Henvendelser til DR om
programvirksomheden
2. halvar 2007

Januar 2008
Jacob Mollerup
Lytternes og seernes redaktgr i DR



1.Sammenfatning .......cooviiiiiiii e s.3

2. Trends og tal for henvendelser ......................... s.4
3. Gennemgang af 20 klagetemaer ....................... sS.7
4. Klagebehandling.........ccoooiiiii i s.22

a. Klagevejledninger
b. Pressenaevnssager

c. Sager for lytternes og seernes redaktgr



1. Sammenfatning

Rapporten giver et indblik i det seneste halvars henvendelser til DR om programmer,
web-tilbud m.m. Det store flertal af henvendelserne til DR er fortsat positive - og
preeget af kommentarer, spgrgsmal, forslag til programmer mv. Men sammenlignet
med de foregaende ar har 2007 vaeret preeget af mere skepsis fra lyttere og seere
p.gr.a. iseer budgetoverskridelser, spareplaner og tekniske problemer.

Der har i 2007 veeret over 200.000 henvendelser til DR om programvirksomheden.
Godt 77.000 er kommet via "Kontakt DR”-funktionen p& www.dr.dk. Heraf er 4.596
modtaget via den seerlige klageadgang.

Af programhenvendelserne modtages skansmaessigt hver tredje via "Kontakt DR”-
systemet pa www.dr.dk . Det bestyres af DR Licens- og Programservice (der ogsa om-
fatter den tidligere lytter- og seerkontakt). Den helt dominerende del af disse hen-
vendelser er fortsat kommentarer og spgrgsmal om sendetidspunkter, medvirkende,
musik mv. @nsker til udsendelser samt konkrete forslag til genudsendelser er en an-
den stor gruppe. Fordelingen af de skriftlige klager er neermere gennemgaet i afsnit 2.

Hovedvaegten i rapporten ligger pa en beskrivelse af 20 forskellige emner, som har
preeget de kritiske henvendelser det seneste halvar. For hver enkelt af emnerne be-
skrives kritik, svar og konsekvenser. De 20 overskrifter er:

- Kritik af generelt kvalitetsfald p.gr.a. spareplanerne
- Besparelser pa kulturdeekningen
- DAB-omleaegning

- Michael Rasmussens farvel til Tour de France
- Nybroe-sagen

- En replik om 11. september i Aftenshowet

- FV2007 p& DR1: Duellen, afslutningsdebatten og 'Mgd partierne’.
- FV2007 p& DR1: Valgaftenen

- FV2007 pa DR2: Jersild & Spin

- Interview med Karen Jespersen om hjemmehjeelp

- Sendeproblemer pa radioen


http://www.dr.dk/
http://www.dr.dk/

- Sendeproblemer pa tv

- Problemer med tekstning

- Problemer med at hgre hvad der bliver sagt
- Streaming af billeder og lyd pa www.dr.dk
- Manglende playlister

- Pakkeleg

- Hensyn til bgrn i programplanlaegningen

- Yallahrup Faergeby

- Jul i Svinget

Rapporten redeggr i afsnit 4 for andet led i DRs klagebehandling og omtaler her alle
de DR-sager, der har veeret indbragt for savel Pressenaevnet som for lytternes og
seernes redaktar.

Samtidig med denne rapport udsendes - som i tidligere halvar - ogsa en redaktarbe-
retning, der rummer lytter- og seerredaktgrens kommentarer til sit arbejde og til en
reekke programetiske emner. Alle halvarsrapporter fra og med 2005 kan findes pa
www.dr.dk/etik .

2. Trends oqg tal for henvendelser

Der er ikke preecise tal for det samlede antal henvendelser til DR, men der kommer
dagligt hundredevis af henvendelser til programmernes egne postkasser og til enkelte
redaktgrer og programmedarbejdere. Stikpraver viser, at det samlede antal pa ars-
plan er over 200.000, hvis man alene ser pa henvendelserne vedr. programmerne og
altsa ikke medregner f.eks. licensomradet.

”’Kontakt DR” oplyser, at man i 2007 modtog 77.160 henvendelser pr. mail og telefon
(se figur 1). Det egentlige antal skriftlige klager (4.596 benyttede klagefunktionen i
arets lgb) udggr altsd kun en lille del af det samlede antal henvendelser. Det hgrer
dog med til billedet at der - udover de egentlige klager - i mange henvendelser har
veeret udtrykt utilfredshed med DRs budgetoverskridelser og fglgerne for program-


http://www.dr.dk/etik

merne. Ligeledes har mange spgrgsmal vedr. tekniske problemer veeret praeget af en
kritisk grundtone.

Figur 1. Antal henvendelser via Lytter- og Seerkontakten og "Klageknappen"

120.000
100.000 4
87.427
80.000 41
60.000 41

40.000 1

20.000 41

2004 2005 2006 2007

Kilde: DR Licens og Programservice

Teknikinfo besvarede i 2007 i alt 2995 e-mails - primaert om DTT-problemer, DAB- og
FM-modtagelse samt problemer med at bruge tilbudene pa www.dr.dk.

Tabel 1 nedenfor viser - alene for 2. halvar 2007 - en opdeling af alle de skriftlige kla-
ger der er modtaget via "Kontakt DR” samt de breve direktionen har modtaget med
reaktioner pa programmerne (baseret pa alle journaliserede breve). Der er lavet en
seerlig detaljeret opggrelse af de klager som i deres indhold handler om DRs Program-
etik. Ud af disse 864 er den stgrste enkeltgruppe unfair og tendentigs deekning - og i
forleengelse heraf partisk valgdaekning (der er opgjort for sig).


http://www.dr.dk/

Da den seerlige klagefunktion kun har fungeret siden december 2006 er det for tidligt
at beskrive tendenserne. Det er dog markant, at over 1000 klager omhandler tekniske

problemer. De stgrste enkeltkategorier er omtalt i naeste afsnit.

Tabel 1.

Fordelingen af henvendelser

2. Halvar 2007

Henvendelser

Henvendelser via Klage-

til direktionen Knappen
Unfair og tendentigs deekning 38 140
Partisk valgdaekning 29 151
Krav om berigtigelse 3 9
Klager fra medvirkende 6 11
Voldsomme effekter 9 58
Arekrenkelser 34 49
Upassende sprog 4 23
Utroveerdige DR konkurrencer 2 86
Skjult reklame, Sponsorering 4 6
Kritik af DRs klagebehandling 38 65
Andre 16 83
Antal henvendelser vedrgrende
programetik i alt 183 681
Kritik af tekniske problemer,
manglende opdateringer, mv. 68 933
Generelle udsagn vedrgrende DR - Kriti-
ske 158 633
Kritik af omfanget af egenreklame 1 23
Kritik af omfanget af genudsendelser 12 38
Kritiske i alt 422 2308
Generelle udsagn vedrgrende DR - Posi-
tive 27 1
@vrige kommentarer 133 26
Antal henvendelser i alt 582 2335

Note: Baseret pa gennemgang af alle henvendelser via "klageknappen” pa Kontakt DR samt alle henven-

delser der er registreret i DRs journal (ESDH).



3. Gennemgang af 20 klagetemaer

Klagetemaerne er udvalgt pa basis af antallet af klager modtaget via Kontakt DR og
de journaliserede klagebreve (jf. tabel 1) samt alle de henvendelser, lytternes og
seernes redaktar i gvrigt har modtaget - eller faet kendskab til i arets lgb. Der er sa-
ledes ogsa skelet til, om sager har vaeret meget omtalte i web-debatter og pa aviser-
nes debatsider.

Herunder treekker listen pa rundspgrger i huset og pa manedsrapporter fra DR Licens-
og Programservice. Oplysningerne om opfglgningen er udarbejdet i samarbejde med
de relevante direktgromrader. Lytter- og seerredaktgrens rolle er her at samle mate-
rialet, sikre abenhed og modga sgforklaringer og tendenser til skenmaleri.

Der er flere typer kritik, som listen ikke afspejler. Udgangspunktet er som sagt DRs
programvirksomhed og modtagelsen af programmer mv. Derfor er de mange kritiske
henvendelser om medielicensen og de nye betalingsterminer ikke omfattet. Kritik af
generaldirektgrens paklaedning i fritiden er heller ikke medtaget. Henvendelser vedr.
DRs gkonomi er kun medtaget i det omfang, de primeert handler om konsekvenser for

programmer mv.

Kritik af generelt kvalitetsfald p.gr.a. spareplanerne

Baggrund:

Siden det i februar 2007 stod klart, at DRs budgetproblemer ville fa& maerkbare fglger
for program-udbuddet, har DR modtaget mange protester og kritiske henvendelser
herom. Alene som klager via Kontakt DR er der modtaget knap 100.

Kritikken har mange facetter - men der er en overvaegt af klager over forringelser i de
serigse tilbud raeekkende fra nedleeggelsen af Dokumentarzonen og Ultralyd, forkortel-
se af radioavisen kl. 12.00 m.v.(se endvidere nedenfor vedr. kulturprogrammer).
Mange har ogsa klaget over, hvad de oplever som endnu en stigning i antallet af gen-
udsendelser, ligesom mange har set de tekniske problemer som en konsekvens af
spareplanerne.

Svar pa kritikken:



DR har i flere omgange henvist til, at de nye programplaner for 2008 ogsa ville rum-
me en lang reekke nye tilbud og initiativer. Samtidig har man understreget, at der al-
tid vil veere en dynamisk udvikling i programudbud og medieplatforme. Derfor er det
sveert helt preecist at udskille, hvad der skyldes nedskaeringer og hvad der skyldes
omprioriteringer og effektiviseringer.

Konsekvens og opfalgning:

Det er endnu for tidligt at give et fuldt overblik over, hvordan modtagelsen af de nye
programinitiativer har veeret, men den omfattende diskussion om DR efter sparepla-
nerne gar, at der ma informeres seerligt grundigt om de nye sendeflader og den
mangfoldighed af tilbud, der er til radighed.

