
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lytternes og seernes redaktør i DR 

Redaktørberetning for 1. halvår 2010 
 

 

 

I. Sammenfatning 

 

Afsnit II omtaler det store forskningsprojekt, der har påvist partipolitisk 

balance i DR’s dækning. Det fremhæves, at der også er diskutable sider af 

de professionelle kriterier, der styrer dækningen. 

Afsnit III omtaler den latente risiko for at historier strammes og gennemgår 

de tre næser, DR har fået af Pressenævnet i årets første halvår.  

Afsnit IV kommenterer kort direktionens opfølgning på kritikken i den 

forrige beretning. Det er endnu for tidligt at fastslå, om den har været 

effektiv på alle punkter. Bl.a. rettes der fortsat for lidt. 

 

 

II. Den partipolitiske balance 

 

Af de klager, som DR modtager over brud på god presseskik og 

programetik, handler langt den største enkeltgruppe om kritik for unfair 

 Lytternes og seernes 

redaktør 

DR Byen 

Emil Holms Kanal 20 

Opg. 1, 3 

DK-0999 København C. 

T +45 3520 3040 

www.dr.dk/etik 

 

Jacob Mollerup 

D +45 3520 8020 

E jmol@dr.dk 

 

12. august 2010 

 

 

 

 

 



2 

 

eller tendentiøs dækning. De senere år er ca. hver tredje etik-klage faldet i 

denne kategori. De fleste af dem handler om politisk balance. 

 

I maj måned 2010 offentliggjorde professor Erik Albæk og 

forskerkollegaerne Claes Holger de Vreese og David Hopmann 

konklusionerne på deres forskningsprojekt: Balance og upartiskhed i den 

politiske journalistik. 

Her fokuseres på DR og TV 2’s dækning af 10 valgkampe fra 1994 til 2007. 

Med en gennemgang af over 2000 nyhedsindslag – der alle er undersøgt for 

balance og upartiskhed i tre dimensioner (synlighed, tone og dagsorden), 

er der tale om den hidtil største forskningsbaserede undersøgelse af dette 

brændende debatemne. 

 

Konklusionen er meget klar: Dækningen af de 10 valgkampe har samlet 

haft partipolitisk balance. Gennemgangen viser, at dækningen ikke styres 

af partipolitiske hensyn men først og fremmest af den professionelle 

journalistiske tradition, som både DR og TV 2 bekender sig til. 

 

Selvom man anerkender dette forskningsresultat, er det på ingen måde 

enden på debatten. Dels er den løbende politiske reportage ikke undersøgt. 

Og dels er partipolitisk balance under ti valgkampe ingen dokumentation 

for kvaliteten i dækningen. I flere af de analyserede valg, har der angiveligt 

været problematiske sider ved dækningen – også DR’s del. Der har nok 

været lavet meget god journalistik og afviklet mange vigtige debatter. Men 

der har også været perioder med manglende opfølgning på politikernes tal 

og påstande. Der har været tendenser til at dække valgene mere som et 

væddeløb end som en politisk debat. Der har været stærkt fokus på enkelte 

lette temaer frem for større problemer. Der har været enkeltindslag, som 

har været unfair. Og der har været tendenser til ”præsidentvalg” – frem for 

en valgkamp i overensstemmelse med den danske politiske tradition. Osv.  

 

Så selvom man anerkender forskernes store analyse af den fraværende 

partipolitiske skævhed i perioden 1994 til 2007, er undersøgelsen samtidig 



3 

 

en god anledning til at fortsætte diskussionen om udviklingen i de 

journalistiske kriterier, som styrer mange store mediers dækning. Med den 

hårde konkurrence på hurtighed og opmærksomhed – og det store 

produktivitetspres på mange redaktioner – er der en oplagt risiko for, at 

den kvalificerede journalistiske dækning (af den slags, som også DR’s 

ledelse ofte fremhæver som et mål) taber yderligere terræn til de hurtige 

og personrelaterede historier.  

 

Det seneste års politiske dækning har givet flere eksempler på, at dette 

fænomen slår stærkere igennem. Også DR har en veludviklet evne til at 

spille med, når medierne går i ”selvsving” over enkeltsager. Det foregår 

altså i følge forskerne typisk efter kriterier, som i længden synes at være 

partipolitisk neutrale. Det er bedre end det modsatte. Men godt er det 

næppe. 

 

Der er en naturlig interesse for sager som handler om toppolitikeres 

skatteforhold, arbejdsindsats, bilagshåndtering osv. Det skal dækkes! Men 

lyttere og seere har en rimelig forventning om, at det ikke sker på 

bekostning af den politiske substans. 

 

 

III. Stramninger – og næser 

 

Meget god kritisk journalistik sætter tingene på spidsen. Men det er en 

indbygget risiko, at man i kampens hede ender med at overdramatisere – 

og måske endda med helt at nedtone de kendsgerninger, der kunne 

dæmpe seernes og lytternes forargelse over den afslørede uretfærdighed. 

