Bilag vedr. henvendelser
og klagebehandling

2. halvar 2011

Bilag til redaktgrberetning
Januar 2012
Jacob Mollerup
Lytternes og seernes redaktgr i DR



Bilag 1

Trends og tal for henvendelser ..........civiiiiiiieeennnn8.3

a. Henvendelser til DR Nyheder
b. Klagefunktionen pa Kontakt DR

Bilag 2

Gennemgang af 23 klagetemaer .................c00eeeeee.S. 7

a. Fjorten nye temaer

b. Ni gengangere

Bilag 3

Andet led i klagebehandlingen............ccciii0000.5.23

a. Pressenavnssager

b. Sager for lytternes og seernes redaktgr



Bilag 1

Trends og tal for henvendelser

Efter et fald i 2010 er det samlede antal henvendelser til DR Licens- og
Programservice igen stigende og er nu pa over 32.000 pr. halvar - en forggelse pa
arsplan pa 10 pct.

Der er ikke sikre tal for hvor mange lyttere og seere, der hvert ar henvender sig til DR
vedr. programmerne. De fleste kommer direkte til de enkelte redaktioner, og tidligere
rapporter har skgnnet det samlede antal pr. halvar til ca. 100.000 - omfattende bade
spgrgsmal, forslag, ideer, kommentarer og klager. Meget tyder p3, at tallet i dag er en
del hgjere, men det er i stigende grad sveert at definere preecist, da f.eks. dialog og
kontakt via sociale medier sker i meget forskellige former. Nedenfor gives i afsnit a. et
indblik i, hvor mange henvendelser der modtages i DR Nyheder - herefter gennemgas

i afsnit b. de tusindvis af klager, der er modtaget via Kontakt DR.
a. Henvendelser til DR Nyheder

DR Nyheder modtager hvert dggn mange forskellige typer henvendelser fra brugerne:
Ris, ros, spgrgsmal, tips osv. En rundspgrge til redaktionerne giver dette skgn over
antallet af egentlige brugerhenvendelser til redaktionerne i det seneste halvar
(henvendelser sendt direkte til de enkelte journalister er ikke medregnet):
Radioavisen: 650

P3 Nyheder: 260

P1 Morgen, P1 Online og Orientering: 550

Detektor: 925

Christiansborg: 150

Deadline: 625

Debatten, Jersild Live og Clement Sgndag: 190

Penge: 1050



Horisont: 130

21 Sgndag: 260
Sporten: 1900
Kontant: 3000

DR Update: 3000
TV-Avisen: 3640
dr.dk/nyheder: 1650

DR Nyheder har derudover nogle feelles mail-indgange — herunder tjenesten 1212
hvor brugerne kan komme med tips og ideer. Her har man samlet modtaget ca. 9.000
henvendelser. I alt skgnnes der altsa i halvaret at have veeret ca. 27.000 egentlige
henvendelser fra brugerne. Pressemeddelelser mv. er ikke medregnet. Hertil kommer

5400 telefonopkald til tjenesten 1212 det seneste halvar.

I forbindelse med DR Nyheders artikler p@ dr.dk har brugerne i halvaret skrevet
27.840 debatindlaeg. Derudover er DR Nyheder ogsa i dialog via sociale medier. P3
Facebook har DR Nyheder ca. 20 sider med mere end 70.000 "likes” og pa de fem

twitter-profiler findes over 11.000 "followers”.

DR Nyheder har centraliseret klagebehandlingen, sa alle deciderede klager bliver
videresendt til ledelsessekretariatet, hvor de behandles. Ledelsessekretariatet har i 2.
halvar 2011 handteret 2745 klager. Heraf er en betydelig del modtaget via Kontakt

DR, der har videresendt konkrete klager til besvarelse pa redaktionen.

b. Klagefunktionen pa Kontakt DR

Der har veeret en ganske markant stigning i den del af henvendelserne, der modtages
via den szerlige klageadgang under Kontakt DR pa dr.dk. Tallet har vaeret stigende
gennem 2011.

Som det fremgar af tabel 1 nedenfor falder klagerne i tre hovedgrupper: For det
fgrste de emner, der er omfattet af DR’s programetik og god presseskik. For det andet
de tekniske problemer. Og for det tredje generel kritik — herunder mange af de andre

enkeltsager, der fremgar af gennemgangen af klagernes top-20 i bilag 2 nedenfor.



Tabel 1 Klager fordelt pa hovedkategorier, 2. halvar 2011

Fordelingen af henvendelser Henvendelser via
Klageknappen
Unfair og tendentips deekning 156
Partisk valgdaekning 242
Krav om berigtigelse 13
Klager fra medvirkende 6
Voldsomme effekter 67
Arekraenkelser 50
Upassende sprog 22
Utroveerdig konkurrence 14
Skjult reklame, Sponsorering 20
Klager over DRs klagesystem 62
Andre 216
Antal henvendelser vedrgrende
programetiki alt 868
Kritik af tekniske problemer,
manglende opdateringer, mv. 732
Generelle udsagn vedrgrende DR - Kritiske 1864
Kritik af omfanget af egenreklame 21
Kritik af omfanget af genudsendelser 36
Kritiske i alt 3521
Generelle udsagn vedrgrende DR - Positive 0
@vrige kommentarer 29
Spprgsmal 17
Antal henvendelseri alt 3567

Note: Baseret p& gennemgang af alle henvendelser via "klageknappen” p& dr.dk.

Som det fremgar af tabel 2 nedenfor, er stigningen i antallet af klager pa &rsplan helt
oppe pa 51 procent! De klager der modtages via "klageknappen” besvares enten af
Programservice eller sendes til besvarelse i den relevante afdeling.

Generelt skyldes vaeksten isaer tre forhold: For det fgrste har der i 2011 vaeret mange
programomlaegninger og fornyelser - alene hele aendringen omkring P1/P2 pa FM og
de nye DAB-kanaler gav meget kritik.

En anden stor gruppe var foranlediget af deekningen af arets mange store
begivenheder (Utgya, valg m.m.) — vigtige begivenheder der fglges med et stort
engagement giver erfaringsmaessigt mange kritiske reaktioner. Halvdelen af
stigningen i etik-klager i 2011 skyldtes, at det var et valgar.

Endelig kan det klart aflaeses af klagestremmen, at forudgdende diskussioner i sociale
medier har en voksende betydning. DR er ikke alene til stede med egne sider pa
Facebook - det er ogsa blevet rutine for protesterende at samles via sociale medier

(herunder at opfordre til at indsende klager).



Tabel 2. Klager over brud pa DR’s Programetik 2009-2011

2009 2010 2011
Unfair og tendentips daekning 299 264 314
Partisk valgdaekning 49 1 242
Voldsomme effekter 179 117 133
Arekraenkelser 88 62 126
Kritik af DR’s klagebehandling 108 124 135
Andet programetik 231 493 714
Henvendelser om programetik i alt 954 1061 1664
Kritiske henvendelser i alt 4361 4235 6401

Note: Baseret pd gennemgang af alle henvendelser via "klageknappen” pa dr.dk.

Det andet store klage-felt er teknikklager — de vigtigste kategorier er angivet i tabel 3
nedenfor og de enkelte punkter er omtalt neermere i bilag 2. Stigningen er moderat,
og skyldes iszer enkelte udsendelser med tekstnings-problemer samt fortsatte
problemer med streaming on-demand.

Tabel 3. Tekniske klager 2009-2011

2009 2010 2011
TV:
Mgl. Eller mangelfulde undertekster 107 78 132
Udfald i billede eller lyd 156 139 117
Radio:
Udfald i lyd eller tavshed 58 33 61
dr.dk
NetTV On demand 364 359 421
NetTV Livestreaming 174 159 106
Windows-platform (lukkede standarder) 51 22 8
Andet 765 571 649
Henvendelser om tekniske fejl i alt: 1675 1361 1494

Note: Baseret pd gennemgang af alle henvendelser via "klageknappen” pa dr.dk.

Disse tal deekker altsd, hvad der er modtaget via klagefunktionen pa@ Kontakt DR.
Hertil kommer, at DR’s tekniske call-center det seneste par ar har oplevet en stigning
i antallet af henvendelser. I 2011 modtog man via postkassen vedr. nettvfejl over
7000 henvendelser. Ca. 3900 skrev til radgivningen pa teknikinfo@dr.dk og over 2500
ringede for at fa teknisk hjzelp.



mailto:teknikinfo@dr.dk

Bilag 2
Gennemgang af 23 klagetemaer

Klagetemaerne er som i tidligere halvar udvalgt pa basis af klager modtaget via
Kontakt DR (jf. Tabel 1) samt p& basis af alle de henvendelser, lytternes og seernes
redaktgr i gvrigt har modtaget - eller faet kendskab til - i rets Igb. Der er ogsa skelet
til, om sager har veeret meget omtalte i web-debatter og pa avisernes debatsider.
Herunder traekker listen pa Igbende rundspgrger i huset og pa manedsrapporter fra

DR Licens- og Programservice.

Teksterne er udarbejdet i samarbejde med de relevante direktgromrader. Afsnittene
om “konsekvens og opfalgning” rummer saledes DR’s konklusioner.

Lytter- og seerredaktgrens rolle har her vaeret at samle materialet, sikre abenhed og
modga sgforklaringer.

Emner der ligger udenfor programvirksomheden - herunder f.eks. licensklager og

klager fra koncertgeengere - er ikke omfattet.

a. Nye temaer

Blandt de hyppigst forekommende nye klagetemaer gennemgas nedenfor de fjorten,
som medfgrte flest kritiske henvendelser i halvaret. Det er altsa ikke ngdvendigvis de
vigtigste eller mest principielle - men det er dem, der har faet flest lyttere og seere til

at reagere kritisk overfor DR.
Folketingsvalget 2011

Baggrund:

DR Nyheder modtog sammenlagt 365 klager over DR’s valgdaekning (ekskl. Mgd
Partierne - se nedenfor). Heraf handlede 189 om tendentigs valgdaekning. 85 af
klagerne mente, at DR’s daekning faldt ud til “rgd bloks” fordel, mens 98 klager
mente, at den overvejende var til fordel for den "bla” side. Af specifikke klager over



bias kan bl.a. naevnes 10 klager over, at DR ikke med det samme bragte B.T.-
historien om Helle Thorning-Schmidts skattefradrag samt 20 klager over, at Lars
Lokke Rasmussens tidligere kommunikationschef, Sgs Marie Serup, blev brugt som
kommentator i valgprogrammet Kandidaterne. Af andre stgrre klagetemaer, var der
25 klager over, at DR udelukkende gjorde brug af Epinion’s meningsmalinger. En

”

gruppe klagere mente DR'’s daekning var for poppet og efterlyste bl.a. ”.. valgaften

som i gamle dage”.

DR’s svar:

DR Nyheder svarede, at Sgs Marie Serup var valgt, netop fordi hun som tidligere chef
for Venstres pressetjeneste havde en unik indsigt i VK-regeringens politiske virke.
Derudover blev det pointeret, at hun hver dag fik modvaegt fra en af
Socialdemokraternes tidligere top-radgivere, Morten Boje Hviid.