Besparelser pa kulturdeekningen

Baggrund:

De planlagte omlsegninger og nedskeeringer inden for kulturomradet har givet mange
kritiske reaktioner i sidste del af 2007. Det er specielt omleegningen af P2 med ned-
leeggelse af en reekke journalistiske fagmagasiner, frygt for feerre kulturtransmissioner
pa tv og den manglende litteraturoplaesning i radioen, der har skabt bekymring.

Svar pa kritikken:

DRs ledelse har henvist til, at hele P2 nyteenkes med en mere overskuelig sendeplan,
der ggr kanalen mere klassisk til hverdag og samler store dele af kulturstoffet i week-
enden. Meengden af kulturstof pa P2 er den samme og falger fortsat koncessionsafta-
len med Radio og TV neaevnet. | 2008 udvikler DR2 et ugentligt filmmagasin og viser
kvalitetsfilm i tilknytning hertil. P1 lukker op for Kulturkontoret hver fredag formiddag
og samtidig skal en ny kulturguide pa bade P2, DR2 og dr.dk ggre det lettere at bruge
og overskue DRs samlede kulturtilbud hver uge.

Konsekvens og opfglgning:

Den nye kulturguide pa tv og dr.dk gar farst i luften i slutningen af februar og den nye
filmaften p& DR2 starter i april. Derfor er det svaert pa nuveerende tidspunkt at sige
om DRs initiativer pa kulturomradet mader kritikken. 1 forhold til litteraturoplaesning
har Dansk Forfatterforening opsagt samarbejdsaftalen med DR pa grund af uenighed
om rettighedsbetalinger. DR haber at fa gang i nye forhandlinger, sa det igen bliver
muligt at lave litteraturoplaesning.



DAB omlaegning

Baggrund:

Sidelgbende med den store fremgang for digital radio i Danmark - og samtidig med en
stor generel tilfredshed med dette ekstra radio-tilbud - har der i perioder veeret lytter-
storme i forbindelse med aendringerne af DRs udbud af DAB-kanaler. Senest skete
det, da DR fra udgangen af 2007 nedlagde DR X, DR Barracuda og P2 Plus. Tidligere
pa arets stoppede DAB-kanalen DR Litteratur. Det har samlet faet hundredvis af lytte-
re til at klage over uklar information, bristende forudsaetninger og lgbende forringelser
af iseer den mere serigse del af kanal-udvalget.

Svar pa kritikken:

DR har svaret, at eendringerne skyldes en raekke forskellige faktorer. DR har lgbende
skulle afgive kanaler til fordel for kommercielle DAB-kanaler. Samtidig har DRs sene-
ste spareplan desveerre betydet lukning af tre kanaler. Endelig er det DRs vurdering,
at det er vigtigt lgbende at udvikle kanaludbuddet i takt med lytternes gnsker. Det
kan ikke ggres, uden at man ogsa skuffer nogen, nar bestemte kanaler lukkes til for-
del for nye. Seneste nye kanaler er DR Coco og DR MGP.

Konsekvens og opfglgning:

Det er ikke lykkedes, at informere lytterne godt nok om udviklingen i kanal-udbuddet
pa DAB. Udbygningen af DAB er blevet en stor succes blandt lytterne, men informati-
onen og dialogen om kanaludbuddet kan forbedres vaesentligt.

Michael Rasmussens farvel til Tour de France

Baggrund:

Selvom cykelrytteren Michael Rasmussen i juli maned |4 i spidsen af Tour de France,
fortsatte DR Sportens journalister deres arelange arbejde med at afdeekke dopingpro-
blemer i professionel cykling. Som led i dette arbejde bragte DR nyheden om, at Mi-
chael Rasmussen tidligere pa aret havde faet advarsler i forbindelse med manglende
samarbejde om dopingkontrol. Senere kunne DR bringe oplysninger, der tydede pa, at
Michael Rasmussen ikke havde treenet i Mexico, som haevdet af ham selv. Disse sager
var brikker i det forlgb, der endte med, at Rabobank fyrede den danske rytter. Under-
vejs neegtede Michael Rasmussen at have lgjet om sine opholdssteder, men indrgm-



mede det hardt presset i efteraret 2007. Derefter indledte Den Internationale Cykle-
union (UCI) en dopingsag mod danskeren.

Da Michael Rasmussen - trods sin fgrerposition - pludselig matte forlade lgbet, blev
nogle seeres kritik rettet mod DR. Der var ikke et stort antal formelle klager, men DR
Sportens debatsider - og mange andre debatter - fik hundredvis af indleeg, der ud-
trykte vrede over, at den kritiske journalistisk havde veeret med til at give Michael

Rasmussen problemer.

Svar pa kritikken:

DR afviste kritikken og henviste til, at de omstridte historier alle havde veeret korrekte
og at de var lavet under hensyntagen til veesentlighed, fairness og muligheder for at
svare pa kritik. At tilbageholde sddanne nyhedshistorier ud fra ikke-journalistiske hen-
syn havde ikke veeret forsvarligt.

Konsekvens og opfglgning:

Med Olav Skaaning Andersen og Niels Christian Jung som de journalistiske drivkraef-
ter, har DR de senere ar medvirket til en meget tiltreengt afdeekning af cykelsportens
intensive dopingmisbrug. Der har veeret tale om relevant, ngdvendig og internationalt
dagsordensaettende journalistik af den slags, DR gerne vil lave mere af - ogsa pa an-
dre omrader. De to var nomineret til arets Cavling-pris for indsatsen.

Nybroe-sagen

Baggrund:

Sagen om to omstridte reportager fra Irak - produceret af journalist og nyhedsveert
Jeppe Nybroe - gav i august og september anledning til snesevis af klager og kritiske
henvendelser - og til mange hundrede debatindlzeg pa www.dr.dk . Der var ogsa ind-
leeg i mange medier, hvor DRs troveerdighed blev anfaegtet.

Svar pa kritikken:

| forbindelse med et misvisende indslag i TV-Avisen sgndag den 29. juli fra de danske
soldaters tilbagetraekning fra Sydirak valgte DR - i en senere udgave af TV-Avisen - at
beklage indslaget. Nyhedschefen erklaerede samtidig, at han sa "meget alvorligt pa
sagen” og oplyste, at den pagaeldende medarbejder havde faet en advarsel.

Konsekvens og opfalgning:

10


http://www.dr.dk/

Nogle uger senere blev det pavist, at der var lagt lyd med to ekstra granatnedslag ind
i et andet indslag fra Irak. Dagen efter indgik Jeppe Nybroe en aftale med DR om en
fratreedelsesordning. DRs direktion bad lytternes og seernes redaktgr om efterfglgen-
de at gennemga sagen og se pa andre omdiskuterede indslag. Den endelige rapport
konkluderede, at der ikke var grund til at rette yderligere kritik mod journalisten. Der-
imod indeholdt rapporten - der blev offentliggjort i starten af december - en under-
stregning af ledelsens ansvar og en raekke forslag til at styrke kvalitetsarbejdet pa TV-
Avisen. DR Nyheders ledelse var enig i anbefalingerne og oplyste, at de fleste allerede

var ved at blive realiseret.

En replik om 11. september i Aftenshowet

Baggrund:

I Aftenshowet tirsdag den 11. september fortalte den ene af veerterne, Jens Blauen-
feldt, at han var flov over at indremme sine fgrste instinktive tanker, da han hgrte om
terrorangrebet p& World Trade Center i New York. | programmet sagde Jens Blauen-
feldt:

”Jeg er faktisk lidt flov over at indremme det, men jeg teenkte: Hey, det er amerika-
nerne, nu far de smak. Det har de rigtigt godt af.”

Senere fortalte studieveerten om sin forfeerdelse ved at se, hvad der faktisk var sket.
Den ovenfor citerede saetning skabte straks en stribe klager - alene via Kontakt DR
blev der modtaget 42. Mange skrev ogsa pa DRs debatside pa nettet ligesom klippet
med citatet hurtigt blev lagt p& You Tube m.v. Adskillige kraevede, at studievaerten
blev fyret eller modtog en advarsel.

Svar pa kritikken:

DR undskyldte og beklagede udtalelserne overfor klagerne og udsendte dagen efter en
pressemeddelelse, hvor Jens Blauenfeldt udtalte:

"Jeg er absolut ikke anti-amerikansk i min grundholdning og har p& ingen mader haft
et gnske om at give udtryk for det. Nu, hvor jeg ser mine egne ord pa tryk, kan jeg
godt se, at de kan tolkes politisk. Det var under ingen omsteendigheder min mening,
og det er jeg ked af og beklager,” sagde han i pressemeddelelsen, hvor hans chef
samtidig tog hans beklagelse til efterretning.

Konsekvens og opfglgning:
Aftenshowets fgrste del, hvor de famgse udtalelser faldt, blev ikke genudsendt.

11



FV2007 pa DR1: Duellen, afslutningsdebatten og Mad partierne.

Baggrund:

De stgrste produktioner i den meget omfattende daekning op til valgdagen den

13. november var diskussionen mellem de to statsministerkandidater (Duellen pa
DR1) og den store afslutningsdebat pa DR1.

En anden satsning var udsendelsesraekken Mgd partierne pa DR1, hvor alle ni partier
havde mulighed for at stille to repraesentanter og til at vise en valgvideo. Steffen
Kretz interviewede. Programmet gav - traditionen tro - en del henvendelser med en-
gagerede kommentarer. | alt 15 indsendte en klage via Kontakt DR - men udsendel-
serne blev diskuteret i mange andre debatfora. Af de naevnte 15 klager var de fleste
en kritik af, at venstreflgjspartierne havde veeret udsat for en seerlig hard behandling.
Blandt valgvideoerne var det iseer DRs accept af at vise Dansk Folkepartis video (der
beskrev en raekke trusler mod Danmark) som gav anledning til kritik.

