
Henvendelser til DR om

programvirksomheden

1. halvår 2008

August 2008

Jacob Mollerup

Lyttternes og seernes redaktør i DR



1.Sammenfatning .................................................s.3

2.Trends og tal for henvendelser .........................s.3

3.Gennemgang af 24 klagetemaer .......................s.6

          a. 14 nye temaer

          b. 10 gengangere

4.Andet led i klagebehandlingen.........................s.21

a. Klagevejledninger

          b. Pressenævnssager

          c. Sager for lytternes og seernes redaktør

2



1. Sammenfatning

Rapporten giver et indblik i det seneste halvårs henvendelser til DR om programmer,

web-tilbud m.m. I 2007 var de kritiske reaktioner fra lyttere og seere præget af en

lang række tekniske problemer og af DRs meldinger om mærkbare nedskæringer på

programsiden. Set i det perspektiv tegner 2008 til at blive et år med lidt færre klager

over teknik og indhold. Problemer med net-tv er dog fortsat det største enkelte klage-

tema - som det fremgår af oversigten i afsnit 2.

Hovedvægten i rapporten ligger på beskrivelsen i afsnit 3 af i alt 24 forskellige emner,

som har præget de kritiske henvendelser det seneste halvår. For hver enkelt af em-

nerne beskrives kritikken, DRs svar og de konsekvenser, ledelsen mener, der bør

drages. Emner omfatter bl.a. X Factor og dækningen af konflikterne på arbejdsmarke-

det. Der er samtidig lavet en særlig oversigt over de 10 af klagetemaerne, som er

gengangere fra tidligere rapporter. 

Rapporten redegør i afsnit 4 for det såkaldte ”andet led” i DRs klagebehandling og

omtaler her alle de DR-sager, der har været afgjort af hhv. Pressenævnet og af lytter-

nes og seernes redaktør (i form af indstillinger til generaldirektøren).

Samtidig med denne rapport udsendes - som i tidligere halvår - også en redaktørbe-

retning, der rummer lytter- og seerredaktørens kommentarer til sit arbejde. Alle hal-

vårsrapporter fra og med 2005 kan findes på www.dr.dk/etik.

2. Trends og tal for henvendelser

Der er ikke præcise tal for det samlede antal henvendelser til DR om programmerne,

men der kommer dagligt hundredevis af henvendelser til programmernes egne post-

kasser og til de enkelte redaktører og programmedarbejdere. Stikprøver viser fortsat,

at det samlede antal på årsplan er omkring 200.000 - hvis man alene ser på henven-

delser vedr. programmerne og altså ikke medregner f.eks. licensområdet.

3



I 1. halvår 2008 kom der via Kontakt DR i alt 31.788 henvendelser - heraf kom 8,5

procent via den såkaldte klageknap. Herudover behandlede DRs Teknikinfo-funktion

1807 henvendelser vedr. problemer med at modtage eller bruge DRs tjenester.

Figur 1. Antal program-henvendelser via DR Licens- og Programservice og "Klageknappen"

69.698

87.427

77.160

31.788

0

20.000

40.000

60.000

80.000

100.000

120.000

2005 2006 2007 1.halvår 2008
* Web-indgangen til Programservice (hvor der i 1.halvår 2008 er registreret 16.473 henvendelser) var nede i perioden 21.april-3.maj.

De ca. 200.000 årlige henvendelser fra DRs brugere om programmerne udgør nogle få

procent af den samlede kommunikation, som DRs mange redaktioner, afdelinger og

medarbejdere løbende har med omverdenen. F.eks. er det samlede antal mails til alle

dr.dk-adresser p.t. i størrelsesordenen 6-7 millioner om året (ekskl. spam-mails). Tal-

let har været stigende de seneste år. Også antallet af modtagne sms’er er i øvrigt i

million-klassen. I det forløbne halvår slog afstemningerne under X Factor - med flere

millioner afgivne sms-stemmer - alle tidligere DR-rekorder.

Kontakt DR-systemet på www.dr.dk bestyres af DR Licens- og Programservice (der

også omfatter den tidligere lytter- og seerkontakt). Den helt dominerende del af hen-

vendelserne hertil er fortsat kommentarer og spørgsmål om sendetidspunkter, medvir-

kende, musik mv. Ønsker til udsendelser samt konkrete forslag til genudsendelser er

en anden stor gruppe. 

4



I denne rapport fokuseres primært på den modtagne kritik. Alle henvendelser via

klagefunktionen på Kontakt DR samt alle klager, der er registeret i DRs journal (esdh)

er i tabel 1 nedenfor opdelt på hovedkategorier. Når der tages højde for den ’manglen-

de’ valgkamp i første halvår 2008, er fordelingen nogenlunde den samme som i 2007.

Dog er der et fald i antallet af klager over tekniske problemer. 

Tabel 1  Klager fordelt på hovedkategorier 

Fordelingen af henvendelser  

1. Halvår 2008

Henvendelser
til direktio-

nen m.fl.

Henvendelser
via Klageknap-

pen I alt
Unfair og tendentiøs dækning 46 143 189
Krav om berigtigelse 3 8 11
Klager fra medvirkende 15 11 26
Voldsomme effekter 10 47 57
Ærekrænkelser 11 83 94
Upassende sprog 7 26 33
Utroværdige DR konkurrencer 0 34 34
Skjult reklame, Sponsorering 8 7 15
Kritik af DRs klagebehandling 31 58 89
Andre 15 69 84
Antal henvendelser vedrørende
programetik i alt 146 486 632
Kritik af tekniske problemer,
manglende opdateringer, mv. 51 793 844
Generelle udsagn vedrørende DR -
Kritiske 246 697 943
Kritik af omfanget af egenreklame 11 19 30
Kritik af omfanget af genudsendel-
ser 9 47 56
Kritiske i alt 463 2042 2505
Generelle udsagn vedrørende DR -
Positive 13 3 16
Øvrige kommentarer 136 34 170
Antal henvendelser i alt 612 2079 2691
Note: Baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klageknappen” på dr.dk samt alle
henvendelser der er registreret i DRs journal (ESDH).

Som led i ”selvkontrollen” er der lavet en særlig gennemgang af halvårets 89 registre-

rede klager over DRs klagesystem. De rummer bl.a. klager over alt for lange venteti-

der og kritik af afgørelserne. 

Det er ikke muligt at give et fuldstændigt overblik over kritik af klagebehandlingen, da

over halvdelen af alle henvendelser kun går ind og ud hos redaktionerne og kun und-

tagelsesvis registreres i husets samlede journalsystem (esdh). Nedenfor omtales altså

5



kun ”klage-klager”, der er registreret i journalen (31) og andre der indgået via.

klageknappen (58).

Ca. to tredjedele af disse er klager over manglende svar og alt for lange ventetider. I

29 sager har der været svartider på mere end 8 uger. Fire har ventet et helt år på

svar.

Den anden store gruppe - knap en tredjedel - er utilfredse med det svar, de har fået

af DR. Enten føler de ikke, at deres klage er blevet forstået, de mener at svaret har

været uforskammet eller de er simpelthen ikke enige i DRs holdning til sagen. Halvde-

len af disse klager har et emne af etisk karakter. Seks af disse sager er blevet på-

klaget til lytternes og seernes redaktør (og indgår i de sager der gennemgås i afsnit

4.c.).

Tabel 2  Klager over klagehandlingen

Afdelinger
Ventetid/ 

manglende svar
Utilfreds

med indholdet I alt
DR Medier 19 3 22
DR Nyheder 8 6 14
DR Licens- og Program-
service 9 1 10
DR Aktualitet 8 0 8
DR Jylland 5 1 6
Øvrige 14 15 29
I alt 63 26 89
Note: Baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klageknappen” på dr.dk samt alle
henvendelser der er registreret i DRs journal (ESDH).

DR Medier har modtaget flest klager over klagesystemet - især over den lange vente-

tid på svar. Ved seneste gennemgang er de fleste henvendelser dog besvaret. 

De fleste af de klager, der omhandler DR Nyheder og DR Aktualitet, handler også om

sene eller manglende svar. Halvdelen af disse var endnu ikke besvaret ved seneste

gennemgang.

Det er planen systematisk at følge op på alle klager over klagesystemet. Problemer

med manglende og sene svar tages løbende op med de ansvarlige chefer (se i øvrigt

kommentarerne herom i Redaktørberetningen).