Hvad angik skattesagen svarede DR Nyheder, at det ikke var Ekstra Bladet eller B.T.’s
presseetik, der skulle bestemme, hvad DR bragte. Det redaktionelle valg var at vente,
til egne journalistiske kriterier om vaesentlighed var opfyldt. Det skete, da Lars Lgkke
forlangte en undersggelse af, hvordan private oplysninger fra SKAT kunne lzekkes til
pressen.

P& klager om brugen af Epinion blev der svaret, at DR havde valgt kun at bruge
Epinion, fordi man havde indg@ende kendskab og tillid til instituttets metoder, og fordi
man mente, at flere institutters resultater blot ville gge forvirringen. Man lovede dog
at blive bedre til at understrege den statistiske usikkerhed.

Til klager over den "poppede” valgdaekning fremhaevede man, at der var lagt veegt pa
at komme sa teet pa samfundsudfordringerne, pa partierne og pa partilederne som
muligt med det formal, at vaelgerne selv kunne tage stilling frem til valget. Ogsa
valgaftenen blev forsvaret og forklaret: Det var vurderingen, at de allerfleste seere
hellere vil se partiledernes taler i stedet for gennemgang af tal fra forskellige
valgkredse. I dag findes alle tal let tilgeengeligt p& tekst-tv, dr.dk og mange andre

web-sider, hvor en del seere fglger med, samtidig med de ser talerne i tv.

Konsekvens og opfglgning:
Overordnet set er DR Nyheder (i al ydmyghed) godt tilfreds med valgdaekningen. Man

henviser til, at det pa flere planer lykkedes at give vaelgerne mulighed for at fa



nuanceret og uafhaengig viden om de vigtigste samfundsspgrgsmal, om partiernes
holdninger, og om partiledernes ageren i valgkampen. Ressourcerne blev brugt pa
research pd substansen, pa mange originale journalistiske historier og pa at vaere taet
pa partilederne og partiernes valgkamp i det hele taget.

Det var pa forhand et mal at ga kritisk til kandidaterne og deres politiske udspil,
hvilket kan have vaeret medvirkende til, at seerne har opfattet debatter og indslag
partiske. Heldigvis fordeler klagerne over dette sig nogenlunde lige pa rgd og bla blok.
Hvad anggr valgaftenen, sa erkender man, at der ikke blev bragt resultater nok.
Resultaterne var holdt til de store kredse, og der skal fremadrettet ggres mere ud af
at deekke resultaterne lokalt. Ikke ngdvendigvis ved oplaesning af alle resultater som
tidligere, men f.eks. ved at finde metoder til at fokusere pa de enkelte regioners
resultater. I gvrigt skal der ogsa fortsat udvikles pa mulighederne pa andre platforme
end tv - f.eks. pa nyhedsapplikationen til mobiltelefoner og pa dr.dk og TTV. P3 naeste
valgaften vil man gerne daekke bade fester, taler og resultater pa en gang.

Liberal Alliance i Mgd Partierne

Baggrund:
Da Liberal Alliance den 30. august 2011 gaestede valgprogrammet Mad Partierne

udigste det valgdaekningens stgrste klagestorm, med mere end 200 klager - primaert
fra partiets tilhaengere. I udsendelsen blev partiformand Anders Samuelsen og
politisk ordfgrer Simon Emil Ammitzbgll udspurgt af journalist Jens Olaf Jersild. I
sidste del af interviewet opstod der et mundhuggeri om de tal for dansk gkonomi, som
Liberal Alliance havde brugt i sin valgkamp. Mere end 150 af klagerne mente, at
interviewet havde vaeret tendentigst og at partiets talsmaend var blevet afbrudt

urimeligt meget.

DR’s svar:

DR svarede, at kritiske interviews pa tv kan virke voldsomme, men at interviewet pd
ingen made var udtryk for en seerlig partiskhed. Spgrgsmalene til Liberal Alliance
havde udelukkende til formal at fa de to politikere til at svare uddybende og

fyldestggrende - og modga at de undlod at svare pa kritik.



10

Konsekvens og opfglgning:
DR har oplyst, at reaktionerne pa udsendelsen er indgdet i den Igbende efterkritik og
evaluering af valgdeekningen. Heri indgik ogsa den kritiske klumme, som lytternes og

seernes redaktgr skrev om debatformen.

DR’s samlede daekning af tragedien i Norge

Baggrund:

DR modtog mere end 100 klager over den samlede daekning af terrorangrebet i Norge
den 22. juli 2011 og de begivenheder, der fulgte i maneden efter. Ca. en fjerdedel af
klagerne handlede om daekningen lige efter terrorangrebet, hvor der skete en raekke
fodfejl. F.eks. fik en journalist sagt Stockholm i stedet for i Oslo og udtalen af Utgya
varierede. Desuden blev der klaget over, at der ikke blev sendt om terrorangrebet pa
DR1 med det samme. Da DR sidenhen sendte mindehgitidelighed fra Oslo, blev der
klaget over et gult band med nyheder, der kgrte hen over skaermen og over at
transmissionen blev afbrudt for at sende TV-Avisen. En del klagede i gvrigt, da DR i
radioen afbrgd et minuts stilhed for ofrene for at informere om, hvorfor radioen var
stille. De gvrige klager gik primaert pa, at man ikke burde give Anders Behring Breivik

sa megen opmaerksomhed.

DR’s svar:

DR forklarede, at fgrste prioritet nar noget sadant sker, er at sende et hold af
journalister af sted, som kan servicere DR’s brugere. Man valgte at sende erfarne
kreefter af sted, men iseer i de fgrste timer og dage var presset pa de udsendte
journalister voldsomt. Nogle gange gar det staerkt - ogsa FOR steerkt. Og derfor
beklagede man ogsa fejl og fortalelser.

Man sendte ikke fra starten pd DR1, da nyhedskanalen DR Update stort set konstant
sendte om angrebet, og var i luften med billeder fra Oslo kun fa minutter efter
angrebet. P& DR1 henviste man til DR Update og sendte en raekke ekstra udsendelser
og udvidede udgaver af TV-Avisen.

Omkring mindehgitideligheden beklagede man det gule nyhedsband - det blev fjernet
undervejs i transmissionen. Man beklagede ogsa, at man valgte at sende TV Avisen kl.

12.00 og dermed ikke fik de sidste minutter af mindemessen med. Om afbrydelsen af



11

et minuts stilhed i radioen forklarede man, at man uden muligheden for billeddaekning
var ngdsaget til kort at forklare lytterne, hvad der blev rapporteret fra.

Man beskrev i gvrigt, at DR Nyheder havde truffet en reekke usaedvanlige, etiske valg i
daekningen, fordi sagen var helt ekstraordinzer. Man vurderede f.eks., at man ville
vise med fotos, at den anholdte var en blond nordmand, ligesom man viste billeder af
ham i uniform - for at videreformidle hans selvopfattelse. P& samme made valgte
man ogsa at vise noget af Breiviks manifest, selvom nogle mente man dermed hjalp

gerningsmanden med at fa sit budskab ud.

Konsekvens og opfglgning:

DR Nyheder erkender, at man ikke daekkede terrorangrebet i Norge godt nok. Man
havde ikke det forngdne beredskab til at deekke sd stor og alvorlig en begivenhed
hurtigt og grundigt nok - iszer fordi det skete midt i sommerferien. Det er taget meget
alvorligt og der er derfor efterfglgende lavet en helt ny beredskabsplan med klarere
kommandoveje og beslutningsprocesser. Det skal ogsa fremadrettet sikre et staerkt

samarbejde DR'’s afdelinger imellem.
P1 Morgen og Nyhedskonsulenterne

Baggrund:

I oktober 2011 indfgrte man Nyhedskonsulenterne som et dagligt humoristisk indslag i
P1 Morgen. Nyhedskonsulenterne Anders Lund Madsen og Omar Marzouk skiftedes til
at tilfgje skeeve kommentarer og synsvinkler pa dagens nyheder nogle minutter et par
gange i Igbet af den tre timer lange morgenflade. Op mod 150 lyttere klagede over
konsulenternes kommentarer, som de bl.a. beskrev som ligegyldige, platte og
umorsomme. Derudover modtog DR omkring 20 klager over, at tonen pd P1 Morgen
generelt var blevet mere poppet og preeget af mindre serigsitet. Rundt regnet samme
antal henvendelser kom fra lyttere, som gav udtryk for, at de var glade for dagens

humoristiske indslag.

DR’s svar:
P1 Morgen er fortsat den serigse, aktuelle og substantielle radiofoniske morgenavis,

men man vil - ligesom de traditionelle morgenaviser - ogsa gerne have en "bagside”



12

med en lidt tankevaekkende og munter start p& dagen. Det har man tidligere gjort
med andre satireprogrammer og nu blev konceptet med de cirka tre minutters
satiriske bud pa dagens avislasning ved hhv. Omar Marzouk og Anders Lund Madsen
prgvet af.

Om kritikken for en mere poppet stil p& P1 Morgen, svarede man, at det muligvis
kunne haenge sammen med oplevelsen af, at de to vaerter i studiet arbejder med at fa
deres samspil til at udvikle sig og blive mere dynamisk - men altid vedrgrende sagen

og emnet og ikke privat eller poppet.

Konsekvens og opfglgning:

Da klagerne begyndte, valgte man at ga i gang med at justere pa satireforsgget, sa
det kom til at passe bedre ind i morgenfladen. Blandt andet beklagede flere lyttere sig
over, at det generede dem, at de humoristiske bidrag 18 helt op til Radioaviserne.
Derfor blev Nyhedskonsulenterne rykket til midt ind i fladen. Og de sma bidrag blev
desuden reduceret fra 3 til 2 gange pr morgen. Nyhedskonsulenterne stoppede med

udgangen af 2011.
FM-aandringer og Morgenandagten

Baggrund:

Da DR mistede en FM-frekvens pr. 1. november 2011, blev P1 og P2 lagt sammen pa
FM-bandet sa P1 havde kl. 6.00 til 18.00 og P2 de efterfslgende 12 timer. P1 og P2
kan hgres som fulde kanaler p& DAB og pa dr.dk og i de fleste kabelpakker.

Op til og lige efter ssammenlagningen er der kommet mere end 80 klager fra lyttere,
der enten savner P1 eller P2 og ikke gnsker at investere i en DAB-radio til hjemmet
eller bilen. Flere er generelt utilfredse med, hvordan DR prioriterede
sammenlaegningen af FM-bandet og mener typisk, at DR lefler for de yngre. Andre
henvender sig angdende specifikke programmer, som f.eks. Morgenandagten pa P2
der er flyttet helt over p& DAB og DR2 efter 1. november. Netop denne aendring har

ogsa fart til flere stgrre underskriftindsamlinger.

