floskler, forkert brug af udtryk, forkert 

udtale m.v. Sprogtræning indgår også i værtstræningen. På tekst-tv og DR Nyheder Online-

redaktionen har der været gennemført en række korrekturkampagner og i DR Nyheder Online er 

der udgivet en særlig sprogmanual til den korte, præcise telegramtekst. Hvad angår fejl i OSI (on-

screen-information) teksterne på skærmen er der nu indført korrekturtjek på de forberedte 

tekster. 

Også i DR Programproduktion melder om en skærpet opmærksomhed om den betydning, sproget 

har for hele programoplevelsen. I og på tværs af de 28 enheder arbejdes der med sproget i for-

bindelse med både konceptudvikling, produktion og efterkritik.  

 

 

Nyhedsværterne 

 

Baggrund: 

DR Nyheders tv-programmer modtager jævnligt kritiske kommentarer til værterne - om alt fra 

kropssprog og stemmeføring, til adfærd, udtalelser og spørgsmål til de medvirkende i program-

merne. Af egentlige klager over studieværtens opførsel overfor en gæst har TV AVISEN modta-

get ca. 15 i den givne periode. Deadline lidt flere. Også Sporten modtager klager over værternes 

optræden.  

 

Svar på kritikken: 

Som oftest fastholder DR Nyheder i besvarelsen retten og pligten til - på seernes vegne - at 

stille kritiske spørgsmål til en medvirkende. Når det drejer sig om interviews med rutinerede me-

diepersoner, argumenterer vi for nødvendigheden af at holde fast og insistere på et klart svar. I 

nogle tilfælde indebærer den konkrete vurdering, at det i besvarelsen må medgives, at værtens 

forsøg på at skaffe svar gav interviewet et uhensigtsmæssigt "uroligt" og aggressivt udtryk. 

Hvad angår Deadlines værter indgår det i besvarelsen, at der her er tale om en mere personlig 

værtsstil, som er en del af programmets koncept, og at der derfor ikke skal sammenlignes med 

en traditionel nyhedsvært. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Værterne modtager løbende personlig efterkritik af den personaleansvarlige chef med gennem-

gang af eksempler. Her i indgår de reaktioner og den ros og ris, som er modtaget fra seerne og 



 19

lytterne. Værterne tilbydes derudover særlig træning med en intern eller ekstern konsulent. For 

DR er værterne ansigtet ud ad til, og derfor lægges der særdeles stor vægt på, hvordan de ople-

ves og opfattes af modtagerne. 

 

 

Stærke billeder i nyhedsdækningen 

 

Baggrund: 

Et klassisk klagetema handler om stærke eller ubehagelige billeder i nyhedsudsendelserne. Udover 

de førnævnte billeder fra flodbølgen, har DR Nyheder imidlertid kun modtaget ca. 20 klager af 

denne art i årets første halvdel.  De fleste har handlet om billeder fra blodige attentater i Irak, 

billeder af den dræbte tjetenske oprørsleder Aslan Mashkadov og endelig et indslag fra en gid-

selstagning i Cambodja. 

 

Svar på kritikken:  

Klagerne vurderes ud fra billedernes karakter, den nyhedshistorie, hvori de er forekommet, om 

der er tale om live eller båndede indslag, og hvorvidt indslaget er blevet vist kl. 18.30 eller 21.00. 

Generelt understreges det i svarene, at retningslinierne for billedudvælgelse i de to udsendelser 

er forskellige og at det altid vil være en vurderingssag, hvornår der advares, eller hvornår billeder 

fravælges. 

Vedr.  indslaget den 8. marts kl. 18.30 om mordet på Mashkadov, var der på forhånd advaret mod 

stærke billeder. Svaret fastholdt derfor, at retningslinierne var blevet overholdt, og at billederne 

i øvrigt var optaget af det russiske militær for at dokumentere Mashkadovs død, og derfor var 

relevante for indslaget og havde en konkret politisk betydning. 

I sagen om indslaget den 16. juni kl. 21.00, om en gidseltagning i Cambodja - hvor man viste billeder 

af en 3-årig dreng, der var død under aktionen - beklagede TVA brugen af billedet: Det var for 

voldsomt og det var unødvendigt i forhold til forståelsen af nyhedshistorien. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Brugen af stærke billeder vil altid kunne give anledning til debat, og der vil næsten altid være tale 

om svære etiske valg - valg mellem at dokumentere virkeligheden i al dens gru og at skære det 

værste fra og vise en redigeret og tillempet virkelighed. Danske og skandinaviske medier er langt 

mere tilbageholdende i brugen af stærke billeder end de fleste andre europæiske public service 

broadcastere. Det er DRs linje at stærke og voldsomme billeder kun skal vises, hvis der foreligger 

en særlig begrundelse - f.eks. at det vurderes, at de rummer en nødvendig dokumentation, ind-

sigt eller viden, som vi ikke bør forholde de danske seere. 

