Den 5.  februar  2007

Gennemgang af 

                   kritikken af DR i 

                 Afghanistan-sagen 

                                         Jacob Mollerup

                            Lytternes og seernes redaktør i DR

Indhold:


 Forord
I. Filmens tilblivelse

Temaer: Fik de ansvarlige forelagt kritikken og blev de citeret redeligt? Er der lavet interviews, som ikke er blevet brugt? (Kritikken af interviewet med Frank Lissner er omtalt under pkt. VI.)

II. Lancering og foromtale

Temaer: Lancering af filmens hovedpointer gennem andre medier. Kritik af debat på ulige vilkår. Striden om ministerens adgang til at se filmen.

III. Filmens billedbrug mv.

Temaer: Er filmens brug af billeder manipulerende? Hvordan indgår historien om den døde fange osv.?
IV. De interviewede forhørslederes troværdighed

Temaer: Står de amerikanske forhørsledere Chris Hogan og Ed Herman ved deres udtalelser? Er de troværdige? Har de ændret forklaring? 

V. Påstandene om udlevering og mishandling

Temaer: Er der dokumentation for filmens udsagn om mishandlinger etc.? Var der flere fangeoverleveringer end oplyst af regeringen?  Er det rimeligt at tale om, at der ”rutinemæssigt” blev overleveret fanger? 

VI. Konventionerne, oplysningerne til Folketinget mv.

Temaer: Hvor vidtgående var "Military Order”? Hvad er dokumentationen for formuleringerne om konventionsbrud? Advarede Udenrigsministeriet?  Blev Folketinget informeret ordentligt?

VII. TV-Avisens opfølgende dækning i januar 2007

Temaer: Søren Gades lange klage over TV-Avisen den 18. januar.  Erklæringskrigen om flagene. TV-Avisens brug af klip fra ”Den Hemmelige Krig” mv.

    Bilag 1: Kommentar fra 26. januar 2007
Forord.

DR2-dokumentaren ”Den Hemmelige Krig” skabte debat, allerede inden den blev vist første gang på tv den 7. december 2006. 

En gennemgang af filmens lancering sammenfattede jeg den 7. december overfor generaldirektøren. Min konklusion var, at forløbet var uklogt håndteret af DR og at en del af kritikken af lanceringen var relevant. 

På opfordring sammenfattede jeg synspunktet i et notat af 11. december, hvor jeg samtidig understregede betydningen af, at DR nu svarede hurtigt og grundigt på den kritik, der var rejst af indholdet. Notatet blev omdelt på DRs bestyrelsesmøde den 12. december.

Efter at DR i flere omgange havde afvist indholdskritikken af ”Den Hemmelige Krig”, gik jeg midt i januar på eget initiativ i gang med en større gennemgang af alle enkeltheder i kritikken. Jeg sammenfattede mine overordnede konklusioner i en kommentar offentliggjort den 26. januar (se bilag 1).
I dette notat har jeg kommenteret de enkelte kritikpunkter mere præcist og nærmere redegjort for, hvordan jeg nåede frem til mine overordnede konklusioner. Notatet er opdateret med nye kritik-punkter og svar.

Sammenfatningen bygger på modtagne klager og på den offentlige debat - herunder bygger den videre på den svar-oversigt, der har ligget på dr.dk/hemmelig.

Det er karakteristisk, at DRs svar på de enkelte kritik-punkter i mange tilfælde ikke har været kommunikeret særlig godt.

Uagtet denne sammenfatning vil behandlingen af egentlige klagesager fortsætte.

Med venlig hilsen

Jacob Mollerup

I. Filmens tilblivelse

Temaer: Fik de ansvarlige forelagt kritikken og blev de citeret redeligt? Er der lavet interviews, som ikke er blevet brugt? (Kritikken af interviewet med Frank Lissner er omtalt under pkt. VI.)

Har DR tilbageholdt oplysninger under forelæggelsen for de kritiserede?

Kritikken:

Det har været anført, at filmens tilrettelæggere har tilbageholdt dokumentation, og således gjort det svært for de anklagede at svare. Forsvarsminister Søren Gade skriver bl.a. i et brev til DR den 1. december: 

”Jeg har i tre omgange skrevet til Guldbrandsen og til Giversen (13. december 2005, 10. januar 2006 og 10. februar 2006) og bedt dem om at dokumentere anklagerne om overgreb på afghanere. Her har jeg indgående henstillet til, at man lægger dokumentation frem, så jeg kunne få lejlighed til at undersøge påstandene nærmere, hvilket man ikke har villet bidrage til.”

DRs svar: 

Christoffer Guldbrandsen og Nils Giversen har lagt den centrale dokumentation frem i interviews med forsvarsministeren, interviews med chefen for de danske specialstyrker i Afghanistan, Frank Lissner, og i interview med Forsvarschefen Jesper Helsø. Desuden har journalisterne i et brev af 12. december 2005 angivet, hvorfra de har hentet central dokumentation. 

Christoffer Guldbrandsen har i to breve (den 2. og 25. januar 2006) til forsvarsminister Søren Gade tilbudt at mødes om eventuelle spørgsmål ministeren måtte have. 

Navne på en række centrale kilder i filmen er endvidere blevet oplyst i forbindelse med et interview med Frank Lissner, hvor både Forsvarets pressechef og souschef i Forsvarsministeriet Pernille Vedsgaard Langeberg var til stede. Under interviewet med Frank Lissner blev bl.a. to centrale kilder nævnt og citater fremvist: 

- Chris Hogan: Chef for det amerikanske nat-afhøringshold

- Ed Herman: Forhørsleder i den amerikanske lejr.

Christoffer Guldbrandsen har understreget overfor DR, at dokumentarprogrammet ikke indeholder oplysninger, som Forsvarsministeriet ikke har haft adgang til før det blev sendt - eller alternativt let kunne skaffe sig adgang til. Ud over de kilder Christoffer Guldbrandsen kunne skaffe sig adgang til, har Forsvaret en række rapporter og kilder, som journalisterne ikke har haft adgang til. 

DR mener, at både forsvarsministeren og forsvarschefen - ligesom andre, der omtales kritisk i filmen - har fået forelagt de oplysninger om deres ansvarsområder, som filmen bringer, og at de har fået mulighed for at kommentere de oplysninger, der kunne opfattes som en kritik af deres virke. Forsvarsminister Søren Gade fik endvidere - udover det oprindelige interview med ham - tilbud om et opfølgende interview. Dette afviste han.

(Kilde: ”Spørgsmål og svar til Den hemmelige krig” fra dr.dk/hemmelig samt brevveksling mellem forsvarsminister Søren Gade og DRs ledelse mellem den 1. december 2006 og 4. januar 2007)

Min kommentar:

En gennemgang af de lange brev- og mailudvekslinger mellem journalisterne og forsvaret viser, at ministeren blev informeret ret tidligt i forløbet.

Navnene på de to amerikanske forhørsledere oplyses allerede overfor Forsvaret i forbindelse med interviewet med Frank Lissner den 7. september 2005, hvor to chefer - fra hhv. Forsvarsministeriet og  Forsvarskommandoen - var til stede.

Udsagnene om mishandlinger af de 31 nævnes også overfor Forsvaret allerede under interviewet med Lissner den 7. september 2005. Det er dette interview der - som beskrevet i filmen - gør at journalisterne herefter mødes af det, Forsvarets kommunikationschef betegner som ”en mur en venlig tavshed”. 

Det må have stået klart for ministeren, at der var to slags hovedkilder til udsagnene om mishandlinger. Dels de mange offentligt tilgængelige rapporter og vidnesbyrd om fangemishandlinger i lejren i Kandahar og dels udsagnene fra nogle af de omtalte 31 tilfangetagne.

Forsvarsministeriet går på dette tidspunkt i gang med selv at undersøge påstanden om mishandlingen af de 31 tilfangetagne, som de danske soldater overleverede til amerikanerne natten til den 18. marts 2002.

I interviewet med Frank Lissner den 7. september 2005 - og senere i interviewet med forsvarsminister Søren Gade den 7. december samme år - nævner Christoffer Guldbrandsen endvidere, at han fra amerikanske efterretningskilder havde erfaret, at personer der var tilbageholdt af danske soldater skulle være endt på Guantanamo. Da dette forlydende ikke bruges i udsendelsen - og da kilder i en sådan sag kan være vanskelige at navngive - er der ikke grundlag for at kritisere journalisterne på dette punkt.

Forløbet tyder således på, at ministeren har haft de fornødne oplysninger på de relevante tidspunkter. Da ministeren i december 2005 og januar 2006 beder om flere oplysninger tilbydes han et nyt møde - men under den forudsætning at kameraet kan være tændt. Senere formuleres et tilbud om et nyt opfølgende interview. Begge tilbud afslår ministeren.

At journalisterne på dette tidspunkt ikke i større detaljer deler deres research med forsvarsministeren er ikke noget brud på god presseskik. Det afgørende må her være, at ministeren har haft en fair mulighed for at svare på den rejste kritik.

Det skal tilføjes, at en stor del af kommunikationen med Forsvarsministeriet handlede om journalisternes mange ansøgninger om aktindsigt i de dokumenter, der kunne belyse de rejste spørgsmål. I følge ministeriets opgørelse har de modtaget 14 sådanne begæringer. Det har ført til udlevering af 126 dokumenter - heraf 15 i ekstraheret form. Andre 142 dokumenter har ministeriets afvist at udlevere under henvisning til, at de ikke er omfattet af adgangen til aktindsigt. En række af disse afslag er af Christoffer Guldbrandsen påklaget til Folketingets Ombudsmand. Han har endnu ikke har truffet afgørelse i sagerne.

Samlet mener jeg ikke, at der på dette punkt er grundlag for at kritisere filmen og dens tilrettelæggere.

Har DR udeladt interviews fordi de modsagde journalisternes grundlæggende præmis?

Kritikken:

Gruppeformand Helge Adam Møller (K) har klaget til DR over, at filmen er manipulerende, da den bevidst undlader kilder og udsagn, der modsiger filmens grundlæggende præmis. Han skriver bl.a. den 19. december: 

”Eksempelvis deltog jeg selv i et ca. en time langt interview vedrørende filmen den 3. maj 2006. Intet fra interviewet er imidlertid anvendt i filmen; måske fordi jeg anfører synspunk​ter og giver oplysninger, som er i modstrid med den ensidige og manipulerende vinkel, der er filmens præmis.”

DRs svar: 

Det er almindeligt i forbindelse med tv- og filmproduktioner, at ikke alle optagelser er med i den endelige film. Det er altid beklageligt i forhold til de personer, der har brugt tid og engagement på at medvirke, og som så ender med at blive klippet ud. Det er også tilfældet i forbindelse med interviewet med Helge Adam Møller - ligesom det gælder en række andre interviews med medlemmer af Folketingets forsvarsudvalg, der heller ikke er kommet med i filmen.

(Kilde: DRs svar til Helge Adam Møller af 11. januar 2007)

Min kommentar:

Uanset hvor irriterende det kan være for den interviewede, kan det i en dokumentar-film som denne ikke betragtes som et indholdsproblem, at der er mange optagelser, der ikke bruges. En dokumentar der vil afprøve de officielle forklaringer må samtidig have mulighed for at prioritere kritiske vinkler, så længe den samlede fremstilling er redelig. 

Lader filmen ikke statsministeren komme til orde?

Kritikken:

Udover den nævnte kritik vedr. forsvarsministerens muligheder for at udtale sig i filmen, er en tilsvarende rejst i forhold til statsministeren. Helge Adam Møller (K) skriver således i sin klage af 19. december 2006:

”Filmen lader ikke de angrebne parter - statsministeren og forsvarsministeren - komme til orde på en rimelig og sammenhængende måde og hindrer hermed rettidig offentliggørelse af informationer af væsentlig betydning for offentligheden.”

DRs svar:

Statsministeren har trods talrige henvendelser igennem mere end et år afvist at medvirke i filmen. Statsministeren blev i denne forbindelse skriftligt orienteret om, hvilke emner der var ønske om at drøfte under et eventuelt interview. Filmens tilrettelæggere tilbød ligeledes, at interviewet kunne gennemføres når som helst eller hvor som helst statsministeren måtte ønske det.

Min kommentar:

På den beskrevne baggrund kan filmens tilrettelæggere ikke kritiseres på dette punkt.

