
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lytternes og seernes redaktør i DR 

Redaktørberetning for 2. halvår 2010 
 

 

 

 

I. Sammenfatning 

 

Beretningen indledes med kommentarer til to områder af principiel 

betydning.  

Først beskrives i afsnit II DR’s samspil med Facebook. Her efterlyses 

klarere retningslinjer - bl.a. for at undgå, at brugere der ikke er på 

Facebook, udelukkes fra redaktionelt DR-indhold.   

I afsnit III beskrives nogle af udfordringerne i det moderne døgnåbne 

nyhedsrum med de mange historier og de mange leverancer til forskellige 

platforme. Beretningen anbefaler bl.a. klarere kildeangivelser, flere 

rettelser og mere systematisk jagt på fejlkilderne. 

Afsnit IV kommenterer den internationale erfaringsudveksling for lytter- 

og seerredaktører m.fl. 

Lytternes og seernes 

redaktør 

DR Byen 

Emil Holms Kanal 20 

Opg. 1, 3 

DK-0999 København C. 

T +45 3520 3040 

www.dr.dk/etik 

 

Jacob Mollerup 

D +45 3520 8020 

E jmol@dr.dk 

 

24. januar 2011  

 

 

 

 

 



2 

 

I afsnit V gives en kort status vedr. direktionens opfølgning på tidligere 

anbefalinger. På halvdelen af områderne er der taget skridt til at indfri 

løfterne. På de øvrige områder foreligger der endnu ikke klare resultater af 

de igangsatte initiativer. 

Afsnit VI kommenterer beretningens tre bilag, der rummer statistik over 

henvendelser og en gennemgang af større klagetemaer samt af 

klagebehandlingen i hhv. Pressenævnet og hos lytternes og seernes 

redaktør. 

 

 

II. Facebook og DR – et umage par 

 

Beretningen for 1. halvår 2009 omtalte udfaldet af en klage om  

DR’s brug af Facebook i de sidste valgprogrammer inden valget til 

Europaparlamentet. Jeg anbefalede, at der blev lavet DR-retningslinjer på 

området, men generaldirektøren fandt ikke tiden var inde. 

 

Her halvandet år senere er sådanne retningslinjer fortsat ikke lavet. Det er 

uheldigt, fordi DR netop i sidste del af 2010 lavede en markant udbygning 

af sit samspil med Facebook. 

 

Beretningen for 2. halvår 2009 fremhævede, at DR var sakket bagud i 

anvendelsen af sociale medier, og tilføjede: 

”Der er solide udfordringer i at bruge sociale medier på en måde, så det 

med et realistisk ressourceforbrug bliver til en meningsfuld og givtig dialog 

om DR’s projekter. Men der er mange perspektiver i at gøre forsøget – 

igen.” 

 

Et sådant forsøg er netop – når det gælder DR’s brug af Facebook – for 

alvor sat i gang i slutningen af 2010. På flere måder er det en succes. DR 

bestyrer nu selv over 70 store grupper på Facebook. Tilsammen har de fået 

næsten en halv million”fans”.  Bedst fungerende på de sociale mediers 

præmisser er grupper som Spise med Price, Bonderøven og Mads & 

Monopolet.   

 



3 

 

Omfanget af den reelle dialog i grupperne – og mellem grupperne og DR’s 

redaktioner – er meget forskellig men der er mange positive aspekter ved 

DR’s offensiv på Facebook. Der er logik i, at DR er til stede i dette sociale 

netværk, som næsten halvdelen af befolkningen er med i. 

 

Men selvom så mange er med, er det af mange årsager vigtigt, at DR ikke 

bruger Facebook eller andre sociale medier på en måde, der afskærer ikke 

medlemmer fra at deltage i debatter eller få adgang til redaktionelt indhold. 

Det er eksempelvis et skråplan, når man i et program som Debatten på 

DR2 (se bl.a. programmet den 6. januar 2011) kan starte med at henvise 

til, at to eksperter løbende kommenterer aftenens udsendelse på 

programmets Facebook-side – og samtidig fire gange under udsendelsen 

kører enten banner-tekster på skærmen eller kommer med direkte værts-

opfordringer til at deltage i debatten om programmet på Facebook.  

 

Som et eksperiment og som et forsøg på at afprøve nye debatformer kan 

det godt forsvares. Men det fremadrettede princip må være, at der også er 

muligheder for at deltage i debatter samt følge eventuelt unikt DR-indhold 

via DR’s egen hjemmeside eller andre åbne platforme. Samtidig må 

henvisninger til Facebook fra tv- og radioudsendelser udføres med omtanke 

og mådehold. Der skal være en stærk redaktionel begrundelse i hvert 

enkelt tilfælde, så man ikke risikerer, at det får karakter af reklame. 

 

Respekteres den slags hensyn, kan samspillet med sociale medier som 

Facebook blive en styrkelse af DR’s dialog med lyttere og seere – ikke 

mindst hvis mange af DR’s redaktioner formår at gøre det til en naturlig del 

af en effektiv programproduktion og trække på de mange ressourcer, der 

ligger i at have en stor opbakning via sociale netværk. 

 

Det er tankevækkende, at mange af debatterne på Facebook er mindre 

aggressive og har større indholdsmæssig relevans end de ofte meget 

grovkornede debatter, som for nogle år siden dominerede debat-siderne på 

dr.dk. 

 



4 

 

En del af forklaringen er, at mange net-debatter er blevet mere ”modne”. 

Men nok så væsentligt er det, at debatter på Facebook ikke foregår 

anonymt. Det forhold at debat-deltagerne fremstår med deres sociale 

identitet, er i sig selv med til at sikre et bedre niveau. Det er endnu et 

argument for, at også DR burde sikre, at alle deltagere i debatter på dr.dk 

som hovedregel underskriver sig med deres rigtige navn.  

 

 

III. Fuld fart på nyhedsmøllen 

 

Nutidens nyhedsredaktioner er ofte multimedie-operationer, der stort set 

døgnet rundt leverer historier på en stribe forskellige platforme. DR’s store 

nyhedsrum er ingen undtagelse. Også her leverer færre medarbejdere 

stadig flere historier i stadig flere versioner. 

 

Internationalt diskuterer man i disse år intenst, hvilke konsekvenser denne 

udvikling har for nyhedernes kvalitet – og for public service-værdien. 

Antallet af historier er ofte så stort, at mange nyhedschefer ikke længere 

kan overskue det hele og i praksis kontrollere indholdet. 

 

En af de hyppigste klager, som DR møder over sin nyhedsdækning, handler 

om sprogfejl og manglende præcision i de mange historier, der løbende 

kommer på dr.dk, tekst-tv, DR Update osv. Uagtet at pressede redaktioner 

kæmper for at holde kvaliteten, er det en kendsgerning, at fejlene er 

mange. Tempoet er højt og korrekturen er sparet væk for længst. Når der 

laves mange versioner af samme historie til forskellige platforme, er det 

samtidig en latent risiko, at nuancer og forbehold svækkes undervejs og 

nye fejl opstår. Halvårets ankesager (se bilag 3) rummer flere konkrete 

eksempler. 

 

Det er indlysende, at udviklingen stiller mediehusene overfor svære valg og 

prioriteringer. Men der er samtidig flere relevante tiltag, som ikke 

nødvendigvis koster flere ressourcer.  

 



5 

 

En mulighed er selvfølgelig at reducere antallet af enheder til fordel for 

større kvalitet i resten. Men i alle tilfælde er der en oplagt forbedring i at 

være mere ærlig med at anføre kilder, når andres historier sendes videre i 

nyhedsmøllen. DR har ingen høj standard på dette område. Historier, der er 

skrevet af Ritzau eller andre leverandører, videregives ofte på dr.dk og 

andre steder uden at det står klart, at det ikke er DR-producerede historier.   

 

DR er blevet meget bedre til at rette fejl, men også på det felt er der 

fortsat et stort potentiale for forbedringer. Og netop effektiv fejlretning 

bliver stadig vigtigere i takt med, at fejlene kan spredes hurtigt og komme 

langt omkring. 

 

En anden vej frem er at lede efter mønstrene i de fejl, der angiveligt laves. 

DR Nyheder har sagt ja til i 2011 at deltage i et forskningsprojekt om 

kortlægning af fejlkilder. Forhåbentligt kan dette projekt give ny viden til at 

finde praktiske løsninger til forbedret kvalitet. 

 

 

IV. International udveksling af erfaringer 

 

I forbindelse med mit formandskab i The Organization of News Ombudsmen 

(ONO) har jeg søgt at styrke udvekslingen af erfaringer mellem lytter-, 

seer- og læserredaktører rundt om i verden. Jeg har tilsvarende suppleret 

mine hjemlige oplæg med at fortælle om DR’s erfaringer på konferencer i 

bl.a. Oxford, Istanbul, Amsterdam, Riga, Stockholm og Paris.  

Til brug for arbejdet med at udbrede tilsvarende modeller på public service-

stationer verden over, har jeg skrevet et kapitel til en bog, som Unesco 

udsender på flere sprog i dette forår. Den engelske version kan læses på 

unesco.org. 