Duellen og afslutningsdebatten fik i hovedsagen ros og anerkendelse, men der var kri-
tik af enkelte ordvekslinger, kamerafgringer mv.

Der var via Kontakt DR 61 klager over partisk valgdeekning i de naevnte programmer.
Heraf klagede 30 over at daekningen var til fordel for oppositionen, mens 31 mente
den var til fordel for regeringssiden. Denne opteelling omfatter imidlertid ikke kritikken
af hhv. interviewet med Karen Jespersen og kritikken af Henrik Qvortrup som kom-
mentator (se omtalen heraf).

Svar pa kritikken:

DRs ledelse har afvist den generelle kritik og erkleeret, at der var tale om den flotteste
valgdeekning i mange, mange ar. Kritikken af de harde spgrgsmal er typisk blev afvist
under henvisning til DRs forpligtelse til at veere kritisk overfor alle partier. Vedr. DF-
videoen afviste DR, at der var grund til at gribe ind overfor et saddant lovligt, politisk

statement.

Konsekvens og opfalgning:

Det er uundgaeligt, at en raekke detaljer kan diskuteres i en sa omfattende daekning.
Men det er ledelsens vurdering, at valgdaekningen har levet fuldt op til DRs forpligtel-
ser, og at der er et godt grundlag for at arbejde videre med de store deekninger i et
teet samspil mellem tv, radio og web.

12



FV2007 pa DR1: Valgaftenen

Baggrund:

DRs store deekning pa valgaftenen blev afviklet med intensitet og teknisk kvalitet som
gav hgje seertal og mange anerkendende reaktioner. Daekningen gav imidlertid ogsa
kritiske reaktioner i mails og debatindleeg. Kritikken gik isaer pa, at der blev bragt for
fa resultater undervejs og bragt for lidt analyse og baggrund. | stedet var der for me-
get politiker ind- og ud af bil og for lidt lgdigt indhold, lgd det bl.a.

Svar pa kritikken:

DRs svar fremhaevede, at deekningen af de afggrende timer pa selve valgaftenen be-
vidst satte fokus pa dramaet og pa de umiddelbare reaktioner - og dermed pa valgets
tabere og vindere og pa de direkte politiske konsekvenser.

Konsekvens og opfalgning:

Det er vurderingen i DR, at valgaftenen var en succes bade m.h.t. kvalitet og seertal.
Men der er brug for bedre vejledning til seerne om de mange tilbud i den samlede
valgdaekning DR leverer - herunder forklaring pda, hvor de mange lokale og regionale
valgresultater kan findes.

FV2007 pa DR2: Jersild & Spin

Baggrund:

P& DR2 bestod valgdeekningen bl.a. af langt flere udgaver af det populeere program
Jersild og Spin, hvor chefredaktgr Henrik Qvortrup fra Se & Hgr medvirkede som
kommentator. Da netop dette blad - i kraft af en anonym kilde - midt i valgkampen
haevdede, at der var lavet sort arbejde pa Naser Khaders bopael, kom det til en bitter
erkleeringsstrid mellem de to. Det farte prompte til en seerstorm (alene 38 klagede
skriftligt til Kontakt DR), hvor de fleste forlangte, at Qvortrup straks blev fjernet fra
programmet, fordi han var blevet inhabil.

Svar pa kritikken:

DR henviste i forste omgang til, at denne meget specielle situation ville blive diskute-
ret i den neaeste udgave af programmet. Under indtryk af den udbredte kritik, valgte
Henrik Qvortrup imidlertid selv at treekke sig som medkommentator.

13



Konsekvens og opfalgning:

Der er mange problemstillinger omkring brugen af politiske kommentatorer. Det er et
omrade, DR har fokus pa og lgbende overvejer. DR2-redaktionen ser imidlertid Jersild
og Spin som et analytisk program - ikke et kommenterende: Det er deres praktiske
baggrund som tidligere pressemedarbejdere for forskellige partier, ministre eller poli-
tikere, der ggr, at deltagerne kompetent kan analysere de politiske kommunikations-
strategier.

Interview med Karen Jespersen om hjemmehjeelp

Baggrund:

Socialminister Karen Jespersen (V) blev interviewet i TV-Avisens 18.30-udgave fredag
den 9. november i forbindelse med en ny undersggelse bestilt af A£ldresagen. Under-
sggelsen belyste bl.a., hvilken holdning hjemmeplejemodtagere har til den hjeselp, der
gives til at komme i bad. Af et indslag om undersggelsen fremgik det, at de seldre
gerne ville have mere hjeelp til at komme i bad, end de rent faktisk fik fra hjemmeple-
jen.

Det efterfglgende interview udviklede sig til et mundhuggeri mellem ministeren og
studieveerten. Ministeren betvivlede undersggelsen, som den var gengivet i indslaget
og det kom til en raekke skarpe ordvekslinger om DRs information af ministeren.
Forlgbet fik mange til at klage over, at TV-Avisen ikke havde givet Karen Jespersen en
fair behandling. Alene gennem Kontakt DR kom der 42 klager.

Svar pa kritikken:

TV-Avisen forklarede i farste omgang, at forlgbet hang sammen med de problemer,
der af og til opstar, nar studieveerten og interviewpersonen befinder sig et andet sted.
Det blev dog samtidig oplyst, at en reekke problemer i indslagene var behandlet under
efterkritikken.

Et par af klagerne bad lytternes og seernes redaktgr behandle sagen. | sin indstilling -
som generaldirektgren valgte at falge - papegede lytter- og seerredaktaren, at TV-
Avisens indslag gav et misvisende og uklart indtryk af den omtalte undersggelse. Det
var disse uklarheder, der var medvirkende til det forvirrende forlgb af live-interviewet.
TV-Avisen havde pa forhand sendt sit materiale om undersggelsen til ministeren. DR
endte med delvist at beklage den manglende praecision i indslaget.

14



Konsekvens og opfalgning:
Sagen er blevet grundigt behandlet i efterkritikken. Det viste sig her, at TV-Avisens
forste forklaring om tidsforskydningen ikke kunne bekraeftes.

Sendeproblemer pa radioen

Baggrund:

FM-kanalerne har ogsa i 2. halvar af 2007 veeret ramt af sendeproblemer péa et histo-
risk hgjt niveau. Det har fart til en lgbende stram af lytterklager, som har rettet sig
mod forstyrrende fejl i den tekniske afvikling af enkelte udsendelser og indslag - her-
under mislykkede omstillinger, afbrudte telefoninterviews, udsving i lydniveau mv.
Hele radioaviser har ogsa i 2. halvar matte udga p.gr.a. tekniske problemer.

Svar pa kritikken:

DR har beklaget og undskyldt problemerne, som i hovedsagen skyldes besveer med
indkgring af nyt redigerings- og afviklingsudstyr. Det betgd at gammelt udslidt udstyr
i Radiohuset matte bruges langt leengere end planlagt. Efter leverandgr-problemer og
en besveerlig indkgring er det nye system til afvikling af FM-udsendelser nu ved at
veere i nogenlunde stabil drift i DR Byen. Der er imidlertid fortsat mange fejl, der skal
rettes, far det fungerer pa et tilfredsstillende kvalitetsniveau.

Konsekvens og opfalgning:

DAB og netkanalerne flyttes (som de sidste) fra Radiohuset ved udgangen af marts.
Der arbejdes videre med at etablere den endelige model, hvor radioafviklingen flyttes
ind i et multimedielt miljg. En anden fejlkilde, der arbejdes systematisk med, er be-
tjeningsfejl i forbindelse med de radioudsendelser, hvor studieveerten eller journali-
sten selv star for afviklingen. Der er iveerksat ekstra undervisning for at reducere dis-
se fejl.

Sendeproblemer pa tv
Baggrund:
Problemer med den tekniske kvalitet i afviklingen har ogsa i 2. halvar givet en jaevn

strgm af kritik. Der klages jeevnligt over mange sma udfald i billedet (korte gjeblikke
med sort skeerm og ingen lyd). Samtidig har der ved enkelte lejligheder veeret sa sto-

15



re problemer med produktionsplanlaegningen, at afviklingen af live-events har givet
stgrre forsinkelser. Store ubegrundede skift i lydniveau er en anden kilde til jeevnlige
klager.

Svar pa kritikken:

DR har beklaget, at ibrugtagningen af nye afviklingssystemer har givet mange kritiske
situationer i efterarets lgb. Nar det har givet synlige problemer, er der typisk blevet
sendt beklagelser som “crawl-tekst”.

Konsekvens og opfalgning:

DR har haft et szerligt fokus pa at stabilisere tv-afviklingen. Der har siden oktober vae-
ret arbejdet med stabilisering af det tekniske afviklingsmiljg efter en prioriteret 54-
punkters plan. Det har betydet at fejlen med korte gjeblikke med sort skeerm og ingen
lyd er blevet identificeret og rettet primo december 2007. Malet med stabiliseringsar-
bejdet har veeret at nedbringe fejlraten til hvad der var geeldende for 2006. Dette mal
er naet, og der er opsat nye succeskriterier for acceptabel fejlrate i 2008. For bl.a. at
gge muligheden for umiddelbar indgriben ved svingende lydniveauer er der planlagt
en udskiftning af betjeningspaneler som bl.a. indeholder niveauregulering, til en mere
brugervenlig greenseflade

Problemer med tekstning

Baggrund:

Ogsa arets anden del har budt pa mange klager over manglende eller mangelfulde
tekstninger. Knap 100 har skrevet herom via klagefunktionen pa "Kontakt DR”. Vaerst
var det i sommermanederne og det tidlige efterar, hvor problemerne forekom flere
gange ugentligt.

Svar pa kritikken:

En del af de problemer seerne har oplevet, skyldes ikke DR men fejl med modtagelse
af tekstningen via det nye jordbaserede, digitale sendenet (DTT). | mange tilfeelde har
radgivning fra DRs tekniske call-center vedr. indstilling af udstyret kunne lgse proble-
merne.