DR’s svar:
I svarene har DR understreget, at det er det seneste medieforlig, der har medfgrt, at

DR nu har en FM-kanal mindre. Den nye kanalstruktur — herunder de 10 DAB-kanaler



13

- er tilrettelagt efter at begraense ulemperne mest muligt for DR’s lyttere og for
samtidig at benytte lejligheden til lanceringen af nye og indholdsmaessigt steerkere
DAB-kanaler, der kendetegnes ved levende veerter og formidling. Derudover er det
blevet understreget, at man fremover ogsa kan fglge Morgenandagten pa DR2.

Konsekvens og opfglgning:

DR har opprioriteret informationsindsatsen om de digitale kanaler og om de nye
sendetidspunkter for adskillige programmer. Samtidig er der blevet lavet en stgrre
informationskampagne omkring morgenandagten - bl.a. med radiospots og med
udsendelse af 175.000 flyers, der forteeller om de fem forskellige mader, hvorpa man
nu kan hgre morgenandagten. Hertil hgrer, at andagten nu ogsa sendes pa langbglge.

Problemer med DAB-signalet

Baggrund:

Op til sammenlaegningen af P1 og P2 p& FM-b&ndet den 1. november, fgrte DR en
kampagne for at ggre sa mange lyttere som muligt opmaerksomme pa, at alle DR’s ti
radiokanaler kunne hgres dggnet rundt pa DAB.

I november var der alene via Kontakt DR omkring 30 der klagede over manglende
DAB-signal i deres lokalomrade. Andre klagede over, at DAB-signalet var sa ujeevnt,
at det var sveert at hgre DAB i bilen.

DR’s svar:

DR er politisk pdlagt, at der er “praktisk taget fuld udendgrs- og indendgrsdaekning”.
Det lever DR’s DAB-kanaler op til med en daekning, der stort set svarer til FM-
deekningen. Nar DAB-daekningen alligevel nogle steder kan opleves som darligere end

FM, kan det bl.a. skyldes kvaliteten af den enkelte DAB-modtager og dens antenne.

Konsekvens og opfglgning:
DR vil fortsat kommunikere til lytterne, at DAB-signalet er mere afhaengigt af god
modtagelse end FM-signalet er, og at det derfor ofte kan betale sig at rykke antenne

og modtager lidt rundt. Naermere information kan bl.a. findes pa



14

dr.dk/omdr/digitalradio hvor man bl.a. kan tjekke daekningsstatus i sit lokalomrade og

har mulighed for at kontakte DR med tekniske spgrgsmal.
Broen kun online i 7 dage

Baggrund:

Den dansk-svenske spaendingsserie Broen blev produceret i samarbejde med bl.a.
SVT og en henholdsvis dansk og svensk producent. I kontrakten havde DR erhvervet
retten til at have de enkelte episoder liggende tilgaengelige pa dr.dk i syv dage. DR fik
sammenlagt mere end 150 henvendelser fra seere, der forgaeves havde ledt efter
tidligere episoder pa DR NU. Flere klagere mente, at DR i kraft af medielicensen var

forpligtede til at have serien liggende i de sadvanlige fire uger.

DR’s svar:
DR svarede, at man af rettighedsmaessige arsager kun havde Broen liggende pa dr.dk

(DR NU) i syv dage og at de forrige afsnit derfor ikke laengere var tilgeengelige.

Konsekvens og opfglgning:

DR forsgger altid at erhverve rettighederne til 30 dage on-demand streaming pa
nettet. Imidlertid er det ikke altid muligt p.gr.a andre rettighedsaftaler. Endvidere kan
der vaere gkonomiske hensyn.

Ved de enkelte udsendelser pa DR NU star der i dag angivet, hvor laenge udsendelsen
er tilgengelig og i listeform “advares” der om, hvilke programmer der snart udigber.
Hvis DR ikke har rettighederne til en udsendelse, som brugerne forventer at kunne
streame, er det vigtigt, at forklaringen herom er let tilgeengelig pa DR NU. Derfor vil
det i redesignet af DR NU i indholdsoversigter, programlister og tv-programoversigter

klart fremga, hvorvidt DR har rettigheder til at vise programmet pa nettet.
Manglende undertekster pa Broen
Baggrund:

Da DR den 5. oktober 2011 sendte 2. afsnit af den dansk-svenske serie Broen,

manglede de danske undertekster de fgrste ti minutter. DR modtog sammenlagt mere



15

en 40 klager fra seere, der havde problemer med at forsta, hvad der blev sagt. Flere
klagede over, at DR ikke stoppede afsnittet (og startede forfra nar problemet var

lgst), men i stedet for lod det fortsaette.

DR’s svar:

DR beklagede de manglende undertekster pad de fgrste 10 minutter og forklarede, at
det skyldtes tekniske arsager. Det fremgik ogsa af klagesvaret, at episoden ville veere
fuldt tekstet, nar den blev genudsendt pa DR1 den 9. oktober og igen pa DR HD den
12. oktober.

Konsekvens og opfglgning:
Det kan i situationen vaere sveert at vurdere, hvornar et teknisk problem kan vaere

Igst. Derfor er det svaert at gardere sig helt mod disse situationer.
Julekalenderen sendes for sent

Baggrund:

I december 2011 genudsendte DR den klassiske julekalender Nissebanden i Gronland.
Et par hundrede smabgrnsforaeldre klagede over, at kalenderen fgrst blev sendt kl.
19.30 pa DR1. Klagerne mente, at sendetidspunktet var helt hablgst, da deres sma
bgrn umuligt kunne holde sig vagne til sa sent. At DR ville Igse problemet med at
genudsende garsdagens afsnit p& Ramasjang kl. 17.30, stemte ifglge klagerne meget

d§rligt overens med, at der var tale om en julekalender.

DR’s svar:

DR forklarede, at man var opmaerksom pa, at 19.30 var sent for de mindre bgrn i
hverdagen, men at erfaringen samtidig viste, at det fgrst var ved 19.30-tiden, at
foraeldrene havde tid til at sidde og se afsnittet sammen med deres bgrn.
Sendetidspunktet skyldtes derfor, at DR gnskede at samle hele familien til arets
familiejulekalender.

DR understregede samtidig, at det for dem der ikke kunne holde sig vagne til 19.30,

var muligt (hele dagen) at se dagens afsnit online.



16

Konsekvens og opfglgning:

DR1 vil ogsa fremover prioritere julekalendere for hele familien og vil derfor fastholde
et sendetidspunkt, hvor familien har mulighed for at samles. Der vil, ogsa fremover,
veere mulighed for at se genudsendelser pa andre tidspunkter pa DR1 og Ramasjang -
og pa dr.dk/nu hele dggnet. Desuden arbejdes der pa at give de mindste bgrn et
dagligt jule-tilbud p& Ramasjang.

Margaret Lindhardt og Giro 413

Baggrund:

Da DR den 17. oktober 2011 offentliggjorde, at den populzere Giro 413-veert,
Margaret Lindhardt, ikke laengere skulle bestyre programmet fra nytar, udlgste det
mere end 50 klager via Kontakt DR og mange vrede indlaeg pa debatsider. Klagerne
var uforstdende overfor, at Giro 413 skulle moderniseres og henviste til deres store

tilffredshed med, hvordan Margaret Lindhardt havde bestyret det populaere program.

DR’s svar:

DR forklarede, at det var almindelig praksis at skifte vaert med mellemrum og at det
var sket utallige gange i Igbet af de 60 ar, Giro 413 havde eksisteret. Det blev
understreget, at Margaret Lindhardt havde gjort det godt og ville veere at finde pa P5 i
et nyt program. DR forsikrede, at det ikke var planen at a&ndre Giro 413 radikalt.

Konsekvens og opfglgning:

Det kan ikke undgas, at DR ogsa fremover kommer til at flytte veerter fra programmer
og kanaler mod deres gnske. Men DR skal sikre, at veerterne Igbende informeres om
fremtidsplanerne, sa de ikke - som i denne situation - fgler, at de ikke har faet

ordentlig besked om, hvad der skal ske.
Disney Sjov aflyst pa grund af valget
Baggrund:

Da davaerende statsminister Lars lgkke Rasmussen fredag den 26. august udskrev

folketingsvalg, valgte DR at aflyse en raekke programmer for at ggre plads til en



17

intensiv valgdaekning. Et af de programmer, der matte vige pladsen for valget var
Disney Sjov pa DR1. Alene via Kontakt DR fik det mere end 40 vrede forzeldre til at

klage over, at DR altid lod store mediebegivenheder ga udover bgrneprogrammerne.

DR’s svar:

DR forklarede, at DR ved store begivenheder - som f.eks. udskrivelsen af et
folketingsvalg - forbeholdt sig retten til at aendre i programlaagningen og at DR sa det
som en del af sine public service-forpligtelse at daekke valget intensivt.

Det blev understreget, at Disney Sjov netop ikke blev aflyst, men bare flyttet til
sgsterkanalen DR2 - hvilket bade en speak og en sakaldt crawl-tekst pa DR1 gjorde

o
opmarksom pa.

Konsekvens og opfglgning:

Sammenstgdet er uundgaeligt og der kunne naeste ikke ggres mere for at forteelle om
denne pludselige - men helt relevante - programaendring. DR Medier er fuldt
opmaerksom pa, at iseer flytningen af bgrneprogrammer som Disney Sjov kan skuffe
seerne, fordi programmet er et fast fredags familie-ritual, og at der derfor skal vaere

saerlige grunde til at flytte det.
Returkampen mellem Panathinaikos og OB

Baggrund:

Mere end 300 fodboldfans bestormede DR med klager, da DR (efter at havde vist OB’s
forste Champions League kvalifikationskamp pa DR1) ikke planlagde at vise den
efterfglgende returkamp i Athen mellem OB og Panathinaikos. Da der sidst i juli
opstod et rygte om, at DR rent faktisk havde rettighederne til kampen, men hellere

ville vise en genudsendelse af Kender du Typen, eskalerede klagerne.

DR’s svar:

I sit fgrste svar forklarede DR, at man havde kgbt rettighederne til den fgrste kamp af
OB, men at det var Panathinaikos, der havde rettighederne til returkampen. Samtidig
understregede DR, at seertallene til den fgrste kamp havde veeret lavere end til de

programmer, DR1 szdvanligvis viser en tirsdag kl. 20.00.



18

Konsekvens og opfglgning:

P& grund af de mange klager, gjorde DR et nyt forsgg pa at byde pd kampen. Det
lykkedes at kgbe rettighederne og kampen blev sendt p& DR HD den 2. august med
190.000 seere.

Rygter om lukningen af Unga Bunga pa P3

Baggrund:

Den 9. november 2011 fremgik det af en overskrift pa ekstrabladet.dk, at DR ville
lukke det populaere musikprogram Unga Bunga. 1 artiklen forklarede DR'’s
redaktionschef, at der fra nytar skulle sendes superligafodbold pa P3 fredag aften og
Unga Bunga sandsynligvis ville fortsaette pd P6 eller blive flyttet til et andet tidspunkt.
Det medfgrte en massiv klagestorm direkte til DR (179 klager) via en Facebook-
gruppe med ca. 7.500 medlemmer. Fansene lagde vaegt pa, at programmet var uden

sidestykke i det danske radiolandskab.