Her gennemgås blandt andet, hvordan ni forskellige public service-stationer 

– fordelt på fire kontinenter – har gjort det. Der er masser af 

lighedspunkter, men der er ikke to modeller, der er helt ens.  

 

 

 



6 

 

V. Opfølgning på tidligere kritik 

 

Redaktørberetningen for 2. halvår 2009 indeholdt en længere status for 

tidligere anbefalinger vedr. dialog, svarpolitik, fejlretning, programetik mv.  

De kritiske konklusioner fik direktionen til at love en systematisk 

opfølgning. Her er en kort status: 

- DR’s svarpolitik og klagebehandling:   

De lovede tiltag i DR Nyheder er i hovedsagen gennemført. 

Procedurerne er strammet væsentligt og udviklingen m.h.t. 

klagevejledninger er generelt positiv.  

- DR’s rettelser: 

DR Nyheder har i 2. halvår lavet flere rettelser (15 mod 10 i første 

halvår). Der er således fremgang at spore, men fortsat brug for en 

større indsats. Rette-siden på dr.dk/omDR rummer fortsat i praksis 

kun rettelser fra DR Nyheder og Kontant.  

- DR’s programetiske praksis: 

Det programetiske udvalg har taget flere af de lovede initiativer, 

men det er for tidligt at vurdere gennemslagskraften. 

- Bedre varefakta om programmerne: 

Der er ikke taget yderligere initiativer siden debatten om Sporløs. 

Programetikudvalget har ikke fundet en praktisabel formel. 

- Mangelfuld (G)-oplysning: 

Et system til udvidet mærkning af genudsendelser er som lovet 

under indkøring og tages i brug i 2011. 

- Mangelfuld information om tekniske problemer på dr.dk mv.: 

En bedre information til brugerne er igangsat på flere områder – og 

der er lavet flere nye adgange til hurtig ”anmeldelse” af 

driftsproblemer. Mange har dog oplevet fortsatte streaming-

problemer (jf. bilag 2). 

- Nyt henvendelsessystem: 

Et nyt system er på investeringsbudgettet for 2. halvår 2011. 

 

 



7 

 

VI. Rapport om henvendelser vedlagt som bilag. 

 

Som bilag til denne redaktørberetning vedlægges for det første statistik 

over henvendelser og for det andet en gennemgang af større klagetemaer. 

Som tredje bilag følger en oversigt over klagebehandlingen af DR-sager i 

hhv. Pressenævnet og hos lytternes og seernes redaktør. De tre nævnte 

bilag erstatter den tidligere Rapport om henvendelser vedr. 

Programvirksomheden og indeholder tilsvarende oplysninger. 

 

I bilag 1 anslås det, at DR nu modtager væsentligt over 200.000 årlige 

henvendelser om programvirksomheden. Klagestatistikken viser ikke de 

store udsving de seneste år. 

 

I bilag 2 gennemgås 18 klagetemaer fra det seneste halvår. Der er en 

mindre udskiftning vedr. de såkaldte gengangere, men de tekniske 

problemer viser sig fortsat sejlivede, ligesom kritikken af sprogfejl stadig er 

omfattende. 

 

I bilag 3 gennemgås halvårets ankesager i hhv. Pressenævnet og for 

lytternes og seernes redaktør. De tre ”næser” fra nævnet omhandler 

primært kritisable forhold, som DR allerede under sagsbehandlingen i 

hovedsagen havde erkendt. 

Ud af de 15 ankesager behandlet af lytter- og seerredaktøren havde de otte 

retlig interesse og kunne altså også have valgt at gå til Pressenævnet. Den 

mulighed har ingen af de otte benyttet sig af. Ud af de omtalte sager blev 

der givet helt eller delvist medhold i de ni. Det er den højeste 

”medholdsprocent” siden systemets start i 2005. I alle de nævnte 15 sager 

blev lytter- og seerredaktørens indstilling fulgt af generaldirektøren. 

 

 

 

  ------------------------ 

 

 



1 
 

 

 

 

 

 

Bilag vedr. henvendelser  

og klagebehandling 

2. halvår 2010 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Bilag til redaktørberetning 

Januar 2011 

Jacob Mollerup 

Lytternes og seernes redaktør i DR 



2 
 

 

 

 

 

 

 

 

Bilag 1  

Trends og tal for henvendelser .............................s.3 

 

 

 

Bilag 2 

Gennemgang af 18 klagetemaer ...........................s.6 

          a. Otte nye temaer 

          b. Ti gengangere 

 

 

Bilag 3 

Andet led i klagebehandlingen.............................s.17 

a.  Pressenævnssager 

          b. Sager for lytternes og seernes redaktør 

           

 

 

 

 

 



3 
 

 

Bilag 1  
 

Trends og tal for henvendelser  
 

 

I 2008 og 2009 har DR skønsmæssigt modtaget omkring 200.000 årlige henvendelser 

om programmerne – hvoraf cirka en tredjedel er gået via DR Licens- og 

Programservice (se figur 1). De øvrige 2/3 er modtaget på DR’s mange redaktioner og 

programmer.  

En ny stikprøve i december 2010 peger på, at mange redaktioner i årets løb har 

oplevet en stigning i antallet af henvendelser i form af telefonopkald, mails mv. (der 

omfatter både spørgsmål, forslag, ros, kommentarer og klager). Et af 

vækstområderne er forslag til udsendelserne. 

 

 

 
 

 

 

75.750

60.555
68.974

59.098

0

20.000

40.000

60.000

80.000

100.000

120.000

2007 2008 2009 2010

Figur 1. Antal program-henvendelser via DR Licens- og Programservice.



4 
 

Herudover har der i 2010 været en styrket kontakt og dialog via sociale medier i kraft 

af DR’s stærkere tilstedeværelse på Facebook. Oveni kommer mange andre former for 

kontakt – f.eks. modtager P3 omkring 1000 sms’er dagligt som led i samspillet med 

lytterne. 

 

Klager modtages både på de enkelte redaktioner og via Kontakt DR på dr.dk. 

Sidstnævnte klageindgang laves der løbende statistisk over: 
 

 

Tabel 1. Klager fordelt på hovedkategorier, 2. halvår 2010.  

 

Fordelingen af henvendelser Henvendelser via 
Klageknappen 

Unfair og tendentiøs dækning 129 
Partisk valgdækning 1 
Krav om berigtigelse 3 
Klager fra medvirkende 10 
Voldsomme effekter 40 
Ærekrænkelser 8 
Upassende sprog 35 
Utroværdig konkurrence 8 
Skjult reklame, Sponsorering 4 
Klager over DR's klagesystem 66 
Andre 228 
Antal henvendelser vedrørende 
programetik i alt 532 
Kritik af tekniske problemer, 
manglende opdateringer, mv. 627 
Generelle udsagn vedrørende DR - Kritiske 901 
Kritik af omfanget af egenreklame 37 
Kritik af omfanget af genudsendelser 33 
Kritiske i alt 2130 

Generelle udsagn vedrørende DR - Positive 3 
Øvrige kommentarer 55 
Spørgsmål 52 

Antal henvendelser i alt 2240 
 

Note: Baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klageknappen” på dr.dk.  

 

 

De 2130 klager fra tabellen ovenfor kommer fra alle dele af DR’s programvirksomhed. 

Flest klager om programetik modtages typisk i forbindelse med nyhedsudsendelserne. 

I DR Nyheder (som også selv modtager klager direkte) besvarede man i 2. halvår 

1253 klager.  

 



5 
 

 

Som det fremgår af tabel 2 viser hovedtrenden i de programetiske klager over de 

sidste tre år, at ca. hver fjerde klage omhandler programetik-emner.  

 
 

Tabel 2.  Klager over brud på DR’s Programetik 2008-2010 

  

 2008 2009 2010 
Unfair og tendentiøs dækning 271 299 264 
Partisk valgdækning 0 49 1 
Voldsomme effekter 126 179 117 
Ærekrænkelser 197 88 62 
Kritik af DR’s klagebehandling 101 108 124 

Henvendelser om programetik i alt 963 954 1061 

Kritiske henvendelser i alt 3933 4361 4235 
 

Note: Baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klageknappen” på dr.dk. 

 

 

Det andet store klage-felt er teknikklager – de vigtigste kategorier er angivet 

nedenfor.  
 

Tabel 3. Tekniske klager 2008-2010.  

 

 2008 2009 2010 
TV:    
Mgl. Eller mangelfulde undertekster 122 107 78 
Udfald i billede eller lyd 69 156 139 
Radio:    
Udfald i lyd eller tavshed 67 58 33 
dr.dk    
NetTV On demand 350 364 359 
NetTV Livestreaming 80 174 159 
Windows-platform (lukkede standarder) 39 51 22 

Andet 660 765 571 

Henvendelser om tekniske fejl i alt: 1387 1675 1361 

    

 

Note: Baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klageknappen” på dr.dk.  

