
 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

          Henvendelser til DR om  

                programvirksomheden 

                      1. halvår 2007 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           August 2007 

                                         Jacob Mollerup 

                            Lytternes og seernes redaktør i DR 

 1 



 

 

Indhold: 

 

 

1.   Sammenfatning............................s.3                             

 

   2.   Trends og tal for henvendelser.......s.5 

 

   3.   Kritikken af DRs sprogbrug............s.8 

 

   4.   Gennemgang af klagetemaer........s.11 

 

5.   Klagebehandling og ankesager..... s.27                 

       a. Klagevejledninger                             

       b. Pressenævnssager                           

       c. Sager for lytternes og seernes red.   
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 2 



 

 

1. Sammenfatning 
 

Rapporten giver et factbaseret overblik over halvårets henvendelser til DR om 

programmer og andre tilbud. Halvåret er præget af, at budgetoverskridelser, 

spareplaner og tekniske problemer giver en mere negativ grundtone. 

 

Der er fortsat et højt antal henvendelser. Alene via ”Kontakt DR” og telefonerne i 

lytter- og seerkontakten (der nu er en del af DR Licens- og Programservice) er der 

modtaget 40.000 det forløbne halvår.  Via den nye klagefunktion på ”Kontakt DR” er 

modtaget 2261 henvendelser - heraf 380 vedr. programetik (se afsnit 2).  

 

En særlig gennemgang af sprog-klager illustrerer det brede engagement i, hvordan 

DR taler og skriver dansk (se afsnit 3). 

  

Hovedvægten i rapporten ligger på en beskrivelse af de kritiske henvendelser om 

programmer mv. og af hvordan de er blevet besvaret af DR - og hvilke konsekvenser 

der er draget på hvert enkelt af de 20 områder, der har ligget DRs brugere mest på 

sinde (se afsnit 4). 

 

Overskrifterne er der: 

 

- Kritik af besparelser på DRs programudbud 

- Problemer med live-streaming af DR1 og DR2 

- Problemer med video-on-demand, net-radio, podcasting mv. 

- Rydningen af Ungdomshuset i København 

- Melodi Grand Prix fra Helsinki 

- Manglende tekstning 

- Problemer med at høre hvad der bliver sagt 

- Mangelfulde playlister 

- Forbrydelsen stoppede midt i opklaringen 

- Matador måtte rykke for andre programmer 

- Manglende information om programændringer på tv  

- Nedlæggelse af Ved dagens begyndelse. 

 3 



- Nedlæggelse af langbølgesenderen 

- Ny ændring af program-udbuddet på DAB 

- P4-sloganet ”Vi ved hvor du er” 

- Sendeproblemer på radioen 

- Problemer med morgenandagten 

- Sendeproblemer på tv 

- Omfanget af genudsendelser 

- Voldsomme trailere og nyhedsbilleder 

 

 

Rapporten redegør samtidig for DRs klagebehandling og gennemgår sager for 

Pressenævnet og sager indbragt for lytternes og seernes redaktør (se afsnit 5). 

 

Samtidig med denne rapport udsendes en Redaktørberetning der rummer redaktørens 

gennemgang af - og kommentarer til - arbejdet som lytternes og seernes redaktør. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 4 



 

2. Trends og tal for henvendelser 
 

Henvendelserne fra DRs brugere om programmer og tilbud har det seneste halve år 

været stærkt præget af problemerne med byggeprojekt og spareplaner. Der kommer 

henvisninger til disse forhold i forbindelse med alle mulige slags henvendelser. 

Sammen med DRs mange aktuelle tekniske problemer (se afsnit 4) og kritikken af 

medielicensen, har det ført til en mere udbredt ”DR-skepsis” og en væsentlig mere 

negativ grundtone i henvendelserne fra lyttere og seere. 

 

Henvendelserne ligger uændret på et højt niveau og med en samlet fordeling på linje 

med den, der blev beskrevet i rapporten for 2. halvår 2006. 

 

 

 
Kilde: LSK og DR Licens- og Programservice 

 

 5 



Via telefoner og forskellige former for mail modtog lytter- og seerkontakten (under DR 

Licens og Programservice) godt 40.000 henvendelser i første halvår - jf. figur 1. 

Meldinger fra redaktioner og afdelinger tyder på, at de selv modtager et uændret højt 

antal henvendelser om programmer mv. Samlet skønnes de direkte henvendelser 

fortsat at være en del større end henvendelserne via ”Kontakt DR” mv. 

 

Den nye klageadgang via ”Kontakt DR” - der blev taget i brug i november 2006 - har i 

første halvdel af 2007 været brugt i 2261 tilfælde. I DRs centrale journal er der i 

samme periode registreret 828 henvendelser om programmer mv. Fordelingen af 

disse 3089 henvendelser er gengivet i tabel 1: 

 

 

Tabel 1.  Kritik fordelt på hovedkategorier 

 

1. Halvår 2007 

Fordelingen af henvendelser   
Sendt til DRs 
direktion mv. 

     Sendt som 
klage via 
”Kontakt 
DR” 

Unfair og tendentiøs dækning 57 132 
Krav om berigtigelse 5 10 
Klager fra medvirkende 3 4 
Voldsomme effekter 17 49 
Ærekrænkelser 6 22 
Upassende sprog 9 25 
Utroværdige DR konkurrencer 0 11 
Skjult reklame, Sponsorering 4 16 
Kritik af DRs klagebehandling 56 67 
Andre 13 44 
Antal henvendelser vedrørende 
programetik i alt 170 380 
Kritik af tekniske problemer, 
manglende opdateringer, mv. 28 426 
Generelle udsagn vedrørende DR - 
Kritiske 438 1365 
Kritik af omfanget af egenreklame 12 29 
Kritik af omfanget af genudsendelser 22 28 
Kritiske i alt 670 2228 
Generelle udsagn vedrørende DR - 
Positive 24 2 
Øvrige kommentarer 134 31 
Antal henvendelser i alt 828 2261 
Kilde: Kontakt DR og DRs journal. Tallene er baseret på gennemgang af alle henvendelser via 

”klageknappen” på Kontakt DR samt alle henvendelser, der er registreret i DRs journal (ESDH).  

 6 



De to kilder skønnes tilsammen at give et godt billede af den kritik DR møder. Tallene 

er ikke fuldt sammenlignelige med de tidligere halvår p.gr.a. den nye opdeling af 

”Kontakt DR”. Det er imidlertid markant, at der i alt er registreret 123 henvendelser 

med kritik af DRs klagebehandling. Det drejer sig først og fremmest om folk, der 

kritiserer, at de ikke har fået svar på deres oprindelige klage. En stor del af disse 

sager stammer fra en stor sagspukkel i DR Nyheder i vinterens løb. 

 

De fleste henvendelser er fortsat i hovedsagen positive og kommer typisk i form af 

afklarende spørgsmål om udsendelser og praktiske problemer samt om ønsker og 

forslag. Over halvdelen handler om tv.  I denne rapport er der imidlertid - som i de 

tidligere halvår - primært fokuseret på den kritik, DR møder for programmer og 

udsendelsesvirksomhed. Efter et særligt afsnit om sprogklager (afsnit 3) gennemgås 

de 20 sager, der har givet anledning til mest kritik i det forløbne halvår (afsnit 4). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 7 



     

3.  Kritikken af DRs sprogbrug 
 

Der er stor opmærksomhed hos lyttere og seere omkring sprogbrugen på DRs 

sendeflader. Mange af henvendelserne herom er konkrete kommentarer, som 

sjældent omtales som ”store sager”. For at belyse, hvad de rummer, har jeg lavet en 

gennemgang af alle de sprogrelaterede emner, som omtales i knap 7000 kritiske 

henvendelser til DR de seneste to halvår (se tabel 2). Heraf var knap 6 pct. (379) 

egentlige sprogklager, som igen for overblikket skyld er søgt opdelt i hhv. groft sprog, 

forkert sprogbrug, udvanding af det danske sprog, sprogsjusk og misvisende 

sprogbrug. 

 

   

Tabel 2 

 

Eksempler på kritik af sprogbrugen i DR  

 

Kritikken  
fordelt  
på fem  
grupper 

Groft sprog 
 
 
Forrående,  
seksualiseret,  
voldsomt - 
især i forhold 
til børn  

Forkert 
sprog 
 
Forkerte ord,  
forkert brug 
af udtryk, 
forkerte  
oversættelser 

Dårligt 
dansk 
 
Forfladiget,  
slang, forkert 
udtale (ikke 
rigsdansk), 
dobbeltkonfekt 

Sjusk med 
sproget 
 
Upræcist, 
sludrende, 
skabet, 
jappet, fyldt 
med 
stavefejl 

Misvisende 
sprogbrug 
 
Værdiladet, 
misvisende, 
meningsforstyrrende, 
”strammet” 

 
2.halvår 
 2006 
 

 
34 

 
47 

 
50 

 
44 

 
32 

 
1.halvår  
2007 
 

 
43 

 
29 

 
32 

 
35 

 
33 

 

Kilde:  

2. halvår 2006: Gennemgang af 3857 henvendelser (kritiske kommentarer til LSK samt journaliserede 

klager) 

1. halvår 2007: Gennemgang af 3089 henvendelser (klager via ”Kontakt DR” samt journaliserede klager). 