Derudover har der desveerre veeret problemer med det tekstanlaeg, som er et element
i DRs afviklingssystem. Hertil kommer problemer med TTV-tekster (altsa tekster der
kan vises via tekst-tv s.399) som ikke er blevet feerdiggjort far udsendelsesstart.

16



Konsekvens og opfalgning:

Den primaere kilde til fejlene blev fundet og rettet ultimo august 2007. Trods et klart
fald i antallet af fejl hen over efteraret og vinteren har det efterfglgende vaeret nad-
vendigt at justere arbejdsgangen vedr. tekstning af udsendelsesmateriale, da der fort-
sat afvikles fra bade band og server i DR Byen, hvilket desveerre giver fejlkilder. Dette
arbejde blev afsluttet primo december. Der har ikke siden veeret oplevet fejl med tek-
sterne.

Et seerligt problem m.h.t. TTV-tekster ligger i TV-Aviserne, hvor en del indslag er feer-
dige sa sent, at de ikke nar at blive tekstet.

Omfanget af de tekstede udsendelser skal i fglge public service-aftalen stige gradvist

de kommende ar.

Problemer med at hgre hvad der bliver sagt

Baggrund:

Der modtages fortsat en stabil stram af beklagelser over, at det er for sveert at hare,
hvad der bliver sagt i udsendelserne. Der peges pa kendte faktorer som lav og utyde-
lig tale og forstyrrende brug af underlaegningsmusik. Problemerne med at hgre dialo-
gen omfattede ogsa dramaserien Forbrydelsen.

Svar pa kritikken:

DR har typisk svaret, at der er opmeaerksomhed om problemet og samtidig henvist til
at mange udsendelser er tekstede - direkte eller via tekst-tv s.399. Omkring klager
vedr. underleegningsmusik i introerne, har TV-Avisen typisk forklaret, at de anvender
musik, fordi det som udtryksmiddel er meget effektivt til at give identifikation. Man
mener det giver introduktionen en dynamik som praesenterer indholdet p& en spaen-
dende made.

Konsekvens og opfalgning:
Klager over hgreproblemer p.gr.a. underlaegningsmusik overvages lgbende, da det er

uholdbart hvis seerlig mange har det problem. Der er brug for mere viden vedr. for-
staelsesproblemer p.gr.a. uklar udtale i almindelige udsendelser.

Streaming af billeder og lyd pa www.dr.dk

17



Baggrund:

Der er fortsat mange klager over problemer med at se tv og hgre radio via
www.dr.dk. Siden indfgrelsen af medielicensen pr. 1. januar 2007 er kritikken gget
markant. Der er (som omtalt i de foregaende halvarsrapporter) skabt en klar forvent-
ning blandt mange web-brugerne om, at streaming af billeder og lyd over internettet
nu er en fast del af DRs licensbetalte tilbud. Derfor veekker det vrede, at der fortsat
jeevnligt er tilfeelde med ustabil drift og kapacitetsproblemer. Samtidig har der fortsat
veeret seerlige problemer for en del Mac- og Linux-brugere.

Alene via klagefunktionen pa Kontakt DR er der det forlabne halvar kommet 442 kla-
ger over problemer med streaming. Her af henviser 46 til, at problemerne ma skyldes,
at de bruger Mac, Linux eller Firefox.

Svar pa kritikken:

DR har siden starten pa live-streamingen i 2006 fastholdt, at der var tale om en eks-
tra-tjeneste som er under gradvis udbygning. Kapaciteten for livestreaming blev gget
med 140 pct. fra ultimo 2006 til foraret 2007. Dermed er antallet af overbelastninger
reduceret veesentligt.

Konsekvens og opfalgning:

Det tekniske setup for udsendelsen af DR1 og DR2 pa dr.dk er blevet justeret og yder-
ligere stabiliseret - det betyder feerre fejl ogsa ved starre belastninger af systemerne
0g en veaesentligt bedre driftsstabilitet. Derudover er DR ved at indfgre et nyt video-
format, der lover en bedre understgttelse af ogsd Mac og Linux.

Udvikling i antallet af klager pa hele dette omrade falges ngje.

Der arbejdes ogsa videre med forsgg med peer-to-peer teknologien, der kan muliggg-
re langt flere samtidige brugere.

Manglende playlister

Baggrund:

Der er fortsat et stort antal klager over mangler ved DRs playlister. DR henviser i
mange sammenhaenge til, at oplysninger om den musik, der er spillet i radioen, kan
findes pa www.dr.dk/playlister. Denne tjeneste har imidlertid veeret preeget af mange

driftsproblemer.

Svar pa kritikken:

18


http://www.dr.dk/
http://www.dr.dk/playlister

DR har erkendt og beklaget problemerne. Der har manglet oplysninger om titel og
kunstnere pa flere kanaler. DR har flere gange forsikret, at der arbejdes pa at lgse
problemerne sa hurtigt som muligt.

Konsekvens og opfalgning:

Selve driftsstabiliteten for DRs playlister er blevet forbedret markant fra i slutningen
af 2007. Der er dog stadig problemer med manglende integration mellem musikafvik-
lings-systemet og playlisten. Det betyder, at en del oplysninger pa playlisterne fortsat

vil vaere summariske.

Pakkeleg

Baggrund:

Julens populaere Pakkeleg pa www.dr.dk fik igen store besggstal, men der er fortsat

en del klager over spillets afvikling og preemieuddeling mv. Kontakt DR modtog i alt

86 klager i forbindelse med spillet - primaert fra folk der havde haft tekniske proble-

mer eller mente at de uretmeessigt var blevet snydt for en pakke. Spillets egen mail-
box modtog ca. 1200 kritiske henvendelser.

Svar pa kritikken:

Klagerne har typisk faet en uddybende forklaring pé spillets opbygning, gevinstchan-
cer mv. Der var i spillets 2007-udgave gjort en stor indsats for bedre information og
hurtige svar.

Konsekvens og opfglgning:

Da det store spil i tidligere ar har givet mange hundrede vrede reaktioner dagligt
p.gr.a. tekniske nedbrud og kommunikationsproblemer, var der i ar gjort seerligt me-
get for at sikre stabil drift. Denne indsats har baret frugt. | betragtning af de flere
hundrede tusinde engagerede deltagere og spillets karakter, skannes antallet af kla-
ger nu at neerme sig et acceptabelt niveau.

Hensyn til bgrn i programplanlaagningen

Baggrund:

19


http://www.dr.dk/

Kritik for manglende hensyn til bagrn i programplanleegningen er et tilbagevendende
klagetema. Det er iseer smabgrnsforaeldre der klager, og det drejer sig farst og frem-
mest om programmer og indslag med voldsomme billeder, der er blevet vist pa tids-
punkter, hvor mindre bgrn (ogsa) ser fjernsyn. En mindre - og klart faldende del - af
disse klager handler om placeringen af trailere med voldsomt indhold lige far eller ef-
ter bagrneudsendelser. En ny kilde til kritik er, nar TV-Avisen og Aftenshowet "teaser”
for deres programmer lige efter bgrne- og familieudsendelser.

Som en anden ny tendens rettede kritikken sig i 2. halvar 2007 ogsa mod DR2 - som i
en reekke tilfeelde blev kritiseret hardt for, at man fra sidst pa eftermiddagen i en lang
periode havde sendt historiske udsendelser fra Anden Verdenskrig omfattende Holo-
causts raedsler og andre meget voldsomme billeder.

Det gav ogsa kritiske henvendelser, da DR2 en eftermiddag i skolernes efterarsferie
viste Alfred Hitchcocks Psycho.

Svar pa kritikken:

I en reekke konkrete tilfeelde har DR beklaget uheldige trailer-placeringer. Chefredak-
tionen har imidlertid forsvaret, at ogsa udsendelser, der ikke egner sig for mindre
begrn, kan vises i dagtimerne og farst pa aftenen. Specielt har DR2 fastholdt, at kana-
len ikke er en bgrnekanal, at man sender til et helt andet publikum og at det fgrst og
fremmest ma& veere forseldrenes ansvar, hvad bgrnene ser.

Konsekvens og opfalgning:

DR skal tage hensyn til bagrn i programplanleegningen - bl.a. ved valg af sendetids-
punkter. Pa baggrund af den omtalte kritik vil DRs ledelse preecisere, hvordan dette
skal praktiseres (se ogsda omtalen i Redaktgrberetningen for 2. halvar, s.5).

Yallahrup Faergeby

Baggrund:
I december sendte DR2 en julekalender for voksne i 24 afsnit - og lancerede samtidig
mange tilbud i tilknytning til serien pa www.dr.dk/yallahrup . Yallahrup Feergeby er en

satirisk dukkeserie der bl.a. handler om vennerne Ali og Hassan pa hhv. 12 og 13 éar.
Yallahrup Feergeby er i sit visuelle udtryk en parodi pa DRs klassiske dukkejulekalen-
der Jullerup Feergeby - men sat ind i en ny og tidssvarende kontekst, der bl.a. afspej-
ler dagens multi-kulturelle Danmark.

20


http://www.dr.dk/yallahrup

Serien blev vel modtaget af seere og web-brugere, men DR har ogsa modtaget om-
kring 50 kritiske henvendelser, ligesom der var kritiske indlaeg i den offentlige debat.
Kritikken har bl.a. gaet pa, at serien pa urimelig vis gjorde grin med indvandrere og
homoseksuelle og at den kunne vaere med til at forveerre problemer med en grov
sprogtone blandt bgrn og unge. Enkelte har klaget over, at seriens faste genudsendel-
se dagen efter 13 for tidligt (19.50) - altsd fgr mange bgrns sengetid.

