
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lytternes og seernes redaktør i DR 

Redaktørberetning for 1. halvår 2011 

 

 

 

 

 

I. Sammenfatning 

 

Afsnit II er en kommentar til den aktuelle debat om medieselvregulering – 

og rummer en række forslag til, hvordan DR kan gå i offensiven på dette 

svære og konfliktfyldte område. 

Afsnit III fremhæver DR’s nye strategiske satsning på dialog. 

Afsnit IV omtaler kort problemerne med at nedbringe 

sagsbehandlingstiden for ankesager. 

Afsnit V kommenter beretningens tre bilag, der rummer statistik over 

henvendelser, en gennemgang af større klagetemaer samt en oversigt over 

den konkrete klagebehandling i hhv. Pressenævnet og hos lytternes og 

seernes redaktør. 

Lytternes og seernes 

redaktør 

DR Byen 

Emil Holms Kanal 20 

Opg. 1, 3 

DK-0999 København C. 

T +45 3520 3040 

www.dr.dk/etik 

 

Jacob Mollerup 

D +45 3520 8020 

E jmol@dr.dk 

 

12. august 2011  

 

 

 

 



2 

 

 

II. Selvregulering i krise – hvad gør DR? 

 

Ideen om medieselvregulering står i en paradoksal situation.  

I nogle henseender er den populær som aldrig før. I stribevis af 

internationale anbefalinger for sikring af frie medier anbefales den som en 

del af løsningen på det klassiske dilemma: Hvordan sikrer man, at frie 

medier opfører sig forsvarligt?  Når Europarådet, EU, Unesco og mange 

andre skal give gode råd til nye demokratiers sikring af frie og uafhængige 

medier, er formel selvregulering i form af pressenævn og 

medieombudsmænd på listen over anbefalinger. Modellerne omtales og 

anbefales på mediekonferencer verden over. 

 

Samtidig er medieselvregulering under angreb. Mange af de steder hvor 

den findes, kritiseres den ofte for at ikke at være effektiv. Den 

modarbejdes jævnligt af medierne selv. Og når den endelig kommer i 

funktion, beskyldes det praktiske resultat jævnligt for at komme for sent og 

for at være svagt og næsten usynligt. I mange vesteuropæiske lande har 

man end ikke gjort forsøget - der er mange lande uden pressenævn og kun 

en mindre gruppe kvalitetsmedier har en læserredaktør, en seerredaktør 

eller en anden form for medieombudsmand. I de lande kræver det ofte en 

dyr og besværlig retssag at gå i rette med et medie. 

 

Der er ikke noget land, der tør prale af at have fundet den rette model. De 

steder, hvor man forsøger sig med selvregulering, er der ofte bred enighed 

om, at det ikke virker perfekt. Men også at alternativerne ikke er 

tillokkende. 

Men hvorfor er det så svært?  

 

Et grundproblem er selvfølgelig, at alt kontroversielt redaktionelt indhold 

kan vurderes på mange måder. Hvad der i praksis er god presseskik i 

dækningen, vil ofte være stærkt omdiskuteret. 



3 

 

Et aktuelt eksempel fra Storbritannien er illustrativt. Da avisen The 

Guardian  i 2009 var i fuld gang med at afsløre den store 

telefonaflytningsskandale på den nu lukkede News of the World, måtte 

Guardian indkassere en næse fra den britiske Press Complaints 

Commission. PCC fandt ikke, at Guardian havde tilstrækkeligt belæg for 

sine historier. Allerede dengang blev kendelsen voldsomt kritiseret af 

britiske journalister. I dag er det velkendt, at Guardians første historier 

byggede på solid dokumentation. I 2009 undervurderede avisen faktisk 

komplekset af ulovlige og uetiske telefonaflytninger – samt sagens 

forbindelser til ledende politikeres ønsker om at være på god fod med 

Murdoch og hans magtfulde medier. PCC lavede med andre ord et stort 

fejlskøn og svigtede sin opgave. 

Sagen har ført til en debat om en større revision af hele den britiske 

medieregulering. Og som altid i den slags debatter indgår der politiske 

overvejelser om tættere kontrol med medierne.  

 

I Danmark vakte det tidligere på året opsigt, at informationscheferne for 

Danish Crown, ISS og Dong Energy til Politiken udtalte, at det var spild af 

tid at klage til Pressenævnet: 

”Når der er fejl på forsiden, ender det med en juridisk og svært forståelig 

kendelse nederst på side 17 to måneder senere. Det har ingen betydning 

for borgerne, som knap nok kender nævnet”, udtalte 

kommunikationsdirektør Anne Willemoes fra Danish Crown. 

 

Debatten om kendelsernes placering har også været ført i Danske 

Dagblades Forening, der i februar meddelte Pressenævnet, at de fleste 

aviser nu har givet tilsagn om af egen drift at bringe kendelserne på en 

mere fremtrædende plads – typisk på s. 2. (Nævnet har mulighed for at 

diktere placeringen, men har meget sjældent gjort det.) 

DR er i øvrigt foran dagbladene. Det har i årevis været fast praksis, at 

kendelser blev bragt i den relevante udsendelse – oftest i Radioavisen eller 

TV-Avisen. Dermed har kendelserne typisk fået en meget fremtrædende 

placering. 



4 

 

 

Debatten om kendelserne er vigtig. Selvom virksomheders manglende 

klager ofte kan skyldes, at der ganske enkelt ikke er noget at klage over, 

så er det samtidig ubestrideligt, at mange næser fra nævnet er uden den 

store gennemslagskraft. Selv med oplæsning i den bedste sendetid i TV-

Avisen – eller en fremtrædende placering i an avis – kan kendelserne være 

svære at forstå og tolke. 

Og hvorfor nu det? Hvorfor skal det være så svært at levere en klar 

konklusion? 

En hel del af problemet kunne afgjort afhjælpes med bedre og mere 

mundrette formuleringer – altså med klarere og bedre formidlede tekster. 

Men der er også et andet aspekt: Pressenævnets mandat er at fortolke 

regler for god presseskik. Nævnet fokuserer på, om konkrete regler for god 

presseskik er overtrådt. Traditionen er, at man kun rejser kritik, hvis 

bestemte regler for fairness mv. er overtrådt. Logikken er, at nævnet – af 

hensyn til ytringsfriheden - skal blande sig så lidt som muligt i mediets 

redigeringsret og mediets fortolkningsret. Men det indebærer i praksis, at 

kendelserne ofte bliver noget tekniske og formelle. Nævnet viger ofte 

tilbage fra at lave den letforståelige og populære karakteristik af den 

historie, der er klaget over. Dermed bliver kendelserne sjældent en læs-let 

tekst. Kritikere kan således med en vis ret hævde, at fokus hermed ender 

med at være på procedurefejl mere end på helheden.  

 

Dette problem kan DR imidlertid selv gøre noget for at løse – ganske 

simpelt ved selv at klare sagerne før de ender som de svært forståelige 

tekster fra Pressenævnet, som DR så skal læse op for undrende seere og 

lyttere. 

DR har sit eget supplement til Pressenævnet i form af ordningen med 

lytternes og seernes redaktør. Blandt fordelene er, at DR kan prøve at løse 

problemer før de måtte blive en sag for Pressenævnet eller domstolene. Og 

samtidig er der en af redaktionerne uafhængig instans, som også kan 

behandle alle de etik-klager som nævnet afviser at behandle, fordi klagerne 

ikke selv er omtalt i de kritiserede udsendelser. 



5 

 

Som Pressenævnet behandler lytter- og seerredaktøren kun ankesager. Og 

som nævnet med udgangspunkt i et sæt retningslinjer – her DR’s egen 

programetik, der er væsentligt mere omfattende end reglerne for god 

presseskik. 

I DR’s eget ankesystem afgøres sagerne ved lytter- og seerredaktørens 

indstilling til generaldirektøren. Typisk tiltrædes indstillingen, hvorefter den 

er DR’s endelig konklusion. Når det indebærer rettelser og beklagelser mv. 

er det altså DR selv, der retter og korrigerer. Derfor præsenteres det 

normalt heller ikke som lytter- og seerredaktørens konklusion. Det er – 

logisk nok - DR selv, der retter. 

Men problemerne med indstillingerne er delvist de samme. Når lytter- og 

seerredaktøren indstiller, at DR offentliggør en bestemt rettelse eller 

konklusion, kan det ofte være svært at formulere det i en form, som 

samtidig er god og klar formidling i det pågældende program. Det bedste 

ville ofte være, at redaktionen selv præsenterede rettelsen som en naturlig 

del af det relevante program – og selv producerede indslaget så 

konklusionen blev klart og effektivt formidlet. 

Men skal det gøres loyalt i forhold til den besluttede rettelse eller 

beklagelse, kræver det på mange redaktioner en holdningsændring. Det er 

veldokumenteret, at journalister og redaktører er blandt de faggrupper i 

denne verden, der nødigst indrømmer fejl. Det er min erfaring, at det kan 

være en ganske brydsom proces at overbevise journalister om, at en 

rettelse eller beklagelse er påkrævet. Tanken om at de selv skal producere 

korrigerende indslag, vil forekomme mange at være ret naiv. Den vil i alle 

fald kræve en ganske omfattende ændring af den redaktionelle kultur. 

 

Der er imidlertid ingen gode alternativer til et sådant kulturskifte. Finder 

mediet ikke selv en god model er der nemlig udsigt til mere regulering, 

flere besværlige retssager og øget skepsis i befolkningen. 

Forstå mig ret: Der er bestemt masser af tilfælde, hvor det kan være helt 

afgørende for DR’s rolle som kritisk og oplysende medie, at man afviser en 

klage og fastholder sin historie. Men der er også jævnligt tilfælde, hvor 

medier – DR er ingen undtagelse – helst vil gemme sin erkendelse af fejl og 



6 

 

grove stramninger så meget af vejen som muligt. Det er meget 

menneskeligt – men ikke sundt for et medie, der gerne vil kendes for 

seriøsitet og god etik. 