 

 

Jeg har ikke taget stilling til, om al kritikken er berettiget, da formålet her er at give 

et indblik i, hvad kritikken går på. Her er nogle af de eksempler, der fremhæves: 

 8 



 

1. Groft sprog. 

Knap 80 henvendelser handler om sproglig forråelse i DR. Det er primært klager over, 

at DR ikke er et sprogligt forbillede for børn og unge. Der er kritik af bandeord, 

vulgært sprog og sprog med seksuelle undertoner. Hertil kommer de eksplicitte 

former: ”Fuck” er det ord, der klages mest over.  

Eksempler: 

- I et afsnit af Absalons hemmelighed blev brugt udtryk som ”ad helveds til” og 

”noget lort”. 

- Efter et afsnit af Matador sagde speakeren, at Larsen var på skideren.  

- I et nyhedsprogram siger værten i slutningen af et interview til 

forsvarsministeren: ”Så skal du eddermame gøre det hurtigt”. 

  

 

2. Forkert sprogbrug 

Ca. 75 henvendelser giver konkrete eksempler på, at nogle af DR’s medarbejdere ikke 

er sikre sprogbrugere: De anvender ord og udtryk, der har en anden betydning end 

den tiltænkte, og der byttes om på ”hans” og ”sin”. Desuden klages der jævnligt over, 

at konkrete oversættelser til dansk er forkerte. 

Eksempler: 

- Det korte og det lange (i stedet for det korte af det lange).  

- ”De sidste år” hvor der menes ”de seneste år” 

- I sommers i stedet for i sommer uden s  

- Forveksling af springer/sprænger og ligger/lægger 

- Det halvfjerdsene minut 

 

 

3. Udvanding af det danske sprog  

Ca. 80 klager handler om DRs rolle i forhold til at bevare det danske sprog. De 

handler om slang, internationalisering af sproget, forfladigelse og dårlig udtale i 

forhold til korrekt rigsdansk. 

Eksempler: 

- en radiovært bruger to gange i et indslag udtrykket ”det koster kassen” 

- brug af engelske ord som de ”minglede” eller programnavne som Taskforce og 

Update. 

- ordet patetisk brugt i betydning som det engelske ”pathetic”  

- for ungdommelig sprogbrug ved tilføjelsen: ”dér”.  

 9 



- forkert udtale af ordet kræft (bliver til ”kraft”) og fremtid der bliver til ”framtid”  

- normal bliver udtalt som ”nomal” 

 

 

4. Sprogsjusk 

Ca. 80 klager i denne kategori der handler om upræcist sprog. Altså værter der enten 

japper sætningerne af, så de er svære at forstå, eller sludrer og taler i en form, der 

kan beskrives som tom snik-snak. Og så klages der af mange over, at DR sjusker med 

teksterne på tekst-tv og på dr.dk. 

 

 

5. Misvisende sprogbrug  

Disse ca. 65 henvendelser handler om, hvordan DR medarbejderes sprogvalg kan 

være med til at dreje eller ændre i betydningen og indholdet i et program. Det drejer 

sig især om brugen af værdiladede udtryk og om sprogbrug som er direkte 

meningsforstyrrende eller måske endda misvisende - herunder en sensationspræget 

”stramning” af f.eks. overskrifter på tekst-tv eller på dr.dk.  

Eksempel:  

- Overskrift fra tekst-tv: ”Dansk rekord i kunstige børn”. 

- Interview-spørgsmål: ”Får Israel bare lov at smadre Hizbollah?” 

 

 

En række andre sprogrelaterede klager - herunder klager over manglende 

undertekster og problemer med at høre og forstå det talte - er medtaget blandt 

klagetemaerne i det følgende afsnit. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 10 



 

 

 

4. Gennemgang af klagetemaer 

 

Som supplement til omtalen af de kritiske henvendelser og til gennemgangen af 

enkeltsagerne (se afsnit 5) er der lavet en særlig gennemgang af 20 af halvårets 

klagetemaer vedr. programvirksomheden. 

De er udvalgt på basis af antallet af klager modtaget via ”Kontakt DR” og de 

journaliserede klagebreve (jf. tabel 1) samt alle de henvendelser, lytternes og seernes 

redaktør i øvrigt har modtaget - eller fået kendskab til i årets løb. Der er således også 

skelet til, om sager har været meget omtalte i web-debatter og på avisernes 

debatsider. 

Herunder trækker listen på rundspørger i huset og på månedsrapporter fra DR Licens- 

og Programservice (som Lytter- og Seerkontakten nu er blevet en del af). 

Oplysningerne om opfølgningen er udarbejdet i samarbejde med de relevante 

direktørområder. 

Der er flere typer kritik, som listen ikke afspejler. Udgangspunktet er som sagt DRs 

programvirksomhed og modtagelsen af programmer mv. Derfor er f.eks. 

henvendelser om medielicensen og licensens størrelse kun medtaget, hvis den har 

haft direkte sammenhæng med DRs programtilbud. Henvendelser vedr. DRs økonomi 

er ligeledes kun medtaget i det omfang, de primært handler om konsekvenser for 

programmer mv. 

 

 

Kritik af besparelser på DRs programudbud 

 

Baggrund: 

Efter meddelelsen i februar måned om nye budgetoverskridelser på DR Byen - og den 

politiske afvisning af hjælp til DR - stod det klart, at den trængte økonomi ville få 

betydelige konsekvenser for DRs udbud af programmer mv. Det gav en bølge af 

bekymrede og vrede henvendelser. Efter at hovedlinjerne for spareplanen blev 

offentliggjort i april måned, blev kritikken i hovedsagen rettet mod konsekvenserne 

for de ramte hovedområder og enkeltprogrammer.  

Af egentlige klagemails og klagebreve er der i halvåret modtaget 240. De fleste kom 

efter at spareplanen blev kendt. I første række var nedlæggelsen af en lang række 

 11 



store sportstransmissioner det dominerende klagetema. Men da det hurtigt stod klart, 

at der fortsat ville være et rigeligt sportsudbud på danske kanaler stilnede den kritik 

af. Beskæringerne på underholdningssiden gav kun få reaktioner. 

I løbet af maj og juni skiftede fokus i takt med at flere lyttere og seere blev klar over 

konsekvenserne på en række andre områder. Et nyt hovedtema blev kritik af 

nedlæggelsen af radiomontagen og programmet Dokumentarzonen. Kritikken gik især 

på, at det her var et helt unikt område som blev skåret væk og at det var 

ødelæggende for en genre, hvor DR har været pioner og vundet stor international 

anerkendelse. Udover et halvt hundrede individuelle klagebreve til DR, har 

beslutningen være kritiseret i en halv snes ledende artikler i landets aviser og i 

snesevis af andre artikler og læserbreve. Grupper af kendte forskere og 

kulturpersonligheder har lavet fælles protestbreve og i en underskriftindsamling på 

www.ipetitions.com/petition/radiomontage/ protesterer 2.400 mod lukningen med 

mange forskellige og udførlige begrundelser.  

Sideløbende er kritikken også vokset mod beskæringerne af live-musikken i DR og af 

nedlæggelsen af en række kulturprogrammer. Det handler bl.a. om stop for 

kulturtransmissioner og kulturportrætter på DR2 ligesom Eksistens på P1 og 

litteraturoplæsningen indstilles. Også på disse områder er kritikken kommet i form af 

både direkte henvendelser og omfattende omtale i andre medier og i forskellige 

debatfora. 

Den største underskrift-indsamling om spareplanerne har været 

mangfoldigtdr.skrivunder.dk. Her har knap 22.000 opfordret politikerne til at hjælpe 

DR med at afværge nedskæringerne. 

 

Svar på kritikken: 

DR har først og fremmest beklaget dybt, at det er blevet nødvendigt med så store 

beskæringer i programudbuddet. På sportsområdet har man fremhævet, at den 

løbende fordyrelse af sportsrettighederne i alle tilfælde ville have medført, at DR ikke 

på længere sigt kunne følge med økonomisk. Samtidig har man fremhævet at sport 

og underholdning netop er valgt som de største bidragsydere i spareplanen for at 

kunne friholde så mange af DRs unikke satsninger som muligt. Således er børn og 

unge, drama og film, dansk musik og nye medier søgt friholdt for store besparelser. 

