
 

 

 

 

Henvendelser til DR om 

programvirksomheden 

1. halvår 2008 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

August 2008 

Jacob Mollerup 

Lyttternes og seernes redaktør i DR 

 

 

 



 

 
 

 

1. Sammenfatning .................................................s.3 
 

 

2. Trends og tal for henvendelser .........................s.3 

 

 

3. Gennemgang af 24 klagetemaer .......................s.6 

          a. 14 nye temaer 

          b. 10 gengangere 

 

4. Andet led i klagebehandlingen.........................s.21 

a. Klagevejledninger 

          b. Pressenævnssager 

          c. Sager for lytternes og seernes redaktør 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 2 



1. Sammenfatning 

 
Rapporten giver et indblik i det seneste halvårs henvendelser til DR om programmer, 

web-tilbud m.m. I 2007 var de kritiske reaktioner fra lyttere og seere præget af en 

lang række tekniske problemer og af DRs meldinger om mærkbare nedskæringer på 

programsiden. Set i det perspektiv tegner 2008 til at blive et år med lidt færre klager 

over teknik og indhold. Problemer med net-tv er dog fortsat det største enkelte klage-

tema - som det fremgår af oversigten i afsnit 2. 

 

Hovedvægten i rapporten ligger på beskrivelsen i afsnit 3 af i alt 24 forskellige emner, 

som har præget de kritiske henvendelser det seneste halvår. For hver enkelt af em-

nerne beskrives kritikken, DRs svar og de konsekvenser, ledelsen mener, der bør dra-

ges. Emner omfatter bl.a. X Factor og dækningen af konflikterne på arbejdsmarkedet. 

Der er samtidig lavet en særlig oversigt over de 10 af klagetemaerne, som er gengan-

gere fra tidligere rapporter.  

 

Rapporten redegør i afsnit 4 for det såkaldte ”andet led” i DRs klagebehandling og 

omtaler her alle de DR-sager, der har været afgjort af hhv. Pressenævnet og af lytter-

nes og seernes redaktør (i form af indstillinger til generaldirektøren). 

 

Samtidig med denne rapport udsendes - som i tidligere halvår - også en redaktørbe-

retning, der rummer lytter- og seerredaktørens kommentarer til sit arbejde. Alle halv-

årsrapporter fra og med 2005 kan findes på www.dr.dk/etik. 

 

 

2. Trends og tal for henvendelser 
 

Der er ikke præcise tal for det samlede antal henvendelser til DR om programmerne, 

men der kommer dagligt hundredevis af henvendelser til programmernes egne post-

kasser og til de enkelte redaktører og programmedarbejdere. Stikprøver viser fortsat, 

at det samlede antal på årsplan er omkring 200.000 - hvis man alene ser på henven-

delser vedr. programmerne og altså ikke medregner f.eks. licensområdet. 

 

 3 

http://www.dr.dk/etik


I 1. halvår 2008 kom der via Kontakt DR i alt 31.788 henvendelser - heraf kom 8,5 

procent via den såkaldte klageknap. Herudover behandlede DRs Teknikinfo-funktion 

1807 henvendelser vedr. problemer med at modtage eller bruge DRs tjenester. 
 

Figur 1. Antal program-henvendelser via DR Licens- og Programservice og "Klageknappen"

69.698

87.427

77.160

31.788

0

20.000

40.000

60.000

80.000

100.000

120.000

2005 2006 2007 1.halvår 2008
* Web-indgangen til Programservice (hvor der i 1.halvår 2008 er registreret 16.473 henvendelser) var nede i perioden 21.april-3.maj.

 

 

De ca. 200.000 årlige henvendelser fra DRs brugere om programmerne udgør nogle få 

procent af den samlede kommunikation, som DRs mange redaktioner, afdelinger og 

medarbejdere løbende har med omverdenen. F.eks. er det samlede antal mails til alle 

dr.dk-adresser p.t. i størrelsesordenen 6-7 millioner om året (ekskl. spam-mails). Tal-

let har været stigende de seneste år. Også antallet af modtagne sms’er er i øvrigt i 

million-klassen. I det forløbne halvår slog afstemningerne under X Factor - med flere 

millioner afgivne sms-stemmer - alle tidligere DR-rekorder. 

 

Kontakt DR-systemet på www.dr.dk bestyres af DR Licens- og Programservice (der 

også omfatter den tidligere lytter- og seerkontakt). Den helt dominerende del af hen-

vendelserne hertil er fortsat kommentarer og spørgsmål om sendetidspunkter, med-

virkende, musik mv. Ønsker til udsendelser samt konkrete forslag til genudsendelser 

er en anden stor gruppe.  

 

 4 

http://www.dr.dk/


I denne rapport fokuseres primært på den modtagne kritik. Alle henvendelser via kla-

gefunktionen på Kontakt DR samt alle klager, der er registeret i DRs journal (esdh) er 

i tabel 1 nedenfor opdelt på hovedkategorier. Når der tages højde for den ’manglende’ 

valgkamp i første halvår 2008, er fordelingen nogenlunde den samme som i 2007. 

Dog er der et fald i antallet af klager over tekniske problemer.  

 

 

Tabel 1  Klager fordelt på hovedkategorier  
1. Halvår 2008 

 Fordelingen af henvendelser   Henvendelser til di-
rektionen m.fl. 

Henvendelser via 
Klageknappen I alt 

Unfair og tendentiøs dækning 46 143 189 
Krav om berigtigelse 3 8 11 
Klager fra medvirkende 15 11 26 
Voldsomme effekter 10 47 57 
Ærekrænkelser 11 83 94 
Upassende sprog 7 26 33 
Utroværdige DR konkurrencer 0 34 34 
Skjult reklame, Sponsorering 8 7 15 
Kritik af DRs klagebehandling 31 58 89 
Andre 15 69 84 
Antal henvendelser vedrørende 
programetik i alt 146 486 632 
Kritik af tekniske problemer, 
manglende opdateringer, mv. 51 793 844 
Generelle udsagn vedrørende DR - Kritiske 246 697 943 
Kritik af omfanget af egenreklame 11 19 30 
Kritik af omfanget af genudsendelser 9 47 56 
Kritiske i alt 463 2042 2505 

Generelle udsagn vedrørende DR - Positive 13 3 16 
Øvrige kommentarer 136 34 170 

Antal henvendelser i alt 612 2079 2691 
Note: Baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klageknappen” på dr.dk samt alle henvendelser der er registre-

ret i DRs journal (ESDH).  

  

 

Som led i ”selvkontrollen” er der lavet en særlig gennemgang af halvårets 89 registre-

rede klager over DRs klagesystem. De rummer bl.a. klager over alt for lange venteti-

der og kritik af afgørelserne.  

Det er ikke muligt at give et fuldstændigt overblik over kritik af klagebehandlingen, da 

over halvdelen af alle henvendelser kun går ind og ud hos redaktionerne og kun und-

tagelsesvis registreres i husets samlede journalsystem (esdh). Nedenfor omtales altså 

kun ”klage-klager”, der er registreret i journalen (31) og andre der indgået via. klage-

knappen (58). 