Svar pa kritikken:

DR2’s chefredaktion har gjort et stort arbejde med at svare pa kritikken og forklare
intentionerne bag serien og de satiriske livtag, den tager med en reekke tabuer og
fordomme om bl.a. integration, 2. generationsindvandrere, euforiserende stoffer og
stress. Det er ikke mindst en forteaelling om pubertet, keerlighed, venskab og voksen-
mobning - og om at finde sig selv, og opna anerkendelse fra omverdenen. Serien er
et forsgg pa bade at lave grin med og afdramatisere "perkerdansk og gangsta-
romantik”. Der er ikke meget forraelse at hente i beskrivelsen af lille Ali. Man ser den
lille usikre dreng - og ikke en ”syg gangster”.

Konsekvens og opfglgning:

Selvom der har veeret kritik, har debatten om Yallahrup Faergeby fgrst og fremmest
veeret en konstruktiv og alsidig diskussion om sprogbrug og om hvorvidt man kan
skyde hul pa stereotyperne gennem satiren. Debatten og kritikken af genudsendelses-
tidspunktet vil indga i arbejdet med tilsvarende projekter fremover.

Jul i Svinget

Baggrund:

Arets traditionelle julekalender p& DR1 hed Jul i Svinget, og handlede i 24 afsnit om
Linus og hans venners oplevelser i den lille bygd Svinget. Jul i Svinget er norsk og er
en af NRKs mest omfattende dramaproduktioner. Den blev vist pa norsk tv farste
gang i december 2006. Pa DR1 blev den sendt med danske stemmer.

Julekalenderen fik en del ros men gav ogsa anledning til kritiske henvendelser - heraf
alene 27 via klagefunktionen pa "Kontakt DR”. En gennemgaende kritik var, at stem-
ningen og tonen var alt for hard. Mange savnede mere julehygge og feerre realistiske
konflikter.

Svar pa kritikken:

21



Chefredaktionen understregede i sine svar seriens kvaliteter: Den handler om relatio-
ner mennesker imellem, fortalt pA en mere nuanceret made end de traditionelle jule-
kalendere ggr. Samtidig har bgrnene i Svinget staerke venskaber og udviser en hgj
grad af loyalitet, mens de keemper med deres problemer (jalousi, drilleri, ansvar, ge-
nerthed, mod, ensomhed osv.). Men der er altid en slutning i harmoni - historierne
forlgses i hvert afsnit. Endelig fremheaevede DRs svar at serien havde formmaessige
kvaliteter: Dejlige sange, hgj teknisk standard, gode bgrnespillere, sne, jul og gaver!

Konsekvens og opfglgning:

De kritiske reaktioner viser, at der er problemer med at bringe en julekalender for he-
le familien med en sa direkte tone. Det ma overvejes, om en programserie som Jul i
svinget er egnet til (ogsa) at vaere julekalender for de mindste seere, saledes om sen-
detidspunktet kl. 17.30 lagde op til.

4. Klagebehandling

De klagere, der selv har en retlig interesse, skal af DR oplyses om deres ret til at ind-
bringe sagen for Pressenaevnet, safremt deres kritik for brud pa god presseskik er
blevet afvist af DR.

Nar det geelder alle andre sager om brud pa DRs Programetik, skal klagerne ifglge
DRs klagesystem oplyses om deres adgang til at klage videre til lytternes og seernes
redaktgr. Efter behandling af sagen har redaktgren mulighed for at indstille til gene-
raldirektgren, at DRs beslutning omggres.

a. Klagevejledninger.

Alle de klagesvar fra DR, der forsynes med klagevejledning, skal sendes i kopi til det
centrale klagearkiv eller til lytter- og seerredaktgren. En opgarelse for andet halvar
2007 viser, at der er givet 85 klagevejledninger til lytternes og seernes redaktgr. | alt
26 har valgt at ggre brug af muligheden. De fleste af disse klagere kendte ordningen i
forvejen.

22



b. Pressensevnssager.

I andet halvar 2007 afsagde Pressenaevnet kendelse i syv sager vedr. DR. Der blev
udtalt kritik af DR i en af sagerne, hvor DR samtidig blev palagt at bringe et genmeele.

Task Force om hashklubber mv. Kendelse 11. oktober 2007. Ikke kritik af DR.
Task Force bragte den 24. maj en historie om en boligudlejer og butiksejer, som bl.a.

lejede lokaler ud til hashklubber mv. Den pageeldende klagede over udsendelsen og
dens usaedvanlige stil. DR afviste klagerne, fordi oplysningerne var korrekte og fordi
manden havde faet forelagt kritikken. Pressenaevnet fandt ikke at DR havde tilsidesat
god presseskik og afviste ligeledes boligudlejerens krav om genmeele.

Magasinet Penge om kopimgbler. Kendelse d. 11. oktober 2007. Ikke kritik af DR.
Magasinet Penge pa DR1 bragte den 30. maj en udsendelse om produktionen af dan-

ske designermgbler og konkurrencen fra billige kopimgbler. Foreningen Dansk Mgbel-
industri klagede over udsendelsen og dens vinkler. DR afviste klagerne og fastholdt,
at der var tale om en redelig udsendelse og en deekkende beskrivelse af problemstil-
lingen. Pressenaevnet fandt, at DR havde handlet indenfor redaktgrens ret til at redi-
gere mediet og fandt heller ikke, at DR i gvrigt havde tilsidesat god presseskik.

TV-Avisen om InJiva. Kendelse af 28. november 2007. Ikke kritik af DR.
Talsmanden for InJiva-behandlerne klagede til TV-Avisen over et indslag, der gengav

kritik af InJiva-behandlingens metode og rummede et interview med den kvinde, der
havde grundlagt den danske organisation bag InJiva. Talsmanden klagede pa en lang
reekke punkter - herunder manglende kildekritik, misbrug af private billeder og urime-
lig gengivelse af pengestrammene. Pressenaevnet fandt ikke grundlag for at kritisere
DR for at have tilsidesat god presseskik pa nogen af omraderne.

TV-Avisen om detektiv. Kendelse af 28. november 2007. Ikke kritik af DR.
Dansk Efterforskningscenter klagede til Pressenaevnet over et indslag, som beskrev

hvordan en privatdetektiv fortsatte sin virksomhed pa trods af en dom, der frakendte
ham retten der til. DR afviste klagen under henvisning til, at det var relevant at omta-
le dommen og at det var relevant at bringe oplysninger fra en anden detektiv, der ud-
talte sig i indslaget. Pressensevnet fandt ikke, at god presseskik var tilsidesat.

Magasinet Kontant om byggefirma. Kendelse af 28. november 2007. Ikke kritik af DR.

23



Ejeren af et byggefirma klagede til Pressenaevnet over et kritisk indslag om hans virk-
somhed i Kontant fra den 28. august 2007. Klager fandt, at indslaget havde karakter
af bagvaskelse. DR afviste kritikken og henviste til, at oplysningerne var korrekte og
at klager havde afvist at medvirke eller pa anden vis kommentere klagerne. Presse-
naevnet udtalte ikke kritik af DR - heller ikke for at bringe et foto af klager. Neevnet
fandt ikke, at billedet kreenkede klager.

Radioavisen om leegemidlet Avandia. Kendelse af 29. november. Alvorlig kritik af DR

og genmeele til medicinalfirma.

Radioavisen oplyste i et indslag, at Leegemiddelstyrelsen advarede mod brugen af lee-
gemidlet og at Leegemiddelstyrelsen anbefalede patienter som anvender lsegemidlet,
at tale med sin leege om at finde anden medicin. DR bragte efterfglgende en berigti-
gelse, hvorefter det dels blev forklaret, at det ikke var Laeegemiddelstyrelsen, der var
kilde til advarslen men derimod et institut under leegemiddelstyrelsen. Det blev yderli-
gere forklaret, at Laegemiddelstyrelsen selv rader patienter i behandling med leege-
midlet til at fortsaette behandlingen, men i tvivisspgrgsmal kontakte leegen.

Pressenaevnet fandt ikke, at DR havde deekning for at anvende udsagnet om at myn-
dighederne havde advaret om brugen af leegemidlet. Da DR efter Pressenaevnets op-
fattelse sadledes havde bragt oplysninger af faktisk karakter, som var egnet til at pafe-
re nogen skade gkonomisk eller anden skade af betydning og som ikke var "utvivl-
somme", blev DR palagt at offentliggare et genmaele med et resumé af pressenaev-
nets kendelse. Dette genmeele - som blev bragt kl. 12.00 i Radioavisen - lgd saledes:
”Pressenaevnet har udtalt alvorlig kritik af Danmarks Radio for at bringe forkerte op-
lysninger i Radioavisen. Pressenaevnet har derfor bestemt, at det bergrte firma, Gla-
xoSmidtKline, er berettiget til at fa bragt felgende meddelelse:

Radioavisen bragte den 14. august nogle indslag om leegemidlet Avandia, der bruges
af ca. 30.000 danske patienter med type 2-diabetes. Indslagene har givet afsted-
kommet en del forvirring blandt leeger og patienter. Derfor vil producenten, Gla-
xoSmidtKline, preecisere, at hverken Leegemiddelstyrelsen eller Institut for rationel
farmakoterapi advarer mod brugen af Avandia. Og hverken Leegemiddelstyrelsen eller
Institut for farmakoterapi anbefaler, at patienter skal tale med deres lsege om at finde
anden medicin. Det omvendte er faktisk tilfaeldet. Laegemiddelstyrelsen rader patien-
ter i behandling med rosiglitazon, herunder preeparatet Avandia, til at fortseette be-
handlingen og til ved tvivisspgrgsmal at kontakte laegen.”

