
 

 

 

 

 

 

Henvendelser til DR om 

programvirksomheden 

1. halvår 2009 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

August 2009 

Jacob Mollerup 

Lyttternes og seernes redaktør i DR 

 

 



 2 

 

 

 

 

 

 

 

1. Sammenfatning .................................................s.3 

 

 

2. Trends og tal for henvendelser .........................s.3 

 

 

3. Gennemgang af 21 klagetemaer .......................s.7 

          a. 12 nye temaer 

          b. Ni gengangere 

 

4. Andet led i klagebehandlingen........................s.17 

a. Klagevejledninger 

          b. Pressenævnssager 

          c. Sager for Lytternes og Seernes Redaktør 

 

 

 

 

 

 

 

 



 3

 

1. Sammenfatning 

 

Rapporten har fokus på udviklingen i kritik og klager. Der er flere klager end i det 

foregående halvår - og alle ”gengangerne” på de seneste års top 20-lister over den 

mest udbredte kritik er fortsat med. 

Afsnit 2 rummer bl.a. en gennemgang af 213 klager over tendentiøs dækning. Den 

viser, at dækningen af områder med ophedede kontroverser ofte fører til mange 

klager fra begge sider i striden. 

Afsnit 3 gennemgår kritikkens top-20 for det forløbne halvår - altså de programmer 

mv. som flest har kritiseret i henvendelser til DR.  

Afsnit 4 giver at overblik over alle halvårets sager for Pressenævnet og alle 

ankesager, som er blevet afgjort i perioden efter indstilling fra lytternes og seernes 

redaktør. I otte ud af 18 ankesager har klager fået helt eller delvist medhold.  

 

Samtidig med denne rapport udsendes - som tidligere - også en redaktørberetning, 

der rummer lytter- og seerredaktørens kommentarer til sit arbejde. Alle 

halvårsrapporter fra og med 2005 kan findes på www.dr.dk/etik. 

 

 

2. Trends og tal for henvendelser 
 

DRs brugere retter halvårligt over 100.000 henvendelser til DR om programmer og 

web-tilbud. Det bekræfter en ny intern rundspørge til 40 af DRs redaktioner foretaget 

i juni måned. 

Der er markante og voksende forskelle: En del redaktioner får sjældent henvendelser 

fra lyttere eller seere - og efterspørger dem heller ikke; de har travlt nok med at lave 

udsendelser. En anden gruppe programmer udbygger derimod løbende en tæt kontakt 

og dialog med brugerne og har derfor mange tusinde henvendelser om året. Det kan 

både give historier eller input, der kan bruges direkte, eller det kan give tip og 

oplysninger, som ender med at indgå i kommende udsendelser. Det er typisk, at de 

populære, kommunikerende programmer ofte bruger flere kontaktformer.  

Sms’er, chats, quizzer, afstemninger mv. er ikke medregnet i de 100.000. Men 

antalsmæssigt løber de hurtigt op: P3 får f.eks. mellem 3.000 og 5.000 sms’er om 



 4

ugen, hvor lyttere kommenterer stort og småt. Samtidig ringer omkring 1500 

mennesker på en typisk uge ind med oplysninger til DRs trafikredaktioner. Sommer 

Summarum får på en uge omkring 5000 henvendelser - primært quiz-svar. Og under 

afstemningerne i finalerunderne i f.eks. X Factor er antallet af sms’er i million-klassen. 

 

Af de over 100.000 halvårlige henvendelser om programmer mv. kan fra det seneste 

halvårs opgørelse nævnes: 

- 31.899 til Kontakt DR og DRs journal (se figur 1) 

- Ca. 3.700 til DR Nyheder 

- Ca. 10.000 til P3 

- Ca. 5.000 til Kontant 

- Ca. 7.500 til Ønskehaven. 

- Ca. 5.200 til brugernes tekniske hjælpetjeneste 

 

Figur 1. Antal program-henvendelser via DR Licens- og Programservice  og Journalen.

69.698

87.427

77.160

61.727

31.899

0

20.000

40.000

60.000

80.000

100.000

120.000

2005 2006 2007 2008 1.hlv 2009

 

I denne rapport fokuseres på den modtagne kritik. Der er ikke noget systematisk 

overblik over alle klager modtaget på redaktionerne. Men alle henvendelser modtaget 

via klagefunktionen på Kontakt DR samt alle de klager, der er registreret i DRs journal 

(ESDH), er nedenfor opdelt på hovedkategorier. Det er fortsat vurderingen, at denne 

gruppe kan bruges som pejlemærke for de klager, som DR modtager. 

 



 5 

 

Tabel 1   Klager fordelt på hovedkategorier 

 

1.Halvår 2009 

 
Fordelingen af henvendelser 

Henvendelser til 

DRs ledelse m.fl. 

Henvendelser via 

Klageknappen I alt 

Unfair og tendentiøs dækning 49 164 213 

Partisk valgdækning 4 21 25 

Krav om berigtigelse 3 6 9 

Klager fra medvirkende 12 7 19 

Voldsomme effekter 13 75 88 

Ærekrænkelser 26 46 72 

Upassende sprog 3 38 41 

Skjult reklame, sponsorering 12 14 26 

Klager over DRs klagesystem 10 63 73 

Andre 21 58 79 

Antal henvendelser vedrørende 

programetik i alt 153 492 645 

Kritik af tekniske problemer, 

manglende opdateringer, mv. 31 812 843 

Generelle udsagn vedrørende DR - kritiske 233 793 1026 

Kritik af omfanget af egenreklame 6 27 33 

Kritik af omfanget af genudsendelser 19 67 86 

Kritiske i alt 442 2191 2633 

Generelle udsagn vedrørende DR - positive 8 4 12 

Øvrige kommentarer 279 14 293 

Antal henvendelser i alt 729 2209 2938 

Note: Baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klageknappen” på dr.dk samt alle henvendelser fra DRs brugere, 

registreret i DRs journal (ESDH).  

 

 

2007 var et særligt ”stort” klageår - bl.a. på grund af at sparerunder, tekniske 

problemer og en række store kontroverser faldt sammen. I 2008 faldt antallet igen - 

men synes nu at have stabiliseret sig på et relativt højt niveau 

 

 

Tabel 2   Udviklingen i klager vedr. DRs programetik 

 

 

1.halvår 2008 2.halvår 2008 

 

1.halvår 2009 

Unfair og tendentiøs dækning 189 176 213 

Partisk valgdækning 0 0 25 

Voldsomme effekter 57 92 88 

Ærekrænkelser 94 128 72 

Kritik af DRs klagebehandling 89 61 73 

Henvendelser om programetik i alt 632 610 645 



 6 

Kritiske henvendelser i alt 2505 2269 2633 

Note: Baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klageknappen” på dr.dk samt alle henvendelser fra DRs brugere, 

registreret i DRs journal (ESDH).  

 

Som det fremgår af tabel 2 har der i 2009 været en stigning i klagerne over 

tendentiøs dækning. En nærmere gennemgang af de 213 klager, viser to klare 

tendenser: 

� For det første er det de samme emner, der giver bias-kritik fra begge sider i en 

ophedet diskussion: Når der er krig i Gaza, klages der både over at dækningen 

er pro-israelsk og over at den er pro-palæstinensisk. Og når debatten mellem 

regeringen og oppositionen skærpes herhjemme, kommer der klager fra begge 

lejre over DR. Den nævnte gennemgang viser således 29 klager over, at DR 

favoriserede regeringen og/eller Dansk Folkeparti. Samtidig mente 31, at DR 

var for rød/venstreorienteret - bl.a. med henvisning til at DR var for kritisk over 

for regeringen og/eller Dansk Folkeparti. 

� For det andet viser gennemgangen, at de 213 dækker over virkelig mange og 

vidt forskellige problemstillinger. Ud af 54 under-temaer kan f.eks. nævnes 

kritik af, at dækningen af konflikten på Sri Lanka har været for sparsom og for 

regeringsvenlig, at DR omtaler darwinisme positivt, og at Cepos refereres 

ukritisk.  

 

Som i de to foregående halvår er der foretaget en nærmere gennemgang af klagerne 

over DRs klagebehandling. Af de 73 klager er over halvdelen rettet mod DR Medier og 

DR Nyheder. Det store kritikpunkt er, at svar kommer sent eller slet ikke. Syv er 

utilfredse med indholdet i de svar, de har fået. De tre af disse er herefter påklaget til 

Lytternes og Seernes Redaktør (se afsnit 4.c.). 