 

 5 



Ca. to tredjedele af disse er klager over manglende svar og alt for lange ventetider. I 

29 sager har der været svartider på mere end 8 uger. Fire har ventet et helt år på 

svar. 

Den anden store gruppe - knap en tredjedel - er utilfredse med det svar, de har fået 

af DR. Enten føler de ikke, at deres klage er blevet forstået, de mener at svaret har 

været uforskammet eller de er simpelthen ikke enige i DRs holdning til sagen. Halvde-

len af disse klager har et emne af etisk karakter. Seks af disse sager er blevet påkla-

get til lytternes og seernes redaktør (og indgår i de sager der gennemgås i afsnit 

4.c.). 

 

 

Tabel 2  Klager over klagehandlingen 

Afdelinger 
Ventetid/  

manglende svar 
Utilfreds 

med indholdet I alt 
DR Medier 19 3 22 
DR Nyheder 8 6 14 
DR Licens- og Programservice 9 1 10 
DR Aktualitet 8 0 8 
DR Jylland 5 1 6 
Øvrige 14 15 29 

I alt 63 26 89 
Note: Baseret på gennemgang af alle henvendelser via ”klageknappen” på dr.dk samt alle henvendelser der er registre-

ret i DRs journal (ESDH).  

  

DR Medier har modtaget flest klager over klagesystemet - især over den lange vente-

tid på svar. Ved seneste gennemgang er de fleste henvendelser dog besvaret.  

De fleste af de klager, der omhandler DR Nyheder og DR Aktualitet, handler også om 

sene eller manglende svar. Halvdelen af disse var endnu ikke besvaret ved seneste 

gennemgang. 

Det er planen systematisk at følge op på alle klager over klagesystemet. Problemer 

med manglende og sene svar tages løbende op med de ansvarlige chefer (se i øvrigt 

kommentarerne herom i Redaktørberetningen). 

 

 

3. Gennemgang af 24 klagetemaer 

 
Klagetemaerne er udvalgt på basis af antallet af klager modtaget via Kontakt DR og 

de journaliserede klagebreve (jf. tabel 1) samt alle de henvendelser, lytternes og 

seernes redaktør i øvrigt har modtaget - eller fået kendskab til i årets løb. Der er så-

 6 



ledes også skelet til, om sager har været meget omtalte i web-debatter og på aviser-

nes debatsider. 

Herunder trækker listen på rundspørger i huset og på månedsrapporter fra DR Licens- 

og Programservice. Oplysningerne om opfølgningen er udarbejdet i samarbejde med 

de relevante direktørområder. Lytter- og seerredaktørens rolle er her at samle mate-

rialet, sikre åbenhed og modgå søforklaringer og tendenser til rent skønmaleri.  

Der er flere typer kritik, som listen ikke afspejler, da udgangspunktet som nævnt er 

DRs programvirksomhed og modtagelsen af programmer mv. Derfor er f.eks. kritiske 

henvendelser om medielicens ikke omfattet.  

 

 

a. Nye temaer 

 
Blandt de hyppigst forekommende nye klagetemaer gennemgås nedenfor de 14, som 

har skabt mest blæst i halvåret. Det er altså ikke nødvendigvis de vigtigste eller mest 

principielle - men det er dem, der har fået flest lyttere og seere til at reagere kritisk 

overfor DR. 

 

 

Pigekoret kommer ikke længere 11.55 på P4  (Se note på side 31) 

 

Baggrund: 

Mange lyttere beklagede, at de fra starten af 2008 ikke længere kunne høre Pigekoret 

på P4 lige før Radioavisen kl. 12.00. Pigekoret har i en årrække haft denne faste plads 

på P4 og alene via Kontakt DR blev der modtaget 77 klager over dette brud på en tra-

dition. En klage havde 105 underskifter. Sagen har også været rejst i læserbreve og 

aviskommentarer. Mange har i den forbindelse undret sig over, at DR har taget dette 

skridt, netop som Sangens År startede. 

 

Svar på kritikken: 

Med Pigekoret kl. 11.55, var det svært at lave den rigtige indgang til Radioavisen 

klokken 12.00. En del lyttere valgte P4 fra på grund af Pigekoret - hvilket også påvir-

kede lyttertallene for Radioavisen.  

Pigekorets faste radiohjørne på P4 kl. 11.55 blev derfor erstattet af en række koncer-

ter og optagelser. Nu optræder koret på flere kanaler og på mange flere tidspunkter i 

løbet af ugen. 

 7 



På P2 kan man f.eks. hver uge høre optagelser fra korets klassiske koncerter i pro-

grammet Koncert Nu og korets indspilninger og koncertoptagelser indgår i P2s almin-

delige musikflader. Også på P4 indgår Pigekoret i en række musikbegivenheder i årets 

løb. På DAB-kanalen P4 Danmark er der morgensang med Pigekoret alle hverdage kl. 

6.15, lørdag og søndag kl. 7.15, samt alle dage kl. 9.20. Og snart kommer der et må-

nedligt program med Pigekoret lørdag kl.11.00-11.45. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Sideløbende med kritikken har P4 fået mange positive reaktioner på ændringen og 

først og fremmest oplevet bedre lyttertal til Radioavisen kl. 12.00. Det er chefredakti-

onens vurdering, at beslutningen ud fra en samlet betragtning har vist sig at være rig-

tig. 

 

 

Kritik af det nye P2  

 

Baggrund: 

En række ændringer af P2 har fra årets start givet snesevis af klager - samt kritisk 

omtale i aviser mv. Det har blandt andet handlet om nedlæggelse af en række maga-

siner, en ændret stil i musikpræsentationen samt kritik af, at der i mindre grad spilles 

hele værker på kanalen. Alene nedlæggelsen af magasinet Pling gav f.eks over 60 

klager. 

 

Svar på kritikken: 

Hvor den klassiske musik for få år siden kun kunne høres om morgenen og aftenen på 

en enkelt FM kanal, har den klassisk interesserede lytter nu tre kanaler at vælge imel-

lem: DR Klassisk, DR Allegro og P2. Ideen er, at P2 skal være den klassiske musikka-

nal, hvor alle der kan lide klassisk musik, kan finde musik de kender og holder af. Ka-

nalen skal formidle glæden ved musikken og hver dag byde på unikke koncertoplevel-

ser. At P2 overvejende sender kortere værker og enkeltsatser er ikke i sig selv nyt - 

det har kanalen gjort i mere end 10 år, både for variationens skyld og for at skabe fle-

re indgange for nye klassiske musiklyttere. Hele værker bringer P2 i Koncert Nu tidlig 

eftermiddag og hver aften i P2 koncerten. Kanalen DR Klassisk er reserveret til hele 

værker.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

 8 



Store forandringer af en radiokanal medfører naturligt debat og en del lytterreaktio-

ner. I forhold til mængden af programændringer på P2 vurderer chefredaktionen at 

antallet af klager ikke er skræmmende. DR vil fortsætte med at forfine og justere de 

tre klassiske musikkanaler i deres nuværende format. 

 

 

X Factor - kritik af dommerne 

 

Baggrund: 

Da det populære underholdningsshow X Factor blev sendt, var der flere hundrede kri-

tiske seerreaktioner p.gr.a. dommernes stil. Især Thomas Blachmans meget direkte 

og kompromisløse facon gav anledning til mange klager over et alt for hårdt sprog og 

en urimelig behandling af de konkurrencedeltagere, der blev dømt ude. 