24



Magasinet 21 Sgndag om adoption. Kendelse den 3. december 2007. Ingen kritik af
DR
Den 10. juni 2007 sendte 21 Sgndag et langt indslag om adoption - med hovedveegt

pa forholdene omkring adoption fra Indien. | indslagets omtaltes en konkret adopti-
onssag og der var interview med direktgren for AC Bgrnehjeelp. Denne organisation
klagede efterfglgende over beskyldningerne i indslaget. Pressenaevnet gav ikke orga-
nisationen medhold. Naevnet lagde veegt pa, at direktgren havde faet forelagt be-
skyldningerne under interviewet og dér havde haft mulighed for at korrigere dem.
Neevnet fandt heller ikke at DR i gvrigt havde tilsidesat god presseskik i indslaget.

Uafsluttede sager for nhaevnet ultimo januar 2007:

- EDC har klaget over et indslag i Kontant fra den 25. september
- To sgstre har klaget over en DR-dokumentar om deres liv

c. Klagesager for lytternes og seernes redaktar.

I andet halvar 2007 er 26 sager blevet behandlet af lytternes og seernes redaktar
med efterfglgende indstilling til generaldirektgren. Indstillingen er blevet fulgt i alle til-
feelde. Af de 26 sager har klager faet helt eller delvist medhold i de syv. Et klagesvar
rummer svar pa i alt seks klager, som er indgivet af samme person over flere mane-
der - svaret er medtaget som seks sager i oversigten.

Udelukkelse fra debat. Afggrelse 10. juli 2007. Klage afvist.
En debatter klagede over, at debatvaerterne havde slettet et af hans indleeg pa

www.dr.dk/debat pa grund af en urimelig hard tone overfor andre debattgrer. Han

fandt sletningen var udtryk for politisk censur. Klagen blev afvist under henvisning i
det ngdvendige i en god debattone og med henvisning til den brede og mangfoldige
debat, der fagres pa sitet.

Interview med SFs formand i Radioavisen. Afggrelse den 15. juli 2007. Klage afvist

En lytter klagede over, at et indslag i Radioavisen havde veeret for venligt overfor SFs
formand, Villy Sgvndal. Lytteren fandt, at der var tale om ukritisk mikrofonholderi.
Klagen blev afvist - bl.a. under henvisning til, at indslagets korte udtalelse fra SF-
politikeren var nyhedsmaeessig relevant i forbindelse med et kommende samrad om

sagen.

2b


http://www.dr.dk/debat

Vabenhistorie fra Irak. Afggrelse den 29. august 2007. Klage afvist.

Klagen kritiserede et kort indslag i TV-avisen med overskriften 7190.000 amerikanske
vaben forsvundet i Irak”. Det blev i indslaget oplyst, at der bl.a. var tale om AK-47 rif-
ler. Klager havde ikke faet et klart svar fra TV-Avisen og fandt det grotesk, at DR ikke
vidste, at AK-47 var et russisk vaben. Klagen blev ogsa i lytter- og seerredaktgrens
indstilling afvist - bl.a. under henvisning til den grundige rapport fra United States Ac-
countability Office, som 14 til grund for indslaget. Riflerne var rent faktisk blev overgi-
vet til de irakiske sikkerhedsstyrker men var nu forsvundet. Vabnene var indkgbt af
USA og stammede oprindelig fra de tidligere gstblok-lande.

Nyhedsdeekning af Mellemgstkonflikten. Afggrelse af 14. september 2007. Delvist
medhold.
Klager kritiserede en reekke elementer i en nyhedshistorie pa www.dr.dk med over-

skriften ”Israel afviser at tale fred med Abbas”. Klager fandt at hele historien var uri-
meligt negativ overfor Israel. Klagen blev afvist under henvisning til, at der var tale
om faktuelle forhold samt at en vurdering gengivet i artiklen klart var angivet som et
citat fra Washington Post. En klage over en anden artikel blev imidlertid imgdekom-
met pa et punkt. | en faktuel beskrivelse taltes der om, at nye israelske trafikregler ..
leener sig teet op ad den sydafrikanske apartheid-praksis”. | fgrste reekke havde man
afvist klagen, da artiklen var flere maneder gammel. Da artiklen imidlertid stadig 1& pa
www.dr.dk - og derfor stadig blev udsendt - tog lytter- og seerredaktgren sagen op.
Det blev erkendt, at den naevnte vurdering fremstod som en faktuel oplysning. Derfor
besluttede redaktionen at fjerne formuleringen.

Klage over omtale af SAS. Afggrelse 11. oktober 2007. Klage afvist.
Magasinet Kontant bragte den 25. september 2007 et kritisk indslag om SAS. Selska-

bets presseafdeling klagede over opleegget til indslaget som man betegnede som
“upassende og decideret fejlagtigt”.

Studievaerten omtalte, at SAS var presset pa flere omrader og brugte (smilende) dette
som indgang til et indslag om flysaeder, der seelges to gange. Klagen blev afvist under
henvisning til, at repreesentanten fra SAS i indslaget havde god mulighed for at forkla-
re selskabets synspunkt.

Klage over videnskabsprogram om global opvarmning. Afggrelse 17. oktober 2007.
Delvist medhold.

En seer klagede over programmet Den store lggn om global opvarmning, som DR far-
ste gang sendte den 12. juli. Klager henviste til at en lang reekke af programmets pa-

26


http://www.dr.dk/
http://www.dr.dk/

stande var videnskabeligt forkerte og steerkt vildledende. DR2 afviste kritikken under
henvisning til, at det havde veeret vigtigt - som en del af kanalens tema-forlgb Kloden
sveder - ogsa at vise et program ”.. der kunne ga op imod den brede klimakonsen-
sus..”.

I sin indstilling kritiserede lytter- og seerredaktgren ikke, at kanalen havde valgt at
sende programmet, men derimod at man havde praesenteret det som et serigst viden-
skabsprogram med nogle af verdens fremmeste klimaforskere. Programmet kan imid-
lertid bedre karakteriseres som et debatprogram, der i en hard og demagogisk stil gar
til angreb pa den teori om global opvarmning, som det meget store flertal af klimafor-
skere er enige om. Derfor slutter generaldirektgrens svar til klageren:

” Det er vigtigt, at DR kan sende kontroversielle debatprogrammer som dette. Helt li-
gesom i en avis, skal DRs tv have plads til alle genrer. Men netop af den grund er det
her vigtigt, at ggre seerne opmaerksom pa programmets karakter. Jeg har derfor bedt
chefredaktionen have dette for gje ved fremtidige visninger af denne eller andre de-
batfilm.”

Folkebevaegelsens landsmgde-transmission. Afggrelse den 25. oktober 2007. Klage
afvist.
P& grund af udskrivelse af valg til Folketinget aflyste DR den planlagte seerskilte ud-

sendelse fra landsmgdet i Folkebeveegelsen mod EU. Folkebevaegelsen klagede flere
gange over denne beslutning, men blev i alle led afvist med henvisning til bestemmel-
serne herom i DRs Programetik. Det blev fremhaevet, at det er fast praksis, at DR ikke
laver seerskilte transmissioner fra landsmgder op til et valg.

Omtale af Jens Rohdes beskyldninger. Afggrelse den 20. december 2007. Klage afvist.

Socialdemokraternes pressechef klagede over, at TV-Avisen havde lavet indslag om
Jens Rohdes beskyldninger mod partiets politiske ordfgrer, Henrik Sass Larsen. Klager
understregede, at der ikke var tale om fair og gennemresearchet journalistik. TV-
Avisen afviste kritikken. Lytter- og seerredaktgren stgttede afvisningen, men under-
stregede at der ikke var tale om indslag baseret pa research: Der var blot tale om et
kort indslag, der gengav en erkleeringskrig mellem to fremtraedende personer i den
politiske debat.

Styring af debat i Deadline. Afggrelse den 20. december 2007. Klage afvist.

En seer klagede over en debat i Deadline den 21. august, hvor fire politiske debattarer
diskuterede velfaerdspolitik. Klager fandt, at studieveerten var entydigt negativ overfor
den socialdemokratiske deltager i debatten. Deadlines chef havde ganske kort afvist

27



klagen. Det endelige svar fra DR - baseret pa lytter- og seerredaktgrens indstilling -
beklagede den manglende forklaring pa afslaget, men konkluderede - efter en grundig
gennemgang af debatten - at der var stillet kritiske spgrgsmal til alle parter og at alle
havde haft gode muligheder for at argumentere for deres sag. Ikke alt var forlgbet
optimalt, men der var ikke grundlag for at kritisere udsendelsen for politisk slagside.

Brud pé aftale med medvirkende. Afggrelse den 20. december 2007. Medhold.

En pige havde fortalt sin personlige historie til en journalist fra en kampagneredaktion
i DR Undervisning, men uden at tage stilling til om og i hvilken form hun ville veere
med til at forteelle den i forbindelse med pressearbejdet for kampagnen. Alligevel end-
te historien med at sta i en avis. Kampagneredaktionen beklagede, men henviste til,
at det var avisens journalist, der havde brudt en aftale. Sagen blev paklaget til lytter-
og seerredaktgren. P& hans indstilling fik pigen generaldirektgrens store og uforbe-
holdne undskyldning. Der er taget forholdsregler for at forhindre, at noget lignende

kan ske igen.

Manglende hensyn til bgrn. Afggrelse af 20. december 2007. Delvist medhold.

En far klagede over, at hans lille datter ved 18-tiden havde set en makaber henrettel-
se pa DR2. Hun skulle have set Fjernsyn for dig p4 DR1, men var ved en fejl kommet
ind p& en DR2-udsendelse fra Anden Verdenskrig.

Faren var rasende over, at hans datter var blevet vidskreemt. Svaret fra DR var, at ”..
DR2 er ikke en bgrnekanal og vi sender programmer til et helt andet publikum”. Sva-
ret understregede yderligere foraeldrenes ansvar for hvad bgrnene ser.

Faren klagede videre og i sin indstilling til sagens afggrelse gav lytter- og seerredaktg-
ren ham medhold i, at DR ikke bare kunne fraskrive sig ansvaret og der var tale om
en form for programplanlaegning som DR matte overveje ngje fremover (se mere her-
om i Redaktgrberetningen for 2. halvar 2007, s.5).