 

 

De klager der modtages via Kontakt DR besvares enten af Programservice eller 

sendes til besvarelse i den relevante afdeling.  

 



6 
 

Bilag 2 
 

Gennemgang af 18 klagetemaer 
 

 
Klagetemaerne er som i tidligere halvår udvalgt på basis af klager modtaget via 

Kontakt DR (jf. tabel 1) samt på basis af alle de henvendelser, lytternes og seernes 

redaktør i øvrigt har modtaget - eller fået kendskab til - i årets løb. Der er også skelet 

til, om sager har været meget omtalte i web-debatter og på avisernes debatsider. 

Herunder trækker listen på løbende rundspørger i huset og på månedsrapporter fra 

DR Licens- og Programservice.  

Teksterne er udarbejdet i samarbejde med de relevante direktørområder. Afsnittene 

om ”konsekvens og opfølgning” rummer således DR’s konklusioner.  

Lytter- og seerredaktørens rolle har her været at samle materialet, sikre åbenhed og 

modgå søforklaringer.  

Emner der ligger udenfor programvirksomheden – herunder f.eks. licensklager og 

klager fra koncertgængere – er ikke omfattet. 

 

 

a. Nye temaer 

 
Blandt de hyppigst forekommende nye klagetemaer gennemgås nedenfor de otte, 

som medførte flest kritiske henvendelser i halvåret. Det er altså ikke nødvendigvis de 

vigtigste eller mest principielle - men det er dem, der har fået flest lyttere og seere til 

at reagere kritisk overfor DR. 

 

DAB-omlægning og nedlægning af DAB-kanaler 

 

Baggrund: 

I oktober kom der op mod 300 klager vedrørende DAB-radio, efter at DR den 30. 

september rykkede rundt på de digitale radiokanaler. Rokaden medførte, at mange 

lyttere havde problemer med at finde deres fortrukne kanal. Hovedparten af lytterne 

klagede over, at P1 helt var forsvundet fra sin plads på deres DAB-radio og erstattet 



7 
 

af DR Rock! Mange andre klagede over at flere musikkanaler var nedlagt uden 

forudgående varsel. Det gjaldt også på dr.dk, hvor flere kanaler nu var lydløse.  Det 

var især DR Folk- og DR Country-lyttere, der ikke kunne forstå, hvor musikkanalerne 

var blevet af. Ca. 350 lyttere meldte sig ind i Facebook-gruppen, ”Vi vil have 

Countrykanalen på net og DAB tilbage”.     

   

DR’s svar: 

DR svarede, at problemerne med kanalernes forsvinden, kunne løses ved at retune 

radioen. Den pludselige omrokering skyldtes, at DR var blevet pålagt at afgive 

halvdelen af pladsen på det digitale sendenet til kommercielle radioudbydere. Det 

fremgik også af klagesvaret, at DR af samme årsag havde været tvunget til at lukke 

en række DAB-kanaler. Til DR Folk- og DR Country-lytterne meddelte DR, at det især 

var non stop musik-kanalerne, som DR havde valgt at lukke og at alle de rene 

musikkanaler gradvist ville blive lukket. I stedet arbejdes på en ny pallet af digitale 

kanaler med journalistisk indhold, som ville få premiere i 2011.        

 

Konsekvenser og opfølgning: 

Det viste sig, at de ”forsvundne” digitale kanaler var mere komplicerede at 

genindstille på DAB-radioen end blot en retuning - det krævede et såkaldt ”factory 

reset”. DR forsøgte at afhjælpe problemet, med henvisninger til radioproducenternes 

hotlines på dr.dk.  DR Medier har indledt en dialog med Facebook-gruppen, ”Vi vil 

have Countrykanalen på net og DAB tilbage” og planlægger et inspirationsmøde med 

gruppen, hvor ideer for countrymusik på DR’s sendeflade i fremtiden, skal udveksles.  

I løbet af 2011 igangsættes en omfattende informationskampagne om DR’s udbud af 

DAB kanaler.  Den skal ifølge DR’s ledelse sikre, at lytterne er forberedte på 

omlægningerne og kan finde det indhold, de har interesse i.  

 

 

TV-Avisen og det nye design 

 

Baggrunden: 

Den 15. september 2010 skiftede TV-Avisen til nyt studie og nye toner. Det betød 

blandt andet underlægningsmusik på indslagene Danmark i dag og Verden i dag for at 



8 
 

adskille dem fra resten af TV-Avisen og for at signalere, at der her er tale om et 

nyhedsoverblik. Det har medført mange klager fra seere, der var generet af 

musikken.  DR Nyheder har modtaget 163 henvendelser alene på lydniveauet og det 

nye design. Grafisk er kritikken især rettet mod den blå globus, der anvendes for at 

illustrere verden i dag. Den er sammensat af to blå nuancer, hvor nogle seere har 

svært ved at skelne land og hav.  

 

DR’s svar: 

Klagerne har modtaget en forklaring på, hvorfor DR Nyheder har valgt at benytte 

underlægningsmusikken. Derudover er der henvist til en artikel, som blev publiceret 

på dr.dk’s Fejl og Fakta-site om det nye design. Antallet af henvendelser er aftagende 

- i december modtog DR Nyheder kun cirka 10 henvendelser herom. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Ledelsen på TV-Avisen har fulgt klagestrømmen tæt og flere gange reduceret 

lydniveauet kraftigt i forhold til det niveau, der var ved lanceringen. Farven på 

globussen arbejdes der på. Det nye design er løbende til revision og brugernes kritik 

indgår i processen. 

 

 

Interview med Bertel Haarder 

 

Baggrunden: 

Den 19. december 2010 viste 21 Søndag et klip med indenrigs- og sundhedsminister 

Bertel Haarder, der blev rasende på en DR-journalist, fordi han stillede et spørgsmål, 

som ministeren i situationen fandt urimeligt. Indslaget gav i alt 45 henvendelser til DR 

Nyheder samt en voldsom debat på dr.dk med over 7.000 indlæg. En del klagede 

over, at DR overhovedet havde vist ministerens raseri. Andre kritiserede journalisten 

for at blive ved med at spørge om det samme, samt for at stille det spørgsmål om en 

arbejdsgruppe, der gav anledning til vredesudbruddet. En væsentlig del af 

henvendelser og indlæg roste indslaget. 

 

 



9 
 

DR’s svar: 

DR’s nyhedsdirektør, Ulrik Haagerup, forklarede på tv og i klagesvar, hvorfor DR 

havde valgt at offentliggøre hele interviewet. Det var bl.a. DR Nyheders hensigt at 

sætte fokus på forholdet mellem journalister og politikere. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

DR Nyheder publicerede artikler på Fejl og Fakta, der beskrev hensigten og det 

faktiske forløb i sagen. DR Nyheders beslutning blev af 11 seere anket til lytter- og 

seerredaktøren (se herom i bilag 3 nedenfor). 

 

 

Bekymring for morgenandagten på FM 

 

Baggrund:  

Medieforliget 2011-14 medfører, at DR fra slutningen af 2011 mister den FM-frekvens, 

hvor der nu sendes P2. Frygten for at man herefter ikke længere vil kunne høre 

transmission af morgenandagten på FM – men kun på P2 på DAB – har fået flere 

hundreder til på forhånd at klage til DR. KLF Kirke og Medier har i samme anledning 

overrakt DR 14.500 underskrifter på kravet: ”Bevar Morgenandagten på FM”. 

 

DR’s svar: 

DR har understreget, at ændringen tidligst bliver aktuel i november 2011. I alle 

tilfælde vil morgenandagten fortsat blive sendt, men den endelige løsning er fortsat 

under overvejelse. Også muligheden for en tv-transmission indgår i overvejelserne. 

  

Konsekvens og opfølgning:  

Planerne for den fortsatte transmission af morgenandagten indgår i den radioplan, 

som forelægges DR’s bestyrelse til foråret. DR er i øjeblikket i dialog med bl.a.. 

Københavns Domkirke, KLF, biskopperne og Kirkeligt Mediecenter med den 

målsætning at finde en fremadrettet løsning, som alle parter kan tilslutte sig. 

 

 

 

 



10 
 

Jagten på de røde lejesvende 

 

Baggrund:  

Da DR2 den 19. september og de to følgende søndage sendte serien Jagten på de 

røde lejesvende, førte det til mange engagerede debatter i radio, tv og aviser – og 

herunder også mange kritiske henvendelser til DR. Kritikken gik bl.a. på, at serien 

manglede fairness og gav et meget fortegnet billede af DR’s programvirksomhed i de 

foregående årtier. Det blev også anført, at seriens interviews var lavet i forhørsstil. 

 

DR’s svar: 

DR-chefer forsvarede udsendelsesrækken i den omfattende offentlige debat og den 

producerende afdeling afviste skriftligt de forskellige klager – herunder også dem der 

kom fra en række af de medvirkende. Alle svar er samlet på dr.dk/lejesvende. 

 

Konsekvens og opfølgning:  

Flere af de medvirkende har klaget via lytternes og seernes redaktør, der har lavet 

indstillinger til generaldirektørens endelige afgørelse. Disse sager er endnu ikke 

afgjort. 