 

Svar på kritikken: 

I svar til klagerne har DR bl.a. henvist til, at dommerens sprog afspejler en udbredt 

omgangstone. Samtidig har man fremhævet, at dommerne ofte kan forekomme langt 

”strengere” i tv-programmerne, end de har været i de virkelige situationer. Der er 

gjort meget for at tage hånd om deltagerne undervejs. 

Minimumsalderen er 15 år og alle deltagere under 18 år har fået en skriftlig tilladelse 

fra deres forældre til at deltage, som de unge også selv har skrevet under. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

En programserie som X Factor bliver kun en succes, hvis man bruger de dramaturgi-

ske greb, mediet har til rådighed. Finalen blev set af over 2 millioner mennesker.  

X Factor er et internationalt koncept. Under tilrettelæggelsen af DRs udgave af talent-

showet, har der været mange etiske overvejelser. DR har valgt dybt professionelle 

dommere, som gerne må give kritik - men som skal forholde sig sagligt til deltagernes 

talent og ikke deres person. 

I X Factor kan tonen i programmerne med mellemrum - og af visse målgrupper - op-

fattes som værende på grænsen af det acceptable. Tilrettelæggerne og DR er bevidste 

om dette, og har løbende søgt at foretage de tilretninger, der var nødvendige for at 

DR kunne stå inde for produktet. 

 

 

 

 

 9 



X Factor - ingen tal for sms-stemmer 

 

Baggrund: 

Den store interesse for X Factor medførte, at der blev afgivet et rekordstort antal 

sms-stemmer i forbindelse med den sidste del af showet. Det gav en del kritiske hen-

vendelser, at DR ikke kunne offentliggøre præcise stemmetal for de flere millioner 

sms’er, der blev modtaget. 

 

Svar på kritikken: 

Det har desværre ikke været muligt at offentliggøre præcise tal for hvor mange, der 

har deltaget i sms-afstemningerne. Det system der har modtaget stemmerne har 

imidlertid kunnet give præcise tal for den procentvise fordeling. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Det havde givet større troværdighed, hvis afstemningssystemet havde givet eksakte 

tal for antallet af afgivne stemmer. Det vil samtidig kræve, at kommende kontrakter 

med den eksterne mobilplatform-operatør også tillader DR at offentliggøre tallene.  

 

 

X Factor - kort transmission af showet på Rådhuspladsen 

 

Baggrund: 

De to finalister fra X Factor gav koncert på Rådhuspladsen i København den 25. 

marts. Begivenheden var et stort tilløbsstykke og blev delvist transmitteret i anden 

del af Aftenshowet på DR1. Det gav imidlertid snesevis af klager, at ikke hele koncer-

ten blev sendt. 

 

Svar på kritikken: 

Koncerten lå få dage før den afsluttende finale. DR skønnede derfor, at det ville blive 

for meget også at transmittere den samlede koncert. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Ingen speciel - der var tale om en nødvendig afvejning af forskellige hensyn. 

 

 

 

 10 



Naruto - kritik af den danske udgave 

 

Baggrund: 

Den japanske tegnefilm Naruto har et stort og entusiastisk publikum - men også kriti-

kere, der mener, at den er alt for voldsom for børn. Den version som DR sender i for-

bindelse med Troldspejlet er lidt kortere end originalen. Den er samtidig mindre volde-

lig - og med dansk tale. Det har fået Naturo-fans til at klage over censur og kritisere 

den danske version - de er samtidig utilfredse med at den originale version sendes 

meget sent. 

 

Svar på kritikken: 

Den japanske version er mere brutal og er efter DRs skøn uegnet for børn. Da Naruto 

har fans i alle aldre, har DR besluttet at sende den originale japanske version (med 

danske undertekster) hver torsdag aften en halv time efter midnat.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

Det skønnes, at modellen med kun at sende den originale og mere voldsomme version 

omkring midnat er den bedste måde at tilgodese alle hensyn. 

 

 

OK 2008 - kritik af dækningen   

 

Baggrund: 

I alt modtog alene TV-Avisen over 100 kritiske mails vedrørende overenskomst-

dækningen. Henvendelserne kom i stort omfang fra seere, som var medlemmer af de 

konfliktende fagforbund. 

De fleste kritiserede, at deres eget fagområde blevet dækket for lidt. Det gjaldt f.eks. 

medlemmer fra Sundhedskartellet, der fandt, at kun sygeplejerskernes konflikt blev 

omtalt på deres område. En del pædagoger fandt at deres område blev dækket alt for 

lidt - særligt blev der klaget over, at TV-Avisen ikke dækkede en demonstration på 

Christiansborg Slotsplads den 27. maj. 

Ligeledes var der en del klager over, at arbejdsgiversiden generelt ’slap for let’. Der 

var også en række klager over misvisende billeddækning og manglende præcision - 

f.eks. manglende skelnen mellem SOSU-assistenter og SOSU-hjælpere.  

 

Svar på kritikken: 

 11 



Flere af de konkrete fejl er blevet erkendt - og har ført til enkelte rettelser. Men gene-

relt har DR svaret, at den samlede omtale af OK 2008 - på tv, radio og web - i mange 

forskellige programmer gav en fuldt forsvarlig dækning af forløbet.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

TV-Avisen havde på forhånd opstillet denne målsætning for dækningen af OK 2008:  

”Vi er først med de afgørende udviklinger i konflikten 

Vi er i hele Danmark 

Det skal kunne mærkes, at vi besidder en høj faglighed 

Vi ser konflikten fra alle sider:  

1) borgeren, der kommer i klemme 

2) de strejkende 

3) de offentlige arbejdsgivere (skatteborgerne) 

Vi varierer vores dækning, så vi undgår metaltræthed hos seerne (vinkler, case-typer 

m.v.) 

Vi vender tingene på hovedet 

Vi stiller altid det kritiske spørgsmål”. 

TV-Avisen oplyser, at der har været en løbende evaluering m.h.p. at sikre, at den 

overordnede målsætning blev holdt, ligesom hele forløbet efterfølgende har været 

evalueret. Konklusionen har været, at DR i forhold til konkurrenterne havde flest ny-

heder fra forhandlingerne/konflikten. Der var yderligere en meget høj faglig og for-

midlingsmæssig kvalitet i dækningen. De klare og velovervejede mål, den høje faglig-

hed samt de mange cases fra hele landet sikrede efter ledelsens opfattelse den stær-

keste overenskomstdækning i DR formentlig nogensinde. 

TV-Avisen var forberedt på kritik, da et intenst overenskomstforløb altid sætter sinde-

ne i kog. Men langt færre "interessenter" end ventet har kontaktet TV-Avisen med kri-

tik. TV-Avisens ledelse har ikke konstateret grundlæggende fejl eller skævheder i 

dækningen. Endvidere planlægger man at bruge samme model ved fremtidige større, 

planlagte begivenheder: Ledelsesmæssigt skal der formuleres en klar målsætning 

med dækningen, og det skal løbende sikres, at man "er på rette kurs". 