Er der manipuleret med forsvarschef Jesper Helsø under interviewet med denne? 

Kritik:

Blandt de sager der er rejst i Nyhedsavisen er spørgsmålet om interviewet med Jesper Helsø. Her spørges Helsø om, hvorvidt nogle af hans soldater har forklaret om overgreb?  Forinden har seerne fået oplyst, at en dansk militær tolk hævder, at han så amerikanerne mishandle fanger og at forsvarschefen flere gange er orienteret om tolkens beretninger. Alligevel svarer forsvarschefen at han ikke ”har hørt” om overgreb. Jesper Helsø fremstår derpå fuldstændig utroværdig. Sagen er imidlertid den at forsvarschefen – siger han – ganske enkelt ikke under interviewet huskede tolkens beretning og at Christoffer Guldbrandsen på intet tidspunkt under det 40 minutter lange interview spurgte direkte til tolken, skriver Nyhedsavisen. Alle spørgsmål, viser en udskrift af interviewet som avisen har fået udleveret, handlede om Geneve-konventionen og de 34 fanger, der var taget af danske soldater.

(Kilde: Nyhedsavisen den 23. januar 2007)

DRs svar: 

Temaet omkring tolkens udsagn var på forhånd bragt op overfor Jesper Helsø. Det fremgår af mailen fra Christoffer Guldbrandsen forud for interviewet. Her hedder det bl.a.:

”Vi anmoder hermed som aftalt om et interview med Forsvarschefen om den danske specialstyrkes indsats i Afghanistan i forbindelse med Operation Enduring Freedom. De temaer vi gerne vil berøre i interviewet er som følger:”.

Herefter følger en kortfattet række stikord. I ottende linje står der:

”Tolke-sagen. Rygter om mishandlinger. Reaktioner herpå.”

Min kommentar:

I filmen falder ordene således i den gengivne del af interviewet:

Guldbrandsen: Er der på noget tidspunkt nogen soldater, der til dig har fortalt om - at de har hørt om eller observeret mishandlinger eller anden form for overgreb? 

Helsø: ”Jeg har ikke fra rapporter, og heller ikke fra gossip med de mennesker jeg har talt med, efter at de er kommet hjem, hørt noget om, at der er foretaget overgreb fra amerikanske styrker. Og det gør mig egentlig godt.”

Det fremgår af forsvarets oplysninger, at forsvarschefen tidligere samme år havde haft et personligt møde med tolken, som han efterfølgende refererede overfor Forsvarets Auditørkorps. 

Den ovenfor citerede del af interviewet indledes med en speak: ”Da jeg efterfølgende spørger Jesper Helsø, svigter hukommelsen.”

Helsø afsluttede i øvrigt interviewet netop efter sit ovenfor citerede svar.

Da Jesper Helsø selv udtaler sig kategorisk - og da problematikken omkring tolken er fremhævet meget klart i briefingen forud for interviewet - er det forsvarligt at gengive det, som det sker i filmen.

DR har ikke modtaget nogen klage fra Jesper Helsø.

Har DR samarbejdet med Enhedslisten om at lave filmen?

Kritikken:

En artikel i Nyhedsavisen den 30. januar hævder, at filmen skulle udspringe af og basere sig på et samarbejde mellem Enhedslisten og Christoffer Guldbrandsen. 

”Danmarks Radio har samarbejdet med den yderste venstrefløj i forbindelse med dokumentarfilmen 'Den hemmelige krig'. Nyhedsavisen kan i dag løfte sløret for et samarbejde mellem Enhedslisten og instruktør Christoffer Guldbrandsen under forarbejdet til filmen, hvori det hævdes, at danske elitesoldater i Afghanistan har udleveret fanger til tortur”, skrev avisen og fortsatte:

 ”En gennemgang af sagen viser, at Enhedslisten har bistået Danmarks Radio med at forsøge at tvinge oplysninger ud af Forsvaret og Forsvarsministeriet. Blev Guldbrandsen nægtet adgang til hemmelige oplysninger, brugte Frank Aaen i flere tilfælde sin ret som medlem af Folketinget til at stille de samme spørgsmål.

Og da filmen oprindeligt skulle have premiere i november, var Enhedslisten klar med to forslag i Folketinget - blandt andet at trække danske soldater ud af Afghanistan. Men da filmens premiere blev udskudt, tog Enhedslisten pludseligt sine forslag af bordet”, stod der i Nyhedsavisen artikel. 

DRs svar:

Det er selvsagt ikke korrekt, at filmen skulle udspringe af et sådant samarbejde. Ideen til filmen udsprang af et forslag fra Michael Ulveman, der på daværende tidspunkt var chefredaktør for Dagbladenes Bureau.  Michael Ulveman skulle således selv deltage i tilblivelsen af projektet, men ophørte sin tilknytning da han tiltrådte som personlig rådgiver for statsminister Anders Fogh Rasmussen.

Under researchen til programmet talte journalisterne med en række soldater, jurister, politikere og organisationer - alt sammen kilder, som kunne bidrage til at tegne et billede af, hvad der er foregået i forbindelse med de politiske beslutninger og udmeldinger i forbindelse med den danske indsats i Afghanistan. Vi kan oplyse Nyhedsavisen om, at research er helt almindelig praksis i journalistisk arbejde.

Af politikere har vi har blandt andre talt med Peter Skaarup, Gitte Seeberg, Niels Helveg Petersen, Frank Aaen, Villy Søvndal, Per Kaalund, Naser Khader, Ulrik Kragh, Søren Gade, Jens Christian Lund, Helge Adam Møller, Mogens Lykketoft etc.

Kommentar:

Som det er fremgået af den seneste uges debat - og DRs svar - er der ikke noget usædvanligt i at journalister og politikere kommunikerer omkring spørgsmål i Folketinget mv. Det sker hver dag. 

For at dokumentere, at der her var tale om et usædvanligt samarbejde, har Nyhedsavisen henvist til Enhedslistens timing omkring to beslutningsforslag, som partiet skulle have anmodet om at få flyttet fordi filmens premiere blev udskudt. Påstanden hviler på en misforståelse. Beslutningsforslagene var oprindelig programsat til den 5. december - hvilket viste sig at være dagen efter filmens biograf-premiere. Behandlingen blev imidlertid udsat til foråret af den simple grund, at Folketingets dagsorden den pågældende dag var voldsomt presset. 

Nyhedsavisen har endvidere hævdet, at Enhedslisten fredag den 1. december stillede et spørgsmål om overholdelse af Geneve-konventionen i Afghanistan, som måtte bygge på oplysninger fra Christoffer Guldbrandsen. Den pågældende problematik var imidlertid omtalt i en artikel på forsiden af Politiken samme dag.

Den fremførte kritik bygger således på dette punkt på et tyndt og i hovedsagen urigtigt grundlag.

II. Lancering og foromtale

Temaer: Lancering af filmens hovedpointer gennem andre medier, kritik af debat på ulige vilkår, striden om ministerens adgang til at se filmen osv. 

Blev der lavet en urimelig udvælgelse af, hvem der fik vist filmen før premieren i tv?

Kritikken:

Forsvarsminister Søren Gade har siden den 1. december i klager og offentlige udtalelser kritiseret forløbet omkring lanceringen af filmen. Denne kritik er senere blevet fulgt op af andre politikere og debattører. Den 1. december skrev Søren Gade bl.a. til DRs ledelse:

“Jeg må på baggrund af mediebilledet konstatere, at adskillige medier og angiveligt den yderste venstrefløj har fået adgang til at se filmen, dele af filmen eller har fået adgang til det bagvedliggende materiale. Således kunne man endda i TV2-nyhederne i går se klip fra filmen.”

Senere samme dag skriver ministeren bl.a.:

“Danmarks Radio påpeger, at man har en fast praksis om ikke at vise programmer i sin helhed til medvirkende eller personer, der har en interesse i programmets indhold. Man vælger imidlertid at fremlægge dele af filmen og baggrundsmaterialet til udvalgte medier, uden at give den ansvarlige minister den samme mulighed, så man i det mindste kan forholde sig til de historier, som bringes i medierne. Det giver både historier i medierne torsdag og fredag, men vi har også fået utallige henvendelser fra medier, som har fået materiale, som de først bringer i weekenden. Man vælger altså specifikt at udsluse informationer til medierne, uden at man vil dele dette med undertegnede og dennes ministerium.”

DRs svar:

Det er sædvane, at ingen får mulighed til at se kritiske dokumentarprogrammer forud for visningen. Det har også været tilfældet i forbindelse med ”Den Hemmelige Krig.”  

Det er sædvane, at klip fra dokumentarprogrammer og baggrundsviden til dokumentarprogrammer bruges i pressedækningen forud for at programmet vises. I dette tilfælde har journalister på Jyllandsposten, Politiken og TV2 selv bedt tilrettelæggerne om at give dem baggrundsmateriale og klip. Det har de fået.   

Det er sædvane at store dokumentarfilm, som er produceret i samarbejde med DFI får premiere i biografen - ligesom det også var tilfældet med Lykketoft Finale. 

DR har Christoffer Guldbrandsens ord for, at ingen politikere har set filmen eller dele af filmen. Faktuelle oplysninger fra filmen er blevet forelagt i forbindelse med interview – på linje med hvad der skete i interviewene med Frank Lissner og Søren Gade.

Der har ikke været nogen aftale mellem Christoffer Guldbrandsen og DR om, at foromtale skulle godkendes af DR, og DR har hverken lod eller del i den foromtale, der var i Jyllandsposten, Politiken og TV2.

(Kilde: ”Spørgsmål og svar til Den hemmelige krig” fra dr.dk/hemmelig samt brevveksling mellem forsvarsminister Søren Gade og DRs ledelse mellem den 1. december 2006 og 4. januar 2007)

Min kommentar:

Den gradvise offentliggørelse (startende den 30.november om aftenen) betød, at DR udsatte sig selv for kritik for en debat på skæve vilkår. Der gik således fire dage fra udlevering af de første klip til TV 2 Nyhederne til biograf-visningen af hele dokumentaren for en bred kreds af særligt indbudte fra alle lejre. Tilsvarende gik der syv dage fra klippene blev udleveret til den første samlede visning på DR 2. Det var i begge tilfælde for lang tid i betragtning af den ophedede debat.

I DRs forsvar for forløbet henvises til flere sædvaner. Men her må konklusionen være, at de i så fald ikke er egnede til sager, hvor en film i den grad kommer i centrum af en intens politisk debat. Skal man fastholde princippet om ikke at vise de involverede en kritisk dokumentar før den offentliggøres, så er det ikke rimeligt med så lang en gradvis lancering.  

Forløbet var ikke kun problem for nogle politikere - også en del seere udtrykte ønske om at se filmen selv - i stedet for gennem i en hel uge at være henvist til at følge andres diskussion om den. 

Hvorfor havde forsvarsminister Søren Gade ikke mulighed for gennemsyn af filmen før den blev vist i tv?

Kritikken:

Udover den generelle kritik af lanceringsforløbet var forsvarsminister Søren Gade særlig vred over at han ikke selv fik stillet filmen til rådighed på et tidligt tidspunkt. Søren Gade skriver bl.a. til DRs ledelse den 1. december:
“Jeg finder det uheldigt, at informationerne fordeles selektivt på denne måde, og jeg skal derfor anmode om, at jeg i dag får stillet filmen til rådighed, så vi i ministeriet kan se, hvad det er, jeg som minister skal forholde mig til, så almenhedens interesse for at få afdækket sagen kan imødekommes.”

Mandag den 4. december skriver Gade bl.a.:

“Flere journalister fra DR-nyhederne har over for mig de seneste dage uafhængigt af hinanden givet udtryk for, at de aldrig i deres arbejde kunne forestille sig at forholde oplysninger fra en person, som man skal interviewe, med henblik på at skabe en nyhed. Det er klart den opfattelse, jeg har her. At nyheden skabes, uden på nogen måde at give mig og mit ministerium mulighed for at forholde os til oplysningerne. Det er højst kritisabelt.”

I forbindelse med indbydelse til biografforevisningen skriver Gade:

”At foreslå at involvere mig i Danmarks Radios mediecirkus omkring en privat forevisning i TV-Byen, hvor jeg allernådigst må medtage én rådgiver kort tid før en biografforestilling med de samlede danske medier tilstede er helt uantageligt. Det har jeg som minister ingen som helst intention om at involvere mig i. Særligt ikke efter den behandling, som Danmarks Radios ledelse har givet os i denne sag.”