Hvad angår den mere præcise kritik af nedskæringerne på radiomontagen, musikken, 

kulturdækningen, nyhederne mv. har man henvist til, at det ikke har været muligt 

helt at friholde denne del af programudbuddet og at de nye programplaner for 2008 

vil rumme nye modeller for at løse DRs forpligtelser på disse områder. 

 

 12 

http://www.ipetitions.com/petition/radiomontage/


Konsekvens og opfølgning: 

Kritikken af spareplanerne er inddraget i arbejdet med programplanlægningen for 

2008. Efterhånden som de nye sendeflader og programmer præsenteres går debatten 

ind i en ny fase. Der forestår et stort arbejde for DR med at forklare, hvordan man nu 

vil sikre en forsvarlig dækning på de forskellige hovedområder. 

 

 

Problemer med live-streaming af DR1 og DR2 

 

Baggrund: 

Der er fortsat mange klager over problemer med live-streamingen af DR1 og DR2 

over internettet. Siden indførelse af medielicensen pr. 1. januar er kritikken øget 

markant. Der er (som omtalt i de to foregående halvårsrapporter) skabt en klar 

forventning blandt mange web-brugerne om, at live-streaming nu er en fast del af 

DRs licensbetalte tilbud. Derfor vækker det vrede, at der fortsat jævnligt er tilfælde 

med ustabil drift og kapacitetsproblemer.  

Alene via ”Kontakt DR” er der i 1. halvår modtaget 225 klager med dette tema.  Hele 

konceptet omkring medielicensen har samtidig været genstand for en omfattende 

offentlig debat. Her har vinklen dog især været princippet om, at en computer med 

hurtigt netadgang nu giver licenspligt. På pc-licens-nej-tak.skrivunder.dk og 

www.stopcomputerlicens.dk har hhv. 55.000 og 40.000 skrevet under. 

 

Svar på kritikken: 

DR har svaret, at live-streamingen stadig er en ekstra-tjeneste, som er under 

udbygning. Kapaciteten for live-streaming er i starten af 2007 fordoblet til 2000 

samtidige brugere for at modvirke problemet. Samtidig er der gjort plads til op til 

10.000 samtidige brugere ved spidsbelastninger - men dog i lavere kvalitet. Desuden 

arbejdes der på nye løsninger, der kan hæve loftet markant.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

Det tekniske setup for udsendelsen af DR1 og DR2 på dr.dk er blevet justeret og 

yderligere stabiliseret - det betyder færre fejl også ved større belastninger af 

systemerne. Derudover gennemføres interne test af det nye videoformat, der lover en 

bedre understøttelse af også Mac og Linux. Der arbejdes videre med at forberede 

peer-to-peer teknologien, der muliggør langt flere samtidige brugere. Der er før 

sommerferien med succes gennemført tre testudsendelser (UEFA semifinaler og 

finalen) på nettet med peer-to-peer teknologi. 

 13 

http://www.stopcomputerlicens.dk/


 

 

Problemer med video-on-demand, net-radio, podcasting mv. 

 

Baggrund: 

Udover de nævnte problemer med live-streamingen er der fortsat et betydeligt antal 

klager over problemerne med at bruge alle tilbudene på www.dr.dk . Det spænder fra 

problemer med at bruge DRs netplayer (som i alt 460 har klaget over via ”Kontakt 

DR”) og en række andre kritikpunkter vedr. fejl på video-on-demand, manglende 

stabilitet på net-radioen og manglende opdateringer vedr. en del af de programmer, 

der tilbydes i podcast. En særlig gruppe er fortsat Mac- og Linux-brugere der 

kritiserer, at DRs tilbud i første række er rettet mod computere med Microsoft-

programmer.  

Det er svært at vurdere, om der reelt er tale om mange klager, da tilbudene på 

www.dr.dk bruges af over 1 million mennesker hver uge. 

 

Svar på kritikken: 

Der er fejlkilder både på brugernes egne computere, på netforbindelserne og i DRs 

udbud. Gennem www.dr.dk/hjaelp og gennem besvarelser fra DRs Programservice, 

teknikinfo mv. får tusinder løst problemerne hvert halvår. 

Tilbage står, at der beklageligvis i perioder har været driftsproblemer på net-tv og 

net-radio og at det stadig er for besværligt for Mac- og Linux-brugere at anvende DRs 

tilbud. Også den manglende opdatering af en række podcast-tilbud er et reelt 

problem. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Et nyt alternativt video-format der er velegnet til Mac og Linux brugere er som nævnt 

i testfasen og kan sættes i drift dette efterår. Derudover har DR i løbet af 

sommerferien installeret nyt udsendelsesudstyr til at servicere ”on demand”-brugerne 

på dr.dk - det betyder, at driftsstabiliteten er blevet væsentligt øget. I indeværende år 

vil den samlede serverkapacitet for DRs ”on demand”-tilbud blive fordoblet - således 

at der ikke længere vil være problemer med at håndtere den stadig stigende 

efterspørgsel. I løbet af efteråret lanceres der en ny version af DRs netradioplayer, 

der yderligere vil forbedre oplevelsen af DRs radiokanaler og -programmer på dr.dk. 

DR arbejder fortsat på at løse kvalitetsproblemerne med podcast - blandt andet 

gennem en højere grad af automatisering.  

  

 14 

http://www.dr.dk/
http://www.dr.dk/
http://www.dr.dk/hjaelp


 

Rydningen af Ungdomshuset i København 

 

Baggrund: 

Den 1. marts om morgenen tog politiet med en hurtig aktion fat på rydningen af 

Ungdomshuset på Jagtvej 69 i København. De efterfølgende dages uroligheder i 

Københavns gader blev dækket intenst af medierne og TV-Avisen prioriterede 

begivenhederne højt. Der blev sendt timevis af live-tv fra de berørte områder.  

Dækningen blev modtaget meget forskelligt. Seertallene tydede på en betydelig 

interesse, men samtidig kom der omkring et par hundrede klager. En stor gruppe 

kritikere så den omfattende dækning som københavneri af værste skuffe og mange 

kritiserede, at historier om andre emner - og fra andre dele af Danmark og verden - 

var helt fraværende i flere udgaver af TV-Avisen. 

Et andet hovedspor i kritikken gik på, at reportagerne gik over stregen. TV-Avisen 

blev bebrejdet, at flere reportere og studieværter forivrede sig i dækningen og 

manglede nøgternhed og distance. Nogle kritikere beskyldte ligefrem DR for ”at puste 

til ilden” og gøre reklame for kommende demonstrationer. 

Der var en del kritik af, at DRs dækning var for positiv overfor de aktionerende unge - 

bl.a. i forbindelse med en tv-debat om sagen. Andre kritiserede derimod, at det 

næsten kun var politi og politikere der kommenterede situationen. 

Debatten afspejlede sig også i aviser og i hundredvis af indlæg på dr.dk/debat og 

andre debatfora. 

(se mere om reaktionerne i lytter- og seerredaktørens klumme på dr.dk/etik)  

 

Svar på kritikken: 

TV-Avisens chef, Henrik Keith Hansen, afviste kritikken og fastholdt, at en 

begivenhed, der så voldsomt satte sit præg på gadebilledet i København, og som 

gjorde så mange københavnere utrygge, måtte dækkes meget tæt.  

"Vi har derfor i første omgang prøvet at dække begivenhederne med nogle af vores 

mest erfarne reportere, som trods vanskelige og til tider farlige arbejdsvilkår alt 

overvejende har været rolige, afbalancerede og velovervejede," fremhævede Henrik 

Keith Hansen. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Da nyhedsredaktionen har været tilfreds med dækningen, har opfølgningen 

indskrænket sig til samtaler med de medarbejdere, som ledelsen skønnede var for 

upræcise i deres live-rapportering. Ligeledes er det indskærpet over for redaktørerne, 

 15 



at det i en lignende situation skal gøres endnu tydeligere for seerne, hvor præcist der 

er uro, og ikke mindst hvor der er roligt og med mulighed for som borger at bevæge 

sig frit og uden fare. Endelig er der på TV-Avisen tale om en justering af interne 

arbejdsgange, så de mange redaktionelle og tekniske ressourcer, der bruges her og 

nu på ”breaking news” ikke udmatter de store aftenudsendelser med langt flere seere.  

For chefredaktionen fører kritikken ikke til ændringer i kanalens journalistiske 

principper om at dække store begivenheder med betydning for danskerne. Det er altid 

en afvejning, hvor meget der sendes live, men de gode seertal viste, at det store 

flertal af danskerne klart så den tv-station, der på det givne tidspunkt var live fra 

København. Men erfaringerne skal bruges til at blive endnu bedre, også til at opdatere 

og til at formidle situationen for hele Danmark - næste gang. 