 

 



 20

Pakkeleg 

 

Baggrund: 

Det prisbelønnede DR-spil Den Store Pakkeleg er en internetversion af den klassiske juleleg, hvor 

spilleren kaster en terning, og med en 6’er kan tage en pakke fra sine medspillere. En særlig del af 

spillets effekt er, at man kan invitere venner med ind i spillet, og efterfølgende ’hugge’ pakker fra 

hinanden. Der er dagligt mulighed for ekstra slag, hvis man svarer rigtigt på tre spørgsmål, hvor 

svarene findes andre steder på dr.dk. Der kom i 2004 mere end 3,5 mio. besvarelser på de stillede 

videnspørgsmål og ca. 170.000 valgte at deltage i spillet om 1.200 pakker. Samtidig med succesen 

førte spillet imidlertid til hundredvis af klager, fordi nogle af deltagerne i spillet oplevede, at de 

mistede et 6’er slag og dermed en teoretisk mulighed for at vinde en pakke. På grund af det me-

get store antal deltagere, var der en ekstrem hurtig rokade af pakker blandt spillere, der slog 

6’ere. I praksis var en pakke kun i en spillers besiddelse i få sekunder inden den blev vundet af den 

næste spiller der slog en 6’er. Dermed var det kun de spillere, der vandt pakkerne indenfor ca. 10-

20 sek. inden en rundeafslutning, der reelt er blevet snydt for en præmie. Men den oplevede situ-

ation førte naturligvis til en fuldt forståelig skuffelse blandt de berørte deltagere. 

 

Svar på kritikken: 

DR har måttet erkende og beklage, at der har været problemer med spillets ”gameplay” som føl-

ge af et hackerangreb. Det viste sig, at en hacker i en række tilfælde uretmæssigt havde tilegnet 

sig præmier og derefter blokeret for at andre kunne få fat i dem. DR anmeldte sagen til politiet 

og beklagede overfor de spildeltagere, der havde oplevet, at deres 6’er slag ’gik til spilde’.  

Langt de fleste af de der klagede (alle der henvendte sig inden for 2 uger efter spillets afslut-

ning) over uretmæssigt at miste muligheden for at vinde en pakke, fik tildelt en præmie fra den 

pulje af præmier, DR i forvejen havde afsat til trøstepræmier samt en personlig e-mail med en 

undskyldning og en forklaring på det oplevede problem.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

Hacker-sagen blev straks efter opdagelsen af uregelmæssighederne anmeldt til politimesteren i 

Gladsaxe som stadig har den under behandling. Der er samtidig foretaget en omfattende stram-

ning af sikkerhedsniveauet for Pakkelegens spilsystem for at minimere risikoen for hacker-

angreb fremover.  

 

 

Navigeringen på dr.dk 

 

Baggrund: 

I takt med de senere års store vækst i udbuddet på dr.dk - og den kraftige stigning i besøgstalle-

ne - kommer der mange henvendelser, der rejser kritik af hjemmesidens opbygning og mulighe-

derne for let at orientere sig i det store udbud. Kritikken går typisk på, at det er for svært at 

finde rundt og at mange undersider er opbygget helt forskelligt og ikke bygger på de samme na-

vigeringsprincipper.  Herunder kritiseres det, at det ofte kan være svært at finde ud af, hvem 



 21

man bør henvende sig til med kommentarer og spørgsmål. Den del af sitet hvor sådanne oplysnin-

ger er samlet (dr.dk/omdr) besøges/findes da også kun af ca. 2 pct. af brugerne. 

 

Svar på kritikken: 

DR har oftest givet kritikerne ret. Det har længe været erkendt, at sitet trænger til en bedre 

navigation og et mere ensartet layout. Det omfatter også klare regler for hvordan ”kontakt”-

oplysninger angives.   

 

Konsekvenser og opfølgning: 

Et gennemgribende redesign og ibrugtagning af et nyt system til at styre indhold på dr.dk 

(webCMS) blev sat i gang allerede i 2003. Et vigtigt formål med redesignet har været at løse pro-

blemer med tilgængelighed og ensartethed f.eks. i forhold til navigation.  