DRs svar:

Det er som sagt almindelig praksis, at involverede parter/medvirkende i kritiske dokumentarprogrammer ikke på forhånd har mulighed for at se programmer inden de sendes i tv. Fordi der i dette tilfælde var tale om en visning i biografen (en almindelig praksis ved store dokumentarprogrammer med DFI-støtte) fik forsvarsminister Søren Gade tilbudt at se filmen umiddelbart inden biografvisningen. Det tilbud ønskede forsvarsministeren ikke at benytte sig af. Efter biografpremieren fik forsvarsminister Søren Gade ved flere lejligheder tilbudt at se filmen i DR eller i ministeriet - eller (i forbindelse med tilbud om at deltage i Debatten på DR2) at få en DVD sendt ud, fire timer inden eventuel medvirken i programmet. 

Christoffer Guldbrandsen understreger samtidig overfor DR, at dokumentarprogrammet ikke indeholder oplysninger, som Forsvarsministeriet ikke allerede har eller kunne få adgang til.

Min kommentar:   
DR afviste i starten at udlevere forsvarsministeren en kopi med henvisning til de sædvanlige argumenter mod at forhåndsudlevere udsendelser til de involverede. Det er da også af mange grunde uhensigtsmæssigt, hvis der cirkulerer kopier af en sådan udsendelse før den offentliggøres. I stedet tilbød man ministeren forskellige muligheder for forevisning - første gang i DR Byen mandag den 4. december kl. 16.

Først tirsdag den 5. december får Søren Gade - i følge mediedirektør Lars Grarups redegørelse - et helt åbent tilbud om at få forevist filmen ”i Forsvarsministeriet eller i DR Byen på det tidspunkt, der måtte passe ham”. Dette tilbud blev givet af programmet ”Debatten”, i forbindelse med en invitation til at deltage i en diskussion om dokumentaren.

En offentlig debat med Søren Gade som den angrebne part havde på det tidspunkt kørt i fem dage - igangsat af udleveringen af klippene den 30. november.
Onsdag den 6. december modtog Søren Gade et tilbud om at få udleveret en kopi af udsendelsen, før han i givet fald skulle deltage i ”Debatten” på DR2 dagen efter. I følge DRs oplysninger var tilbuddet til ministeren, at han kunne få kopien fire timer før optagelsen. Søren Gade udtaler i Jyllands-Posten (den 8. december) at tilbuddet kun indebar, at han kunne få udsendelsen udleveret 2 timer før debatten. 

Uagtet at forsvarsminister Søren Gade længe må have haft en særdeles grundig viden om indholdet i ”Den hemmelige krig” - og uagtet af han fik flere visningstilbud - var det uklogt, at DR ikke tidligere i forløbet gav Søren Gade et helt åbent tilbud om at få forevist dokumentaren i ministeriet eller i DR Byen. 

Den 1. december kunne et sådant åbent tilbud været givet - med løfte om forevisning så snart dokumentaren var færdigredigeret i en version der kunne vises (hvad den var den 4. december). Et sådant tilsagn kunne være givet uden at kompromittere DRs redaktionelle principper.

Hvorfor er der givet modstridende oplysninger om hvornår filmen var færdig?

Hvordan kunne DR2-redaktøren indstille filmen til Cavling?

Kritikken:

Søren Gade har kritiseret DRs oplysninger om filmens færdiggørelse - herunder at DR i diskussionen oplyste, at “.... faktum er, at Danmarks Radio ikke har været i besiddelse af den færdige film før mandag aften, kl. 19.00”. 

På den baggrund undrer Søren Gade sig over, at han havde fået tilbudt en forevisning samme dag kl. 16.00. Endvidere undrer ministeren sig over, hvordan DR2-chef Gitte Rabøl kunne indstille en ufærdig film til Cavling-prisen.

DRs svar:

Den version, DR kunne have vist mandag den 4. december 2006 kl. 16 var en ufærdig version. End ikke den version, der blev vist i Grand samme aften var helt færdigbearbejdet til tv-visning – om end færdigredigeret. At DR2-chef Gitte Rabøl kunne indstille filmen til Cavling-prisen før den var færdig, skyldtes en særlig aftale med Cavling-komiteen. Filmen har været forelagt DR2-chefen i foreløbige versioner – først søndag aften den 3. december så hun den færdigklippede film – dog uden endelig speak

Min kommentar:

Forvirringen omkring tidsoplysningerne må være afklaret med DRs svar. Men oplysningerne bekræfter, at forløbet har været ganske hektisk og at markedsføring blev sat i gang meget tidligt i forhold til filmens færdiggørelse.
Er Søren Gade blevet behandlet dårligere end Mogens Lykketoft og Anders Fogh Rasmussen blev?

Kritikken:

Søren Gade har anfægtet DRs udsagn om, at ingen som udgangspunkt får mulighed for at se programmer forud for visning. Gade pointerer således, at han ved det ikke var tilfældet for statsminister Anders Fogh Rasmussen (i forbindelse med ”Fogh bag facaden”) og for Mogens Lykketoft (i forbindelse med ”Lykketoft Finale”). Han henviser til, at de to nævnte film også var lavet af Christoffer Guldbrandsen.

DRs svar:

De to pågældende film var af en anden karaktér. Her var det fra start aftalt med de centrale medvirkende, at de skulle se filmen inden offentliggørelse. Det gælder uden undtagelse, at de medvirkende i kritiske dokumentarudsendelser ikke får adgang hertil. 

Min kommentar:
Jeg er enig i, at der er tale om tre meget forskellige situationer - og meget forskellige genrer. F.eks. var ”Fogh bag facaden” en observerende dokumentarfilm som normalt ikke kan blive til uden hovedpersonens accept og omfattende deltagelse og som i dette tilfælde omfattede filmoptagelser fra fortrolige, interne møder mv. og en særlig aftale om forudgående visning.
III. Filmens billedbrug mv.

Temaer: Er filmens brug af billeder manipulerende, hvordan indgår historien om den døde fange osv.

Hvorfor vises billeder, som viser alt muligt andet end Kandahar Air Field?
Kritikken:

Blandt andre forsvarsminister Søren Gade har kritiseret, at der undervejs i filmen vises billeder, som viser alt muligt andet end Kandahar Air Field?

(Kilde: F.eks. i indlæg i De Bergske Blade den 8. december 2006).

Svar: 

Christoffer Guldbrandsen oplyser, at levende billeder af Kandahar-lejren fra 2002 ikke er tilgængelige. Det er almindelig praksis, at man i dokumentarfilm anvender illustrerende billeder. Billederne af danske styrker er stillet til rådighed af Forsvaret med henblik på anvendelse i filmen. Billederne indgår ikke i nogen form for argumentation ej heller som dokumentation.

Min kommentar: 

Brugen af billeder følger ganske rigtigt almindelig praksis, men netop i en film som denne ville det være en fordel med mere præcise angivelser af, hvor de forskellige billedsekvenser stammer fra. Filmen rummer mange dramaturgiske greb - og som seer må man ind imellem spørge sig selv, hvad der er autentiske billeder fra de omtalte begivenheder, og hvad der er arkivbilleder mv. Det ville være forvirrende og fremmed for genren at angive det fyldestgørende gennem hele filmen, men der kunne være givet flere oplysninger, ligesom den veludbyggede hjemmeside med fordel kunne rumme en liste over, hvor billederne i hovedsagen stammede fra. 
Hvorfor vises der en række billeder fra 2006 i filmen ”Den Hemmelige Krig”?

Kritikken:

Nyhedsavisen har i flere artikler hæftet sig ved, at TV-Avisen og dokumentaren ”Den Hemmelige Krig” bringer en række billeder af soldater med flag på skuldrene, hvilket giver seerne det indtryk, at påstandene om at soldaterne (de kunne jo genkendes på flagene) faktisk afleverede flere fanger end officielt oplyst, er sande. Det nævnes ikke at soldaterne på billederne, der er optaget af Forsvaret selv, er ”almindelige” soldater – ikke elitetropper - der gjorde tjeneste et andet sted i Afghanistan, ikke i 2002, men i 2006, fremhæver Nyhedsavisen. 

Svar:

Der findes selvsagt ingen tilgængelige optagelser af specialstyrkernes hemmelige operationer i Afghanistan 2002. I filmen ”Den hemmelige krig” anvendes en række illustrerende billeder optaget i Afghanistan 2006. Disse billeder er som nævnt stillet til rådighed af Forsvaret selv. Alle disse optagelser er anonymiseret. Forsvaret var bekendt med, at de skulle anvendes i filmen. 
Min kommentar:

Da filmen blev lavet, var det svært at forudse den efterfølgende erklæringsstrid om flagene og der er ikke belæg for at tale om en manipulatorisk hensigt. Men i betragtning af den omfattende debat, ville det klart have været en fordel, hvis der fra starten var givet flere oplysninger om billederne (jf. kommentaren til det foregående punkt.).

Hvorfor bruges sagen om den døde fange som finder sted efter at de danske specialstyrker var taget hjem?
Kritikken:

Blandt andre forsvarsminister Søren Gade har kritiseret, at der i filmen indgår ”en følelsesladet episode om mishandling, som ligger langt efter at de danske specialstyrker var taget hjem” (se f.eks. De Bergske Blade, den 8. december 2006).

DRs svar:

Som det fremgår tydeligt af filmen, indgår historien om mishandlingen af fangen - taxachaufføren Dilawar - fordi den viser en kulmination på en udvikling af de metoder, der bruges mod fangerne i de amerikanske fangelejre i Afghanistan (se f.eks. ”The Church Report", Office of the Secretary of Defence, 2005). Det siges udtrykkeligt i filmen, at det sker efter at danskerne er taget hjem: Den i filmen omtalte Dilawar dør således i december 2002. 

Det sker i Bagram-lejren nord for Kabul, der ligeledes blev anvendt af de danske specialstyrker i 2002. Der var dansk militærpersonel på basen fra september 2002 og tre måneder frem.

Min kommentar:

Oplægget til interviewet med den amerikanske fangevogter, der fortæller om Dilawars død, lyder således:

”Metoderne i de amerikanske fangelejre bliver stadig mere brutale efter at danskerne er rejst hjem. Ved udgangen af 2002 er flere fanger døde i amerikansk varetægt. En af dem er den 22-årige taxachauffør Dilawar. På vej med tre passagerer bliver han stoppet ved en militær kontrolpost. I bagagerummet finder soldaterne en reservedel til en generator. Det vækker mistanke, og Dilawar og hans tre medpassagerer bliver tilbageholdt og overført til en amerikansk fangelejr. Willie Brand er en af de fangevogtere, der håndterer Dilawar.”

Historien om Dilawar er relevant for sammenhængen og finder sted samme år som de danske specialstyrker er i landet - og i en lejr de danske styrker også har haft forbindelse til. 

Den er derfor relevant for filmens problemstilling og historien er samtidig præsenteret redeligt.

Er interviewet med ”operatøren” manipuleret?

Kritikken: 

Nyhedsavisen har kritiseret et interview med en dansk jægersoldat, der var med til at tage fanger i 2002. Avisen mener, at det fremstår som om soldaten bekræfter, at der er taget langt flere fanger end oplyst. Den introducerende speak lyder: ”Aktionen natten til den 18. marts (2002) var langt fra den eneste, danske soldater gennemførte.”  Men soldaten – der i følge avisen var fundet af Forsvaret og optrådte efter godkendelse af Forsvaret – har kun kendskab til de to kendte episoder med 34 fanger, fremhæver avisen. Han udtaler sig alene generelt.

(Kilde: Nyhedsavisen 23. januar 2007)

DRs svar:

Operatøren "Peter" - der ønskede at være anonym - taler om antallet af fanger der kunne tages på en aktion: "... alt lige fra 1 til 100 personer". Han taler ikke om antallet af tilfangetagelser. Hans udtalelser tages ikke i filmen til indtægt for, at der var flere end de to oplyste tilfangetagelser.

Min kommentar:

Det knap et minut lange uddrag af interviewet med ”Peter” forløber således:

Peter: ”Jeg er operatør, så det vil sige, at jeg var den, der udførte den praktiske del af opgaven, hvis man kan sige det på den måde.”

Guldbrandsen: Og hvad kunne det være f.eks.?