 

 

Melodi Grand Prix fra Helsinki 

 

Baggrund: 

Den europæiske finale i Melodi Grand Prix 2007 - som DR sendte direkte fra Helsinki - 

gav anledning til mange debatter blandt seerne. Kritikken gik bl.a. på værterne, som 

blev bebrejdet, at de kom med deres egne meninger og ikke tog begivenheden seriøst 

nok. En anden del af debatten gik på, om konkurrencen og afstemningerne var 

afviklet retfærdigt. Påstanden var, at de østeuropæiske lande var blevet favoriseret. I 

debatterne på dr.dk kom der mange tusinde indlæg i disse diskussioner. 

 

Svar på kritikken: 

Kritikken af afstemningerne byggede på et forkert grundlag. Den serbiske sang var 

f.eks. vinder også i Vesteuropa. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

De kritiske bemærkninger om afviklingen indgår i overvejelserne om dækningen af 

Melodi Grand Prix 2008. I den forbindelse overvejer EBU en anden afvikling af 

finalerunderne. 

 

 

Manglende tekstning 

 

Baggrund: 

 16 



Der har været mange problemer med tekstningen på DR1 og DR2 i det forløbne 

halvår. Det skyldes en kombination af flere fejl: Dels har der været tilfælde, hvor 

fremmedsprogede film er vist uden tekster og udsendelser hvor en fejl har forskubbet 

teksterne, således at de er blevet vist forskudt - og dermed gjort udsendelsen svært 

forståelig. Der har også været problemer med tekstning af genudsendte danske 

magasin-programmer - en tjeneste mange med høreproblemer er meget glade for. 

Efter ibrugtagningen af det nye afviklingssystem i DR Byen i juni måned har der i 

startfasen været ekstra mange problemer med tekstningerne - både når det gælder 

tekstning via tekst-tv s. 399 og de tekster, der vises sammen med udsendelsen. 

 

Svar på kritikken: 

DR har beklaget de mange fejl og forsikret, at der arbejdes ihærdigt på at løse 

problemerne. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Fejlene i afviklingssystemet er nu fundet - de skyldtes en forkert opsætning mellem 

afviklingssystemet og tekstningssystemet. 

DR har af historiske årsager fået opbygget en håndtering af tekstning, som ikke 

længere er tidssvarende. En igangværende omlægning skal sikre en transparent 

proces for tekstningen. Dette arbejde forventes afsluttet medio september 2007. 

Det er fortsat planen gradvist at forøge antallet af tekstede udsendelser de kommende 

år. Herunder fortsætter forsøgene med det lovede system for live-tekstning. 

 

 

Problemer med at høre hvad der bliver sagt 

 

Baggrunden: 

Lyttere og seere med nedsat hørelse klager jævnligt over, at der ikke tages 

tilstrækkelige hensyn til dem. Det gælder dels problemer med utydelig tale (bl.a. i 

Forbrydelsen) og med underlægningsmusik, der gør det ekstra svært at høre hvad der 

samtidig bliver sagt. Endelig er der løbende kritik af debatprogrammer, hvor gæsterne 

taler i munden på hinanden. Hørehæmmede klager over, at det gør det meget svært 

for dem at få udbytte af programmet. 

 

Svar på kritikken: 

DR har typisk svaret, at der er opmærksomhed om problemet. Dog er det 

understreget, at man ikke vil afstå fra at bruge underlægningsmusik, der i nogle 

 17 



sammenhænge kan være relevant for at sikre et dynamisk lydbillede og f.eks. en 

levende introduktion til en udsendelse - herunder også TV-Avisen. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

DR har blandt andet gennem sit interne blad DRåben gjort opmærksom på at alle 

programtilrettelæggere altid skal afveje brugen af underlægningsmusik, og sikre at 

forholdet mellem musik og tale er balanceret så talen fortsat er forståelig. Alle DR 

Drama udsendelser, herunder altså også Forbrydelsen, er forsynet med undertekster. 

DR tekster efter planen stort set alle udsendelser bortset fra live-udsendelser og 

udsendelser rettet mod børn.  

 

 

Mangelfulde playlister 

 

Baggrund: 

DR henviser i mange sammenhænge til, at oplysninger om den musik, der er spillet i 

radioen, kan findes på www.dr.dk/playlister. Denne tjeneste har imidlertid været 

præget af mange driftsproblemer.   

 

Svar på kritikken: 

Svaret har de seneste måneder været en erkendelse af, at playlisterne desværre 

fungerer meget ustabilt. Derfor har der manglet oplysninger om titel og kunstnere på 

visse kanaler. DR har forsikret, at der arbejdes på at løse problemerne så hurtigt som 

muligt. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Problemstillingen knytter sig til mange af de samme forhold der kendetegner øvrige 

stabilitets- og kvalitetsproblemer på dr.dk, herunder fejl i podcast. Der er taget 

initiativ til at forbedre driften på disse områder ved at forbedre processer og 

arbejdsgange. DR forventer at problemerne vil være løst i indeværende år. 

  

 

Forbrydelsen stoppede midt i opklaringen 

 

Baggrund: 

De første 10 afsnit af DRs dramaserie Forbrydelsen blev sendt i januar, februar og 

marts. De sidste 10 afsnit bliver - planmæssigt - sendt fra efteråret 2007. Mange 

 18 

http://www.dr.dk/playlister


seere reagerede vredt da det gik op for dem. Utilfredsheden gik især på at man skulle 

vente så længe på fortsættelse af en historie med et så stort spændingselement. 

 

Svar på kritikken: 

DR har forklaret, at det med de lange produktionstider på tv-drama har været mest 

hensigtsmæssigt at opdele Forbrydelsen i to ”sæsoner”. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

De mange kritiske reaktioner indgår i overvejelserne vedr. udsendelsesforløbet for 

kommende serier. 

 

 

Matador måtte rykke for andre programmer 

 

Baggrund: 

Genudsendelsen af Matador kl. 20.00 lørdag aften på DR1 blev i vinterens løb nok 

engang en stor seersucces. Derfor kom der også en del kritiske reaktioner, da 

Matador flere lørdage måtte rykke p.gr.a store live-transmissioner (sport, Melodi 

Grand Prix og Indsamlingsshow 2007). 

 

Svar på kritikken: 

Det er et af de tilfælde, hvor der er modstridende interesser blandt seerne. Ikke 

mindre end 72 procent af de seere, der så tv den pågældende lørdag, så Melodi Grand 

Prix og indsamlingsshowet måtte nødvendigvis sendes på et tidspunkt, hvor der var 

mange seere. Desuden havde datoen længe været aftalt i samarbejde med de 

deltagende organisationer og var ikke til at flytte.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

Den slags konfliktende hensyn er umulige at undgå, men informationen om 

sendeforløbene kan forbedres. 

 

 

Manglende information om programændringer på tv 

 

Baggrund: 

Der er jævnligt kritik af manglende information i forbindelse med programplaner og 

programændringer. I forbindelse med serier kan det ofte være svært at få oplysninger 

 19 



om, hvor længe en afbrydelse varer - eller om serien er helt indstillet. Kun hvis den 

sendes indenfor de kommende syv dage, kan seerne være sikre på at kunne finde 

informationen. Ved pludselige programændringer (f.eks. på grund af ”breaking news”) 

er der samtidig problemer med løbende opdatering af programoplysningerne på 

www.dr.dk og tekst-tv. 

 

Svar på kritikken: 

Chefredaktionen vil nødigt offentliggøre alle sendeplaner på et tidligere tidspunkt - da 

det uvægerligt vil føre til et større antal ændringer inden sendedagen.  

Der arbejdes på at lave en hurtigere opdatering af programinformationerne. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Især ved serier der er stoppet kan informationerne uden problemer forbedres med 

klar besked om beslutningen. Samtidig har DR længe ønsket at forbedre situationen 

omkring programinformationer på dr.dk og tekst-tv i forbindelse med pludselige 

omlægninger af sendeplan. En del af den nødvendige teknologi har dog afventet 

udflytningen til DR-Byen. Der er nu iværksat et projekt, der skal sikre markant 

forbedrede informationer. Det forventes afsluttet i indeværende år. 

 

 

Nedlæggelse af Ved dagens begyndelse. 

 

Baggrund: 

Efter at have eksisteret i over 30 år som fast program på P1 sendtes Ved dagens 

begyndelse for sidste gang den 12. januar 2007. Det medførte knap 30 klager via 

”Kontakt DR” ligesom mange skrev til programmet og beklagede beslutningen. Fra 

KLF, Kirke og Medier modtog DR 1.600 underskrifter på en protest mod lukningen. 