 

 

OK 2008 - omstridt indslag om sygeplejersker og ingeniører 

 

Baggrund: 

Et indslag i TV-Avisen 21.00 den 9. maj gav usædvanligt mange kritiske reaktioner - 

primært fra strejkende sygeplejersker. Indslaget tog udgangspunkt i overenskomst-

 12 



kampagnen, hvor Dansk Sygeplejeråd sammenlignede sygeplejerskernes løn- og ar-

bejdsforhold med privatansatte ingeniørers. 

Indslaget forsøgte en sammenligning af de to faggruppers løn og konkluderede, at 

hvis sygeplejerskerne arbejdede lige så meget som ingeniørerne, ville de tjene en 

anelse mere end ingeniørerne. 

TV-Avisen modtog på mail 21 klager over dette enkelte indslag. Gennemgående stille-

de klagerne sig tvivlende overfor talmaterialet og efterspurgte kilderne. Endelig anke-

de mange over, at Dansk Sygeplejeråd ikke kom til orde i indslaget. 

 

Svar på kritikken: 

Klagerne fik et langt svar fra TV-Avisen, der redegjorde for de omstridte regnestykker.  

Dansk Sygeplejeråd havde under de igangværende overenskomstforhandlinger sam-

menlignet sig med faggrupper på det private arbejdsmarked og fremhævet lønforskel-

le på 23 og 27 procent i forhold til gruppen af kortuddannede ingeniører. Begge orga-

nisationer blev kontaktet som del af researchen. Men Dansk Sygeplejeråd ønskede ik-

ke at diskutere tal, var den tilbagemelding som studieværten fik, da han kontaktede 

formanden Connie Kruckow.  

De tal, der anvendes i regneeksemplet, er dels indhentet fra FLD (Det Fælleskommu-

nale Løndatakontor) dels fra Ingeniørforeningen i Danmark (IDA). Man kan diskutere, 

hvor mange forskellige forhold man skal indregne i en sådan sammenligning af to me-

get forskellige grupper, men TV-Avisen valgte at koncentrere sig om de to hovedkom-

ponenter - løn og arbejdstid - der hyppigst har været benyttet under forårets debat. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Det er vigtigt, at TV-Avisen laver indslag, der grundigt efterprøver påstande i den of-

fentlige debat. Det pågældende indslag var seriøst, men det havde været nyttigt for 

debatten, hvis kilder, beregninger og forudsætninger fra starten havde været tilgæn-

gelige på DR Nyheders website om OK 2008. 

 

 

Dækningen af Lars Løkkes bilag  

 

Baggrund: 

I midten af maj intensiveredes DR1s nyhedsdækning af sagen om finansminister Lars 

Løkke Rasmussens udgiftsbilag fra hans tid som amtsborgmester og sundhedsmini-

ster. Udover TV-Avisen tog 21 Søndag og Ærlig Talt fat på aspekter af sagen. Det før-

te til snesevis af kritiske henvendelser. Et gennemgående træk var, at klagerne mente  

 13 



dækningen havde fået karakter af en hetz mod Lars Løkke Rasmussen. Klagerne kom 

især efter 21 Søndags dækning den 18. maj, som indeholdt en længere dokumentati-

on af konkrete bilag. Kritikken gik bl.a. på, at de samme ting blev gentaget igen og 

igen. 

 

Svar på kritikken: 

I svarene fastholdt DR at det var en principiel sag om, hvordan en minister varetager 

det ansvar, han er pålagt. DR havde bl.a. bidraget til dækningen ved at bruge res-

sourcer på en meget grundig research - bl.a. gennem aktindsigt. Dokumentationen 

blev forelagt for flere forskellige eksperter uafhængigt af hinanden. 

DR har pure afvist at der har været tale om nogen form for hetz.   

 
Konsekvens og opfølgning: 

Det er vigtigt, at DR bidrager til dækningen af sådanne sager gennem grundig og kri-

tisk journalistik. TV-Avisen oplyser, at man i en længere periode "holdt øje med" sa-

gen uden at gå ind i den. Den overordnede holdning var, at "småting" ikke skulle kø-

res stort op. 21 Søndag kortlagde i sin research på et tidligt tidspunkt konkrete ek-

sempler på sjusk og mangelfuld dokumentation i Lars Løkke Rasmussens bilag, men 

valgte først at udkomme med historien, da gennemgangen viste, at den manglende 

dokumentation var en konsekvent forteelse, der blev vurderet som ulovlig af flere af 

hinanden uafhængige eksperter. Da sagen dermed blev principiel og voksede, og det 

stod klart, at sagen i yderste konsekvens kunne få politiske følger, gik TV-Avisen også 

aktivt ind i sagen. Som i alle højspændte politiske sager har både TV-Avisen og 21 

Søndag haft fokus på at ”holde tungen lige i munden”. 21 Søndag valgte en formid-

lingsform, hvor mange detaljer blev gennemgået i indslaget, netop for at seerne selv 

kunne tage stilling til substansen. Det er en almindeligt anvendt formidlingsform at 

gentage de centrale problemstillinger i et længere undersøgende tv-indslag, da seerne 

jo ikke kan spole tilbage undervejs eller læse teksten en gang til, som når man læser 

avis. Hvornår opsummeringer bliver for meget eller for lidt er en konstant diskussion 

på redaktionen, ligesom man på redaktionen har debatteret, hvordan man formidler 

hovedpersonens side af sagen - i dette tilfælde Lars Løkke Rasmussens - i de tilfælde 

hvor denne ikke selv vil medvirke (se også omtalen af ankesagen s. 31). 

 

 

Dækningen af urolighederne i februar  

 

Baggrund: 

 14 



I februar blev Danmark af forskellige årsager ramt af en bølge af uroligheder, som 

bl.a. gav sig udtryk i ildspåsættelser i containere og andre former for hærværk. DR 

Nyheder dækkede forløbet tæt. Især tv-dækningen førte til en del kritiske henvendel-

ser - klagerne gik bl.a. på, at DR var med til at overdramatisere begivenhederne. En 

del mente direkte, at DR var med til at opildne til uroligheder. 

 

Svar på kritikken: 

DR forsvarede i hovedtræk dækningen og henviste til, at begivenhederne oplagt hav-

de en nyhedsværdi. Enkelte indslag blev dog beklaget. Det gjaldt bl.a. et indslag i TV-

Avisen, hvor en grafik med antallet af brande gav et overdrevet indtryk af urolighe-

dernes omfang. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

Forløbet er blevet diskuteret i efterkritikken. Det har understreget, hvor stor omtanke 

der skal udvises i dækningen af sådanne begivenheder.  

 

 

Tonen i Ærlig Talt 

 

Baggrund: 

DR1s interviewprogram Ærlig Talt gav i hele første halvår mange kritiske reaktioner. 

Der var ofte tale om seere, der syntes, at studieværten gik for hårdt til de interviewe-

de. Men der var også en del, der i konkrete udsendelser efterlyste en mere kontant 

udspørgen. 

 

Svar på kritikken: 

Programmet har løbende svaret på den konkrete kritik og forklaret de valg, man har 

truffet. Man har generelt forsvaret interview-formen under henvisning til forpligtelsen 

til - i et program af denne type - at komme dybere ned i problemer og konflikter.  

