
Behandles på BM 

Den 7. februar 2007

   

         Henvendelser til DR om 

                programvirksomheden

                      2. halvår 2006

         Januar 2007

                                         Jacob Mollerup

                            Lytternes og seernes redaktør i DR



2

Indhold:

1.Sammenfatning                                       s.3

2.Henvendelser i tal                                    s.5

a. De mange kontakt- og dialogformer    s.5

b. Lytter- og seerkontakten mv.             s.6

c. Overblik over DR Nyheder                  s.8

3.Gennemgang af klagetemaer                   s.10

4.Klagebehandling og ankesager                 s.26

       a. Klagevejledninger                           s.26

       b. Pressenævnssager                          s.27

      c. Sager for lytternes og seernes red.   s.31  



3

1. Sammenfatning

Rapporten giver et factbaseret overblik over halvårets henvendelser til DR. 

Hovedvægten ligger på en beskrivelse af de kritiske henvendelser om programmer 

mv. og af hvordan de er blevet besvaret af DR - og hvilke konsekvenser der er draget. 

Rapporten redegør samtidig for DRs klagebehandling og gennemgår alle ankesager.

Der er efterhånden så mange indgange til at kontakte DR, at tallene for den seneste 

årrækkes store fælles indgang - Kontakt DR-systemet og Lytter- og Seerkontakten 

(LSK) - nu kun afspejler en mindre del af virkeligheden. I 2006 modtog LSK over 

87.000 henvendelser. Men samlet skønnes det, at DR har modtaget op mod 200.000 

henvendelser om programmer og web-aktiviteter. Hertil kommer bl.a. 127.000 

debatindlæg og indlæg i de nyoprettede blogs mv. samt det betydelige antal 

mennesker - op mod 80.000 - som årligt indgår i DRs undersøgelser af danskernes 

medieforbrug og ønsker.

Rapporten gennemgår 21 typiske klagetemaer vedr. programmer og modtageforhold 

fra det forløbne halvår. 

Udvælgelsen er baseret på, hvad lytterne og seerne gennem deres henvendelser selv 

har prioriteret højest.

Overskrifterne er:

- TV AVISENs nye design

- Overgangen til 16:9

- Dækningen af kommunaløkonomi-sagen

- Konflikten mellem Israel og Libanon i sommeren 2006

- Genudsendelser - kritik af antal og informationsniveau

- Nedlæggelse af Udefra

- Julekalenderen for de mindste

- Kejserinde Dagmars genbegravelse

- Urimelig placering af voldsomme trailere

- Dokumentaren ”Den hemmelige krig”



4

- Omlægning af DAB-kanaler

- DAB-driftsproblemer og manglende dækning

- DR Klassisk - kritik af manglende musik-oplysninger

- Omlægning af sendefalden på P4 - herunder nedlæggelsen af ”De ringer vi 

spiller” 

- Clements interview-stil

- Børn i kummefryser i Absalons Hemmelighed

- Julekoncert med Outlandish

- Pakkeleg

- Streaming af DR1 og DR2

- Software-problemer på www.dr.dk

- Tekstningsproblemer

Samtidig med denne rapport udsendes en Redaktørberetning fra lytternes og seernes 

redaktør. Beretningen rummer redaktørens gennemgang af - og kommentarer til -

arbejdet som lytternes og seernes redaktør.



5

2. Henvendelser i tal

Der udvikles stadig dialog- og kontaktformer, som føjer nye elementer til billedet af 

DRs samlede kontakt med lyttere, seere og web-brugere. Væksten ligger i begge 

ender af spektret: Dels i den organiserede indsamling af data om danskernes 

medieforbrug og ønsker - og dels i den mere personlige og meget forskelligartede 

blog-verden, hvor et voksende antal DR-medarbejdere er i en ny form for diskussion 

med brugerne.

a. De mange kontakt- og dialogformer

Kontakten og dialogen falder i flere hovedgrupper - tilsammen er der tale om den 

mest omfattende brugerkontakt i dansk medieverden.

 Det store løbende arbejde med systematisk at undersøge brugernes 

vurderinger og adfærd involverer årligt omkring 80.000 mennesker: Daglig 

trækkes der på mange data fra de 2.200, der deltager i de løbende tv-meter 

undersøgelse. Gallups Radioindex bygger på rundspørger til andre ca. 26.000 

på årsplan. Public service image-undersøgelserne, den såkaldte Brand Asset 

Valuator samt rækken af fokusgrupper mv. indebærer, at DR spørger andre 

14.000 mennesker til råds. Hertil kommer jævnlige rundspørger til udvalgte 

dele af DR Panelets 32.000 medlemmer - en udvidelse af dette panel er under 

forberedelse. DRs konkrete dialog med lyttere og seere handler dels om de over 87.000 

henvendelser, der (i 2006) kom via Lytter- og Seerkontakten, men samtidig i 

endnu større omfang om alle de henvendelser, der går direkte til redaktioner og 

medarbejdere - rækkende fra spørgsmål og kritik til ønsker, tip og nye 

programforslag. Disse henvendelser til redaktioner og medarbejdere skønnes 

samlet at overstige henvendelserne til Lytter- og Seerkontakten. Samtidig har 

f.eks.  en aktivitet som Pakkeleg ført til ca. 24.000 mails fra deltagere i spillet. 

DRs teknik-Info har besvaret ca. 4.300 henvendelser alene det seneste halvår. 

 Samtidig handler det om alle de input, som DR løbende får fra debatter - både i 

andre medier og på møder og i dialogfora landet over - men også gennem de 



6

ret omfattende kontakt- og dialogformer  på dr.dk, via sms og gennem nye 

interaktive tjenester - inklusive blogs. Alene debatterne på www.dr.dk/debat

har i det forløbne år haft 127.000 indlæg fordelt på 26.000 brugere. I 

slutningen af 2006 havde debatsiderne ca. 70.000 forskellige besøgende pr. 

måned. Også mange andre af de over 1 million ugentlige besøgende på 

www.dr.dk benytter sig af de mange forskellige kontakt-muligheder på sitet. 

I denne rapport er der - som i de tidligere halvår - primært fokuseret på den kritik, DR 

møder for sine programmer og udsendelsesvirksomhed.

Kritik og klager udgør ganske vist kun omkring en tiendedel af det samlede antal 

henvendelser ligesom kritikken kun er en af mange brikker til forståelse af brugernes 

holdninger og ønsker. Men udgangspunktet er, at det er nyttigt at gennemgå de 

kritiske henvendelser for at sikre, at klager er registreret, behandlet og taget alvorligt.

b. Lytter- og seerkontakten mv.

Figur 1. Antal henvendelser via Lytter- og Seerkontakten

99.900

78.700

69.698

87.427

0

20.000

40.000

60.000

80.000

100.000

120.000

2003 2004 2005 2006

            Kilde: LSK



7

Via telefoner og forskellige former for mail modtog Lytter- og Seerkontakten (LSK) i 

2006 en fjerdedel flere henvendelser end året før. Organisatorisk er LSK i det forløbne 

halvår blevet en integreret del af DR Licens og Programservice - men funktionerne 

videreføres. 

Samtidig er Kontakt DR-systemet omlagt fra ultimo november. Den nye kontaktflade 

er mere enkel og brugervenlig. Først og fremmest er det et fremskridt, at det er 

blevet mere enkelt at indgive en klage. 

I alt 478 har benyttet sig af denne mulighed i de sidste fem uger af 2006. Herudover 

kan man som hidtil stille spørgsmål og aflevere sine kommentarer - blot fremgår det 

nu klart, at man ikke skal forvente et personligt svar, hvis man sender en kommentar. 

Når det nye system er kørt ind, vi den fremtidige statistik belyse indhold og 

håndtering af de indkomne klager.

Tabel 1. Fordelingen af henvendelser. Stikprøve.

2. Halvår 2006

Fordelingen af henvendelser 
Henvendelser 
til direktionen  

Kommentarer 
til Kontakt 

DR
Unfair og tendentiøs dækning 44 159
Krav om berigtigelse 8 1
Klager fra medvirkende 11 1
Voldsomme effekter 17 67
Ærekrænkelser 6 23
Upassende sprog 3 14
Utroværdige DR konkurrencer 14 271
Skjult reklame, Sponsorering 6 15
Kritik af DRs klagebehandling 18 12
Andre 7 52
Antal henvendelser vedrørende
programetik i alt 134 615
Kritik af tekniske problemer,
manglende opdateringer, mv. 21 388
Generelle udsagn vedrørende DR -
Kritiske 150 1672
Kritik af omfanget af egenreklame 13 67
Kritik af omfanget af genudsendelser 17 34
Kritiske i alt 335 2776
Generelle udsagn vedrørende DR -
Positive 9 327
Øvrige kommentarer 67 343
Antal henvendelser i alt 411 3446
Kilde: LSK og journalerne   Note: Klager sendt via den nye klagefunktion fra ult. nov. er medregnet



8

Langt de fleste henvendelser via Lytter- og Seerkontakten og er positive og kommer 

typisk i form af afklarende spørgsmål om udsendelser, praktiske problemer osv. Over 

halvdelen handler om tv. Blandt ”Kontakt DR”-henvendelserne er de 3.446 i det 

seneste halvår modtaget som ”kommentarer”. Der er ligesom de tidligere halvår 

foretaget en særlig gennemgang og rubricering af alle disse kommentarer - resultatet 

fremgår af tabel 1 ovenfor.  En tilsvarende fordeling er lavet for de 411 henvendelser

om programvirksomheden, der i halvåret er journaliseret i DRs elektroniske journalsy-

stem.

Af tabel 1 fremgår det, at en fjerdedel af stikprøven handler om punkter, der er 

omfattet af DRs programetik. Tabel 2 viser udviklingen i disse klager over de sidste 2 

år. 

Tabel 2. Udviklingen i antal kritiske henvendelser 1)

Fordelingen af 
henvendelser
til Direktionen og 
LSK.