Peter: ”Tilfangetagelse af højtstående al-Qaeda eller Taleban-personer”.

Guldbrandsen: Hvor mange fanger tog man typisk på sådan en operation?
Peter: ”Det kan jo være alt fra en person og op til hundrede personer for den sags skyld.”

Guldbrandsen: Har du selv afleveret fanger til amerikanerne?
Peter: ”Ja. Nu vil jeg sige ... nu kommer vi ind på noget, som er temmelig meget over mit niveau, så jeg vil helst ikke gå i detaljer. Jeg ved bare, at opgaven var at overlevere dem til amerikanerne.”

Så vidt den gengivne del af interviewet. Da operatørens udtalelser gengives i sammenhæng og da der ikke efterfølgende drages nogen konklusioner på basis af dem, er der ikke grundlag for at tale om manipulation. At Forsvaret havde accepteret at han udtalte sig er i sammenhængen irrelevant.

IV. De interviewede forhørslederes troværdighed

Tema: Står de amerikanske forhørsledere Chris Hogan og Ed Herman ved deres udtalelser? Er de troværdige? Har de ændret forklaring? Er specielt Chris Hogans udsagn om flag-mærkerne troværdigt?

Er Ed Herman fejlciteret i spørgsmålet om de danske styrkers rolle?

Kritikken:

Nyhedsavisen har i flere omgange anført, at tidl. forhørsleder Ed Hermans udtalelser i den ”Hemmelige Krig” er blevet misbrugt og fordrejet. Interviewet med Herman er i følge avisen klippet på en måde, så det ser ud som om han bekræfter, at han flere eller mange gange så danskerne aflevere fanger. Men Herman siger i følge Nyhedsavisen, at han med sikkerhed kun har hørt om, at danske soldater har afleveret fanger ved én lejlighed. Herman afviser, at han skulle have sagt, at de danske soldater ”rutinemæssigt” afleverede fanger. 
DRs svar:

Ed Herman fastholder, at han er citeret korrekt i filmen, og at han ikke har indvendinger overfor den omtalte speak. 

 

Min kommentar:

Det er ikke underligt, at Ed Herman overfor Nyhedsavisen afviser at have brugt udtrykket ”rutinemæssigt”. Det udtryk er i filmen alene i Christoffer Guldbrandsens speak (se mere herom i afsnit V) - det er ikke et citat fra Herman. 

At Herman således benægter selv at have sagt det, svækker i sagens natur ikke forhørslederens troværdighed.

Det Herman først og fremmest udtaler sig om i filmen, er de danske styrkers meget aktive rolle. Den fortæller han klart og engageret og anerkendende om. 

Han er efter Nyhedsavisens artikel meget omhyggeligt blevet forelagt alle de udtalelser, han kommer med i filmen - en for en. Han har uden tøven bekræftet dem alle. Han har heller ingen indvendinger mod speaken om, at der ”rutinemæssigt” blev afleveret fanger, da han ikke er den eneste kilde til udsagnet. Samtale herom mellem Christoffer Guldbrandsen og Ed Herman ligger på filmens website: www.dr.dk/hemmelig. 

Det fremgår klart af samtalen, at der ikke i filmen har været noget forsøg på at manipulere med Ed Hermans udtalelser.

Tilbage står, at Herman i sit interview med Nyhedsavisen - i følge en båndoptagelse avisen har rundsendt - modsiger sig selv på især et punkt.

I filmen fortæller han i umisforståelige vendinger om de danske styrkers meget aktive rolle:

”It was clear to us as interrogators that the Danish special forces were involved in actual raids in the countryside. This is very unusual. As far as I know, with the possible exception of the British forces, there were no other coalition partners there, who actually went out into the hard special forces’ work of going out into the countryside and bringing back suspected Taliban ringleaders and their associates.”

I det senere interview med Nyhedsavisen fremhæver han ikke længere de danske styrker for denne særlige rolle. Samtidig siger han tilsyneladende, at han kun husker et konkret tilfælde, hvor de danske styrker afleverede tilfangetagne. I filmen citeres han ikke for noget antal overleveringer - kun for ovennævnte om danskernes aktive rolle.

Det er mit indtryk, at Ed Herman - efter at have hørt om den opsigt sagen har vakt i Danmark - har bestræbt sig på at udtale sig mere forsigtigt, men at han stadig står fuldt ved det interview, han giver i filmen og som han i sidste uge bekræftede ord for ord.

Jeg har forelagt denne konklusion for Ed Herman og bedt om hans reaktion.
Er Chris Hogan fejlciteret i spørgsmålet om fangeoverleveringer?

Kritikken:

Nyhedsavisen har ligeledes påstået, at ledende forhørsleder Chris Hogans udtalelser i filmen var manipulerede og ukorrekt gengivet. Bl.a. har avisen henvist til, at Hogan ”kun” kan huske tre gange, hvor de danske styrker har overleveret fanger til amerikanerne og at han med ordet ”might” tog et generelt forbehold for sit udsagn.

DRs svar:

Chris Hogan fastholder overfor DR, at citaterne er korrekte og retvisende. Han gentog således i sidste uge overfor DR sin centrale udtalelse:

”In the time I was in Afghanistan, I remember the Danish troops bringing in or escorting in prisoners maybe five or six times.” 

Chris Hogan blev yderligere opfølgende adspurgt om sin brug af “might”:

- The word “might” does that relate to whether you have seen the Danish soldiers bringing in prisoners at all or the number of times you have seen it? 
Hogan svarede: “The number of times”. 

Min kommentar:

Hogan udtaler sig i filmen meget klart og omhyggeligt. Med hans seneste bekræftelse fremstår han fortsat som en relevant og troværdig kilde. Det svækkes ikke af, at han ikke konkret beskriver mere end tre tilfælde af fangeoverleveringer. 

 

Er ordet ”might” i forhørsleder Chris Hogans citat blevet gengivet i underteksterne?

Kritikken:

Nyhedsavisen har ligeledes kritiseret denne tekstning: ”Det særegne danske blev set på soldater, der afleverede fanger - fem-seks gange”. Lytter man efter, er hans ord på engelsk imidlertid anderledes. Her siger Hogan: ”The unique Danish flag might have been seen in the prison camp - bringing in prisoners - five, six times”. 
DRs svar:

Det er korrekt at ordet ”might” ikke er med i en af underteksterne - ordet fremgår imidlertid tydeligt af filmens lydspor. DR har erkendt, at det var uheldigt, at ordet ikke var med i oversættelsen, men understreget at det ikke ændrede ved indholdet. Underteksten vil blive rettet inden en eventuel genudsendelse. Det rokker imidlertid ikke ved indholdet i sætningen, som Chris Hogan efterfølgende har fastholdt og gentaget: Ordet ”might” relaterede til det præcise antal gange Chris Hogan havde set danskerne komme ind med fanger og ikke hvorvidt han havde set det overhovedet. 

Kommentar: 

Det pågældende udsagn fra den ledende forhørsleder var så væsentligt, at det med fordel kunne være fremhævet på en grafik med en fuldstændig oversættelse. Den almindelige tekstning må i sagens natur bruge en række forenklinger og forkortelser af hensyn til pladsen og læsehastigheden. Det er imidlertid malplaceret at tale om noget forsøg på manipulation alene fordi, at ordet ”might” er meget nemt at høre på lydsporet.

Hvorfor er endnu et af Hogans forbehold udeladt?

Kritikken:

Af et klip, der kan findes på hjemmesiden til filmen ”Den Hemmelige Krig” fremgår det, at Chris Hogan tager endnu et markant forbehold – der helt er klippet ud af filmen og TV-Avisens indslag, hævder Nyhedsavisen. 

Hogan siger: “The unique Danish flag - to be best of my recollection - might have, might have been seen in the prison camp - bringing in prisoners - five, six times”. Nyhedsavisen hævder, at den rigtige oversættelse således er: “Så vidt jeg husker, blev det særegne danske flag måske set (på soldater, der afleverede fanger), måske fem-seks gange.” 

DRs svar:

Filmens tilrettelægger Christoffer Guldbrandsen siger at han – efter at interviewet var gennemført – fik Hogans accept af citatet. Denne accept har Hogan igen bekræftet overfor DR efter Nyhedsavisens historie.

Min kommentar:

Det er i alle tilfælde ikke odiøst at spørge om, hvorvidt denne meget bløde formulering - ”to the best of my recollection” - må udelades.  

Er det nyt, at Chris Hogan afviser tortur i Kandahar?

Kritikken: 

”Nye oplysninger trækker nu tæppet væk under endnu en af de centrale påstande i DR-dokumentaren ”Den hemmelige krig ”, skrev Nyhedsavisen den 29. januar. Avisen citerer Hogan for at sige, at der ”aldrig - og jeg mener aldrig - foregik tortur eller overgreb.” 

DRs svar:

I dokumentarfilmen "Den Hemmelige Krig” udtaler tidligere forhørsleder Chris Hogan, at han ikke har erfaringer med tortur. Han siger følgende:

"I have been told that torture does not yield good information. Now - I have no experience with torture. But I can tell you that the more aggressive we were, the better information we got and the faster we got it. So my experience is contrary to the prevailing wisdom on the matter.”
Chris Hogan siger ligeledes i filmen:

"Interrogators are trained in the US army from the first day that they have to abide by the Geneva conventions. They beat into you metaphorically, this concept, that you can get in very, very serious trouble if you abuse a prisoner. And the rules were clear.  I think that those rules, the goalposts, were moved and interrogators no longer had this absolute. And when that goalpost shifted the behaviour shifted and what was tolerated shifted.”

Min kommentar: 

Der er intet nyt i Nyhedsavisens citater fra Chris Hogan. Som det fremgår, var Hogans afvisning vedr. tortur netop en klar del af det interview, der er med i filmen. Der er således ikke hold i Nyhedsavisens kritik.

Hvorfor spørges Hogan og Herman ikke om afhøringerne af de 31 fanger? 

Kritikken:

Forsvarsminister Søren Gade har kritiseret, at det ikke i filmen er oplyst, hvorvidt de to nævnte amerikanske forhørsledere havde nogen tilknytning til den i filmen beskrevne episode, hvor 31 afghanere overleveres.

(Kilde: Forsvarsminister Søren Gades indlæg i De Bergske Blade den 8. december 2006).

DRs svar:

Det fremgår tydeligt i filmen, at Chris Hogan og Ed Herman var forhørsledere i Kandahar lejren i den periode danskerne var i Afghanistan. Christoffer Guldbrandsen oplyser, at Ed Herman ikke havde nogen erindring om situationen, hvor danskerne havde pågrebet og udleveret 31 fanger. Chris Hogan var på orlov for at fejre Saint Patrick’s Day og var ikke i lejren de pågældende dage. Chris Hogan kom først tilbage, da fangerne var ved at blive løsladt og har ikke noget kendskab til, hvordan de måtte være blevet behandlet i lejren.

Min kommentar:

Det er forståeligt, at sådanne detaljer er udeladt.

Kan det overhovedet passe, at Hogan og Herman har set fangeoverleveringer?

Kritikken:

DRs påstand om, at de to forhørslederne med egne øjne så danskerne aflevere fanger, er næppe sand, hævder Nyhedsavisen.  Edward Herman siger til avisen, at der aldrig var direkte kontakt mellem forhørsledere og specialstyrker. Fangerne blev afleveret til militærpolitiet og derpå sendt til afhøring. Hans viden om danske soldater var, siger han selv, baseret på ”fornemmelser og rygter.”

(Kilde: Nyhedsavisens kritik-oversigt på avisen.dk)

DRs svar:

Chris Hogan var chef for de forhørsledere, der gjorde tjeneste om natten. Ifølge Chris Hogan blev han orienteret, når fanger var på vej til lejren, så han kunne forberede og iværksætte forhørsforløbene, mens fangerne endnu var præget af "Shock of capture". 

Ifølge Hogan var det i den forbindelse, at han overværede overdragelsen af fanger og den efterfølgende fangeregistrering. Chris Hogan er meget klar på, at han var vidne til dette (se eventuel www.dr.dk/hemmelig for en uddybende forklaring fra Chris Hogan).
Min kommentar:
Hogans bekræftede udsagn handler alene om at danskerne var set i ”....the prison camp bringing in prisoners....”. De varierende udlægninger af hvordan fangerne blev afleveret, giver ikke grundlag for at miskreditere Hogans udtalelser.