3. Gennemgang af 24 klagetemaer

6



Klagetemaerne er udvalgt på basis af antallet af klager modtaget via Kontakt DR og

de journaliserede klagebreve (jf. tabel 1) samt alle de henvendelser, lytternes og seer-

nes redaktør i øvrigt har modtaget - eller fået kendskab til i årets løb. Der er således

også skelet til, om sager har været meget omtalte i web-debatter og på avisernes de-

batsider.

Herunder trækker listen på rundspørger i huset og på månedsrapporter fra DR Licens-

og Programservice. Oplysningerne om opfølgningen er udarbejdet i samarbejde med

de relevante direktørområder. Lytter- og seerredaktørens rolle er her at samle materi-

alet, sikre åbenhed og modgå søforklaringer og tendenser til rent skønmaleri. 

Der er flere typer kritik, som listen ikke afspejler, da udgangspunktet som nævnt er

DRs programvirksomhed og modtagelsen af programmer mv. Derfor er f.eks. kritiske

henvendelser om medielicens ikke omfattet. 

a. Nye temaer

Blandt de hyppigst forekommende nye klagetemaer gennemgås nedenfor de 14, som

har skabt mest blæst i halvåret. Det er altså ikke nødvendigvis de vigtigste eller mest

principielle - men det er dem, der har fået flest lyttere og seere til at reagere kritisk

overfor DR.

Pigekoret kommer ikke længere 11.55 på P4 

Baggrund:

Mange lyttere beklagede, at de fra starten af 2008 ikke længere kunne høre Pigekoret

på P4 lige før Radioavisen kl. 12.00. Pigekoret har i en årrække haft denne faste plads

på P4 og alene via Kontakt DR blev der modtaget 77 klager over dette brud på en tra-

dition. En klage havde 105 underskifter. Sagen har også været rejst i læserbreve og

aviskommentarer. Mange har i den forbindelse undret sig over, at DR har taget dette

skridt, netop som Sangens År startede.

Svar på kritikken:

Med Pigekoret kl. 11.55, var det svært at lave den rigtige indgang til Radioavisen

klokken 12.00. En del lyttere valgte P4 fra på grund af Pigekoret - hvilket også påvir-

kede lyttertallene for Radioavisen. 

7



Pigekorets faste radiohjørne på P4 kl. 11.55 blev derfor erstattet af en række koncer-

ter og optagelser. Nu optræder koret på flere kanaler og på mange flere tidspunkter i

løbet af ugen.

På P2 kan man f.eks. hver uge høre optagelser fra korets klassiske koncerter i

programmet Koncert Nu og korets indspilninger og koncertoptagelser indgår i P2s al-

mindelige musikflader. Også på P4 indgår Pigekoret i en række musikbegivenheder i

årets løb. På DAB-kanalen P4 Danmark er der morgensang med Pigekoret alle

hverdage kl. 6.15, lørdag og søndag kl. 7.15, samt alle dage kl. 9.20. Og snart kom-

mer der et månedligt program med Pigekoret lørdag kl.11.00-11.45.

Konsekvens og opfølgning:

Sideløbende med kritikken har P4 fået mange positive reaktioner på ændringen og

først og fremmest oplevet bedre lyttertal til Radioavisen kl. 12.00. Det er chefredak-

tionens vurdering, at beslutningen ud fra en samlet betragtning har vist sig at være

rigtig.

Kritik af det nye P2 

Baggrund:

En række ændringer af P2 har fra årets start givet snesevis af klager - samt kritisk

omtale i aviser mv. Det har blandt andet handlet om nedlæggelse af en række maga-

siner, en ændret stil i musikpræsentationen samt kritik af, at der i mindre grad spilles

hele værker på kanalen. Alene nedlæggelsen af magasinet Pling gav f.eks over 60

klager.

Svar på kritikken:

Hvor den klassiske musik for få år siden kun kunne høres om morgenen og aftenen på

en enkelt FM kanal, har den klassisk interesserede lytter nu tre kanaler at vælge imel-

lem: DR Klassisk, DR Allegro og P2. Ideen er, at P2 skal være den klassiske musik-

kanal, hvor alle der kan lide klassisk musik, kan finde musik de kender og holder af.

Kanalen skal formidle glæden ved musikken og hver dag byde på unikke koncertople-

velser. At P2 overvejende sender kortere værker og enkeltsatser er ikke i sig selv nyt -

det har kanalen gjort i mere end 10 år, både for variationens skyld og for at skabe fle-

re indgange for nye klassiske musiklyttere. Hele værker bringer P2 i Koncert Nu tidlig

eftermiddag og hver aften i P2 koncerten. Kanalen DR Klassisk er reserveret til hele

værker. 

8



Konsekvens og opfølgning:

Store forandringer af en radiokanal medfører naturligt debat og en del lytterreaktio-

ner. I forhold til mængden af programændringer på P2 vurderer chefredaktionen at

antallet af klager ikke er skræmmende. DR vil fortsætte med at forfine og justere de

tre klassiske musikkanaler i deres nuværende format.

X Factor - kritik af dommerne

Baggrund:

Da det populære underholdningsshow X Factor blev sendt, var der flere hundrede kri-

tiske seerreaktioner p.gr.a. dommernes stil. Især Thomas Blachmans meget direkte og

kompromisløse facon gav anledning til mange klager over et alt for hårdt sprog og en

urimelig behandling af de konkurrencedeltagere, der blev dømt ude.

Svar på kritikken:

I svar til klagerne har DR bl.a. henvist til, at dommerens sprog afspejler en udbredt

omgangstone. Samtidig har man fremhævet, at dommerne ofte kan forekomme langt

”strengere” i tv-programmerne, end de har været i de virkelige situationer. Der er

gjort meget for at tage hånd om deltagerne undervejs.

Minimumsalderen er 15 år og alle deltagere under 18 år har fået en skriftlig tilladelse

fra deres forældre til at deltage, som de unge også selv har skrevet under.

Konsekvens og opfølgning:

En programserie som X Factor bliver kun en succes, hvis man bruger de dramaturgi-

ske greb, mediet har til rådighed. Finalen blev set af over 2 millioner mennesker. 

X Factor er et internationalt koncept. Under tilrettelæggelsen af DRs udgave af ta-

lentshowet, har der været mange etiske overvejelser. DR har valgt dybt professionelle

dommere, som gerne må give kritik - men som skal forholde sig sagligt til deltagernes

talent og ikke deres person.

I X Factor kan tonen i programmerne med mellemrum - og af visse målgrupper - op-

fattes som værende på grænsen af det acceptable. Tilrettelæggerne og DR er bevidste

om dette, og har løbende søgt at foretage de tilretninger, der var nødvendige for at

DR kunne stå inde for produktet.

9



X Factor - ingen tal for sms-stemmer

Baggrund:

Den store interesse for X Factor medførte, at der blev afgivet et rekordstort antal

sms-stemmer i forbindelse med den sidste del af showet. Det gav en del kritiske hen-

vendelser, at DR ikke kunne offentliggøre præcise stemmetal for de flere millioner

sms’er, der blev modtaget.

Svar på kritikken:

Det har desværre ikke været muligt at offentliggøre præcise tal for hvor mange, der

har deltaget i sms-afstemningerne. Det system der har modtaget stemmerne har

imidlertid kunnet give præcise tal for den procentvise fordeling.

Konsekvens og opfølgning:

Det havde givet større troværdighed, hvis afstemningssystemet havde givet eksakte

tal for antallet af afgivne stemmer. Det vil samtidig kræve, at kommende kontrakter

med den eksterne mobilplatform-operatør også tillader DR at offentliggøre tallene. 

X Factor - kort transmission af showet på Rådhuspladsen

Baggrund:

De to finalister fra X Factor gav koncert på Rådhuspladsen i København den 25. marts.

Begivenheden var et stort tilløbsstykke og blev delvist transmitteret i anden del af Af-

tenshowet på DR1. Det gav imidlertid snesevis af klager, at ikke hele koncerten blev

sendt.

Svar på kritikken:

Koncerten lå få dage før den afsluttende finale. DR skønnede derfor, at det ville blive

for meget også at transmittere den samlede koncert.

Konsekvens og opfølgning:

Ingen speciel - der var tale om en nødvendig afvejning af forskellige hensyn.