Hensigten med programmet var netop at have en kritisk og insisterende tone - i en 

stræben efter at nå ind til kernen i de dilemmaer gæsterne havde siddet i og de be-

slutninger, som vedkommende havde truffet i givne situationer. Der var typisk tale 

om centrale aktører i ugens store historie - og oftest meget medievante mennesker. 

Programmet lagde stor vægt på, at gæsten var velinformeret om præmisserne for in-

terviewet. 

 

Konsekvens og opfølgning: 

 15 



Det ligger i programmets koncept, at der ofte vil være tale om interviews som om-

handler dybe uenigheder og følsomme emner. Da der samtidig stilles kritiske spørgs-

mål og bores i forklaringerne, vil et program af denne type uundgåeligt give diskussi-

on og mange reaktioner. 

 

 

Miss Tørklæde i modvind 

 

Baggrund: 

Da SKUM-redaktionen lancerede konkurrencen Miss Tørklæde gav det debat i mange 

medier - også ude i verden. På SKUMs eget website var der omkring 500 debatindlæg 

- mange af dem lange og velovervejede. I en del kommentarer fra politikere og de-

battører - og i fem klager via Kontakt DR - var der dog hård kritik af initiativet. DR 

blev kritiseret for ensidighed, for at romantisere og idyllisere muslimske kvinders brug 

af tørklæde.  

 

Svar på kritikken: 

DR skal afspejle den mangfoldighed i kultur, livsopfattelser og levevilkår, der er i de 

forskellige dele af landet, og medvirke til at fremme integration. Megen debat om tør-

klæderne har handlet om de religiøse og politiske aspekter, der knytter sig til at be-

nytte det. Denne kritiske debat har gennem flere år fundet vej til DRs lyttere, seere 

og netbrugere i nyhedsudsendelser, dokumentar- og debatprogrammer. Den offentlige 

debat, også i DR-regi, har imidlertid båret præg af, at de almindelige unge kvinder 

med tørklæder sjældent selv har deltaget.  

I tørklædekonkurrencen henvendte DRs ungdomsredaktion sig direkte til de unge 

kvinder selv og opfordrede dem til at indgå i en vigtig samfundsdebat på deres egne 

præmisser. Flere hundrede unge diskuterede lystigt på dr.dk/skum. Det var en inspi-

rerende foryngelse og fornyelse af debatten.  

Mange af de unge kvinder, der bærer tørklædet, er lige så optaget af mode og æstetik 

som alle andre unge, og føler - som mange af deres jævnaldrende uden tørklæder - at 

diskussioner om religion og politik foregår langt fra deres hverdag.  

DR tog med konkurrencen ikke stilling til, om det er rigtigt eller forkert at bære tør-

klæde, men henvendte sig med den utraditionelle indfaldsvinkel direkte til en del af 

befolkningen, som sjældent kommer til orde. Netop derfor var Miss Tørklæde 2008 - 

med sit glimt i øjet og sin anderledes tilgang til et vanskeligt og konfliktpræget emne 

- hverken mangel på respekt overfor islam (som visse imamer hævdede) eller en for-

herligelse af kvindeundertrykkelse (som visse politikere hævdede).  

 16 



DRs ungdomsredaktion har derimod prøvet at tage public service-forpligtelsen alvor-

ligt i sin nøgterne konstatering af, at nogle træffer andre valg end de fleste – og at 

denne mangfoldighed skal afspejle sig i DRs virksomhed.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

Overordnet set har Miss Tørklæde startet en vigtig debat i SKUMs målgruppe. Da Miss 

Tørklæde-vinderen blev offentliggjort, var det den mest besøgte uge i 2008 på SKUMs 

website med ca. 120.000 brugere. Det er vigtigt, at DR fortsat tør tage sådanne kon-

troversielle initiativer. 

 

 

Mangelfuld optakt til Det Europæiske Melodi Grand Prix 2008 

 

Baggrund: 

Op til finalerunderne i Det Europæiske Melodi Grand Prix - der i år blev holdt i Beograd 

- var der programsat to optaktsudsendelser. Da de med kort varsel måtte udgå gav 

det i snesevis af klager pr. mail. Der var også en mindre telefonstorm. Seerne var 

vrede over aflysningen og følte sig gennemgående dårligt informeret om ændringerne.  

 

Svar på kritikken: 

DR beklagede, at de programsatte optaktsudsendelser med kort varsel havde måttet 

udskydes p.gr.a. tekniske problemer i DR.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

Udsendelserne blev sendt i forkortet form den efterfølgende weekend. Årsagen til de 

tekniske problemer er fundet. 

 

 

Teknikproblemer med Bonanza 

 

Baggrund: 

Efter stor foromtale lancerede DR den 16. januar 2008 konceptet Bonanza - et tilbud 

til danskerne om at gense ’guldet’ fra DRs arkiver, efter eget valg. På 

www.dr.dk/bonanza kunne man stemme om de i alt 100 bedste tv-programmer ud af 

1000 fra før 2002. Bonanza er en slags startskud i den lange proces med at digitalise-

re alt DRs indhold i arkiverne. 

 17 

http://www.dr.dk/bonanza


Det gav imidlertid en strøm af klager, at teknikken ikke kunne følge med den store ef-

terspørgsel. Alene de første dage efter lanceringen blev omkring 14.000 besøgende på 

websitet mødt af ”teknisk uheld - vi beklager”. 

 

Svar på kritikken: 

DR beklagede de tekniske problemer. De skyldtes, at der kom så mange besøgende til 

sitet - over 115.000 den første uge - at kapaciteten ikke rakte. De der kom igennem 

afspillede imidlertid over 750.000 klip den første uge.  

 

Konsekvens og opfølgning: 

På grund af nedbruddene blev den første afstemning forlænget. Der kommer imidler-

tid stadig klager fra folk, der har problemer med Bonanza.  

Fra oktober lanceres en ny version, hvor man også kan høre radio. I den forbindelse 

bliver også video-delen redesignet og forbedret. Ligeledes arbejdes der på at udvide 

DRs kapacitet til at afvikle videoklip i det format Bonanza bruger (flash) - fordelen er 

bl.a. at det afvikles lige let på pc, Mac og Linux.  

 

 

    b. Gengangere  

 

En række af de mest udbredte klageemner har været omtalt tidligere. De er blot 

nævnt nedenfor i kort form - med vægt på trenden. 

 

 

Kritik af mangelfuld programinformation   

 

Der er fortsat mange klager over mangelfulde programoplysninger. På radiosiden gæl-

der kritikken de meget summariske DAB-programoversigter samt P2-programmerne. 

Der er ikke p.t. ressourcer til at rette op på det. På tv-siden er der fortsat kritik, når 

det ikke har været muligt at give præcise oplysninger om, hvornår en serie fortsæt-

tes. Ligeledes kritiseres det ofte, at det ikke markeres tydeligere, hvornår, der er tale 

om en genudsendelse. Det er også et tilbagevendende kritikpunkt, at der ikke oplyses 

tilstrækkeligt i forbindelse med sene programændringer. 