I forbindelse med det nye design vil navigationen på alle sites på dr.dk blive langt mere ensartet 

og homogen, ligesom en ”kontakt-knap” i venstrenavigationen vil blive standard. Desuden er de 

redesignede sites kodet efter internationale standarder, W3C, hvilket vil øge tilgængeligheden 

for brugerne. 

Ultimo august lanceres desuden en ny forside til dr.dk. Forsiden skal gøre det lettere og mere 

overskueligt at finde rundt på dr.dk. I forbindelse med den nye forside lanceres desuden nogle 

oversigtssider, der giver et komplet og opdateret overblik over dr.dk. Et overblik som brugeren 

kan vælge at se både tematisk og alfabetisk.  

Især cms-projektet er blevet forsinket flere gange, men de største problemer er nu løst og det 

nye design og indholdssystem indføres gradvist på hele dr.dk i løbet af 2005-2006. Efter endt im-

plementering af det nye system vil forbedringer kunne foretages langt hurtigere i fremtiden. 

 

 

Søgemaskinen på dr.dk 

 

Baggrunden: 

Den overordnede søgemaskine på dr.dk har i flere år været udsat for løbende kritik fra brugerne 

- mange påpeger i deres henvendelser, at ting de ved er omtalt flere steder, ikke kan findes ved 

hjælp af søgemaskinen. 

 

Svar på kritikken: 

Manglerne ved søgemaskinen har været erkendt og beklaget længe. DR Interaktiv har længe haft 

et ønske om at forbedre mulighederne for søgning. 

 

Konsekvenser og opfølgning: 

Strategien har været først at opgradere søgefaciliteterne i forbindelse med den omtalte indfø-

relse af det nye system til produktion og styring af indhold på dr.dk.  Indenfor få uger lanceres en 

forbedret udgave af søgemaskinen og der er afsat midler til løbende forbedringer i den reste-

rende del af 2005. I overgangsperioden fokuserer DR på at sikre, at de mest almindelige søgeord 

på dr.dk med større sikkerhed giver det forventede resultat. 

 



 22

Forkerte programoplysninger 

 

Baggrunden: 

Når DR laver om i de planlagte programmer - f.eks. på grund af en stor og uventet begivenhed el-

ler en live-transmission der forlænges væsentligt - er det et irritationsmoment hos seere og lyt-

tere, at programoversigterne på dr.dk og på tekst-tv ikke altid er fuldt opdaterede. Især over-

sigterne på dr.dk når ofte ikke at blive opdaterede, hvis ændringerne foretages i løbet af dagen. 

 

Svar på kritikken: 

DR erkender - og beklager meget - at særligt dr.dk ikke er fuldt opdateret i forhold til ændringer 

med kort varsel. Problemet skyldes, at det system, der automatisk forsyner dr.dk med program-

oplysninger, endnu ikke er koblet fuldt sammen med det system, der styrer den praktiske pro-

gramafvikling.  

 

Konsekvenser og opfølgning: 

Programinformation på tværs af systemer i DR er et vigtigt område i takt med at DR tilbyder 

indhold i flere og flere sammenhænge.  Derfor er der bl.a. i forbindelse med udflytningen til DR 

Byen sat ekstra fokus på at samkøre de informationer, som DR har på dette område. DR forven-

ter derfor at kunne forbedre programinformationerne på dr.dk og tekst-tv i løbet af 2006.  

 

 

Software og dr.dk 

 

Baggrunden: 

Ved brug af de forskellige faciliteter på dr.dk kan der i nogle tilfælde opstå problemer for de 

brugere, der anvender Mac eller f.eks. bruger en Linux-platform. Derimod understøttes alle Mi-

crosofts forskellige Windows-programmer. Det fører jævnligt til kritik fra brugere, der finder 

det urimeligt, at en række af DR’s tjenester kun kan bruges ved hjælp af software fra Microsoft. 

 

Svar på kritikken: 

DR beklager, hvis brugerne har problemer med at bruge sitet - og prøver så vidt muligt at give 

praktisk vejledning. Som public service virksomhed er DR interesseret i at nå så mange danskere 

som overhovedet muligt, men realiteten er, at mindst 97 procent af de potentielle brugere har en 

pc med et Windows styresystem. De resterende er primært Mac, mens Linux skal måles i promil-

ler.  