10



Naruto - kritik af den danske udgave

Baggrund:

Den japanske tegnefilm Naruto har et stort og entusiastisk publikum - men også kriti-

kere, der mener, at den er alt for voldsom for børn. Den version som DR sender i for-

bindelse med Troldspejlet er lidt kortere end originalen. Den er samtidig mindre volde-

lig - og med dansk tale. Det har fået Naturo-fans til at klage over censur og kritisere

den danske version - de er samtidig utilfredse med at den originale version sendes

meget sent.

Svar på kritikken:

Den japanske version er mere brutal og er efter DRs skøn uegnet for børn. Da Naruto

har fans i alle aldre, har DR besluttet at sende den originale japanske version (med

danske undertekster) hver torsdag aften en halv time efter midnat. 

Konsekvens og opfølgning:

Det skønnes, at modellen med kun at sende den originale og mere voldsomme version

omkring midnat er den bedste måde at tilgodese alle hensyn.

OK 2008 - kritik af dækningen  

Baggrund:

I alt modtog alene TV-Avisen over 100 kritiske mails vedrørende overenskomst-dæk-

ningen. Henvendelserne kom i stort omfang fra seere, som var medlemmer af de kon-

fliktende fagforbund.

De fleste kritiserede, at deres eget fagområde blevet dækket for lidt. Det gjaldt f.eks.

medlemmer fra Sundhedskartellet, der fandt, at kun sygeplejerskernes konflikt blev

omtalt på deres område. En del pædagoger fandt at deres område blev dækket alt for

lidt - særligt blev der klaget over, at TV-Avisen ikke dækkede en demonstration på

Christiansborg Slotsplads den 27. maj.

Ligeledes var der en del klager over, at arbejdsgiversiden generelt ’slap for let’. Der

var også en række klager over misvisende billeddækning og manglende præcision -

f.eks. manglende skelnen mellem SOSU-assistenter og SOSU-hjælpere. 

Svar på kritikken:

11



Flere af de konkrete fejl er blevet erkendt - og har ført til enkelte rettelser. Men gene-

relt har DR svaret, at den samlede omtale af OK 2008 - på tv, radio og web - i mange

forskellige programmer gav en fuldt forsvarlig dækning af forløbet. 

Konsekvens og opfølgning:

TV-Avisen havde på forhånd opstillet denne målsætning for dækningen af OK 2008: 

”Vi er først med de afgørende udviklinger i konflikten

Vi er i hele Danmark

Det skal kunne mærkes, at vi besidder en høj faglighed

Vi ser konflikten fra alle sider: 

1) borgeren, der kommer i klemme

2) de strejkende

3) de offentlige arbejdsgivere (skatteborgerne)

Vi varierer vores dækning, så vi undgår metaltræthed hos seerne (vinkler, case-typer

m.v.)

Vi vender tingene på hovedet

Vi stiller altid det kritiske spørgsmål”.

TV-Avisen oplyser, at der har været en løbende evaluering m.h.p. at sikre, at den

overordnede målsætning blev holdt, ligesom hele forløbet efterfølgende har været

evalueret. Konklusionen har været, at DR i forhold til konkurrenterne havde flest

nyheder fra forhandlingerne/konflikten. Der var yderligere en meget høj faglig og for-

midlingsmæssig kvalitet i dækningen. De klare og velovervejede mål, den høje faglig-

hed samt de mange cases fra hele landet sikrede efter ledelsens opfattelse den stær-

keste overenskomstdækning i DR formentlig nogensinde.

TV-Avisen var forberedt på kritik, da et intenst overenskomstforløb altid sætter sinde-

ne i kog. Men langt færre "interessenter" end ventet har kontaktet TV-Avisen med kri-

tik. TV-Avisens ledelse har ikke konstateret grundlæggende fejl eller skævheder i

dækningen. Endvidere planlægger man at bruge samme model ved fremtidige større,

planlagte begivenheder: Ledelsesmæssigt skal der formuleres en klar målsætning

med dækningen, og det skal løbende sikres, at man "er på rette kurs".

OK 2008 - omstridt indslag om sygeplejersker og ingeniører

Baggrund:

Et indslag i TV-Avisen 21.00 den 9. maj gav usædvanligt mange kritiske reaktioner -

primært fra strejkende sygeplejersker. Indslaget tog udgangspunkt i overenskomst-

12



kampagnen, hvor Dansk Sygeplejeråd sammenlignede sygeplejerskernes løn- og ar-

bejdsforhold med privatansatte ingeniørers.

Indslaget forsøgte en sammenligning af de to faggruppers løn og konkluderede, at

hvis sygeplejerskerne arbejdede lige så meget som ingeniørerne, ville de tjene en

anelse mere end ingeniørerne.

TV-Avisen modtog på mail 21 klager over dette enkelte indslag. Gennemgående stille-

de klagerne sig tvivlende overfor talmaterialet og efterspurgte kilderne. Endelig anke-

de mange over, at Dansk Sygeplejeråd ikke kom til orde i indslaget.

Svar på kritikken:

Klagerne fik et langt svar fra TV-Avisen, der redegjorde for de omstridte regnestykker.

Dansk Sygeplejeråd havde under de igangværende overenskomstforhandlinger sam-

menlignet sig med faggrupper på det private arbejdsmarked og fremhævet lønforskel-

le på 23 og 27 procent i forhold til gruppen af kortuddannede ingeniører. Begge orga-

nisationer blev kontaktet som del af researchen. Men Dansk Sygeplejeråd ønskede

ikke at diskutere tal, var den tilbagemelding som studieværten fik, da han kontaktede

formanden Connie Kruckow. 

De tal, der anvendes i regneeksemplet, er dels indhentet fra FLD (Det Fælleskommu-

nale Løndatakontor) dels fra Ingeniørforeningen i Danmark (IDA). Man kan diskutere,

hvor mange forskellige forhold man skal indregne i en sådan sammenligning af to me-

get forskellige grupper, men TV-Avisen valgte at koncentrere sig om de to hovedkom-

ponenter - løn og arbejdstid - der hyppigst har været benyttet under forårets debat.

Konsekvens og opfølgning:

Det er vigtigt, at TV-Avisen laver indslag, der grundigt efterprøver påstande i den of-

fentlige debat. Det pågældende indslag var seriøst, men det havde været nyttigt for

debatten, hvis kilder, beregninger og forudsætninger fra starten havde været tilgæn-

gelige på DR Nyheders website om OK 2008.

Dækningen af Lars Løkkes bilag 

Baggrund:

I midten af maj intensiveredes DR1s nyhedsdækning af sagen om finansminister Lars

Løkke Rasmussens udgiftsbilag fra hans tid som amtsborgmester og sundhedsmini-

ster. Udover TV-Avisen tog 21 Søndag og Ærlig Talt fat på aspekter af sagen. Det førte

til snesevis af kritiske henvendelser. Et gennemgående træk var, at klagerne mente 

13



dækningen havde fået karakter af en hetz mod Lars Løkke Rasmussen. Klagerne kom

især efter 21 Søndags dækning den 18. maj, som indeholdt en længere dokumenta-

tion af konkrete bilag. Kritikken gik bl.a. på, at de samme ting blev gentaget igen og

igen.

Svar på kritikken:

I svarene fastholdt DR at det var en principiel sag om, hvordan en minister varetager

det ansvar, han er pålagt. DR havde bl.a. bidraget til dækningen ved at bruge ressour-

cer på en meget grundig research - bl.a. gennem aktindsigt. Dokumentationen blev

forelagt for flere forskellige eksperter uafhængigt af hinanden.

DR har pure afvist at der har været tale om nogen form for hetz.  