 

 

Den Løse Kanon på P3 

 

Baggrund:  

I hundredvis klagede, da det i oktober kom frem, at det populære dagsaktuelle 

radioprogram Den Løse Kanon lukkede ved årsskiftet.  En Facebook-gruppe - ”Bevar 

Den Løse Kanon” - blev oprettet og fik mere end 1.500 medlemmer og en enkelt lytter 

gik så vidt som til at sende redaktionen en gravsten i granit.  

 

DR’s svar: 

Redaktionen svarede, at P3 har en lang tradition for at stoppe programmer mens de 

er på toppen, som det også skete med P3-programmerne Tæskeholdet, Strax, De 

Sorte Spejdere og nu Den Løse Kanon. P3 begrundede det med, at kanalen har et 

særligt ansvar overfor lytterne til løbende at justere kanalindholdet, udvikle og 

afprøve nye programmer og talenter. 



11 
 

 

Konsekvens og opfølgning:  

Det er helt normalt at P3 modtager mange klager når de lukker et program og anser 

det nærmest for et succeskriterium.  Den Løse Kanon sendte for sidste gang den 17. 

december 2010. Klagerne er nu stilnet af og Den Løse Kanon er erstattet af 

programmet Profeten og Lillebror på P3. Til foråret afløses det igen af P3’s nye store 

eftermiddagssatsning. 

 

 

Nak og Æd på DR2 

 

Baggrunden: 

Mere end en snes seere klagede over DR2’s jagtserie Nak & Æd, der følger processen 

fra nedlæggelsen af vildt til tilberedningen og det afsluttende måltid.  Langt de fleste 

klagede over selve titlen Nak & Æd. Mange fandt, at den var respektløs overfor både 

jagtfaget og naturen, og at sprogbrugen hørte hjemme blandt kriminelle og ikke på 

DR2. Samme kritik er kommet frem i debatfora og i læserbreve i aviser mv. 

    

DR’s svar: 

DR fastholdt, at titlen var god og interesseskabende, men man beklagede, at ikke alle 

syntes om sprogbrugen. Samtidig blev klagerne forsikret om, at alle regler for jagt var 

overholdt og at både vildtet og naturen blev behandlet med stor respekt i 

programmerne.  

 

Konsekvens og opfølgning:  

Trods kritikken er serien samlet blevet virkelig godt modtaget. Den har været den 

mest populære premiere nogensinde på DR2, og der har været usædvanligt mange 

positive tilkendegivelser – blandt andet på programmets Facebook-side.  Derfor 

fastholdes også det kendte navn. DR har besluttet at lave otte nye afsnit, som vises i 

løbet af efteråret 2011. 

  

 

 



12 
 

Kontant om svinestalde 

 

Baggrund:  

Den 26. oktober sendte Kontant på DR1 et program om forholdene i de danske 

svinestalde. Programmet – Griseri på gaflen – førte til en større diskussion. Nogle af 

optagelserne til udsendelsen foregik hos en landmand, som Kontant var blevet henvist 

til af landbrugsorganisationen Landbrug og Fødevarer/Svin. Inden udsendelsen var 

færdig (samme dag som den blev sendt om aftenen) rundsendte den pågældende 

landmand en skarp kritik af dens indhold og af optagelserne. Mailen spredtes i løbet af 

få timer til alle medier og til landmænd og deres bekendte over hele landet samt til 

folketingspolitikere og DR’s ledelse. Den blev også et emne på svineavlerkongressen i 

Herning, der afvikledes samme dag.  

Den meget lange mail havde overskriften ”I kløerne på Kontant” og beskrev 

optagelserne som ”.. en rystende oplevelse”. Det blev bl.a. kritiseret at Kontant ledte 

efter fejl og at man samarbejdede med Dyrenes Beskyttelse. 

Mailen gav en større offentlig debat. Udsendelsen blev også halvårets mest 

omdiskuterede på programmets hjemmeside, hvor mere end 300 deltog i debatten. 

DR modtog dog under 10 egentlige klager over programmet. 

 

DR’s svar: 

Redaktionen svarede, at man slet ikke kunne genkende landmandens beskrivelse af 

optagelserne. Som det fremgik af udsendelsen var der netop ikke nævneværdige 

problemer i den pågældende besætning. Det var der til gengæld andre steder. 

Den fremviste mønsterbesætning spillede ingen fremtrædende rolle i udsendelsen. 

Det gjorde derimod en reportage fra det veterinære rejsehold. Konklusionen var, at 

alle de steder, der besøgtes i løbet af de to dage, var der problemer. Kontant har 

ligeledes indhentet statistik, billeddokumentation og interviewet en professor, der 

obducerer dyr, der har været udsat for vold. Alt i alt underbyggede dette materiale, at 

der bestemt er kritisable forhold. 

Enkelte seere rejste kritik af det faktisk sendte. Denne kritik er besvaret af redaktøren 

og bragt på programmets hjemmeside. Ingen af disse klagere er gået videre med 

deres kritik. 

 



13 
 

Konsekvens og opfølgning:  

Den effektivt rundsendte mail førte til en diskussion af programmet på falske 

præmisser. De svar den ansvarlige redaktør skrev i aviserne formåede ikke at rette op 

på det. Den omtalte landmand har ikke klaget over programmet.  

 

 

 

    b. Gengangere  
 

En række af de mest udbredte klageemner har været omtalt tidligere. Ti af dem er 

nævnt nedenfor i kort form - med vægt på trenden. To er udgået i forhold til sidste 

halvår:  

- Kritik af manglende programinformation er faldet så meget, at emnet ikke er 

omtalt i dette halvår.  

- Ligeledes er klager over manglende tekstning udgået. Flertallet af de klager der 

har været, har efter nærmere undersøgelse vist sig at bunde i problemer med 

seernes indstilling af bokse til modtagelse af digitale tv-signaler.   

 

 

Voldsomme effekter og manglende hensyn til børn i programlægningen 

 

Det samlede antal klager via Kontakt DR er faldet til 48 i 2. halvår – mod 77 første del 

af året. Det gav f.eks. kritik, da Rabatten på DR1 i en udsendelse den 23. september 

19.30 fokuserede på dildoer – med genudsendelse næste dag kl. 14.00. Kritikken gik 

typisk på sendetidspunkterne.  På børnekanalen Ramasjang var der løbende forældre, 

der fremhævede, at Ramasjangs programmer for de større børn er for voldsomme for 

de mindste. Kanalen indfører i februar 2011 en såkaldt børneknap i 

programoversigten for at vejlede forældrene.  

(Emnet er omtalt i alle rapporter siden 1.hv. 2005). 

 

 

Genudsendelser 

 

Der er fortsat løbende kritik af genudsendelser på DR1 og DR2 i primetime – men ca. 

1/3 færre klager end i 2009.  Kritikken omhandler fortsat primært kritik af det flittige 

genbrug af serier og udsendelsesrækker.    

(Emnet er omtalt i alle rapporter siden 1. hv. 2005). 



14 
 

 

Problemer med at høre hvad der bliver sagt 

 

Lydeffekter, underlægningsmusik og utydelig udtale kritiseres fortsat for at gøre det 

svært at høre det talte. Blandt eksemplerne har været klager (ca. 20 via Kontakt DR) 

over at dialogen i Borgen er svær at høre.  

P1 er midt i et større projekt, der systematisk afdækker deres problemer og søger 

dem løst i de enkelte programmer.  

(Lydproblemer er omtalt i 2. hv. 2005 og siden 1. hv. 2007).  

 

 

Dårligt sprog 

 

Der kommer fortsat mange hundrede mails til DR vedr. sprogfejl. Den største 

enkeltgruppe handler om konkret kritik af stavefejl, slagfejl og syntaksfejl i artiklerne 

på tekst-tv og nyhedsartikler på dr.dk. Det har også givet mange reaktioner, når TV-

Avisen har haft alvorlige stavefejl i beskrivelsen af indslagene. Flest klager gav en 

banner-tekst den 12. december: ”Stockholm: Trygget stemning.”  

(Emnet er omtalt i 1.hv. 2005 1. hv. 2007 og siden 1.hv. 2008). 

 

 

Streaming af billeder og lyd på dr.dk  

 

Perioden har været præget af overgangen til det nye DR NU-system, der nu omfatter 

al live-streaming af tv og som generelt er velfungerende. Alligevel har der fortsat 

været mange klager – men denne gang primært på grund af enkeltstående nedbrud 

eller overbelastninger. Den 18.-19. oktober blev DR’s streaming ramt af flere større 

nedbrud, der medførte en strøm af klager. Der har også været en række klager over 

”buffer-problemer”. 

Under dronningens nytårstale kom kritikken fra udlandet: Den lovede åbning af live-

streamingen for alle med en udenlandsk IP-adresse virkede ikke fra starten. 

Hvad angår on-demand har der igen været et voksende antal klager. Det største 

irritationsmoment har været problemer med manglende opdatering. Særlig mange 

klager gav det, at afsnit tre af Borgen først var tilgængeligt med over en dags 

forsinkelse.  