 

Et nyligt eksempel viser de forskellige veje, man kan gå. TV-Avisen begik 

mandag den 16. maj en graverende fejl, da man hævdede at have aktuelle 

billeder af syriske sikkerhedsstyrkers overgreb mod civile. Dagen efter 

måtte man beklage indslaget. Det viste sig, at der snarere var tale om flere 

år gamle optagelser fra Irak.  

TV-Avisen bragte herefter den 17. maj en kortfattet beklagelse, der levede 

op til almindelige standarder for korrektioner. Hermed havde man formelt 

set levet op til kravene for god presseskik. Men det var samtidig 

indlysende, at der sad mange seere tilbage med ubesvarede spørgsmål. 

Hvordan kan sådan noget ske? Hvorfor arbejder man ikke mere seriøst? 

Som lytter- og seerredaktør var min eneste mulighed her at opfordre 

redaktionen til at give seerne en ordentlig forklaring. Men selvom der 

havde været en formel klagesag, havde jeg selvsagt ikke haft mulighed for 

selv at foreslå det præcise indhold af et sådant længere indslag om 

baggrunden for fejlen.  

 

TV-Avisen valgte imidlertid selv at bringe et sådant indslag onsdag den 19. 

maj. Her forklarede man åbent om problemerne med at verificere sådanne 

optagelser og fortalte om historien bag konkrete mediefejl af denne 

karaktér. Det er min erfaring, at en sådan åben erkendelse styrker DR’s 

troværdighed og at seerne er meget interesserede i at få større indsigt i 

hvordan nyhedsredaktionerne arbejder. Men sådanne uddybninger og 

forklaringer må og skal laves af redaktionen selv.  

 

DR har siden 2005 haft en af ledelsen uafhængig lytter- og seerredaktør 

som intern ankeinstans. Men den aktuelle debat – i Danmark og 

internationalt – er en nyttig påmindelse om behovet for at styrke indsatsen. 

Der er både brug for at tage en række praktiske skridt – og så er det behov 



7 

 

for at tage fat på en række diskussioner om den redaktionelle kultur. Det er 

alle tiltag, der falder i direkte forlængelse af tidligere anbefalinger: 

 

 Lav flere rettelser – DR Nyheder har det seneste halvår 

”præsteret” 18 rettelser på ”Fejl og fakta”-siden på dr.dk/nyheder 

– tre mere end halvåret før. Der er stadig rigelig plads til 

forbedringer 

 Der bør gøres langt mere reklame for denne ”Fejl og fakta”-side 

 Et tilsvarende system med en offentligt tilgængelig samling af alle 

rettelser bør laves for resten af DR. Det er vigtigt at DR 

registrerer sine fejl og at det tydeligt fremgår, hvad der er rettet 

 Rettelser må i større omfang bringes på sendefladerne. At de kan 

være svære at præsentere kort, må ikke være en undskyldning 

for ikke at rette væsentlige fejl 

 Rettelser, præciseringer og beklagelser må så vidt muligt bringes 

som - eller suppleres af - klare og velformidlede indslag, hvor 

redaktionen åbent fortæller hvad DR korrigerer og hvorfor 

 DR bør have som ambition at gå i spidsen på dette område – og 

være mediet der laver rettelser og præciseringer i form af 

velfortalte, velplacerede og velformidlede historier – og ikke i 

form af en stiv og svært forståelig oplæsning af en formel tekst 

 Der er brug for princip-diskussioner i DR om holdningen til at 

erkende og rette fejl. Det er en uhensigtsmæssig kultur, når 

mange redaktioner ofte kæmper mod rettelser 

 Der bør laves bedre henvisninger og omtaler vedr. lytter- og 

seerredaktørens funktion  

 

Blot tre præciseringer – for at understrege altings balance. 

Det altafgørende på hele dette område er selvsagt kvaliteten og etikken i 

den samlede programvirksomhed. Den formelle selvregulering i form af 

behandling af ankesager kan og skal aldrig blive andet end et korrektiv og 

et forsøg på en ekstra gardering mod fejltrin.  



8 

 

Udover den formelle selvregulering er det helt afgørende, at der er en 

intens og kvalificeret mediedebat – både i form af journalistik om medier 

og i form af andre offentlige og interne debatter. 

Endelig hører det med til kritikken af mediernes fejl og deres modvilje mod 

at erkende dem, at kritiske journalister ofte står overfor en ganske 

omfattende skare af kommunikationsfolk, jurister mv., når de prøver at 

trænge ned i en sag. For hver gang der er lavet en stribe gode, relevante 

og kritiske indslag, har der forud også været en række opslidende 

holmgange med dette system. 

Men det hører alt sammen til vilkårene for at lave god journalistik. Og det 

må aldrig blive en begrundelse for ikke at rette, præcisere og korrigere, når 

der faktisk er brug for det. 

 

 

III. Opfølgning på tidligere kritik mv. 

 

Tidligere beretninger har omtalt uudnyttede muligheder for større åbenhed 

og for tættere dialog med lyttere og seere. Derfor bør det fremhæves, at 

DR’s nye strategi fastslår, at DR skal være en åben og inddragende 

virksomhed, som det er let at komme i kontakt med.  

Når dette skal udvikles som strategisk fokusområde, bør den løbende dialog 

i mange programmer og den daglige kontakt via DR’s programservice og 

gennem DR’s klagebehandling også indtænkes. Seriøs håndtering af klager 

er også en vigtig del af en god dialog. Derfor kunne sågar ordningen med 

en lytter- og seerredaktør ses som et aktiv, man kunne bruge mere 

offensivt. 

Som lovet i den sidste redaktørberetning vil jeg ved udgangen af 2011 

lavede en oversigt over, hvordan det går med min anbefalinger fra de 

seneste år. Det vil da være to år siden, jeg lavede den sidste større 

gennemgang (i redaktørberetningen for 2. halvår 2009). 

 

 

 



9 

 

IV. Sagsbehandlingstider 

 

Som det fremgår af bilag 3 har den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for 

ankesager det seneste år været knap fire uger. Selvom det er langt mindre 

end Pressenævnets over 9 uger, er det ikke tilfredsstillende. Der er flere 

årsager til, at sagsbehandlingstiden ikke er kortere. I en en-mands betjent 

funktion, kommer der let i perioder ophobninger af større sager, ligesom 

den løbende strøm af e-mails og forespørgsler kan være ganske 

arbejdskrævende. Også den interne proces efter afleveringen af 

indstillingen kan af og til være langvarig. 

For en del ankesager står det meget tidligt klart, at der ikke er noget 

grundlag for at give medhold. Jeg prøver i disse sager i stigende omfang at 

overbevise klager om, at yderligere behandling af sagen er udsigtsløs. Det 

er således kun den gruppe af disse klagere, der insisterer, som får den 

fulde og formelle ankebehandling med indstilling til generaldirektøren. 

Yderligere er der i sjældne tilfælde enkeltpersoner, som afsender så mange 

klager og anker, at systemet slet ikke er gearet til at følge med. Der har 

været enkelte, som har sendt i hundredvis af klagemails i løbet af et år. I 

sådanne tilfælde forbeholder jeg mig retten til at nedprioritere 

behandlingen, og anmode om møder mv. for at drøfte en praktisk løsning.  

 

 

V. Rapport om henvendelser vedlagt som bilag. 

 

Tre bilag er vedlagt.  

 

Bilag 1 rummer statistik over henvendelser og redegør for en markant 

vækst i klagerne via ”Kontakt DR”. Der er ikke enkeltområder som er 

særligt alarmerende, men med en stigning i etikklager på 50 procent er der 

grund at følge udviklingen tæt. 

 

I bilag 2 gennemgås top-20-listen over de største klagetemaer fra det 

seneste halvår. Blandt listens faste gengangere er de fleste temaer med 

igen. Det er bemærkelsesværdigt og bekymrende, at problemerne med 



10 

 

underlægningsmusik - og besvær med at høre hvad der siges - er så 

sejlivede. 

 

I bilag 3 gennemgås halvårets ankesager i hhv. Pressenævnet og for 

lytternes og seernes redaktør.  

Halvårets eneste næse til DR kom i sagen om en ”Klima-Krimi”, hvor DR fik 

en meget velfortjent kritik for ikke at have indhentet politiets kommentar i 

tide.  

Som det fremgår af gennemgangen var der en af ankesager for lytternes 

og seernes redaktør, hvor indstillingen ikke blev fulgt af generaldirektøren. 

Selvom der var tale om en sag, hvor der oplagt kunne argumenteres godt 

for begge synspunkter, beklager jeg selvfølgelig, at det ikke lykkedes at få 

generaldirektørens tilslutning i samtlige sager. 

 

 

  ------------------------ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



11 

 

Bilag vedr. henvendelser  

og klagebehandling 

1. halvår 2011 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilag til redaktørberetning 

August 2011 

Jacob Mollerup 

Lytternes og seernes redaktør 



12 

 

Bilag 1  

Trends og tal for henvendelser.................s.13 

 

Bilag 2 

Gennemgang af 21 klagetemaer................s.15 

          a. Elleve nye temaer 

          b. Ti gengangere 

 

Bilag 3 

Andet led i klagebehandlingen…................s.29 

a.  Pressenævnssager 

          b. Sager for lytternes og seernes redaktør 

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



13 

 

Bilag 1  

Trends og tal for henvendelser  

 

Antallet af henvendelser til DR Licens- og Programservice ligger nogenlunde 

stabilt på lidt over 30.000 pr. halvår.  Alene via den særlige klageadgang 

under Kontakt DR på dr.dk er der kommet 2885 klager (jf. tabel 1.) Det er 

37 pct. flere end halvåret før. 

 

Antallet af generelle kritiske udsagn om DR er vokset til 1206 – en stigning 

på 34 procent i forhold til halvåret før. Det skyldes bl.a. at der har været 

mange ændringer, som har skabt utilfredshed i forskellige lytter- og 

seergrupper – såsom f.eks. ændringen af ”Fjernsyn for dig”, nedlæggelsen 

af SKUM, nedlæggelse af en stribe af de gamle DAB-kanaler osv. Samtidig 

har en række af de kendte ”genganger”-temaer givet flere klager. Disse 

emner er omtalt nærmere i bilag 2. 