DR’s svar:

DR takkede den 11. november for opbakningen til programmet og beklagede, at
historien var kommet forkert ud. DR forklarede, at P3 i 2012 vil sende
superligafodbold fredag aften kl. 19.00 pa P3 og at Unga Bunga derfor ikke langere
kan sende fra kl. 18.00. Programmet vil derfor i 2012 blive sendt fredag fra 21.00 til
24.00. Denne melding stoppede klagerne.

Konsekvens og opfglgning:
Forlgbet viste, hvor hurtigt rygter nu kan spredes via netnyheder og sociale medier.

Det ggr det ekstra vigtigt med hurtig og praecis information.
Hundeparken lukker
Baggrund:

Da forummet Hundeparken pa dr.dk blev endeligt lukket den 17. oktober 2011,

udlgste det over en snes klager fra unge brugerne, der mente, at DR begik en stor



19

fejl. Flere af brugerne forklarede, hvilken betydning Hundeparken havde haft for dem

gennem arene og hvordan forummet havde hjulpet dem, nar de havde det sveert.

DR’s svar:

DR forklarede, at man havde valgt at samle alle sine kraefter omkring én satsning til
unge i skikkelse af DR MAMA, som udkommer pa bade TV, radio og nettet. Det
betyder, at DR har valgt at lukke Hundeparken og en raekke andre produkter.

Konsekvens og opfglgning:
Flere opfordrede DR til at lade frivillige fortsaette Hundeparken. Det er kompliceret
rent juridisk, ophavsretmaessigt, teknisk, m.m. og det undersgges stadig, hvorvidt det

overhovedet er en farbar vej.

b. Gengangere

En raekke af de mest udbredte klageemner har vaeret omtalt tidligere. Ni af dem er
naevnt nedenfor i kort form - med vaegt pa trenden. En enkelt er udgaet i forhold til
sidste halvar:
- Klager over egenreklamer er udgaet efter at have veeret omtalti 1. hv. 2005 og
2. hv. 2011.
- Klager over DR’s pakkeleg er heller ikke at finde blandt gengangerne efter at
have vaeret omtalt i 2. hv. 2005, 2. hv. 2006, 2. hv. 2007 og 2. hv. 2010.
- Klager over mangelfulde playlister er fra 2011 ikke laengere blandt gengangerne
efter at have veeret omtalt i alle rapporter siden 2006.
- Klager over manglende tekstning er ligesom de to foregdende halvar ikke
laengere blandt gengangerne (de manglende undertekster pa Broen ses som et

enkeltstdende tilfselde, hvorfor sagen er placeret blandt de nye temaer).

Voldsomme effekter og manglende hensyn til bgrn i programlagningen
Det samlede antal klager er ueendret hgjt — og omfatter typisk voldsomme billeder og
groft sprog. Eksempelvis gav det klager, da 21 Sgndag uvarslet viste billeder af
Gaddafis tilfangetagelse og dgd (redaktionen beklagede senere den manglende

varsling). To tredjedele af klagerne handlede om manglede hensyn til bgrn. F.eks. fik



20

det flere til at klage, da Ramasjang daekkede tragedien i Norge. Samme kanal fik
kritik for animationszombiefilmen, Cyklernes nat. Klagerne over voldsomme effekter i
"bgrnetid" er steget lidt - ofte fordi mindre bgrn har set programmer henvendt til
stgrre bgm.

(Emnet er omtalt i alle rapporter siden 1. hv. 2005)

Genudsendelser

DR har via Kontakt DR modtaget 36 klager over omfanget af genudsendelser. Det er
mere end halvering i forhold til forrige halvar. Der klages szerligt over serier, der
genudsendes igen og igen og nar DR ikke har markeret tydeligt nok, at der er tale om
en genudsendelse. Faldet i klagerne kan skyldes, at de faldende genudsendelses-
procenter rent faktisk er sldet igennem i klagernes oplevelse af DR og at det ggede
antal DR-kanaler ggr genudsendelser mere acceptable.

(Emnet er omtalt i alle rapporter siden 1. hv. 2005)

Problemer med at hgre hvad der bliver sagt

Der er stadig mange, der har problemer med at hgre, hvad der bliver sagt. Ligesom i
1. hv. 2011 centrerer klagerne sig primaert omkring forstyrrende
underlaegningsmusik. DR-serien Kyst til Kyst star for halvdelen af klagerne.
Underlaegningsmusik i TV-Avisen er omtalt saerskilt nedenfor.

(Lydproblemer er omtalti 2. hv. 2005 og siden 1. hv. 2007)

Underlaegningsmusik i TV-Avisen

Da TV- Avisen i september 2010 andrede design, kom der mere end 100 klager over,
at underleegningsmusikken gjorde det sveert at hgre, hvad der blev sagt i indslagene
Danmark i dag og Verden i dag. Maengden af klager har siden da ligget p@ mellem 5
og 10 om maneden, men er steget i 2. halvar af 2011.

TV-Avisen er meget opmaerksom pa klagerne over baggrundslyd. Efter en stigning i
antallet af klager, blev lyden deempet kraftigt fra og med december. Samtidig er der
sat en raekke initiativer i gang for at finde den optimale lgsning — herunder en test i
fokusgrupper af lyd, speak og andre elementer i januar 2012 samt en raekke mere
overordnede undersggelser af oplevelsen af lyd og forstaelighed.

(Emnet er omtalti 2. hv. 2010 og 1. hv. 2011)



21

Darligt sprog

Klager over sprogfejl er faldet, men alene via Kontakt DR er der kommer over 80
klager vedr. stavefejl, slagfejl og syntaksfejl i artikler pa tekst-tv og dr.dk samt over
forkert udtale.

(Emnet er omtalti 1. hv. 2005, 1. hv. 2007 og siden 1. hv. 2008)

Streaming af billeder og lyd pa dr.dk

Der er stadig et betydeligt antal klager over problemer med streaming pa dr.dk (ca.
350 via Kontakt DR). Pa tv-siden drejer klagerne sig primaert om, at programmerne
"buffer” eller ikke ligger klar som lovet. DR valgte f.eks. at offentligggre den
kommende uges afsnit af dramaserien Borgen pa dr.dk, hvilket flere gange medfgrte
en overbelastning af DR NU sgndag aften. Siden sammenlaegningen af P1 og P2 pa
FM 1. november, er der kommet en mindre stigning i klager over DR’s netradio -
denne stigning skyldes sandsynligvis, at antallet af radiolyttere p& dr.dk ogsa er
steget markant. Derudover modtages fortsat snesevis af klager over problemer med
podcasting.

(Emnet er omtalt i alle halvar siden 1. hv. 2006)

Afviklingsproblemer for radio og tv

Via Kontakt DR alene er der i halvdret kommet 112 klager over udfald i billede og lyd
for enten tv eller radio. P& radiosiden har der i en laengere periode veeret lokale
problemer med udfald pa P4. For tv har der bl.a. veeret klager over, at Nissebanden i
Gronland blev sendt i et forkert format, sdledes at en uforbeholden stor del af
skeermbilledet bestod af en sort ramme.

(Emnet er omtalt i alle halvar siden 1. hv. 2007).

Manglede programinformation og andring af sendeplanen

Mangden af klager over manglende programinformation og aendringer af sendeplanen
er uendret siden 1. hv. 2011. Igen er det programandringer grundet
aktualitetshensyn, der er den primaere arsag til de mange klager (se ogsa omtalen af
Disney Sjov under nye klagetemaer). Der klages ogsa jaevnligt, nar seere fgler sig

darligt informeret om, at DR har sendret sendetidspunktet for en serie.



22

(Emnet er tidligere omtalti 1.hv. 2005, 1.hv. 2006, 1. hv. 2007, og fra 1. hv. 2008 til
1. hv. 2010, 1. hv. 2011)

Nedlaegning og omlagning af DAB-kanaler

I oktober 2010 begyndte DR som aftalt at nedlazegge en raekke DAB-kanaler for at
gore plads til kommercielle radioudbydere pa det digitale sendenet. Samtidig er de
rene musikkanaler Igbende blevet erstattet af feerre men vaertsbarne musikkanaler.
Andringerne og sammenlagningerne er nu ved at veere afsluttet. Antallet af klager er
faldet i forhold til de to tidligere halvar, men i november kom en ny stigning (77
klager registreret via Kontakt DR) pa grund af lukningen af DR Klassisk og DR
Dansktop.

(Emnet er omtalti 2. hv. 2010 og 1. hv. 2011)



23

Bilag 3
Andet led i klagebehandlingen

DR’s klagesystem har to led - i det fgrste led besvares klager som udgangspunkt af
den ansvarlige redaktion eller afdeling. Eksempler pa disse svar fremgar af sagerne i
bilag 2. Er det en konkret sag, der handler om god presseskik og/eller brud pd DR’s

Programetik, er der to muligheder for at anke over en afvist klage:

- De klagere, der selv har en retlig interesse (typisk fordi de selv er
omtalt), kan indbringe sagen for Pressenaevnet, safremt deres kritik for

brud pa god presseskik er blevet afvist af DR.

- Herudover har alle - altsd ogs3 klagere uden retlig interesse - mulighed
for at indbringe sagen for lytternes og seernes redaktgr i DR. Efter
behandling af sagen har redaktgren mulighed for at indstille til

generaldirektgren, at DR’s beslutning omggres.

Nar det geelder alle sager om brud pa god presseskik og/eller DR’s Programetik, skal

klagerne oplyses om deres adgang til at klage videre.

a. Pressenavnssager

I 2. halvar af 2011 afsagde Pressenzevnet kendelser i fem DR-sager. I fire sager blev
der udtalt kritik af DR. To af de fire sager havde varet behandlet af lytter- og
seerredaktgren, fgr de blev indbragt for naevnet. Naevnet ndede i begge tilfaelde til
samme kritik, som den der indgik i redaktgrens indstilling til generaldirektgren. Dog
tilfgjede naevnet i en laegesag (med stemmerne 3-1) sin kritik af DR’s konkrete brug

af skjult kamera.



24

Herudover var den vaesentligste forskel, at Pressenavnet ikke fandt, at DR havde
offentliggjort sin egen konklusion (og beklagelse) tilstraekkelig tydeligt. Derfor blev DR
palagt at oplaese "naeserne” i en udsendelse.

Den ene af disse sager var ogsa naevnt i rapporten fra 1. halvar 2011 (Ole Sippel-
sagen fra Jagten p8 de rode lejesvende). Den anden omhandlede et indslag om

screening for brystkraeft i 21 Sgndag.

Klage fra Ole Sippel over DR2-serien Jagten p8 de ragde lejesvende - sendt fgrste gang

den 19. september, 26. september og 3. oktober 2010.

Afggrelse den 3. august 2011. Delvis kritik.