            
1.Halvår 2005

           
2.Halvår 2005

 1.Halvår 
2006

2. Halvår 
2006

Unfair og tendentiøs 
dækning

169 326 315 203

Voldsomme effekter 71 155 85 84
Anden etik 276 351 232 462
Antal henvendelser 
vedrørende
programetik i alt

516 832 632 749

Anden kritik 1807 1867 3238 2362
Kritiske i alt 2323 2699 3870 3111
Kilde: LSK og journalerne

Note: Principielle klager over Pakkeleg er i 2.halvår 2005 og 2006 medregnet under ”anden etik”.

For en nærmere diskussion af den konkrete kritik henvises til afsnit 3: ”Gennemgang 

af klagetemaer” og afsnit 4: ”Klagebehandlingen”.

c. Overblik over DR Nyheder

Den koordinerede behandling af indkomne klager og kommentarer i DR Nyheder viser 

lidt færre henvendelser end i det foregående halvår. Det skyldes primært et fald i det 

meget høje henvendelsesniveau på Kontant. Det er fortsat bemærkelsesværdigt, at en 

af landets dominerende nyhedsformidlere - Radioavisen - trods udsendelser i døgndrift 

kun modtager 37 henvendelser på et halvt år. 



9

Tabel 3. Henvendelser til Nyhedsdirektørens område 2. halvår 2006

Redaktion
Henvendels
er  

Svarpraksis

Nyhedsdirektøren 58 Alle besvares 1)
TV AVISEN (herunder Deadline 17:00) 800 Alle besvares 1)
Radioavisen (herunder P3 Nyheder) 37 Alle besvares 1)
Online 374 Alle besvares 1)
Sporten 510 Alle besvares 1)
Dagens Danmark Ca. 2000 Alle besvares 1)
Deadline 22:30 (herunder Deadline 2. sektion) 624 Alle besvares 1)
Kontant Ca. 3100 Alle modtager

autosvar, ca. 
20% modtager 
personligt svar

Magasinet Søndag Ca. 500 Alle modtager 
autosvar, ca. 30 

% modtager 
personligt svar

Pengemagasinet Ca. 575 Alle modtager 
autosvar, ca. 75 

% modtager 
personligt svar

Horisont Ca. 650 Alle besvares 1)
Øvrige magasiner (Orientering, P1 Morgen, 
Politisk Debat, Europa Lige nu, Udefra)

Ca. 300 Alle besvares 1)

I alt Ca. 9600
Kilde. DR Nyheder

1) Åbenlyst useriøse eller chikanøse henvendelser, anonyme breve, læserbreve, pressemeddelelser eller 

massemails besvares ikke. På visse redaktioner modtages en del henvendelser personligt til værter og 

medarbejdere, hvilket vanskeliggør overblikket. Men som udgangspunkt besvares alle seriøse 

henvendelser.



10

3. Gennemgang af klagetemaer

Som supplement til omtalen af de kritiske henvendelser og til gennemgangen af 

enkeltsagerne (se afsnit 4) er der lavet en særlig gennemgang af 21 af halvårets 

klagetemaer vedr. programvirksomheden.

De er udvalgt på basis af de kritiske kommentarer og breve (jf. tabel 1) samt alle de 

henvendelser, lytternes og seernes redaktør i øvrigt har modtaget - eller fået 

kendskab til - i årets løb. Der er således også skelet til om sager har været meget 

omtalte i web-debatter og på avisernes debatsider.

Herunder trækker listen også på den løbende registrering af kritiske henvendelser, der 

foretages i DR Nyheder, på en rundspørge til de andre direktørområder og på 

rapporter fra Lytter- og Seerkontakten.

Svarene og oplysningerne om opfølgningen er udarbejdet i samarbejde med de 

relevante direktørområder. 

Der er flere typer kritik, som listen ikke afspejler. Udgangspunktet er som sagt DRs 

programvirksomhed og modtagelsen af programmer mv. Derfor er f.eks. 

henvendelser om medielicensen og licensens størrelse ikke medtaget. Heller ikke 

kritikken af DRs licenskampagner er medtaget. Henvendelser med kritik af budget-

overskridelserne i DR Byen er heller ikke medtaget.

Samtidig afspejler listen ikke de mange kritiske bemærkninger, der modtages i 

forbindelse med konkrete nyhedsindslag eller interviews. 

Det har for udvælgelsen ikke været et krav, at det skal handle om mulige brud på DRs 

programetik. 

Rækkefølgen er ikke en rangordning.

Nyt design til TV AVISEN

Baggrund:

I forbindelse med flytningen til DR Byen lancerede TV AVISEN et nyt design fra den 

19. november 2006. Det resulterede i ugerne efter i ca. 150 henvendelser fra seerne 

med spørgsmål, forbedringsforslag, ris og ros. Det største tema var i den forbindelse 

den store ’firedelte’ skærm i studiet, som viste billeder og grafik under studieværtens 



11

op- og nedlæg, og som også blev brugt under vejrudsigten. Skærmen bestod af fire 

42”-tv’er, og det dannede et kryds henover skærmen, hvor de enkelte skærme 

mødtes. Dette kryds mente mange seere var distraherende og generende. Hvad angik 

vejrudsigten, syntes en del seerne desuden, at skærmen skævvred landkortet, så det 

blev sværere at aflæse kortet.

Af mindre temaer kan nævnes de stående værter i TV AVISEN kl. 21.00, som mange 

seere syntes gav et for uroligt indtryk. En del seere syntes også, at det arbejdende 

redaktionssekretariat bag studiet tog opmærksomheden fra indholdet i udsendelsen. 

Svar på kritikken:

I forbindelse med relanceringen af TV AVISEN inddrog DR Nyheder nettet offensivt i 

kommunikationen med seerne. Bl.a. åbnede man en debat under dr.dk/debat, hvor 

seerne kunne skrive deres mening om det nye design. Det valgte yderligere 130 

brugere at gøre, og TV AVISENs chef svarede i et indlæg på de mest almindelige 

kritiktemaer, jf. ovenstående. 

Herudover åbnede fem af TV AVISENs mest brugte værter deres egen blog under 

dr.dk/nyheder i forbindelse med relanceringen. Flere af dem valgte naturligt nok at 

kommentere det nye design i forskellig sammenhæng i deres indlæg, og det gav 

anledning til en god og livlig debat mellem værterne og brugerne af bloggen.

De direkte mails blev besvaret med en kort besked om, at alle kommentarer ville blive 

inddraget i de løbende justeringer af designet - samt et link til debatten på 

dr.dk/debat, og en invitation til at deltage i den åbne debat på nettet. 

Konsekvens og opfølgning:

Som direkte følge af seernes reaktioner er den firedelte skærm nu udskiftet med én 

stor skærm uden synlige krydser. Vejrudsigten bruger nu flad grafik i 

aftenudsendelserne (som sendes fra en båd i Københavns Havn), mens 

dagudsendelserne bruger den store skærm. Begge dele har forbedret den visuelle 

oplevelse af vejrudsigten. 

Overgang til 16:9

Baggrunden:

I forbindelse med udflytningen til DR Byen overgik TV AVISEN samtidig til 16:9-

format. Af tekniske grunde sendes en del indslag dog stadig i 4:3-format, hvilket rent 

praktisk betyder, at der på tv-skærmen dannes sorte, lodrette bjælker omkring 

billedet under disse indslag. Har man et 4:3-tv, som i forvejen danner vandrette 

bjælker omkring et 16:9-billede, vil man se en sort ramme hele vejen rundt om 



12

billedet. Dette forhold, og andre tekniske spørgsmål om overgangen, gav anledning til 

ca. 60 henvendelser. Naturligt nok var en del seere utilfredse med det, de oplevede 

som forringet billedkvalitet (pga. den skiftende billedstørrelse), mens andre havde 

konkrete spørgsmål til indstillingen af deres skærm osv.

Svar på kritikken:

I svarene er der blevet henvist til den hjemmeside, DR har oprettet for at informere 

om overgangen til 16:9-formatet (dr.dk/16-9), hvor der gives svar på de mest 

almindelige tekniske spørgsmål om overgangen, herunder også de lodrette bjælker i 

TV AVISEN. Alle har fået et svar, der byggede på teksten fra denne side, og/eller et 

direkte link til siden, så de selv kunne orientere sig yderligere om overgangen.

Konsekvens og opfølgning:

Det uundgåelige skifte til 16:9-formatet ville have givet overgangsproblemer uanset 

timingen. Ud fra dette perspektiv er processen og informationen forløbet rimelig 

tilfredsstillende.

Dækningen af kommunaløkonomi-sagen

Baggrunden:

I september 2006 oplevede flere kommuner, at forældre og personale i 

daginstitutioner gik i strejke og blokade i protest mod de kommunale budgetter for 

2007, hvilket udløste en politisk konflikt mellem regeringen og kommunerne. 

TV AVISEN dækkede sagen grundigt i de uger, den stod på, og det resulterede i ca. 

25 henvendelser fra seerne. De fordelte sig nogenlunde ligeligt på dem, der mente at 

TV AVISEN gav de demonstrerende for meget positiv omtale; de, der mente at 

redaktionen støttede regeringen i for høj grad; og de, der gerne ville have, at 

dækningen klarere redegjorde for ansvarsfordelingen og de økonomiske fakta i sagen.

En del fortalte også om situationen i deres egen kommune.

Svar på kritikken:

Alle mails modtog svar, hvor redaktionen forholdt sig til evt. kritik af konkrete indslag, 

og hvor man bekræftede, at alle mails indgik i overvejelserne om den fortsatte 

dækning. Samtidig blev kritikerne opfordret til at se på den samlede dækning, som -

inklusive magasin- og debatprogrammer - gav et bredt indblik i striden.

En enkelt seermail resulterede i en rettelse: 



13

I et indslag den 8. oktober brugte TV AVISEN formuleringen ”danskernes oprør mod 

regeringens spareplaner”, hvilket den 30. oktober blev rettet som følger: 

”Kommunalreformen og udligningsreformen betyder at nogle kommuner må spare 

mens andre får flere penge. Men set under et er der ikke skåret i den økonomiske 

ramme for kommunerne.”