 

Tabel 1. Klager fordelt på hovedkategorier, 1. halvår 2011  

Fordelingen af henvendelser Henvendelser via 
Klageknappen 

Unfair og tendentiøs dækning 158 

Krav om berigtigelse 12 

Klager fra medvirkende 5 

Voldsomme effekter 56 

Ærekrænkelser 76 

Upassende sprog 46 

Utroværdig konkurrence 56 

Skjult reklame, Sponsorering 28 

Klager over DRs klagesystem 73 

Andre 291 

Antal henvendelser vedrørende 
programetik i alt 801 

Kritik af tekniske problemer, 
manglende opdateringer, mv. 762 

Generelle udsagn vedrørende DR - Kritiske 1206 

Kritik af omfanget af egenreklame 40 

Kritik af omfanget af genudsendelser 76 

Kritiske i alt 2885 

Generelle udsagn vedrørende DR - Positive 5 

Øvrige kommentarer 98 

Antal henvendelser i alt 2988 

Note: Baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klageknappen” på dr.dk. 



14 

 

Programetik-klager er alene steget 50 pct. Som det fremgår af tabel 2 er 

der flere klager i alle underkategorier. Stigningen i vedr. ”Unfair og 

tendentiøs dækning” hænger sammen med den skærpede politiske debat. 

Stigningen vedr. ”Ærekrænkelser” skyldes delvist tonen i X Factor og kan 

beskrives som en Blachman-effekt. 

 

 

Tabel 2.  Klager over brud på  DR’s Programetik 2010-11   

 1.halvår 2010 2.halvår 2010 1.halvår 2011 

Unfair og tendentiøs dækning 135 130 158 

Voldsomme effekter 77 40 56 

Ærekrænkelser 54 8 76 

Kritik af DRs klagebehandling 58 66 73 

Henvendelser om programetik i alt 479 532 801 

Kritiske henvendelser i alt 2055 2130 2885 

 

Note: Baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klageknappen” på dr.dk.  

 

Det andet store klage-felt er teknikklager – de vigtigste kategorier er 

angivet nedenfor. De enkelte punkter er omtalt nærmere i bilag 2. Som det 

fremgår, skyldes den store stigning i tekstningsklager én enkelt 

udsendelse. 

 

Tabel 3. Tekniske klager 2010-2011 – udkast 1. 

 

 1.halvår 2010 2.halvår 2010 1.halvår 2011 

TV:    

Mgl. Eller mangelfulde undertekster 58 20 92 

Udfald i billede eller lyd 67 72 37 

Radio:    

Udfald i lyd eller tavshed 16 17 29 

dr.dk    

NetTV On demand 133 226 224 

NetTV Livestreaming 103 56 65 

Windows-platform (lukkede standarder) 16 6 8 

Andet 341 230 307 

Henvendelser om tekniske fejl i alt: 734 627 762 

 

Note: Baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klageknappen” på dr.dk.  

De klager der modtages via ”klageknappen” besvares enten af 

Programservice eller sendes til besvarelse i den relevante afdeling. 



15 

 

Bilag 2 

 

Gennemgang af 21 klagetemaer 

 

Klagetemaerne er som i tidligere halvår udvalgt på basis af klager 

modtaget via Kontakt DR (jf. Tabel 1), samt på basis af alle de 

henvendelser lytternes og seernes redaktør i øvrigt har modtaget - eller 

fået kendskab til - i årets løb. Der er også skelet til, om sager har været 

meget omtalte i web-debatter og på avisernes debatsider. 

Herunder trækker listen på løbende rundspørger i huset og på 

månedsrapporter fra DR Licens- og Programservice.  

Teksterne er udarbejdet i samarbejde med de relevante direktørområder. 

Afsnittene om ”konsekvens og opfølgning” rummer således DR’s 

konklusioner.  Lytter- og seerredaktørens rolle har her været at samle 

materialet, sikre åbenhed og modgå søforklaringer.  

Emner der ligger udenfor programvirksomheden – herunder f.eks. 

licensklager og klager fra koncertgængere – er ikke omfattet. 

 

 

a. Nye temaer 

 

Blandt de hyppigst forekommende nye klagetemaer gennemgås nedenfor 

de elleve, som medførte flest kritiske henvendelser i halvåret. Det er altså 

ikke nødvendigvis de vigtigste eller mest principielle - men det er dem, der 

har fået flest lyttere og seere til at reagere kritisk overfor DR. 

 

Flytning af Fjernsyn For Dig 

Baggrund: 

Over 100 oprørte forældre klagede, da DR ved årsskiftet flyttede 

sendetidspunktet for Fjernsyn For Dig  fra 17.30 til 16.30. Mange klagede 

over, at de ikke kunne nå hjem fra arbejde og institutioner i tide til 

børnetimen, og at det væltede familierutinerne, da man ikke længere 



16 

 

kunne få aftensmaden lavet, mens børnene var aktiverede med den daglige 

børnetime.  

 

DR’s svar: 

DR forklarede, at Fjernsyn For Dig på DR1 igennem en længere periode 

havde haft svært ved at tiltrække de yngste seere, imens DR’s børnekanal 

Ramasjang havde rigtigt godt fat i netop dette publikum.  For at skabe et 

bedre sammenspil mellem børneudsendelserne på DR1 og Ramasjang, 

havde man derfor valgt at lægge børnetimen for de yngste på DR1 mellem 

16.00 og 17.00, hvorefter børneudsendelserne fortsatte på Ramasjang 

mellem 17.00 og 18.00.  

   

Konsekvens og opfølgning: 

DR’s svar fik mange forældre til at fremhæve, at udsendelserne på 

Ramasjang ikke levede op til kvaliteten af det gamle Fjernsyn For Dig på 

DR1. Den 31. januar valgte DR at imødekomme forældrene ved også at 

sende de kendte ”Fjernsyn for Dig”-programmer på Ramasjang mellem 

17.30 og 18.00. I februar var klagestormen ophørt.     

 

Lukningen af Skum 

 

Baggrund: 

Da DR i januar 2011 offentliggjorde, at ungdoms-sitet Skum skulle lukke i 

marts 2011, blev DR bestormet med henvendelser fra unge brugere. Mange 

af henvendelserne var meget personlige og beskrev den betydning, som 

Skum havde for dem og det savn som en lukning af dette unikke 

fællesskab ville medføre. Mange mente, at det ligefrem var uansvarligt af 

DR at lukke sitet, da DR ikke tilbød et reelt alternativ. 

 

DR’s svar: 

DR takkede for det store engagement og svarede at lukningen skyldtes, at 

alt for få gjorde brug af DR’s ungetilbud. Derfor valgte man bl.a. at lukke 



17 

 

Skum og i stedet satse på helt nye tiltag – herunder nye programmer og et 

helt nyt webunivers. 

Disse nye tiltag træder i kraft i løbet af 2011.    

 

Konsekvens og opfølgning: 

På dr.dk/skum kan man bl.a. finde links til en ’skum’-side på Facebook og 

netsiden Muks, der er et forum oprettet af gamle ’skum’-brugere, hvor det 

gamle community lever videre. DR arbejder stadig på sit nye initiativ for 

unge: DR Mama.  

 

Slut med aktiekurser på tekst-tv 

Baggrund:  

I begyndelsen af januar var der telefonstorm i DR, da TTV’s side 550 med 

aktiekurser blev nedlagt. Samlet set fik DR ca. 200 henvendelser fra folk, 

der savnede siden og ikke kunne forstå, hvor den var blevet af.  

 

DR’s svar: 

DR svarede, at siden var blevet sparet væk. Da oplysningerne meget nemt 

– og med løbende opdatering – kan hentes på nettet, var brugen af 

kurssiderne på TTV i støt tilbagegang.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

Lukningen var logisk, men de mange reaktioner viste, at DR havde forsømt 

at informere om ændringen på forhånd. 

 

 

 

 

 



18 

 

X-Factor og Blachman 

 

Baggrund: 

I årets første udgave af X-factor, blev Thomas Blachman så frustreret over 

en 17-årig piges manglende sangtalent, at han efterfølgende i hårde 

vendinger beskyldte pigens mor for ikke at leve op til sit ansvar. Mange 

seere mente, at det var en sårende og unødvendig overfusning.  Samme 

episode medførte en livlig debat i medierne om DR’s ansvar over for de 

medvirkende. I februar udløste Thomas Blachman igen en snes klager, da 

han henviste til den 15-årige Sarahs seksualitet med kommentaren om, at: 

”Nu mangler du bare en tissemand”.  Mange seere fandt udtalelsen 

diskriminerende og vulgær og krævede en undskyldning både fra Blachman 

og DR.   

 

DR’s svar: 

DR har i sin svar løbende fastholdt, at muligheden for hård kritik er en 

velkendt del af X Factor – og at alle medvirkende kender denne præmis. 

Derimod blev kommentaren om Sarahs seksualitet beklaget af DR’s 

underholdningsredaktør og af Blachman selv. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

DR og producenten Blu havde forud for X Factor 2011 taget en række 

initiativer for at undgå den kritik for behandling af sårbare medvirkende, 

som blev rettet mod X Factor 2010. Det er redaktionens vurdering, at 

denne indsats i hovedsagen lykkedes. 

Sagen om pigen og hendes mor blev behandlet som en ankesag – se 

herom i Bilag 3. 

 

 

 

 

 



19 

 

Lukning af Selvsving  

 

Baggrund: 

Da DR i starten af marts offentliggjorde, at P1’s satireprogram Selvsving 

skulle sende sidste gang den 1. april som fast satiretilbud på P1, kom der 

snesevis af klager. Selvsving blev i klagerne fremhævet som det bedste 

satireprogram på DR og som den politiske satires sidste bastion. Flere 

fandt, at lukningen måtte være udtryk for politisk pres eller en 

højredrejning i DR.  