Efter afslutningen af lytter- og seerredaktgrens klagebehandling, klagede Ole Sippel
videre til Pressenzevnet. Naevnets flertal afviste de fleste klagepunkter men gav Sippel
medhold i, at han burde have haft mulighed for at modgd beskyldninger fra fhv.
pressechef Michael Kristiansen. P& den baggrund konkluderer naevnet:

"Presseneevnet finder, at det af hensyn til nye seere var hensigtsmeessigt, at
Danmarks Radio redigerede udsendelsen. Seere af det oprindelige program 3, kan
imidlertid ikke forventes p8 ny at se udsendelsen eller p§ anden m3de blive gjort
bekendt med det kritiserede forhold, hvorfor disse seere ikke har faet tilstraekkelig
mulighed for at blive opmeaerksom p& forholdet, som derfor - i tilleeg til den redigerede
udsendelse - burde veere bragt som en szaerskilt nyhed. I medfar af
medieansvarslovens § 49 pdleegger Pressenaevnet herefter den ansvarshavende
redaktor af DR2 at offentliggore folgende:

"Speak: I oktober 2010 bragte DR2 udsendelsesraekken "Jagten p8 de rade lejesvende
1-3". Udsendelsen ville afdeekke, om DRs programmer i de sidste 40 8r har vaeret
farvet af venstreorienterede synspunkter. I udsendelsen blev en raekke af DRs
tidligere medarbejdere beskyldt for s§danne synspunkter. Tidligere
udenrigskorrespondent, [Klager], blev blandt andet beskyldt for at have lavet
antikrigsreportage i sin deekning af Irak-krigen, og at Danmarks Radios daekning
derved adskKilte sig fra andre kanalers nyhedsdaekning. [Klager] har klaget til
Pressenaevnet over ikke at have fet lejlighed til at imadeg8 beskyldningerne, som
han finder uden hold i virkeligheden. Pressenaevnet har udtalt kritik af Danmarks

Radio for ikke at give [Klager] mulighed for at imgdeg8 beskyldningerne i forngdent



2b

omfang. Hans svar fremgik ikke af udsendelsen. Danmarks Radio har derfor tilsidesat
god presseskik."
(Denne kendelse kunne ogsa laeses i halvarsrapporten fra 1. halvar 2011)

Klage over Kontant: Fusk med Fisk pa DR1 den 7. juni 2011.
Afgjort den 12. september 2011. Kritik af DR.
Den 7. juni 2011 handlede forbrugermagasinet Kontant om mobile fiskeforhandlere,

der ikke overholder dgrsalgsloven og fgdevarelovgivningen generelt. I programmet
indgik et interview med forbrugerombudsmanden, hvor det stigende antal klager
illustreres med en bunke sager vedr. dgrsalg.

Et omslag med "Klage 11/01675, Din Fiskemand, Hirtshals, dorsalg" 13 synligt gverst i
bunken - pa forsiden af sagsakterne kunne man laese navnet pd anmelderen og den
anmeldte. Efterfglgende klagede Din Fiskemand over, at det i Kontant fremstod som
om Din Fiskemand allerede var demt for at bruge ulovlige metoder og over at hans
navn fremgik tydeligt i udsendelsen, uden at han havde haft mulighed for at
kommentere pa sagen. Efter at redaktionen havde afvist kritikken af den seks
sekunder lange sekvens, ankede klager sagen til Pressenaevnet.

Naevnet udtalte kritik af DR og palagde Kontant at bringe nedenstaende meddelelse:
"En fiskeforhandler, Din Fiskemand fra Hirtshals, har klaget til Pressenaevnet, der har
pdlagt os at bringe folgende meddelelse:

Af billedsiden til indslaget blev vist billeder fra Forbrugerombudsmandens kontor. En
forbruger havde klaget over Din Fiskemand, og der 18 derfor et sagsomslag med
p8skriften "Din Fiskemand, Hirtshals". Det skal praeciseres, at der ikke var truffet
afgorelse i den pdgaeldende sag, og det var sdledes ikke afgjort, om Din Fiskemand
havde overtrddt forbuddet i dorsalgsloven. Pressenaevnet har udtalt kritik af
Danmarks Radio for billedillustrationen og pdlagt os at bringe denne meddelelse. Hele

kendelsen fra Pressenaevnet kan laeses pd neevnets hjemmeside: Pressenaevnet.dk”

Klage over indslaget "Telefonszelger til lav Ion" i 21 Sendag den 22. maj 2011.
Afgjort den 4. oktober 2011. Afvist.
Den 22. maj 2011 bragte 21 Sgndag et indslag om danske unge, der var taget til den

spanske solkyst for at arbejde i et callcenter. Flere af de medvirkende fortalte, at de

forhold der mgdte dem i Spanien, ikke levede op til de Ignforhold og



26

arbejdsbetingelser de var blevet lovet hjemmefra. Efterfglgende klagede ejeren af
callcenteret til Pressenaevnet. Han mente, at DR i flere tilfaelde havde fremsat urigtige
pastande og ikke havde udgvet den ngdvendige kildekritik overfor de medvirkende.
Pressenzevnet medgav, at DR "kunne have preeciseret, at [virksomheden] Ikke har
sager hos hverken danske eller spanske fagforeninger, men at udeladelsen heraf ikke
kan medfore kritik". Naevnet mente ogsa, at DR burde have oplyst klager om
sendetidspunktet for indslaget, men at der ikke var grundlag for kritik, idet DR
allerede havde beklaget denne fejl. Samlet mente Pressenavnet ikke, at der var
tilstreekkeligt grundlag for genmeele, da klager allerede i indslaget havde

kommenteret pa flere af kritikpunkterne.

Klage over indslag i Aftenshowet den 8. august 2011.
Afgjort den 5. december 2011. Kritik af DR.
Den 8. august bragte Aftenshowet et interview med en far, hvis sgn nu boede i @strig

hos sin mor. Under interviewet s man billeder af drengen, der blev omtalt med
fornavn. Af interviewet fremgik det, at faren havde den fulde foraeldremyndighed, at
moren havde bortfgrt sgnnen og at faren nu kun sa sgnnen under meget kontrollerede
forhold i @strig. Efterfglgende klagede moren til Pressenaevnet. Den 6. september
bragte Aftenshowets hjemmeside en beklagelse, hvoraf det fremgik, at oplysningerne
burde have "vaeret forelagt moderen inden udsendelsen”. Den 7. november fortalte
Aftenshowet i aftenens udsendelse, at alle oplysninger i interviewet var korrekte, men
at det var beklageligt, at moren ikke havde haft mulighed for at komme med sin
kommentar og at Aftenshowet efterfglgende havde givet hende netop denne
mulighed, som hun havde takket nej til og at sagen nu blev behandlet i
Pressenaevnet.

Pressenaevnet palagde i sin kendelse DR at offentligggre fglgende:

“Speak: Den 8. august 2011 bragte Aftenshowet et indslag om en
foreeldremyndighedssag, hvor det blev sagt, at moren havde bortfort den 4-8rige sgn,
Oliver, til @strig. Faren havde f8et overfort foreeldremyndigheden efter dansk ret,
mens moren havde f3et tillagt foreeldremyndigheden efter gstrigsk ret. Moren har
klaget til Pressenaevnet, der har pdlagt os at bringe folgende:

Danmarks Radio oplyste ikke i indslaget i Aftenshowet, at moderen efter dansk ret

havde den fulde foreeldremyndighed over Oliver, da de flyttede til @strig. Det er



27

s8ledes ikke dokumenteret, at der var tale om en bortfgrelse. Pressenaevnet udtaler
tillige kritik af Danmarks Radio for ikke at have kontaktet moren med henblik p§ at
indhente hendes kommentarer og vurderinger inden udsendelsen. Hele kendelsen fra

Pressenaevnet kan laeses pd naevnets hjemmeside: pressenaevnet.dk”

Klage over indslag i 21 Sgndag den 14. november 2011. Afgjort fgrste gang 1.

november 2011. Den 2. december indvilligede Pressenaevnet i at genoptage sagen,

grundet en forveksling af begreberne "biopsi” oqg "resektion”.
Afgjort igen den 14. december 2011. Kritik af DR.
21 Sgndag bragte den 14. november 2010 et lezengere indslag om privatklinikkers

undersggelser for brystkraeft. I praesentationen af programmet pa dr.dk lgd
overskriften: "Laeger vildleder kreeftsyge kvinder". Den 26. januar 2011 klagede en af
de omtalte l=eger. Leegen mente, at hans behandling af patienterne var fejlagtigt
gengivet. Derudover mente han, at brugen af skjulte optagelser var urimelig.

P& grund af flere misforstaelser og sagsbehandlingsfejl fik klager forst et korrekt
klagesvar den 24. juni. DR Nyheder beklagede det meget sene svar, men afviste
klagens indhold. Klageren ankede afvisningen til lytternes og seernes redaktgr.

I sin indstilling af 23. august 2011 konkluderede redaktgren, at DR i betragtning af
den harde kritik i indslaget, burde have medtaget en oplysning om, at klager
anbefalede "“resektion” hos praktiserende speciallaege. I stedet oplyste indslaget blot,
at laegen ikke foretog yderligere. Da klageren fgrst havde henvendt sig til DR to
maneder efter udsendelsen, indstillede redaktgren, at DR alene bragte en berigtigelse
pa dr.dk/nyheder, "Fejl og fakta"-sitet og 21 Sendags hjemmeside.

P& grund af DR Nyheders sagsbehandlingsfejl fik klageren mulighed for at ga videre
med sagen til Pressenaevnet. Naevnet palagde i sin kendelse DR at offentligggre
fglgende:

"Speak: Den privatpraktiserende speciallaege [Klager] har klaget til Pressenaevnet
over en udsendelse i november 2010 i 21 Sgndag vedrgrende brystkraeft.

I udsendelsen blev hans ultralydsklinik “Klinik for Ultralydsscanning” blandt andet
kritiseret for ikke at foretage biopsier i forbindelse med screening for brystkraeft.
Pressenaevnet har plagt os at bringe folgende meddelelse:



28

Udsendelsen omtalte [Klager]s undersaogelser af en patient. I udsendelsen oplyste DR,
at laegen efter at have foretaget en ultralydsscanning af patienten for brystkraeft ikke
foretog yderligere. Dette er ikke korrekt.

[Klager] anbefalede efter den seneste undersogelse i august 2010, at patienten fik
foretaget en biopsi. Dette fremgik af patientjournalen, som DR var i besiddelse af
inden offentliggarelsen, og som i gvrigt blev refereret i udsendelsen. Pressenaevnet
har udtalt kritik af DR for ikke at bringe oplysningen i udsendelsen.

I udsendelsen brugte DR 0gsd skjult kamera. Det skete i forbindelse med en anden
patients besog hos [Klager]. Det var imidlertid ungdvendigt at bringe optagelserne
med skjult kamera for at pdvise forholdene.

Neevnet har ogs8 udtalt kritik af DR for at offentliggare optagelserne. Hele kendelsen
fra Pressenaevnet kan laeses p§ naevnets hjemmeside: pressenaevnet.dk.”