 

 

Tabel 3  Udviklingen i teknikklager 

 

 

 

1.halvår 2008 

 

2.halvår 2008 

 

1.halvår 2009 

TV:    

Mgl. eller mangelfulde undertekster 43 79 71 

Udfald i billede eller lyd 37 32 71 

Radio:    

Udfald i lyd eller tavshed  50 17 34 

dr.dk    

NetTV On demand  221 129 167 

NetTV Livestreaming  38 42 59 



 7 

Windows-platform (lukkede standarder) 26 13 27 

Andet 378 282 383 

Henvendelser om tekniske fejl i alt: 793 594 812 

Note: Baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klageknappen” på dr.dk. 

 

 

 

Den seneste udvikling i teknikklagerne fremgår af tabel 3 ovenfor: Tendensen til færre 

klager er i 1. halvår afløst af en klar stigning på næsten alle områder. Udviklingen er 

også omtalt i afsnit 3 b. 

 

 

3. Gennemgang af 21 klagetemaer 

 

Klagetemaerne er udvalgt på basis af klager modtaget via Kontakt DR og de 

journaliserede klagebreve (jf. tabel 1) samt på basis af alle de henvendelser, lytternes 

og seernes redaktør i øvrigt har modtaget - eller fået kendskab til - i årets løb. Der er 

således også skelet til, om sager har været meget omtalte i web-debatter og på 

avisernes debatsider. 

Herunder trækker listen på rundspørger i huset og på månedsrapporter fra DR Licens- 

og Programservice.  

Teksterne er udarbejdet i samarbejde med de relevante direktørområder. Afsnittene 

om ”konsekvens og opfølgning” rummer således DRs konklusioner. Lytter- og 

seerredaktørens rolle har her været at samle materialet, sikre åbenhed og modgå 

søforklaringer og skønmaleri.  

 

 

a. Nye temaer 

 
Blandt de hyppigst forekommende nye klagetemaer gennemgås nedenfor de 12, som 

har skabt mest blæst i halvåret. Det er altså ikke nødvendigvis de vigtigste eller mest 

principielle - men det er nogle af dem, der har fået flest lyttere og seere til at reagere 

kritisk overfor DR. 

 
 
Kritik af dækning af Gaza-konflikten  

 



 8 

Baggrund: 
Lige før nytår rykkede israelske styrker ind i Gaza. Den militære operation varede til 

en våbenhvile trådte i kraft den 18. januar. DR Nyheder dækkede udviklingen intenst 

og rapporterede om de israelske motiver og om de mange civile ofre i Gaza. Som så 

ofte før gav dækningen af en israelsk-palæstinensisk konflikt med mange dræbte 

anledning til mange reaktioner fra seere og lyttere. De over 60 kritiske henvendelser 

handlede dels om konkrete indslag og dels om, at DR generelt i sin dækning 

favoriserede en af konfliktens parter. Også dækningen af hjemlige demonstrationer 

gav lignende kritik fra begge fløje i debatten. 

 

Svar på kritikken: 

DR Nyheder har sendt et personligt svar på alle skriftlige klager. Redaktionerne har 

bl.a. påpeget, at den samlede dækning har omtalt problematikken på begge sider og 

forsøgt at give seerne indblik i konfliktens komplicerede politiske og historiske 

baggrund. Hensigten har alene været at oplyse om, hvad der foregår og hvorfor. 

 

Perspektiv og opfølgning: 

Nyhedsredaktionerne har løbede haft mange overvejelser omkring dækningen. Også 

kritikken har været fulgt løbende. Nyhedschef Ulrik Haagerup har redegjort for 

overvejelserne i en artikel - ”Gaza og journalistisk fairness” - på DR Nyheders 

klagesite.   
 

Kommentarer til Obamas indsættelse 

 

Baggrund: 

Da DR den 20. januar sendte live fra Barack Obamas indsættelse som USA’s 

præsident, gav det et halvt hundrede kritiske reaktioner. Seernes var utilfredse med, 

at kommentatorerne til tider ’talte henover’ ceremonien, sådan at seerne ikke kunne 

høre talerne. 

 

Svar på kritikken: 

Alle skriftlige klager modtog et personligt svar, hvor redaktionen lovede at overveje 

kritikken. Samtidig pointerede man, at DR i den aktuelle sag havde prioriteret at 

kommentere og perspektivere begivenheden for danskerne, og at der var mulighed 

for at se transmissionen ukommenteret på andre kanaler.  

 

Konsekvens og opfølgning:  



 9 

Kritikken vil indgå i overvejelserne om dækningen af lignende begivenheder. 

 

 

 

The Daily Show blokeret på nettet 

 

Baggrund: 

Den 28. april lukkede Comedy Central - selskabet bag The Daily Show - for adgangen 

til at se hele afsnit af showet via internettet i lande udenfor USA. Selskabet oplyste, at 

man tog skridtet på grund af krav fra rettighedshavere rundt om i verden. Det fik 

mange til at henvende sig til DR med klager over, at DR åbenbart også måtte have 

stillet et sådant krav. 

 

Svar på kritikken: 

DR har afvist at have lavet en sådan anmodning. Lukningen af internet-adgangen for 

danske IP-adresser er ikke kommet på DRs initiativ. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

DR Medier oplyser, at man nu forsøger at erhverve de danske net-rettigheder hos 

Comedy Central, med henblik på at afsnittene også skal kunne ses på dr.dk.  

 

 

X Factor - støtteaktion for Seest 

 

Baggrund: 

Det skabte årets hidtil største bølge af seerprotester, da sangeren Seest den 27. 

februar blev stemt ud af X Factor. I mails til DR og i indlæg til mange debatfora på 

nettet og i læserbreve kom der mange hundreder indsigelser. Mange så det som DRs 

fejl. 

 

Svar på kritikken: 

DR afviste kritikken og pegede på, at alt var gået efter reglerne. Samtidig opfordrede 

DRs underholdningsredaktør, Jan Lagermand Lundme, de utilfredse til at deltage i 

afstemningerne og pegede på, at det primært er seerne, der bestemmer udfaldet af 

finalerunderne. 

 

Konsekvens og opfølgning: 



 10 

DRs underholdningsredaktør har understreget, at de kritiske reaktioner først og 

fremmest må ses som et udtryk for, at seerne er så engagerede i programmet. Sager 

som denne er en del af X Factor. 

 

 

X Factor - kritik af sms-afstemning 

 

Baggrund: 

Når der under finalen i X Factor åbnes for afgivning af sms-stemmer fra seerne, 

afsendes der på kort tid hundredetusinder af sms’er. Snesevis af seere har klaget 

over, at de fik en retur-sms, hvoraf det fremgik, at deres stemme ikke var registreret. 

Samme fænomen har også været diskuteret i debatfora på nettet og i flere aviser.  

 

Svar på kritikken:  

Når en seer modtager en sms om, at stemmen ikke er blevet registreret, har det i alle 

de undersøgte tilfælde vist sig, at der var blevet afgivet flere stemmer fra samme 

mobiltelefon, oplyser DR Distribution. Den først afgivne stemme blev derfor korrekt 

modtaget, resten afvist. Rækkefølgen på retursvarene udsendes imidlertid 

sommetider i vilkårlig rækkefølge fra teleselskaberne og derfor kan nogle opleve, at 

"din stemme gælder ikke" kommer før "tak for din stemme". Det skaber naturligvis 

tvivl hos mange. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

DR vil undersøge, om det er muligt at sikre, at svar-sms’er ankommer i korrekt 

rækkefølge - "tak for din stemme" på den først modtagne sms og derefter "din 

stemme gælder ikke" på eventuelt yderligere sms-stemmer fra samme mobiltelefon 

 

 

Billeder fra sælfangst 

 

Baggrund: 

I TV-Avisen 21.00 fredag den 27. marts blev der i et kort indslag vist billeder fra 

Canada, hvor en sælfanger bl.a. kunne ses dræbe en sæl med kølleslag. Indslaget gav 

en snes skriftlige klager og mange vrede telefoniske henvendelser. Klagerne var vrede 

over, at der ikke var advaret mod voldsomme billeder. 

 

Svar på kritikken: 



 11 

TV-Avisen har svaret, at de mange reaktioner indgår i redaktionens overvejelser om, 

hvornår der skal advares mod stærke billeder.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

Det er et konkret skøn, om der skal advares mod et sådant billede efter kl. 21.00 om 

aftenen. Det har utvivlsomt spillet en rolle for kritikken, at TV-Avisen lå midt i 

finalerunde i X Factor og derfor havde et særligt bredt publikum med flere børn end 

normalt.  