Konsekvens og opfølgning:

Som følge af den politiske bevågenhed, som sagen fik - og som bl.a. betød, at 

indenrigsministeren klagede til DR over dækningen af konflikten - valgte DR Nyheder 

at iværksætte en systematisk evaluering af dækningen. 

På baggrund af en kort analyse af indslagene i TV AVISEN og Radioavisen blev 

dækningen drøftet på DR Nyheders ledelsesmøde. Denne evaluering viste bl.a., at 

dækningen ikke i tilstrækkelig grad var ’gået til tallene’ og havde forklaret seere og 

lyttere den økonomiske baggrund for sagen. 

Desuden havde flere indslag benyttet sig af sprogbilleder, der tegnede konflikten som 

et ’folkeligt oprør’ og en ’kamp mellem de lille og den store’, og demonstranterne 

havde i flere tilfælde fået lang taletid uden at modtage kritiske spørgsmål om 

baggrunden for aktionerne.

Konflikten mellem Israel og Libanon i sommeren 2006

Baggrund: 

I juli 2006 udbrød der væbnet konflikt mellem Israel og Libanon. TV AVISENs dækning 

af konflikten fik ca. 25 seere til at skrive til redaktionen. Stort set alle var kritiske, 

men fordelte sig nogenlunde ligeligt mellem kritik af, at DRs dækning var pro-israelsk, 

og kritik af at den var pro-libanesisk eller pro-Hizbollah.

Svar på kritikken:

I svarene argumenterede redaktionen for sin ret til at dække begge sider af 

konflikten, herunder tabene og lidelserne på begge sider, og kunne i mange tilfælde 

henvise til konkrete indslag, hvor man havde fortalt om netop de aspekter af sagen, 

som den givne klager ønskede at høre mere om.  

Konsekvens og opfølgning:

Sagen er et godt eksempel på, hvordan den samme sag opleves så forskelligt, at selv 

omhyggelige forsøg på en fair og afbalanceret dækning mødes af hård kritik fra begge 



14

de modstående lejre. Det er imidlertid afgørende at fastholde forsøgene på at lave en 

fair dækning - og behandle klagerne omhyggeligt.

Genudsendelser - kritik af antal og informationsniveau 

Baggrund:

Kritik af antallet af genudsendelser på DR1 og DR2 har for fjerde halvår i træk 

kvalificeret sig til top 20-listen over kritiske henvendelser. Kritikken topper typisk i 

sommermånederne. 

En ny tendens er, at kritikken jævnligt kædes sammen med henvisninger til de høje 

byggeomkostninger i DR Byen. 

Et særligt problem er irritationen hos de seere, der først undervejs i et program

opdager, at de har set det før. Aviserne medtager oftest ikke G-symbolerne i deres 

programoversigter. 

Svar på kritikken:

DRs svar er - ligeledes vedholdende - at der ikke har været tale om nogen stigning i 

antallet af genudsendelser. Samtidig henviser DR til, at der vedvarende er mange 

gange flere henvendelser fra seere, der gerne vil have bestemte udsendelser 

genudsendt. Eksempelvis var der i dette efterår 1.973 underskrifter på et ønske om at 

få genudsendt ”Casper & Mandril-aftalen” på DR2. 

De faktiske seertal bekræfter også, at der er mange, der gør brug af genudsendelses-

tilbuddene. Vedr. genudsendelses-oplysningerne henviser DR normalt til, at man ikke 

kan bestemme, hvilke oplysninger aviserne medbringer - DR markerer derimod 

genudsendelser med et ”G” i programomtalen på tekst-tv, ligesom programoversig-

terne på www.dr.dk indeholder oplysninger om, hvornår udsendelsen er sendt første 

gang.

Konsekvens og opfølgning:

Der er ikke planer om at nedbringe andelen af genudsendelser.

Derimod er DRs egne regler for oplysninger om genudsendelser blevet præciseret. I 

DRs Programetik 2007 hedder det: ”For tv-udsendelser skal programtekster indeholde 

en genudsendelses-ident eller en note, der anfører, hvornår programmet tidligere er 

sendt. På tekst-tv og nettet skal det fremgå, at der er tale om en genudsendelse, og 

anføres, hvornår programmet blev sendt første gang og på hvilken kanal.”



15

Nedlæggelse af Udefra 

Baggrund:

Chefredaktionen på DR2 besluttede at nedlægge det udenrigspolitiske program Udefra 

fra udgangen af 2006.

Det har ført til over 100 kritiske henvendelser fra seere, der beklager beslutningen. 

Det fremhæves typisk, at programmet spillede en vigtig rolle som et sted, hvor man 

kunne se diskussioner med udgangspunkt i spændende og relevante udenlandske 

programmer, der normalt ikke finder vej til dansk tv. 

Svar på kritikken:

Beslutningen om at lukke Udefra efter 8 år på kanalen er et led i den løbende 

fornyelse af programfladen. Fra 2007 har DR2 besluttet at prioritere anderledes - og 

dække udenrigsstoffet på en anden måde end gennem et ugentligt program. F.eks. i

dokumentar-programmer, temaaftener og reportageserier. Der vil fortsat blive sendt

indkøbte udenlandske dokumentarprogrammer på DR2.

Konsekvens og opfølgning:

De kritiske henvendelser var forventet - programmet havde en begrænset, men 

trofast seerskare. Klager og takkemails har ikke i sig selv førte til nye overvejelser i 

chefredaktionen. 

Julekalenderen for de mindste 

Baggrund:

I decembers første 24 dage sendte DR1 kl. 18.00 en særudgave af børneprogrammet 

Fandango - hvor de mindste bl.a. kunne følge 24 nye afsnit af Peter Pedal. For de lidt 

større seere var tilbuddet den nye julekalender ”Absalons hemmelighed”, der udover 

nye afsnit hver aften kl. 19.30, bestod af en række andre aktiviteter i tv, radio og på 

nettet. 

Opdelingen gav op mod hundrede klager - primært fra småbørnsforældre. De 

efterlyste den gamle tradition, hvor det var julekalenderen for de mindste, der var 

DRs første prioritet. En underskriftsindsamling havde dette udgangspunkt:

”DR har i år valgt at droppe julekalenderen for de 3-7 årige og i stedet for satse på de 

lidt ældre børn og unge, hvor den sendes kl. 19.30. Det betyder, at den aldersgruppe 

som tror mest på julen, ikke får den samme oplevelse af en julekalender, som alle de 

andre år.”  



16

1430 har skrevet under i følge www.julekalender.skrivunder.dk .

Svar på kritikken:

Opdelingen i julen 2006 sigtede netop på at levere et godt juletilbud til både små og 

store. Den meget positive modtagelse af Absalons Hemmelighed har bekræftet, at det 

i høj grad er lykkedes. Samtidig har seertallene til ”Julefandango” været virkelig gode. 

De har ligget omkring share 90 - og ofte langt over - i målgruppen 3-7 år. Mange 

andre seere i befolkningen har også valgt at kigge med på tilbuddet til børn kl. 18.

Konsekvens og opfølgning:

Reaktionerne indgår i overvejelserne om de kommende års julekalendere. 

Kejserinde Dagmars genbegravelse

Baggrund:

Der kom mange reaktioner på den omfattende tv-dækning af Kejserinde Dagmars 

genbegravelse. En mindre del var kritik af DRs kommentatorer - herunder at der flere 

gange blev speaket under salmer og taler. Det helt dominerende kritiske tema var 

imidlertid, at DR ikke havde planlagt at transmittere den russiske del af 

genbegravelsen. Alene via Lytter- og Seerkontakten henvendte knap 50 sig med kritik 

heraf.

Svar på kritikken:

DR1 havde i første omgang valgt at prioritere arrangementet i Danmark. Da det 

foregik en lørdag, kunne det transmitteres direkte til glæde for en stor gruppe seere. 

Da genbegravelsen i Rusland foregik torsdag i dagtimerne, var planen, at den skulle 

dækkes af TV AVISENs normale udsendelser. 

Konsekvens og opfølgning:

Da det viste sig, at interessen for genbegravelsen var overraskende stor, valgte 

chefredaktionen med kort varsel at erstatte de normale programmer på DR1 torsdag 

mellem 19 og 20 med et fyldigt sammendrag fra dagens begivenheder i Rusland. 

Urimelig placering af voldsomme trailere

Baggrund: 

Ved en række lejligheder i slutningen af november og første halvdel af december kom 

der vrede reaktioner fra småbørnsforældre, fordi nogle af de trailere, der blev vist lidt 



17

før og efter Børnetimen og før julekalenderen ”Absalons hemmelighed” havde et 

indhold, der var uegnet for børn. 

Trailerne omfattede bl.a. et voldsomt klip med en død kvinde fra krimiserien Taggart 

samt et klip fra en udsendelse om voksnes sexfantasier. 

Svar på kritikken:

DR har undskyldt dette brud på egne retningslinjer. Kontrolsystemet svigtede 

desværre ved et par lejligheder i forbindelse med voldsom travlhed omkring 

afdelingens flytning og ibrugtagning af ny teknik. 

Konsekvens og opfølgning:

For at forhindre gentagelser, er reglerne blevet indskærpet overfor de involverede.

Den hemmelige krig

Baggrund:

Dokumentarudsendelsen ”Den hemmelige krig” skabte en omfattende debat allerede 

inden den blev udsendt første gang på DR2 den 7. december 2006. ”Den Hemmelige 

Krig" handler bl.a. om at Danmark, under krigen i Afghanistan i 2002, udleverede 

fanger til USA. Filmen stiller kritiske spørgsmål til grundlaget for Danmarks deltagelse 

i krigen i Afghanistan og er produceret af Christoffer Guldbrandsen og Cosmo Film.

Der har været meget forskellige reaktioner - spændende fra stor ros for den kritiske 

journalistik til skarp kritik for såvel lancering som indhold. 