DR’s overgang til et nyt on-demand system fuldføres i 2011. 

(Emnet er omtalt i alle halvår siden 1.hv. 2006). 



15 
 

 

Afviklingsproblemer for radio og tv  

 

På DR1 medførte det en seerstorm, da krimien Måske skyldig: Spillets regler den 26. 

august blev afbrudt 15 minutter før tid (den blev genudsendt i fuld længde ugen 

efter). Det samlede antal klager på tv-siden er på niveau med de foregående år – på 

trods af fordoblingen i antallet af kanaler. 

Kritik af radioens afviklingsproblemer synes at være aftagende, men der er forsat 

løbende klager over udfald, omstillingsproblemer og radioaviser, der ikke udkommer 

fuldt ud.  

(Emnet er omtalt i alle halvår siden 1.hv. 2007). 

 

 

Mangelfulde playlister   

 

Problemer med playlister er fortsat en af de sager, der giver flest kritiske 

henvendelser til DR – ofte flere hundrede om måneden. Problemet har imidlertid 

skiftet karakter. Tidligere var der store problemer med de bagvedliggende IT-

systemer. De er nu løst. Tilbage er problemer med en håndfuld programmer, der ikke 

altid opdaterer playlisterne i forbindelse med udsendelsen. Det drejer sig primært om 

Eldorado på P4, Madsen på P4 og Unga Bunga på P3.  

(Emnet er omtalt i alle halvår siden 2.hv. 2006) 
 

 

MC’s Fight Night 

I 2009 stoppede DR live-transmissionen fra rap-dysten MC’s Fight Night – og nøjedes 

med at sende et efterfølgende sammendrag. Fra 2010 har TV 2 Zulu overtaget 

rettighederne – men fortsat uden at sende live. Over 100 fans af arrangementet har 

sendt nye klager med krav om at få live-transmissionen tilbage på DR. 

(Emnet er omtalt i 1. hv. 2009) 

 

 

Egenreklamer 

Der klages løbende over omfang og karakteren af trailere og andre egenreklamer. 

Kritikken er vokset i det forløbne halvår. Udover antallet af egenreklamer går kritikken 

på tv-siden især på, at omtale af nye programmer påbegyndes under rulleteksterne 

fra en film. Det virker jævnligt larmende og anmassende på en del af seerne. DR har i 



16 
 

enkelte tilfælde erkendt, at det er blevet gjort uden respekt for filmens stemning men 

omvendt generelt fastholdt, at det er nødvendigt med hurtig information om de 

efterfølgende programtilbud.  

På radiosiden er det typisk ”larmende” jingler, der klages over. 

(Emnet er omtalt i 1. hv. 2005) 
 

 

Pakkeleg 

Igen i år afholdt DR i december Pakkeleg på dr.dk. Det blev en succes med knap 

200.000 deltagere og næsten 10 millioner spil. I spillets egen mailbox kom der 

imidlertid ca. 800 klager, som især handlede om log in-problemer og andet besvær 

med at få spillet til at virke. Målet er næste år at komme under 500 klager. 

(Emnet er omtalt i 2. hv. 2005, 2006 og 2007)  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



17 
 

 

Bilag 3 

 

Andet led i klagebehandlingen 
 

 

DR’s klagesystem har to led - i det første led besvares klager som udgangspunkt af 

den ansvarlige redaktion eller afdeling. Eksempler på disse svar fremgår af sagerne i 

afsnit 3.  Er det en konkret sag, der handler om god presseskik og/eller brud på DR’s 

Programetik, er der to muligheder for at anke over en afvist klage: 

 

- De klagere, der selv har en retlig interesse (typisk fordi de selv er omtalt), kan 

indbringe sagen for Pressenævnet, såfremt deres kritik for brud på god 

presseskik er blevet afvist af DR. 

 

- Herudover har alle - altså også klagere uden retlig interesse - mulighed for at 

indbringe sagen for lytternes og seernes redaktør i DR. Efter behandling af 

sagen har redaktøren mulighed for at indstille til generaldirektøren, at DR’s 

beslutning omgøres.  

                                                                                                                                            

Når det gælder alle sager om brud på god presseskik og/eller DR’s Programetik, skal 

klagerne oplyses om deres adgang til at klage videre - enten til Pressenævnet eller til 

lytternes og seernes redaktør. 

 

 

a. Pressenævnssager. 

 

I 2. halvår 2010 afsagde Pressenævnet kendelse i fem DR-sager. I tre sager blev der 

udtalt kritik af DR og/eller givet pålæg om at bringe et genmæle. Ingen af disse sager 

havde været behandlet af lytter- og seerredaktøren, før de blev indbragt for nævnet. 

 



18 
 

Klage over indslag om advokatbistand i Aftenshowet den 17. februar 2010. Kendelse 

den 31. august 2010. Kritik af DR, men ikke grund til genmæle 

I Aftenshowet den 17. februar gav programmets egen advokat fejlagtigt det indtryk, 

at Københavns Retshjælp og Hillerød Advokatvagt tilbød den samme ydelse. 

Efterfølgende valgte formanden for Københavns Retshjælp, Eva Smith at klage. Da 

hun ikke var tilfreds med programmets egen korrektion ankede hun til nævnet. 

Pressenævnet vurderer, at Aftenshowets oplysninger kan påføre Københavns 

Retshjælp skade. Pressenævnet finder dog ikke, at der er grundlag for et genmæle, 

da Aftenshowet både den 24. februar og 17. marts 2010 selv valgte at henvise til, at 

man på programmets hjemmeside kunne finde de korrekte oplysninger. 

 

Indslag i TV-Avisen den 3. maj 2010 om et EU-støttet renoveringsprojekt ved Læsø. 

Kendelse den 31. august 2010. Ingen kritik af DR 

TV-Avisen bragte den 3. maj 2010 et kritisk indslag om et EU-støttet 

renoveringsprojekt på en lille ø nord for Læsø. Projektet modtog 5 millioner kr. i 

støtte. Læsøs tidligere borgmester fandt kritikken unfair og klagede. Efter DR's 

afvisning ankede han til Pressenævnet, der i sin kendelse lægger til grund, at DR har 

udvist tilstrækkelig kritik over for deres nyhedskilde og herunder givet den tidligere 

borgmester fornøden mulighed for at kommentere kritikken i indslaget. Nævnet fandt, 

"at det af indslaget fremgår, at de påklagede forhold enten er korrekte oplysninger 

eller vurderinger". 

 

Klage over 21 Søndags Zobel-interview den 21. februar 2010. Kendelse den 2. 

september 2010. Delvis kritik og krav på genmæle. 

21 Søndag bragte den 2. februar et interview med Rigmor Zobel, der var blevet dømt 

for at have købt 6 gram kokain. Københavns Politi klagede efterfølgende til 

Pressenævnet. Politiet mente, at det var problematisk at den dømte proklamerede sin 

uskyld i programmet, at urigtige oplysninger stod uimodsagt og at den dømte kom 

med hårde beskyldninger mod en politiassistent, som flere gange omtaltes ved navns 

nævnelse.  Pressenævnet konkluderede, at det fremgik tydeligt af indslaget, at 

Rigmor Zobel var dømt for en forbrydelse og at hun derfor udelukkende fremlagde sin 

egen opfattelse af forløbet. I interviewet udtalte Rigmor Zobel bl.a. at hun havde 

klaget over "politiets opførsel", der blev ikke fulgt op på denne påstand. Efterfølgende 



19 
 

viste det sig, at klagen først formelt blev indgivet til Statsadvokaten efter 

udsendelsens offentliggørelse. Det burde DR ifølge Pressenævnet have undersøgt, så 

påstanden ikke stod uimodsagt hen.  Pressenævnet konkluderede videre, at DR burde 

have anonymiseret den menige politiassistent som omtaltes i interviewet. Netop dette 

forhold har DR tidligere erkendt og beklaget offentligt. Det skete i 21 Søndag den 21. 

marts 2010. 

Nævnet pålagde DR at bringe følgende meddelelse: 

"Pressenævnet har udtalt sin kritik af DR og pålagt os at bringe følgende meddelelse. 

DR bragte i februar et optaget interview med [Person B]. I udsendelsen beskrev hun 

forløbet forud for og under retssagen, hvor hun blev dømt for i seks tilfælde at have 

købt ét gram kokain. 

Under interviewet udtalte hun, at der var indgivet klage over politiets håndtering af 

sagen. Hun navngav i den forbindelse en politibetjent. 

Der var imidlertid ikke klaget til statsadvokaten, der behandler klager over politiet, på 

udsendelsestidspunktet. Københavns Politi gjorde DR opmærksom på dette forud for 

udsendelsen. 

Politiet har klaget til Pressenævnet, der har udtalt sin kritik af Danmarks Radio for 

ikke at kontrollere, hvorvidt der rent faktisk var indgivet klage over politiet. 