 

 

Kåring af landets værste bankrådgiver 

 

Baggrund: 

I Kontant på DR1 gennemførte man i forsommeren en seerafstemning om Danmarks 

værste bankrådgivning. Flest seer-stemmer fik Danske Banks afdeling i Rønde. I 

udsendelsen den 9. juni mødte Kontant i den anledning uanmeldt op i banken i Rønde 

for at overrække filialdirektøren en stor gummicheck. Overrækkelsen blev filmet og 

indgik i udsendelsen.  

Indslaget førte til over 60 meget vrede indlæg på Kontants hjemmeside - og en halv 

snes skriftlige klager til DR. De kritiske seere fandt indslaget stødende og mente, at 

bankmanden var blevet behandlet helt urimeligt. 

 

Svar på kritikken: 

I et svar på kritikken - som også blev offentliggjort på programmets hjemmeside - 

skrev redaktøren, at filialdirektøren fik den tvivlsomme pris, fordi det handlede om et 

stykke konkret rådgivning i banken og at også en lokal direktør må kunne stå for 

kritik. Samtidig blev det understreget, at filialdirektøren ikke havde modsat sig at 

blive interviewet, da Kontant mødte uanmeldt op. Havde han gjort det, ville man ikke 

have bragt indslaget, oplyste redaktøren. Endelig pegede redaktionen på, at den 

utilfredse kunde tidligere havde givet banken lov til at kommentere, men at banken 

alligevel havde afvist at udtale sig om sagen under henvisning til tavshedspligten.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

Uafhængigt af den konkrete sag har DRs ledelse besluttet at stramme reglerne for den 

såkaldte ”gate-crashing”. De nye regler træder i kraft til efteråret og stiller krav om, 

at redaktionen skriftligt skal begrunde brug af ”gate-crashing” samt have en skriftlig 



 12 

godkendelse fra divisionschefen. Der skal gives særskilt godkendelse til både 

optagelserne samt efterfølgende til en eventuel offentliggørelse. 

 

 

 

Stop for speedway-transmissioner 

 

Baggrunden: 

Fra 2009 stoppede DR med live-transmissioner fra større speedway-begivenheder. 

Det har ført til snesevis af vrede klager. 

 

Svar på kritikken: 

DR har beklaget de manglende transmissioner, men forklaret at det skyldes de 

stigende priser for rettigheder, som også har vanskeliggjort DRs dækning af mange 

andre populære sportsgrene. 

 

Konsekvens og opfølgning:  

DR Medier oplyser, at det fortsat er målet at tilbyde dækning af så mange sportsgrene 

som muligt. Samtidig understreges det, at også speedway vil blive dækket rent 

nyhedsmæssigt på TV og på web og i radiosporten på P3 og P4. Fra sensommeren 

tilbydes endvidere et særligt site på DRs hjemmeside, som skal fokusere på en lang 

række af de lidt mindre omtalte sportsgrene, som interesserer mange brugere. 

 

 

Kritik af Disney Sjov 

 

Baggrunden: 

Der har altid været mange reaktioner på DRs tegneserie-programmer - ikke mindst på 

Disney Sjov, der prøver at nå en meget sammensat gruppe af seere i mange aldre. 

Det seneste halvår er kritikken imidlertid vokset. Alene til klagefunktionen på ”Kontakt 

DR” og til DR Programservice har 44 rettet kritik. Den går typisk på, at kvaliteten er 

for lav - bl.a. er der kritik af nogle af de nye serier og af Bubbi Bjørnene. 

 

Svar på kritikken: 

Historisk set har DR ofte fået klager, når der kom nye serier ind. Men mange af disse 

serier er endt med at blive meget populære - og er blandt dem mange gerne vil se 

igen. I år er der eksperimenteret med hyppigere udskiftning indenfor en sæson. 



 13 

Samtidig er Disneys nye serier meget eksperimenterende både i form og indhold, og 

ikke bygget over de velkendte universer fra lange tegnefilm, som Tarzan, Aladdin osv.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

DRs tegnefilmsredaktion ser klagerne som en forventet reaktion på grund af de nye 

stilarter - men også som udtryk for seernes konservatisme og den meget 

sammensatte/aldersblandede målgruppe, programmet ses af. Redaktionen følger 

reaktionerne nøje og har en løbende dialog med mange seere. 

 
 

 

 

Fejl i regnskab i 21Søndag 

 

Baggrund: 

Den 26. april bragte 21Søndag et indslag om fattige danskere - herunder om 

mennesker der blev sat ud af deres lejlighed. Indslaget fik over 50 seere til at kon-

takte DR - halvdelen af dem for at rose indslaget, den anden halvdel for at påpege en 

fejl:  I indslaget medvirkede bl.a. en kvinde, hvis privatbudget blev vist i en grafik på 

skærmen, men uden at børnefamilieydelsen indgik i regnskabet.  

 

Svar på kritikken: 

Klagerne modtog alle personligt svar med beklagelse og oplysning om, at ydelsen 

efter redaktionens opfattelse ikke gjorde den store forskel i det samlede budget, da 

den kun forhøjede rådighedsbeløbet med 30 kr. om dagen. Det anfægtede efter 

redaktionens opfattelse ikke indslagets præmis: Flere lejere sættes på gaden og 

uligheden er stigende.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

Fejlen blev også rettet og beklaget på DR Nyheders klagesite Fejl og Fakta. 

 

 

Lanceringen af dramaserien Mille 

 

Baggrund: 

Første afsnit af DR Dramas nye familieserie Mille havde premiere på DR1 lørdag den 

7. februar 19.30. Serien starter med, at hovedpersonens veninde mister livet i en 



 14 

voldsom trafikulykke. Selvom DR oplyste om det voldsomme indhold lige før 

udsendelsen, kom der de kommende dag en snes klager fra småbørnsforældre. 

Kritikken gik især på, at DR uden forbehold havde markedsført Mille som en serie for 

hele familien, samt at lørdagens afsnit blev genudsendt - uden advarsler - klokken 

9.45 søndag morgen. 

 

Svar på kritikken: 

DR Drama fastholdt i sine svar, at selve dramaserien og dens emne var dybt relevant. 

Men netop med hensyn til lancering og genudsendelsestidspunkt tog DR kritikken til 

efterretning. Således blev de følgende genudsendelser (fra afsnit 2) flyttet væk fra 

tidspunkter, hvor mindre børn erfaringsmæssigt ser tv uden en voksen. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Erfaringerne indgår i DR Mediers gennemgang af problemer med programsætning af 

indhold, der kan være uegnet for mindre børn. Samlet har seerreaktionerne på Mille i 

øvrigt været meget positive. Der er kommet over tusind positive reaktioner fra 

seerne, serien er blevet brugt i undervisningen på relevante klassetrin og er en af de 

mest solgte dvd-udgivelser fra DR Multimedier.  

 

 

Intet live-tv til udenlandske IP-adresser 

 

Baggrund: 

Via dr.dk kan man på sin computer se DR1 og DR2 live (med undtagelse af visse 

programmer, hvor DR ikke har rettighederne). Dette tilbud er imidlertid ikke åbent 

udenfor landets grænser (der er ingen adgang for udenlandske IP-adresser). Det har 

ført til en løbende kritik fra danske i udlandet, der meget gerne vil have denne adgang 

til at se dansk tv. 

 

Svar på kritikken: 

DR har svaret, at man af økonomiske og rettighedsmæssige årsager har besluttet at 

begrænse live-udsendelsen til alene at omfatte danske IP-adresser. Samtidig har man 

henvist til, at en meget stor del af de relevante programmer og nyhedsudsendelser er 

tilgængelige on-demand og kan ses i udlandet. 

 

Konsekvens og opfølgning: 



 15 

Som tidligere omtalt lancerer DR i 2009 en ny flash-player til alle live-kanaler - det 

sker i forbindelse med lanceringen af de nye tv-kanaler til efteråret. DR Medier 

oplyser, at man her vil gøre mere ud af at informere brugerne om, hvilke 

begrænsninger DR er underlagt på området. 

    b. Gengangere  

 

En række af de mest udbredte klageemner har været omtalt tidligere. De er blot 

nævnt nedenfor i kort form - med vægt på trenden. Alle disse ni ”gengangere” var 

omtalt i de to forrige halvår.  

 

 

Kritik af mangelfuld programinformation  

 

Der har været en række fejl i programoversigten på dr.dk - herunder tekniske fejl 

med at få oversigten til at vise de rigtige kanaler. På radiosiden er der fortsat kritik af 

de meget summariske programoversigter for klassisk musik. På tv-siden er der fortsat 

problemer med uklare oplysninger om serier og deres forløb. Der er fortsat mange 

klager over mangelfulde oplysninger i forbindelse med programændringer. (Emnet er 

tidligere omtalt 1.hv. 2005, 1.hv. 2006, 1.hv. 2007 og 1.hv. 2008, 2.hv. 2008).  