Kritikken er dels gået på at filmens hovedpointer og centrale klip blev videregivet til 

dagspressen næsten en uge før den blev vist i DR2 - bl.a. fandt forsvarsministeren det 

forkert, at han ikke fik mulighed for at se programmet inden det blev vist for 

offentligheden. Endvidere har en række regeringspolitikere og kommentatorer 

betegnet indholdet som tendentiøst og manipulerende. Den samme kritik har kunnet 

registreres i enkelte klager til DR men først og fremmest i talrige avisartikler og i 

hundredevis af indlæg i avisdebatter og web-debatter (herunder ikke mindst på 

www.dr.dk) hvor der er blevet diskuteret for og imod filmen. 

Svar på kritikken:

DR har i flere omgange afvist kritikken. Med hensyn til forløbet omkring 

offentliggørelsen har svaret bl.a. været, at forsvarsministeren rent faktisk havde fået 

en række tilbud om forevisning i dagene op til visningen på DR2. 



18

I debatten om udsendelsens indhold har DR og Christoffer Guldbrandsen i en række 

svar afvist konkrete kritikpunkter. Samtidig har man understreget, at det hører med 

til DRs opgaver også at lave en kritisk dækning af et emne som Danmarks deltagelse i 

krigen i Afghanistan. Grundlaget for dokumentaren og DRs svar på kritikken er gjort 

tilgængeligt på et omfattende web-site: www.dr.dk/hemmelig

Konsekvens og opfølgning:

Den omfattende og ophedede diskussion fortsætter og der er stadig mulighed for, at 

en række af klagerne i sagen ankes. Sagen er også omtalt i Redaktørberetningen for 

2. halvår fra lytternes og seernes redaktør s.4. 

Omlægninger af DAB-kanaler

Baggrund:

DR omlagde den 22. december sine DAB-kanaler fordi Medieforliget bestemmer at DR 

skal afgive en tredjedel af sendepladsen på DAB til kommerciel radio. DR må således 

reducere antallet af kanaler på DAB fra 17 til ca. 11, efterhånden som de 

kommercielle kanaler gør deres indtog på DAB. 

DR besluttede i første omgang at sige farvel til DR Soft og DR Sport på DAB, mens DR 

Litteratur og DR Kultur blev sammenlagt til den nye kanal DR P2 Plus. 

Samtidig skiftede DR Gyldne Genhør navn til DR P4 Danmark og DR Klassisk skiftede 

navn til DR P2 Klassisk. Radioens chefredaktion har i forbindelse med omlægningen af 

DAB-kanalerne den 22. december modtaget ca. 250 henvendelser via hhv. LSK, 

klageformularen på dr.dk, kanal-postkassen på dr.dk, via branchesiden 

www.dabradio.dk og gennem debatsiden dr.dk/dab/debat.asp. Ca. 60 af disse drejer 

sig om sammenlægningen af DR Kultur og DR Litteratur. Kritik af nedlæggelsen af DR 

Soft på DAB nævnes også af godt 50 - men det er et langt mindre tema end for at år 

siden.

Svar på kritikken: 

DR har forklaret, at lukningen af kanalerne skyldes, at DR må afgive plads til 

kommercielle kanaler, men at omlægningen samtidig markerer, at DRs DAB-kanaler 

fremover vil få øget redaktionel pleje og opmærksomhed. Dette vil blandt andet 

kunne opleves i kraft af stadig flere værtsbårne flader og flere kanaler med nyheder 

på hele timer. Samtidig vil DAB-kanalerne begynde en bevægelse fra smalle formater 

til bredere formater. Lyttere der beklager lukningen af DR Litteratur har fået oplyst, at 

der fortsat er litteraturoplæsning på DR P2 Plus.



19

Konsekvens og opfølgning: 

DR informerede i uge 48 om lukningen af DR Soft. Den samlede omlægning blev 

meldt offentligt ud via pressemeddelelse i uge 50. I dagene op til og efter den 22. 

december kørte der radiokampagner på både DAB og FM. Dels generelle som fortalte 

om omlægning, dels fokuserede med henblik på at markedsføre de nye kanaler DR P4 

HIT og DR P2 PLUS på alle relevante platforme. Der blev efterfølgende sendt 

pressemeddelelser ud med konkrete tilbud på henholdsvis DR P2 PLUS og DR P4

DANMARK, lige som der blev informeret på dr.dk. Det planlægges at tage kontakt til 

alle, der har beklaget lukningen af DR Litteratur, for at afdække hvornår lytterne vil 

foretrække, at der sendes litteraturhøjtlæsning på DR P2 Plus.

DR Soft fortsætter som netradio-kanal på www.dr.dk . 

DAB-driftsproblemer og manglende dækning

Baggrund: 

Radioens chefredaktion og DR Distribution har i 2. halvår løbende modtaget 

henvendelser fra lyttere, der har kritiseret DAB-dækningen og efterspurgt 

forbedringer. Omfanget af disse henvendelser er dog faldet i takt med, at der er 

blevet opsat hjælpesendere i store dele af landet. Nu er det knap en henvendelse 

ugentligt. Størstedelen af henvendelserne besvares i dag af DRs Teknik-info og af 

brancheforeningen DAB Danmark.

Svar på kritikken: 

DR har beklaget den manglende dækning og henvist til, at der i løbet af 2006 og 2007 

opsættes i alt 21 DAB-sendere, der vil afhjælpe problemet i størstedelen af landet. 

Konsekvens og opfølgning: 

Udover den iværksatte udbedring af sendenettet, er der sendt målrettet information til 

alle DAB-forhandlere om den mangelfulde DAB-dækning i dele af landet. Der er bl.a. 

sendt dækningskort til alle forhandlere. 

DR Klassisk - kritik af manglende musik-oplysninger 

Baggrund: 

I løbet af de første 5 måneder af 2. halvår 2006 modtog radioens chefredaktion ca. 

150 henvendelser fra lyttere, der efterspurgte programoversigter og 

værtspræsentation på formiddagsfladen på DR Klassisk. Baggrunden var, at dele af 



20

sendefladen på DR Klassisk - i forbindelse med en sparerunde - blev omlagt fra 

værtsbåret musikpræsentation til ren musikflade. Det var herefter planen, at lytterne 

skulle kunne søge oplysninger om den spillede musik i en elektronisk sendeplan - en 

såkaldt playliste - på kanalens hjemmeside. 

Svar på kritikken: 

DR måtte erkende, at brugen af playlister desværre var forbundet med en række 

tekniske vanskeligheder, der medførte, at lytterne først kunne se oplysninger om den 

spillede musik efter at stykker var blevet spillet. DR måtte derfor beklage disse 

problemer og samtidig love at overveje kritikken.

Konsekvens og opfølgning:

På grund af kritikken er de rene musikflader på DR Klassisk nu omlagt. Første skridt 

blev taget 1. november, hvor DR Klassisk begyndte at samsende P2s klassiske 

formiddag. Fra 22. december 2006 har DR Klassisk taget navneforandring til DR P2 

Klassisk, for at markere at kanalen er P2s klassiske søsterkanal. Kanalen samsender 

nu med P2, hvad angår de klassiske musikflader og har fremover egne programmer 

resten af tiden - med præsentation. Fra 1. november henvendelserne stort set ophørt.

Omlægning af sendefladen på P4 - herunder nedlæggelse af ”De ringer vi 

spiller”.

Baggrund: 

DR omlagde ved indgangen til 2007 sendefladen på P4. I den forbindelse blev 

programmet ”De ringer, vi spiller” nedlagt. P4s redaktør har modtaget ca. 70 

henvendelser i forbindelse med nedlæggelsen af programmet. I 50 af disse gav 

lytterne udtryk for at de beklagede lukningen, mens 20 var positivt stemt over for 

beslutningen. 

Svar på kritikken: 

Lytterne er blevet informeret om, at lukningen af programmet er en del af den 

løbende redaktionelle fornyelse af P4s programflader. 

Konsekvens og opfølgning: 

Lytterhenvendelserne har ikke fået nogen konsekvens på dette punkt. Det er 

almindeligt, at lytterne kommenterer ændringer i P4s sendeplan. I betragtning af P4s 

millionstore lytterskare kan 50 henvendelser ikke betragtes som en lytterstorm.



21

Clements interview-stil

Baggrund: 

I såvel ”Clement Direkte” som i det nye program - ”Chefredaktørernes klub” - har 

Clement Kjærsgaard været en markant vært. Programmerne har opnået gode seertal 

og høje seervurderinger, men samtidig er værtens stil faldet andre seere for brystet. 

Alene via Lytter- og Seerkontakten har knap 50 seere beklaget sig. Samtidig har det 

været et tema i debatter på www.dr.dk og i dagspressen.

Svar på kritikken:

DR har svaret, at Clement anses for at være en dygtig og vidende interviewer - og at 

han er valgt som vært, netop fordi han ofte udfordrer både sine gæster og seerne.

Stilen har været en bevidst del af konceptet for disse udsendelser på DR2s aftenflade.

Konsekvens og opfølgning:

De kritiske reaktioner indgår i den løbende efterkritik.

Børn i kummefryser i Absalons Hemmelighed

Baggrund:

I 16. afsnit af ”Absalons hemmelighed” gemmer Cecilie og Hubert sig i en 

kummefryser. Det gav straks mange vrede henvendelser fra forældre, der synes, at 

det var meget ubetænksomt at lade et så farligt gemmested indgå i handlingen.

Svar på kritikken:

DR har svaret, at Absalons Hemmelighed’ (der i øvrigt levede fuldt op til de store 

forventninger) først og fremmest var skabt med tanke på de 8-12 årige børn - altså 

børn, som ser ’Harry Potter’, ’Jagten på den gyldne skat’, o.s.v. En hel del af ’Absalons 

Hemmelighed’ var tænkt og produceret med det udgangspunkt - herunder scenerne 

fra Petras værksted. Det forudsættes, at modtagerne kan skelne mellem fiktion og 

virkelighed - det kan de fleste større børn. Problemet her var imidlertid, at rigtig 

mange mindre børn også kiggede med. 

Derfor har DR erkendt, at det var ubetænksomt og en stor fejl, at lade de to børn 

gemme sig i kummefryseren. 