 

Konsekvenser og opfølgning: 

I forbindelse med det forestående redesign af dr.dk arbejdes der på, at alle sider på dr.dk kan 

læses af brugerne uanset styresystem og browser. Arbejdet forventes afsluttet senest i 2006. 

DR arbejder endvidere på at versionere on demand tv- og radioindhold, så de understøtter Mac. 

Netradio (live-netradio) understøtter allerede både Mac og desuden de Linux-systemer, der un-

derstøtter Mplayer. Der arbejdes med andre ord på at løse de allerfleste modtage-problemer. 

Der er imidlertid ingen konkrete planer om at skifte til et andet format end Microsoft Windows 



 23

Media Player, da det kun vil gavne under 0,5 procent af brugerne. DR vil dog løbende vurdere be-

hovet og mulighederne for at tilbyde lyd og video i alternative formater.  

 

 

Autosvar 

 

Baggrunden: 

I det seneste årstid har DR jævnligt modtaget klager over, at henvendelser - der blev fremsendt 

via ”Kontakt DR”-systemet på dr.dk indenfor kategorien ”kommentarer” - kun blev besvaret med 

et autosvar. En række lyttere og seere har kritiseret fremgangsmåden og betegnet den som ar-

rogant og i modstrid med DRs egne retningslinjer. 

 

Svar på kritikken: 

I første halvår 2005 har DR skiftet praksis på området - og beklaget de mange autosvar.   

 

Konsekvens og opfølgning: 

Lytter- og seerkontakten blev bedt om at sørge for, at alle kommentarer blev gennemgået med 

henblik på at vurdere, hvordan der skulle svares. Da det viste sig umuligt at sikre tilfredsstillende 

med den eksisterende bemanding, har Lytternes og seernes redaktør siden 1.juni midlertidigt 

overtaget den løbende gennemgang af kommentarerne - og i fornødent omfang videresendt dem 

til besvarelse hos de relevante personer og enheder. 

 

 

DR-alenekort  

 

Baggrund: 

Parabolejere, der ønsker at modtage alle DRs signaler uden at købe en større programpakke, har 

i en lang række tilfælde klaget til DR over de praktiske problemer, de er løbet ind i. Efter aftale 

med DR er det Canal Digital og Viasat, der administrerer og udleverer de nødvendige adgangskort 

(smart card) til disse parabolejere. Det er især muligheden for at tage DR2 som ofte står og fal-

der med, at kortet udleveres.  I løbet af 1.halvår har der på dette område været en ekstra gruppe 

klager, fordi ca. 5.000 parabolejere med ”DR-alenekort” har fået at vide, at de af tekniske årsa-

ger bliver nødsaget til at købe en ny satellitmodtager, hvis de fortsat vil se DR2. 

 

Svar på kritikken: 

DR beklager meget, at der i nogle tilfælde er problemer med at få et DR-alenekort. DR har over-

for sine brugere henvist til, at problemerne skyldes en beklagelig udvikling på parabolmarkedet - 

og beslutninger taget af Viasat og Canal Digital.  

Samtidig har DR henvist til, at en god langsigtet løsning er på vej: Når det jordbaserede digitale 

sendenet tages i brug i april 2006, vil man med køb af en modtager til ca.  500 - 800 kr. kunne se 

DR2 uden forhindringer.  



 24

I forbindelse med henvendelser fra de omtalte 5.000 parabolejere er der lavet et beredskab med 

målrettet teknisk oplysning og vejledning. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

DR har adskillige gange opfordret de to selskaber til at løse problemerne og sørge for en smidig 

udlevering af de omtalte adgangskort. Samtidig har DR har gjort Konkurrencestyrelsen opmærk-

som på problemerne. Det har imidlertid haft højest prioritet for DR at satse på den langsigtede 

løsning i form af det nye digitale sendenet. 

 

 

 5. Klagebehandling 

 

De fleste af de kritiske henvendelser handler - som det fremgik af de 20 punkter ovenfor - om 

kendte temaer. I mange tilfælde kræver det heller ikke særlige nye overvejelser at svare på DRs 

vegne. 

Men der er en meget vigtig gruppe klagesager, hvor det er afgørende, at der foretages en kon-

kret vurdering og overvejelse - og hvor svaret må gives med særlig omtanke. Det handler først 

og fremmest om de sager, der drejer sig om brud på DRs Programetik - i form af brud på nogle 

af programetikkens bærende principper og/eller konkrete bestemmelser.  

Udover at disse sager skal have en særlig grundig behandling er det samtid her, hvor det er nød-

vendigt at give klagevejledning.  