Svækker det Chris Hogans troværdighed, at han angiver at have set Dannebrog på de danske soldaters skuldre?

Kritikken:

Fra filmens første visning i DR2 udtrykte flere militærsagkyndige tvivl om Chris Hogans udsagn om, at han havde set Dannebrog på skuldrene på de danske soldater, der overleverede tilfangetagne eller tilbageholdte afghanere til de amerikanske styrker på Kandahar Air Field. Bl.a. Helge Adam Møller fremhævede, at specialtropper ikke bar flag under operationer og at man derfor ikke kunne fæstne lid til Hogan.

Svar:

Det står efterhånden klart, at der har været danske soldater i felten såvel med som uden Dannebrog på skulderen. Dermed kan spørgsmålet om de observerede flag ikke gøres til et bevis imod Chris Hogans troværdighed.

Min kommentar:

Den offentlige debat om de observerede flag har efterhånden fjernet sig meget langt fra filmens oprindelige sammenhæng (sagen er også omtalt i afsnit VII. om TV-Avisens dækning). 

V. Påstandene om udlevering og mishandling

Temaer: Er der dokumentation for filmens udsagn om mishandlinger etc.? Er det påvist, at der foregik flere fangeoverleveringer end oplyst af regeringen?  Er det rimeligt, at der i speaken tales om, at der ”rutinemæssigt” blev overleveret fanger? 

Er der dækning for at sige, at der rutinemæssigt blev udleveret fanger?

Kritikken:

I filmens speak siges det: ”Danskerne tog altså, i følge vores amerikanske kilder, rutinemæssigt fanger og udleverede dem til amerikanerne ...”. Denne konklusion er blevet kritiseret af blandt andre forsvarsminister Søren Gade: 

”Vi har gennemgået alle rapporter fra soldaterne igen. Samtlige rapporter er der fra januar 2002 til vi tager hjem i juni 2002, og der er ikke andre oplysninger om fanger”, siger ministeren til Politiken den 28. januar. 

Svar:

Filmen konkluderer ikke endeligt: Speaken lyder udtrykkeligt ”i følge vores amerikanske kilder”. De består dels af de navngivne kilder, der medvirker i filmen og på websitet, samt andre kilder blandt de amerikanske forhørsledere.
Min kommentar:

Filmen fremlægger på dette område en stribe stærke indicier - og supplerer med mange relevante dokumenter og klip på hjemmesiden. Set i forhold til de håndfaste beviser er det imidlertid en stramning at tale om, at der ”rutinemæssigt” blev udleveret fanger til amerikanerne. ”Jævnligt” havde måske set i bakspejlet været mere passende. Men væsentligt er det, at filmen sandsynliggør, at det er sket oftere end oplyst af myndighederne og at der dermed er god grund til at få forløbet belyst bedre og få fundet bortkomme dokumenter mv.
Hvad er dokumentationen for at der fandt fangemishandlinger sted

Kritikken: 

Nyhedsavisen har citeret filmens to amerikanske forhørsledere for, at de ikke kan bekræfte historierne om mishandlinger i lejren i Kandahar. Det får avisen til at konkludere ”tæppet” trækkes væk under ”endnu en af de centrale påstande” i filmen” (se også pkt. IV).

Kilde: Nyhedsavisen, den 29. januar 2007)

Svar:

Chris Hogan og Ed Herman udtaler sig som tidligere fremhævet ikke om de 31 i filmen. De to mener heller ikke, at der er tale om fangemishandlinger i lejren i den periode, de danske specialstyrker er udstationeret der. Kilden til mishandlingerne er således de pågældende afghanere selv suppleret med øjenvidnet - AP-journalisten Charles Hanley - samt udsagn fra anonyme danske soldater. Disse udsagn stemmer helt overens med en række andre rapporter om mishandlinger.

Min kommentar: 

Der fremlægges i filmen en række tegn på at der fandt fangemishandlinger sted i Kandahar ligesom det påvises, at mange fanger blev sendt videre til Guantanamo. De danske troppers overlevering af 31 afghanere til amerikanerne den 18. marts 2002 beskrives nøje ved hjælp af dokumenter, fotos og interviews med en række øjenvidner og direkte implicerede - herunder en amerikansk journalist fra AP. Den fremlagte dokumentation tyder på, at de 31 blev mishandlet. At det næppe var noget enkeltstående tilfælde bekræftes af beretninger fra førende menneskeretsorganisationer. Samtidig er det efter filmens premiere kommet frem, at ti amerikanske forhørsledere i edsvorne erklæringer har erkendt at de kendte til fangemishandlinger i Afghanistan i den samme periode.

Hvorfor oplyser filmen ikke at Pentagon afviser mishandling af de 31?

Kritikken:

Helge Adam Møller kritiserer, ”at filmen undlader at oplyse, at både Pentagon og det danske forsvar har bekræftet, at de personer, som de danske styrker tilbageholdt i marts 2002, blev frigivet inden for 48-72 timer, og at Pentagon ikke har modtaget nogen informationer om tortur eller mishandling af de tilbageholdte.”

DRs svar:

Helge Adam Møllers oplysninger er ikke dækkende, og det er blandt andet derfor, at de ikke er medtaget i filmen. Pentagon har efter henvendelse fra forsvarsminister Søren Gade meddelt den danske regering, at de amerikanske styrker i Kandahar ikke har registreret hvilke nationers styrker, der udleverede fanger til den amerikanske lejr. Pentagon kan derfor ikke med sikkerhed fastslå, hvem de danske styrker har udleveret, hvor mange og hvad der efterfølgende er sket med disse. Desuden oplyser Pentagon, at man ikke har nogle oplysninger om en eventuel mishandling af 31 fanger overleveret den 18. marts 2002. Men TV2 har siden påvist, at det amerikanske udenrigsministerium havde oplysninger om mishandling af de 31 afghanske fanger. Og Politiken har siden dokumenteret, at også danske udenrigsministerium var i besiddelse af oplysninger om mishandling af de 31 afghanske fanger der blev overdraget den 18. marts 2002. 

Min kommentar:

Det afgørende i sammenhængen må være, at det i udsendelsen oplyses, at de 34 efterfølgende er blevet frigivet i Afghanistan og at ministeren ikke har modtaget nogen informationer om mishandlinger fra amerikanerne.

Blev næsten alle fanger sendt videre til Guantanamo?

Kritikken:

I speaken hedder det: ”I de første tre måneder danskerne var i Afghanistan blev næsten alle fanger sendt til Guantanamo". Bl.a. Nyhedsavisen har kritiseret dette udsagn. Begrundelsen er, at der i så fald ikke ville være plads på Guantanamo.

DRs svar:

Dokumentationen er udsagn fra Chris Hogan og en anden forhørsleder, Patrick Harris (der ikke optræder i selve filmen). Der er ydermere en tredje forhørsleder der ligeledes bekræfter deres udlægning, men som ikke ønsker at stå frem.

Min kommentar: 

Selvom der er dækning for formuleringen, havde det være bedre, hvis antallet af overførslerne af fanger til Guantanamo var blevet omtalt med større vægt på usikkerheden i skønnet.
VI. Konventionerne, oplysningerne til Folketinget mv.

Temaer: Hvor vidtgående var "Military Order”? Hvad er dokumentationen for formuleringerne om konventionsbrud? Advarede Udenrigsministeriet?  Blev Folketinget informeret ordentligt? Blev Frank Lissner udsat for et unfair spørgsmål om ministerens oplysninger til Folketinget?
Hvorfor benægter filmen, at fanger vil blive behandlet efter konventionens principper?

Kritikken:

Blandt andre Helge Adam Møller har kritiseret filmens omtale af Geneve-konventionens status i krigen i Afghanistan. Han mener, at det flere gange i filmen fastslås som en ubestridelig kendsgerning, at den amerikanske regering har besluttet, at eventuelt tilfangetagne eller tilbageholdte i Afghanistan ikke skal behandles humant og ikke i overensstemmelse med Geneve-konventionernes principper. Helge Adam Møller fremhæver, at dette ikke er en kendsgerning. Han henviser bl.a. til et memorandum udsendt fra Det Hvide Hus den 7. februar 2002 under overskriften “Human treatment of al -Qaida and Taliban Detainees”. Heri fastslås det, at terrorister – uagtet at USA ikke finder, at de rent juridisk er omfattet af Geneve-konventionerne – skal behandles humant og i overensstemmelse med principperne i Geneve-konventionerne. Det er den formulering, den danske regering henholder sig til. Ovennævnte memorandum får ICRC (Den internationale Røde Kors Komité i Geneve) til at hilse det velkomment, at USA vil leve op til konventionerne, også i forbindelse med kam​pen mod terror i Afghanistan, fremhæver Helge Adam Møller. 

DRs svar:

Det er ikke filmens påstand, at det er besluttet ikke at behandle fangerne humant.

Det er derimod filmens udgangspunkt, at fangerne med den amerikanske beslutning mistede en række væsentlige retsikkerhedsgarantier som beskrevet i Geneve-konventionens artikel 3. Vigtigst var retten til at blive løsladt efter kamphandlingernes ophør. Fangerne kunne nu - som speaken fremhæver - tilbageholdes på ubestemt tid uden at det kunne gøres gældende, at dette var i strid med de tilbageholdtes retskrav.  Den amerikanske præsident havde ydermere den 13. november 2001 udstedt den såkaldte ”Military Order”, i henhold til hvilken internationale terrorister kunne retsforfølges ved særlige militære domstole, hvor de normale retsprincipper og bevisregler i amerikansk ret ikke skulle gælde. De tiltalte kunne således anholdes på et relativt løst og arbitrært grundlag uden ret til at blive oplyst om dette grundlag, og de kunne varetægtsfængsles på ubestemt tid. De kunne kun få beskikket forsvarere, der på forhånd var godkendt af domstolene, og forsvarerne havde ikke adgang til alle beviser i sagen.  Med den amerikanske Præsidents memorandum af 7. februar 2002 blev denne "Military Order" yderst relevant for de tilbageholdte. Da disse nu ikke fik status som krigsfanger, ville de således kunne retsforfølges som " terrorister" under bestemmelserne fastsat i "Military Order" og idømmes dødsstraf. Ydermere besluttede det amerikanske forsvarsministerium i december 2002 at tillade en lang række afhøringsmetoder på Guantanamo - metoder der ligger udenfor Geneve-konventionens rammer. Filmens kilder i denne folkeretslige sammenhæng er primært Frederik Harhoff og Jens Elo Rytter.

Min kommentar:

Det er en relevant diskussion filmen lægger op til på dette område. Med filmens interviews og de mange dokumenter og klip på udsendelsens website er der samlet et stort materiale til at belyse det pres, som Geneve-konventionen er kommet under i forbindelse med den erklærede krig mod terror. De sammenfatninger, der foretages i udsendelsens speak, er afstemt efter fortolkningerne fra de juridiske eksperter - herunder professor Frederik Harhoff, dommer ved FNs krigsforbrydertribunal.  

Filmen sætter især tingene på spidsen i en provokerende speak: Om fangerne fra Afghanistan hedder det: ”De kan nu tilbageholdes på ubestemt tid, udsættes for umenneskelige afhøringsmetoder og dømmes til døden”. 

Der kan argumenteres for udsagnet i kraft af bl.a. ”Military Order” og den afgørende svækkelse i de retsgarantier, som ellers skulle ligge i konventionerne. Udviklingen siden 2002 har med tidsubestemte tilbageholdelser og forsøg på at lave nye domstolssystemer bekræftet bekymringerne. Men den meget absolutte ”worst case”-formulering fremmer næppe forståelsen. Selvom man således kan diskutere speakens vidtgående formulering, er det i en dokumentar af denne type helt relevant at forholde sig kritisk til regeringens afvisning af problemet med at overholde konventionen.  

Lægger filmen op til, at der skal rejses rigsretssag?

Kritikken:

I den offentlige debat om filmen har flere udtrykt undren over, at der tales om grundlag for rejse rigsretssag, selvom det ikke foreligger beviser for misinformation af Folketinget.

DRs svar:

Det er en af de juridiske eksperter der interviewes i filmen - lektor Jens Elo Rytter - der mener, at der kan være grundlag for at rejse en rigsretsag. 