Konsekvens og opfølgning:

Det er vigtigt, at DR bidrager til dækningen af sådanne sager gennem grundig og kri-

tisk journalistik. TV-Avisen oplyser, at man i en længere periode "holdt øje med"

sagen uden at gå ind i den. Den overordnede holdning var, at "småting" ikke skulle

køres stort op. 21 Søndag kortlagde i sin research på et tidligt tidspunkt konkrete

eksempler på sjusk og mangelfuld dokumentation i Lars Løkke Rasmussens bilag, men

valgte først at udkomme med historien, da gennemgangen viste, at den manglende

dokumentation var en konsekvent forteelse, der blev vurderet som ulovlig af flere af

hinanden uafhængige eksperter. Da sagen dermed blev principiel og voksede, og det

stod klart, at sagen i yderste konsekvens kunne få politiske følger, gik TV-Avisen også

aktivt ind i sagen. Som i alle højspændte politiske sager har både TV-Avisen og 21

Søndag haft fokus på at ”holde tungen lige i munden”. 21 Søndag valgte en formid-

lingsform, hvor mange detaljer blev gennemgået i indslaget, netop for at seerne selv

kunne tage stilling til substansen. Det er en almindeligt anvendt formidlingsform at

gentage de centrale problemstillinger i et længere undersøgende tv-indslag, da seerne

jo ikke kan spole tilbage undervejs eller læse teksten en gang til, som når man læser

avis. Hvornår opsummeringer bliver for meget eller for lidt er en konstant diskussion

på redaktionen, ligesom man på redaktionen har debatteret, hvordan man formidler

hovedpersonens side af sagen - i dette tilfælde Lars Løkke Rasmussens - i de tilfælde

hvor denne ikke selv vil medvirke (se også omtalen af ankesagen s. 31).

Dækningen af urolighederne i februar 

Baggrund:

14



I februar blev Danmark af forskellige årsager ramt af en bølge af uroligheder, som

bl.a. gav sig udtryk i ildspåsættelser i containere og andre former for hærværk. DR

Nyheder dækkede forløbet tæt. Især tv-dækningen førte til en del kritiske henvendel-

ser - klagerne gik bl.a. på, at DR var med til at overdramatisere begivenhederne. En

del mente direkte, at DR var med til at opildne til uroligheder.

Svar på kritikken:

DR forsvarede i hovedtræk dækningen og henviste til, at begivenhederne oplagt hav-

de en nyhedsværdi. Enkelte indslag blev dog beklaget. Det gjaldt bl.a. et indslag i TV-

Avisen, hvor en grafik med antallet af brande gav et overdrevet indtryk af urolighe-

dernes omfang.

Konsekvens og opfølgning:

Forløbet er blevet diskuteret i efterkritikken. Det har understreget, hvor stor omtanke

der skal udvises i dækningen af sådanne begivenheder. 

Tonen i Ærlig Talt

Baggrund:

DR1s interviewprogram Ærlig Talt gav i hele første halvår mange kritiske reaktioner.

Der var ofte tale om seere, der syntes, at studieværten gik for hårdt til de interviewe-

de. Men der var også en del, der i konkrete udsendelser efterlyste en mere kontant

udspørgen.

Svar på kritikken:

Programmet har løbende svaret på den konkrete kritik og forklaret de valg, man har

truffet. Man har generelt forsvaret interview-formen under henvisning til forpligtelsen

til - i et program af denne type - at komme dybere ned i problemer og konflikter. 

Hensigten med programmet var netop at have en kritisk og insisterende tone - i en

stræben efter at nå ind til kernen i de dilemmaer gæsterne havde siddet i og de be-

slutninger, som vedkommende havde truffet i givne situationer. Der var typisk tale om

centrale aktører i ugens store historie - og oftest meget medievante mennesker.

Programmet lagde stor vægt på, at gæsten var velinformeret om præmisserne for

interviewet.

Konsekvens og opfølgning:

15



Det ligger i programmets koncept, at der ofte vil være tale om interviews som om-

handler dybe uenigheder og følsomme emner. Da der samtidig stilles kritiske spørgs-

mål og bores i forklaringerne, vil et program af denne type uundgåeligt give diskus-

sion og mange reaktioner.

Miss Tørklæde i modvind

Baggrund:

Da SKUM-redaktionen lancerede konkurrencen Miss Tørklæde gav det debat i mange

medier - også ude i verden. På SKUMs eget website var der omkring 500 debatindlæg

- mange af dem lange og velovervejede. I en del kommentarer fra politikere og debat-

tører - og i fem klager via Kontakt DR - var der dog hård kritik af initiativet. DR blev

kritiseret for ensidighed, for at romantisere og idyllisere muslimske kvinders brug af

tørklæde. 

Svar på kritikken:

DR skal afspejle den mangfoldighed i kultur, livsopfattelser og levevilkår, der er i de

forskellige dele af landet, og medvirke til at fremme integration. Megen debat om

tørklæderne har handlet om de religiøse og politiske aspekter, der knytter sig til at be-

nytte det. Denne kritiske debat har gennem flere år fundet vej til DRs lyttere, seere

og netbrugere i nyhedsudsendelser, dokumentar- og debatprogrammer. Den offentlige

debat, også i DR-regi, har imidlertid båret præg af, at de almindelige unge kvinder

med tørklæder sjældent selv har deltaget. 

I tørklædekonkurrencen henvendte DRs ungdomsredaktion sig direkte til de unge

kvinder selv og opfordrede dem til at indgå i en vigtig samfundsdebat på deres egne

præmisser. Flere hundrede unge diskuterede lystigt på dr.dk/skum. Det var en inspi-

rerende foryngelse og fornyelse af debatten. 

Mange af de unge kvinder, der bærer tørklædet, er lige så optaget af mode og æstetik

som alle andre unge, og føler - som mange af deres jævnaldrende uden tørklæder - at

diskussioner om religion og politik foregår langt fra deres hverdag. 

DR tog med konkurrencen ikke stilling til, om det er rigtigt eller forkert at bære

tørklæde, men henvendte sig med den utraditionelle indfaldsvinkel direkte til en del af

befolkningen, som sjældent kommer til orde. Netop derfor var Miss Tørklæde 2008 -

med sit glimt i øjet og sin anderledes tilgang til et vanskeligt og konfliktpræget emne -

hverken mangel på respekt overfor islam (som visse imamer hævdede) eller en for-

herligelse af kvindeundertrykkelse (som visse politikere hævdede). 

16



DRs ungdomsredaktion har derimod prøvet at tage public service-forpligtelsen alvor-

ligt i sin nøgterne konstatering af, at nogle træffer andre valg end de fleste – og at

denne mangfoldighed skal afspejle sig i DRs virksomhed. 

Konsekvens og opfølgning:

Overordnet set har Miss Tørklæde startet en vigtig debat i SKUMs målgruppe. Da Miss

Tørklæde-vinderen blev offentliggjort, var det den mest besøgte uge i 2008 på SKUMs

website med ca. 120.000 brugere. Det er vigtigt, at DR fortsat tør tage sådanne kon-

troversielle initiativer.

Mangelfuld optakt til Det Europæiske Melodi Grand Prix 2008

Baggrund:

Op til finalerunderne i Det Europæiske Melodi Grand Prix - der i år blev holdt i Beograd

- var der programsat to optaktsudsendelser. Da de med kort varsel måtte udgå gav

det i snesevis af klager pr. mail. Der var også en mindre telefonstorm. Seerne var vre-

de over aflysningen og følte sig gennemgående dårligt informeret om ændringerne. 

Svar på kritikken:

DR beklagede, at de programsatte optaktsudsendelser med kort varsel havde måttet

udskydes p.gr.a. tekniske problemer i DR. 

Konsekvens og opfølgning:

Udsendelserne blev sendt i forkortet form den efterfølgende weekend. Årsagen til de

tekniske problemer er fundet.

Teknikproblemer med Bonanza

Baggrund:

Efter stor foromtale lancerede DR den 16. januar 2008 konceptet Bonanza - et tilbud

til danskerne om at gense ’guldet’ fra DRs arkiver, efter eget valg. På www.dr.dk/bo-

nanza kunne man stemme om de i alt 100 bedste tv-programmer ud af 1000 fra før

2002. Bonanza er en slags startskud i den lange proces med at digitalisere alt DRs

indhold i arkiverne.

17



Det gav imidlertid en strøm af klager, at teknikken ikke kunne følge med den store ef-

terspørgsel. Alene de første dage efter lanceringen blev omkring 14.000 besøgende på

websitet mødt af ”teknisk uheld - vi beklager”.

Svar på kritikken:

DR beklagede de tekniske problemer. De skyldtes, at der kom så mange besøgende til

sitet - over 115.000 den første uge - at kapaciteten ikke rakte. De der kom igennem

afspillede imidlertid over 750.000 klip den første uge. 

Konsekvens og opfølgning:

På grund af nedbruddene blev den første afstemning forlænget. Der kommer imidler-

tid stadig klager fra folk, der har problemer med Bonanza. 