• Når det gælder mennesker der selv har en retlig interesse i den pågældende sag, skal de - 

hvis DR beskyldes for at have brudt god presseskik - oplyses om deres ret til at anke til 

Pressenævnet, hvis DR afviser deres kritik. 

• Når det gælder andre sager der handler om brud på DRs Programetik skal klagerne (i føl-

ge DRs nye klagesystem) oplyses om deres adgang til at klage videre til Lytternes og seer-

nes redaktør, der har mulighed for at indstille til Generaldirektøren, at DRs beslutning 

omgøres.  

Dette afsnit handler om denne proces i det forløbne halvår. For det første gennemgås det, hvor 

ofte der gives klagevejledninger. For det andet gennemgås alle de DR-sager, Pressenævnet har 

afgjort. For det tredje gennemgås de sager, som har været behandlet af Lytternes og seernes 

redaktør - og afgjort af Generaldirektøren.   

 

 

a. Klagevejledninger.  

                                                                                                                                                                                 

DRs nye klagesystem - der trådte i kraft 1.januar 2005 - rummer en overvågning af processen 

med at give klagevejledninger. Alle de klagesvar fra DR der bør forsynes med klagevejledning, skal 

således sendes i kopi til det centrale klagearkiv - eller blot til klagearkiv@dr.dk . 

En opgørelse for første halvår 2005 viser, at der er givet i alt 21 klagevejledninger til Lytternes 

og Seernes Redaktør og to klagevejledninger til Pressenævnet - begge fra Nyhedsdirektøren. 



 25

De nævnte 21 klagevejledninger fordeler sig således: 

DR Nyheder: 4 

Tv-chefredaktionen: 3 

DR Kultur: 3 

DR Ung: 4 

DR Fakta: 1 

DR København: 1 

DR Klassisk: 1 

DR Dokumentar: 1 

DR Fyn: 1 

Programdirektøren: 2 

Emnemæssigt dækker det bl.a. over sager om tendentiøs journalistik, skjult reklame, interview 

med mindreårig, ensidig valgdækning, racisme, censur, vildledning og afvisning af berigtigelse. 

Antallet af klagevejledninger i 1.halvår 2005 er væsentligt lavere end forudset, da DRs bestyrelse 

vedtog ordningen. Ud af de 21 sager har klageren benyttet sig af den ekstra klageadgang i de syv 

- de er omtalt under pkt. c. nedenfor. 

    

 

b. Pressenævnssager. 

 

I første halvår 2005 afsagde Pressenævnet kendelse i otte sager vedr. DR. De fire sager blev af-

vist til behandling. Af de øvrige fire udtalte nævnet kritik af DR i de to. De handlede begge om i 

hvilken udstrækning den kritiserede havde mulighed for at kommentere et indslag før offentlig-

gørelse.  

 

Ingen kritik af ”Den hvide magt”. Kendelse den 9.februar 2005. 

Udsendelsen ”Den hvide magt” blev sendt på DR1 den 28. april sidste år.  Viborg Amt/Sygehus Vi-

borg klagede til nævnet efter programmet, der var en del af serien ’Magtens billeder’. 

Klageren krævede genmæle på 10 punkter og mente, at DR havde handlet i strid med god presse-

skik i programmet, der blandt andet beskrev, hvor svært det er for patienter i det danske sund-

hedssystem at få klarhed over, hvor de får de bedste behandlingstilbud. 

Pressenævnet afviste klagen: ”Der er knyttet en væsentlig samfundsmæssig interesse til omtale 

af sygehuse og lægers behandling af patienter, herunder om sygehuse og læger foretager ope-

rationer, som man på grund af deres komplicerede karakter burde afstå fra at foretage. Ved så-

danne omtaler må hensynet til ytringsfriheden have særlig stor vægt,” hed det blandt andet i af-

gørelsen, der også afviste, at der var grundlag for genmæle. 

 

Kritik for omtale af boligadvokat. Kendelse den 14.april 2005. 

Den 9.september 2004 bragte Magasinet Penge et indslag om advokat Nicolai Giødesens arbejde 

som administrator for en række andelsboligforeninger i København. Advokat Giødesen klagede til 

Pressenævnet da han mente DR havde tilsidesat god presseskik på flere punkter. 

Pressenævnet udtalte bl.a.: 



 26

”DR er berettiget til selv at vælge, hvad man fokuserer på i en udsendelse. DR har derfor ikke til-

sidesat god presseskik ved at fokusere på de foreninger, der var utilfredse med Nicolai Giødesen, 

og der er ikke grundlag for at kritisere udvælgelsen af de citater, som blev bragt. 