 

De fleste seere og lyttere vil gerne have det hele. Den relevante, kritiske og 

afslørende journalistik. Og den redelige gengivelse. Allerhelst i en og 

samme historie. 

Der er enkelte tilfælde, hvor historiens grundlæggende præmis bare er 

forkert. Hvor der ikke er nogen historie. Det er de sjældne tilfælde. Det 



4 

 

typiske er, at den strid, der er om et kritisk indslag, handler om hvorvidt 

der var stramninger og overdrivelser: Er mediet gået for langt i sin 

dramatisering og forenkling? 

 

Fra en stribe DR-sager de seneste år er det min erfaring, at man godt 

kunne have imødekommet den saglige kritik uden at udsendelsen var 

blevet hverken kedelig, uengagerende eller unødigt kompliceret.  

 

Tag f.eks. de tre sager, som DR i første del af 2010 har fået næser for i 

Pressenævnet (se Henvendelsesrapport s. 18-22). 

 

I den første sag om mobning var problemet primært en udeladt oplysning 

om, at den kritiserede arbejdsplads faktisk havde formuleret en 

mobbepolitik og søgt at løse et konkret problem. Indslaget havde kun 

været bedre, hvis den oplysning var blevet taget med. 

 

I den anden sag om metro-stationen på Assistens Kirkegaard var det en 

unødvendig og forstyrrende stramning, at man i et interviewspørgsmål 

hævdede, at man slet ikke kunne finde nogen bekendtgørelse af 

placeringen. Det generelt velfunderede kritiske indslag havde været klarere 

og stærkere uden denne stramning. 

  

I den tredje sag om gengivelse af et omstridt interview med 

Forsvarsministeriets daværende pressechef var historien kun blevet mere 

forståelig for seerne, hvis man havde gjort det klarere, på hvilken måde 

Jacob Winther rent faktisk prøvede at få DR-journalisten til at forfølge den 

teori, at den såkaldte lækage kom fra Jægerkorpset selv.  

 

I den forstand er alle tre sager selvforskyldte. DR kunne bare have været 

klarere fra starten. 

 



5 

 

Netop i det perspektiv er det paradoksalt og beklageligt, at de tekster 

Pressenævnet har pålagt DR at bringe i de to sidstnævnte sager er ret 

uforståelige, hvis man ikke har et indgående kendskab til sagerne. 

 

Både metro-sagen og Winther-sagen blev i Pressenævnet bedømt noget 

hårdere end i den forudgående behandling som ankesag for lytter- og 

seerredaktøren. I metro-sagen skyldes forskellen primært, at nævnet 

tilsidesatte den kritik en professor i forvaltningsret kom med i indslaget. 

Nævnet mente, at professoren var fejlinformeret af DR. Professoren afviser 

denne udlægning og fastholder sin kritik. 

I Winther-sagen skyldes forskellen, at Pressenævnets flertal ikke fandt, at 

DR selv havde rettet op på uklarhederne i de første indslag.   

 

I alle fald: Næserne må tages til efterretning. Og DR må styrke arbejdet 

med selv at være klarere – fra starten. 

 

 

IV. Opfølgning på tidligere kritik 

 

Redaktørberetningen for 2. halvår 2009 indeholdt en længere status for 

tidligere anbefalinger vedr. dialog, svarpolitik, fejlretning, programetik mv.  

De kritiske konklusioner fik direktionen til at love en systematisk 

opfølgning. 

 

Det er for tidligt at fastslå, om denne opfølgning har været effektiv, men 

der er fremskridt på flere områder: En forbedring af svarsystemet i DR 

Nyheder er gennemført og en bedre opfølgning på programetikkens 

overholdelse er igangsat. 

 

På andre områder går det mere trægt. Løfterne om en bedre rettepolitik er 

ikke indfriet på rimelig vis. På DR Nyheders retteside på dr.dk. - Fejl og 

fakta - blev der i første halvår således kun bragt ti rettelser. Det svarer til 

samme lave niveau som i 2009. Behovet for at rette er langt større. 



6 

 

DR har også fortsat problemer med at leve op til sine regler om, at lyttere 

og seere skal have adgang til information om, hvorvidt der er tale om en 

genudsendelse. 

 

Et andet tilbagevendende kritik-punkt har været manglende indsats på de 

ni områder, som i Henvendelsesrapporterne i de seneste år er blevet omtalt 

som ”gengangerne”.  På enkelte af disse områder har der i 2010 været en 

positiv udvikling. Som det fremgår af rapporten for første halvår 2010 

synes systemet for live-streamingen af tv nu at være tæt på at leve op til 

brugernes forventninger. De mange afviklingsproblemer på radio er også 

kommet ned på et noget lavere niveau og de tidligere så udskældte 

playlister er bragt til at fungere bedre. 

 

Den næste halvårsrapport vil rumme en grundigere status på de nævnte 

områder. 

 

 

 

  ---------- 

 