Min kommentar:

Uagtet at Jens Elo Rytter i filmen står alene med sin vurdering argumenterer han sammenhængende for sit synspunkt. Det er derfor forsvarligt at tage interviewet med i filmen. 

Stemte forsvarsminister Søren Gades svar til Folketinget med udtalelserne fra Frank Lissner?

Kritikken:

Christoffer Guldbrandsen interviewer i filmen Frank Lissner, der var Jægerkorpsets chef under udsendelsen til Afghanistan i 2002. Lissner fortæller om, hvordan de danske soldater havde instrukser om at registrere og sikre identifikation af tilbageholdte eller fanger. Herefter siger Christoffer Guldbrandsen: ”Altså, det du fortæller i dag, det er helt nyt. Forsvarsministeren har besvaret et § 20-spørgsmål til Folketinget, hvor han siger, at danskerne slet ikke har tilbageholdt nogen.”

Flere kritikere - herunder Helge Adam Møller og Søren Gade - har imidlertid hævdet, at Christoffer Guldbrandsens udlægning af Søren Gades svar var ukorrekt og direkte misvisende, og at det har den filmiske effekt, at Jægerkorpsets chef fremstår usikker og fam​lende. Søren Gades svar til Folketinget den 27. maj 2004 lyder ordret: "Forsvarskommandoen har oplyst, at de danske styrker ikke har taget krigsfanger i Afghani​stan. Danske styrker i Afghanistan har i samarbejde med amerikanske styrker været med til at tilbageholde 34 personer. Alle disse 34 personer er efterfølgende blevet frigivet i Afgha​nistan."

DRs svar: 

Da Frank Lissner den 8. september 2005 blev interviewet, var det på grundlag af følgende viden: Dels det ordrette svar til Folketinget og dels en redegørelse fra den embedsmand, der havde udarbejdet besvarelsen, Birgitte Juul, som fastslog at danske styrker ikke fysisk havde tilbageholdt personer i Afghanistan. Det var baggrunden for spørgsmålet til Frank Lissner og dette fremgår også klart af filmen. 

Efter interviewet med Frank Lissner, reviderede Forsvarsministeriet deres svar og i januar 2006 kommer forsvarsministerens endelige præcisering, da det er kommet til ministeriets kendskab, at det nu kan dokumenteres, at samtlige 31 fanger er pågrebet af danske styrker. Christoffer Guldbrandsen tilbød forsvarsminister Søren Gade et opfølgende interview, hvor han kunne redegøre for sine skiftende forklaringer om hvad paragraf 20 besvarelsen betød, men dette blev afvist af Søren Gade.

Min kommentar:

Udgangspunktet for det første paragraf 20 spørgsmål var - i følge den kontorchef der havde skrevet svaret - at de danske styrker ikke fysisk havde tilbageholdt nogen og at der følgelig ikke havde fundet nogen fangeoverlevering sted. Da Guldbrandsen imidlertid kan dokumentere, at der faktisk fandt en fangeoverlevering sted i 2002, konkluderer filmen, at ministeren vildledte Folketinget den 27. maj 2004. Det er nemlig først senere, at ministeren klart erkender, at der har fundet en egentlig fangeoverlevering sted.

Selvom der kan argumenteres godt for filmens udlægning - og Guldbrandsens spørgsmål - er sondringen svær at forstå for seerne. Da Gades første svar er meget bredt formuleret fremstår pointen ikke særlig stærkt. Hele tolkningen af Søren Gades svar bliver for indviklet. I en speak siger Christoffer Guldbrandsen således: ”Forsvarsministeren har besvaret et paragraf 20 spørgsmål til Folketinget hvor han siger, at danskerne slet ikke har tilbageholdt nogen”. På basis af Birgitte Juuls oprindelige udlægning, er speaken ikke usand. Men det er utilfredsstillende forklaret. Sagen fremstår alt for svagt. Det bliver for kludret.

Advarede Udenrigsministeriet om, at en fravigelse af Geneve-konventionens regler ville være i strid med at Danmarks deltagelse i krigen?

Kritikken:

Bl.a. Nyhedsavisen har kritiseret en formulering om, at en fax fra Udenrigsministeriet til Statsministeriet om USAs nytolkning af Geneve-konventionen kan omfattes som en advarsel.

DRs svar: 

I filmen ”Den hemmelige krig” fremlægges et dokument udfærdiget af Udenrigsministeriet. Af dokumentet fremgår det, at det er skrevet som reaktion på en udmelding fra USA’s daværende forsvarsminister Donald Rumsfeld. Af dokumentet fremgår at ”ifølge pressen nægter USA, at betegne fangerne som krigsfanger og dermed også at give dem krigsfangestatus i henhold til den humanitære folkeret”. I dokumentet fremgår det også, at Udenrigsministeriets egne jurister vurderede, at fangerne fra Afghanistan havde krav på beskyttelse efter Geneve-konventionerne.
I dokumentet anfører Udenrigsministeriet, at en af forudsætningerne for Danmarks deltagelse i krigen i Afghanistan er, at alle koalitionslandene overholder Geneve-konventionernes regler og at ”danske såvel som andre kombattanter” er beskyttet af disse.  Deri består Udenrigsministeriets advarsel. (Læs dokumentet i sin helhed på dr.dk/hemmelig).

Min kommentar:

At betegne den pågældende fax som en advarsel må ligge inden for den redaktionelle fortolkningsret, når et sådant dokument skal refereres og sammenfattes.  

Var der åbenhed om den amerikanske tolkning af Geneve-konventionerne?
Kritikken:

Bl.a. Helge Adam Møller har kritiseret, at filmen ikke omtaler, at Folketingets allerede 

i ugerne umiddelbart før, de danske jægersoldater blev "sendt på Taliban-jagt" i Afghanistan, i fuld åbenhed diskuterede den amerikanske fortolkning af Geneve-konventionerne. Dette skete blandt andet i Folketingets offentlige spørgetid tirsdag den 22. januar 2002 og igen onsdag den 30. januar 2002 som ek​sempelvis beskrevet i Berlingske Tidende fredag den 8. december dette år, fremhæver Helge Adam Møller. På den baggrund finder han det urimeligt at tale om, at Folketinget ikke var informeret om den amerikanske kursændring.

DRs svar:

De danske specialstyrker ankom til Kandahar 10. januar 2002. Debatterne i Folketinget fandt sted 22. januar og 30. januar. Der er altså ikke tale om, at disse drøftelser fandt sted i ugerne før ”de danske jægersoldater blev sendt på Taliban jagt”. 

Det er korrekt, at Morten Østergaard (RV) den 24. januar 2002 og Holger K. Nielsen (SF) den 30. januar 2002 stillede spørgsmål til regeringen om USAs fortolkning af Folkeretten herunder Geneve-konventionerne. Dette skete på foranledning af udtalelser fra et pressemøde i Pentagon, hvor den amerikanske forsvarsminister Donald Rumsfeld den 11. januar 2002 havde givet udtryk for reservationer omkring, hvilke retsgarantier fanger pågrebet i Afghanistan havde krav på. 

Folketinget var på dette tidspunkt ikke blevet oplyst af regeringen om, at de danske specialstyrker var udstyret med direktiv om at udlevere deres fanger til USA. Ej heller var Folketinget blevet oplyst om, at dette kunne finde sted uden nogen form for garantier for, at fanger pågrebet af danske styrker ikke ville blive sendt videre til Guantanamo, tilbageholdt på ubestemt tid eller idømt dødsstraf.  Ingen af de to spørgsmål fra oppositionen forholder sig således til de danske specialstyrkers indsats i Afghanistan, og disses forhold blev ikke debatteret i denne sammenhæng.  

Min kommentar:

At relaterede spørgsmål løbende rejses i Folketinget afspejles flere gange under vejs i filmen - bl.a. i forbindelse med videregivelsen af statsministerens konsistente svar. Det udsendelsen hævder, er således, at Folketinget ikke i 2002 var orienteret om instruksen med at overlevere tilfangetagne til USA. 
VII. TV-Avisens opfølgende dækning i januar 2007

Temaer: Søren Gades klager over TV-Avisen fra den 18. januar 2007. Erklæringskrigen om flagene. TV-Avisens brug af klip fra ”Den Hemmelige Krig” mv.

Hvorfor bruger TV-Avisen dækbilleder fra 2006 til at beskrive forhold i 2002

Kritikken:

Forsvarsminister Søren Gade kritiserer, at der bruges dækbilleder, som viser soldater med flag på uniformen og forsvarets køretøjer med flag, uden at oplyse seerne om, at billederne stammer fra operationer i 2006 i Afghanistan, og på ingen måde har relation til den omtalte specialstyrke operation i 2002.”

DR's svar:

Det er korrekt, at TV-Avisen i det omtalte indslag den 18. januar 2007 bragte billeder, der viser Dannebrog på soldaternes skuldre. Billederne stammer fra dokumentarfilmen ”Den Hemmelige Krig” og er såkaldte genrebilleder udsendt af Forsvaret. Det burde være fremgået af indslaget, hvor billederne stammede fra og hvornår de var optaget, og at de ikke viser danske soldater i Afghanistan i 2002. TV-Avisen bragte derfor den 25. januar kl. 18.30 en rettelse af dette forhold, og har også forklaret og beklaget denne fejl i den redegørelse, vi har lagt på dr.dk/tva. Heraf fremgår, at TV AVISEN fredag den 19. januar sendte endnu et indslag om flagproblematikken. Her blev vist billeder af danske elitestyrker med flag på skulderen i felten i Afghanistan i 2002.

Min kommentar:

Det var godt fejlen blev rettet - men den slags simple fejl bør kunne rettes hurtigere end en uge.

Hvorfor citerede TV-Avisen kun første halvdel af forsvarsministerens svar til Folketinget?

Kritikken:

I samme indslag kritiserer forsvarsministeren, at TV-Avisen indleder udsendelsen med kun at bringe første del af hans svar til Folketinget (at soldaterne som udgangspunkt ikke havde flag på skulderen...), uden at nævne resten af svaret, hvor han tilkendegiver, at der kan have været soldater iblandt, som har haft nationalitetsmærker på skulderen. I hele indslaget fastholdes, at ministeren ikke mente, at soldaterne havde flag på skulderen. Søren Gade henviser her til, at han faktisk i anden del af sit svar til Folketinget klart tilkendegiver, at der kunne være tale om undtagelser.

DR's svar:

DR har svaret, at det afgørende spørgsmål i sagen er, hvorvidt de danske elitesoldater som udgangspunkt havde Dannebrog på uniformen og skriver videre:

”Du oplyser i dit svar til Folketinget, at det havde danske elitesoldater som udgangspunkt ikke. TV-Avisen kunne fremlægge vidneudsagn og fotodokumentation for det modsatte, nemlig at danske elitesoldater som udgangspunkt havde Dannebrog på uniformen. Hvorvidt, der kan være enkelte undtagelser for dette udgangspunkt, har vi vurderet, ikke var det afgørende i forhold til sagens kerne.”

Min kommentar:

Allerede i udtrykket ”som udgangspunkt” ligger, at der kan være undtagelser. Normalt ville det således være en acceptabel gengivelse ikke at medtage eftersætningen. I betragtning af den betydning den præcise formulering har i denne diskussion havde det været bedre at citere både hovedregel og forbehold. Det skete da også allerede i TV-Avisens 21-udsendelse dagen efter - den 19. januar - hvor Gade selv udtaler sig: ”Normalt bruger man ikke skuldermærke med Dannebrog, når man er uden for lejren, men jeg kan ikke afvise, at enkelte soldater har brugt et skuldermærke”. 
I den forstand må ministerens klage af 24. januar således siges at være forældet.

Har TV-Avisen taget fejl vedr. regeringens information til Folketinget om de overleverede fanger?

Kritikken:

Forsvarsministeren kritiserer ligeledes, at TV-Avisen i det omtalte indslag hævder, at regeringen først efter filmen har “indrømmet”, at man ved to lejligheder havde overleveret fanger til amerikanerne. Ministeren henviser til, at man allerede tilbage i september 2005 kunne læse på Forsvarskommandoens hjemmeside, at man havde tilbageholdt afghanere i to operationer.

DR's svar:

Det er korrekt, at der i indslaget, i forbindelse med omtale af dokumentarudsendelsen ”Den Hemmelige Krig”, siges: ”Den danske regering har efterfølgende indrømmet, at danskerne i to tilfælde udleverede fanger til amerikanerne.” Denne udtalelse bygger på gennemgang af en række svar fra forsvarsministeren til Folketinget. Ministeren har flere gange over for Folketinget svaret på, om Danmark har taget fanger i Afghanistan.