 

 

Voldsomme effekter og manglende hensyn til børn i programlægningen 

 

Problemet er uændret stort. Mange forældre mener fortsat, at DR i 

eftermiddagstimerne sender ungdoms-tv med et indhold, som er helt uegnet for børn. 

F.eks. sendte Spam en meget voldelig video midt på dagen. Også den ofte grove tone 

i Chapper og Pharfar (der sendes kl. 16.00) skaber vrede på børnenes vegne. 

Forældre klager tilsvarende over, at de ikke kan have radioen (f.eks. P3) kørende, 

mens mindre børn hører på - bl.a. på grund af groft sprog og en eksplicit og vulgær 

omtale af seksuelle emner.  

(Emnet er omtalt i alle rapporter siden 1.hv. 2005). 

 

 

Genudsendelser 

 



 16 

Selvom den faktiske genudsendelsesprocent i følge DR Medier er faldet på DR1, er der 

stigende kritik af antallet af genudsendelser - især når det gælder tv i primetime. Det 

giver ikke mindst negative reaktioner, når hele serier genudsendes relativt kort efter 

forrige visning.  

(Emnet er omtalt i alle rapporter siden 1. hv. 2005). 

 

 

Problemer med at høre hvad der bliver sagt 

 

Problemet er fortsat stigende. Et af halvårets nye eksempler var problemer med at 

høre dialogen i dramaserien Livvagterne. Hertil kommer den kendte kritik af, at nogle 

DR-medarbejdere taler utydeligt og af, at underlægningsmusik ofte gør det sværere at 

høre det talte.  

(Emnet er omtalt 2. hv. 2005, 1,hv. 2007, 2. hv. 2007, 1 hv. 2008 og 2. hv. 2008) 

 

 

Dårligt sprog 

 

DRs nye sprogarbejde kan endnu ikke ses i antallet af klager over sprog- og 

udtalefejl. Udover høreproblemerne (se ovenfor) er der også i det forløbne halvår 

kommet hundredevis af mails om sprogfejl. Blandt klassikerne er kritik af, at æ 

udtales som a - f.eks. at kræft udtales som kraft. 

(Emnet er omtalt i 1.hv. 2005 1. hv. 2007, 1.hv. 2008 og 2. hv. 2008) 

 

 

Mangelfuld tekstning  

 

Klagerne ligger på et uændret højt niveau, men det er svært at afgøre, hvor meget 

der er DRs ansvar, da mange - i forbindelse med overgangen til det digitale 

sendesystem - har haft problemer med indstillingen af tekstningsfunktionen. 

(Emnet er omtalt i 1.hv. 2006, 2.hv. 2006, 1.hv. 2007, 2.hv. 2007, 1.hv. 2008 og 2. 

hv. 2008)  

 

 

Streaming af billeder og lyd på www.dr.dk  

 



 17 

Efter et par halvår med fald er antallet af klager igen stigende. Det handler først og 

fremmest om problemer med streaming on-demand - både om at få streamingen til at 

virke og om udsendelser, der ikke ligger i den rigtige version eller i fuld længde. 

Den lovede omlægning af al streaming til Flash på en åben platform gennemføres som 

nævnt senere på året.  

(Emnet er omtalt i 1.hv. 2006, 2.hv. 2006, 1.hv. 2007, 2.hv. 2007, 1.hv. 2008 og 2. 

hv. 2008) 

 

 

 

 

Afviklingsproblemer for radio og tv  

 

Antallet af klager er fordoblet. Det dækker over uændret store problemer med udfald i 

billede eller lyd for både tv og radio. Hertil kommer klager over pludselige afbrydelser 

(midt i en udsendelse) på det nye digitale sendenet i forbindelse med de justeringer af 

systemet, der i en periode er gennemført fra sidst på aftenen.  

(Emnet er omtalt i 1.hv. 2007, 2. hv. 2007, 1.hv. 2008 og 2. hv. 2008) 

 

 

Mangelfulde playlister  

 

Trods en større fejlretnings-runde i slutningen 2008 er antallet af klager over fejl og 

mangler i playlisterne steget igen. Der er fortsat store problemer med playlister der 

ikke findes - eller som ikke passer med den pågældende udsendelse. 

(Emnet er omtalt 2.hv. 2006, 1.hv. 2007., 2.hv. 2007. 1.hv. 2008 og 2. hv. 2008). 

 

 

4. Andet led i klagebehandlingen 

 

DRs klagesystem har to led - i det første led besvares klager som udgangspunkt af 

den ansvarlige redaktion eller afdeling. Eksempler på disse svar fremgår af 

gennemgangen af sager i afsnit 3.  

Er det imidlertid en sag, der handler om god presseskik og/eller brud på DRs 

Programetik, er der to muligheder for at anke over en afvist klage: 



 18 

 

� De klagere, der selv har en retlig interesse (typisk fordi de selv er omtalt), kan 

indbringe sagen for Pressenævnet, såfremt deres kritik for brud på god 

presseskik er blevet afvist af DR. 

 

� Herudover har alle - altså også klagere uden retlig interesse - mulighed for at 

indbringe sagen for Lytternes og Seernes Redaktør i DR. Efter behandling af 

sagen har redaktøren mulighed for at indstille til generaldirektøren, at DRs 

beslutning omgøres.  

 

 

 

a. Klagevejledninger.  

                                                                                                                                                                                           

Når det gælder alle sager om brud på god presseskik og/eller DRs Programetik, skal 

klagerne oplyses om deres adgang til at klage videre - enten til Pressenævnet eller til 

Lytternes og Seernes Redaktør. En opgørelse for 1. halvår 2009 viser, at der er 

registreret ca. 60 direkte klagevejledninger til lytter- og seerredaktøren.  

 

 

b. Pressenævnssager. 

 

I 1. halvår 2009 afsagde Pressenævnet kendelse i fire DR-sager. Der blev udtalt kritik 

af DR i en af de fire sager. Tre af de fire sager havde været behandlet af lytter- og 

seerredaktøren før de blev indbragt for nævnet. 

 

Indslag om Totempo i Kontant. Kendelse den 20. januar 2009. Ingen kritik af DR. 

DR bragte i september 2008 flere historier om vejhjælpsfirmaet Totempo. Firmaet 

klagede til Pressenævnet, fordi de mente, at DR handlede i strid med god presseskik 

og fremsatte forkerte påstande i programmet. Totempo var for eksempel utilfreds 

med, at der i programomtalen blev sagt: ”Ulovlighederne tager nye former”.  

Firmaet mente også, at der var urigtige påstande om en fyring for åben skærm, 

ligesom firmaet var utilfreds med en båndet telefonsamtale, der blev bragt i Kontant-

udsendelsen. 

I nævnets udtalelse om fyringen for åben skærm hedder det: 



 19 

” Udsagnet ”fyret for åben skærm” giver indtryk af, at samarbejdet fra [K]s side blev 

opsagt under udsendelsen, hvilket ikke er korrekt, idet samarbejdet rettelig ophørte 

forud for udsendelsen. Nævnet finder udsagnet misvisende, men da samarbejdets 

ophør i øvrigt er sket i nær tidsmæssig tilknytning til udsendelsen den 9. september 

2008, finder nævnet ikke, at forholdet i sig selv er tilstrækkeligt til at udtale kritik af 

Danmarks Radio og dr.dk for ikke at kontrollere oplysningens rigtighed.” 

Pressenævnet fandt heller ikke på de øvrige punkter grund til at udtale kritik af DR og 

fandt ikke, at DR havde tilsidesat god presseskik. 

 

 

 

 

Eurobooking. Kendelse d. 20. januar 2009. Kritik af DR og krav på genmæle. 

Den 16. oktober 2008 omtalte Radioavisen på P4 kl. 7.00, at mange unge bliver 

skuffede over arbejdsforholdene, når de tager job i danske call-centre i Spanien. En 

17-årig fortalte i indslaget om sine egne erfaringer og HK bekræftede problemet. 

Eurobooking klagede, og mente blandt andet, at det var i strid med god presseskik, at 

man ikke havde fået oplysningerne forelagt, inden de blev bragt i Radioavisen og 

siden også på DR Update. Pressenævnet gav firmaet ret. Indslaget havde ikke en 

sådan aktualitet, at Radioavisen ikke kunne have ventet med at bringe det, til man 

havde fået en kommentar. 