 

DR’s svar: 

DR svarede, at P1 efter 6 år med Selvsving nu havde valgt at gå andre veje 

og at den aktuelle, politiske satire på P1 ville fortsætte - men i nye 

formater og på forskellige måder. Det blev understreget, at der ikke var 

tale om en nedprioritering af satiren men om en fornyelse. P1 har lavet 

aftaler med Selvsving om at sende på kanalen ved særlige lejligheder, 

f.eks. i forbindelse med det kommende folketingsvalg  

 

Konsekvens og opfølgning: 

Nye former for politisk satire på P1 lanceres til efteråret. 

 

Indslag med Anders Samuelsen i TV-Avisen  

Baggrund: 

Den 10. marts bragte TV-Avisen kl. 21.00 et indslag om Anders Samuelsen, 

der udover at være partileder for Liberal Alliance og medlem af Folketinget 

også er medlem af byrådet i Horsens. Indslaget viste, at Anders Samuelsen 

siden sommeren 2010 havde nedprioriteret sit byrådsarbejde. Han havde 

således ikke deltaget i 2/3 af økonomiudvalgsmøderne eller i 7 ud af 11 

byrådsmøder. Da Anders Samuelsen blev interviewet herom gik han til 

angreb på DR, som han beskyldte for at manipulere. 

Omkring 40 seere klagede – de fandt typisk historien uvæsentlig og 

henviste til at tallene var manipulerede. 



20 

 

DR’s svar: 

Redaktionen fastholdt både tallene og at det var helt relevant at spørge 

partilederen, hvorfor han havde nedprioriteret det lokalpolitiske arbejde så 

markant. Problemstillingen er, om det er rimeligt overfor de borgere i 

Horsens, der har valgt ham ind.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

Redaktionen har været i dialog med Anders Samuelsen om de anvendte tal. 

Anders Samuelsen har ikke påvist fejl i tallene. 

 

Behandling af S-SF-plan i TV-Avisen den 16. maj 

 

Baggrund: 

Den 16. maj var en ny finansieringsplan fra S og SF hovedhistorien i TV-

Avisen kl. 21.00. I indslaget blev planen bedømt af flere eksperter og 

politiske modstandere. Derefter var Helle Thorning-Schmidt (S) gæst i 

studiet. Over 30 seere klagede over dækningen. Den typiske kritik gik på, 

at TV-Avisen reelt slet ikke fortalte, hvad planen gik ud på, og at værten 

gik meget hårdt til S-lederen. 

 

 

DR’s svar: 

Redaktionen fastholdt, at man havde givet planen en fair behandling. Om 

interviewet med Helle Thorning-Schmidt hed det, at studieværten var gået 

netop så kritisk til værks, som TV-Avisen altid gør overfor 

partiledere. Redaktionen fremhævede, at den kritiske tone havde fået Helle 

Thorning til at skærpe sin argumentation og dermed gjort interviewet 

interessant og indholdsrigt. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Det er så godt som umuligt at gennemgå alle elementer i en stor 

økonomisk plan i en enkelt nyhedsudsendelse på TV. Derfor beskæftiger 

både TV-Avisen og DR Nyheder sig med de større politiske planer over flere 



21 

 

dage i håbet om at kunne give et godt overblik og hen ad vejen få foldet 

detaljerne ud. 

 

Defamation på DR2 

 

Baggrund: 

Den 7. januar skrev filmmagasinet Ekko, at DR havde medfinansieret en 

prisbelønnet dokumentarfilm om antisemitisme, Defamation, med 150.000 

kr., men at man efter 2 år stadig ikke havde vist filmen. Filmen er bl.a. 

kritisk overfor den amerikanske Anti-Defamation League. Artiklen 

antydede, at DR2’s kanalchef, Arne Notkin, havde stoppet filmen, fordi han 

var uenig i filmens præmis. Ekko fremhævede, at filmen allerede havde 

været vist på en række filmfestivaler og på flere kommercielle tv-kanaler i 

både England og Israel. Omkring 20 seere klagede. Flere mente, at DR 

havde et troværdighedsproblem og krævede, at filmen blev vist.  

 

DR’s svar: 

DR2 svarede, at det hele tiden havde været meningen at sende filmen, 

men at man havde ønsket at præsentere og sende filmen i en 

sammenhæng. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Den 19. april viste DR2 Defamation - efterfulgt af en amerikansk 

dokumentarfilm om antisemitisme i det 21. århundrede.  

 

 

Program om statsministerens familieliv 

Baggrund: 

Den 10. januar viste DR2 portræt-programmet ”En helt almindelig 

ualmindelig familie”.  Dokumentaren gav et indblik i, hvordan landets 

statsminister-familie forsøger at få hverdagen til at fungere.  En snes seere 



22 

 

klagede til DR over, at denne programlægning af et ukritisk program var 

urimeligt favoriserende i et valgår.  

 

DR’s svar: 

DR fremhævede, at valgdatoen var ukendt, og at det var umuligt at vide 

om valget var lige om hjørnet eller først om 11 måneder. Dokumentaren 

fokuserede hverken på efterløn, skattepolitik eller andre varme politiske 

emner og rummede i det hele taget ingen politiske udmeldinger. 

På den baggrund fandt DR det forsvarligt at sende den, selvom man i nogle 

sammenhænge kunne argumentere for, at valgkampen allerede var i gang. 

DR afviste under debatten også den præmis, at et sådant program 

nødvendigvis er en stor fordel for den portrætterede politiker.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

Den skærpede politiske situation gav en debat om dokumentarens 

placering, som vanskeligt havde kunnet forudses på 

planlægningstidspunktet. Det er næsten umuligt at undgå den slags 

dilemmaer. 

 

 

Manglende undertekster på svensk krimi 

 

Baggrund: 

Den 25. januar sendte DR1 den svenske krimi, Irene Huus – Nattevagten.  

Det uløste knap 50 klager, at de første 45 minutter af udsendelsen var 

uden undertekster. Mange af klagerne mente ikke det kunne passe, at det 

skulle tage op mod en time at løse et sådant problem. Klagerne 

fremhævede, at DR burde have taget udsendelsen helt af og sendt noget 

andet i stedet for.  

 

 

 

 



23 

 

DR’s svar: 

DR beklagede fejlen, som skyldtes en teknisk fejl på DR’s server. I første 

omgang havde man troet problemet hurtigt kunne løses under udsendelsen 

– det holdt desværre ikke stik.  

DR oplyste, at man ville prøve at sikre rettighederne til en genudsendelse – 

med fuld tekstning.  

 

Konsekvens og opfølgning:  

Det omtalte afsnit blev genudsendt på DR1 den 22. februar 2011.   

 

Ingen stemmer til Bosnien-Hercegovina 

 

Baggrund: 

Efter at Danmarks stemafgivning i Det Europæiske Melodi Grand Prix 2011 

var offentliggjort, modtog DR mere end 40 klager fra oprørte seere, der 

ikke kunne forstå, at Bosnien-Hercegovina ikke havde fået nogen stemmer 

fra Danmark. Mange af klagerne mente, at der var tale om snyd og 

manipulation med stemmerne – og henviste blandt til stor opbakning til 

den bosniske sang på danske Facebook-sider. 

 

DR’s svar: 

DR bekræftede, at der var afgivet danske stemmer på den bosniske sang. 

Som det fremgik af programmerne havde en dansk jury imidlertid 

halvdelen af den danske stemmevægt. Juryen rangerede ikke den bosniske 

sang højt – derfor fik den samlet ret få stemmer fra Danmark.  

 

Konsekvens og opfølgning:  

Kritikken får ikke konsekvenser. Modellen med en jury kommer efter ønske 

fra arrangøren EBU.  

 

    



24 

 

  b. Gengangere  

 

En række af de mest udbredte klageemner har været omtalt tidligere. Ti af 

dem er nævnt nedenfor i kort form - med vægt på trenden. To er udgået: 

- Klager over mangelfulde playlister er udgået efter at have været 

omtalt i alle rapporter siden 1.hv. 2006. Det skyldes en større 

indsats for at finde og eliminere fejlkilderne på basis af klagernes 

mange eksempler. 

- Klager over manglende tekstning er ligesom sidste halvår ikke 

længere blandt gengangerne. De manglende undertekster på 

krimien, Irene Huus er set som et enkeltstående tilfælde, hvorfor 

sagen er placeret blandt de nye klagetemaer.     

 

 

Voldsomme effekter og manglende hensyn til børn i 

programlægningen 

Det samlede antal klager er uændret højt – og omfatter typisk voldsomme 

billeder og groft sprog. Eksempelvis gav det klager, da 21 Søndag uvarslet 

viste halshugningen af en rotte (redaktionen beklagede senere den 

manglende varsling).  TVA-billeder af tortur og en 21 Søndag-reportage om 

skoleskyderier fik begge kritik for at være unødvendigt voldsomme.   

Da sangerinden Medina optrådte letpåklædt i Danmarks Indsamlingen 2011 

mente en del klagere, at den slags ikke hørte til i et familieshow. DR 

beklagede efterfølgende – hvilket i øvrigt medførte et tilsvarende antal 

klager!  

Kritikken af voldsomme effekter i børneprogrammer og på Ramasjang er 

faldet markant. Det skyldes antagelig en bedre information om hvilket 

programmer, der egner sig bedst for de mindste. 

(Emnet er omtalt i alle rapporter siden 1. hv. 2005)    

 

 



25 

 

Genudsendelser 

Antallet af klager til ”Kontakt DR” over omfanget af genudsendelser, er 

mere end fordoblet siden 2. hv. 2010. Der klages særligt over serier, der 

genudsendes igen og igen og lørdagsunderholdningen, hvor gamle danske 

filmklassikere som f.eks. Olsenbanden, ifølge mange seere, sendes lidt for 

ofte. At genudsendelses-procenterne faktisk er faldende, er således endnu 

ikke slået igennem i klagernes oplevelse af DR. 

(Emnet er omtalt i alle rapporter siden 1. hv. 2005)  

 

Problemer med at høre hvad der bliver sagt 

Der er stadig mange, der har problemer med at høre hvad der bliver sagt. 