(Denne sag er tidligere behandlet af lytternes og seernes redaktgr. Hans konklusion

kan lzeses i det fglgende afsnit.)

b. klagesager for lytternes og seernes redaktgr

I samtlige 20 ankesager, som er afsluttet i andet halvar, blev indstillingen fulgt af
generaldirektgren. Klagerne fik helt eller delvist medhold i syv sager. I alt havde
klagerne en retlig interesse i fem af de tyve sager - og kunne altsa ogsa veere gaet til
Pressenaevnet. Kun en af disse fem (omtalte laegesag) blev i halvaret indbragt for

naavnet.

Klage over indslag i TV-Avisen 18.30 den 11. juli 2011.
Afgjort den 17. august 2011. Afvist.
Den 11. juli 2011 bragt TV-Avisen 18.30 indslaget Downs syndrom: De fleste veaelger

abort. I indslaget medvirkede bl.a. en mor til et barn med Downs syndrom. Moderen
brugte i beskrivelsen af dilemmaerne ord som "holocaust" og senere i indslaget
"etnisk udrensning". Den 11. juli klagede en seer, der fandt sammenligningen med
"holocaust" og "etnisk udrensning" grov og mente, at DR ukritisk lod de medvirkende
angribe familier, der fravalgte bgrn med risiko for Downs syndrom. Den 12. juli afviste
DR Nyheder klagen. Den 13. juli ankede klager sagen til lytternes og seernes
redaktgr.



29

Redaktgren konkluderede, at brugen af ord som "holocaust" og "etnisk udrensning" er
voldsom, men lagde vaegt pd, at ordene ikke blev benyttet aggressivt eller anklagende
mod de forzeldre, der fraveelger bgrn med Downs syndrom. Indslaget beskrev derimod

lgdigt en raekke sveere dilemmaer. P& den baggrund blev klagen afvist.

Klage over indslag i 21 Sgndag den 14. november 2010.
Afgjort den 23. august 2011. Delvist medhold.
21 Sgndag bragte den 14. november 2010 et leengere kritisk indslag om

privatklinikkers undersggelser for brystkraeft. I preesentationen af programmet pa
dr.dk lgd overskriften: "Laeger vildleder kraeftsyge kvinder".

Den 26. januar 2011 klagede en af de omtalte laeger (indslaget omtalte tre laeger - se
om en tilsvarende klage nedenfor). Laegen mente, at hans behandling var fejlagtigt
gengivet. Derudover mente han, at brugen af skjulte optagelser var urimelig.

P& grund af flere misforstaelser og sagsbehandlingsfejl fik klager farst et korrekt
klagesvar den 24. juni. DR Nyheder beklagede det meget sene svar, men afviste
klagens indhold. Den 27. juni ankede klager svaret til lytternes og seernes redaktar.

I sin indstilling konkluderede redaktgren:

"I et leengere indslag i 21 Sgndag den 14. november 2010 blev det pvist, at bdde
Sundhedsstyrelsen og fremtraedende overleeger i brystkirurgi var meget kritiske
overfor private specialleegers screening for brystkreeft ved hjaelp af ultralyd.
Undersggelsen med ultralyd bor ikke st§ alene, var et af hovedargumenterne.
Fremstillingen i 21 Sendag var baseret p& en grundig research og var i hovedsagen et
forsvarligt indslag om et vaesentligt emne.

I gengivelsen af en af patienthistorierne har udsendelsen imidlertid behandlet (klager)
pd en made, der ikke lever op til DR's Programetik.

I betragtning af den alvorlige kritik, der rettes mod (klager) i sagen om patienten (M),
er redaktionens gengivelse af historien sdledes problematisk p§ et punkt. I
udsendelsen siges det, at (klager) forsikrer patienten om, at hun intet fejler og at
intet er suspekt. Det burde p8 dette punkt vaere fremgdet af udsendelsen, at (klager)
efter den seneste undersogelse af patienten i 2010 anbefaler yderligere undersggelse.
(klager) skriver s8ledes i journalen: "Foresl8r resektion hos praktiserende spec. lage
i kirurgi efter henvisning fra egen laege".

Redaktionens begrundelser for at udelade denne del af (klagers) egen forklaring er i
den konkrete situation ikke tilstraekkelige. Redaktionen henholder sig til, at en s§dan
form for henvisning er i strid med geeldende retningslinjer. Men det er ikke en



30

tilstraekkelig begrundelse for at udelade oplysningen om henvisningen til yderligere
undersggelser. I forbindelse med en s& staerk og personlig kritik som den der
fremlaegges i udsendelsen, skal der veere et saerligt omhyggeligt fokus p8 fairness.
DR bgr beklage den omtalte udeladelse overfor (klager). Det bgr ske ved at gengive
ovennaevnte p§ dr.dk/nyheder. Det skal sdledes omtales grundigt p§ DR Nyheders
"Fejl og fakta"-side og pd 21 Sendags egen side. Overskriften bgr fastsl§, at
kritiserede leegers forsvar blev udeladt af 21 Sondag.

Den omtalte sekvens fra udsendelsen m§ ikke bruges i fremtidige DR-udsendelser
uden at ovennaevnte oplysning om patient-forlgbet klart fremgé&r."

(Pressenaevnets senere kendelse i samme sag er omtalt pa s.27).

Klage over indslag i 21 Sgndag den 14. november 2010.
Afgjort den 23. august 2011. Delvist medhold.
21 Sgndag bragte den 14. november 2010 et lzengere kritisk indslag om

privatklinikkers undersggelser for brystkraeft. I praesentationen af programmet pa
dr.dk lgd overskriften: "Laeger vildleder kraeftsyge kvinder".

Den 4. februar 2011 klagede en af de omtalte lseger over indslaget. Hun patalte bl.a.,
at hun var blevet "frataget muligheden for at svare p8 de voldsomme, eerekraenkende
beskyldninger." DR Nyheder besvarede fgrst klagen den 11. marts 2011. Redaktionen
beklagede det sene svar, men afviste samtlige klagepunkter. Laagen fastholdt klagen
og bad den 1. april lytter- og seerredaktgren behandle sagen. Den 8. april 2011 valgte
klager dog at ga til Pressenaevnet med sagen. Den 6. juni 2011 afviste Pressenaevnet
klagen grundet overskredet tidsfrist. Den 7. juni 2011 genoptog redaktgren sagen.

I redaktgrens indstilling hedder det: "I et leengere indslag i 21 Sondag den 14.
november 2010 blev det pdvist, at bdde Sundhedsstyrelsen og fremtraedende
overlaeger i brystkirurgi var meget kritiske overfor private speciallaegers screening for
brystkraeft ved hjeelp af ultralyd. Undersggelsen med ultralyd bor ikke st§ alene, var
et af hovedargumenterne.

Fremstillingen i 21 Sendag var baseret p§ en grundig research og var i hovedsagen et
forsvarligt indslag om et vaesentligt emne.

I gengivelsen af en af patienthistorierne har udsendelsen imidlertid behandlet (klager)
p8 en m&de, der ikke lever op til DR's Programetik. Det burde s8ledes vaere fremgdet
ar udsendelsen, at (klager) mente, at Gittes tidligere kraeftsygdom er vaesentlig for

forstdelse af forlobet samt at (klager) ikke selv erkender nogen fejl.



31

Redaktionens begrundelser for at udelade den centrale del af (klagers) ' egen
forklaring er i den konkrete situation ikke tilstreekkelige. Redaktionen henviser til, at
laegerne p8 Herlev Sygehus ved hjeelp af en biopsi mener at kunne fastsl§, at det er
den nye brystkreeft, der har fgrt til de omfattende metastaser. Men det er ikke en
tilstreekkelig begrundelse for at udelade (Klagers) egen forklaring. I forbindelse med
en s8 staerk og personlig kritik som den der fremlaegges i udsendelsen, skal der veere
et saerligt omhyggeligt fokus p8 fairness og mulighed for at svare p8 kritikken.

DR bgr beklage den omtalte udeladelse overfor (klager). Det bgr ske ved at gengive
ovennaevnte pd dr.dk/nyheder. Det skal sdledes omtales grundigt p§ DR Nyheders
"Fejl og fakta"-side og pd 21 Sendags egen side. Overskriften bgr fastsl§, at
kritiserede laegers forsvar blev udeladt af 21 Sondag.

Den omtalte sekvens fra udsendelsen m8 ikke bruges i fremtidige DR-udsendelser

uden at ovennaevnte oplysning om patient-forlgbet klart fremgé8r."

Klage over brugen af ordet "graensebomme" i DR's daekning af greensekontrollen.
Afgjort den 23. august 2011. Afvist.
Den 8. juli 2011 henvendte en bruger sig til DR og bad om en opggrelse over, hvor

mange gange DR indenfor den seneste maned fejlagtigt havde benyttet ordet
"greensebomme" om regeringens gransekontrol. Den 12. juli svarede DR Nyheder, at
DR ikke opgjorde brugen af enkelte ord eller udtryk og at man var opmaerksom pa, at
regeringen flere gange havde afvist, at der var tale om fysiske greensebomme. Den
14. juli 2011 bad klageren lytter- og seerredaktgren behandle sagen fordi den var et
eksempel p& manipulation.

Redaktgren konkluderede, at en gennemgang i tilgaengelige databaser ikke viste
eksempler pa, at sagen var daekket uden omtale af regeringens afvisning af, at der

var tale om greensebomme. Redaktgren indstillede derfor, at klagen blev afvist.

Klage over Hammerslag pad DR1 den 17. maj 2011,
Afgjort den 23. august 2011. Delvist medhold.

I Hammerslag den 17. maj 2011 blev en ejendom i Rungsted vurderet. Forud for

geettekonkurrencen fik szlgers ejendomsmaegler mulighed for at komme med et par
oplysninger om boligsalget. Her sagde maegleren bl.a., at boligen var solgt pa 7

maneder og der havde veeret et prisnedslag pa 675.000 kr..



32

Den 9. juni klagede en seer over udsendelsen, som han mente videregav forkerte
oplysninger. Klager mente bl.a., at der var tale om et nedslag pa hele 2.075.000 kr.
og at udsendelsen herudover virkede som skjult reklame for ejendomsmaegleren. Den
1. juli takkede DR for oplysningen, men afviste at fejlen kreevede rettelse. Samme
dag ankede klageren sagen til lytter- og seerredaktgren.

Redaktgren konkluderede i sin indstilling, at brugen af ejendomsmaegler har
redaktionel begrundelse i Hammerslag og derfor heller ikke kan betegnes som skjult
reklame. Derimod fandt han, at oplysningerne om stgrrelsen pa prisnedslaget i
udsendelsen var klart vildledende. Redaktgren indstillede derfor, at fejlen skulle
omtales og beklages pa Hammerslags hjemmeside og yderligere ".. beklages og rettes
far en eventuel genudsendelse".

Redaktionen besluttede herefter, at udsendelsen ikke kan vises mere.