Eurobooking mente også, man var berettiget til et genmæle. Dels fordi DR påstod, at 

pigen var ansat i Eurobooking i en måned, selv om hun kun var det i 10 dage, og dels 

fordi der blev sagt i Radioavisen, at pigen blev ”lokket” af Eurobooking på trods af, at 

pigens far havde underskrevet ansættelsesaftalen på hendes vegne. 

Nævnet fandt, at det var en ukorrekt beskrivelse af omstændighederne og pålagde DR 

at bringe et genmæle på P4. 

Nævnet fandt det ikke tilstrækkeligt, at DR allerede havde berigtiget de nævnte 

forhold på siden Fejl og Fakta på www.dr.dk efter indstilling fra lytternes og seernes 

redaktør (se rapporten Henvendelser til DR om programvirksomheden, 2. halvår 

2008, s.28-29). 

 

Debat om videoovervågning. Afgørelse den. 21. april 2009. Ingen kritik af DR. 

TV Avisen sendte d. 13.december 2008 et indslag om, at justitsministeren ville se 

nærmere på videoovervågning i udsatte boligområder. Indslaget rummede bl.a. et 

interview med Socialdemokraternes boligordfører, der i et klip stod foran en af 

Gellerup-parkens boligblokke og i et andet foran et nærliggende kollegium. 



 20 

Ifølge boligforeningen i Gellerupparken kunne indslaget efterlade seeren med det 

indtryk, at det var denne forening, der i 10 dage i juleferien ville bruge 250.000 kr. på 

professionelle vagter, selv om det i virkeligheden var kollegiet, der havde valgt at 

hyre vagter. 

Efter DR havde afvist at bringe et genmæle, bragte beboerformanden klagen videre til 

lytternes og seernes redaktør som ikke fandt grundlag for genmæle, da der ikke var 

fejl i indslaget og da Gellerupparken ikke var omtalt. Herefter gik formanden videre til 

Pressenævnet. Nævnet nåede til samme konklusion med den begrundelse, at 

Gellerupparken ikke var nævnt i indslaget og at historien ikke kunne påføre 

boligforeningen skade af betydning. 

 

 

 

Indslag om behandlingscentret Narconon. Kendelse den 25. juni. Ingen kritik af DR. 

21Søndag bragte den 1. februar 2009 et længere indslag om behandlingscentret 

Narconon. Indslaget handlede om de behandlingsmetoder, Narconon anvender på 

narkomaner, der er under afvænning samt om Narconons forbindelse til Scientology.  

Narconon mente, at DR bragte urigtige oplysninger i programmet, samt at DR ikke 

havde forelagt behandlingscentret oplysningerne inden udsendelsen.  

I kendelsen fastslår Pressenævnet, at DR har haft belæg for at påstå, at der er en 

forbindelse mellem behandlingscentret Narconon og Scientology. Nævnet finder det 

beklageligt, at DR ikke yderligere efterprøvede de to kilders påstande om 

pengestrømme fra Narconon til Scientology, men mener ikke der er grund til at 

kritisere det, da Narconon fik mulighed for at imødegå beskyldningerne i udsendelsen. 

Pressenævnet afviser også at kritisere, at DR alene fokuserede på saunabehandling 

som afvænningsmetode, fordi saunaprogrammet udgør en væsentlig del af den 

samlede behandling på Narconon og i øvrigt er kontroversielt. 

Pressenævnet afviste ligeledes Narconons ønske om genmæle i 21Søndag, da 

behandlingscentrets genmæle var en gentagelse af de synspunkter, som Narconon 

allerede havde givet udtryk for i programmet. 

Lytternes og seernes redaktør behandlede tidligere på året en tilsvarende klage (se 

ankesag afgjort 3. april), som også blev afvist. 

 

 

c. Klagesager for lytternes og seernes redaktør 

 



 21 

Af de 18 ankesager, som er afsluttet i første halvår, fik klagerne helt eller delvist 

medhold i de otte sager. I alt havde klageren en retlig interesse i syv af samtlige 

sager - og kunne altså også gå til Pressenævnet. Det benyttede tre af klagerne sig af. 

Generaldirektøren har fulgt lytter- og seerredaktørens indstilling fuldt ud i 16 af de 18 

sager. Undtagelserne var sagen om en afdød musiker (se den 26. februar) og sagen 

om brug af Facebook i valgprogrammer (se den 30. juni). 

 

Mangelfuld dækning af Gaza-demonstration. Afgørelse den 30. januar 2009. Klagen 

afvist. 

En klager var meget utilfreds med, at TV-Avisen 21.00 den 13. januar ikke havde en 

dækning af en stor demonstration foran Christiansborg. Klageren fandt, at 

begivenheden var så væsentlig, at det var stærkt kritisabelt, at TV-Avisen ikke 

dækkede den. I afgørelsen lægges der vægt på, at der ikke var påstande om faktuelle 

fejl eller om andre brud på god presseskik. Sagen handlede alene om det 

redaktionelle skøn, der resulterede i, at TV-Avisen ikke havde nogen dækning af den 

store demonstration. Man omtalte blot kort, at der havde været en større, fredelig 

demonstration. 

TV-Avisen afviste kritikken i flere omgange, hvorefter klageren ankede til lytter- og 

seerredaktøren. Denne understregede i sin indstilling til sagens endelige afgørelse, at 

det havde været fuldt forsvarligt og relevant, hvis TV-Avisen havde lavet en dækning 

af den store demonstration foran Christiansborg. Omvendt var der også en række 

argumenter imod. De synspunkter, der kom frem i demonstrationens taler var i 

hovedsagen allerede kendt i den offentlige debat - bl.a. i kraft af DRs reportager og 

debatprogrammer.  Disse argumenter - samt de praktiske muligheder for dækning - 

måtte redaktionen derfor inddrage i sin afvejning. En sådan afvejning i forbindelse 

med en konkret nyhedsprioritering må i praksis have et vist spillerum. At man her 

valgte, som man gjorde, kunne diskuteres - men der var ikke tale om noget brud på 

DRs etiske retningslinjer endsige på god presseskik. Afgørelsen fandt derfor ikke 

grundlag for at kritisere redaktionens skøn.  

Debat om videoovervågning. Afgørelse den 18. februar 2009. Klagen afvist. 

En beboerrepræsentant fra Gellerupparken klagede over et indslag i TV-Avisen lørdag 

den 13. december. Indslaget handlede om justitsministerens overvejelser om et 

lovforslag, der sigtede mod at muliggøre øget videoovervågning. Udover ministeren 

bragte indslaget bl.a. et interview med et bestyrelsesmedlem i Brabrand Boligforening 

(der bl.a. omfatter Gellerupparken). Beboerrepræsentanten mente, at et omtalt 

eksempel på brug af betalte vagter fejlagtigt blev knyttet til Gellerupparken. Klagen 

blev afvist af TV-Avisen, fordi Gellerupparken ikke var omtalt i indslaget. 



 22 

Beboerrepræsentanten klagede herefter videre til lytternes og seernes redaktør. 

Denne understregede i sin indstilling til sagens afgørelse, at der ganske vist blev bragt 

et klip fra Gellerupparken først i indslaget, men at den omstridte sag om de betalte 

vagter helt korrekt blev fortalt fra det nærliggende kollegium, som vagterne rent 

faktisk havde været hyret til. På den baggrund blev klagen afvist. Den blev herefter 

indbragt for Pressenævnet som kom til samme resultat (se afsnit 4.b.) 

 

Omtale af koncert med AC/DC på dr.dk. Afgørelse den 20. februar. 2009. Medhold. 

En klager fandt, at en omtale på dr.dk af en kommende koncert med bandet AC/DC 

havde en sådan karakter, at den fremstod som en reklametekst. Efter at DR 

Programproduktion havde undladt at svare, tog lytter- og seerredaktøren selv sagen 

op. I indstillingen til sagens afgørelse understregede han, at DR selvfølgelig skal 

kunne bringe en historie om en koncertnyhed, men at den pågældende historie i sin 

helhed var så anprisende og købsanvisende og så tæt på en reklametekst, at den var i 

modstrid med DRs Programetik. Det blev dog tilføjet, at der er mange gråzoner i 

diskussionen om skjult reklame og at definitionerne ikke er skarpe og præcise. Da de 

nævnte historier om koncerten med AC/DC imidlertid fremstod som tekster, der havde 

karakter af reklame, blev de fjernet fra dr.dk. 

 

Omtale af danske jøder. Afgørelse den 24. februar 2009. Medhold. 