Sammenlignet med tidligere år, har der dog været et markant fald i klager 

over utydelig tale i dramaserierne. Klagerne har derimod primært centreret 

sig omkring forstyrrende underlægningsmusik. Senest har der været en 

række klager over lydniveauet i udsendelsesrækken Kyst til Kyst 

(sammenlagt 32 klager).  

Underlægningsmusik i TV-Avisen er omtalt særskilt nedenfor. 

(Lydproblemer er omtalt i 2. hv. 2005 og siden 1. hv. 2007) 

Underlægningsmusik i TV-Avisen  

Da TV- Avisen i september 2010 ændrede design, kom der over 100 klager 

over, at underlægningsmusikken gjorde det svært at høre, hvad der blev 

sagt i indslagene Danmark i dag og Verden i dag. Der klages stadig massivt 

over musikken, men det samlede antal klager på Kontakt DR er faldet fra 

163 i 2. halvår af 2010 til 67 i første halvdel af 2011.  

TV-Avisen fastholder brugen af musikken, men har lovet at følge kritikken 

tæt og overveje nedjustering af lydniveauet. 

 (Emnet er omtalt i 2. hv. 2010) 

 



26 

 

Dårligt sprog 

Sprogfejl er med uændret styrke et af de største klagetemaer. Det er 

stadig primært stavefejl, slagfejl og syntaksfejl i artikler på tekst-tv og 

nyhedsartikler på dr.dk, samt forkert udtale, som kritikken samler sig om.  

(Emnet er omtalt i 1. hv. 2005, 1. hv. 2007 og siden 1. hv. 2008) 

 

Streaming af billeder og lyd på dr.dk 

Der er stadig et stort antal klager over streamingproblemer på dr.dk (386 

alene via Kontakt DR).  Mange klager over udsendelser, der ikke virker eller 

helt mangler.  Det drejer sig ofte om problemer med opdatering og 

streaming af TV-Avisen  i weekenden. Derudover medførte det mange 

klager, da Statsministerens nytårstale ikke som lovet kunne streames fra 

udlandet og da en lovet forpremiere på sidste afsnit af dramaserien Lykke 

udeblev. Senest har mange klager drejet sig om den nye netradio, der 

blokeres af flere virksomheders firewall. Det lykkedes DR at løse dette 

problem sidst i juni.   

(Emnet er omtalt i alle halvår siden 1. hv. 2006) 

 

Afviklingsproblemer for radio og tv 

Der kommer forsat jævnligt klager over udfald i billede og lyd for både tv 

og radio. Det er dog bemærkelsesværdigt, at der på trods af de mange nye 

kanaler er et faldende antal klager på tv-siden. På radio er antallet af 

klager på et behersket niveau, men vedrører bl.a. alvorlige fejl som 

radioaviser og vejrmeldinger, der ikke er afviklet planmæssigt.  Et andet 

eksempel er programmer der slutter uventet – som det f.eks. skete for 

operaaftenen på P2 den 5. marts.  

(Emnet er omtalt i alle halvår siden 1. hv. 2007). 

 



27 

 

Egenreklamer 

Der klages fortsat løbende over omfanget af egenreklamer. På tv-siden 

drejer det sig primært om, at omtalen af næste program ofte begynder 

inden rulleteksterne fra det forrige program er afsluttet. Der er fortsat 

hyppigt tilfælde, hvor disse bratte overgange er provokerende og 

forstyrrende for mange seere. På radio er det særligt P1 og P2 der udløser 

kritik. Klagerne mener, at toneleje og tempo i jinglerne, jævnligt står i 

stærk kontrast til kanalernes sædvanlige lydudtryk.   

(Emnet er omtalt i 1. hv. 2005 og 2. hv. 2010)  

 

 

Manglede programinformation og ændring af sendeplanen 

Når DR af aktualitetshensyn ændrer i sendefladen for at give plads til en 

omfattende dækning af store begivenheder - lige fra tsunamien i Japan og 

krigen i Libyen til VM i håndbold og royal tvillingedåb – giver det ofte 

mange klager. Kritikken går delvist på mangelfuld information om 

ændringerne, men den mest udbredte kritik kommer fra seere, der hellere 

ville have, at DR fulgte den normale programlægning. Halvårets mange 

store aktuelle transmissioner er således hovedårsagen til, at klagetemaet 

er tilbage på top-20.  

 (Emnet er tidligere omtalt i 1.hv. 2005, 1.hv. 2006, 1. hv. 2007, og fra 1. 

hv. 2008 til 1. hv. 2010) 

 

 

DAB-omlægning og nedlægning af DAB-kanaler 

I oktober 2010 begyndte DR som aftalt at nedlægge en række DAB-kanaler 

for at gøre plads til kommercielle radioudbydere på det digitale sendenet. 

De rene musikkanaler bliver erstattet af færre men nu værtsbårne 

musikkanaler. I april lukkede DR bl.a. DR Unga Bunga og DR Rock, som 

blev erstattede af P6 Beat og i juni kom turen til DR Hit, DR R&B og DR 

Soft, der blev til P7 Mix. Disse sammenlægninger har løbende medførte 



28 

 

mange klager fra lyttere – alene på klageknappen kom der 61. Klagerne 

savnede deres specifikke musikkanaler og følte ikke, at de nye kanaler 

dækkede deres behov. Flere skrev, at det netop var en af de nedlagte 

kanaler, der var årsagen til, at de overhovedet anskaffede en DAB-radio. 

DAB-omlægningen fortsætter i efteråret 2011.  

(Emnet er omtalt i 2. hv. 2010)  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



29 

 

Bilag 3 

Andet led i klagebehandlingen 

 

 

DR’s klagesystem har to led - i det første led besvares klager som 

udgangspunkt af den ansvarlige redaktion eller afdeling. Eksempler på 

disse svar fremgår af sagerne i bilag 3.  Er det en konkret sag, der handler 

om god presseskik og/eller brud på DR’s Programetik, er der to muligheder 

for at anke over en afvist klage: 

- De klagere, der selv har en retlig interesse (typisk fordi de selv er 

omtalt), kan indbringe sagen for Pressenævnet, såfremt deres kritik 

for brud på god presseskik er blevet afvist af DR. 

- Herudover har alle - altså også klagere uden retlig interesse - 

mulighed for at indbringe sagen for lytternes og seernes redaktør i 

DR. Efter behandling af sagen har redaktøren mulighed for at 

indstille til generaldirektøren, at DR’s beslutning omgøres.  

                                                                                                                                                                                         

Når det gælder alle sager om brud på god presseskik og/eller DR’s 

Programetik, skal klagerne oplyses om deres adgang til at klage videre - 

enten til Pressenævnet eller til lytternes og seernes redaktør. 

Pressenævnets gennemsnitlige sagsbehandlingstid er på over to måneder, 

mens anker til lytter- og seerredaktøren gennemsnitligt færdigbehandles på 

fire uger. Det seneste år har den gennemsnitlige sagsbehandlingstid ligget 

på 27 dage.   

 

 

a. Pressenævnssager. 

 

I 1. halvår 2011 afsagde Pressenævnet kendelser i fire DR-sager. I en 

enkelt sag blev der udtalt kritik af DR og givet pålæg om at bringe et 

genmæle. En anden af de fire sager havde været behandlet af lytter- og 



30 

 

seerredaktøren, før den blev indbragt for nævnet. Nævnet nåede til samme 

konklusion som redaktøren.   

Derudover afviste Pressenævnet at behandle hele tolv DR-sager: Tre sager 

var indgivet for sent – alle disse sager er blevet behandlet af lytter- og 

seerredaktøren. Ni klager blev afvist grundet klagerens manglende retlige 

interesse.  Kun en af disse har formelt klaget via DR’s eget ankesystem, 

men lytter- og seerredaktøren har undersøgt de øvrige otte sager uden at 

finde grundlag for rettelser eller beklagelser. 

De fire sager, der blev behandlet af nævnet, er kort refereret nedenfor. 

Samtidig refereres nævnets konklusion på Ole Sippels klage over ”Jagten 

på de røde lejesvende”.  DR’s egen klagebehandling i samme sag er omtalt 

i afsnit b. 

 

Klage over dokumentarudsendelsen "Præster under anklage" på DR1 den 3. 

november 2010. Kendelse den 23. februar 2011. Ingen kritik af DR. 

I november 2010 sendte DR en dokumentar om suspenderingen af en 

underviser på et katolsk gymnasium. Suspenderingen skete efter anklager 

om upassende adfærd og seksuelle overgreb på elever. I udsendelsen 

medvirkede en tidligere katolske præst, der blandt andre stod bag 

anklagerne mod underviseren. 

Den tidligere katolske præst klagede efterfølgende til DR. Han mente bl.a., 

at han fejlagtigt blev omtalt som "konservativ" og at dokumentaren 

fremstillede hans anklager mod underviseren som "grundløse" og ham som 

"løgner". DR afviste klagen hvorefter klager gik til Pressenævnet. 

Pressenævnet konkluderede, at DR holdt sig inden for god presseskik, da 

omtalen af klager som "konservativ" fremstod som DR's vurdering. Og da 

klager på forhånd var bekendt med emnet og fik rig mulighed for at komme 

til orde i udsendelsen, fandt nævnet hverken grund til at kritisere DR's 

dækning af sagsforløbet eller fremstillingen af klagers person i 

dokumentarudsendelsen. 

 



31 

 

Klage over indslag om sexarbejdere i 21 Søndag den 10. oktober 2010. 

Afgørelse den 24. marts 2011. Ingen kritik af DR. 

Den 10. oktober 2010 bragte 21 Søndag et indslag om problemer med 

skatte- og momsunddragelse i prostitutionsmiljøet. Sexarbejdernes 

InteresseOrganisation (SIO) klagede over indslaget. SIO mente, at 

indslaget videregav en række faktuelle fejl og derved var i strid med god 

presseskik.  Kritikken gik bl.a. på, at programmet fremstillede al 

prostitution som ulovlig og i ledtog med organiseret kriminalitet. 