Det oprindelige svar afgivet den 27. maj 2004 har følgende ordlyd: ”Forsvarskommandoen har oplyst, at de danske styrker ikke har taget krigsfanger i Afghanistan. Danske styrker i Afghanistan har i samarbejde med amerikanske styrker været med til at tilbageholde 34 personer. Alle disse 34 personer er efterfølgende blevet frigivet i Afghanistan. 

I "Notat til Udenrigspolitisk Nævn af 13. september 2005" hvor besvarelsen præciseres, fremgår der ingen oplysninger om, at de danske styrker skulle have overdraget fanger til de amerikanske myndigheder.

I "præcisering af paragraf 20 spørgsmål 3926 af 19. jan. 2006" indgår følgende citat: "De pågældende blev efter endt udspørgen hos amerikanerne frigivet, idet de ikke fandtes at tilhøre eller sympatisere med Taliban. Forsvarskommandoen har oplyst, at de tilfangetagne blev frigivet dagen efter tilbageholdelsen." 

Dette svar kan heller ikke siges at indeholde information om, at der i folkeretlig forstand har fundet en overdragelse af de 34 fanger sted til amerikanerne.

Der er ingen information i de ovennævnte svar, der fastslår, at danske styrker har overdraget fanger til amerikanske styrker, selvom der bliver spurgt direkte til dette. 

TV-Avisen har imidlertid efterfølgende gennemgået folketingsdebatter, der omhandler dette emne og fundet frem til en debat den 17/5 2006. Her anfører forsvarsminister Søren Gade netop, at de 34 personer, som danske styrker havde tilbageholdt var blevet overdraget til amerikanerne. DR skriver i svaret til forsvarsministeren:

”TV-Avisen var ikke opmærksom på denne debat og skal beklage, at vi ikke havde kendskab til denne. Denne fejl er blevet rettet i TV-Avisen den 25. januar kl. 18.30.”

Min kommentar:

Da netop dette tema spillede så stor en rolle i ”Den Hemmelige Krig” er fejlen særligt beklagelig. 

Hvorfor bruges et ”sandhedsvidne” som ikke var i Afghanistan i den pågældende periode?

Kritik:

Forsvarsministeren kritiserer videre, at man i det pågældende indslag lægger vægt på udtalelser fra en soldat (frømandssoldat Stefan Nonboe, red.) som først kom til Afghanistan i april måned 2002 og altså ikke har været i området dengang de to omtalte operationer blev gennemført i februar 2002 og marts 2002?

DR's svar:

Det siges i indslaget, at Stefan Nonboe var i Afghanistan i ”foråret 2002”. Stefan Nonboe udtaler sig ikke om de konkrete fangeudleveringer, men medvirker blot i indslaget med den oplysning, at han og de andre elitesoldater (frømandssoldater) havde Dannebrog på uniformerne, når de var i felten. 

Stefan Nonboe oplyser, at det var en stående ordre fra chefen for elitesoldaterne Frank Lissner. Derfor vurderede TV-Avisen, at Stefan Nonboes udsagn var væsentligt, selvom han ankom til Afghanistan en måned efter de fangeudleveringer, som du har oplyst om, fandt sted.

På hjemmesiden dr.dk/hemmelig, hvor der svares på spørgsmål til filmen, skriver TV-Avisens chef Henrik Keith Hansen således om sagen:

”Vores research tyder på, at en stor del af elitestyrkerne i udgangspunktet bar flag i felten. Det fortæller tre kilder til TV-Avisen, herunder en enkelt kilde der vil stå frem med navns nævnelse, Stefan Nonboe. Han oplyser, at han har talt med yderligere fire frømandssoldater, der alle bekræfter, at de bar flag i felten. Det tyder således på, at der var forskel på jægersoldater og frømandssoldater, idet vores research viser, at jægerne sandsynligvis ikke som hovedregel bar flag, mens frømændene i følge vores kilders udsagn gjorde det.

De danske elitesoldater gjorde tjeneste i Afghanistan fra januar-juni 2002. Tidligere frømand Stefan Nonboe gjorde tjeneste fra Afghanistan fra april-juni - også i felten. Stefan Nonboe oplyser i indslaget, at han og de andre elitesoldater (frømandssoldater) havde Dannebrog på uniformerne, når de var i felten. Stefan Nonboe oplyser, at det var en stående ordre fra chefen for elitesoldaterne Frank Lissner.

På et billede vist i TV-Avisen af Stefan Nonboe i en jeep er flaget på hans skulder ikke synligt. I følge Nonboe er det ret lille flag skjult af hans øvrige udstyr.

TV-Avisen har otte forskellige billeder af danske elitesoldater i felten i Afghanistan i 2002. På de billeder, hvor hele venstre skulder er synlig, ses Dannebrog.

En anden frømand - der ikke ønsker at stå frem - bekræfter over for TV AVISEN Stefan Nonboes oplysninger. Denne frømand deltog bl.a. i tilfangetagelsen af de 31 afghanere og oplyser, at elitesoldaterne havde Dannebrog på uniformerne under den og andre aktioner.

Den amerikanske officer Chris Hogan var forhørsleder på basen i Kandahar, hvorfra de danske elitesoldater opererede. Han bekræfter, at de danske elitesoldater havde Dannebrog på uniformerne.

Min kommentar: 

Der er ikke grund til at diskvalificere frømandens udsagn, fordi han først ankommer i april. Forhåbentlig kan den grundigere research nu slutte flag-diskussionen efter at de forenklede udsagn har vist sig ikke at være dækkende. 
Hvorfor brugte TV-Avisen ikke et interview med en bestemt patruljefører i sit indslag?

Kritikken:

”Forsvarsministeren kritiserer også, at TV-Avisen undlader at bringe et interview med den patruljefører, som rent faktisk var med i den operation, som omtales i Folketingets spørgsmål til ministeren, og som kunne oplyse, at hans soldater som hovedregel ikke havde flag på skulderen.

DR's svar:

I svaret til dette punkt skriver DR bl.a.:

”Her henviser du til Norman Kristiansen, som ganske rigtigt ikke medvirker i indslaget den 18.januar, men som til gengæld er med i TV-Avisens indslag om sagen den 19.januar kl. 21.00. Norman Kristiansen er altså blevet inddraget i TV-Avisens dækning af sagen. Han oplyser, at det ikke er normalprocedure for jægersoldater at have flag på. Men han oplyser yderligere over for TV-Avisen, at han ikke kan garantere, at enkelte jægersoldater ikke bar Dannebrog, og han fremhæver samtidig, at han ingen viden har om, hvorvidt frømandssoldaterne bar Dannebrog.”
Min kommentar:

Klagen handler her direkte om, hvem der efter ministerens mening bør medvirke i et indslag. Det er forhåbentligt ikke en klagetype, der breder sig.
Har TV-Avisen gengivet Chris Hogans udtalelse forkert?

Kritikken:

Søren Gade mener videre, at TV-Avisen i sin gengivelse af en amerikansk forhørsleders udtalelser om forholdene i 2002 helt udelader forhørslederens forbehold.

DR's svar:

DR har svaret, at det er korrekt at ordet ”might” ikke er med i en af underteksterne, selvom ordet fremgår tydeligt af filmens lydspor. Det rokker imidlertid ikke ved indholdet i sætningen, som Chris Hogan efterfølgende har fastholdt og gentaget. I TV AVISEN den 23. januar kl. 21.00 siger Hogan, at ordet ”might” relaterer til antallet af gange og ikke til, hvorvidt han overhovedet så danskerne aflevere fanger til amerikanerne. TV-Avisen beder ham gentage sætningen, hvorefter han siger: ”In the time I was in Afghanistan, I remember the Danish troops bringing in prisoners or escorting prisoners maybe 5 or 6 times”. Hogan fastholder med andre ord det, han siger i filmen.

Hogan siger videre, at han med sikkerhed ved, at danskerne afleverede fanger i lejren tre gange. Det er dels de to gange, som den danske regering erkender. Om den tredje gang fortæller Hogan, at han selv sammen med en kollega var gået ud på landingsområdet ved Kandahar Air Base. Han så 10-12 fanger blive eskorteret ind i lejren af danske og amerikanske soldater. Hans forklaring på, at han gætter på 5-6 gange selv om han med sikkerhed kun husker 3 gange, er, at han flere gange så de danske soldater i det såkaldte ”inprocessing område” - det område hvor alle fanger blev modtaget. Soldater havde kun adgang til dette område, hvis de havde været med på den mission, hvor fangerne var blevet taget. Han kendte de danske soldater på flagene, deres uniformer og udrustning og så hørte han dem tale dansk – hans daværende kæreste var dansk.

Min kommentar:

Jeg henviser til kommentarerne i afsnit IV.

Bilag 1
Krigen om troværdigheden

Af Jacob Mollerup, Lytternes og Seernes redaktør i DR

”Min klare opfattelse er, at Danmarks Radio har et meget, meget stort troværdighedsproblem i hele denne her sag”, sagde statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) til Berlingske Tidende torsdag den 25. januar 2007. 

Udfaldet er den foreløbige kulmination på den kritik, der i løbet af de seneste otte uger er blevet rettet mod dokumentarfilmen ”Den hemmelige krig” og TV Avisens følgende dækning. Regeringschefen understregede: ”...jeg jamrer ikke over, at både Danmarks Radio og andre er kritiske over for den til enhver tid siddende regering, for det er deres opgave...” 

Med andre ord: Det er måden, den er helt gal med. Den er ikke ”...balanceret og nuanceret og objektiv i sin måde at være kritisk på,” forklarede Anders Fogh. Han efterlyste på den baggrund, at Danmarks Radio ser kritisk på sig selv. 

Som DRs programchef for etik og klagesager er det en del af mit job at sikre, at DR forholder sig til seriøs kritik. I dagligdagen handler det mest om den kritik, der kommer fra andre end ministre - men jeg gør ikke forskel på folk. Det er min opgave at gå til generaldirektøren og DRs bestyrelse, hvis jeg mener, at DR er på afveje, når det gælder redelighed og troværdighed. 

Er DR så helt på afveje i denne sag? Nej, det mener jeg ikke. Og i hvert fald ikke i det omfang, statsministeren taler om. Påstandene om de lange rækker af faktuelle fejl holder ikke for en nærmere prøvelse. Det siger jeg ikke for at bortforklare de fejltrin, der har været. Der har bestemt været nogle undervejs - lige fra det særegne lanceringsforløb til et par upræcise formuleringer i selve dokumentaren - og et par fejl i den seneste uges omtale af diskussionerne i TV Avisen. Jeg skal komme tilbage til enkelthederne. Men fejlene og udeladelserne er ikke af en karaktér, der gør det berettiget at tale om hverken fusk eller grov manipulation.

I den hede debat om filmen har der været en tendens til at misbruge DRs indrømmelser af mindre fejl. ”DR erkender fusk”, hedder det efter en mindre rettelse om en tekstning. Det er vel den slags erfaringer, der har fået mange til at konkludere, at det er bedst at afvise enhver kritik. Men trods muligt misbrug af selv den mindste indrømmelse vil det i det lange løb give den højeste troværdighed, hvis man retter sine fejl. Det er ikke nogen tilfældighed, at nogle af verdens bedste aviser har modet til at bringe en lang daglig spalte med fejl og rettelser!

Der er mange detaljer i den aktuelle kritik af DR. Det flyver med flag, citater og påstande. Derfor er det relevant at minde om, hvad selve filmen - ”Den hemmelige krig” - faktisk handler om.