Fra oktober lanceres en ny version, hvor man også kan høre radio. I den forbindelse

bliver også video-delen redesignet og forbedret. Ligeledes arbejdes der på at udvide

DRs kapacitet til at afvikle videoklip i det format Bonanza bruger (flash) - fordelen er

bl.a. at det afvikles lige let på pc, Mac og Linux. 

    b. Gengangere 

En række af de mest udbredte klageemner har været omtalt tidligere. De er blot næv-

nt nedenfor i kort form - med vægt på trenden.

Kritik af mangelfuld programinformation  

Der er fortsat mange klager over mangelfulde programoplysninger. På radiosiden gæl-

der kritikken de meget summariske DAB-programoversigter samt P2-programmerne.

Der er ikke p.t. ressourcer til at rette op på det. På tv-siden er der fortsat kritik, når

det ikke har været muligt at give præcise oplysninger om, hvornår en serie fortsættes.

Ligeledes kritiseres det ofte, at det ikke markeres tydeligere, hvornår, der er tale om

en genudsendelse. Det er også et tilbagevendende kritikpunkt, at der ikke oplyses til-

strækkeligt i forbindelse med sene programændringer.

(Emnet er tidligere omtalt i 1.hv. 2005, 1.hv. 2006 og 1.hv. 2007) 

Voldsomme effekter og manglende hensyn til børn i programlægningen

18



Der er fortsat med jævne mellemrum småbørnsforældre, der klager over, at DR i ef-

termiddagstimerne sender ungdoms-tv med et indhold, som mange anser for helt

uegnet for børn. At serien Deadwood blev genudsendt om eftermiddagen gav tilsva-

rende kritik. Der er fortsat enkelte klager over, at drama-serierne søndag kl. 20 kan

være uegnede for børn - og over at DR ikke altid oplyser om det (senest kom denne

kritik i forbindelse med Album).

Der er enkelte klager over voldsomme trailere, der placeres lige før eller efter børne-

udsendelser - men klart færre end i tidligere år. Fremrykningen af Fjernsyn for dig har

også givet færre klager over voldsomme billeder i TV-Avisen 18.30.

(Emnet er omtalt i alle rapporter siden 1.hv. 2005).

Genudsendelser

Den velkendte kritik af antallet af genudsendelser i primetime er uændret stærk og

omfatter både DR1 og DR2 samt FM-kanalerne - især P1. P.gr.a. spareplanerne er der

ikke umiddelbart udsigt til forbedringer på dette område.

(Emnet er omtalt i alle rapporter siden 1.hv. 2005 - i forrige halvår dog ikke som et

selvstændigt punkt) 

Problemer med at høre hvad der bliver sagt

Der er fortsat en stor gruppe der klager over problemer med at høre, hvad der bliver

sagt. Det rækker langt videre end problemer p.gr.a. reduceret hørelse. Meget ofte

henvises til, at nogle studieværter udtaler mange ord utydeligt. Det fremhæves også i

en del klager, at underlægningsmusik gør det vanskeligere at høre speaken.

(Emnet er omtalt 2. hv. 2005, 1,hv. 2007, 2. hv. 2007)

Dårligt sprog

Udover høreproblemerne (se ovenfor) er der en vedholdende kritik af DRs sprogbrug.

Det gælder f.eks. fejl i brugen af hans/hendes/sin, syntaksfejl, stavefejl osv. En ten-

dens til at især yngre medarbejdere udtaler bogstavet æ forkert, er et andet tilbage-

vendende klagepunkt. Der kommer halvårligt flere hundrede henvendelser om sprog -

19



herunder også en mindre del, der handler om upassende eller groft sprog. Særligt P4

har oplevet en stigende mængde af henvendelser om sprog og udtale. Også antallet af

klager over stavefejl/sproglige fejl på tekst-tv, på dr.dk og på tekstbåndet på Update,

har været stigende.

Mange klagere er blevet oplyst om DRs nye sprogplan.

(Emnet er omtalt i 1.hv. 2005 og 1. halvår 2007)

Mangelfuld tekstning 

Der er løbende klager over manglende eller mangelfuld tekstning - selvom der ikke (i

modsætning til 2.hv. 2007) har været større udfald. Der er imidlertid fortsat løbende

problemer - bl.a. med at gennemføre den lovede tekstning af TV-Avisen 18.30. I en

del tilfælde har det vist sig, at seere har oplevet problemer med teksterne, fordi deres

digitale tv-modtager har været forkert indstillet. P.gr.a. mangelfuld oplysning herom

tror mange, at fejlen ligger hos DR.

(Emnet er omtalt i 1.hv. 2006, 2.hv. 2006, 1.hv. 2007 og 2.hv. 2007) 

Omlægning af DAB-kanaler

Det gav (især i begyndelsen af året) igen anledning til kritik - denne gang i et halvt

hundrede henvendelser - at programudvalget blev lavet om kort efter årets højsæson

for indkøb af DAB-radioer. Det var især reduceringen af kulturdækningen gennem luk-

ningen af kanalen P2 Plus, der blev klaget over. Denne ændring var en følge af spare-

planen.

(Emnet er omtalt i 2.hv. 2006, 1.hv. 2007, 2.hv. 2007)

Streaming af billeder og lyd på www.dr.dk 

Der er fortsat et stort antal klager over problemer med at se tv og høre radio via

www.dr.dk. Alene via klagefunktionen på Kontakt DR er der i halvåret modtaget 360

klager. Niveauet er noget lavere end i 2. halvår 2007. Især er antallet af klager over

problemer med live-streaming faldet markant - derimod er der uændret mange klager,

når det gælder problemer med at se tv on-demand.

(Emnet er omtalt i 1.hv. 2006, 2.hv. 2006, 1.hv. 2007 og 2.hv. 2007)

20



Afviklingsproblemer for radio og tv

Der var - som i 2007 - fortsat mange klager over tekniske problemer i forbindelse

med radio- og tv-afviklingen. Det nye radio-afviklingssystem i DR Byen og overgangen

til selvkør af flere programmer (hvor værten selv afvikler fra studiet uden tekniker)

har været plaget af en række problemer, som mange lyttere har reageret på. Bl.a. har

hele radioaviser måttet udgå og der er opstået mange huller i lyden i forbindelse med

omstillinger. Både fejl- og klagestatistik viser dog, at problemerne synes at være på

retur. Det gælder også på tv-siden, hvor antallet af klager over udfald i billeder og lyd

var 25 pct. lavere end halvåret før.

(Emnet er omtalt i 1.hv. 2007 og 2. hv. 2007)

Mangelfulde playlister 

DR får fortsat mange henvendelser fra lyttere, der klager over mangelfulde playlister.

Systemet har i perioder været ustabilt, hvorfor der gentagne gange ikke har været op-

lysninger om, hvilken musik der er blevet spillet. Systemet trækker på store mængder

data, hvilket medfører, at svartiden nogle gange er så lang, at brugerne ikke tror, at

playlisten fungerer. 

(Emnet er omtalt 2.hv. 2006, 1.hv. 2007., 2.hv. 2007)

4. Klagebehandling

DRs klagesystem har to led - i det første led besvares klager som udgangspunkt af

den ansvarlige redaktion eller afdeling. Eksempler på disse svar fremgår af gennem-

gangen af sager i afsnit 3. 

Er det imidlertid en sag der handler om god presseskik og/eller brud på DRs Progra-

metik, er der to muligheder for at anke over en afvist klage.

De klagere, der selv har en retlig interesse (typisk fordi de selv er omtalt), kan ind-

bringe sagen for Pressenævnet, såfremt deres kritik for brud på god presseskik er ble-

vet afvist af DR.

21



Herudover har alle - altså også klagere uden retlig interesse - mulighed for at indbrin-

ge sagen for lytternes og seernes redaktør i DR. Efter behandling af sagen har redak-

tøren mulighed for at indstille til generaldirektøren, at DRs beslutning omgøres. 

a. Klagevejledninger. 
 

Når det gælder alle sager om brud på god presseskik og/eller DRs Programetik, skal

klagerne oplyses om deres adgang til at klage videre - enten til Pressenævnet eller til

lytternes og seernes redaktør. Alle de klagesvar fra DR, der forsynes med klagevejled-

ning, skal sendes i kopi til det centrale klagearkiv eller til lytter- og seerredaktøren.