 

Svar på kritikken: 

Der er ikke tale om nogen nedprioritering af udsendelser om tro og eksistens - det 

område er tværtimod blev opprioriteret de seneste år. Men P1 har ønsket at skelne 

tydeligere mellem programmer af forkyndende karakter og programmer med 

journalistisk behandling. På den baggrund er det besluttet at indstille programmet Ved 

dagens begyndelse, der i de seneste år har været sendt i det journalistiske 

aktualitetsprogram P1 Morgen. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

 20 

http://www.dr.dk/


Reaktionerne indgår i arbejdet med at udvikle stofområdet. 

 

Nedlæggelse af langbølgesenderen 

 

Baggrund: 

Den 15. februar 2007 stoppede DR med at sende på langbølge. DR programmer 

fra mellem- og langbølge samledes på én kanal med navnet P5, der sender på 

mellembølge 1062 kHz. På mellembølge sendes nu programmer som Radioavisen, 

Vejrmeldingen, Krop og bevægelse og Nyheder fra skibsfarten. Mellem programmerne 

slukkes for senderen. 

Der er modtaget en snes klager over stoppet for udsendelser på langbølge. Der har - 

mens ændringen har været diskuteret - samtidig været en række protestrøster i den 

offentlige debat fra især fiskeriets organisationer og fra lystsejlere og 

langturschauffører. 

 

Svar på kritikken: 

Tidligere var lang- og mellembølge den eneste måde, hvorpå man kunne modtage 

DRs programmer fra udlandet, men nu kan alle modtage DRs radioprogrammer via 

internettet, ligesom man kan ringe til DRs nyhedstelefon 1830 og høre den seneste 

radioavis. 

Det har betydet, at der efterhånden er langt mellem lytterne, som hører radio via 

langbølge, og derfor har DR besluttet at lukke Kalundborg Langbølge-senderen fra 

midten af februar 2007. Lukningen er godkendt af Kulturministeriet i forbindelse med, 

public service-kontrakten for de næste fire år. DR har indgået en aftale med 

Handelsflådens Velfærdsråd om distribution af radio- og tv-programmer på CD/DVD til 

danske skibe. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Beslutningen er den endelige konklusion på flere års undersøgelser og forhandlinger.  

  

 

Ny ændring af program-udbuddet på DAB 

 

Baggrund: 

 21 



Danmarks Radio åbnede ved nytårstid fire nye digitale radiokanaler og lukkede seks 

andre DAB-kanaler. Nedlagt blev DR Soft, DR Gyldne Genhør, DR Klassisk og DR 

Sport, DR Litteratur og DR Kultur. Det gav en snes klagebreve til DR og i mange 

hundrede vrede debatindlæg i DRs debatforum for DAB. Der var stor utilfredshed 

med, at der nu igen blev ændret på populære kanaler og på at det udbud mange 

havde købt en DAB-radio på basis af, nu var lavet helt om.  

 

Svar på kritikken: 

Omlægningen er et led i et forsøg på at skabe en klarere sammenhæng mellem FM-

kanalerne og DAB-kanalerne. Til afløsning af de seks nedlagte kanaler er kommet fire 

nye. Dels to nye kanaler med mulighed for at høre landsdækkende programmer fra P4 

og dels to andre nye DAB-kanaler med afsæt i P2's sendeflade. De fire kanaler får 

navnene DR P4 Hit, DR P4 Danmark, DR P2 Plus og DR P2 Klassisk. 

At der er blevet færre kanaler skyldes, at DR er forpligtet til at gøre plads for 

kommercielle kanaler. Stoppet for litteraturoplæsningerne skyldes strandede 

forhandlinger med de danske forfattere omkring rettigheder mv.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

Det følges løbende om den nuværende kanal-struktur - som håbet - ender med at 

tilfredsstille lytternes behov.  

 

 

P4-sloganet ”Vi ved hvor du er” 

 

Baggrunden: 

Tidligere på året tog P4 nye egenreklamer i brug. De nye indslag med præsentation af 

kanalen endte med sætningen: ”Vi ved, hvor du er”. 

Denne formulering har lige siden givet anledning til en støt strøm af klager. Der 

klages stort set dagligt - i de fleste tilfælde pr. telefon. Lytterne kan ikke lide 

formuleringen der for mange minder om den truende undertone, der kan lægges i 

udsagnet ”Vi ved hvor du bor”. 

 

Svar på kritikken: 

DR har henvist til at udsagnet indgår i en munter og afslappet sammenhæng og blot 

skal understrege, at P4 netop lægger vægt på også at være en regional og lokal 

kanal. 

 

 22 



Konsekvens og opfølgning: 

Den vedvarende kritik har ført til, at sloganet er blevet genovervejet. Medio august er 

det blevet besluttet at afskaffe det gradvist inden den 1.september. 

 

 

Sendeproblemer på radioen 

 

Baggrund:  

FM-kanalerne har det seneste halvår været ramt af usædvanlig mange 

afviklingsproblemer. Det har ført til en løbende strøm af lytterklager, som har handlet 

om aflyste radioaviser, fejl i afvikling af udsendelser, afbrudte telefoninterviews, 

udsving i lydniveauet og lydkvalitet mv.  

 

Svar på kritikken: 

DR har beklaget problemerne, som i hovedsagen skyldes besvær med indkøring af nyt 

redigerings- og afviklingsudstyr. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

I juni blev der nedsat en særlig ”task force” bestående af brugere og teknikere. 

Opgaven med at udrede og løse problemerne har samtidig fået første prioritet i DR 

Byens Teknologiprojekt. 

 

 

Problemer med morgenandagten 

 

Baggrund: 

Der har halvåret igennem været en stille men vedholdende strøm af klager over 

transmissionen af morgenandagten fra Københavns Domkirke på P2. De fleste klager 

har handlet om de knap 10 dage, hvor der har været alvorlige problemer med 

overhovedet at få signalet igennem. Flere dage har transmissionen helt måtte opgives 

- der er så spillet klassisk musik i stedet. Der har samtidig været mange 

lydproblemer, som i perioder har gjort det svært at høre hvad præsten siger og hvad 

koret synger. Endelig har der været problemer med overgangen mellem 

morgenandagten og de omkringliggende udsendelser. En del har således klaget over 

abrupte overgange midt i den sidste salme og over at andagten siden nytår har været 

forkortet med ca. 5 minutter. Udover ca. 35 klager via ”Kontakt DR” og breve til 

radiodirektøren har KLF, Kirke og Medier flere gange henvendt sig om sagen. 

 23 



 

Svar på kritikken: 

DR har erkendt og beklaget problemerne, som skyldes en kombination af uheldige 

omstændigheder. Der har gentagne gange været problemer med transmissionslinjen 

og den etablerede reservelinje har haft en dårligere lydkvalitet. En ny 

transmissionslinje er taget i brug i denne sommer og vil forhåbentlig løse problemet. 

Der har desværre samtidig været store indkøringsproblemer i forbindelse med 

overgang til automatisk afvikling af transmissionen og problemer i forbindelse med 

indstilling af mikrofoner mv.    

 

Konsekvens og opfølgning: 

Der er i samarbejde med domprovsten aftalt en plan for eliminering af de udestående 

problemer. I den forbindelse er der etableret et nyt lyd-setup, og der er aftalt klare 

procedurer sammen med domprovsten.  

 

 

Sendeproblemer på tv 

 

Baggrund: 

Der har det seneste halvår været en række forskellige afviklingsfejl på DR1 og DR2, 

som har ført til seerkritik. I et par tilfælde har der været sendt en anden udsendelse 

end annonceret. F.eks. gav det mange klager, da udsendelsen Meyer på Grønland 

blev sendt i stedet for den bebudede Meyer i Gudhjem - især fordi tekstningen ikke 

passede. Serien Hitlers kvinder blev ligeledes kritiseret, fordi den blev sendt i en 

forkert rækkefølge. Det gav endvidere en mindre seerstorm, da animationsfilmen 

Shrek i påsken ved en fejl blev sendt med engelsk i stedet for dansk tale. 

Afviklingsproblemerne har også ramt enkelte nyhedsudsendelser. Der har således 

været klager over dage med sendeproblemer for TV-Avisen kl. 12.00 og Deadline kl. 

17.00.  Endelig har det været klager over, at der jævnligt er fejl i forhold til brugen af 

hhv. 16/9- og 4/3-formaterne.   

 

Svar på kritikken: 

DR har erkendt og beklaget fejlene. De seneste i rækken hænger sammen med 

ibrugtagning af et nyt afviklingssystem, der nu er ved at være i stabil drift. 