[Person B] fik således i udsendelsen mulighed for at fremføre sin version af 

hændelsesforløbet, uden at politiet tilsvarende fik lejlighed til at viderebringe sin. 

Herudover har nævnet udtalt kritik af DR for ikke at sløre navnet på betjenten, som 

blot udførte sit arbejde." 

 

Klage over indslag i forbrugermagasinet Kontant den 23. marts og igen den 22. juni 

2010. Kendelse den 21. september 2010. Delvis kritik af DR. 

Kontant bragte den 23. marts 2010 et indslag om en familie i Glostrup, der havde 

købt et hus af kommunen, der senere viste sig at ligge på en forurenet grund. 

Efterfølgende klagede Glostrups borgmester og en menig miljøarbejder i kommunen til 

Pressenævnet. Klager mente Kontant fremstillede det, som om kommunen havde et 

større kendskab til forureningen end den reelt havde haft og at artiklen, "Familie 

gasset ud af kommunen" var overdramatiseret. Kommunen mente yderligere, at 

miljøarbejderen ikke var behandlet fair. 



20 
 

Pressenævnet udtalte alene kritik på et af klagens punkter. Nævnet pålagde DR at 

bringe følgende meddelelse: 

"Pressenævnet har udtalt sin kritik af DR og pålagt os at bringe følgende meddelelse. 

DR omtalte i KONTANT i marts og april Glostrup Kommunes salg af ejendommen 

[Vejnavn] 2, hvor grunden har vist sig forurenet. Udsendelserne omtalte kommunens 

dispositioner kritisk. 

I udsendelsen blev der vist billeder af en menig miljømedarbejder hos kommunen, der 

havde været med til at behandle sagen. 

Denne medarbejder har klaget til Pressenævnet over, at hun i udsendelsen 

identificeres og udstilles. 

Nævnet har udtalt kritik af DR for at fremhæve en menig medarbejder i udsendelsen, 

som ikke har noget overordnet ansvar i sagen.” 

 

Klage over radioindslag i P4 Fyn den 6. maj 2010. Kendelse den 21. september 2010. 

Ikke kritik af DR. 

I maj sendte P4 Fyn et kritisk indslag om bostedet, Åhuset. Efterfølgende valgte 

Åhusets leder at klage over indslaget til Pressenævnet. Klager mente, at DR fejlagtigt 

påstod, at institutionen kun undgik kritik fra tilsynet, fordi de havde lovet 

forbedringer. Dagen før udsendelsen sendte DR en mail til klager med spørgsmål til 

kritikken og senere samme dag, speaken til det kommende indslag. Herpå svarede 

klager, at han fandt det dybt bekymrende at pressen involverede sårbare forældre og 

viderebragte personfølsomme oplysninger. Han skrev også, at Tilsynet ikke havde 

fundet grund til at kritisere Åhuset. Klager oplyste senere, at han ikke ønskede at 

deltage i programmer "… hvor forældre på uetisk vis er medindraget."  Pressenævnet 

konkluderede, at DR holdt sig inden for god presseskik, da det fremgik af indslaget, at 

Tilsynet ikke havde kritiseret Åhuset. Nævnet ser heller ingen grund til at kritisere at 

DR ikke bragte klagers kommentar, da han i kommentaren ikke forholdt sig til de 

stillede spørgsmål. 

 

 

 

 

 



21 
 

b. Klagesager for lytternes og seernes redaktør 

 

 

I alle de 15 ankesager, som er afsluttet i første halvår, blev indstillingen fulgt af 

generaldirektøren. Klagerne fik helt eller delvist medhold i de ni. I alt havde klagerne 

en retlig interesse i otte af de 15 sager - og kunne altså også være gået til 

Pressenævnet.   

 

Klage over P1 Morgen den 10. maj. Afgørelse den 24. august 2010. Afvist. 

P1 Morgen bragte den. 10. maj et indslag om konsekvenserne af EU's krisepakke. I 

indslaget udtaler en ekspert bl.a., at EU er ved at dele sig i et A- og B-hold. Hun 

betegner det afslutningsvis som "sørgeligt", at ikke alle EU-lande står samlet om 

krisepakken. Den 16. maj skriver klageren bl.a. til redaktionen, at det er usagligt at 

benytte den pågældende professor som EU-ekspert, da hun tydeligvis ikke er objektiv 

i sin analyse. Redaktionschefen svarer d. 21. juni 2010. Her afviser han, at P1 Morgen 

er særligt tendentiøst til fordel for EU. Han understreger også, at det i et live program 

som P1 Morgen, hænder at der slipper en kommentar ud, som man ikke kan nå at 

modsige. Redaktøren ser ingen grund til at ændre redaktionens praksis. Klager anker 

afslaget. Efter at have gennemgået klagen konkluderer lytternes og seernes redaktør, 

at analysen var nøgtern med undtagelse af et enkelt udtryk til sidst. Indstillingen ser 

ingen grund til at kritisere redaktionen, så længe de tilstræber at undgå 

holdningsprægede ekspertudsagn. 

 

Klage over manglende omtale af Caritas i forbindelse med Pakistan-indsamlingen. 

Afgørelse den 30. august 2010. Delvis medhold. 

Den 18. august skrev hjælpeorganisationen Caritas til DR og bad om, at 

organisationen blev nævnt på dr.dk i sammenhæng med den igangværende 

indsamling til ofrene for oversvømmelserne i Pakistan. DR's udviklingsredaktør afviste 

anmodningen med den begrundelse, at DR har en lang tradition for at samarbejde 

med de fem "store" nødhjælpsorganisationer. DR ønskede at fortsætte denne tradition 

for ikke at "udvande betydningen af et skilt af denne karakter". Caritas mente ikke, at 

DR's svar var rimeligt og ankede afslaget. Efter at have gennemgået klagen giver 

lytternes og seernes redaktør klager delvist medhold. Han konkluderer, "at DR bør 



22 
 

præcisere de objektive kriterier, hvorefter man udvælger samarbejdspartnere ved 

indsamlinger".  Han anbefaler, at DR fremover også "henviser til andre anerkendte 

indsamlinger" på dr.dk og tekst tv end blot de fem "store". Han ser dog ingen grund 

til at kritisere det skøn, man fra DR's side har lavet ved den hurtigt igangsatte 

indsamling til Pakistan. 

 

Klage over DR's dækning den 1. september 2010 af regnskab fra DSBFirst. Afgørelse 

den. 22. september 2010. Delvis medhold. 

Den 1. september bragte DR en række indslag om DSBFirst's regnskab. Her lød det i 

Radioavisen, at "økonomien tilsyneladende er kørt ud på et sidespor" og i en artikel på 

dr.dk hed det: "Stort underskud for DSB i Sverige". Historier, der efter DSB's 

opfattelse var forkerte. 

Kl. 10.08 kom DSB med en kommentar i form af en pressemeddelelse, hvorefter 

sagen blev omtalt i nye versioner i Radioavisen kl. 12.00 og på dr.dk kl. 13.06. 

Radioavisen afviste DSB's klage med begrundelsen, at DR's journalist hele morgenen 

forgæves havde forsøgt at få en kommentar. Herefter valgte DSB at klage videre til 

lytternes og seernes redaktør, der efter en gennemgang konkluderede, at DSB ikke 

havde fået rimelig mulighed for at kommentere DR's udlægning af underskuddet. 

Redaktionen burde derfor bringe en beklagelse under den omstridte artikel på dr.dk. 

 

Klage over indslag om Domstolsstyrelsens tinglysningssystem, i P1 Morgens 1. time 

den 23. august 2010. Afgørelse den 30. september 2010. Delvis medhold. 

P1 Morgen bragte den 23. august 2010 et kritisk indslag om Domstolsstyrelsens nye 

digitale tinglysningssystem. I indslaget medvirkede to eksperter, som begge rettede 

en hård kritik mod styrelsen. 

Den 24. august klagede Domstolsstyrelsen over indslaget. Styrelsen mente bl.a., at 

indslaget havde viderebragt flere misvisende oplysninger og kritiserede, at de ikke 

havde fået kritikken forelagt. 

DR afviste klagen den 2. september 2010 med den begrundelse, at indslaget bare var 

ét af flere indslag om tinglysningen og at Domstolsstyrelsen løbende var kommet til 

orde i sagen. 

Styrelsen klagede videre til lytternes og seernes redaktør.   



23 
 

I sin indstilling konkluderede redaktøren, at indslaget rummede en ny hård kritik, og 

at det derfor havde været rimeligt, at Domstolsstyrelsen havde fået forelagt kritikken i 

udsendelsen eller kort derefter. Han indstillede, at DR beklagede over for 

Domstolsstyrelsen, at man ikke havde givet denne rimelig mulighed for hurtigt at 

svare på kritikken.  

 

Klage over indslag om virksomheden Gips Recycling i TV-Avisen og på P4 Østjylland, 

samt artikler på dr.dk/nyheder og dr.dk/østjylland fra og med den 23. marts 2010. 

Afgørelse den 14. oktober 2010. Delvist medhold. 