En opgørelse for 1. halvår 2008 viser, at der er givet ca. 80 direkte klagevejledninger

til lytternes og seernes redaktør. I alt 20 har valgt at gøre brug af muligheden. De fle-

ste af disse klagere kendte ordningen i forvejen.

b. Pressenævnssager.

I første halvår 2008 afsagde Pressenævnet kendelse i fem sager. Der blev udtalt kritik

af DR i en af sagerne. Da DR allerede havde beklaget indslaget, blev DR ikke pålagt at

offentliggøre afgørelsen.

Skjulte optagelser om dobbeltroller i ejendomshandler. Kendelse den 22. februar. Ikke

kritik af   DR  .  

EDC klagede over en udgave af Kontant fra den 25. september 2007. Klagen gik bl.a.

på ukorrekte oplysninger og brug af skjult kamera. Pressenævnet fandt ikke grundlag

for at kritisere udsendelsen. Nævnet fandt bl.a. at den samfundsmæssige interesse i

et belyse ejendomsmæglers mulige dobbeltrolle i ejendomshandler er så stor, at det i

den konkrete sag kunne berettige anvendelse af skjult kamera.

Dokumentaren   Ravsøstrene  . Kendelse den 22. februar. Ikke kritik af DR.  

To medvirkende i en tv-dokumentar (sendt første gang den 28. november 2007)

klagede over den måde, hvorpå udsendelsen var redigeret. De klagede bl.a. over, at

optagelser de havde medvirket i ikke var blevet brugt, og at udsendelsen på nogle

22



områder fremstod som en kriminalhistorie. Pressenævnet lagde vægt på, at de trufne

valg alle lå indenfor mediets redigeringsret. 

Indslag om advarsel fra   Fødevarestyrelsen  . Kendelse den 7. maj. Kritik af   DR.  

Et indslag i TV-Avisen den 14. december 2007 gav det indtryk, at resultatet fra en

norsk undersøgelse kunne finde anvendelse på Pharma Nords produkt C.L.A.+T samt

at produktet manglede en advarsel fra Fødevarestyrelsen på emballagen. Oplysningen

var forkert og blev beklaget af TV-Avisen den 1. februar. Nævnet beklagede at DR

først 4½ time før det oprindelige indslag havde forelagt sagen for det kritiserede sel-

skab. Nævnet udtalte kritik af DR, men fandt ikke anledning til at pålægge offentliggø-

relse af kendelsen, da DR selv havde berigtiget indslaget.

Indslag om underbetaling af rumænske avisbude i Danmark. Kendelse den 30. maj.

Ikke kritik af   DR  .  

I indslag i 21 Søndag på DR1 den 9., 16. og 30. marts satte man fokus på arbejdsfor-

holdene for rumænske avisbude, der er ansat i Dansk Avis Omdeling (DAO). DAO

klagede til Pressenævnet og forlangte et genmæle offentliggjort. Nævnet afviste dette

ønske og fandt ikke, at god presseskik var tilsidesat. Man understregede bl.a., at DAO

havde haft mulighed for at komme til orde med sin version i indslagene.

Klage over pressemeddelelse fra   DR   om afvisning af kritik. Kendelse den 25. juni. Ikke  

kritik af DR.

Pressenævnet fastslog, at en pressemeddelelse offentliggjort af DR på www.dr.dk var

omfattet af Medieansvarsloven. Derfor behandlede mediet en klage over en presse-

meddelelse af 7.marts, hvor DR afviste kritik af dokumentaren Flugten fra Grønland,

der blev sendt første gang i 2007. Det var netop klagers skarpe offentlige kritik af do-

kumentaren, som DR her havde afvist. Nævnet fandt ikke, at to mindre fejl i presse-

meddelelsen var egnet til at påføre klageren skade. Derfor blev klagers ønske om gen-

mæle afvist (se også omtale af samme sag s. 28 nedenfor).

c. Klagesager for lytternes og seernes redaktør

23



Af de 20 ankesager som er afsluttet i første halvår havde halvdelen af klagerne en ret-

lig interesse - de kunne altså også være gået til Pressenævnet. Det valgte en at gøre -

Pressenævnet kom her til samme konklusion som lytternes og seernes redaktør. I et

andet tilfælde var der tale om en sag, som Pressenævnet ikke havde taget stilling til

p.gr.a. manglende muligheder for at føre bevis.

I otte af de 20 sager har klageren fået helt eller delvist medhold. 

Generaldirektøren har fuldt ud fulgt lytter- og seerredaktørens indstillinger i 19 af de

20 sager. Den ene (delvise) undtagelse er sagen om en læges klage over dokumenta-

ren Når døden spiller med - se nedenfor. Denne sag er også omtalt i Redaktørberet-

ningen.

 

Omtale af andelsboliger i   Magasinet     Penge  . Afgørelse den 8. januar. Klage afvist.  

En klager mente vedholdende, at der i Penge var blevet videregivet klart misvisende

oplysninger om de økonomiske forhold omkring andelsboliger. Anken blev afvist under

henvisning til, at indslaget var ganske grundigt og byggede på udsagn fra relevante

eksperter. Der var ikke mangler ved indslaget af en karakter, som gjorde det relevant

at korrigere noget. 

Urimelig omtale af bøsser i   Yallahrup Færgeby  . Afgørelse den 15. januar 2008. Klage  

afvist.

En klager fastholdt i en række henvendelser, at serien var en skændsel og klagede

specielt over seriens homofobi og ”..nedladende behandling af seksuelle og religiøse

mindretal.”  Klagen argumenterede for, at serien var en overtrædelse af DRs egne reg-

ler for sprog og satire. Sagen blev afvist - bl.a. med den begrundelse, at de mange

grove udtryk bestemt ikke skulle tages som bogstavelige opfordringer, men var led i

en satire, der bl.a. søgte ”at skyde hul på stereotyperne ved at overdrive og udstille

dem ..”. Uagtet at man kunne diskutere, hvorvidt det lykkedes i alle tilfælde, var der

ikke grundlag for at betegne satiren som et brud på DRs Programetik.

Interview med læge i dokumentaren   Når døden spiller med  . Indstilling den 7. februar.  

Delvist medhold.

En læge klagede i september 2006 over den måde, hvorpå et interview med ham var

gengivet i dokumentaren Når døden spiller med, der var produceret af Bastard Film

24



for DR - og vist på DR1. DR afviste kritikken, hvorefter lægen klagede videre til Pres-

senævnet. 

Nævnet udtalte kritik af DRs redigering men tog kun stilling til den ene del af lægens

klage. Den anden del afviste nævnet at behandle p.gr.a. ”...de begrænsede mulighe-

der for at føre bevis for Pressenævnet, ....”. (jf. sag nr. 2006-6-396).

Lægen har stædigt fastholdt sin klage overfor DR. Lytter- og seerredaktøren har i en

række henvendelser til DRs ledelse og til producenten bedt om adgang til de originale

optagelser af de omstridte interviews - men uden resultat. Derfor har redaktøren

indstillet, at udsendelsen ikke vises mere. Generaldirektøren har herefter selv bedt om

adgang til originalmaterialet og har meddelt klager, at intet tyder på manipulation.

Sagen er omtalt i Redaktørberetningen for 1. halvår 2008.

Interview med kulturministeren i   Deadline 17.00  . Afgørelse den 8. februar. Delvist  

medhold. 

Kulturministeriets pressechef klagede over, at ministeren var blevet udsat for et bag-

hold og et tillidsbrud, fordi han blev interviewet om noget andet end oprindeligt oplyst

af DRs medarbejdere. Redaktionen afviste og henviste bl.a. til, at spørgsmålene havde

været relevante og at der var tale om en erfaren minister. 

I sin gennemgang af anken konkludere lytter- og seerredaktøren, at indslaget var re-

levant og forsvarligt og at der ikke var grundlag for at kritisere Deadline for en bevidst

overtrædelse af de etiske retningslinjer. At ministerens medarbejdere havde misfor-

stået rammen for interviewet, måtte DR dog tage et medansvar for. Det er - jf. DRs

Programetik - DR-medarbejdernes ansvar, ”.. at forudsætningerne er forstået og ac-

cepteret.” Derfor blev indstillingen, at DRs svarbrev skulle beklage den utilstrækkelige

kommunikation. Der var ikke grundlag for at bringe beklagelser på sendefladen.