Et indslag i TV-Avisen fredag den 13. februar berettede, at danske jøder i stigende 

grad oplever trusler og ubehageligheder. I studieværtens opsummering hed det bl.a.: 

"Og danske jøder vender hjem, fordi de oplever, at det er for svært at leve i 

Danmark". 

En klager fandt formuleringen helt urimelig, da danske jøders hjemland er Danmark. 

TV-Avisen erklærede sig enig i kritikken - og bragte en beklagelse på Fejl og Fakta-

siden på dr.dk/nyheder. Klageren ankede herefter over, at TV-Avisen ikke også 

oplæste beklagelsen i en udsendelse. I sin indstilling til sagens afgørelse 

understregede lytter- og seerredaktøren, at sagen var væsentlig nok til at berettige 

en korrektion oplæst i TV-Avisen og foreslog en formulering: 

"TV-Avisen fortalte den 13. februar om aktuelle trusler mod danske jøder. I indslaget 

blev det sagt, at nogle - på grund af truslerne - vælger "at vende hjem". Denne 

formulering har forståelig nok givet vrede reaktioner fra danske jøder. TV-Avisen 

skulle da heller ikke have brugt udtrykket "vende hjem" i denne sammenhæng. Vi 

burde blot have sagt, at nogle danske jøder vælger at flytte til Israel. Vi beklager." 



 23 

En korrektion med dette hovedindhold blev herefter bragt i TV-Avisen 18.30 den 26. 

februar. 

 

Udsendelse om afdød musiker. Afgørelse den 26. februar 2009. Delvist medhold. 

I det andet afsnit i serien Helt Alene - sendt første gang på DR2 den 12. januar 2009 - 

beskrives bl.a. violinist Tom Holst og hans død i juni 2008. Udsendelsen gav anledning 

til en række klager og protester fra afdødes venner og familie, som samstemmende 

fandt, at Tom Holsts liv og død var beskrevet fejlagtigt og urimeligt i udsendelsen. 

DR2's chefredaktion fastholdt overfor klager, at udsendelsen var korrekt og 

beskrivelsen dækkende og rimelig. Dog tilbød man ved genudsendelser at bringe en 

eftertekst, der oplyste om den mindehøjtidelighed for Tom Holst, som programmet 

ikke nævner. 

Flere klagere ankede herefter til lytternes og seernes redaktør. I sin indstilling til 

sagens afgørelse konkluderede han, at omtalen af Tom Holst ikke havde levet op til 

DRs etiske standarder. Researchen havde ikke været tilstrækkelig og programmet var 

samlet så vildledende, at det meget forståeligt harmede de efterladte. Denne 

konklusion blev samtidig omtalt i en klumme på dr.dk. I lytter- og seerredaktørens 

endelige indstilling hed det: 

"Udsendelsen om Tom Holst bør ikke genudsendes i sin nuværende form. Hvis DR 

ønsker at genudsende den, er det nødvendigt med en væsentlig omredigering, således 

at oplysningerne omkring dødstidspunktet, vennekredsen, mindehøjtideligheden, 

mindeordene og bobehandlingen videregives faktuelt korrekt og retvisende.  

Samtidig bør DR overfor venner og familie til Tom Holst beklage den udgave af 

programmet, der blev sendt i januar." 

I denne sag tilsluttede generaldirektøren sig dog ikke indstillingen fra lytter- og 

seerredaktøren fuldt ud. Som beskrevet var indstillingen baseret på, at det var 

nødvendigt med en række væsentlige ændringer for at gøre beskrivelsen af afdøde 

retvisende. 

Så langt gik generaldirektøren ikke. I stedet formulerede han DRs konklusion i form af 

et svarbrev til klagerne, hvori han beklagede, hvis nogen havde følt sig krænket over 

programmet og sammenfattede: 

"Redaktionschefen på DR2 har overfor mig tilkendegivet, at fejlen med de fire til seks 

uger vil blive korrigeret i programmets speak inden kommende genudsendelser og 

ligeledes i den version, som er tilgængelig på www.dr.dk. Samtidig vil det 

afslutningsvis i programmet fremgå, at der efter optagelserne til programmet var 

afsluttet, blev afholdt en mindehøjtidelighed for den afdøde." 

 



 24 

Klage over TV-Avisen for ikke at udsende rettelse vedr. misvisende gengivelse af 

udtalelser fra Pave Benedikt. Afgørelse den 11. marts 2009. Klagen afvist. 

Den 28. januar henviste TV-Avisen til at Pave Benedikt i en tale kort før jul havde "... 

kaldt homoseksualitet for en global trussel på linje med udryddelsen af regnskovene". 

En klager påpegede at paven aldrig havde sagt dette. Efter en længere 

korrespondance erkendte TV-Avisen at der ikke var tale om et citat - men om en 

udbredt fortolkning af en tale, paven havde holdt. TV-Avisen beklagede den 

manglende præcision og indrykkede på siden Fejl og fakta på www.dr.dk/nyheder en 

historie, der fortalte, hvad paven helt præcist havde sagt. 

Klageren var tilfreds med indholdet af præciseringen, men gik videre til lytternes og 

seernes redaktør fordi han mente, at præciseringen også burde omtales i en udgave 

af TV-Avisen. 

I sin indstillingen konkluderer lytter- og seerredaktøren, at der ikke var tale om en 

fejl, der var så klar og væsentlig, at den krævede korrektion i en udgave af TV-

Avisen. Samtidig blev det dog anført, at siden Fejl og Fakta - med sin nuværende 

opbygning, profilering og udbredelse - ikke har tilstrækkelig synlighed. 

"Det aktuelle eksempel understreger, at der er brug for at gøre en væsentlig større 

indsats for at gøre opmærksom på denne funktion, så det bliver tydeligt markeret, at 

man ikke skjuler sine fejl, men derimod søger at rette dem klart og tydeligt på den 

mest hensigtsmæssige måde." 

 

Klage over dækningen af perle/perker-sagen i TV-Avisen og Deadline. Afgørelse den 

19.marts 2009. Delvist medhold. 

Efter en fredelig Gaza-demonstration foran Christiansborg den 13. januar kom det til 

en konfrontation mellem en lille gruppe demonstranter og politiet. Optagelser lavet af 

en fotograf fra Kaos TV - og videreformidlet til DR og andre større medier af 

Modkraft.dk - skulle i følge fotografen og Modkraft vise, at en betjent råbte til en 

demonstrant: "Kan du fatte det, perker?" 

DR Nyheders dækning af denne sag har ført til klager som er gået på, at DR ukritisk 

videregav historien fra Modkraft, at DR først ukritisk "overtog" Modkrafts tekstning og 

at man også i det efterfølgende forløb brugte formuleringer, der ikke var dækning for. 

TV-Avisen har i sine svar på kritikken henvist til, at man i begyndelsen ikke tvivlede 

på, at tekstningen var korrekt. Og endvidere at man tog forbehold for, hvad der rent 

faktisk blev sagt, så snart tvivlen blev rejst. Man har dog beklaget, at man i de 

allerførste indslag brugte tekstningen med "perker". 

En af de involverede klagede videre til lytternes og seernes redaktør. I hans indstilling 

hedder det sammenfattende: 



 25 

"Selvom DR - på linje med andre medier - handlede i god tro (og herunder søgte at 

indhente en kommentar fra politiet), er det beklageligt, at DR den 22. januar i to 

nyhedsudsendelser (Deadline 17.00 og TV-Avisen 18.30) ikke tog tilstrækkeligt 

forbehold overfor tolkningen af, hvad der blev sagt på det omstridte klip fra Kaos 

TV/Modkraft.dk. Den efterfølgende nyhedsdækning har imidlertid på forsvarlig vis 

afspejlet den opståede tvivl og de igangsatte undersøgelser. Der er derfor ikke grund 

til yderligere offentliggørelse heraf." 

 

Indslag i satireprogrammet Tjenesten på DR2. Afgørelse den 25. marts 2009. Klagen 

afvist. 

Tjenesten introducerede et indslag om den katolske kirke med sætningen: "Og så er 

der nyheder fra verdens største pædofilring, også kendt som Den katolske Kirke" 

Klager rejste tvivl om, hvorvidt denne kommentar brød med straffelovens § 266 b, 

stk. 1 og mente i øvrigt at kommentaren var en udtalelse der "forhåner og 

nedværdiger en gruppe af personer for deres tro, idet den fremstiller medlemmerne af 

Den katolske Kirke som medlemmer af en pædofilring." 