Klage over krimiserien Maria Wern pa DR1 sgndag den 22. og 29. maj kl. 20.00.
Afgjort den 25. august 2011. Delvist medhold.
Kl. 20.00 sgndag den 22. og 29. maj sendte DR1 krimiserien Maria Wern: Stum sidder

Guden. Den 30. maj klagede en seer til DR, da hun mente serien havde veeret alt for
voldelig og uhyggelig til at blive sendt pa DR1 en sgndag aften kl. 20.00. Den 10. juni
2011 afviste DR klagen med den begrundelse, at DR1 ikke kan appellere til alle DR's
brugere hele tiden. Den 1. juli 2011 ankede klager sagen til lytter- og
seerredaktgren. Redaktgren konkluderede, at der ikke var grundlag for helt at
afskaere DR fra at sende en serie som Maria Wern: Stum sidder Guden sgndag aften
kl. 20.00. Den var ikke voldsommere i sit udtryk end flere af de andre drama-serier,
som DR det sidste par ar har sendt sgndag kl. 20.00. Med et sddant sendetidspunkt
kraeves imidlertid tydelig information, hvis serien er uegnet for bgrn. Derfor var det
beklageligt, at DR hverken i en speak, i programoversigterne eller pa dr.dk havde
gjort opmaerksom pa, at denne serie faktisk var uegnet for bgrn. Redaktgren
indstillede, at DR skulle "tjekke sine procedurer omkring s§danne advarsler."

Klage over artiklen "For f§ fyraftensol giver d8rlig trivsel" den 2. august 2011,
Afgjort den 30. august 2011. Afvist.
Den 2. august bragte DR artiklen "For f§ fyraftensol giver drlig trivsel" pa dr.dk.

Artiklen var en gengivelse af en artikel med samme overskrift fra Avisen.dk.



33

Baggrunden var en undersggelse, der viste, at det svaekker klimaet pa
arbejdspladsen, at danskerne kun sjzeldent deltager i sociale aktiviteter udenfor
arbejdstiden. Den 2. august klagede sammenslutningen Hope Alkohol over artiklen,
som de mente indirekte sagde, at alkohol skaber et bedre arbejdsmiljg. Redaktionen
svarede, at artikeloverskriften ikke skulle tages bogstaveligt og at selve artiklen ikke
satte alkohol i forbindelse med trivsel. Klageren bad herefter lytter- og seerredaktgren
behandle sagen. Han konkluderede i sin indstilling:

"Overskriften og billedteksten ma ses som et forsgg pd at veere morsom og afspejler
kun dérligt artiklens samlede indhold. Selve artiklen er imidlertid en retvisende
gengivelse af artiklen fra Avisen.dk. Der er ingen af de gengivne citater, der er blevet
bestridt. Der er s8ledes intet grundlag for at slette artiklen eller lave berigtigelser som

onsket af klager."

Klage over at en minister sidder i panelet i P3-programmet, Mads og Monopolet.
Afgjort den 13. september 2011. Afvist.

Den 4. juli 2011 klagede en lytter over, at davaerende integrations- og

udviklingsminister Sgren Pind sad i panelet i P3-programmet, Mads og Monopolet.
Lytteren mente, at programmet agerede "nyttigt veerktgj" for politikeren og at det var
seerligt problematisk, fordi vi var midt i en valgkamp. Den 4. juli svarede redaktionen,
at ogsa oppositionen var repraesenteret i panelet og bade politikerne og redaktionen
var meget opmaerksomme pa, at programmet ikke matte bruges som politisk talergr.
Samtidig blev det understreget, at politikerne ikke ville medvirke i programmet op til
det kommende folketingsvalg.

Den 6. juli ankede klager svaret til lytter- og seerredaktgren. Han konkluderede, at
redaktionen havde givet en grundig begrundelse for, hvordan man havde "sggt at
sikre alsidigheden i panelet" og taget de forngdne sezerlige forholdsregler i de sidste tre

uger op til et valg. Redaktgren indstillede derfor, at sagen blev afvist.

Klage over manglende omtale af Helle Thorning-Schmidts skattefradrag.

Afgjort den 16. september 2011. Afvist.

Den 7. september 2011 kI. 22.00 bragte B.T. en historie om, at Helle Thorning-
Schmidt gennem en arreekke havde haft et uberettiget hgijt skattefradrag. DR valgte

ikke at daekke historien fgr sidst pa formiddagen den 8. september 2011.



34

Forst pd formiddagen den 8. september klagede en bruger over, at DR ikke havde
bragt historien fra morgenstunden. Den 9. september svarede redaktionen, at DR
havde valgt at undersgge rigtigheden af historien fgr den blev bragt. Klager var ikke
tilfreds med svaret og ankede sagen til lytter- og seerredaktgren. Han konkluderede:
" Det er ikke rimeligt at kritisere DR for at undersgge en sag for en historie
offentliggores. De trufne skon i daekningen af de nye oplysninger om Helle Thorning-
Schmidts skattefradrag ligger klart indenfor mediets redigeringsret. Den omfattende
daekning, der samlet har vaeret af kritikken mod Helle Thorning-Schmidt, gor det

n

heller ikke rimeligt at tale om, at sagen skulle have veeret prioriteret uforsvarligt lavt.

Klage over favorisering af Apple-produkter i DR2-programmet So Ein Ding.
Afgjort den 26. september 2011. Afvist.
Den 18. maj 2011 klagede en seer over at hans kommentarer flere gange var blevet

bortcensureret fra So Ein Dings debatfora og at programmet generelt favoriserede
Apple-produkter - bade nar det kom til udveelgelsen af anmeldte gadgets og i selve
produktomtalen. Den 16. juni meddelte redaktionen, at de af flere omgange havde
besvaret klagers henvendelser pa programmets hjemmeside. Den 5. juli ankede
klager dette afslag. Lytternes og seernes redaktgr konstaterer i sin indstilling, at flere
af klagers kommentarer 18 pa programmets debatfora og at det klart fremgar af
hjemmesiden, at alle indlaeg skal godkendes og at gentagelser frasorteres.
Redaktgren konkluderede videre:

"Det er ikke muligt, at opstille preecise retningslinjer for, hvordan enkelte produkter
m& omtales i et program som So Ein Ding. Jeg har ikke i gennemgangen af
eksemplerne fundet noget, der virker som skjult reklame.

Redaktionen oplyser, at der er hensigten, at programmet i hgjere grad skal afspejle
de forskellige vurderinger af de enkelte gadgets, der omtales og anmeldes.

Jeg indstiller derfor, at klagen afvises."

Klage over bias i P1-programmet Alle Tiders Historie sendt den 29. maj 2011.
Afgjort den 3. oktober 2011. Delvist medhold.
P1-programmet Alle Tiders Historie indeholdt den 29. maj et indslag om

koldkrigsdebatten - bl.a. med reference til et debatmgde arrangeret af CEPOS. 1
indslaget sagde veerten, Christoffer Emil Bruun bl.a. "I CEPOS og i den borgerlige



35

presse kaemper man for at f§ revanche med lgsrevne citater og ret til at faeelde dom
over fortiden ". Den 16. juni klagede en historiker, som selv var aktiv deltager i denne
debat. Han mente, at indslaget var staerkt tendentigst. Han skrev bl.a., at vaerten: "...
i forhold til koldkrigsdebatten har et klart habilitetsproblem: P§ den ene side er han
forfatter til et af de kritiserede opslag i koldkrigsleksikonet, og samtidig f8r han lov til
at fremseette sine rent personlige og uunderbyggede holdninger i et DR-program”.
Den 17. juni svarede redaktionschefen, at han matte give klager ret og at DR allerede
den 12. juni havde bragt en beklagelse. Klager var ikke tilfreds med beklagelsen og
ankede sagen.

Lytter- og seerredaktgren konkluderede, at beklagelsen ikke hvad vaeret tydelig nok
og indstillede, at DR offentliggjorde "redaktionschefens beklagelse af 17. juni p§
programmets hjemmeside sammen med [redaktgrens] indstilling. Det bgr bringes
sammen med en oversigt over de forskellige indslag, som programmet i 8r har bragt
om koldkrigsdebatten. Der bgr fra programmet henvises hertil ved en speak med
dette indhold: "Vi har tidligere i Alle Tiders Historie daekket den danske koldkrigsdebat
- herunder diskussionen om GADS koldkrigsleksikon. Vi har p8 vores website — p&
www.dr.dk/P1/Alletidershistorie.dk - samlet en oversigt over de udsendelser, der har
behandlet emnet. Her kan man ogsé laese DR's beklagelse af, at en tidligere

udsendelse indeholdt en tendentios bemaerkning om koldkrigsleksikonets kritikere.”

Klage over indslag i P1 Morgen den 3. august 2011.
Afgjort den 13.oktober 2011. Delvist medhold.
Den 3. august 2011 bragte P1 Morgen et indslag om terrorangrebet den 11.

september 2001. Indslaget omhandlede en ny hjemmeside, der havde til formal at
modga den sakaldte Sandhedsbevaegelse, der i Danmark bl.a. repraesenteres af siden
www.illtime.dk. En af stifterne af den nye side pastod i programmet, at folkene bag
hjemmesiden www.illtime.dk var antisemitiske og benyttede phishing. Den 4. august
klagede et medlem af Sandhedsbevagelsen over anklagerne, som han mente var
injurierende. Redaktionen afviste klagen og den 15. august ankede klager. Lytter- og
seerredaktgren var enig i, at anklagerne berettigede et modsvar og opfordrede derfor
redaktionen til at give folkene bag det kritiserede website en mulighed for at afvise

beskyldningerne. Den 20. september 2011 bragte P1 Morgen fglgende speak:



36

"Den 3. august havde vi i P1 Morgen et interview om terrorangrebet den 11.
september 2001 med debattgren Steen Svanholm. Han rettede en reekke
beskyldninger mod web-sitet i11-time.dk og mod den s8kaldte sandhedsbevaegelse,
der mener, at den officielle forklaring p8 terrorangrebet denne 11. september er
forkert. Bevaegelsen og folkene bag i11time.dk blev af gaesten i interviewet beskyldt
for antisemitisme og opfordringer til vold samt for ulovlig phishing, som er en m8de at
hacke sig til folks personlige oplysninger.

Redaktionen bag websitet i11time.dk afviser kategorisk disse beskyldninger. I en mail
til P1 Morgen skriver redaktgr Brian Flge, at man aldrig har brugt phishing - altsé
ulovlig indsamling af personoplysninger. Beskyldningerne for antisemitisme og
opfordring til vold afvises ogs§ pure.”

Lytter- og seerredaktgren konstaterede derefter, at dette var en rimelig

imgdekommelse af klager, og at yderligere krav burde afvises.

Klage over bias i radiofeaturen Til V8ben sendt pd P1 den 31. august 2011.
Afgjort den 13. oktober 2011. Afvist.