Den 23. marts 2010 bragte TV-Avisen et indslag om virksomheden Gips Recycling. Af 

indslaget fremgik det, at virksomhedens papiraffald fra gipsgenbrug blev overleveret 

til kompostering på Overgaard Gods. Det fremgik også af indslaget, at virksomhedens 

affald indeholdt giftige stoffer, at godset ikke havde tilladelse til at kompostere 

affaldet og at det blev spredt på godsets marker. Historien fortsatte i TV-Avisen 

samme aften og videre på P4 Østjylland og dr.dk. 

Efterfølgende klagede den administrerende direktør for Gips Recycling til DR Nyheder. 

Han mente bl.a., at det ikke fremgik af indslagene, at hans virksomhed havde handlet 

i god tro, da de overleverede papiraffaldet til godset, at DR fejlagtigt omtalte 

virksomhedens "restpapir" som "gipsaffald" og at DR påstod, at man "[…] i en enkelt 

håndfuld" kunne finde bl.a. kobbertråd og flamingostykker. Derudover mente han 

ikke, at DR havde belæg for at kalde affaldet "giftigt miljøaffald" ligesom han ikke 

fandt, at virksomheden havde fået tilstrækkelig mulighed for at svare på kritikken. 

DR Nyheder afviste klagen, hvorefter der blev klaget videre til lytternes og seernes 

redaktør. 

Efter aftale med klager afventede klagebehandlingen i flere perioder nye tekniske 

undersøgelser af materialet. 

I sin endelige konklusion fandt lytternes og seernes redaktør, at indslagene i flere 

tilfælde ikke levede op til DR's etiske standarder. I hans konklusion lyder det bl.a. at 

Gips Recycling ikke havde fået tilstrækkelig mulighed for at kommentere på alle dele 

af kritikken. DR havde heller ikke haft tilstrækkeligt belæg for påstanden om, at de 

nævnte affaldstyper kunne findes i en enkelt håndfuld.     

Lytternes og seernes redaktør indstillede at DR bragte en beklagelse på dr.dk-siden 

Fejl og Fakta, samt i TV-Avisen og på P4 Østjylland.   



24 
 

 

Tekst til Fejl og Fakta: 

"Indslag manglede svar fra Gips Recycling: 

TV-Avisen, Radioavisen og dr.dk har siden marts fortalt om det affald fra gips-

genbrug, som de seneste år er blevet pløjet ned i markederne på Overgaard Gods ved 

Randers.  Kommunen har i den forbindelse meldt godset til politiet. 

Leverandøren af materialet - firmaet Gips Recycling - har klaget over DR's omtale af 

firmaets rolle. DR har netop overfor Gips Recycling beklaget, at dets svar på kritikken 

ikke er blevet gengivet i rimeligt omfang. 

"Vi troede vi afleverede materialet - som helt overvejende består af restpapir - til et 

godkendt komposteringsanlæg. Vi beklager meget, at det ikke er blevet komposteret 

som aftalt", siger direktør Henrik Lund-Nielsen fra Gips Recycling. Han afviser 

samtidig kategorisk, at der er tale om giftigt miljøaffald. 

Myndighederne har ikke efterfølgende rejst nogen kritik af Gips Recyclings rolle i 

sagen." 

 

Beklagelse, der oplæses i TV-Avisen og på P4 Østjylland: 

"DR Nyheder har i flere indslag det seneste halvår beskrevet firmaet Gips Recyclings 

rolle i en miljøsag fra Overgaard Gods. Gips Recycling fastholder selv, at det omstridte 

materiale helt overvejende er ugiftigt papiraffald, som firmaet i god tro afleverede til 

kompostering på Overgaard.  

DR har nu beklaget overfor gips-firmaet, at dets svar på kritikken ikke er blevet 

gengivet i rimeligt omfang i indslagene. Myndighederne har ikke efterfølgende rejst 

nogen kritik af Gips Recyclings rolle i sagen." 

 

Klage over indslag om Google i TV-Avisen den 14. og 15. juli 2010 samt på dr.dk. 

Afgørelse den 26. oktober 2010. Delvist medhold. 

Den 24. juli 2010 fortalte TV-Avisen i et indslag om, at Google tidligere ved en fejl 

havde indsamlet en række fortrolige data fra private hjem og at alle disse data stadig 

ikke var slettet. Af indslaget fremgik det, at Google ikke havde været i stand til at 

finde en talsperson, der kunne stille op til et interview. Google havde i stedet sendt en 

skriftlig kommentar som svar på kritikken. Denne kommentar blev hverken bragt eller 

nævnt i indslaget. Den efterfølgende dag, bragte TV-Avisen et opfølgende indslag 



25 
 

under overskriften "Internetgiganten undskylder".  Her medvirkede en talsmand for 

Google. Han undskyldte indsamlingen af de fortrolige data. I indslaget fremstod det 

som om, det var første gang, at Google underskyldte. 

Efterfølgende klagede Google over indslagene. TV-Avisen erkendte, at artiklen på 

dr.dk ikke indeholdt fyldestgørende oplysninger om, at Google selv havde erkendt 

fejlen tilbage i maj 2010, men afviste ellers klagen. 

Google klagede videre til lytternes og seernes redaktør. Han fandt i sin indstilling, at 

TV-Avisen burde have nævnt den skriftlige kommentar i indslaget den 14. juli og at 

indslaget den 15. juli var i modstrid med de oplysninger, DR selv havde videregivet 

den foregående dag.  Derfor burde DR lægge en rettelse på dr.dk-siden Fejl og Fakta, 

samt henvise til rettelsen inde i artiklen "Google kan have dine fortrolige data". 

I rettelsen lyder det: 

"Den 14. og 15. juli i år dækkede DR Nyheder historien om, at Google havde 

indsamlet personlige data fra danskeres trådløse netværk. 

TV-Avisen den 14. juli 2010 undlod at omtale, at Google havde besvaret kritikken ved 

en skriftlig kommentar. Derfor fremstod det fejlagtigt som om Google slet ikke 

reagerede på kritikken. 

I TV-Avisen den 15. juli 2010 fremstod det som om, at Google først dér beklagede 

fejlen. Google havde imidlertid to måneder tidligere selv henvendt sig til 

myndighederne om problemet og dengang beklaget fejlen." 

 

Klage over brugen af Brøndby Strand som symbolbillede på ghetto-områder på dr.dk 

temasiden Det Andet Danmark fra oktober 2010. Afgørelse den 19. november 2010. 

Medhold. 

I oktober 2010 bragte DR Nyheder et tema om ghettoer i Danmark. Som led i 

dækningen blev der oprettet en web-side på dr.dk under navnet, Det andet Danmark. 

Her blev alle DR-artikler og indslag om sagen samlet. Bag overskriften på siden ses et 

billede af en beboelsesejendom fra Brøndby Strand. 

Den 11. oktober 2010 modtog DR en klage over brugen af dette billede på vegne af 

de 9 boligområder i Brøndby Strand. Klagerne var utilfredse med, at Brøndby Strand 

blev brugt som et symbolbillede på et ghetto-område, da Brøndby Strand ikke var på 

Socialministeriets liste over ghettoer i Danmark. DR afviste klagen med begrundelsen, 



26 
 

at Brøndby Strand var på den officielle ghettoliste og at højhusene i Brøndby Strand 

er karakteristiske for ghettobyggeri. 

Den 1. november valgte klager at gå videre til lytternes og seernes redaktør. 

Redaktøren fastslog, at Brøndby Strand ikke er at finde på Socialministeriets 

ghettoliste og skrev bl.a. i indstillingen: 

"Billedet fra Brøndby Strand bør ikke i nye historier benyttes som et genrebillede på 

en ghetto, med mindre boligområdet måtte komme på Socialministeriets liste over 

særligt udsatte områder i Danmark." 

 

Klage over indslag om milliarder i skattely. TV-Avisen den 6., 7. og 23. september 

samt på DR Update den 6. september 2010. Afgørelse den 19. november 2010. 

Delvist medhold. 

Den 6. og 7. september 2010 bragte TV-Avisen og DR Update flere indslag om Skat’s 

storstilede jagt på danske formuer i skattely. Af indslagene fremgik det, at der var 

tale om en særlig skattekontrol af et beløb på 1000 mia. danske kr. 

Den 8. september klagede en seer over, at dækningen var vildledende, da den gav 

indtryk af, at der var tale om ulovligheder for 1000 mia. kr., men at det antagelig kun 

var en lille del af de 1000 milliarder, der ulovligt var unddraget beskatning.   

TV-Avisen afviste klagen den 24. september, hvorefter der blev klaget videre til 

lytternes og seernes redaktør. Redaktøren gav klager medhold i, at DR havde tegnet 

et "overdramatiseret billede af sagen" og "at de nævnte overdrivelser i overskrifter og 

intro-tekster er en uskik" der bør undgås, men at den samlede dækning var 

retvisende og indeholdt de korrekte oplysninger. Der var derfor ikke behov for at 

bringe rettelser. 

 

Klage over indslag og artikler om Østre Landsrets kendelse i Danica White-sagen den 

6. og 7. oktober 2010. Afgørelse den 10. december 2010. Afvist. 