(Emnet er tidligere omtalt i 1.hv. 2005, 1.hv. 2006 og 1.hv. 2007)  

 

 

 18 



Voldsomme effekter og manglende hensyn til børn i programlægningen 

 

Der er fortsat med jævne mellemrum småbørnsforældre, der klager over, at DR i ef-

termiddagstimerne sender ungdoms-tv med et indhold, som mange anser for helt 

uegnet for børn. At serien Deadwood blev genudsendt om eftermiddagen gav tilsva-

rende kritik. Der er fortsat enkelte klager over, at drama-serierne søndag kl. 20 kan 

være uegnede for børn - og over at DR ikke altid oplyser om det (senest kom denne 

kritik i forbindelse med Album). 

Der er enkelte klager over voldsomme trailere, der placeres lige før eller efter børne-

udsendelser - men klart færre end i tidligere år. Fremrykningen af Fjernsyn for dig har 

også givet færre klager over voldsomme billeder i TV-Avisen 18.30. 

(Emnet er omtalt i alle rapporter siden 1.hv. 2005). 

 

 

Genudsendelser 

 

Den velkendte kritik af antallet af genudsendelser i primetime er uændret stærk og 

omfatter både DR1 og DR2 samt FM-kanalerne - især P1. P.gr.a. spareplanerne er der 

ikke umiddelbart udsigt til forbedringer på dette område. 

(Emnet er omtalt i alle rapporter siden 1.hv. 2005 - i forrige halvår dog ikke som et 

selvstændigt punkt)  

 

 

Problemer med at høre hvad der bliver sagt 

 

Der er fortsat en stor gruppe der klager over problemer med at høre, hvad der bliver 

sagt. Det rækker langt videre end problemer p.gr.a. reduceret hørelse. Meget ofte 

henvises til, at nogle studieværter udtaler mange ord utydeligt. Det fremhæves også i 

en del klager, at underlægningsmusik gør det vanskeligere at høre speaken. 

(Emnet er omtalt 2. hv. 2005, 1,hv. 2007, 2. hv. 2007) 

 

 

Dårligt sprog 

 

Udover høreproblemerne (se ovenfor) er der en vedholdende kritik af DRs sprogbrug. 

Det gælder f.eks. fejl i brugen af hans/hendes/sin, syntaksfejl, stavefejl osv. En ten-

 19 



dens til at især yngre medarbejdere udtaler bogstavet æ forkert, er et andet tilbage-

vendende klagepunkt. Der kommer halvårligt flere hundrede henvendelser om sprog - 

herunder også en mindre del, der handler om upassende eller groft sprog. Særligt P4 

har oplevet en stigende mængde af henvendelser om sprog og udtale. Også antallet 

af klager over stavefejl/sproglige fejl på tekst-tv, på dr.dk og på tekstbåndet på Upda-

te, har været stigende. 

Mange klagere er blevet oplyst om DRs nye sprogplan. 

(Emnet er omtalt i 1.hv. 2005 og 1. halvår 2007) 

 

 

Mangelfuld tekstning  

 

Der er løbende klager over manglende eller mangelfuld tekstning - selvom der ikke (i 

modsætning til 2.hv. 2007) har været større udfald. Der er imidlertid fortsat løbende 

problemer - bl.a. med at gennemføre den lovede tekstning af TV-Avisen 18.30. I en 

del tilfælde har det vist sig, at seere har oplevet problemer med teksterne, fordi deres 

digitale tv-modtager har været forkert indstillet. P.gr.a. mangelfuld oplysning herom 

tror mange, at fejlen ligger hos DR. 

(Emnet er omtalt i 1.hv. 2006, 2.hv. 2006, 1.hv. 2007 og 2.hv. 2007)  

 

 

Omlægning af DAB-kanaler 

 

Det gav (især i begyndelsen af året) igen anledning til kritik - denne gang i et halvt 

hundrede henvendelser - at programudvalget blev lavet om kort efter årets højsæson 

for indkøb af DAB-radioer. Det var især reduceringen af kulturdækningen gennem 

lukningen af kanalen P2 Plus, der blev klaget over. Denne ændring var en følge af 

spareplanen. 

(Emnet er omtalt i 2.hv. 2006, 1.hv. 2007, 2.hv. 2007) 

 

 

Streaming af billeder og lyd på www.dr.dk  

 

Der er fortsat et stort antal klager over problemer med at se tv og høre radio via 

www.dr.dk. Alene via klagefunktionen på Kontakt DR er der i halvåret modtaget 360 

klager. Niveauet er noget lavere end i 2. halvår 2007. Især er antallet af klager over 

 20 

http://www.dr.dk/
http://www.dr.dk/


problemer med live-streaming faldet markant - derimod er der uændret mange kla-

ger, når det gælder problemer med at se tv on-demand. 

(Emnet er omtalt i 1.hv. 2006, 2.hv. 2006, 1.hv. 2007 og 2.hv. 2007) 

 

 

Afviklingsproblemer for radio og tv 

 

Der var - som i 2007 - fortsat mange klager over tekniske problemer i forbindelse 

med radio- og tv-afviklingen. Det nye radio-afviklingssystem i DR Byen og overgan-

gen til selvkør af flere programmer (hvor værten selv afvikler fra studiet uden tekni-

ker) har været plaget af en række problemer, som mange lyttere har reageret på. 

Bl.a. har hele radioaviser måttet udgå og der er opstået mange huller i lyden i forbin-

delse med omstillinger. Både fejl- og klagestatistik viser dog, at problemerne synes at 

være på retur. Det gælder også på tv-siden, hvor antallet af klager over udfald i bille-

der og lyd var 25 pct. lavere end halvåret før. 

(Emnet er omtalt i 1.hv. 2007 og 2. hv. 2007) 

 

 

Mangelfulde playlister  

 

DR får fortsat mange henvendelser fra lyttere, der klager over mangelfulde playlister. 

Systemet har i perioder været ustabilt, hvorfor der gentagne gange ikke har været 

oplysninger om, hvilken musik der er blevet spillet. Systemet trækker på store 

mængder data, hvilket medfører, at svartiden nogle gange er så lang, at brugerne ik-

ke tror, at playlisten fungerer.  

(Emnet er omtalt 2.hv. 2006, 1.hv. 2007., 2.hv. 2007) 

 

 

 

4. Klagebehandling 
 

DRs klagesystem har to led - i det første led besvares klager som udgangspunkt af 

den ansvarlige redaktion eller afdeling. Eksempler på disse svar fremgår af gennem-

gangen af sager i afsnit 3.  

 21 



Er det imidlertid en sag der handler om god presseskik og/eller brud på DRs Program-

etik, er der to muligheder for at anke over en afvist klage. 

De klagere, der selv har en retlig interesse (typisk fordi de selv er omtalt), kan ind-

bringe sagen for Pressenævnet, såfremt deres kritik for brud på god presseskik er 

blevet afvist af DR. 

Herudover har alle - altså også klagere uden retlig interesse - mulighed for at indbrin-

ge sagen for lytternes og seernes redaktør i DR. Efter behandling af sagen har redak-

tøren mulighed for at indstille til generaldirektøren, at DRs beslutning omgøres.  
 