Konsekvens og opfølgning:



22

Der blev reageret hurtigt på klagerne - Dagen efter - i ’Absalon Live’ på DR1, kl. 17.30 

- blev det nøje forklaret, at det kun er på film, man kan gemme sig i en kummefryser 

- og at det er noget, man absolut ikke må gøre i virkeligheden. Det samme blev 

omtalt i en speak inden næste dags afsnit.

Julekoncert med Outlandish

Baggrund:

I DRs Store Juleshow - sendt første gang den 17. december - medvirkede bl.a. bandet 

Outlandish sammen med den norske sangerinde Herborg Kråkevig. I en artikel i B.T. 

forud for udsendelsen blev det hævdet, at DR undervejs havde bøjet sig for pression, 

da bandet havde stillet krav om, at sangerinden skulle dække sine skuldre og placeres 

i den anden side af scenen. Denne historie førte til vrede henvendelser til DR - og til 

kritik i en række debatter på www.dr.dk, i læserbreve mv.

Svar på kritikken:

DR har svaret, at kritikken bygger på en misforståelse - der har ikke været nogen 

pression og DR har derfor ikke bøjet sig for noget. Outlandish og Herborg Kråkevigs 

fælles optræden blev planlagt og aftalt i oktober. DR har ikke haft nogen konflikter i 

forbindelse med forløbet - der er således ikke lavet om på hverken musik, idé, tekst 

eller påklædning. Således har de fem prøver og selve koncerten også været ens. 

Konsekvens og opfølgning:

B.T. endte med at dementere, at DR havde bøjet sig for pression.

Pakkeleg

Baggrund:

Pakkeleg på www.dr.dk har igen været en stor succes med omkring 280.000 tilmeldte 

til 24 spillerunder i julemåneden. I starten af forløbet var der imidlertid - igen -

hundredevis af klager over tekniske problemer, hvor spillet ikke fungerede. Senere på 

måneden gik de fleste kritiske henvendelser på, at det var så svært at få gevinst.

Svar på kritikken:

DR har beklaget, at der var store tekniske problemer de første fire spilledage. 

Vedrørende gevinst-chancerne har svaret været, at der er 2.000 pakker med i det 



23

samlede spil. Med i størrelsesordenen 200.000 deltagere er chancen for at vinde altså 

kun omkring 0,04 pct. pr. runde.

Konsekvens og opfølgning:

På trods af en række reelle tekniske fejl, står det klart at Pakkelegen - som et simpelt 

spil med stor tiltrækning - vil generere mange brugerhenvendelser. Alene 

postadressen pakkeleg@dr.dk fik ca. 1.000 henvendelser om dagen. Det har desværre 

gjort det praktisk umuligt at besvare alle henvendelser. Derfor er det vigtigt, at der i 

2007 er ressourcer til at håndtere antallet af brugerhenvendelser, eller at Pakkelegen 

revideres eller helt erstattes af et andet koncept.

Streaming af DR1 og DR2

Baggrund: 

Det har givet flere hundrede kritiske henvendelser, at live-streamingen af DR1 og DR2 

i perioder har været ustabil. Der har været timelange perioder hvor systemet ikke har 

fungeret. Et andet udbredt kritikpunkt har været, at kapaciteten ikke har været 

tilstrækkelig i forbindelse med meget populære udsendelser. Kritikken er taget til sidst 

på året - dels på grund af driftsproblemer og dels fordi brugerne henviser til, at de 

med indførelsen af medie-licensen havde forventet at netop live-streamingen 

fungerede stabilt. Med streaming on-demand har forløbet været tilsvarende: Der er 

løbende klager over fejl i udbud og i afvikling af de programmer, der kan genses via 

nettet. 

Svar på kritikken:

DR har beklaget problemerne og prøvet at vejlede i det omfang, problemerne har 

skyldtes seernes egen computer og internet-forbindelse. 

Konsekvens og opfølgning:

DR1 og DR2 udsendt live på internettet er ment som et supplerende tilbud til DRs 

almindelige udsendelser via f.eks. det jordbaserede sendenet. Kapaciteten i det 

samlede danske internet tillader indtil videre ikke flere end nogen tusinde samtidige 

brugere af tilbuddet. Alene derfor vil nogle brugere opleve, at kapaciteten under 

særligt efterspurgte programmer ikke er tilstrækkelig, og at de derfor ikke har adgang 

til tilbuddet. Efterhånden som de tekniske udsendelsesmuligheder forbedres, vil 

adgangen til tilbuddet også blive bedre. DR regner med, at det i løbet af de 

kommende år vil blive teknisk muligt at betjene større brugerskarer samtidigt.



24

Software problemer på www.dr.dk

Baggrund:

Der kommer stadig en mindre men vedvarende kritik fra en gruppe brugere, der 

mener, at Mac- og Linux-brugere ikke har ordentlige muligheder for at bruge alle 

tilbud på www.dr.dk. 

Svar på kritikken:

DR har henvist til, at ca. 96 pct. af brugerne af www.dr.dk benytter Windows-

programmer. Derfor har DR i første række lavet løsninger, der tilgodeser denne 

gruppe. Nu satses der på at få løst problemerne for de øvrige brugere. Der tilbydes 

p.t. løsninger for Mac og Linux, men især for Linux er det stadig for besværligt for 

brugerne.

Konsekvens og opfølgning:

Der er fokus på problemet. Ydermere er DR i den nye public service-kontrakt blevet 

forpligtet til at sikre, at tilbudene på www.dr.dk kan bruges af alle - uanset software.

Tekstnings-problemer

Baggrund:

Trods en samlet forøgelse af antal tekstede udsendelser er der fortsat i perioder en 

del klager over fejl og mangler i tekstningen. I årets sidste måneder var der således 

et mindre antal tilfælde, hvor der manglede tekster i forbindelse med spillefilm og 

serier. Det gav hver gang mange kritiske henvendelser. Samtidig har der været en 

række tekniske problemer med at modtage tekster - bl.a. over det nye digitale 

sendenet - DTT - og ved overgangen til brug af 16:9-formatet. Samtidig klages der 

over, at den lovede live-tekstning kun bruges i begrænset omfang.

Svar på kritikken: 

DR har beklaget og undskyldt de tilfælde hvor udsendelser, som er annonceret med 

tekstning, alligevel er blevet sendt uden tekster - eller uden tekster via tekst-tv 

s.399). Tekstningsproblemet i forbindelse med DTT-systemet skyldes, at 

underteksterne sendes separat og samles af dekoderen. Det er desværre ikke alle 

dekodere på det danske marked, der lever op til den standard. Andre tekstnings-

problemer skyldes fejl i konvertering af signalerne i en række fællesantenne-anlæg. 



25

Det nye live-tekstningssystem er fortsat under indkøring og bruges kun i TV AVISENs 

18.30-udgave.

Konsekvens og opfølgning:

De mange overlappende problemer har gjort fejlfindingen mere besværlig, men der 

arbejdes systematisk og konsekvent på at opfange mulige fejlkilder. Det er fortsat et 

mål at forøge antallet af tekstede programmer, således at seerne kan se frem til en 

bedre service på området. I forbindelse med organisationsomlægninger er ansvaret 

for tekstning overgået til de producerende afdelinger, hvilket har afstedkommet 

enkelte fejl i indkøringsfasen. Live-tekstning er fortsat et problem, idet systemet 

endnu ikke lever op til de krav og standarder DR i sin tid forlangte af systemet. Der 

arbejdes med at forbedre den hastighed, hvormed teksten kommer på skærmen.



26

4. Klagebehandling

De klagere, der selv har en retlig interesse, skal - hvis DR beskyldes for at have brudt 

god presseskik - oplyses om deres ret til at anke til Pressenævnet, såfremt deres 

kritik er blevet afvist af DR.

Når det gælder alle andre sager om brud på DRs Programetik, skal klagerne ifølge 

DRs klagesystem oplyses om deres adgang til at klage videre til lytternes og seernes 

redaktør. Efter behandling af sagen har redaktøren mulighed for at indstille til 

generaldirektøren, at DRs beslutning omgøres. 

Dette afsnit handler om disse processer i andet halvår 2006.

For det første gennemgås det, hvor ofte der gives klagevejledninger. For det andet 

gennemgås alle de DR-sager, Pressenævnet har afgjort. For det tredje gennemgås de 

sager, som har været behandlet af lytternes og seernes redaktør - og afgjort af 

generaldirektøren.  

a. Klagevejledninger. 

                                                                                                                                                                  

Alle de klagesvar fra DR, der forsynes med klagevejledning, skal sendes i kopi til det 

centrale klagearkiv eller til lytter- og seerredaktøren.

En opgørelse heraf for andet halvår 2006 viser, at der er givet 44 klagevejledninger til 

lytternes og seernes redaktør. Udviklingen siden ordningens start har været således:

2005 1. halvår: 21

2005 2. halvår: 38

2006 1. halvår: 20

2006 2. halvår: 44

(se også kommentarerne hertil i vedlagte Redaktørberetning for 2.halvår 2006). 

Af de 44 i det forløbne halvår har 14 valgt at gøre brug af ankemuligheden. 



27

b. Pressenævnssager.

I første halvår 2006 afsagde Pressenævnet kendelse i syv sager vedr. DR. Der blev 

udtalt kritik af DR i fire af sagerne.

Omtale af byggefirma. Kendelse 23. august 2006.  Ikke kritik af DR.

Programmet ”Kontant” indeholdt den 31. januar 2006 en kritisk omtale af et mindre 

byggefirma og bragte eksempler på misligholdte kontrakter og byggesjusk. Firmaets 

ejer fandt omtalen tendentiøs og injurierende og klagede over, at han ikke havde fået 

tilstrækkelig mulighed for at komme til orde. Ligeledes klagede han over genbrug af 

et klip med ham fra 2002.

Pressenævnet afviste kritikken. Klager havde fået tilstrækkelige muligheder for at 

kommentere sagerne og det omtalte klip havde han selv henvist til.

Klage over berigtigelse. Kendelse 23. august 2006. Delvis kritik af DR.