Kritiske spørgsmål til   Dansk Folkeparti   i partiets præsentationsprogram før folketings  -  

valget. Afgørelse den 4. marts. Klage afvist.

En klager mente, at det var urimeligt, at Dansk Folkeparti i serien Mød partierne op til

folketingsvalget fik et spørgsmål, der henviste til lægelige udsagn om, at børn blev

psykisk syge i asylcentrene. Klageren mente ikke, at der var sagligt belæg herfor.

Programmets vært svarede med ret udførligt at henvise til konkret forskning på områ-

det - og medsendte referencer til to artikler i lægefaglige tidsskrifter.

Klager fastholdt imidlertid sin kritik. Selvom anken blev indgivet for sent behandlede

lytter- og seerredaktøren den. En fornyet gennemgang af kilderne konkluderede imid-

lertid, at der var sagligt belæg for den måde, hvorpå spørgsmålet var blevet stillet.

Klagen blev derfor igen afvist.

25



Afspilning af sangen   Nettopigen   på   P3   og   P4  . Afgørelse den 4. marts. Klage afvist.  

Klagen gik på, at DR flere gange havde spillet musikeren Troels Bobergs single Netto-

pigen, selvom sangen var blevet uddelt i butikken op til nytår. Klager mente, at der

var tale om ’product placement’. Klagen blev afvist under henvisning til, at der var tale

om en sang, der indeholdt en hverdagsfortælling med et selvstændigt kunstnerisk ud-

tryk. At der nævnes et firmanavn og at sangen har været uddelt i butikken, er ikke i

sig selv nok til, at sangen bør udelukkes fra DRs kanaler (jf. også mange andre fortil-

fælde - f. eks. Fantastiske Toyota). Klager blev i øvrigt oplyst om sin mulighed for at

indbringe sagen for Radio- og tv-nævnet. 

Klage fra   Rigshospitalet   over indslag om behandling af jordbærmærker. Afgørelse den  

4. marts. Klagen afvist.

Rigshospitalets lægelige direktør klagede over et indslag i 21 Søndag om hospitalets

behandling af børn med farlige jordbærmærker. Brugen af Interferon blev her brugt

som eksempel i en bredere diskussion om bivirkninger.

Efter at redaktionen havde afvist klagen bad hospitalet om en fornyet behandling af

sagen. Lytter- og seerredaktørens gennemgang konkluderede, at DR havde videregi-

vet korrekte oplysninger og at kritikken af Rigshospitalet var søgt efterprøvet og fore-

lagt for den ansvarlige overlæge. Overlægen havde ikke villet stille op til et interview

med kamera, hvorfor DR valgte at bringe et klip fra en telefonsamtale med overlægen.

Da journalisten i telefonen havde oplyst sit ærinde og hvor han kom fra, var der heller

ikke grundlag for at kritisere brugen af klippet.

Indslag med Jens Rohdes beskyldninger mod S-politiker. Afgørelse den 28. marts.

Klagen afvist.

En klager var meget vred over et indslag i TV-Avisen, hvor Venstres fhv. politiske ord-

fører, Jens Rohde, gentog og udbyggede sine beskyldninger mod Socialdemokraternes

politiske ordfører, Henrik Sass Larsen. Efter redaktionens afvisning fastholdt klager, at

det var en grov overtrædelse af god presseskik at videregive kompromitterende på-

stande, der ikke kunne dokumenteres. I sin behandling lagde lytter- og seerredaktø-

ren vægt på, at det var en erklæringskrig mellem to toppolitikere og at kravene til fo-

relæggelse og høring var overholdt. At TV-Avisen fandt, at sagen havde nyhedsværdi,

var der ikke grundlag for at kritisere. Man kunne diskutere, om indslagene havde væ-

ret god journalistik, men der var ikke tale om brud på DRs Programetik. Derimod fik

klager medhold i sin kritik af DRs alt for langsommelige svar - det første svar fra TV-

Avisen kom først efter to måneder. Det blev undskyldt og beklaget.

26



Betegnelse af   A.P.Møller - Mærsk   som miljøsvin i en radioavis. Afgørelse den 2. april.  

Delvist medhold.

En klager fandt det urimeligt, at P3 Nyhederne i en speak havde karakteriseret A.P.

Møller - Mærsk som ”landets absolut største miljøsvin”. Betegnelsen blev brugt af DR,

selvom der ikke var tale om nogen overtrædelse af love eller regler. Redaktionen afvi-

ste kritikken under henvisning til virksomhedens enorme CO2-udledning og til det fris-

prog, som tillades i P3 Nyhederne. I sin behandling af klagen gav lytter- og seerredak-

tøren medhold i, at også P3 Nyhederne bør være tilbageholdende med at bruge et så

værdiladet udtryk i en neutral speak. I det påklagede indslag blev udtrykket dog kun

brugt en gang - og da selve indslaget var sagligt og oplysende og beskrev et stort

samfundsproblem - rummede indstillingen ikke krav om en beklagelse i en senere ud-

gave af P3 Nyhederne.

Omtale af overvægtige i sundhedsprogram. Afgørelse den 15. maj. Klagen afvist.

En seer klagede over Viden Om fra den 19. februar. Klageren mente at DR i program-

met ”... dæmoniserer, stigmatiserer og undertrykker de, der er tykke ....”.  Klagen tal-

te også om manipulation og indoktrinering.

Redaktionen afviste kritikken - bl.a. med henvisning til, at programmet var bygget op

omkring udtalelser fra anerkendte forskere. I sin gennemgang nåede lytter- og seer-

redaktøren til samme hovedkonklusion: Det var relevant og forsvarligt, at programmet

havde afsæt i de mange forskere der taler om en fedme-epidemi. 

Klager henviste også til, at man interviewede professor Arne Astrup uden at oplyse

om, at han ejer aktier i Neurosearch, hvis produktudvikling han kommenterede som

ekspert. Kritikken heraf var korrekt - det var en meget beklagelig fejl i udsendelsen.

DR beklagede dette og bragte en korrektion i den næste udsendelse og på web-sitet.

Klagerens øvrige kritik blev afvist.

Omtale af fodbold-fanklub med voldelige medlemmer. Afgørelse den 15. maj. Klagen

afvist.

Et medlem af en fodbold-fanklub fandt en omtale ”.. ekstremt ensidig og dybt kræn-

kende overfor medlemmerne ...”. Redaktionen afviste kritikken under henvisning til at

indslaget byggede på relevante kilder, og at man havde forsøgt at indhente kommen-

tarer fra fanklubben og andre involverede.

I sin gennemgang af sagen påpeger lytter- og seerredaktøren, at det første klagesvar

var upræcist på et punkt og at det først var meget sent at fanklubben blev bedt om en

27



kommentar. Det konkluderes dog, at DR selv rettede op på dette ved at citere fan-

klubbens formand i et indslag næste dag. Den samlede dækning byggede på relevante

kilder og klagen som helhed blev derfor afvist. 

DR-pressemeddelelse om afvisning af kritik af dokumentar om Grønland. Afgørelse

den 15. maj. Klagen afvist.

I forbindelse med debatten om dokumentaren Flugten fra Grønland - sendt første

gang 31. oktober 2007 - blev DR den 7. marts 2008 udsat for hårde angreb for mani-

pulation fra en kritiker, der til en avis samtidig oplyste at have været researcher på fil-

men. DR afviste samme dag i en pressemeddelelse beskyldningerne og oplyste at kri-

tikeren ikke havde arbejdet som researcher for DR. Den pågældende klagede herefter

i flere omgange over pressemeddelelsen. Sagen blev til sidst indbragt for lytter- og

seerredaktøren, der i sin gennemgang påpegede to mindre unøjagtigheder i DRs til-

bagevisning af kritikken. Som helhed var klagerens påstande imidlertid uberettigede

og pressemeddelelsen var på alle centrale punkter en rimelig gendrivelse af kritikken

mod dokumentaren. 

Omtale af tyverier af breve og pakker hos Post Danmark. Afgørelse den 12. juni. Del-

vist medhold.

Post Danmark klagede over præsentationen af et indslag i TV-Avisen om leveringskva-

liteten for breve og pakker. Man fandt, at oplægget til indslaget gav et overdrevent

indtryk - bl.a. i kraft af formuleringen: ”Nu erkender Post Danmark, at man har et al-

vorligt problem”. Virksomheden henviste til, at man ikke havde udtalt sig herom.