Det var redaktionens vurdering, at der ikke var tale om brud på straffeloven. De 

svarede bl.a.: 

"Vi har alene haft til hensigt at satirisere over en række handlinger begået af nogle 

medlemmer af Den katolske Kirkes præsteskab - handlinger som Den katolske Kirke 

for længst offentligt har lagt afstand til. (...)." 

Klager ankede dette afslag til lytternes og seernes redaktør. I sin indstilling tog 

redaktøren udgangspunkt i, at Tjenesten i hele sin præsentation, stil og sendetid (kl. 

23.00 på DR2) klart havde signaleret, at der var tale om satire. Det afgørende i DRs 

regler for satire, er at det sendte "... spejler, forstørrer eller tager afsæt i..." noget 

virkeligt. 

I lytter- og seerredaktørens endelige indstilling hed det: 

"Uagtet hvordan man vurderer dette problem, er der en så velbelyst kerne af 

veldokumenterede kendsgerninger, at det er et område, hvor der er noget at "spejle 

og forstørre". Der er en reel baggrund. (...) Målet er organisationen Den katolske 

Kirke og herunder de præster, som beskyldningerne for misbrug har været rettet 

mod. Meningen er jo ikke at beskylde katolikker for at være en gruppe, der i 

særdeleshed udøver seksuelle overgreb mod børn. I hele sammenhængen har 

diskussionen handlet om kirkens præster. Jeg tror ikke, at seerne har opfattet den 

satiriske bemærkning som en anklage mod de mennesker, der bekender sig til 

katolicismen.(...) Bemærkningen i satireprogrammet Tjenesten om Den katolske Kirke 



 26 

ligger indenfor de grænser, DRs Programetik sætter for satire. Jeg indstiller derfor, at 

klagen afvises."  

  

Klage over indslag om skat i Deadline 22.30. Afgørelse den 31. marts 2009. Klagen 

afvist. 

Deadline brugte i et indslag - i følge klageren - to politiske redaktører der alene roste 

udspillet fra Skattekommissionen. Klager oplevede det som indoktrinerende og 

løgnagtigt. Bl.a. blev der klaget over, at konsekvensen for de fattigste eller unge på 

SU ikke blev omtalt. Klager mente også, at det var ensidigt, at man i et indslag fra 

Christiansborg kun hørte partier, som ønsker lettelser i topskatten. 

Redaktionen afviste sagen, som herefter blev anket. 

I sin indstilling konkluderede lytternes og seernes redaktør, at det var en fuldt 

forsvarlig redaktionel disposition, at to politiske redaktører blev bedt om at komme 

med deres vurderinger af det politiske forløb omkring de kommende 

skatteforhandlinger. At der i et live-interview blev sagt, at folk der boede til leje ville 

få fordel kunne ikke siges at være en fejl - et sådant udsagn vil normalt blive opfattet 

som en "alt andet lige"-betragtning. Formuleringen om, at der blev brugt flest penge 

på at "lette i bunden", var heller ikke forkert. 

Endvidere blev spørgsmålet om den sociale balance faktisk omtalt en række gange og 

det faktum, at SU-spørgsmålet ikke blev omtalt i netop den udgave af Deadline, var 

ikke principielt kritisabelt. 

Med hensyn til den manglende kommentar fra SF og Enhedslisten hed det i 

indstillingen: 

"Det er korrekt, at der ikke var nogen direkte kommentar fra SF. Seerne fik imidlertid 

det indtryk, at SF var rede til at forhandle på basis af betænkningen. Det var da også 

netop, hvad gruppeformand Ole Sohn havde givet udtryk for i løbet af dagen. Det 

havde været naturligt, hvis der også havde været en kommentar fra Enhedslisten, 

men man kan ikke kræve, at en sådan kommentar nødvendigvis skal medtages." 

Lytter- og seerredaktøren fandt således ikke, at der var sagligt belæg for den 

voldsomme kritik og indstillede derfor, at klagen blev afvist. 

 

Klage over indslag om Narconon i 21Søndag. Afgørelse den 3. april 2009. Klagen 

afvist. 

21Søndag beskrev i et indslag den 1. februar, at behandlingsstedet Narconon, ifølge 

flere fhv. scientologer sender en del af sine indtægter videre til Scientology. Samtidig 

beskrev indslaget, at førende danske eksperter afviser de metoder, som Narconon 

bruger i sine afvænningskure for narkomaner. Indslaget blev i løbet af februar mødt 



 27 

med kritik fra en række seere, som fandt beskyldningerne grundløse. Kritikken havde 

to hovedelementer: 

Dels blev det afvist, at der går penge fra Narconon til Scientology og dels blev det 

fastholdt, at Narconons såkaldte "sauna-metoder" virker i praksis 

Redaktionen afviste al kritik. Man henviste til en skriftlig dokumentation som 

bekræftede, at Narconon reelt betalte til Scientology og at dette forhold blev under-

bygget af tidligere scientology-folk. Ligeledes fastholdt man, at det var helt relevant 

at gengive den stærke videnskabelige kritik af Narconons "sauna-metode". 

To klagere sendte sagen videre til lytternes og seernes redaktør som konkluderede: 

"De centrale påstande i udsendelsen er forsvarligt dokumenterede, der er anvendt 

relevante kilder og den angrebne part har haft rig lejlighed til at kommentere. " 

Redaktøren indstillede dermed, at klagen afvistes. Sagen blev senere indbragt for 

Pressenævnet, som nåede til samme resultat (se s.19). 

 

Klage over anmeldelse af filmen Milk i Premiere på DR2. Afgørelse den 14. april 2009. 

Klagen afvist. 

En anmeldelse af filmen Milk i film-magasinet DR2 Premiere førte til en klage vedr. det 

principielle i, at programværten bruger et filmanmelderprogram til at argumentere for 

egne politiske/moralske holdninger. Klager mente, at det var et brud på DRs 

Programetik, som bl.a. fastslår: "DR er uafhængig, troværdig, mangfoldig og alsidig 

fordi vi lader alle relevante parter i en sag komme til orde". 

Redaktionen afviste klagen med den begrundelse, at DR2 Premiere klart er defineret 

som et anmelderprogram båret af én stemme, der samtidig laver afstikkere til det 

samfund som filmkunsten forholder sig til. 

Klager bad herefter lytternes og seernes redaktør behandle sagen. 

I indstillingen herfra understreges det, at DRs Programetik rummer mulighed for "...et 

redaktionelt godkendt koncept med holdningsprægede værter."  

Lytternes og seernes redaktør fandt, at det tydeligt var signaleret, hvilken type 

program der var tale om. I indstillingen lød det dog: 

"Hvis en sådan "erklæringsstil" blev sædvane i programmet, ville man med rette 

kunne indvende, at det gik udover det, der ligger i naturlig forlængelse af at anmelde 

film. Men omvendt må der i en udsendelse som Premiere være plads til 

formeksperimentet, overraskelsen og provokationen." 

Ud fra en samlet vurdering var indstillingen derfor, at klagen burde afvises. 

 

Klage over dokumentaren Prostitutionens bagmænd. Afgørelse den 6. maj. Klagen 

afvist. 



 28 

Den 19. maj 2008 sendte DR1 dokumentaren Prostitutionens bagmænd. Udsendelsen 

beskriver, hvordan bagmænd tjener penge på at sælge kvinder til det københavnske 

prostitutionsmiljø, og hvordan bagmændene får forretningen til at syne lovlig. 

En af de personer, udsendelsen udpegede som bagmand, klagede over udsendelsens 

oplysninger og over anvendelsen af skjulte optagelser.  

Sagen blev indbragt for Pressenævnet, som i august 2008 afviste klagen. Nævnet 

fandt at DR havde forelagt kritikken for klageren - og at man i tilstrækkeligt omfang 

havde efterprøvet oplysningerne. 

Den pågældende klager appellerede efterfølgende - forgæves - til en række andre 

instanser da han fandt fremstillingen helt forkert. I foråret 2009 bad han også lytter- 

og seerredaktøren om at genoptage sagen. På grund af udsendelsens meget 

omfattende følger for klagerens liv valgte redaktøren at behandle sagen igen. 

Efter endt gennemgang blev konklusionen imidlertid den samme: DR havde arbejdet 

grundigt og klageren havde haft gode muligheder for at give sin version af forløbet.  

Lytter- og seerredaktøren svarede derfor, at han ikke ville opfordre generaldirektøren 

til at ændre DRs tidligere afgørelse. 

 

Klage over udtalelse i Aftenshowet. Afgørelse den 19. maj 2009. Medhold. 