 

a. Klagevejledninger.  
                                                                                                                                                                                           

Når det gælder alle sager om brud på god presseskik og/eller DRs Programetik, skal 

klagerne oplyses om deres adgang til at klage videre - enten til Pressenævnet eller til 

lytternes og seernes redaktør. Alle de klagesvar fra DR, der forsynes med klagevej-

ledning, skal sendes i kopi til det centrale klagearkiv eller til lytter- og seerredaktøren. 

 

En opgørelse for 1. halvår 2008 viser, at der er givet ca. 80 direkte klagevejledninger 

til lytternes og seernes redaktør. I alt 20 har valgt at gøre brug af muligheden. De fle-

ste af disse klagere kendte ordningen i forvejen. 

 

 

b. Pressenævnssager. 
 

I første halvår 2008 afsagde Pressenævnet kendelse i fem sager. Der blev udtalt kritik 

af DR i en af sagerne. Da DR allerede havde beklaget indslaget, blev DR ikke pålagt at 

offentliggøre afgørelsen. 

 

Skjulte optagelser om dobbeltroller i ejendomshandler. Kendelse den 22. februar. Ikke 

kritik af DR. 

EDC klagede over en udgave af Kontant fra den 25. september 2007. Klagen gik bl.a. 

på ukorrekte oplysninger og brug af skjult kamera. Pressenævnet fandt ikke grundlag 

for at kritisere udsendelsen. Nævnet fandt bl.a. at den samfundsmæssige interesse i 

et belyse ejendomsmæglers mulige dobbeltrolle i ejendomshandler er så stor, at det i 

den konkrete sag kunne berettige anvendelse af skjult kamera. 

 

 

 22 



Dokumentaren Ravsøstrene. Kendelse den 22. februar. Ikke kritik af DR. 

To medvirkende i en tv-dokumentar (sendt første gang den 28. november 2007) kla-

gede over den måde, hvorpå udsendelsen var redigeret. De klagede bl.a. over, at op-

tagelser de havde medvirket i ikke var blevet brugt, og at udsendelsen på nogle om-

råder fremstod som en kriminalhistorie. Pressenævnet lagde vægt på, at de trufne 

valg alle lå indenfor mediets redigeringsret.  

 

Indslag om advarsel fra Fødevarestyrelsen. Kendelse den 7. maj. Kritik af DR. 

Et indslag i TV-Avisen den 14. december 2007 gav det indtryk, at resultatet fra en 

norsk undersøgelse kunne finde anvendelse på Pharma Nords produkt C.L.A.+T samt 

at produktet manglede en advarsel fra Fødevarestyrelsen på emballagen. Oplysningen 

var forkert og blev beklaget af TV-Avisen den 1. februar. Nævnet beklagede at DR 

først 4½ time før det oprindelige indslag havde forelagt sagen for det kritiserede sel-

skab. Nævnet udtalte kritik af DR, men fandt ikke anledning til at pålægge offentliggø-

relse af kendelsen, da DR selv havde berigtiget indslaget. 

 

Indslag om underbetaling af rumænske avisbude i Danmark. Kendelse den 30. maj. 

Ikke kritik af DR.

I indslag i 21 Søndag på DR1 den 9., 16. og 30. marts satte man fokus på arbejdsfor-

holdene for rumænske avisbude, der er ansat i Dansk Avis Omdeling (DAO). DAO kla-

gede til Pressenævnet og forlangte et genmæle offentliggjort. Nævnet afviste dette 

ønske og fandt ikke, at god presseskik var tilsidesat. Man understregede bl.a., at DAO 

havde haft mulighed for at komme til orde med sin version i indslagene. 

 

Klage over pressemeddelelse fra DR om afvisning af kritik. Kendelse den 25. juni. Ikke 

kritik af DR. 

Pressenævnet fastslog, at en pressemeddelelse offentliggjort af DR på www.dr.dk var 

omfattet af Medieansvarsloven. Derfor behandlede mediet en klage over en presse-

meddelelse af 7.marts, hvor DR afviste kritik af dokumentaren Flugten fra Grønland, 

der blev sendt første gang i 2007. Det var netop klagers skarpe offentlige kritik af do-

kumentaren, som DR her havde afvist. Nævnet fandt ikke, at to mindre fejl i presse-

meddelelsen var egnet til at påføre klageren skade. Derfor blev klagers ønske om 

genmæle afvist (se også omtale af samme sag s. 28 nedenfor). 

 

 

 

 

 23 

http://www.dr.dk/


 

c. Klagesager for lytternes og seernes redaktør 
 

Af de 20 ankesager som er afsluttet i første halvår havde halvdelen af klagerne en 

retlig interesse - de kunne altså også være gået til Pressenævnet. Det valgte en at 

gøre - Pressenævnet kom her til samme konklusion som lytternes og seernes redak-

tør. I et andet tilfælde var der tale om en sag, som Pressenævnet ikke havde taget 

stilling til p.gr.a. manglende muligheder for at føre bevis. 

I otte af de 20 sager har klageren fået helt eller delvist medhold.  

Generaldirektøren har fuldt ud fulgt lytter- og seerredaktørens indstillinger i 19 af de 

20 sager. Den ene (delvise) undtagelse er sagen om en læges klage over dokumenta-

ren Når døden spiller med - se nedenfor. Denne sag er også omtalt i Redaktørberet-

ningen. 

   

Omtale af andelsboliger i Magasinet Penge. Afgørelse den 8. januar. Klage afvist. 

En klager mente vedholdende, at der i Penge var blevet videregivet klart misvisende 

oplysninger om de økonomiske forhold omkring andelsboliger. Anken blev afvist under 

henvisning til, at indslaget var ganske grundigt og byggede på udsagn fra relevante 

eksperter. Der var ikke mangler ved indslaget af en karakter, som gjorde det relevant 

at korrigere noget.  

 

Urimelig omtale af bøsser i Yallahrup Færgeby. Afgørelse den 15. januar 2008. Klage 

afvist. 

En klager fastholdt i en række henvendelser, at serien var en skændsel og klagede 

specielt over seriens homofobi og ”..nedladende behandling af seksuelle og religiøse 

mindretal.”  Klagen argumenterede for, at serien var en overtrædelse af DRs egne 

regler for sprog og satire. Sagen blev afvist - bl.a. med den begrundelse, at de mange 

grove udtryk bestemt ikke skulle tages som bogstavelige opfordringer, men var led i 

en satire, der bl.a. søgte ”at skyde hul på stereotyperne ved at overdrive og udstille 

dem ..”. Uagtet at man kunne diskutere, hvorvidt det lykkedes i alle tilfælde, var der 

ikke grundlag for at betegne satiren som et brud på DRs Programetik. 

 

 

 

 

 24 



Interview med læge i dokumentaren Når døden spiller med. Indstilling den 7. februar. 

Delvist medhold. 

En læge klagede i september 2006 over den måde, hvorpå et interview med ham var 

gengivet i dokumentaren Når døden spiller med, der var produceret af Bastard Film 

for DR - og vist på DR1. DR afviste kritikken, hvorefter lægen klagede videre til Pres-

senævnet.  

Nævnet udtalte kritik af DRs redigering men tog kun stilling til den ene del af lægens 

klage. Den anden del afviste nævnet at behandle p.gr.a. ”...de begrænsede mulighe-

der for at føre bevis for Pressenævnet, ....”. (jf. sag nr. 2006-6-396). 