Pressenævnet finder, at DR har tilsidesat god presseskik ved ikke at have forelagt oplysningerne 

om Andelsboligforeningen Nat 1 for Nicolai Giødesen inden udsendelsen. Nævnet udtaler sin kritik 

og finder, at DR bør offentliggøre kritikken, uanset at DR har beklaget forholdet overfor Nicolai 

Giødesen. DR har i øvrigt i tilstrækkeligt omgang inden udsendelsen forelagt Nicolai Giødesen de 

kritikpunkter, der blev omtalt, og DR har heller ikke på andre punkter handlet i strid med god 

presseskik.” 

Kendelsen er blevet oplæst efter TV AVISEN og bragt på tekst-tv. 

 

Ingen kritik for klip med generaldirektør. Kendelse den 14.april 2005. 

Den 20.oktober 2004 - i udsendelsen ”Med ret til at dræbe” - bragte DR1 et klip fra 1941 med 

DSB’s daværende generaldirektør Peter Knutzen. I klippet - der varer ca. 10 sekunder - udfører 

en række tyskere i uniform først nazihilsen. Kort efter ses Peter Knutzen med håndtryk hilse på 

en række tyskere i uniform. 

Peter Knutzens søn klagede til Pressenævnet over brugen af klippet og henviste til, at det var fra 

åbningen af Rødby-Fehmern-forbindelsen og at nu afdøde Peter Knutsen blot udførte sin em-

bedspligt på et tidspunkt, hvor der var bred opbakning til samarbejdspolitikken. 

Pressenævnet fastslår i sin kendelse, at det ligger indenfor DRs redigeringsret at beslutte hvilke 

klip, der er relevante for udsendelsen. Det omtvistede klip bringes efter sammenhængen i udsen-

delsen som et genreklip fra krigens tid. Nævnet finder derfor, at klippet ikke er krænkende for 

Peter Knutzen ellers dennes efterkommere, og at DR ikke har tilsidesat god presseskik. 

 

Kritik for skjult kamera.  Kendelse den 19.maj 2005 

Den 30. september 2004 blev der på DR1 i forbrugermagasinet KONSUM bragt et indslag, opta-

get med skjult kamera, vedrørende tre forskellige firmaers reparation af nogle konstruerede fejl 

på fjernsyn. Lars Pilegaard Nielsen klagede som ejer af et af firmaerne til Pressenævnet. Fire 

medlemmer af Pressenævnet deltog i bedømmelsen af sagen.  

De tre udtalte: 

”Vi finder, at DR ikke har været berettiget til at offentliggøre de foretagne optagelser med skjult 

kamera uden at have sikret sig accept hertil. Vi lægger herved vægt på, at DR ikke har dokumen-

teret, at Lars Pilegaard Nielsen har haft mulighed for at kommentere indholdet af de skjulte op-

tagelser forud for offentliggørelsen. Vi udtaler derfor kritik af DR.” 

Det fjerde medlem udtalte bl.a.: 

”Jeg finder, at det af begge parters forklaring fremgår, at Lars Pilegaard Nielsen dels har afvist 

DRs tilbud om at lade sig sløre i optagelserne med skjult kamera, dels har accepteret at deltage i 

et efterfølgende interview om det, der foregik i disse optagelser. Jeg finder derfor, at DR ikke 

har tilsidesat god presseskik ved at anvende skjult kamera.” 

Da der afsiges kendelse efter stemmeflertallet, udtalte Pressenævnet kritik af DR. 

Kendelsen er blevet oplæst efter TV AVISEN og bragt på tekst-tv. 

 



 27

Afvisning af behandling af fire sager. Kendelser af 9.februar, 16.februar, 14.april og 20.juni 2005  

Nævnet afviste at behandle en sag indbragt af foreningen ”Ægteskab uden grænser”, da for-

eningen ikke var omtalt i det pågældende indslag 

Nævnet afviste at behandle en sag om optagelser med skjult kamera fra et hospital, da de på-

gældende optagelser aldrig var blevet brugt. 

Nævnet afviste at genoptage en gammel sag om omtale af et flyttefirma, da de nye oplysninger i 

sagen ikke var af betydning for sagens afgørelse. 

Nævnet afviste at genoptage en gammel sag om skibsrederen i Scandinavian Star, fordi de to 

klagere ikke var parter i den oprindelige sag. 