Sletning af debat. Afggrelsen den 20. december 2007. Klage afvist.

En socialdemokratisk politiker klagede over, at debatveerterne pa www.dr.dk havde
slettet en debattrdd med titlen Med Fogh far du krig, med Helle far du stabilitet.
Redaktionen henviste til, at debatten var kart af sporet. Politikeren klagede derefter
videre til lytter- og seerredaktgren over dette "brud pa ytringsfriheden”. I sin indstil-
ling afviste redaktgren klagen og henviste til, at de emner, som politikeren efterlyste,
blev diskuteret levende i en reekke andre debatter, og at det af og til er ngdvendigt at
slette debattrade, hvor tonen er blevet urimelig hard og hvor der i en leengere periode
havde veaeret behov for at slette mange enkeltindlaeg.

28


http://www.dr.dk/

Kritik af indslag og interview med Karen Jespersen. Afggrelse den 20. december 2007.
Delvist medhold.
Sagen er omtalt i afsnit 3, s.14.

Program om fedme. Afggrelse den 20. december 2007. Klage afvist.

En seer fglte sig voldsomt kraenket af en udsendelse i programmet Ha’' det godt. Kla-
ger fandt, at programmet promoverede ” ...ringeagt for og had mod vore tykke med-
borgere..”. Hun fandt samtidig, at programmets omtale af fedme var misvisende og
videnskabeligt forkert.

Programmets redaktgr afviste klagen og forklarede, hvilken videnskabelig ekspertise,
man havde bygget pa. Afvisningen blev fastholdt i det endelige klagesvar. Selvom en-
kelte passager i programmet med held kunne have veeret formuleret med en stgrre
respekt for forskelligheder, var der intet grundlag for at haevde, at nogen blev lagt for
had.

Uffe Ellemann-Jensens radioforedraq. Afggrelsen den 20. december 2007. Klage af-

vist.

Flemming Rose klagede til DR over et af de ti radioforedrag Uffe Ellemann holder i P1
- baseret pa erindringsbogen Vejen jeg valgt. Flemming Rose fandt, at Uffe Ellemann-
Jensens beskrivelse af Roses bestilling af tegninger af profeten Muhammed (i septem-
ber 2005) var faktuelt forkert. Rose bad derfor om, ”... at Ellemanns udlaegning af kri-
sen bringes i overensstemmelse med de faktiske forhold.”

| forste reekke afviser P1’s redaktgr klagen over skriver bl.a.:

”De ti timers foredrag er danmarkshistoriske forteellinger i et personligt lys, og DR bgr
ikke redigere, verificere eller kommentere de store maengder af information og hold-
ninger, der er i en foredragsserie af denne karaktér.”

Flemming Rose fastholdt klagen og bad om at fa et genmeaele optaget i forbindelse
med udsendelsen af foredraget. Lytter- og seerredaktgren gennemgik herefter sagen
igen - og indstillede til generaldirektgren, at DR fastholdt sin afvisning. Indstillingen
understregede, at stridspunktet handlede om Ellemanns vurdering af og mening om
forlgbet - og at diskussionen om denne vurdering matte indga i den fortsatte debat

om hele sagen.

Find din kandidat-funktionen p& www.dr.dk. Afggrelsen den 31. december 2007. Klage
afvist.

29


http://www.dr.dk/

En klager mente, at et udsagn der blev brugt i Find din kandidat og Test dine holdnin-
ger pa www.dr.dk/valg , var indlysende urimeligt. Udsagnet man skulle tage stilling til

lgd: "Det er vigtigere at forbedre velfeerden end at seette skatternes ned”. Klageren
mente imidlertid, at lavere skat ville give mere velfeerd. DR svarede, at de 20 udsagn
netop var et bredt og alsidigt udvalg af de forskellige partiers udsagn og argumenter i
den politiske debat - og at man ved at stille de 20 vidt forskellige spgrgsmal ikke tog
stilling til deres rigtighed.

Klageren fastholdt sin kritik med henvisning til den danske Laffer-kurve. | sin indstil-
ling stattede lytter- og seerredaktaren den principielle afvisning - men papegede ogs3,
at den gkonomiske sagkundskab faktisk var delt i vurderingen af, om det omstridte
spagrgsmal var relevant eller ej.

Omtale af svensk "tegningesaq’”. Afggrelse den 31. december. Delvist medhold.

En lytter klagede over et indslag i Orientering, hvor DRs medarbejder i en omtale af
den svenske statsministers diplomati i den svenske “tegninge-sag” i en formulering
henviste til ”... de fejltrin han har set Fogh Rasmussen bega”.

| sit svar medgav Orienterings redaktgr, at DR burde have brugt en mere faktuel be-
skrivelse. Lytteren fastholdt imidlertid, at der var basis for en berigtigelse og en und-
skyldning og klagere derfor videre.

I sin indstilling accepterede lytter- og seerredaktgren, at den omtalte formulering ikke
havde en karakter, der kreevede opleesning af en undskyldning. Men svaret medgav
”.. at det ville vaere hensigtsmaessigt, hvis sddanne korrektioner lgbende var tilgaen-
gelige og lette at overskue pa bl.a. www.dr.dk . Det er der konkrete planer om at
realisere i 2008. DR har intet gnske om at ”skjule” erkendelser som den her omtalte.”

Indslag om terror p4 DR Update. Afggrelse den 31. december. Klage afvist.

En seer klagede i voldsomme vendinger over et indslag pa DR Update om anholdelser
af terrormisteenkte i Kgbenhavn. Indslaget handlede om, hvad udenlandske medier
fortale om sagen. Klager fandt indslaget var udtryk for "DRs eklatante ensidige ven-
streorienterede og kulturradikale selvhad.”

DR afviste i alle klageled kritikken og henviste til, at der var tale om et journalistisk
relevant indslag om udenlandske mediers daekning.

Indslag om wiki-scanner. Afggrelse den 31. december 2007. Klage afvist.

En klager var meget vred over en nyhedsartikel pa www.dr.dk om en ny “wiki-
scanner” der kan vise, hvem der har rettet i artikler pa Wikipedia. Klageren fandt det
var udtryk for ”.. en neermest grotesk ensidig og venstreorienteret bias i DR”, at artik-

30


http://www.dr.dk/valg
http://www.dr.dk/
http://www.dr.dk/

lens eksempler iseer handlede om fglsomme historier, som var blevet rettet fra CIA-
og FBI-computere. Klagen var ikke blevet besvaret i farste led, men lytter- og seerre-
daktgrens indstilling var at afvise den: Der var tale om en almindelig, journalistisk re-
levant nyhedshistorie baseret pa Reuters og andre internationale medier.

Faktatjek fra valgkampen. Afggrelse den 31. december 2007. Klage afvist.

En seer klagede i harde vendinger over et indslag i TV-Avisen hvor man tjekkede seks
faktuelle pastande (tre fra hver) som hhv. statsminister Anders Fogh Rasmussen og
partiformand Helle Thorning-Schmidt kom med under deres duel aftenen forinden.
Kritikken gik pa, TV-Avisen omtaler Foghs udsagn om byggeri af 10.000 alment nytti-
ge boliger om aret - men ikke Thornings udsagn om at det almennyttige byggeri er
gaet i sta. Klagen blev afvist i begge klageled: Seerne fik i klippet fra duellen begge
de to pastande. Det stod saledes helt klart i indslaget, at der rent faktisk er bygget i
gennemsnit 7.912 nye almene boliger arligt i den periode, om hvilken man netop har
hgrt Helle Thorning sige, at det almennyttige byggeri var gaet i sta.

Indslag om kollektiv trafik. Afggrelse den 31. december 2007. Klage afvist.

En lytter klagede over et indslag i Radioavisen, som han fandt, var ensidigt positiv
overfor den kollektive trafik og mikrofonholderi for Vibeke Storm Rasmussen (S). Ra-
dioavisens chef gav i sit svar klageren ret i, at indslaget ikke var optimalt og erkleere-
de sig pa flere omrader enig i dets mangler.

Det fik klageren til at fastholde - og udvide sin klage. Han forlangte en rapport om,
hvordan der var skredet ind overfor de involverede medarbejdere og en offentlig und-
skyldning. Lytter- og seerredaktgren indstillede, at klagen blev afvist. Der var ingen
fejl i indslaget. Problemet var alene, at indslaget ville have veeret bedre, hvis der var
blevet stillet flere opklarende og kritiske spgrgsmal.

Citat fra statsministeren pd valgdagen. Afggrelse den 31. december 2007. Klage af-

vist.

Pa valgdagen bragte Radioavisen om morgenen pa P1 en udtalelse, statsminister An-
ders Fogh Rasmussen var fremkommet med i en debat pa TV 2 aftenen forinden. En
lytter mente at indslaget med statsministerens udtalelse var ”... klart i strid med for-
ventningen om neutralitet hos licensbetalte public service-institutioner”. Han henviste
her bl.a. til, at ”.. ingen andre partiledere eller partitalsmaend kom til orde”.

I det pageeldende indslag sagde statsministeren. ”"Nu geelder det altsa om, at vi farst
og fremmest far skaffet et flertal for, at regeringen kan fortseette. Og der star altsa

31



meget pa spil. Jeg er nadt til at sige, at meningsmalingerne viser, at det er pa vip-
pen”.

Den ansvarlige projektchef pa Radioavisen afviste pa DRs vegne kritikken og henviste
til, at historien var sand og relevant.