Redaktionen havde overfor Post Danmark betegnet vendingen ”nu erkender ..” som en

smutter, som man beklagede.

Alligevel fastholdt Post Danmark klagen: I sin gennemgang af alle formuleringer,

interviews og statistikker konkluderede lytter- og seerredaktøren, at DR overfor sel-

skabet burde beklage, at indslaget samlet efterlod et noget overdrevet billede af leve-

ringsproblemerne. Men stramningen havde ikke en karaktér, der gjorde det relevant at

bringe en rettelse, da det faktuelle indhold i selve indslaget var korrekt.

Optaktsprogram i forbindelse med revisionsrapport om DR Byen. Afgørelse den 23.

juni. Klage afvist.

En tidligere direktør i DR klagede over den måde, han var blevet omtalt i forbindelse

med den dækning, som P1 - forud for offentliggørelsen af en stor revisionsrapport -

lavede om ansvarsplaceringen i forbindelse med budgetoverskridelserne på DRs byg-

28



geri. Klageren mente, at han i en speak - på urimelig vis - blev tillagt et hovedansvar.

DR afviste i første omgang klagen - bl.a. med henvisning til at formuleringen ikke

kunne eller burde tolkes således.   

Sagen blev indbragt for lytter- og seerredaktøren der i en længere gennemgang af ar-

gumenterne konkluderede, at den kritiserede formulering indgik i en længere gen-

nemgang af mulige ansvarsplaceringer. Der blev ikke draget konklusioner og klageren

kom selv til orde i det omstridte indslag. Derfor blev indstillingen, at DR burde afvise

at bringe den krævede berigtigelse.

Omtale af farlig barnestol. Afgørelse den 25. juni. Klage afvist.

En butikskæde klagede over omtalen af en autostol i forbindelse med et indslag i TV-

Avisen om en ny stor test af sikkerhed mv. En stol, kæden havde til salg, blev i

indslaget direkte betegnet som livsfarlig. Kæden fremhævede i sin kritik, at der ikke

var sagligt belæg herfor.

Redaktionen henviste i sin afvisning af kritikken til, at udsagnene var baseret på For-

brugerrådets informationer og at butikskæden havde haft mulighed for at kommente-

re kritikken.

I sin anke afviste kæden at denne mulighed havde været reel - og afviste at undersø-

gelsen gav belæg for TV-Avisens konklusioner.

I en gennemgang af forløbet og af undersøgelsens resultater og metode konkluderede

lytter- og seerredaktøren, at der var tale om en stor, velkendt og seriøs europæisk un-

dersøgelse, som i indslaget helt relevant blev kommenteret af Forbrugerrådets test-

chef. Derfor blev klagen afvist. Indstillingen rummede dog en opfordring til TV-Avisen

vedr. et punkt, der ikke var omfattet af klagen.

 

Brug af Erik Meier Carlsen som ekspert. Afgørelse den 27. juni. Klage afvist.

En klager fandt det var yderst problematisk, at Deadline på DR2 havde bedt Erik Meier

Carlsen kommentere den aktuelle tørklædedebat. Klager henviste til, at Meier Carlsen

havde stærke sympatier for Dansk Folkeparti og derfor var inhabil.

Redaktionen afviste kritikken og henviste til, at der var tale om en velanskreven

analytiker, som det var relevant at bruge som kommentator.

Sagen blev indbragt for lytter- og seerredaktøren. I sin indstilling lagde han vægt på,

at Meier Carlsen var blevet præsenteret som ”Politisk kommentator, Information”. I og

med at man interviewer en kommentator, er det signaleret, at der ikke nødvendigvis

er tale om en objektiv analyse. Derfor blev indstillingen, at klagen burde afvises.

29



Gengivelsen af meningsmåling under valgkampen. Afgørelse den 30. juni. Delvist

medhold.

En klager gik hårdt i rette med en artikel på dr.dk, hvor en aktuel meningsmåling blev

præsenteret under overskriften ”Venstre ikke ramt af Løkke-sag”. Klageren mente, at

konklusionen af tallene snarere var den modsatte og fandt det belastende for DRs tro-

værdighed. Redaktionen afviste klagen og henviste til at der var tale om en tolkning.

Sagen blev indbragt for lytter- og seerredaktøren, som i sin gennemgang konstatere-

de, at en del af uenigheden skyldtes, at DR havde lavet en fejl i henvisningen til en

tidligere meningsmåling. Anklagen for bevidst manipulation blev afvist, men det blev

konkluderet, at DRs fremstilling havde været forvirrende. En fejl i artiklen burde rettes

samtidig med en ajourføring af oversigten over tidligere meningsmålinger. 

Fravær af kritiske spørgsmål i interview med minister. Afgørelse den 30. juni. Delvist

medhold.

En klager var meget vred over et interview med en minister i forbindelse med en sag

om offentligt ansattes ytringsfrihed. Klager fandt det påfaldende, at ministeren ikke

blev konfronteret med, at hun selv kort forinden var blevet kritiseret for at truet en of-

fentligt ansat.

Trods flere rykkere besvarede redaktionen ikke klagen. Lytter- og seerredaktøren tog

den derefter selv op til behandling. I konklusionen understreges det, at det havde væ-

ret relevant og naturligt, at ministeren havde fået et spørgsmål om den pågældende

sag. Da der var tale om et kort interview over mobiltelefon, var der dog ikke tilstræk-

keligt grundlag for at kritisere undladelsen. Der blev imidlertid udtalt en hård kritik af

at TV-Avisen - trods flere rykkere - ikke havde svaret på den pågældende relevante

henvendelse. Generaldirektøren indskærpede derfor redaktionens pligt til at svare.

Indholdet i historisk gennemgang af arbejdskonflikter. Afgørelse den 30. juni. Delvist

medhold.

En fagforening klagede over et indslag i Magasinet Penge om tidligere storkonflikter

på arbejdsmarkedet. Man kritiserede især, at det ikke blev omtalt, at storkonflikten i

1973 førte til formel ligeløn. I stedet var der fokus på, at en række konflikter på det

offentlige arbejdsmarked ikke havde givet de strejkende større resultater.

Redaktionen afviste kritikken og mente, at indslaget i hovedsagen var fair.

Sagen blev indbragt for lytter- og seerredaktøren, der i sin gennemgang konkludere-

de, at det i en historisk gennemgang af konflikter med krav om ligeløn var en fejl ikke

at omtale storkonflikten i 1973. Indstillingen var, at denne konklusion skulle gøres til-

gængelig på de relevante sider på dr.dk - herunder i forbindelse med netudgaven af

30



den pågældende udgave af magasinet. Samtidig blev det kraftigt kritiseret, at redak-

tionen i første omgang havde været syv uger om at svare.

Dækningen af sagen om Lars Løkke Rasmussens taxa-boner. Afgørelse den 30. juni.

Delvist medhold

Bl.a. i et længere indslag den 18. maj satte 21 Søndag fokus på Lars Løkke Rasmus-

sens taxakørsel i hans tid som amtsborgmester i Frederiksborg Amt. Programmet

hævdede bl.a., at 590 taxaboner ikke var udfyldt efter reglerne. Omtalen førte bl.a.

til, at Statsforvaltningen Hovedstaden tog sagen op. Da afgørelsen herfra forelå -

uden direkte kritik af bonerne - bad Finansministeriets kommunikationschef den 19.

juni DR om at berigtige indslaget fra den 18. maj. Redaktionen afviste, at det var rele-

vant at omtale afgørelsen og henviste til, at der fortsat ikke forelå dokumentation for,

at udgifterne havde haft et lovligt amtsligt formål.  

Herefter blev sagen indbragt for lytternes og seernes redaktør. Efter en længere gen-

nemgang af forløbet var konklusionen, at påstandene i det oprindelige indslag var vel-

dokumenterede. Derimod gav indstillingen klager medhold i, at afgørelsen fra Stats-

forvaltningen Hovedstaden - med den vægt dækningen af sagen i øvrigt havde haft -

burde have været omtalt hurtigst muligt. Da 21 Søndag den 29. juni selv valgte at

omtale afgørelsen, var der ikke grundlag for at foretage mere i sagen.

                                           .............................................

31