 

 

c. Klagesager behandlet af Lytternes og seernes redaktør. 

 

I første halvår 2005 er ti sager blevet behandlet af Lytternes og seernes redaktør med efterføl-

gende indstilling til Generaldirektøren. Indstillingen er blevet fulgt i alle ti sager. 

Af de ti sager har klageren fået fuldt medhold i de to. I tre sager har klageren fået afvist sin ho-

vedklage men fået medhold i enkelte kritikpunkter. I fem sager er klagen blevet helt afvist. 

I alle de ti sager var baggrunden, at klagen oprindelig var blevet afvist af den pågældende redak-

tion eller afdeling. 

 

Udsendelse om kunsttyverier. Afgørelse 12.februar 2005. Delvist medhold. 

En seer klagede over programmet ”Kunsten at stjæle”, der bl.a. handlede om sikkerhedsproblemer 

på landets kunstmuseer. Klageren mente, udsendelsen rummede ”undervisning i at stjæle” - bl.a. i 

form af et indslag, hvor en tidligere tyv anmeldte sikkerhedsforanstaltninger på flere museer. 

Klagen blev i hovedsagen afvist med henvisning til, at der under tilrettelæggelsen var taget en 

række forholdsregler for at sikre, at udsendelsen ikke blev en brugsanvisning for tyve. DR med-

gav imidlertid, at det kan være risikabelt at bringe den slags indslag. Derfor fik klager tilsagn om, 

at omtale af denne risiko vil indgå i en kommende revision af DRs Programetik. 

 

Udsendelse om minerydning. Afgørelse 24.februar 2005. Delvist medhold. 

En seer klagede over programmet ”Den røde guld”, som han mente var skjult reklame for et firma, 

der stod bag et - efter klagerens vurdering - dilettantisk projekt vedr. minerydning ved hjælp af 

farveskift i en særligt udviklet plante. Klagens hovedpointe blev afvist med henvisning til, at aner-

kendte eksperter havde fremhævet projektet som meget spændende og at det pågældende fir-

ma ikke havde nogen andel i hverken finansiering eller redigering. Mens kritikken af selve udsen-

delsen således blev afvist, fik klageren medhold i, at teksten på programmets hjemmeside ikke le-

vede op til DR journalistiske retningslinjer. Teksten blev derfor ændret.  

 



 28

Fjernelse af indlæg fra web-debat. Afgørelse den 10.marts. Klagen afvist. 

En web-bruger klagede over, at et indlæg han havde skrevet til en debat på DRs hjemmeside var 

blevet fjernet af redaktionen. Klagen blev afvist, da indlægget var i modstrid med de regler for 

god debatskik, som redaktionen havde sat og da DR måtte fastholde sin redigeringsret. 

 

Jesus-satire. Afgørelse den 12.april. Medhold. 

To seere - den ene på vegne af KLF, Kirke og Medier - sendte hver en klage over, at Boogie om ef-

termiddagen den 1.april viste et indslag i ”Humor mod Aids”-kampagnen, hvor en standup-komiker 

fortalt en historie om, hvordan Jesus onanerede, da han var kommet ned fra korset. Klagerne fik 

medhold og Generaldirektøren fastslog, at satiren her var gået over stregen. DR beklagede at 

have bragt indslaget. 

 

Civile ofre i Irak. Afgørelse den 26.april. Klagen afvist. 

En seer klagede over, at TV AVISEN havde omtalt en undersøgelse vedr. antallet af civile ofre un-

der og efter krigen i Irak. Klageren mente at undersøgelsen, der var offentliggjort i tidsskriftet 

The Lancet, var så useriøs og tendentiøs, at det slet ikke var forsvarligt at omtale den. Klagen 

blev afvist, da det efter en gennemgang af undersøgelsen og den videnskabelig debat om den, 

kunne fastslås, at det - som vurderet af DR Nyheder - var forsvarligt at referere undersøgel-

sens estimat for antallet af civile ofre. 

 

Tilsætningsstoffer i cigaretter. Afgørelse af 13.maj. Delvist medhold. 

Skandinavisk Tobakskompagni rejste i en 21 sider lang klage en række alvorlige klager mod TV AVI-

SEN. Årsagen var en række indslag - startende i Magasinet Søndag den 3.april - med kritiske hi-

storier om tilsætningsstoffer i cigaretter. 