Problemerne med skift mellem 4:3 og 16:9 formaterne er løst, og årsagen til 

tekstningsproblemerne er rettet.  

 

 24 



Konsekvens og opfølgning: 

Der har siden ibrugtagningen af det nye udsendelsessystem løbende været arbejdet 

med optimering og fejlretning. Alle punkter forventes rettet inden udgangen af august 

måned 2007 

I forbindelse med idriftsættelsen har der været ført en log over fejl, med angivelse af 

hvilket område fejlen har kunnet relateres til. Der har siden indførelsen af det nye 

afviklingssystem været fokuseret på at få nye workflows og procedurer. Disse er nu 

fuldt implementeret. For at sikre, at udsendelseskvaliteten er på højest mulige niveau, 

er der etableret en specialistgruppe hos DR Udsendelse med fokus på kvalitetskontrol. 

 

 

Omfanget af genudsendelser 

 

Baggrunden: 

Kritikken af antallet af genudsendelser på DR1 og DR2 ligger uændret på et højt 

niveau. Udover et halvt hundrede direkte henvendelser i breve til DR-ledelsen og 

klager via ”Kontakt DR” er det et tema i mange telefoniske henvendelser, debatindlæg 

osv.  En ny tendens er, at mange ser det aktuelle antal genudsendelser som et 

resultat af DRs seneste spareplaner. 

 

Svar på kritikken: 

DR har typisk svaret, at genudsendelser både er et udtryk for begrænsede ressourcer 

og en imødekommelse af seernes ønsker om at få mulighed for at se programmer, de 

gik glip af første gang de blev sendt. DR ser genudsendelser som en service over for 

seerne - det afgørende mål for DR er antallet af nyproducerede timer, fordi det 

afspejler hvor meget nyt indhold, DR sender. Her har der de seneste år været tale om 

en stigning i antallet af nyproducerede timer. Samtidig har man understreget de 

tusindvis af ønsker om genudsendelser, der modtages årligt.  

Vedr. spareplanerne er det understreget, at de endnu ikke er slået igennem på 

programudbuddet, men at de, i og med at DRs ressourcer begrænses, også vil 

medføre en mindre stigning i genudsendelsesprocenten på tv samt på P1 og P2. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

DRs økonomiske råderum gør det umuligt at reducere antallet af genudsendelser og 

som følge af spareplanen der vil være en mindre stigning i genudsendelsesprocenten 

på tv i de kommende år.  

 

 25 



 

Voldsomme trailere og nyhedsbilleder 

 

Baggrund:  

Der er fortsat klager over voldsomme trailere, der bringes på upassende tidspunkter 

samt over voldsomme nyhedsbilleder i 18.30-udgaven af TV-Avisen. Via ”Kontakt DR” 

og breve til DRs ledelse har ca. 60 klaget herom i det forløbne halvår. Der er en klar 

tendens til færre klager end tidligere, men der er stadig vrede reaktioner, som især 

retter sig mod trailere med voldsomme billeder, der bringes lige før eller lige efter 

Fjernsyn for dig eller Disney Sjov på DR1. 

 

Svar på kritikken: 

I mange tilfælde har kritikerne modtaget en beklagelse fra DR. Samtidig er det 

fremhævet, at Fjernsyn for dig bl.a. er flyttet en halv time frem for at undgå 

sammenstødet med TV-Avisen kl. 18.30.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

DR er meget opmærksom på problematikken omkring trailere og børn og har inden 

for de seneste år implementeret et kontrolsystem, hvor alle trailere bliver mærket 

med aldersgrænser. Det skal forhindre, at trailere, der ikke er egnet for børn, bliver 

sendt på tidspunkter, hvor børn forventes at kigge med. Dette system er effektivt til 

at få producenterne til at tage stilling til om børn skal se med, og giver klare rammer 

for, hvornår et givent klip kan sendes. Systemet har medført en markant forbedring, 

men der arbejdes fortsat med at forbedre brugen af det, så antallet af fejl kan 

minimeres.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 26 



 

 

 

5. Klagebehandling 
 

De klagere, der selv har en retlig interesse, skal oplyses om deres ret til at indbringe 

sagen for Pressenævnet, såfremt deres kritik for brud på god presseskik er blevet 

afvist af DR. 
Når det gælder alle andre sager om brud på DRs Programetik, skal klagerne ifølge 

DRs klagesystem oplyses om deres adgang til at klage videre til lytternes og seernes 

redaktør. Efter behandling af sagen har redaktøren mulighed for at indstille til 

generaldirektøren, at DRs beslutning omgøres.  

 

a. Klagevejledninger.  

                                                                                                                                            

Alle de klagesvar fra DR, der forsynes med klagevejledning, skal sendes i kopi til det 

centrale klagearkiv eller til lytter- og seerredaktøren. 

En opgørelse for første halvår 2007 viser, at der er givet 63 klagevejledninger til 

lytternes og seernes redaktør. Udviklingen siden ordningens start har været således: 

2005 1. halvår: 21 

2005 2. halvår: 38 

2006 1. halvår: 20 

2006 2. halvår: 44 

2007 1. halvår: 63 

I det forløbne halvår har 19 valgt at gøre brug af denne mulighed for at klage videre.  

   

b. Pressenævnssager. 

 

I andet halvår 2007 afsagde Pressenævnet kendelse i fire sager vedr. DR. Der blev 

udtalt kritik af DR i en af sagerne og i en anden blev DR pålagt at bringe et genmæle.  

 

Omtale af familiemedlem. Kendelse 15. februar 2007.  Ikke kritik af DR. 

DR-dokumentaren Helvedes forgård blev vist på DR1 den 13. september 2006. Den 

handlede om børn i voldsramte familier. I udsendelsen beskriver en kvinde indgående 

 27 



sit tidligere, voldelige samliv med [A] - herunder hvordan volden eskalerer. Efter flere 

års samliv og forskellige forsøg på at komme ud af forholdet, kulminerer det hele i 

1991, hvor hendes 18-årige søn myrder [A] i nødværge. I udsendelsen, der bagefter 

også var tilgængelig via dr.dk tv, blev der vist tre fotografier af [A] i 

dagligdagssituationer. Her er der en sløring af øjnene. 

Det var sønnen af afdøde, hvis efternavn ikke nævnes i udsendelsen, som havde 

indbragt sagen for Pressenævnet. Han mente, at faderen stadig kunne identificeres, 

og mente, at hverken billeder af faderen eller hans navn var vigtige for udsendelsen. 

Samtidig understregede han, at ingen af de efterladte havde givet tilladelse til 

programmet. Han ønskede faderens navn yderligere anonymiseret i udsendelsen og 

på dr.dk. 

I sin afgørelse slår Pressenævnet fast, at der er en samfundsmæssig interesse i at 

belyse forholdene i voldsramte familier, ligesom Pressenævnet finder sløringen af den 

afdøde tilstrækkelig. På den baggrund udtaler Pressenævnet ikke kritik af DR. 

 

Omtale af plastikkirurg. Kendelse d. 20. april 2007. Delvist kritik.  

Kirurgen [K] klagede over et indslag i Magasinet Søndag den 12. november 2006.  

Her udtalte en kollega [C] sig kritisk. Pressenævnet fandt, at det af speaken ”[C] 

mener ikke, at [K] lever op til de krav, der stilles for at være med i selskabet af 

plastikkirurger” sammenholdt med [C]s faktisk udtalelse, fremstod som om klager 

ikke havde den fornødne uddannelse til at udføre kosmetiske operationer. 

Oplysningen vedrørende [K]s manglende uddannelse kunne være krænkende, 

skadelig eller virke agtelsesforringende og havde derfor skullet efterprøves i særlig 

grad først og fremmest ved forelæggelse for klager. Da dette ikke var sket, udtalte 

Pressenævnet sin kritik. 

Da Danmarks Radio den 28. januar 2007 havde berigtiget de to kritiserede forhold, 

fandt Pressenævnet ikke grundlag for at pålægge offentliggørelse. 

 

Omtale af medicinalselskabs metoder. Kendelsen den 20. april 2006. Genmæle.  

Et medicinalfirma klagede over Kontant fra den 2. januar 2007. 

Udsendelsen indeholdt i speaken bl.a. udsagnene ”patienterne får til gengæld tømt 

tegnebogen, for de går glip af langt billigere kopimedicin” og ”amterne ville gå glip af 

en årlig besparelse på op imod 80 millioner kroner”.  

Pressenævnet fandt, at udsagnene indeholdt oplysninger, hvorimod udsagnene 

”narre”, ”Og vi kan vente mere af den slags…” samt ”medicinalmøllen kværner videre” 

fremstod som DRs kommentarer og ikke som oplysninger. 