Den 6. og 7. oktober 2010 bragte DR en række korte artikler og indslag om Østre 

Landsrets domsafsigelse i Danica White-sagen. Af dækningen fremgik det, at Østre 

Landsret havde frikendt rederiet H. Folmer men også, at skibet havde været et let 

kapringsoffer. Modpartens advokat udtalte sig kritisk om dommen til både dr.dk, 

Radioavisen, P4 og TV-Avisen. 



27 
 

Den 15. oktober klagede rederiet H. Folmer over, at DR’s dækning var en ”Unfair og 

ensidig retsreportage med mangelfuld kildekritik”.  Den 8. november afviste DR 

klagen. Den 10. november klagede H. Folmer videre til lytternes og seernes redaktør. 

Han fandt det ikke kritisabelt, at DR havde bragt modpartens kommentarer og 

konkluderede: ”Der har ikke været en sådan skævhed i dækningen af dommen, at det 

er relevant med rettelser eller beklagelser. Jeg indstiller derfor, at klagen afvises.”  

 

Klage over indslag om sexarbejdere i 21 Søndag den 10. oktober 2010. Afgørelse den 

16. december 2010. Delvist medhold.  

Den 10. oktober 2010 bragte 21 Søndag et indslag om problemer med 

skatteunddragelse i prostitutionsmiljøet. Den 13. oktober klagede Sexarbejdernes 

InteresseOrganisation (SIO) over indslaget. SIO mente, at indslaget videregav en 

række faktuelle fejl og derved var i strid med god presseskik.  Kritikken gik bl.a. på, 

at programmet fremstillede al prostitution som ulovlig og i ledtog med organiseret 

kriminalitet.   

Redaktionen afviste klagen den 17. oktober og endeligt den 26. november, hvorefter 

SIO gik til lytternes og seernes redaktør.   

Han konkluderer, at klagerne over selve indslaget i hovedtræk bør afvises, da 

programmet klart viser, at der også er en legal del af prostitutionsmiljøet.  DR har 

imidlertid selv været skyld i, at indslaget kunne fejlopfattes, da programteksten på 

dr.dk var vildledende. Redaktøren indstiller derfor at ”programteksten bringes i 

overensstemmelse med indslaget. Denne præcisering bør også kort omtales på DR 

Nyheders Fejl og Fakta-side, hvor det samtidig kort bør præciseres, at udlejning af 

værelser til prostitution kan være lovlig under visse omstændigheder.”  

 

Klage over et ikke sendt indslag i TV-Avisen den 31. august 2010.  

Afgørelse den 31. december 2010. Afvist.  

Den 2. oktober 2010 klagede formanden for Partiet Fredericia Udvikling over et 

fravalgt indslag i TV-Avisen 18.30 den 31. august 2010.   

Klagen fremhævede, at en gruppe fra Fredericia den 31. august spildte 2 timer på 

interviews og fotografering til et indslag i TV-Avisen samme aften, der aldrig blev 

bragt.  



28 
 

Ved en fejl forvekslede redaktionen klagen med en anden og sagen fik derfor en 

beklagelig lang behandlingstid. DR Nyheder svarede klager, at de på redaktionen 

havde haft problemer med at dokumentere validiteten af gruppens påstande og derfor 

havde valgt ikke at bringe indslaget. Den 14. december gik klager videre til lytternes 

og seernes redaktør.  Han svarede, at mediets redigeringsret også indebærer fravalg 

af indslag. Han konkluderede videre, at fravalget var foretaget, fordi det ikke var 

muligt, at forelægge kritikken for de kritiserede og at fravalget derfor var i fuld 

overensstemmelse med DR’s programetik.    

 

Klage over indslag om supplerende dagpenge i TV-Avisen den 4. oktober 2010. 

Afgørelse den 31. december 2010. Afvist.  

Den 4. oktober bragte TV-Avisen en række indslag om begrænsningerne af 

supplerende dagpenge. Samme aften klagede en seer over dækningen, som han 

mente var ensidig og ikke gjorde tilstrækkeligt opmærksom på de stadig eksisterende 

muligheder for at få supplerende dagpenge. Ved en fejl blev klagen først besvaret den 

9. december 2010. Det beklagede DR Nyheder, men afviste selve klagen. Seeren 

klagede videre til lytternes og seernes redaktør. Redaktøren medgav, at de to første 

indslag i den pågældende udgave af TV-Avisen hovedsagligt dækkede de negative 

sider af dagpengebesparelserne, men fandt at den samlede dækning – især i kraft et 

en længere interview med den ansvarlige minister - var alsidig og fuldt forsvarlig.  

 

Klage over 5. afsnit i serien Ved du hvem du er? sendt på DR1 den 13. oktober 2010. 

Afgørelse den 31. december 2010. Medhold.  

I 5. afsnit udforskes Puk Elgårds slægtshistorie. Her kommer det frem, at hun er fjern 

slægtning til den berømte opdagelsesrejsende Vitus Bering.  

Efterfølgende klagede en seer, som mente at slægtskabet mellem Puk Elgård og Vitus 

Bering var uklart. Redaktion svarede, at de faktisk var beslægtede og senere at ”Puk 

Elgårds tip 9 oldefar er oldefar til Vitus Bering”.     

Klager gik til lytternes og seernes redaktør da hun mente, at slægtskabet var ”det 

rene manipulation” og at DR fremstillede et anesammenfald som slægtskab.   

Redaktøren konkluderede, at programmets fremstilling af slægtskabet var vildledende 

og at DR på programmets hjemmeside burde præcisere ”hvad slægtskabet ifølge DR 

består i.”   



29 
 

Derfor anbefaledes denne tilføjelse til programpræsentationen:  

”Der har været henvendelser til redaktionen om hvordan slægtskabet er mellem Puk 

og Vitus Bering. Vi kan oplyse, at Peder Jensen Bering (ca. 1550-1591), der var 

købmand og rådmand i Viborg, er stamfader til begge - nemlig tipoldefar til Vitus 

Bering og tip9 oldefar til Puk Elgård. Et enkelt sted i programmet formuleres det 

sådan, at Vitus Bering skulle være forfader til Puk – det er altså ikke tilfældet, og den 

fejlagtige oplysning skal vi beklage”. 

 

Klage over indslag i TV-Avisen 18.30 den 27. november 2010. Afgørelse den 31. 

december 2010. Afvist. 

Den 27. november 2010 bragte TV-Avisen 18.30 et indslag baseret på en Epinion-

undersøgelse. Vinklen var, at op mod 41 procent af danskerne accepterede udlevering 

af fanger til totur, hvis uskyldige menneskeliv kunne reddes.   

Samme dag klagede en seer over at indslaget byggede på en højreorienteret præmis 

og at DR’s præsentation yderligere forenklede debatten. 

Den 3. december afviste DR Nyheder kritikken. Efterfølgende henvendte seeren sig til 

lytternes og seernes redaktør. Han konkluderede:  

”Indslagene om holdninger til tortur var journalistisk forsvarlige og de væsentlige 

facts om undersøgelsen er lagt frem af DR. Jeg indstiller derfor, at klagen afvises.”   

 

Klager over interview med Bertel Haarder i 21 Søndag den 19. december 2010. 

Afgjort den 31. december 2010. Afvist. 

Fredag aften den 19. december 2010 blev indenrigs- og sundhedsminister Bertel 

Haarder interviewet til TV-Avisen. Baggrunden var, at ministeriet sidst på 

eftermiddagen udsendte en pressemeddelelse om nedskæringer på fedmeoperationer. 

Ved slutningen af interviewet blev ministeren meget vred over et spørgsmål om en 

arbejdsgruppe og skældte journalisten voldsomt ud. Sagen om fedmeoperationer blev 

dækket i et længere indslag i TV-Avisen samme aften. I 21 Søndag - to dage senere - 

valgte redaktionen at vise ministerens raserianfald. I udsendelsen kommenterede og 

beklagede ministeren selv sin opførsel. Samtidig gjorde DR hele interviewet 

tilgængeligt på dr.dk/nyheder. Efterfølgende kom der en storm af reaktioner fra DR’s 

brugere. Flere klagede over, at journalisten selv var skyld i optrinnet og at DR ikke 

burde udstille ministerens vredesudbrud. DR svarede, at det ikke handlede om at 



30 
 

udstille ministeren, men om at sætte fokus på interviewbetingelser og magtforholdet 

mellem presse og politikere. Efterfølgende valgte 11 seere at klage videre til lytternes 

og seernes redaktør. Han konkluderede, at journalistens opførsel holdt sig inden for 

almindelig journalistisk praksis og at ministeriet selv måtte tage ansvaret for 

tidspresset. Endvidere var spørgsmålet om arbejdsgruppen helt relevant. (se i øvrigt 

omtalen af sagen i bilag 2). 

 

 

De fem sidst omtalte ankesager er først endeligt afgjort af generaldirektøren i starten 

af januar 2011. 

 

   -------- 

 

 

  

 

 

 

 