TV-AVISENs ’Indsigt’ bragte den 29. marts 2006 et indslag om handel med for 

gammelt bacon. Her blev det sagt, at et navngivet firma skulle være indblandet i en

sag, hvor flere tons bacon var solgt til danske importører med falsk datomærkning.

Af berigtigelsen den 5. april fremgik det, at firmaet intet havde at gøre med den sag. 

Men TV-AVISEN tilføjede samtidig, at firmaet var involveret i en anden sag om 80 

tons gammelt kalkunkød, der blev eksporteret til Tyskland med en forkert mærkning.

I sin kendelse fastslår Pressenævnet, at en berigtigelse skal foretages i en sådan 

form, at seerne får klar mulighed for at blive opmærksomme på den: 

"Pressenævnet finder, at den rettelse, som DR oplæste den 5. april 2006 var i en 

sådan form, at seerne ikke fik fornøden mulighed for at blive opmærksomme på 

berigtigelsen, fordi DR tilføjede en oplysning om en anden sag, som (......) er 

indblandet i. Nævnet udtaler kritik heraf," hedder det i afgørelsen.

Udsagn om politiker i debatprogram. Kendelse 31. oktober 2006. Ingen kritik af DR.

En politiker klagede over den måde, hvorpå en debattør omtalte ham i P1 Debat den 

3. september 2006. Klager medvirkede ikke selv i programmet. 

Pressenævnet understreger, at der i debatprogrammer – ligesom i lederartikler og 

debatindlæg – må tillades en højere grad af frisprog end i nyhedsprogrammer og 

reportager. I debatprogrammer er det sædvanligt, at deltagerne fremkommer med 

udtalelser, hvormed de tilkendegiver deres vurderinger af og holdninger til op-

lysninger, der tidligere er blevet offentliggjort andetsteds.



28

De påklagede udsagn var bl.a.: "En del af dem, der blev ekskluderet for 

højreekstremisme, de har i mellemtiden overtaget det hæderkronede parti (.....) og 

bruger det som deres platform", "... det viser jo Dansk Folkepartis store problemer 

med at holde sig fri af højreekstremisme" og ".. så har man meget svært ved at 

afgrænse sig over for det yderste højre". 

Pressenævnet fandt at udsagnene var udtryk for de debatterendes vurderinger og 

fremstod som sådanne.

Herefter og uanset ordvalget fandt Pressenævnet, at der ikke ved offentliggørelsen af 

disse udsagn var sket tilsidesættelse af god presseskik. Pressenævnet fandt, at DR

heller ikke i øvrigt havde tilsidesat god presseskik i udsendelsen. Udsagnene indeholdt

i hovedsagen en vurdering af forløbet og ikke oplysninger af faktisk karakter. 

Pressenævnet fandt, at der derfor heller ikke var grundlag for at bringe et genmæle.

Fælledgården - beboerens klage. Kendelse 31. oktober 2006. Kritik af DR. 

En plejehjemsbeboer og Københavns Kommune klagede over DRs brug af optagelser 

med skjult kamera - optaget af beboeren i hans bolig på plejehjemmet. Det omstridte 

indslag blev vist første gang i Magasinet Søndag den 21. maj 2006.

Nævnet konkluderer, at der i det konkrete tilfælde var så tungtvejende hensyn til 

beskyttelsen af den enkeltes personlige anseelse, at anvendelsen af skjult kamera til 

optagelser af beboeren i forbindelse med gennemførelse af nedre toilette ikke var 

berettiget. Det påhvilede endvidere DR at sikre en effektiv anonymisering af 

beboeren, hvilket ikke var sket. Beboeren havde ikke givet samtykke til at bringe 

optagelserne, og havde heller ikke givet andre fuldmagt til at give samtykke på hans 

vegne. Der forelå derfor i forhold til beboeren en tilsidesættelse af god presseskik, og 

Nævnet udtalte sin kritik heraf. Pressenævnet fandt derimod, at Danmarks Radio i 

forhold til kommunen ikke havde tilsidesat god presseskik.

Fælledgården - de ansattes klage. Kendelse 31. oktober 2006. Kritik af DR.

Nævnet fandt, at den samfundsmæssige interesse i at belyse de omhandlede forhold i 

ældreplejen gjorde det berettiget at anvende skjulte optagelser i indslaget fra 

plejehjemmet. Nævnet lagde her blandt andet lagt vægt på, at produktionsselskabet 

havde fået afslag på henvendelser om at lave en traditionel reportage vedrørende 

Fælledgården.

Det enkelte menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse. Det 

påhvilede derfor Danmarks Radio at sikre en effektiv sløring af de personer, der 

fremgik af udsendelsen. Nævnet fandt, at dette ikke var sket i tilstrækkeligt omfang, 

navnlig fordi stemmerne ikke var sløret. Nævnet udtalte kritik heraf. Klagerne fik ikke 



29

lejlighed til at se eller kommentere optagelserne foretaget med skjult kamera inden 

offentliggørelsen. Nævnet udtalte kritik heraf.

Anvendelse af skjult kamera er også tilladelig, hvis de berørte efterfølgende giver 

samtykke hertil. Optagelserne blev den 17. og 21. maj 2006 vist for Fælledgårdens 

ledelsesansvarlige inden offentliggørelsen. Forløbet i forbindelse hermed kunne ikke 

anses for at indebære et samtykke til offentliggørelse. 

Nævnet havde ikke mulighed for at foretage en bevismæssig bedømmelse af de 

faktiske forhold, som parterne var uenige om.

Det er massemediernes opgave at bringe korrekt og hurtig information. Så langt det 

er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er korrekte. 

Pressenævnet fandt i den forbindelse, at en plejers udtalelser om tidspunktet for det 

seneste bleskift og den indledende speak ”På plejehjemmet ligger de ældre i den 

samme ble i op til 14 timer uden at blive skiftet…” fremstod som faktiske oplysninger, 

og at Danmarks Radio burde have kontrolleret oplysningernes rigtighed. Da dette ikke 

var sket, udtalte Pressenævnet sin kritik.

Optagelserne fra personalets opholdsrum med en anden ansat efterlod det indtryk, at 

hun lod beboeren vente unødigt på at komme på toilettet. Pressenævnet fandt, at 

oplysningerne kunne være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for 

den pågældende medarbejder og hun burde derfor have haft mulighed for at 

kommentere oplysningerne inden offentliggørelsen. Nævnet udtalte kritik af, at dette 

ikke var sket.

Et indslag i Dagens Danmark den 23. maj 2006 gav – i strid med de faktiske forhold –

indtryk af, at en af de ansatte accepterede, at beboerens toilet først ville blive 

rengjort den følgende tirsdag. Pressenævnet udtalte sin kritik af denne urigtige 

gengivelse. Danmarks Radio beklagede dette overfor medarbejderen i en mail den 26. 

maj 2006, men offentliggjorde først denne beklagelse den 5. september 2006. 

Nævnet udtalte kritik af, at beklagelsen blev offentliggjort så sent. Da DR dog havde 

bragt rettelsen, fandt Pressenævnet imidlertid, at der ikke var grundlag for at 

pålægge DR at offentliggøre kritikken vedrørende dette punkt.

Omtale af Cheminova. Kendelse 1. december 2006. Ingen kritik af DR.

Cheminova klagede over udsendelse ”Når tilbud dræber” - sendt første gang på DR1 

den 19. juni 2006.

Pressenævnet fandt, sådan som sagen forelå oplyst, at der ikke var grundlag for at 

kritisere den journalistiske research, herunder valg af kilder, der var grundlaget for 

udsendelsen. Der fremkom i udsendelsen oplysninger og udsagn om Cheminovas 

virke i Indien, der kunne være skadelige for virksomheden. Pressenævnet fandt det 

imidlertid dokumenteret, at DR også havde forsøgt at forelægge oplysningerne for 



30

virksomheden inden offentliggørelsen ved at give ledende medarbejdere mulighed for 

at kommentere oplysningerne i et interview i udsendelsen. Under disse 

omstændigheder gav udsendelsen af oplysningerne ikke anledning til kritik.

I udsendelsen hedder det bl.a.: "I mange udviklingslande følger der ofte en tegnet 

brugsanvisning med, når landmændene køber sprøjtegift, men det er ikke noget krav i 

Indien, og kun yderst sjældent kan man finde eksempler på en tegnet 

brugsvejledning." Pressenævnet mener, at udsagnet sammenholdt med den samtidige 

visning af Cheminovas produkter, kunne være egnede til at påføre virksomheden 

skade af betydning. Cheminova havde derfor som udgangspunkt krav på genmæle 

overfor denne oplysning. Da DR imidlertid den 2. oktober 2006 bragte en berigtigelse 

af oplysningen, fandt Nævnet ikke grundlag for at pålægge DR også at bringe et 

genmæle.

Interview med læge. Kendelse 1. december 2006. Delvis kritik af DR.

Klager klagede over udsendelsen ”Når døden spiller med” - vist første gang på DR1 

den 20. september 2006 - hvori han var blevet interviewet. Emnet var misbrug af 

smertestillende medicin blandt fodboldspillere.

På grund af de begrænsede muligheder for at føre bevis, kunne Pressenævnet ikke 

tage stilling til, om der var sket misredigering ved, at lægens udsagn - "Vi er vel oppe 

omkring et par hundrede" - fremstod som en oplysning om antal udskrevne piller, og 

ikke som oplysning om, hvor mange spillere der blev udskrevet piller til.

På grundlag af DR’s egen udskrift af den afgørende telefonsamtale den 3. september 

2006 fandt Pressenævnet imidlertid, at interviewet var misredigeret ved, at man 

havde fjernet lægens indledende svar med oplysning om, at han arbejdede for flere 

klubber. Dette bevirkede, at den følgende tale om det samlede pilleforbrug af seerne 

måtte forstås i relation til forbruget alene i én klub. 