Klager var meget utilfreds med svaret og gik videre til lytter- og seerredaktgren. Hans
fornyede gennemgang af sagen fagrte til en indstilling, der stgtte afvisningen af kla-
gen:

Indstillingen henviste til, at det afgerende kriterium for at bringe en sadan historie er
og bliver, om den var journalistisk relevant. | den konkrete sag handlede det om et
indslag i en tidlig radioavis, hvor man pa basis af de seneste meldinger om naesten
dedt Igb mellem VKO og de gvrige partier lagde op til en speendende valgdag. At ind-
slaget herom bruger statsministerens udtalelse fra den forudgaende aftens afsluttende
debatrunde pa TV2 er journalistisk forsvarligt. At det netop var den ellers sa selvsikre
statsminister, der klart erkendte, at det var ”pa vippen” om regeringen kunne fortsaet-
te, var journalistisk relevant. At oppositionen ogsad mente, at det var "pa vippen”,
havde de derimod sagt igen og igen under valgkampen.

Indstillingen henviste i gvrigt til, at der i mange andre nyhedsindslag om det tsette op-
lgb i lgbet af valgdagen i radio og tv blev bragt nye kommentarer fra politikere fra for-
skellige partier. Som i statsministerens replik fra TV2-debatten aftenen forinden var
det gennemgédende udsagn: Det bliver teet - derfor er det saerligt vigtigt, at s& mange
som muligt afgiver deres stemme. Hvis disse indslag overhovedet har spillet en rolle,
har det forhdbentligt veeret at medvirke til den hgje valgdeltagelse.

Omtale af Agape i Viden Om. Afggrelse den 31. december 2007. Delvist medhold.

En seer klagede over et interview, der indgik i programmet Viden Om. Det drejede
sig om en udsendelse med titlen Bgsser - arv eller miljg, der blev sendt farste gang pa
DR2 i oktober 2007. Kritikken gik pa, at studieveerten - og isaer en af de interviewede
- angreb foreningen Agape, uden at denne selv havde lejlighed til at komme til orde.
Den ansvarlige redaktionschef afviste kritikken og fandt ikke, at der var faldet udtalel-
ser, som kraevede den angrebnes respons.

Klager fastholdt sin kritik og gik videre til lytter- og seerredaktgren. | hans endelige
indstilling til generaldirektgren blev det fremhaevet, at samlede program rapporterede
ladigt og alsidigt om forskellige forskeres syn pa arsagerne til homoseksualitet. Det
kritiserede interview |4 i starten af udsendelsen - inden gennemgangen af de forskelli-
ge forskningsbaserede vurderinger. | denne indledning bliver formanden for Forenin-
gen af Bgsser og Lesbiske interviewet af DRs studieveert. Studievaerten henviser pa et

32



tidspunkt til at ”.. der findes i hvert fald én organisation, hvor man har en opfattelse
af, at man kan helbrede homoseksualitet. Vil du forteelle lidt om det?”.

Formanden for Foreningen af Bgsser og Lesbiske svarer, at der er tale om Agape, som
er “forankret” i Indre Mission og ". meget religigst funderet”. Han finder det ”..tragisk
at noget sadant kan finde sted i Danmark.”

Studieveerten tilfgjer, at hun teenker pa ngdvendigheden af mere forskning, ”.. sd vi
kan fa de her mennesker til at skifte opfattelse.”

Temaet tages op igen helt til sidst i udsendelsen, hvor studieveaerten afslutningsvis si-
ger i en stand-up: "Forskerne mener, at nar man farst er homoseksuel, sa kan man
ikke eendre det. Men hvorfor skulle man ogsa gare det? Vi har alle ret til at veere, lige
som vi vil”.

Indstillingen understreger, at den opfattelse, der kommer til udtryk i studieveertens
afslutning, ligger i forleengelse af det holdningsmaessige grundlag for DRs Program-
etik. Her fastslas det, at DR er forpligtet til at modvirke fordomsfuld omtale af perso-
ners seksuelle orientering.

Forlgbet i samtalen i starten af programmet er imidlertid uheldigt i en enkelt henseen-
de. Man ma antage, at Agape - og underafdelingen Basis som arbejder med homosek-
suelle - selv fortsat vil afvise, at de prgver at "helbrede homoseksualitet”. Det er i
hvert fald den holdning DR bl.a. - i en nyhedshistorie om kritikken mod Agape - har
citeret foreningens landsleder for.

Det ville det i den konkrete journalistiske deekning have veeret mere fair, hvis det af
indslaget kort havde fremgaet, hvordan Agape selv har reageret pa den kritik, som
formanden for Foreningen af Bgsser og Lesbiske omtalte. Det kunne event. have vee-
ret oplyst, at de selv angiver, at de blot hjeselper unge homoseksuelle kristne, der sg-
ger deres bistand.

Agape bliver kun naevnt med navn en gang i udsendelsen - og hele forlgbet hvor for-
eningen omtales, er pa under et minut.

Klager mente, at ”.. redaktionen skylder Agape en mulighed for selv at ggre rede for,
hvordan man dér anskuer arbejdet med homoseksualitet eventuelt i en diskussion
med folk, der mener noget andet.”

Indstillingen fremhaevede her, at da DR i foraret omtalte andre mediers kritik af Aga-
pe, fik foreningen lejlighed til straks at kommentere den - saddan som det bl.a. frem-
gar her: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/02/28/223433.htm?nyheder.

P& basis af indstillingen sluttede generaldirektaren endelige svar:

”Jeg mener ikke, at der i den meget korte, kritiske omtale i udsendelsen "Bgsser - arv
eller miljg” geres en sa stor uret mod Agape, at det vil vaere ngdvendigt at omredige-
re fgr en event. genudsendelse. Redaktionen vil imidlertid sgrge for, at der fra "Viden

33


http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/02/28/223433.htm?nyheder

Om”-hjemmesiden linkes til Agapes egen forklaring og til herveerende afggrelse. Sam-
tidig er jeg sikker pd, at Agape nok skal fa nye muligheder for at redeggare for sit
synspunkt i debatterne om homoseksualitet.”

Klip fra Flugten fra Grgnland. Afggrelse den 31. december 2007. Klage afvist.

En grgnleender klagede over en sekvens fra Tasiusaq i dokumentarfilmen Flugten fra
Grgnland. Klagen blev afvist i begge led. Der blev henvist til filmholdets oplysninger
om, at det kritiserede klip (der varer 6 sekunder) viser bgrn, der leger i et forladt hus.
Det var et sted, hvor de pagaeldende bgrn rent faktisk opholdt sig - derfor er det ikke
forkert at medtage det korte klip. Bgrnenes foreeldre havde selv accepteret bgrnenes
medvirken ligesom foraeldrene selv medvirkede.

Lytter- og seerredaktgren fandt ikke grundlag for at betvivle filmholdets oplysninger.

Indslag om fattigdom. Afggrelse den 31. december 2007. Klage afvist.

En seer klagede over ’grov manipulation” i forbindelse med en konkret historie om
fattigdom i Danmark i magasinet 21 Sgndag den 28. oktober. Klager mente, at DR
havde skjult en oplysning for seerne. Den ansvarlige redaktgr afviste kort klagen med
hensyn til manipulation og henviste til, at alle data havde veeret preesenteret for del-
tagerne i den efterfglgende debat.

Klager gik videre til lytternes og seernes redaktgr, Jacob Mollerup. Hans indstilling
stgttede afvisningen af klagen:

Det omstridte indslag gav en bred beskrivelse af den eksisterende viden om de sene-
ste ars udvikling i fattigdommen i Danmark. Der blev refereret til en reekke undersg-
gelser og der var interviews med en raekke serigse forskere. | det andet indslag indgik
en konkret historie med en kontanthjselpsmodtager, der fortalte om sine problemer
med at fa pengene til at sla til og give sin datter rimelige opvaekstvilkar. | den efter-
falgende debat blev det fremhaevet af socialminister Karen Jespersen, at det spar-
somme radighedsbelgb hang sammen med en ganske hgj husleje (7.000 kr.) samt
nedbringelse af gammel geeld. Det var redaktionens valg at udelade disse oplysninger
i det filmede indslag - og i stedet give baggrundsoplysningerne til de to debattgrer
forud for den efterfglgende live-debat i studiet, saledes at de kunne indga i deres di-
skussion.

Indstillingen er enig i, at der klart kan argumenteres for, at de pagaeldende oplysnin-
ger burde have veeret omtalt i indslaget med kontanthjeelpsmodtageren. Set i bak-
spejlet havde det givet et bedre forlgb. Der er imidlertid intet grundlag for, at redakti-
onens valg skulle veere udtryk for nogen ”grov manipulation”. Der var ikke gjort noget
forsgg pa at skjule de faktiske omstaendigheder i den valgte "case”. Ydermere indgik

34



den konkrete sag i en udsendelse, der rummede en sober gennemgang af eksisteren-
de generel viden pa omradet og interviews med relevante eksperter. Samtidig var der
tale om en opfalgende live-debat, hvor de to debattgrer havde gode muligheder for at
fremleegge og begrunde deres respektive synspunkter.

Indslag om den nye EU-traktat. Afggrelse den 31. december 2007. Klage afvist.

En seer klagede over Deadline 22.30 fra den 18. oktober, hvor studieveerten havde
prorektor Lykke Friis, Kgbenhavns Universitet, inde til et interview om den nye EU-
traktat. Klager mente ikke, at studieveerten havde optradt ”.. upartisk, neutralt og
nggternt”, og at han bl.a. havde forsgmt at forfglge vinkler der var kritiske overfor
den nye traktat.

Deadlines redaktionschef understregede, at studievaerterne pa Deadline traditionelt
har et stgrre ”frirum” end DRs almindelige nyhedsveerter. Samtidig afviste han, at
veerten havde optradt partisk.

Klager fastholdt sin kritik - og bad lytter- og seerredaktgren vurdere sagen. Hans en-
delige indstilling stattede, at klagen var uberettiget: Uanset hvordan man ser pa fri-
hedsgraderne for Deadlines veerter, var der ikke grundlag for at kritisere veerten for
partiskhed. Der var grundlzeggende tale om et oplysende interview baret af sagligt re-
levante spgrgsmal.

35