Den beskriver nogle af de problemer, som Danmark havnede midt i, efter at et stort flertal i Folketinget i december 2001 havde sagt ja til at sende danske specialtropper i kamp i Afghanistan. Dengang lovede den nytiltrådte regering, at Danmark og USA ville overholde Genéve-konventionerne. USA distancerede sig imidlertid allerede i starten af 2002 fra den fulde overholdelse af konventionerne. Det satte Danmark i en vanskelig situation. Dokumentarfilmen kaster et kritisk lys på, hvordan regeringen håndterede dette problem:

De danske specialstyrker blev i 2002 indkvarteret i Kandahar - tæt ved en meget omtalt amerikansk fangelejr. Dokumentaren sandsynliggør, at der fandt fangemishandlinger sted i Kandahar, og at mange fanger blev sendt videre til Guantanamo. De danske troppers overlevering af 31 afghanere til amerikanerne den 18. marts 2002 beskrives nøje ved hjælp af dokumenter, fotos og interviews med en række øjenvidner - herunder en amerikansk journalist fra AP. Den fremlagte dokumentation tyder på, at de 31 blev mishandlet. Det beskrives også, hvordan de danske myndigheder først gradvist giver fuld besked om, at der har været en egentlig overdragelse af fanger til amerikanerne. En ledende amerikansk forhørsleder omtaler samtidig flere fangeoverleveringer end dem, den danske regering har oplyst. Der leveres ingen fældende beviser herfor, men af filmen fremgår det, at forsvaret ikke er i besiddelse af den ellers meget omhyggelige registrering, der blev foretaget af samtlige danske fanger - og som kunne have afklaret dette væsentlige spørgsmål. Endelig refererer filmen et par juridiske eksperter, der er meget kritiske over for regeringens håndtering.

Hvis statsministeren mener, at enhver udsendelse i DR skal være ”balanceret og nuanceret” er det klart, at Christoffer Guldbrandsens film ikke kommer ind blandt favoritterne. Det er en film, der fra starten har sat sig for at være kritisk over for magthavernes forklaringer. Den pirker til det officielle glansbillede og prøver at komme ind bag facaden. Og den er i sit udgangspunkt skeptisk over for myndighederne. Netop den indstilling er der brug for i sager som denne, hvis man ikke vil nøjes med pressemeddelelserne og de officielle forklaringer.

Det kan ske, at den slags journalistik går galt i byen. At den ender med at tegne et falsk billede af virkeligheden - med overdreven og misforstået skepsis over for saglige og dygtige myndigheder. Men vi kan på ingen måde undvære de kritiske snushaner. Når de er gode, er de med til at gøre samfundet bedre. Og i det lange løb bliver myndigheder og regeringer og samfund bedre af at have dem rendende omkring. Statsministeren omtalte selv princippet meget flot i sin nytårstale den 1. januar 2006:

”Det er denne tradition for manglende autoritetstro, det er denne trang til at sætte spørgsmålstegn ved det bestående, det er denne tilbøjelighed til at sætte alt til kritisk debat, som har skabt fremskridtet i vores samfund.” 

Det var relevant og væsentligt, at der blev lavet en kritisk dokumentar om nogle af de centrale aspekter ved den danske krigsdeltagelse. Der har ikke været megen kritisk journalistik om Danmarks deltagelse i krigen i Afghanistan - og det gælder til en vis grad også krigen i Irak. Danmark er nok det af de krigsførende vestlige lande, hvor der har været mindst debat og mindst kritisk journalistik om krigene og deres følger.

Men tilbage til detaljerne - der hvor djævlen som bekendt bor. 

Den første bølge af kritik af ”Den hemmelige krig” kom, før ret mange havde set filmen - og handlede om lanceringen. Flere nyhedsmedier fik materiale til at omtale filmens vigtigste pointer allerede fra den 30. november - syv dage før filmen blev sendt på DR2. Forsvarsminister Søren Gade (V) fik som den centrale politisk ansvarlige flere tilbud om at få filmen forevist i dagene fra den 4. til den 7. december - men afviste dem alle. 

Det betød, at DR i løbet af den pågældende uge blev udsat for en kritik for at føre debat på unfair vilkår. Det burde være undgået. Uagtet at forsvarsminister Søren Gade længe må have haft en grundig viden om indholdet i ”Den hemmelige krig” - og uagtet af han fik flere visningstilbud - var det uklogt, at DR ikke tidligere i forløbet offentligt gav Søren Gade et helt åbent tilbud om at få forevist dokumentaren i ministeriet eller i DR Byen. Den 1. december kunne et sådant åbent tilbud været givet - med løfte om en forevisning, så snart dokumentaren var færdigredigeret (det var den 4. december). I stedet gav forløbet forsvarsministeren anledning til at kritisere lanceringen af filmen - frem for at forholde sig til filmens pointer.

Den anden bølge af kritik kom i dagene efter visningen på DR2 - og satte spørgsmålstegn ved filmens påstande og ved dokumentationen. En af kritikerne i denne debat var den konservative gruppeformand Helge Adam Møller, der i en klage den 19. december fremførte otte klager over filmen. DR har den 11. januar afvist kritikken i et længere svar og henvist til, at afslaget kan påklages til mig som lytternes og seernes redaktør - jeg er DRs ankeinstans i sådanne sager. Jeg har d.d. ikke modtaget nogen anke fra Helge Adam Møller. Med den voldsomme debat ville det være nyttigt, hvis også alle de dertil indrettede klageveje blev benyttet.

Den oprindelige klage fra den konservative gruppeformand handlede bl.a. om tolkningen af det amerikanske forbehold over for Genéve-konventionerne - her er DRs første svar meget udførligt. En del af dokumentationen på dette felt kan læses på www.dr.dk/hemmelig, hvor også forløbet omkring informationerne til Folketinget er grundigt gennemgået.

På et af de omstridte punkter er DRs forklaring imidlertid noget indviklet. Det handler om slutningen af Christoffer Guldbrandsens interview med den tidligere chef for Jægerkorpset, Frank Lissner. Her siger Guldbrandsen til en udtalelse fra Lissner:

”Det du fortæller i dag, det er helt nyt. Forsvarsministeren har besvaret et paragraf 20-spørgsmål til Folketinget, hvor han siger, at danskerne slet ikke har tilbageholdt nogen.”

Guldbrandsen er blevet kritiseret for dette spørgsmål. Kritikken går på, at hans udlægning af det omtalte ministersvar til Folketinget den 27. maj 2004 er forkert - og at han dermed forvirrer Lissner, der ender med at fremstå som utroværdig. Argumentet er, at Søren Gade den pågældende majdag havde fortalt Folketinget, at 34 personer var blevet tilbageholdt af danske soldater.

Filmen har imidlertid en særlig pointe omkring den reelle betydning af dette 27. maj-svar. Udgangspunktet for svaret var rent faktisk, at de danske styrker ikke fysisk havde tilbageholdt nogen - og at der følgelig ikke havde fundet nogen fangeoverlevering sted. Det er i hvert fald den udlægning, som i filmen gives af den embedsmand, der skrev svaret. Da Guldbrandsen imidlertid kan dokumentere, at der faktisk fandt en fangeoverlevering sted i 2002, konkluderer filmen, at ministeren vildledte Folketinget den 27. maj 2004. Det er nemlig først senere, at ministeren klart erkender, at der har fundet en egentlig fangeoverlevering sted.

Selvom der kan argumenteres godt for filmens udlægning - og Guldbrandsens spørgsmål - er sondringen svær at forstå for seerne. Hele tolkningen af Søren Gades svar bliver for indviklet. Løgn er det ikke, men det er utilfredsstillende forklaret. Det bliver for kludret.

Tilsvarende er der et par absolutte konklusioner i ”Den hemmelige krig”, som er faldet nogen for brystet. Filmen fremlægger imidlertid sin dokumentation og sine indicier for påstandene - og supplerer med mange relevante dokumenter og klip på hjemmesiden. Man kan i et par tilfælde mene, at det, filmen anser for bevist, kun er sandsynliggjort. Men præmisserne er rimelig klart præsenteret - og de angrebne har mulighed for at svare for sig. Og vi taler om en kritisk dokumentar, som naturligt må have et spillerum for at sætte tingene på spidsen. 

Så er der flag-debatten. Den har taget flere forvirrende drejninger. I filmen henviser den ledende amerikanske forhørsleder fra Kandahar til, at danskerne ved flere lejligheder bragte fanger ind - og at de danske soldater var lette at identificere pga. små Dannebrog-flag på ærmerne. Det tog flere kritikere som bevis for udsendelsens manglende troværdighed: De mente at kunne påvise, at specialtropper aldrig bar Dannebrog under operationer.  

Da det så senere kom frem, at en god del af specialtropperne havde båret flag, kunne man jo have forventet, at disse beskyldninger mod filmen blev trukket tilbage. Det har mig bekendt ikke været tilfældet. I stedet har flagdebatten udviklet sig til en debat om nogle detaljer, der ikke har meget at gøre med filmens oprindelige tema. 

I den seneste uge har bl.a. Nyhedsavisen suppleret med en række angreb på filmens troværdighed. DRs umiddelbare svar på de fleste af disse anklager kan også læses på www.dr.dk/hemmelig. 

Det vigtigste nye element er en miskreditering af en af udsendelsens amerikanske hovedkilder - daværende ledende forhørsleder i Kandahar-lejren Chris Hogan. Tidligere på ugen i TV-Avisen gentog han en række af sine udsagn fra filmen. Her fremstod det også klart, at det omstridte ord ”might” - som var udeladt i en tekstning - ikke går på, om de danske soldater afleverede fanger eller ej. Usikkerheden går alene på antallet af gange.  En anden kilde - forhørslederen Edward Herman - har ligeledes over for DR nøje bekræftet sine udtalelser. Hvorfor Herman over for Nyhedsavisen kommer med en forklaring, der tilsyneladende modsiger hans oprindelige, kan man gisne om. Men der er i filmens oprindelige interviews med de to forhørsledere ikke noget, der giver anledning til at tro, at de ikke dér har udtalt sig velovervejet. 

I den sammenhæng kan et gensyn med ”Den hemmelige krig” i øvrigt anbefales. Flere af diskussionerne om filmen er endt med at handle om så uvæsentlige detaljer, at det kan være nyttigt at se hele filmen igen. Det kan gøres via et link på forsiden af www.dr.dk/hemmelig. 

Filmen rummer mange dramaturgiske greb - og som seer må man ind imellem spørge sig selv, hvad der er autentiske billeder fra de omtalte begivenheder, og hvad der er arkivbilleder mv. Det ville være forvirrende at angive det gennem hele filmen, men den veludbyggede hjemmeside kunne med fordel rumme en liste over de klip, der er brugt.

Den seneste bølge af kritik har også handlet om nogle kortere indslag i TV Avisen i den seneste uge, hvor der er blevet fulgt op på diskussionen. Her har bl.a. forsvarsminister Søren Gade (V) klaget. Han citeres for et svar til Folketinget om ”... at soldaterne som udgangspunkt ikke havde flag på skulderen” - og mener, at det var ufuldstændigt ikke at nævne resten af svaret, hvor han understreger, at der kan være undtagelser. 

Den seneste dækning i TV-Avisen indeholdt et par fejl. Værst var det, at det blev hævdet, at regeringen først efter udsendelsen af ”Den hemmelige krig” havde erkendt, at man ved to lejligheder direkte havde overleveret fanger til amerikanerne. Som det fremgik af dokumentaren, kom erkendelsen langt tidligere - mens arbejdet med filmen var i gang. Fejlen er rettet og beklaget.

Mit hovedindtryk er, at ”Den hemmelige krig” er en tiltrængt film om et vigtigt emne. Det er relevant journalistik, som stædigt prøver at udfordre de officielle forklaringer.  Filmens lancering var ikke særlig genial - og gav de angrebne gode muligheder for at tale om andet end filmens hovedindhold. Samtidig var der enkelte uheldige formuleringer i dokumentaren - bl.a. var en af instruktørens påstande for indviklet. Men det giver ikke et grundlag for at tale om ”store troværdighedsproblemer”.

Statsministeren har bedt om en undersøgelse. Meget er allerede belyst og dokumenteret. Men han og andre ministre mv. er selvsagt meget velkomne til at bruge de klageveje, der nu engang er lavet - herunder mulighederne for at klage videre til Pressenævnet eller sågar til mig. 

Jeg har i denne kommentar forklaret mit helhedsindtryk af den kritik, jeg har set og fulgt og undersøgt i de seneste to måneder. Men mener nogen, at DR har afvist en berettiget og konkret klage på et forkert grundlag, så undersøger jeg gerne den pågældende enkeltsag. 

Det er vigtigt at rette og korrigere alle væsentlige fejl. Men det er mindst lige så vigtigt, at det politiske tryk ikke giver sig udslag i selvcensur og manglende mod til at udfordre. Sker det, vil vi alle tabe i længden.                     

Jacob Mollerup, den 26. januar 2007.

1
22