Pressenævnet fandt endvidere, at et udsagn om at lægen havde udskrevet næsten 

3000 smertestillende tabletter om året – i strid med de faktiske forhold og trods 

journalistens kendskab hertil - fremstod som om de angivne tabletter alene skulle 

anvendes i én klub. Nævnet fandt, at DR herved havde overtrådt god presseskik. 

Samtalen var optaget uden lægens vidende. Nævnet fandt dog, at den 

samfundsmæssige interesse i at belyse en omfattende anvendelse af smertestillende 

medicin i fodboldverdenen gjorde det berettiget at offentliggøre det båndede 

telefoninterview. Lægen fik imidlertid ikke mulighed for at kommentere optagelserne, 

og han blev ikke gjort bekendt med udsendelsens vinkling: En mulig sammenhæng 

mellem medicinforbruget og uforklarlige dødsfald. Tværtimod havde producenten på 

forhånd i et brev af 5. april 2006 angivet en anden vinkling af udsendelsen. 

Pressenævnet fandt, at god presseskik herved var overtrådt, og udtalte sin kritik.



31

Uafsluttede sager for nævnet - ultimo januar 2007

- En pårørende klager over omtalen af en afdød slægtning i et dokumentarprogram.

- En speciallæge klager over usande, vildledende og ærekrænkende udsagn om hans 

virksomhed i Magasinet Søndag.

c. Klagesager for Lytternes og seernes redaktør.

I andet halvår 2006 er 14 klager blevet behandlet af lytternes og seernes redaktør 

med efterfølgende indstilling til generaldirektøren. Indstillingen er blevet fulgt i alle 

tilfælde.

Af de 14 sager har klageren fået helt eller delvist medhold i de fem. 

Manglende omtale af romaer. Afgørelse 7. august 2006. Klagen afvist.

En klager kritiserede, at romaernes historie ikke var tilstrækkeligt omtalt på en 

temaside på www.dr.dk om folkedrab. Den omtalte temaside rummede mange 

forskellige aspekter af folkedrabs-problematikken - og brugte eksempler fra det meste 

af verden. Et af hovedeksemplerne - Holocaust - fokuserede på jødernes skæbne, 

mens en fakta-boks fremhævede andre ofre for Holocaust - herunder romaerne.

Det blev derfor i afgørelsen fastholdt, at der var tale om helt legitime redaktionelle 

valg og prioriteringer. Der blev yderligere henvist til mange andre eksempler på roma-

omtaler: Bl.a. det oplysende tema på www.dr.dk: 'Sigøjnerliv på kanten af Europa'.

Kritik af læserbrev fra DR-medarbejder. Afgørelse 8. august 2006. Klagen afvist.

En klager var vred over, at han var blevet omtalt negativt i et læserbrev underskrevet 

af en medarbejder i DR. Samtidig klagede han over, at læserbrevet omtalte, at han 

havde skrevet mange mails til DR. 

DR havde fra sagens start beklaget, at afsenderen af det pågældende læserbrev i 

avisen var opført som programmedarbejder i DR. Det var uheldigt at denne oplysning 

var tilføjet af avisen, da der helt oplagt var tale om et personligt indlæg af den 

pågældende medarbejder.

Afgørelsen konkluderede, at ytringerne klart lå indenfor medarbejderens personlige 

ytringsfrihed. Da klagers mange tidligere henvendelser til DR samtidig mange gange -

også af klager selv - var blevet omtalt offentligt, blev klagen over omtalen heraf også 

afvist.



32

Lytternes og seernes redaktør erklærede sig personligt inhabil i denne sag. Derfor 

blev indstillingen forelagt for generaldirektøren af DR Jura.

Udsendelsen ”Når tilbud dræber”. Afgørelse 29. august 2006. Delvist medhold.

En klager fastholdt sin kritik af dokumentaren ”Når tilbud dræber”, der blev vist første 

gang på DR1 den 19.juni 2006. Klager - en privatperson - fandt tilrettelæggeren var 

utroværdig og at udsendelsen viderebragte forkerte oplysninger.

Kritikken af tilrettelæggeren blev afvist - bl.a. i form af en gennemgang af hans 

tidligere arbejder for DR. Samtidig blev det vurderet, at det ikke gjorde ham 

utroværdig, at han de senere år også havde arbejdet med journalistik for andre 

medier - herunder fagblade. 

Kritikken for faktuelle fejl og misvisende fremstillinger rummede tre eksempler. De to 

blev afvist med henvisning til, at der var tale om udsagn fra navngivne, troværdige 

kilder. Det tredje eksempel handlede om omtalen af Cheminova. Den blev også på de 

fleste punkter afvist med henvisning til de navngivne og relevante kilder, som 

udsendelsen byggede på. På et punkt viste gennemgangen imidlertid, at omtalen i 

udsendelsen rummede en beklagelig fejl: Det burde have været tydeligt omtalt, at de 

flest Cheminova-produkter på det indiske marked er forsynet med piktogrammer, der 

angiver farlighed mv.

Chefredaktionen erkendte problemet og DR bragte derfor en rettelse i afslutningen af 

TV AVISEN: 

”Den 19. juni 2006 viste DR1 programmet ”Når tilbud dræber”, hvor det bl.a. fremgik, 

at Cheminova A/S sælger sprøjtegifte til indiske bomuldsbønder, og der blev vist 

billeder af bønder, der ikke bar hverken maske eller handsker, mens de sprøjtede. DR 

skal pointere, at etiketterne på en række af Cheminovas produkter er forsynet med 

piktogrammer, der anbefaler brug af maske og handsker.”

Lukning af web-debat. Afgørelse 6. oktober 2006. Delvist medhold.

En flittig bruger af www.dr.dk/debat klagede over, at en debat med overskriften 

”Forbyd slør” - med flere hundrede indlæg - var blevet stoppet og slettet af DRs 

debatværter. Samtidig gik klager i rette med, at DRs debatværter havde slettet en 

række af hans indlæg i debatten ”Bør paven undskylde”.

Vedr. debatten ”Forbyd slør” var redaktionens begrundelse, at debatten efterhånden 

var kørt helt af sporet - og handlede om meget andet end det oprindelige 

udgangspunkt. En gennemgang af debatten bekræftede, at denne konklusion var helt 

berettiget. 



33

Det er en vigtig del af et redigeret debat-site som dr.dk/debat, at de ansvarlige 

redaktører bidrager til, at debatterne holder sig indenfor deres hovedtema. Da der 

samtidig er rige muligheder for at oprette nye debatter, var der i denne sag bestemt 

ikke belæg for at kritisere DR for hverken censur eller for at være ”meningsvogter”. 

Et andet spørgsmål var om de gamle debatindlæg skulle slettes fra arkivet. Her førte 

behandlingen af sagen til, at redaktionen igen gjorde ”Forbyd slør”-debatten 

tilgængelig på sitet.

Vedr. de slettede indlæg i debatten ”Bør paven undskylde” rummede de en så hård 

debattone, at der ikke blevet fundet grundlag for at kritisere debatværternes 

beslutning om at slette dem. Samtidig blev det i afgørelsen fastholdt, at der ikke er 

noget grundlag for at tale om censur. De mange indlæg der kan følges på 

www.dr.dk/debat viser da også, at det indenfor de fastlagte debatregler er muligt at 

udfolde en endog meget bred og alsidig debat hvor alle synspunkter kan komme til 

orde.

Klage over programmet Udefra. Afgørelse 13.oktober 2006. Klagen afvist. 

En klager fastholdt sin kritik af den udgave af programmet Udefra der blev sendt den 

22. august 2006 med titlen ”Pilotens dilemma”. Klager mente programmet kom med 

udokumenterede og grove beskyldninger mod Israel og talte om Udefra’s helt 

utilstedelige bias og propagandavirksomhed.” Samtidig fremhævede klager, at 

”..ingen i programmet talte for den førte israelske politik overfor terrorister”. 

Den film, der blev vist i programmet, var en dokumentar fra det hollandske KRO 

Broadcasting Organisation. Heri medvirkede den israelske brigadegeneral Ido 

Nehustan, som netop forklarede - og forsvarede - hærens linje.

Den hollandske dokumentarudsendelse satte fokus på piloternes moralske dilemmaer 

og krigens konsekvenser. Et af omdrejningspunkterne var piloten og børnelægen 

Roni, der til daglig bl.a. behandlede palæstinensiske børn og som åbent talte om de 

store dilemmaer han følte, når militæret havde fundet ud af, at terror-anklagede gem-

te sig blandt civile. Han forklarede også de mange gange, hvor piloterne undlod at 

ramme sådanne mål af frygt for også at ramme civile. 

Samtidig rummer den hollandske dokumentar en række beskrivelser af andre piloters 

svære overvejelser omkring deres militære opgaver og af de mange modstridende 

hensyn. 

Konklusionen på gennemgangen var, at det ikke var rimeligt at se dokumentaren som 

anti-israelsk propaganda.

Klager hæfter sig samtidig ved værtens speak, hvor der tales om ”angreb på et 

boligområde” og hvor værten fremhæver det vanskelige i at tro på, at ”mange civile

ofre blot er dræbt ved fejlskud”.



34

Det er imidlertid en kendsgerning, at angreb har ramt boligområder. Og piloternes og 

militærets forklaring på hvorfor civile også rammes er det, hele dokumentaren handler 

om. Programmets pointe er hverken, at man bevidst rammer civile endsige at der 

typisk er tale om ”fejlskud”, når civile bliver ofre. I stedet giver dokumentaren - med 

sit udgangspunkt i piloternes dilemma - det bud på en forklaring, at der er mange ci-

vile ofre, fordi terrorist-målene netop ligger de steder, hvor der er mange civile.

Konklusionen var således, at det ikke var rimeligt at karakterisere udsendelsen som 

udokumenteret og propagandistisk. Det kan diskutere om noget med held kunne være 

formuleret anderledes. Men kritikken for ”utilstedelig bias og propagandavirksomhed” 

måtte afvises.

Indslag i TV AVISEN. Afgørelse 26. oktober 2006. Klagen afvist. 