Pressenævnet fandt imidlertid, at Danmarks Radio havde forsøgt at forelægge 

 28 



oplysningerne for firmaet inden offentliggørelsen ved at give en direktør mulighed for 

at kommentere oplysningerne i et båndet interview i udsendelsen. Direktøren afslog 

imidlertid at deltage i et sådant interview. Under disse omstændigheder gav 

udsendelsen af oplysningerne uden yderligere forelæggelse ikke anledning til kritik. 

Pressenævnet fandt, at udsagnene ”patienter får til gengæld tømt tegnebogen, for de 

går glip af langt billigere kopimedicin” og ”amterne ville gå glip af en årlig besparelse 

på op imod 80 millioner kroner” måtte forstås som oplysninger om, at 

medicinalvirksomhederne, herunder klager, ville have opnået en tilsvarende 

fortjeneste på patienternes og amternes bekostning, hvilket ikke var dokumenteret 

som utvivlsomt rigtigt. Nævnet fandt videre, at oplysningen om, at klager havde 

annonceret for Imigran Sprint, ikke var utvivlsomt rigtig. Nævnet fandt derfor, at 

firmaet havde krav på genmæle over for disse udsagn. 

 

Klage over DRs offentliggørelse af genmæle. Kendelse 21. juni. Ingen kritik. 

For så vidt angår genmælet på www.dr.dk, fandt Pressenævnet, at genmælet var 

bragt på en så fremtrædende måde, som det efter omstændighederne med rimelighed 

kunne forlanges.  

Pressenævnet fandt, at DR var berettiget til at kommentere nævnets kendelse af 18. 

april 2007 i en klummeartikel på www.dr.dk og i en pressemeddelelse, idet det ikke 

skete i umiddelbar tilknytning til offentliggørelsen af genmælet.  

Pressenævnet fandt, at udsagnene ”Et af de største firmaer, [K], ønskede ikke at 

medvirke i udsendelsen” og ”Nævnet har ikke fundet grundlag for at kritisere Kontant” 

var korrekte oplysninger af faktisk karakter. Pressenævnet fandt derfor ikke anledning 

til at pålægge DR og www.dr.dk at bringe genmælet på ny.  

 

Uafsluttede sager for nævnet ultimo august 2007: 

- Husejer klager over indslag i Taskforce om hashsalg og bordelvirksomhed 

- Foreningen Dansk Møbelindustri klager over Magasinet Penges indslag om 

kopimøbler 

- Alternative behandlere fra InJiva klager over indslag i TV-Avisen. 

- AC Børnehjælp klager over indslag i TV-Avisen om adoption.  

 

c. Klagesager for lytternes og seernes redaktør. 

 

I første halvår 2007 er 19 sager blevet behandlet af lytternes og seernes redaktør 

med efterfølgende indstilling til generaldirektøren. Indstillingen er blevet fulgt i alle 

tilfælde. Af de 19 sager har klager fået helt eller delvist medhold i de otte. 

 29 



 

Protest mod program fra den sagkyndige konsulent. Afgørelse 29. januar 2007. 

Delvist medhold. 

Forsker og Korea-ekspert Geir Helgesen klagede over udsendelsen Det Røde Kapel 

som han på opfordring havde været rådgiver for under planlægningen. Helgesen 

kritiserede programmet og dets metode, og mente han havde bistået på falske 

forudsætninger. Afgørelsen afviste at gribe ind overfor programmet, men forskeren 

modtog en undskyldning fra DR for den måde, hvorpå han var blevet angrebet af en 

DR-medarbejder under den offentlige diskussion om filmen. Hans navn er senere 

fjernet fra filmens rulletekst. 

 

Klage over Den Hemmelige Krig. Afgørelse den 9. februar 2007. Delvist medhold. 

Gruppeformand Helge Adam Møller (K) klagede over syv forhold i forbindelse med den 

omstridte dokumentarfilm Den Hemmelige Krig. Afgørelsen afviste i hovedsagen de 

kritikpunkter, der omhandlede filmens indhold. Det blev i hovedsagen fastholdt, at det 

gengivne var journalistisk forsvarligt. Derimod fik Helge Adam Møller medhold m.h.t. 

sin kritik af filmens lancering. 

 

Klage over gengivelse af interview. Afgørelse den 2. marts 2007. Delvist medhold. 

I forbindelse med nyhedsudsendelserne på Regionalen i Næstved bragte DR den 2. 

februar et indslag, hvor kommunikationschefen i Sundhedsstyrelsen blev refereret for 

at bekræfte en historie om manglende opfyldelse af regeringens kræfthandlingsplan.  

Afgørelsen i sagen lagde vægt på, at det - selvom planen meget vel kunne vise dig 

ikke at holde - ikke var redeligt at citere kommunikationschefen for det pågældende 

udsagn. En gennemgang af en båndoptagelse fra journalistens interview med 

kommunikationschefen viste, at det ikke var en fair gengivelse. 

Kommunikationschefen fik derfor - på dette punkt - den ønskede undskyldning. 

 

Klage over historier baseret på CEPOS. Afgørelse 8. marts 2007. Afvist. 

En klager mente, at CEPOS i en længere periode havde fået så meget omtale, at det 

var en politisk skævvridning. Klagen blev afvist med bl.a. denne begrundelse: 

”Jeg kan ikke følge din klage. Analyser og kommentarer fra CEPOS er blevet en 

naturlig del af det nyhedsbillede, som de aktuelle indlandshistorier på tekst-tv skal 

afspejle. CEPOS har siden sin start for to år siden typisk udsendt nye analyser og 

kommentarer en halv snes gange om måneden. At nyhedsredaktørerne jævnligt finder 

dem værdige til omtale i nyhedstelegrammerne har jeg intet grundlag for at kritisere. 

Tværtimod synes jeg det er forfriskende for den samlede debat.” 

 30 



 

Klage over MGP-optræden. Afgørelse den 16. marts 2007. Delvist medhold. 

En række klager over at børnens MGP-show indeholdt ting, der var uegnet for børn, 

blev afvist. Men om den nordiske finale hed det: 

”Jeg er imidlertid enig i, at valget af det danske bidrag - Infernals hit ”From Paris to 

Berlin” - er diskutabelt i forhold til målgruppen. At det var SVT der producerede 

finalen og dermed stod for de endelige beslutninger, nævner jeg kun for 

fuldstændighedens skyld. Selvom Infernal er en populær gruppe, der ikke er ”forbudt 

for børn”, så kan det bestemt diskuteres, om det pågældende nummer var velvalgt i 

sammenhængen. Jeg mener ikke, at problemet er så stort, at DR skal rykke ud med 

en egentlig beklagelse, men jeg kan forsikre om, at efterkritikken af det omtalte 

indslag vil indgå i overvejelserne om fremtidige udgaver af MGP.”  

 

Klage over udelukkelse fra debat. Afgørelse 30. marts 2007. Afvist. 

En debattør klagede over, at en stor debattråd var nedlagt af debatredaktionen. 

Anken over redaktionens beslutning blev afvist. Der blev lagt vægt på, at debatten - 

efter at have kørt i over tre måneder - havde udviklet sig til en mudderkastning, som 

var i klar modstrid med rammerne for DR Debat. 

 

Klage over interview med skoleleder. Afgørelse 18. april 2007. Afvist. 

En seer klagede over et pågående interview i TV-Avisen med en leder af en alternativ 

teaterskole, der var blevet kritiseret hårdt af tidligere elever. Afgørelsen lagde vægt 

på, at der var tale om et veldokumenteret indslag og at den angrebne fik gode 

muligheder for at forsvare sig i form af et langt live-interview. Derfor blev klagen 

afvist. 

 

Klage over indslag i TV-Avisen om asbestfare. Afgørelse den 27. april 2007. Afvist. 

Klageren hævdede, at DR ikke havde sagligt belæg for en historie om asbestfare i en 

idrætshal i Sønderjylland og betvivlede et af de forskerudsagn, DR havde anvendt. 

Afgørelsen lagde vægt på det omfattende materiale og den række af eksperter DR 

havde trukket på i sagen. Materialet havde på stedet fået Arbejdstilsynet til at lukke 

den pågældende hal. Klagen blev afvist på alle punkter. 

 

Klage over spærring af debattør på dr.dk/debat. Afgørelse den 27. april 2007. Afvist. 

En debattør klagede over, at hans profil var blevet spærret på dr.dk/debat. Han fandt, 

at denne adfærd fratog ham hans ytringsfrihed. Afgørelse lagde vægt på, at 

spærringen var kommet efter en stribe forgæves henstillinger om at følge DRs 

 31 



debatregler. Beskyldningen om politisk censur blev afvist - bl.a. under henvisning til 

de konkrete indgreb og til den store alsidighed, der rent faktisk er i debatterne. 