Pressenævnet afviste klagen. Nævnet fandt bl.a., at omtalen af omfanget 

af skatte- og momsunddragelse klart fremstod som et skøn i indslaget og 

at der i indslaget var belæg for vurderingen af, at en del af omsætningen 

endte i rocker- og bandemiljøet. Du kan læse hele nævnets kendelse her. 

Lytternes og seernes redaktør havde forinden behandlet sagen med en 

tilsvarende konklusion.  

 

Klage over artikel på dr.dk den 26. oktober 2010, omhandlende 

bogudgivelsen "Forklædt som Nazist". Afgørelse den 24. marts 2011. Ingen 

kritik af DR. 

Den 26. oktober 2010 bragte DR artiklen "Misbrugskonsulent på kokain". 

Efterfølgende klagede konsulenten over, at han blev nævnt med navns 

nævnelse og at artikeloverskriften var misvisende. 

Nævnet konstaterede, at sammenhængen mellem klagers job som 

misbrugskonsulent og det mulige indtag af stoffer var af samfundsmæssig 

relevans. Derudover mente Pressenævnet, at det fremgik klart af artiklen, 

at påstanden om kokainindtag var fremsat af forfatteren og ikke DR. 

Pressenævnet mente dog ikke, at DR havde udvist den fornødne kildekritik 

med overskriften "Misbrugskonsulent på kokain", men da DR på eget 

initiativ tidligt ændrede overskriften til "Misbrugskonsulent under anklage", 

fandt nævnet ikke tilstrækkeligt grundlag for kritik. 

 

 

 



32 

 

Klage over tv-indslag på dr.dk/update og TV-Avisen den 16. december 

2010 og dokumentaren "En Klima-Krimi" offentliggjort på dr.dk/pirattv den 

16. december og på DR2 den 19.december 2010. Afgørelse den 5. maj.  

Kritik af DR. 

Den 16. december bragte dr.dk/update og TV-Avisen nogle scannede 

politiradio-optagelser fra Københavns Politi, der stammede fra 

klimatopmødet i 2009. Her kunne man bl.a. høre hvordan betjentene fik 

besked på at slå på pressen, hvis de stod i vejen. Optagelserne var en del 

af dokumentaren "En Klima-Krimi", der blev offentliggjort på dr.dk/pirattv 

den 16. december og på DR2 den 19. december 2010. Københavns Politi 

klagede efterfølgende over, at de ikke havde fået forelagt optagelserne og 

derved fået mulighed for at kommentere på sagen, at både dr.dk/update 

og TV-Avisen strammede politiets opfordring til vold mod pressen og at "En 

Klima-Krimi" manipulerede med kronologien i optagelserne fra politiradioen 

uden at det fremgik tydeligt og derudover tilsatte en billedside, der ikke 

nødvendigvis var i tidsmæssig overensstemmelse med lydsiden.  

I Pressenævnets kendelse hed det, at DR havde tilsidesat god presseskik i 

"En Klima-Krimi", da de uden at oplyse om det, valgte "at bringe 

udtalelserne i en sammenhæng med en billedside, der ikke nødvendigvis 

afspejler delingsførerens udtalelser" og "at der over for seeren giver indtryk 

af, at de tre udtalelser er bragt i kronologisk rækkefølge". Derudover 

kritiserede Pressenævnet, at Københavns Politi ikke havde fået forelagt 

kritikken forud for udsendelsen og dermed fået mulighed for at 

kommentere på optagelserne. Slutteligt mente Pressenævnet også, at 

dr.dk/update og TV-Avisen i flere tilfælde gav "indtryk af at delingsføreren 

opfordrede til magtanvendelse i større omfang end det var nødvendigt", 

uden at have dokumentation derfor. 

Pressenævnet pålagde DR at bringe følgende på DR1, DR2, DR Update, 

dr.dk/pirattv og dr.dk/nyheder: "I udsendelsen blev der bragt brudstykker 

af en lydoptagelse, der blandt andet indeholdt radiomeldinger fra en 

delingsfører fra Københavns Politi. 

Udsendelsen kunne give det indtryk, at Københavns Politi under 



33 

 

klimatopmødet COP 15 i december 2009 bevidst ønskede at slå de 

fremmødte pressefolk med stavene. Udtalelserne blev imidlertid bragt i 

sammenhæng med en billedside, som ikke nødvendigvis afspejler 

delingsførerens udtalelser blandt andet ved, at udtalelserne ikke er bragt i 

den rækkefølge, som de blev sagt. Pressenævnet har udtalt kritik af 

Danmarks Radio for med redigeringen ikke at have givet et reelt 

dokumentarisk billede af det passerede. 

Danmarks Radio havde ikke op til udsendelsestidspunktet kontaktet 

Københavns Politi med henblik på at efterprøve de oplysninger, der indgik i 

udsendelsen. Det fremgår af de vejledende regler for god presseskik, at 

kritiske oplysninger bør forelægges for den angrebne part. Det skete ikke, 

og dermed havde Københavns Politi ikke reel mulighed for at kommentere 

de oplysninger, udsendelsen frembragte. Danmarks Radio har således ikke 

levet op til god presseskik. 

I samme forbindelse bragte DR Nyheder en række indslag, hvor det blev 

fremført som et faktum, at Københavns Politi målrettet gik efter at slå 

pressen med stavene. Disse anklager mod Københavns Politi tog 

udgangspunkt i den kritiserede gengivelse af lyd- og billedoptagelserne i 

"En Klima-Krimi!". DR Nyheder har således ikke levet op til god presseskik.” 

 

Klage fra Ole Sippel over DR2-serien Jagten på de røde lejesvende – sendt 

første gang den 19. september, 26. september og 3. oktober 2010. 

Afgørelse den 3. august 2011. Delvis kritik. 

Efter afslutningen af DR’s klagebehandling (se s.23) klagede Ole Sippel 

videre til Pressenævnet. Nævnets flertal afviste de fleste klagepunkter men 

gav Sippel medhold i, at han burde have haft mulighed for at modgå 

beskyldninger fra fhv. pressechef Michael Kristiansen. På den baggrund 

konkluderer nævnet: 

”Pressenævnet finder, at det af hensyn til nye seere var hensigtsmæssigt, 

at Danmarks Radio redigerede udsendelsen. Seere af det oprindelige 

program 3, kan imidlertid ikke forventes på ny at se udsendelsen eller på 

anden måde blive gjort bekendt med det kritiserede forhold, hvorfor disse 



34 

 

seere ikke har fået tilstrækkelig mulighed for at blive opmærksom på 

forholdet, som derfor – i tillæg til den redigerede udsendelse – burde være 

bragt som en særskilt nyhed. I medfør af medieansvarslovens § 49 

pålægger Pressenævnet herefter den ansvarshavende redaktør af DR2 at 

offentliggøre følgende: 

”Speak: I oktober 2010 bragte DR2 udsendelsesrækken ”Jagten på de røde 

lejesvende 1-3”. Udsendelsen ville afdække, om DRs programmer i de 

sidste 40 år har været farvet af venstreorienterede synspunkter. I 

udsendelsen blev en række af DRs tidligere medarbejdere beskyldt for 

sådanne synspunkter. Tidligere udenrigskorrespondent, [Klager], blev 

blandt andet beskyldt for at have lavet antikrigsreportage i sin dækning af 

Irak-krigen, og at Danmarks Radios dækning derved adskilte sig fra andre 

kanalers nyhedsdækning. [Klager] har klaget til Pressenævnet over ikke at 

have fået lejlighed til at imødegå beskyldningerne, som han finder uden 

hold i virkeligheden. Pressenævnet har udtalt kritik af Danmarks Radio for 

ikke at give [Klager] mulighed for at imødegå beskyldningerne i fornødent 

omfang. Hans svar fremgik ikke af udsendelsen. Danmarks Radio har derfor 

tilsidesat god presseskik.” 

 

 

b. klagesager for lytternes og seernes redaktør 

 

I 14 ud af 15 ankesager, som er afsluttet i første halvår, blev indstillingen 

fulgt af generaldirektøren. Den underkendte sag er omtalt som den første 

nedenfor. 

Klagerne fik dermed helt eller delvist medhold i fire sager. I alt havde 

klagerne en retlig interesse i fem af de 15 sager - og kunne altså også 

være gået til Pressenævnet. Efterfølgende valgte tre af klagerne at prøve 

deres sager i Pressenævnet – en enkelt af disse havde dog ikke retlig 

interesse og blev afvist, en anden faldt for tidsfristen og den tredje sag 

(Sippel-sagen) blev afgjort den 3. august 2011 (se referatet ovenfor).  Det 

ene punkt i Sippel-sagen, hvor nævnet udtalte kritik, var udsat for en 

tilsvarende kritik i lytter- og seerredaktørens indstilling – se næste side.  



35 

 

 

Klage over X-Factor 1. januar 2011. Afgjort den 19. januar 2011. Klage 

afvist. Indstilling underkendt.  

I den første udsendelse af X-Factor 2011, blev en 17-årig pige afvist meget 

kontant af de tre dommere. Efterfølgende kritiserede Thomas Blachman i 

udsendelsen pigens mor, for ikke at beskytte sin datter bedre. Dette fik en 

række seere til at klage fordi de fandt, at optrinnet var både ydmygende og 

urimeligt overfor deltageren og hendes mor. Underholdningsredaktør, Jan 

Lagermand Lundme afviste klagerne og forsvarede DR's beslutning med, at 

det lagde op til en relevant diskussion. En enkelt klager var ikke tilfreds 

med svaret og klagede videre til Lytternes og seernes redaktør. Han 

fastslog i sin indstilling, at X-Factor 2011 alt i alt "udviste væsentligt større 

forsigtighed og hensyn", men at måden hvorpå DR fremhævede kritikken af 

moren, var uheldig. Han fandt, at det var sket med en unødig hårdhed og 

opfordrede til, at DR erkendte dette overfor de berørte. 