En klager kom i flere omgange med en omfattende kritik af dele af TV AVISENs 

dækning af Pave Benedikt XVIs kontroversielle tale i Regensburg. Klager fandt det 

f.eks. misvisende, at TV AVISEN havde henvist til, at paven havde beklaget talens 

afsnit om islam. Ligeledes fandt han det forkert at referere paven for, at talen ”var 

ment som en indbydelse til dialog med andre trosretninger”. Også vendingen: ”I talen 

kritiserer paven dele af kristendommen og islam for at kappe forbindelsen mellem 

Gud og fornuft,” blev voldsomt kritiseret. Endelig gik klagen på, at TV AVISEN havde 

interviewet chefredaktør Tøger Seidenfaden og religionshistoriker Tim Jensen om 

sagen.En grundig gennemgang af pavens taler, pressemeddelelser og førende mediers 

udlægninger af forløbet, førte til en afvisning af alle kritikpunkter. Der var faktisk ikke 

nogen af de kritiserede indslag, der samlet var ukorrekte eller misvisende. Tværtimod 

viste gennemgangen, at sammenfatningerne af hovedpointerne var helt forsvarlige. 

Paven havde således også kritiseret dele af den nutidige kristendom for at kappe 

forbindelsen mellem Gud og fornuft, ligesom paven angiveligt ved en række aktuelle 

lejligheder havde understreget sin indbydelse til dialog med andre trosretninger. 

Valget af de nævnte interview-personer var der i den konkrete sammenhæng ikke 

grundlag for at kritisere. På den baggrund blev den samlede klage afvist.

Udelukkelse fra www.dr.dk/debat.  Afgørelse 30. oktober 2006. Medhold.

En debattør var blevet udelukket fra debatten på www.dr.dk på grund af en hård tone 

i et konkret indlæg. Forhistorien var, at en borgmester i en avis-debat af en minister 

var blevet sammenlignet med forårets imamer. Det skete i forbindelse med 

borgmesterens rolle i diskussionen om kommunernes økonomi. Det fik debattøren til 

bl.a. at ”give igen” ved at kalde ministeren ayatollah. Indlægget blev slettet og 



35

debattøren udelukket fra DRs debat-site bl.a. med den begrundelse, at indlægget ikke 

”bidrog til en oplysende meningsudveksling”. 

I korrespondancen om sagen tilbød klager at omskrive sin kritik, så det principielle 

blev fremhævet. Afgørelsen blev, at klageren blev budt velkommen tilbage til 

debatten og at indlægget blev bragt.

Sletning af indlæg på www.dr.dk/debat. Afgørelse 30. oktober 2006. Afvist.

En debattør klagede over, at hans debatindlæg under titlen ”Hvad ved du om islam?”, 

var blevet slettet af DRs debatvært. Klager så sletningen som en utilstedelig politisk 

bortcensurering af et indlæg, der var meget kritisk overfor islam og overfor muslimer.

Efter en gennemgang af det pågældende indlæg og de øvrige debatter blev klagen 

afvist. Det konkrete indlæg var skrevet i den grove stil, som debatværterne prøver at 

undgå. Derfor kunne deres indgriben ikke kritiseres. Samtidig viste en gennemgang af 

debatterne, at de i meget høj grad rummer kritiske diskussioner om - og med -

muslimer. Debatterne afspejlede tydeligt, at der ikke laves politisk bortcensurering af 

bestemte synspunkter.

Omtale af Christiania på www.dr.dk. Afgørelse 31. oktober 2006. Medhold.

En christianit klagede over, at Christiania på www.dr.dk blev omtalt som ”den 

berygtede fristad”. I et svar havde den ansvarlige redaktør erkendt, at beskrivelsen i 

den konkrete sammenhæng var uheldig. Klageren fastholdt imidlertid, at han ønskede 

teksten ændret. Behandlingen førte til, at redaktionen ændrede formuleringen på 

hjemmesiden til ”den berømte fristad”. 

Ukritisk interview i TV AVISEN. Afgørelse 21. november 2006. Afvist.

En klager var meget utilfreds med et interview med redaktør Flemming Rose, 

Jyllands-Posten, i anledning af årsdagen for avisens omstridte offentliggørelse af de 

12 tegninger af profeten Muhammed. Klagen gik på, at Flemming Rose ikke modtog 

”egentligt kritiske spørgsmål” under interviewet. I fastholdelsen af klagen hed det: 

”Det er en klar krænkelse af public service-forpligtelsen, at et interview alene går på 

at give den pågældende person mikrofonen uden kritiske modspørgsmål.”

En gennemgang af sagen førte til, at klagen blev afvist. Det var et legitimt 

redaktionelt valg at bruge årsdagen til at lade en hovedperson fortælle om, hvordan 

han havde oplevet forløbet. Det ligger ikke i public service-forpligtelsen, at hvert 

enkelt interview skal bygge på kritiske spørgsmål - der kan også bruges andre 

interview-former. Indslaget indgik endvidere i en større samlet dækning af sagen. 



36

Dækningen i TV AVISEN af kejserinde Dagmars genbegravelse. Afgørelse 21. 

november 2006. Afvist.

Klager fandt, at TV AVISEN ”... ikke opfylder sin public service forpligtelse i 

forbindelse med den danske stats (inklusive det danske kongehus’) imødekommelse 

af præsident Putins ønske om udlevering af liget af tsar Alexanders afdøde enke fra 

Danmark.”

Klager understregede, det er ”... fravalget af public service-oplysninger om hendes 

mands og søns katastrofale ledelse af det russiske rige, som jeg klager over.”

En gennemgang af sagen bekræftede, at TV AVISEN i sin dækning koncentrerede sig 

om begravelsens nutidige politiske betydning og dens private og royale aspekter. Et 

sådant redaktionelt valg kan selvfølgelig diskuteres, men det centrale i klagen var, at 

dette valg var et brud på public service-forpligtelsen. Denne kritik blev afvist. Public 

service-kravene er netop ikke så præcise, at det er muligt for et enkelt indslag at 

fastslå, hvad der skal til, for at der er tale om en ”korrekt public service-dækning”. 

Endvidere havde andre af DRs nyheds- og aktualitetsprogrammer lavet flere indslag, 

der prøvede at sætte begivenheden ind i et bredere historisk perspektiv.

Indslag om levetid i Radioavisen. Afgørelse 30. november 2006. Medhold.

Et indslag i Radioavisen gengav en undersøgelse af den gennemsnitlige levetid i 

forskellige kommuner. Klager fandt tallene og gengivelsen stærkt misvisende, da de 

ikke tog hensyn til den meget forskellige aldersfordeling i de enkelte kommuner. 

Opgørelsen byggede på, hvor gamle de personer, der døde sidste år, nåede at blive.

En gennemgang af statistikker og indslag førte til at klager fik medhold. 

Det pågældende indslag blev den 16. november kl. 17.00 præsenteret således:

”Der er stor forskel på, hvor længe folk lever rundt om i Danmark. I Albertslund bliver 

de kun 67 år i gennemsnit - men i Søllerød og Gentofte bliver de over 80 - altså 13 år 

ældre.”

Selve indslaget starter med denne speak: ”Fortæl mig dit postnummer og jeg skal 

fortælle dig, hvor gammel du bliver. En undersøgelse fra Danica Pension viser, at 

antallet af fødselsdage, vi får lov til at holde, afhænger af, hvor i landet vi bor.”

Der tages ikke senere i indslaget noget forbehold overfor tallene. 

Ankesagens gennemgang bekræftede imidlertid, at man bør tage højde for de meget 

forskellige aldersfordelinger. Gør man det, skrumper forskellen i den gennemsnitlige 

levetid mellem Søllerød og Albertslund fra de 13 år, der oplyses i indslaget, til kun 3-4 

år. 



37

Derfor blev konklusionen, at Radioavisen blev pålagt at bringe en rettelse, hvoraf det 

klart fremgik, at de tal for den gennemsnitlige levetid i forskellige kommuner, som 

blev oplyst i indslaget den 16. november, var misvisende. 

Udelukkelse fra www.dr.dk/debat . Afgørelse den 14. december 2006. Afvist.

En debattør klagede over sin udelukkelse fra debatterne. Det skyldtes et indlæg, hvor 

han havde skrevet.  ”Hvornår mon Israel siger undskyld? Det sker nok aldrig. 

Tyskerne gjorde ikke deres arbejde godt nok!”.

Beslutningen om udelukkelse blev fastholdt. Udsagnet var så anstødeligt, at en 

udelukkelse var helt relevant.

Dækningen af landdistrikterne. Afgørelse den 15.december 2006. Afvist.

Klager mente, at DR svigtede sine public service-forpligtelser p.gr.a. en mangelfuld og 

ensidig dækning af landdistrikternes vilkår. I en omfattende korrespondance havde 

klager opfordret DR til bl.a. at bringe historier om bestemte vinkler på 

landdistrikternes vilkår - herunder ikke mindst problematikken omkring EU-aftalen og 

landdistriktprogrammet. Da disse opfordringer i hovedsagen ikke er blevet fulgt, 

havde klager efterfølgende kritiseret DRs dækning.

I behandlingen af sagen er den samlede kontakt med DRs redaktioner mv. 

gennemgået. Det gav ikke anledning til kritik af redaktionerne.

Klager fik dog medhold i, at DR i sin samlede udsendelsesvirksomhed har mange 

muligheder for at forbedre dækningen af landdistrikterne. Og at det havde været 

godt, hvis DR havde været bedre til at lave relevante og nærværende historier om 

efterårets forløb omkring EU-aftalen og landdistriktprogrammet. 

Hovedklage gik på at DRs dækning - og dens mangler - indebar et brud på public 

serviceforpligtelsen. Public service-bestemmelserne er imidlertid generelle 

rammebetingelser, som giver DR vide rammer og programpolitisk frihed, når det 

gælder udformningen af de enkelte programmer og udsendelser. Bestemmelserne kan 

derfor som udgangspunkt ikke bruges i forhold til den journalistiske prioritering af 

enkelthistorier. Der var således ikke noget i den konkrete kritik, der berettigede til at 

tale om brud på DRs public service-forpligtelser.

..........................................................