Sagen handlede om, at DR på basis af udsagn fra en række forskere stillede spørgsmål om til-

sætningsstoffer og nikotinmålinger mv. til producenten og til myndigheder og politikere. Hovedhi-

storien var, at danske myndigheder ikke mente sig kvalificerede til at vurdere tilsætningsstoffer-

ne og at en bebudet EU-undersøgelse endnu ikke forelå.  

Efter en grundig gennemgang af samtlige indslag og udsagn kunne kritikken af denne hovedpræ-

mis afvises. Mens DRs hovedhistorie således blev vurderet til at være helt relevant og fuldt for-

svarlig, viste undersøgelsen imidlertid, at DR også havde lavet kritisable fejl undervejs. 

Det var ikke fejl, der i sig selv rokkede ved hovedhistorien, men gennemgangen viste, at der var la-

vet flere stramninger, som ikke er forenelige med den redaktionelle standard, DR sigter efter. 

Her er et par eksempler. I flere indslag omtales det som noget nær en kendsgerning, at de om-

stridte tilsætningsstoffer gør rygerne mere afhængige af nikotin. Men pointen er, at sagen er 

omdiskuteret blandt eksperter. Det ville derfor være mere præcist at sige, at det er en række 

seriøse forskere, der har denne bekymring. 



 29

Et andet eksempel: En del af sagen handler om tilsætningsstoffer med ammoniumforbindelser. I 

en speak lyder det som om Skandinavisk Tobakskompagni i år 2000 brugte tre af disse tilsæt-

ningsstoffer. Men som den opmærksomme kan høre senere i indslaget, var der faktisk kun tale 

om et tilfælde.  

Et tredje eksempel: I et i øvrigt helt relevant indslag om den røgmålemetode Skandinavisk To-

bakskompagni bruger, får seerne ikke den væsentlige oplysning, at den kritiserede ST-metode er 

helt den samme, som bruges i resten af EU og i USA. 

Et fjerde eksempel: I omtalen af sagen på DRs hjemmeside og tekst-tv har direktør Claus Bagger 

været citeret for at erkende, at ”Skandinavisk Tobakskompagni har brugt tilsætningsstoffer i si-

ne cigaretter, som gør rygerne mere afhængige af nikotin”. Det har Claus Bagger imidlertid aldrig 

erkendt. 

De direkte fejl er rettet på de relevante flader. Samtidig er hele afgørelsen gjort tilgængelig på 

dr.dk/etik - og der er henvist til den fra DR Nyheders site. Den er også rundsendt til alle medar-

bejdere, der er involveret i sagen.  

 

Skjult reklame. Afgørelse den 20.maj 2005. Klagen afvist. 

En seer klagede over et indslag i Fredagsbio, hvor to drenge var i Tivoli. Klageren mente at indsla-

get fremstod som et reklameindslag for Tivoli. Indslaget var imidlertid tilrettelagt og produceret 

af DR uden nogen deltagelse af Tivoli - ligesom alle udgifter var afholdt af DR. Derfor blev klagen 

over skjult reklame afvist.  

 

OBS-indslag for Hjernesagen. Afgørelse den 14.juni 2005. Klagen afvist. 

Hjernesagen klagede over, at DR ikke vil tage afstand fra, at den netop afgående tv-direktør of-

fentligt havde kritiseret Hjernesagen for et OBS-indslag om blodtryk. Indslaget havde efterføl-

gende vist sig at være finansieret af et medicinalfirma, der sælger blodtrykssænkende medicin. 

Klagen blev afvist, da det blev vurderet, at Hjernesagen burde have vidst, at indslaget var i mod-

strid med DRs regler. Samtidig udtalte den fhv. tv-direktør sig som led i en relevant offentlig de-

bat om skjult reklame. 

 

Misbrug af manuskript. Afgørelse den 23.juni 2005. Klagen afvist. 

En skribent klagede over, at et upubliceret manuskript var blevet brugt i flere radioudsendelser. 

En gennemgang af alle påstandene viste, at de umuligt kunne være rigtige.  

 

 

6. Kommende rapporter 

 

I kommende henvendelses- og dialograpporter er det planen at videreudvikle modellen for opde-

lingen af henvendelser og klager - og gradvist at inddrage nye dele af DR i registreringen. 



 30

 

Gennemgangen af udvalgte klagetemaer vil blive videreført - herunder også med løbende opdate-

ring af tidligere halvårstemaer. 

Det er ligeledes hensigten gradvist at udbygge dialog-oversigten, således at det løbende overvå-

ges og vurderes, hvis muligheder der bedst kan sikre en effektiv interaktion mellem DR og bru-

gerne.  

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        

 

 