Generaldirektøren fulgte ikke redaktørens indstilling. Generaldirektøren var 

ikke enig i, at det var kritisabelt at bringe ordvekslingen mellem Thomas 

Blachman og den pågældende deltagers mor og fulgte dermed ikke 

redaktørens indstilling. Baggrunden herfor var, at det var en velkendt 

præmis for programmet, der kørte på 4. sæson, at også de deltagendes 

familier kunne blive og i vidt omfang blev inddraget som medvirkende i 

programmet. Generaldirektøren lagde desuden vægt på, at moren til den 

pågældende deltager tog til genmæle over for Thomas Blachman. 

 

Klage fra Jens Nauntofte over DR2-serien Jagten på de røde lejesvende 

sendt den 19. september, 26. september og 3. oktober 2010. Afgørelse den 

24. januar. Afvist. Opfordring til præcisering. 

DR2 sendte i september og oktober dokumentar-serien Jagten på de røde 

lejesvende. Blandt andre Jens Nauntofte klagede i flere omgange til 

redaktionen, men fik afvist samtlige klagepunkter. Efterfølgende ankede 

Nauntofte en del af disse afslag til lytternes og seernes redaktør. 

Redaktørens indstilling om sagen afviser to af Nauntoftes klagepunkter men 



36 

 

peger på, at DR bør understrege, at afsnittet fra første udsendelse om 

"Ubetinget støtte til PFLP" ikke bygger på dokumenterede anklager men på 

beskyldninger fremsat af andre. 

I konklusionen hedder det: 

"Første del af "Jagten på de Røde Lejesvende" indeholder afsnittet 

"Ubetinget støtte til PFLP".  Her omtaler udsendelsen anklager mod en 

række navngivne danskere for støtte til terror. DR bør understrege, at 

udsendelsen ikke skal opfattes således, at der var tale om dokumenterede 

anklager. DR har alene gengivet tidligere fremsatte beskyldninger og 

forelagt dem for de tre medvirkende. Det bør derfor tydeliggøres på 

dr.dk/lejesvende, at DR ikke har set nogen dokumentation for anklagerne. 

Det bør ske ved en gengivelse af herværende konklusion og en henvisning 

til den samlede indstilling. Der bør også henvises herom til 

dr.dk/lejesvende i forbindelse med en eventuel genudsendelse." 

Nauntofte gik videre med sin klage til Pressenævnet, der afviste den p.gr.a. 

forældelse. 

 

Klage fra Ole Sippel over DR2-serien Jagten på de røde lejesvende sendt 

den 19. september, 26. september og 3. oktober 2010. Afgørelse den 1. 

februar. Delvist medhold. 

DR2 sendte i september og oktober dokumentar-serien Jagten på de røde 

lejesvende. Ole Sippel klagede i flere lange henvendelser over serien og 

omtalen af ham selv. Redaktionen afviste samtlige klagepunkter. 

Efterfølgende ankede Ole Sippel disse afslag til lytternes og seernes 

redaktør. 

Redaktørens indstilling om sagen afviser de fleste af klagepunkterne men 

udtrykker konkret kritik på to punkter. I konklusionen hedder det bl.a.: 

"En række af Ole Sippels kritikpunkter bør i hovedsagen afvises. For de 

fleste af de afviste punkter gælder det, at Sippels kritik har saglig relevans, 

men at der ikke er tale om brud på god presseskik eller på DR's 

Programetik. Den kritik man kan rette mod de pågældende forhold i 

udsendelsen er i hovedsagen omfattet af kritikken af den manglende 

klarhed i præsentationen og den manglende forelæggelse og mulighed for 



37 

 

at svare på udtalelserne fra Michael Kristiansen - jf. de to punkter nedenfor 

hvor der gives medhold." 

Om disse to punkter hedder det i konklusionen: 

- Udsendelsens præmisser og manglende neutralitet kunne have været 

forklaret bedre og klarere - det bør rettes op i forbindelse med en 

event. genudsendelse. 

- Ole Sippel har beklageligvis ikke fået forelagt en faktuel og hård 

kritik vedrørende sin dækning af Irak-krigen. Det bør DR rette op på 

ved at tilføje Sippels svar herpå i forbindelse med en genudsendelse. 

Disse to konklusioner bør snarest offentliggøres og samtidig fremhæves på 

dr.dk/lejesvende med en gengivelse af herværende konklusion og en 

henvisning til den samlede indstilling." 

 

Klage over artiklen "Overilet fyring udløste erstatning" på dr.dk den 22. 

februar 2011. Afgørelse den 21. marts 2011. Afvist. 

Den 22. februar 2011 bragte dr.dk artiklen "Overilet fyring udløste 

erstatning", der omhandlede en kendelse fra Tvistighedsnævnet om en 

uretmæssig fyring. Efterfølgende klagede den tabende part, Haj VVS, over 

artiklen. Klager mente, at brugen af ordet "overilet" fordrejede sagsforløbet 

og klagede yderligere over, at DR havde benyttet 3F som kilde til artiklen 

og ikke Tvistighedsnævnets kendelse.  Den 22. februar afviste redaktionen 

klagen. Den 25. februar gik klager til lytternes og seernes redaktør med 

sagen. 

Redaktøren konkluderede efter en gennemgang af sagen, at brugen af 

ordet "overilet" netop var helt retvisende for sagsforløbet og at intet i 

artiklen var i uoverensstemmelse med Tvistighedsnævnets kendelse.  

Derfor blev klagen afvist. 

 

 

 

 



38 

 

Klage over debat om boligskat i TV Avisen 18.30 den 18. januar 2011. 

Afgørelse den 21. marts 2011. Afvist. 

Den 18. januar 2011 bragte TV Avisen 18.30 en debat om boligskat. 

Debatten stod mellem Ole Sohn (SF) og Claus Hjort Frederiksen (V). 

Samme aften klagede en seer, da han mente at taletiden var uretfærdigt 

fordelt mellem de to debattører og at debatten var et grelt eksempel på 

DR's generelle venstredrejning. 

Den 7. februar afviste DR klagen. Den 9. februar gik klager videre med sin 

kritik til lytternes og seernes redaktør.  Redaktøren understregede, at der 

ikke er nogen "stopurs-regler i den slags debatter" og at forskellen i 

taletiden derfor ikke nødvendigvis var et problem. Live-debatten tog 

samtidig afsæt i en større diskussion om boligskatten og i en gengivelse af 

statsministerens udlægning af sagen.  På den baggrund fandt han det 

samlede indslag "fuldt forsvarligt." 

 

Samlet klage over venstreorienteret bias. Afgørelse den 31. marts 2011. 

Klagen afvist. 

Den samme klager har i mange hundrede henvendelser siden sommeren 

2008 klaget over venstreorienteret bias i DR's udsendelser. Hans 

overordnende kritikpunkter er løbende blevet begrundet med nye 

eksempler og afvisende svar fra redaktionerne er ofte blevet anket til 

lytternes og seernes redaktør. Grundet kritikkens fælles omdrejningspunkt 

har redaktøren valgt at behandle de seneste 23 klagepunkter fra det 

seneste år i én samlet indstilling. Klagerne indbefatter en Wikileaks-video i 

Deadline, DR's beskrivelser af FOX News, en debat om overbetaling i TV 

Avisen, omtale af Alka, misbrug af Thor Pedersen-citat, omtale af en Tea 

Party-kandidat, et Niels Hausgaard-program, en sang på Ramasjang, 

perle/perker-sagen, overdreven omtale af slettet TV2-klip, manglende 

negativ omtale af Ole Sohn, brug af "det venstreorienterede Ritzau", 

Thomas Falbes reaktion på Obama-valgsejr, Jens Blauenfeldts udtalelser 

om 11. september, Kurt Strands behandling af en bog af Bjørn Lomborg, 

Horisont og DR Nyheder om den israelske aktion mod Gaza-konvoj, omtale 

af svensk A-kraft, P1 Business om SF's erhvervspolitik, Klima og Miljø på 



39 

 

P1, omtale af undersøgelse om politisk slagside og kritik af, at DR2 viser 

The Daily Show. 

Efter en gennemgang af de 23 klager lød indstillingen på en samlet 

afvisning, da der tidligere var reageret i de tilfælde, hvor klagerne var 

relevante: 

"JRH har ikke fremlagt nye eksempler på politisk slagside i DR. Jeg har 

således ikke noget grundlag for at følge nogen af hans krav om yderligere 

berigtigelser, undersøgelser etc. Jeg indstiller derfor, at JRH's krav herom 

afvises."     

 

Klage over en række indslag om mælk i TV-Avisen den 5. januar 2011. 

Afgjort den 31. marts 2011. Afvist. 

Den 5. januar 2011 bragte TV-Avisen en række indslag om 

Mejeriforeningens reklamekampagne, Morgenmælk, der ifølge indslagene 

havde fremført flere udokumenterede påstande om mælks positive 

egenskaber. 

Den 8. januar klagede et medlem af en gruppe af mælkeskeptikere over 

indslagene i et læserbrev på Journalisten.dk. Han mente bl.a., at 

indslagene var i strid med DR's programetiske regler, om "korrekt og 

alsidig information" og om at lade alle relevante parter komme til orde. 

Klagers hovedanke var, at gruppen af mælkeskeptikere, der hævdede 

oprindeligt at have gjort myndighederne opmærksomme på problemet, 

hverken var nævnt eller hørt i indslagene. DR Nyheder afviste kritikken. 

Den 9. februar gik klager videre med sagen til lytter- og seerredaktøren. 

Han konkluderede i sin indstilling, at indslaget havde været sagligt og med 

en lang række relevante kilder. Det lå samtidig inden for mediets 

redigeringsret, hvorvidt den omtalte gruppe af mælkeskeptikere skulle 

inddrages eller ej. Derfor burde klagen afvises. 