Den 4. december indeholdt Aftenshowet på DR1 en samtale i studiet med 

udgangspunkt i Pernille Rosenkrantz-Theils indmeldelse i Socialdemokraterne. I 

diskussionen fortalte en af de medvirkende - Mads Christensen - en historie, hvor han 

bl.a. refererede til, at "... de ville have perkerne væk fra stranden". 

En klager fandt det kritisabelt, at DR ikke tog afstand fra en sådan udtalelse fra en 

medvirkende. 

Redaktionen svarede, at udtalelsen var gæstens eget ansvar. 

Klageren gik herefter videre til lytternes og seernes redaktør, som i sin indstilling 

fremhævede, at der skulle tages stilling til to spørgsmål - dels om udtalelser i et 

program alene er gæstens ansvar og dels om det er tilladeligt at bruge ordet 

"perkerne" i den omtalte sammenhæng. 

I indstillingen fastslås, at DR naturligvis ikke har noget ansvar for de medvirkendes 

meninger mv. Men DR har et ansvar for, at ingens ære krænkes uberettiget i en 

udsendelse. DR kan således ikke bare i enhver situation afvise kritik af medvirkendes 

udtalelser. Heller ikke de medvirkende må unødvendigt krænke nogens ære eller 

bruge nedsættende ord. 

I konklusionen hedder det: 

"Det var beklageligt, at udtrykket "perkerne væk fra stranden" blev brugt af en 



 29 

medvirkende i Aftenshowet. Det bør meddeles de involverede. Konklusionen bør være 

tilgængelig på dr.dk." 

 

Klage over tendentiøst interview i Deadline. Afgørelse den 27. maj 2009. Klagen 

afvist.  

En klager fastholdt i en længere mailveksling med redaktionen, at et dobbeltinterview 

i Deadline om Metock-dommen og et tilsvarende om sænkning af den kriminelle 

lavalder, der begge havde været styret meget unfair af studieværten. Efter 

redaktionens afvisning ankede klager til lytter- og seerredaktøren. 

I en nøje gennemgang af de to interviews forløb og de stillede spørgsmål 

konkluderede indstillingen, at kritikken var helt ubegrundet. Studieværten havde 

stillet relevante spørgsmål og styret diskussionen på helt forsvarlig og fair vis. 

 

Klage over brug af Facebook i debatprogrammerne før valget til Europaparlamentet. 

Afgørelse den 30. juni. Klagen afvist. 

Under debatudsendelserne Kandidaterne på DR1 hhv. den 24. maj og den 31. maj og 

igen under den afsluttende debatrunde mellem alle spidskandidaterne den 4. juni 

henviste DR ved en række lejligheder til, at der på Facebook var debat under 

udsendelserne og mulighed for samtidig at følge DR1 live. Således kom der i denne 

debat på Facebook 2200 kommentarer og spørgsmål under den afsluttende partirunde 

den 4. juni. En mindre del af spørgsmålene blev brugt af studieværten under 

programmet. 

Denne brug af Facebook gav anledning til flere klager til DR. Kritikken gik på, at det 

var forkert, at et sådant privat firma og dets debat-platform blev direkte indblandet i 

DRs valgdækning. Redaktionen henviste til, at det var et eksperiment. 

En klager gik videre med sagen til lytternes og seernes redaktør, der i sin indstilling 

konkluderede: 

”DR bør overveje den rejste kritik. Når DR fortsætter sine forsøg med debatter og nye 

fællesskaber på medlemsbaserede sociale netværk (som f.eks. Facebook) er det 

vigtigt, at der også efterhånden udvikles klare redaktionelle retningslinjer på området. 

Det bør også overvejes, hvornår det er relevant at henvise til flere forskellige sociale 

netværk (så der ikke sker en forskelsbehandling) og det bør overvejes, om der er 

tilfælde, hvor der skal laves alternative tilbud i DR-regi.” 

Generaldirektøren afviste imidlertid at tage stilling til indstillingen, under henvisning til 

at DRs overvejelser ikke var afsluttede.  

 



 30 

Klage over Religionsrapport på P1 den 22. juni 2009. Afgørelse den 30. juni. Delvist 

medhold. 

Religionsrapport på P1 den 22. juni var bygget op omkring et interview med lederen 

af Palestinian Media Watch, Itamar Marcus. 

Flere klagere kritiserede programmet for at være tendentiøst og usagligt. Især blev 

der peget på, at det var stærkt misvisende at præsentere Itamar Marcus som en 

saglig ekspert. Efter at redaktionen i hovedsagen havde afvist kritikken, bad klageren 

lytter- og seerredaktøren om at tage sagen op. 

I hans endelige indstilling hedder det bl.a.: 

"Det var et fejlskøn, at Itamar Marcus i udsendelsen Religionsrapport alene blev 

præsenteret som ekspert. Det andet syn på ham burde også have været nævnt i en 

udsendelse baseret på et timelangt interview uden kritiske modspørgsmål. Det havde 

således været relevant også at fremhæve billedet af ham, som en pro-israelsk 

debattør og bosætter, der ofte er kommet med stærkt omdiskuterede udlægninger af 

palæstinensiske skolebøger og palæstinensisk nyhedsdækning. 

Denne konklusion bør gøres tilgængelig på Religionsrapports hjemmeside sammen 

med henvisningen til udsendelsen. Samtidig bør der henvises til denne konklusion i 

næste udgave af Religionsrapport." 

 

Klage fra DSB over indslag om IC4-togene. Afgørelse den 30. juni 2009. Delvist 

medhold. 

I et indslag i Orientering på P1 den 25. maj foretog en af redaktionens reportere en 

kritisk gennemgang af det forlig om IC4-togene, som DSB og AnsaldoBreda havde 

indgået ugen forinden. En souschef i DSB klagede over indslaget, som han fandt, var 

præget af sludder og udokumenterede påstande. 

Efter redaktionen havde afvist kritikken blev sagen påklaget til lytternes og seernes 

redaktør, som i sin indstilling erklærede sig delvist enig med klageren. 

I konklusionen hedder det bl.a.: 

"Jeg er enig med klager i, at indslaget rummer en række formuleringer, hvor 

præmisserne for kritikken af den aktuelle forligsaftale om IC4-togene med fordel 

kunne have været præciseret. Indslagets hovedpræmis er, at det egentlige problem er 

den manglende elektrificering af hovedstrækningerne, men de negative følger heraf 

tillægges i et vist omfang de nye dieseltog." 

Da der ikke var væsentlige faktuelle fejl i indslaget var der imidlertid ikke grundlag for 

at bringe rettelser eller beklagelser. Derimod blev redaktionen pålagt at gøre hele 

indstillingen (og dens gennemgang af klagens ti punkter) tilgængelig på Orienterings 

hjemmeside i forbindelse med det omtalte indslag. 



 31 

  

Klage over indslag til TV-Avisen med udvist 11-årig. Afgørelse den 30. juni. Delvist 

medhold. 

Et indslag i TV-Avisen 18.30 søndag den 14. juni 2009 fortalte, at Børns Vilkår netop 

havde rettet en meget hård kritik mod udvisningen af irakiske børn fra Danmark. I 

indslaget blev der redegjort for kritikken og herunder bragt et interview med en 11-

årig irakisk pige, der med gråd i stemmen fortalte om sin frygt for at blive sendt til 

Irak. 

Indslaget førte til en række klager til DR. En vred klager beskrev således indslaget 

som propaganda og spekulation i effekter. Redaktionen afviste kritikken, men en 

klager bad lytter- og seerredaktøren behandle kritikken. 

Denne behandling førte til en indstilling, der kritiserer den utilstrækkelige 

præsentation af en medvirkende børnepsykiater samt rejser kritik af en vildledende 

oplysning om den 11-åriges sprogkundskaber. I konklusionen hedder det: 

"Indslaget var grundlæggende en relevant journalistisk historie med udgangspunkt i 

kritikken fra Børns Vilkår. Ligeledes fik en repræsentant for regeringspartierne rimelig 

mulighed for at svare på kritikken. Der var ingen brud på de grundlæggende 

journalistiske spilleregler. 

Især eksponeringen af den 11-årige piges gråd og fortvivlelse har ført til kritik af 

indslaget. Selvom denne debat er relevant, må det fastholdes, at det var forsvarligt at 

bruge den 11-årige som medvirkende. 

Det fremgik af indslaget, at pigen ikke talte arabisk. Det burde her også være 

fremgået, at pigen dog kunne tale kurdisk. Denne oplysning er ikke uvæsentlig for 

sammenhængen og bør bringes på DR Nyheders site Fejl og Fakta." 

  

                                         ............................. 

 