Den 31. august bragte P1 radiofeaturen Til Vdben. Featuren handlede om den yderste

hgjreflaj i Danmark. Ingen af de medvirkende blev praesenteret undervejs i
programmet - fgrst i afmeldingen blev navnene oplyst. Efterfalgende klagede en lytter
over udsendelsen, som han mente var ensidig og manipulerende. Den 2. september
afviste reaktionen klagen men valgte dog at laegge information om de medvirkende ud
pa featurens hjemmeside. Den 22. september ankede klager. Lytternes og seernes
redaktgr konkluderede i sin gennemgang, at der ikke var noget der tydede pa, at de
medvirkende var anonymiseret i featuren fordi tilrettelaeggeren havde noget ghske om
at skjule eller vildlede lytteren. Redaktionen havde blot valgt et saerligt formsprog for
at fortaelle historien. Alle medvirkende blev naevnt i afslutningen og ingen af de
medvirkende har efterfglgende klaget over udsendelsen. Der var derfor ikke grundlag

for at kritisere radiofeaturen for hverken manipulation, bias eller aerekraenkelse.

Klage over tendentigs valgdeekning pa P4 Kgbenhavn den 15. september 2011.
Afgjort den 13. oktober 2011. Afvist.

Under folketingsvalget i 2011 fulgte P4 Kgbenhavn en familie, som var i tvivl om, hvor

de skulle szette deres kryds. Ved forrige folketingsvalg havde moren i familien stemt



37

pd Socialdemokratiet og faren pa Venstre. K. 15.50 p& valgdagen blev moren
interviewet om, hvor familien havde sat deres kryds. Hun fortalte, at bade hun og
hendes mand havde besluttet at stemme konservativt.

Den 15. september klagede en lytter over, at P4 Kgbenhavn fremmede bl& bloks
interesser pa valgdagen inden valgstederne lukkede. Den 16. september afviste
redaktionen klagen. Den 17. september ankede klager. Lytter- og seerredaktgren
papegede i sin konklusion: "Der er ikke grundlag for at kritisere P4 Kgbenhavn for
forlobet omkring tvivler-familien. Det skal vaere muligt at lave den slags indslag og

tvivlernes konklusioner blev praesenteret pd forsvarlig vis."

Klage over bias i DR's daekning af yderligtgdende gruppe.
Afgjort den 1. november 2011. Afvist.

Den 18. august 2011 blev der klaget over DR's daekning af sagen om en gruppe pa

den yderste venstreflgj, der bl.a. var sigtet for at ville saette ild til Christiansborg.
Klager mente, at DR konsekvent omtalte gruppen som "unge" - hvilket ifglge klager
stod i skarp kontrast til DR's deekning af grupperinger pa den yderste hgjreflgj, der
altid blev omtalt som "ekstreme" og "radikale".

DR Nyheder afviste klagen. Den 5. oktober ankede klager sagen til lytternes og
seernes redaktgr. Redaktgren konkluderede, at klagers eksempler ikke var daekkende,
da DR i hovedparten af daekningen, omtalte gruppen som bade "venstreekstremister"

og "venstreradikale".

Klage over Krause p8 tvaers pa P1 den 26. september 2011,
Afgjort den 28. november 2011. Afvist.
I Krause p§ tveers fra den 26. september medvirkede det nyvalgte folketingsmedlem

fra Enhedslisten, Finn Sgrensen. I udsendelsen stillede Niels Krause-Kjaer et
spgrgsmal, der tog udgangspunkt i en kommentar fra journalist og tidligere
konservativ folketingskandidat, Paula Larrain. I kommentaren sammenlignede hun det
at stemme pa Enhedslisten med at samle en smuk blaffer op, hvorefter 7 tosser
dukkede op fra greften og ogsa ville med.

Samme dag klagede en lytter, der mente spgrgsmalet var tendentigst og kreenkende
overfor Finn Sgrensen. Den 10. oktober 2011 svarede redaktionen, at de ikke kunne

genkende kritikken og at Finn Sgrensen ikke selv havde udtrykt utilfredshed med



38

interviewet. Samme dag kontaktede lytteren redaktionen igen og den 11. oktober
valgte hun at anke sagen til lytter- og seerredaktgren. Han indstillede at sagen blev
afvist og konkluderede:

"Der er ikke grundlag for at kritisere Krause p8 tveers [...]. Det skal vaere muligt at
stille den slags sporgsmél i en kritisk interviewudsendelse som denne. Finn Sgrensen

blev behandlet p§ lige fod med andre politikere, der medvirker i Krause p§ tveers."

Klage over 21 Sgndag den 25. september 2011.
Afgjort den 9. december 2011. Delvis kritik.

Den 25. september bragte 21 Sgndag et laengere indslag om blgdermedicinen

NovoSeven. Af indslaget fremgik det bl.a., at forholdene omkring den sakaldte "off-
label"-brug af NovoSeven havde fgrt til kritik og at de amerikanske myndigheder
tidligere havde indgivet et sggsmal mod Novo Nordisk. Sagen var endt med et forlig. I
indslaget medvirkede ogsd overleege Steffen Thirstrup fra leegemiddelstyrelsen. Han
udtalte til 21 Sondag, at der muligvis var tale om "den stgrste off-label anvendelse af
et leegemiddel, jeg kender til."

Den 14. oktober 2011 klagede Novo Nordisk over indslaget. 21 Sgndag afviste hele
klagen. Efter en omfattende sagsbehandling konkluderede lytter- og seerredaktgren,
at de fleste af klagepunkterne fra Novo Nordisk var ubegrundede, men at der i to
tilfaelde var grund til kritik af DR. Steffen Thirstrup havde udtalt sig om omfanget af
off-label salget pd baggrund af et forkert og alt for stort tal. Selvom Thirstrup i fgrste
omgang havde godkendt brugen af citatet, rejste dette forhold tvivl om indslaget.
Samtidig var der fejl i en oversaettelse vedrgrende omfanget af de forskningsmidler,
som Novo Nordisk havde givet til laeger, der benyttede NovoSeven.

I indstillingen fra redaktgren hed det bl.a., at DR Nyheder bgr "offentliggore en
preecisering. Det bar her fremgd, at overlaege Steffen Thirstrup fra
Leegemiddelstyrelsen fastholder sin kritik, men, at han ikke mener, at off-label salget
af NovoSeven har et usaedvanligt stort omfang.”

DR skal i samme forbindelse omtale, "... at indslaget bragte en forkert oversaettelse af
begrebet "unrestricted educational grants"” . Det bgr ikke oversaettes til "alle de penge
de vil have til uddannelse"” - s8dan som det sker i udsendelsen. Der er ikke tale om et
ubegreenset belob, men om et belgb, hvor eneste restriktion er, at det skal g& til

uddannelse."”



39

Denne preecisering bgr omtales pa 21 Sgndags hjemmeside pa dr.dk og pa DR

Nyheders "Fejl og Fakta"-side. Samtidig bgr den omtales pa tekst-tv.

Klage over programmet Gar ikke dette hjemme, sendt pd DR2 den 14. oktober 2011.
Afgjort den 15. december 2011. Afvist.
Den 14. oktober kl. 23.00 bragte DR2 det norske underholdningsprogram, Ggr ikke

dette hjemme. Praemissen for programmet er, at de to vaerter foretager alle de ting
indendgrs, som alle forskrifter siger, man bgr holde sig langt fra. I netop denne
episode af programmet eksperimenterede de to vaerter med at grille indendgrs og
siger pa et tidspunkt, at der “.. ikke er grund til, at det skal vaere farligt at grille
indenfor.”

Den 14. oktober klagede en seer over, at det var dybt problematisk, at det ikke
fremgik tydeligere, at det er decideret livsfarligt at grille indendgrs. Den 19. oktober
svarede DR, at det var underforstaet i programmet, at man netop ikke skulle forsgge
sig med disse ting derhjemme.

Klageren ankede til lytternes og seernes redaktgr. Han konkluderede:

"Programtitlen og den umisforstdelige indledende advarsel bgr veere tilstreekkeligt til
at sikre, at seere ikke tolker programmet som en beroligende opfordring til at
gennemfgre nogle af eksperimenterne selv. Selvom enkelte sekvenser isoleret set kan
misforst8s, vil yderligere advarsler naeppe have nogen praktisk effekt. Jeg indstiller
derfor, at klagen afvises.”

Klage over DR’s daekning omkring tidret for terrorangrebet den 11. september 2001.
Afgjort den 15. december 2011. Afvist.

Den 4. oktober 2011 klagede en seer over, at DR’s daekning af tiaret for

terrorangrebet den 11. september 2001 var i strid med DR’s public-service
forpligtelser. Klager mente bl.a., at DR udokumenteret pastod at det var “..Osama bin
Laden og hans terror-netvaerket al-Qaeda, som stod bag angrebet...”. Den 6. oktober
2011 svarede DR Nyheder, at al-Queda selv havde taget ansvaret for angrebene og at
DR ikke I3 inde med "... juridiske beviser”. Den 7. oktober ankede klager sagen til
lytternes og seernes redaktgr. Efter en gennemgang af de enkelte argumenter

konkluderede han i sin indstilling: "Kritikken er urimelig. Der er ikke grundlag for at



40

kritisere, at man i nyhedsformidlingen laegger til grund, at det omtalte netvaerk var
blandt dem, der stod bag.”

Klage over sendetid for Broen, sendt pa DR1 den 23. november 2011 kl. 20.00.
Afgjort den 19. december 2011. Afvist.

Da DR den 23. november sendte det 9. afsnit af Broen p§ DR1 kl. 20.00, blev der ikke
advaret om, at afsnittet var uegnet for bgrn. I afsnittet s& man bl.a., hvordan den ene

hovedpersons kone samt bgrn blev kidnappet af morderen og 18st inde i en hytte efter
at moren havde faet stukket en afsikret handgranat i h&nden.

Den 23. november klagede landsformanden for KLF, Kirke & Medier over, at DR ikke
havde advaret fgr afsnittet. Derudover mente han, at afsnittet var direkte skadeligt
for bgrn og derfor slet ikke burde sendes kl. 20.00 pd DR1. Den 2. december
beklagede DR, at der ikke var blevet advaret, men afviste, at afsnittet skulle veere
direkte skadeligt. Samme dag, ankede klager dette afslag til lytternes og seernes
redaktgr.

I indstillingen til sagens afggrelse hed det:

"Det er meget beklageligt, at der ikke blev advaret om, at Broen var uegnet for
mindre bgm fgr 9. episode af serien blev sendt kl. 20.00 pd DR1. Redaktionen har
selv erkendt dette og indskaerpet procedurerne omkring advarslerne.

Med forbehold for denne manglende advarsel var det forsvarligt at sende Broens 9.
afsnit kl. 20.00 p8 DR1. Afsnittet var nok uegnet for mindre barn, men der er ikke
grund til at antage, at det var skadeligt. Den relativt rolige klipning, det relativt
afdeempede lyd- og billedsprog og fraveeret af udpenslet vold medvirker alt sammen
til, at Broen ikke bgr kategoriseres som skadelig for bgrn.”