 

Klage over Mads og Monopolet den 26. marts 2011. Afgørelse den 28. april 

2011. Delvist medhold. 

I Mads og Monopolet den 26. marts 2011 skulle panelet tage stilling til, 

hvorvidt en lytter skulle bryde med et vennepar, der i flere omgange havde 



40 

 

udtalt sig krænkende om flere minoritetsgrupper - bl.a. omtalte 

venneparret sorte som "aber" og homoseksuelle som "bøsserøve". I panelet 

sad bl.a. modeeksperten Mads Christensen og da han skulle kommentere 

på problemet, sagde han bl.a.: "men altså nogle negere ligner jo aber. 

Altså sådan er det jo!" 

Den 28. marts 2011 klagede en lytter over Mads Christensens udtalelse, 

som han fandt racistisk. Den 30. marts afviste redaktionen klagen, med 

den begrundelse, at der skal være højt til loftet i et program som Mads og 

Monopolet. 

Den 31. marts ankede lytteren klagesvaret til lytternes og seernes 

redaktør. Han konkluderede bl.a.: 

"Der skal selvsagt være meget vide rammer for, hvad man kan sige i et 

debatprogram som Mads og Monopolet, hvor der helt naturligt ofte vil falde 

provokerende udtalelser. Men en kommentar som "nogle negere ligner jo 

aber" har en sådan grovhed, at den bør beklages."  

Da studieværten allerede i udsendelsen havde fremhævet, at udtalelsen var 

grænseoverskridende, var der ikke grundlag for at lave nye beklagelser på 

sendefladen. 

Klage over et interview i Radioavisen 12.00 på P1 den 22. januar 2011. 

Afgørelse den 29. april 2011. Afvist. 

Radioavisen på P1 bragte den 22. januar kl. 12.00 et interview med 

daværende politiske ordfører for De Konservative, Henriette Kjær. I 

interviewet blev der spurgt til politikerens privatøkonomi og hvorvidt 

hendes personlige problemer kunne skade hendes parti. 

Samme dag klagede en lytter. Han mente politikeren var blevet dårligt 

behandlet og at indslaget var urimeligt personfikseret. Efter at lytter- og 

seerredaktøren havde rykket redaktionen, afviste Radioavisen den 31. 

marts klagen. Den 3. april klagede lytteren videre til lytter- og 

seerredaktøren. Han konkluderede, at politikeren både havde fået stillet 

relevante spørgsmål og haft rig mulighed for at svare for sig. Derudover 

konstaterede han: "DR's Programetik rummer endvidere ikke særlige 

retningslinjer på dette område, men bygger alene på mere generelle 



41 

 

formuleringer om kvalitet, korrekte oplysninger, retten til gensvar osv. Set i 

dette perspektiv er der heller intet grundlag for at kritisere det pågældende 

interview." 

 

Klage over indslag om kvælstofudledning i TV Avisen kl. 21.00 den 16. 

marts 2011. Afgjort den 29. april. Afvist. 

TV Avisen bragte den 16. marts et indslag om, hvordan 

kvælstofudledningen påvirker ålegræsset i de danske fjorde. I indslaget 

medvirkede bl.a. to eksperter, der begge konstaterede at 

kvælstofudledningen skulle reduceres, hvis ålegræsset skulle have 

ordentlige levebetingelser. 

Den 23. marts klagede en seer. Han mente, at TV Avisens dækning af 

sagen var ensidig, da ikke alle er enige om kvælstofudledningens negative 

påvirkning af ålegræsset. Den 8. april afviste redaktionen klagen. Den 14. 

april ankende klager svaret til lytter- og seerredaktøren.  

Redaktøren konstaterede, at TV Avisens dækning var veldokumenteret og 

at der var generel konsensus blandt forskere om kvælstofudlednings 

påvirkning af naturen. 

 

Klage over skjult reklame i Magasinet Penge den 15. februar 2011. Afgjort 

den 8. maj 2011. Delvist medhold. 

Den 15. februar 2011 handlede Magasinet Penge om hvorledes de såkaldte 

bruttolønsordninger er opbygget.  Som et gennemgående eksempel 

anvendte udsendelsen en virksomhed, der havde mange forretninger i kraft 

af multimedieskatten og bruttolønsordningen.  Den 17. februar klagede en 

seer over, at der var tale om skjult reklame. 

Den 30. marts afviste redaktionen klagen - bl.a. med den begrundelse, at 

virksomheden var blevet behandlet kritisk.  Den 26. april ankede seeren 

klagen til lytter- og seerredaktøren. Han konkluderede i sin indstilling: 

"Magasinet Penge den 15. februar indeholdt et brud på reglerne om skjult 

reklame i DR's Programetik. Det var velbegrundet, at udsendelsen brugte 

virksomheden Atea som gennemgående eksempel i en beskrivelse af de 

såkaldte bruttolønsordninger. Den særlige og lange fremhævelse af 



42 

 

firmaets katalog var imidlertid ikke tilstrækkeligt redaktionelt begrundet. 

Dermed har DR i dette tilfælde ikke levet op til sine egne programetiske 

standarder." 

 

Klage over indslag i Deadline på DR2 den 11. april 2011. Afgjort den 17. 

maj 2011. Afvist. 

Den 11. april bragt Deadline et indslag om problemerne med at 

diagnosticere op mod 300.000 syge danskere. I indslaget medvirkede bl.a. 

overlæge Per Fink, der mente, at der var tale om såkaldte funktionelle 

lidelser. Den 28. april klagede en seer over indslaget. Hun mente, 

at indslaget var ærekrænkende overfor de syge og at Per Finks 

kontroversielle udtalelser stod uimodsagte. Samme dag afviste redaktionen 

klagen og klagen blev straks anket til lytter- og seerredaktøren. Han 

konkluderede, at indslaget havde været uklart, men at overlæge Per Fink 

løbende var blevet stillet kritiske spørgsmål og at de uforklarligt syge ikke 

havde fået en usaglig behandling i indslaget. Han indstillede derfor, at 

klagen blev afvist.   

Klager har efterfølgende understreget, at klagen var indgivet på vegne af 

MCS-Danmark og ME/CFS Foreningen. 

Klage over Viden Om på DR2 den 12. april 2011. Afgjort den 11. juni. 

Afvist. 

Den 12. april 2011 bragte programmet Viden Om en udsendelse med titlen: 

Horoskoper, fup eller fakta? Det handlede om horoskoper og om hvorvidt 

astrologi er videnskabeligt funderet. Den 26. april klagede en seer over at 

udsendelsen var manipulerende, indeholdt en række vildledende 

oplysninger og ikke levede op til kravet om alsidighed. Den 18. maj afviste 

redaktionen klagen, hvorefter klager den 27. maj ankede sagen til lytternes 

og seernes redaktør. Han konkluderede: 

"Viden om: Horoskoper, fup eller fakta? levede op til DR's programetiske 

retningslinjer. Man beskrev, hvorledes horoskoper savnede videnskabelig 

dokumentation og behandlede mulige forklaringer på deres popularitet. Der 



43 

 

var hverken tale om manipulation eller propaganda. Jeg indstiller at klagen 

afvises."  

 

Klage over indslaget "Besættelse: Søminedepotet ryddet" i TV-Avisen kl. 

21.00 den 23. maj 2011. Afgjort den 14. juni 2011. Delvist medhold. 

Den 23. maj bragte TV-Avisen kl. 21.00 et kort indslag om rydningen af 

Søminedepotet, som et par dage forinden var blevet besat af op mod 800 

personer. Af speaken i indslaget fremgik det, at Søminedepotet, samme 

dag, var blevet "ryddet for 800 aktivister" og at besættelsen "har medført 

store skader." Den 23. maj klagede en seer som mente, at indslaget 

videregave helt forkerte oplysninger om antallet af aktivister ved rydningen 

og omfanget af hærværk på Søminedepotet. 

Den 25. maj afviste redaktionen klagen. Den 27. maj bad klager lytternes 

og seernes redaktør behandle sagen. Han konkluderede, at det var forkert, 

da TV-Avisen oplyste, "at 800 aktivister var blevet ryddet fra 

Søminedepotet i København, da der ".. kun var 11 aktivister tilbage ved 

rydningen."  På basis af billeder fra før, under og efter besættelsen fandt 

han dog ikke, at der var "tilstrækkeligt grundlag for at kritisere TV-Avisens 

brug af formuleringen "store skader". 

TV-Avisen beklagede herefter den forkerte oplysning om politiets rydning i 

en artikel på Fejl og Fakta på dr.dk/nyheder 

 

 

Klage over P1 programmet Detektor  fra den 9.marts, 16. marts og 13. 

april 2011. Afgjort den 22. juni 2011. Afvist. 

Den 9. marts medvirkede klager i Detektor. Her stillede han 

spørgsmålstegn ved den officielle forklaring på sammenstyrtningen af tre 

bygninger i World Trade Center den 11. september 2001. Den 16. marts 

handlede Detektor igen om samme sag. Her medvirkede to andre 

eksperter, der var uenige i klagers alternative forklaring på 

sammenstyrtningerne. Den 30. marts modtog DR en 25 siders lange klage.  

Klager mente bl.a., at han var blevet ”miskrediteret” og at DR ukritisk 

havde ladet de to eksperter fremsætte urigtige påstande. Klager krævede, 



44 

 

at hans egne udsagn blev ”berigtiget” og at de to eksperters udsagn blev 

”underkendt som værende udokumenterede.”  I Detektor den 13. april 

rettede værten to forkerte udsagn fra udsendelsen den 16. marts – det 

drejede sig om, at en kontorbrand i Delft kunne sammenlignes med World 

Trade Center’s bygning 7 og at søjlerne i denne bygning ”var indpakket i et 

lag tykt beton” – begge udsagn var forkerte.  I et klagesvar den 20. april 

afviste redaktionen de resterende klagepunkter. Herefter gik klager videre 

til lytter- og seerredaktøren. Han konkluderede i sin indstilling: 

”Der er intet grundlag for at følge nogen af kravene om berigtigelser, 

genmæler, rettelser mv.  De påpegede faktuelle fejl er rettet for længst på 

rimelig vis, og [klager] har for længst fået mulighed for at fremkomme med 

sine vurderinger og påstande vedr. sammenstyrtningerne i World Trade 

Center.” 

 

 

   ------------ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