 

Klage over omtale af Sverigesdemokraterne som yderligtgående. Afgørelse den 29. 

maj. 2007. Afvist.  

Klagen gik på, at det var udtryk for venstreorienteret bias, at netop et parti som 

Sverigesdemokraterne blev betegnet som yderligtgående. Klager mente, at man så 

også burde kalde partier som SF og Enhedslisten for yderligtgående. Afgørelsen lagde 

vægt på, at betegnelsen var brugt til at forklare partiets problem med at finde et sted 

at holde landsmøde. I øvrigt rummede indslaget et interview med partiets formand og 

klip fra hans tv-debat med Mona Sahlin. Der var således givet gode muligheder for at 

seerne selv kunne danne sig deres indtryk. Det blev samtidig fremhævet, at sådanne 

betegnelser oftest bliver brugt om partier mv. som seerne ikke kan forudsættes at 

kende. Klagen blev herefter afvist. 

 

Klage over omtale af CEPOS. Afgørelse den 29. maj 2007. Afvist. 

I forbindelse med et indslag i Aftenshowet blev CEPOS fejlagtigt omtalt som 

”regeringens tænketank”. Klageren forlangte en grundig berigtigelse. Programmet 

undlod imidlertid at rette under henvisning til, at CEPOS selv havde frabedt sig det. I 

forbindelse med ankesagen blev CEPOS kontaktet igen. Herfra lød der igen en 

anmodning om ikke at lave en rettelse på sendefladen, da man mente det ville virke 

forvirrende. På den baggrund blev klagen afvist. 

 

Klage over omtale af Fidel Castro. Afgørelse den 29. maj 2007. Afvist. 

I forbindelse med en quiz i Aftenshowet - hvor spørgsmålet gik på om Castro ville leve 

året ud - omtales Fidel Castro som ”præsident” og studieværten siger: ”Jeg synes det 

er godt for verdens diversitet, at han er der”. 

Efter flere henvendelser beklagede studieværten i mails og i sin blog og 

understregede, at han bestemt ikke havde til hensigt at hylde en diktator. Dette svar 

når desværre først meget sent frem til klager. 

I afgørelsen lægges der vægt på, at det var en enkelt bemærkning i et quiz-show. At 

nogen ønskes et langt liv, er ikke noget som i den sammenhæng bør forlanges 

dementeret. At studieværten pr. mail har beklaget sammenhængen er tilstrækkeligt. 

Klagen blev afvist. 

 

Klage over overskrift om ”dansker”. Afgørelse den 29. maj. Delvist medhold. 

 32 



I en kort nyhedsartikel på www.dr.dk omtaltes en dansker og en iraker med dansk 

opholdstilladelse, der begge var blevet tilbageholdt i Irak. Overskriften lød. ”To 

danskere fængslet i Irak.”. 

Klager så denne fejl som udtryk for ”venstreorienteret bias”. Redaktionen afviste 

klagen og henviste til, at den præcise besked kom allerede i artiklens første linje.  

Den endelige afgørelse afviste, at sagen var udtryk for venstreorienteret bias, men 

sluttede: ”Selvom sagen er meget lille, synes jeg principielt det er forkert, at en sådan 

misvisende overskrift ikke rettes, når redaktionen bliver opmærksom på det.” 

 

Klage over omtale af Ørestadsselskabets budgetoverskridelse. Den 21. juni 2007. 

Delvist medhold. 

I et indslag i Magasinet Penge omtaltes budgetoverskridelsen for det københavnske 

metro-projekt. Ørestadsselskabet klagede over indslaget - afgørelsen endte med 

denne konklusion: 

”Jeg må således give dig ret i, at den samlede fremstilling i den korte speak ikke har 

været helt fair og retvisende. Det beklager vi. Selvom det kun var et ganske kort 

indslag - som indgik som et ud af en række af eksempler på projekter med 

budgetoverskridelser - burde speaken have været mere præcis.” 

Selskabet havde ikke bedt om en rettelse. 

 

Klage over omtale af racerkøreren Lewis Hamilton. Afgørelse den 21. juni 2007. 

Medhold. 

En seer klagede over omtalen af Formel 1-stjernen Lewis Hamilton som ”.. den 

farvede McLaren-kører”. Efter at sagen var blevet anket, endte den med denne 

konklusion: 

”Jeg er enig med dig i, at det i Danmark anno 2007 ikke er hverken passende eller 

rimeligt at en offentlig person får hæftet en sådan mærkat på sig i forbindelse med 

enhver offentlig omtale.  Det har i forløbet været relevant at omtale, at Lewis 

Hamilton ved sin debut var den første farvede racerkører i Formel 1. Men det betyder 

bestemt ikke, at det er relevant at bruge denne oplysning ved den løbende omtale af 

hans resultater.” 

 

Klage over indslag om husejers bordeller og hashklubber. Afgørelse 28. juni 2007. 

Afvist. 

Programmet Taskforce fortalte den 24. maj historien om en københavnsk boligejer, 

der havde bordeller og hashklubber i sine københavnske ejendomme. Boligejeren har i 

 33 

http://www.dr.dk/


flere omgange klaget til DR over udsendelsen. I den endelige afvisning af klagerne 

hedder det bl.a.:  

”Programmet har gengivet en række veldokumenterede oplysninger om dine 

ejendomme. Du har selv fået mange opfordringer til at give din version af sagen - og 

de meget knappe svar du har givet, er medtaget i udsendelsen. Jeg må således afvise 

dit ønske om rettelser, dementier mv.” 

Sagen er nu indbragt for Pressenævnet. 

 

Klage over indslag på 40 års-dagen for Seksdageskrigen. Afgørelse den 30. juni. 

Afvist. 

En længere reportage - der bl.a. fulgte israelske veteraners overvejelser om krigen -  

blev i flere omgange kritiseret hårdt for at være anti-israelsk og tendentiøs. Kritikken 

blev afvist punkt for punkt. Bl.a. hed det i den lange afgørelse: 

”Din kritik retter sig endvidere (og især) mod, at Ole Sippel interviewer nogle 

israelske veteraner, der delvist udtrykker kritik af den israelske politik. Her mener du 

at ”.. indslaget for alvor skifter kategori fra dokumentar til propaganda.”  

Jeg kan ikke følge din beskrivelse: Afsættet for indslaget er at følge de sejrende 

styrker. Derfor er det et helt legitimt journalistisk valg at afslutte det med at afspejle 

den tvivl, som angiveligt lever blandt de sejrende.”  

 

Klage over at FYROM omtales som Makedonien. Afgørelse den 30. juni. Afvist. 

En herboende græker havde klaget over, at DR i flere sammenhænge havde omtalt 

FYROM - den tidligere jugoslaviske republik Makedonien - blot som Makedonien. Det 

fandt han var historisk forkert og en urimelig stillingstagen. 

I den endelige afvisning af klagen hed det: 

”Den praktiske løsning er, at omtalen afhænger af sammenhængen. Når det er 

relevant for sammenhængen og formidlingsmæssigt muligt anvendes tilføjelsen 

FYROM fortsat for at forklare forskellen på staten Makedonien og den græske region. 

Blandt nyhedshistorierne om Makedonien på www.dr.dk finder man således p.t. 

FYROM anvendt 26 gange. Men i de fleste andre sammenhænge anvendes alene 

betegnelsen Makedonien, når FYROM omtales. Det skyldes i hovedsagen, at det er 

uholdbart og forvirrende, hvis DR her afveg fra den almindelige brug af navnet anno 

2007. DR følger netop her de samme retningslinjer som de fleste andre danske 

medier - herunder Ritzau.” 

 

Klage over indslag om operationer for prostatakræft. Afgørelse 30. juni 2007. Delvist 

medhold. 

 34 



21 Søndag på DR1 bragte den 17. juni en længere historie om kritisable 

kræftoperationer på sygehuset i Holstebro. Region Midtjylland - sygehusejeren - 

klagede i flere omgange over indslaget. Det endte med at den misvisende og 

forsimplede introduktion blev beklaget i en rettelse i TV-Avisen. I sagens endelige 

afgørelse hedder det sammenfattende bl.a.: 

”Det er en helt relevant og væsentligt historie at Regionshospitalet i Holstebro 

opererede 100 prostata-patienter uden at bruge den nervesparende metode og uden 

at man systematisk havde informeret patienterne om dette forhold og tilmed i 

modstrid med Sundhedsstyrelsens henstilling. Det er beklageligt, at denne relevante 

historie indledningsvis præsenteres på misvisende facon. Det vil blive korrigeret en af 

de nærmeste dage”.  

 

 

 

                                            ---------------------------- 

 

  

 

 

 

 35 