Lægen har stædigt fastholdt sin klage overfor DR. Lytter- og seerredaktøren har i en 

række henvendelser til DRs ledelse og til producenten bedt om adgang til de originale 

optagelser af de omstridte interviews - men uden resultat. Derfor har redaktøren ind-

stillet, at udsendelsen ikke vises mere. Generaldirektøren har herefter selv bedt om 

adgang til originalmaterialet og har meddelt klager, at intet tyder på manipulation. 

Sagen er omtalt i Redaktørberetningen for 1. halvår 2008. 

 

Interview med kulturministeren i Deadline 17.00. Afgørelse den 8. februar. Delvist 

medhold.  

Kulturministeriets pressechef klagede over, at ministeren var blevet udsat for et bag-

hold og et tillidsbrud, fordi han blev interviewet om noget andet end oprindeligt oplyst 

af DRs medarbejdere. Redaktionen afviste og henviste bl.a. til, at spørgsmålene havde 

været relevante og at der var tale om en erfaren minister.  

I sin gennemgang af anken konkludere lytter- og seerredaktøren, at indslaget var re-

levant og forsvarligt og at der ikke var grundlag for at kritisere Deadline for en bevidst 

overtrædelse af de etiske retningslinjer. At ministerens medarbejdere havde misfor-

stået rammen for interviewet, måtte DR dog tage et medansvar for. Det er - jf. DRs 

Programetik - DR-medarbejdernes ansvar, ”.. at forudsætningerne er forstået og ac-

cepteret.” Derfor blev indstillingen, at DRs svarbrev skulle beklage den utilstrækkelige 

kommunikation. Der var ikke grundlag for at bringe beklagelser på sendefladen. 
 

Kritiske spørgsmål til Dansk Folkeparti i partiets præsentationsprogram før folketings-

valget. Afgørelse den 4. marts. Klage afvist. 

En klager mente, at det var urimeligt, at Dansk Folkeparti i serien Mød partierne op til 

folketingsvalget fik et spørgsmål, der henviste til lægelige udsagn om, at børn blev 

psykisk syge i asylcentrene. Klageren mente ikke, at der var sagligt belæg herfor. 

Programmets vært svarede med ret udførligt at henvise til konkret forskning på om-

rådet - og medsendte referencer til to artikler i lægefaglige tidsskrifter. 

 25 



Klager fastholdt imidlertid sin kritik. Selvom anken blev indgivet for sent behandlede 

lytter- og seerredaktøren den. En fornyet gennemgang af kilderne konkluderede imid-

lertid, at der var sagligt belæg for den måde, hvorpå spørgsmålet var blevet stillet. 

Klagen blev derfor igen afvist. 

 

Afspilning af sangen Nettopigen på P3 og P4. Afgørelse den 4. marts. Klage afvist. 

Klagen gik på, at DR flere gange havde spillet musikeren Troels Bobergs single Netto-

pigen, selvom sangen var blevet uddelt i butikken op til nytår. Klager mente, at der 

var tale om ’product placement’. Klagen blev afvist under henvisning til, at der var ta-

le om en sang, der indeholdt en hverdagsfortælling med et selvstændigt kunstnerisk 

udtryk. At der nævnes et firmanavn og at sangen har været uddelt i butikken, er ikke 

i sig selv nok til, at sangen bør udelukkes fra DRs kanaler (jf. også mange andre fortil-

fælde - f. eks. Fantastiske Toyota). Klager blev i øvrigt oplyst om sin mulighed for at 

indbringe sagen for Radio- og tv-nævnet.  

 

Klage fra Rigshospitalet over indslag om behandling af jordbærmærker. Afgørelse den 

4. marts. Klagen afvist.

Rigshospitalets lægelige direktør klagede over et indslag i 21 Søndag om hospitalets 

behandling af børn med farlige jordbærmærker. Brugen af Interferon blev her brugt 

som eksempel i en bredere diskussion om bivirkninger. 

Efter at redaktionen havde afvist klagen bad hospitalet om en fornyet behandling af 

sagen. Lytter- og seerredaktørens gennemgang konkluderede, at DR havde videregi-

vet korrekte oplysninger og at kritikken af Rigshospitalet var søgt efterprøvet og fore-

lagt for den ansvarlige overlæge. Overlægen havde ikke villet stille op til et interview 

med kamera, hvorfor DR valgte at bringe et klip fra en telefonsamtale med overlæ-

gen. Da journalisten i telefonen havde oplyst sit ærinde og hvor han kom fra, var der 

heller ikke grundlag for at kritisere brugen af klippet. 

 

Indslag med Jens Rohdes beskyldninger mod S-politiker. Afgørelse den 28. marts. 

Klagen afvist. 

En klager var meget vred over et indslag i TV-Avisen, hvor Venstres fhv. politiske ord-

fører, Jens Rohde, gentog og udbyggede sine beskyldninger mod Socialdemokraternes 

politiske ordfører, Henrik Sass Larsen. Efter redaktionens afvisning fastholdt klager, at 

det var en grov overtrædelse af god presseskik at videregive kompromitterende på-

stande, der ikke kunne dokumenteres. I sin behandling lagde lytter- og seerredaktø-

ren vægt på, at det var en erklæringskrig mellem to toppolitikere og at kravene til fo-

relæggelse og høring var overholdt. At TV-Avisen fandt, at sagen havde nyhedsværdi, 

 26 



var der ikke grundlag for at kritisere. Man kunne diskutere, om indslagene havde væ-

ret god journalistik, men der var ikke tale om brud på DRs Programetik. Derimod fik 

klager medhold i sin kritik af DRs alt for langsommelige svar - det første svar fra TV-

Avisen kom først efter to måneder. Det blev undskyldt og beklaget. 

 

Betegnelse af A.P.Møller - Mærsk som miljøsvin i en radioavis. Afgørelse den 2. april. 

Delvist medhold. 

En klager fandt det urimeligt, at P3 Nyhederne i en speak havde karakteriseret A.P. 

Møller - Mærsk som ”landets absolut største miljøsvin”. Betegnelsen blev brugt af DR, 

selvom der ikke var tale om nogen overtrædelse af love eller regler. Redaktionen afvi-

ste kritikken under henvisning til virksomhedens enorme CO2-udledning og til det fri-

sprog, som tillades i P3 Nyhederne. I sin behandling af klagen gav lytter- og seerre-

daktøren medhold i, at også P3 Nyhederne bør være tilbageholdende med at bruge et 

så værdiladet udtryk i en neutral speak. I det påklagede indslag blev udtrykket dog 

kun brugt en gang - og da selve indslaget var sagligt og oplysende og beskrev et stort 

samfundsproblem - rummede indstillingen ikke krav om en beklagelse i en senere ud-

gave af P3 Nyhederne. 

 

Omtale af overvægtige i sundhedsprogram. Afgørelse den 15. maj. Klagen afvist. 

En seer klagede over Viden Om fra den 19. februar. Klageren mente at DR i pro-

grammet ”... dæmoniserer, stigmatiserer og undertrykker de, der er tykke ....”.  Kla-

gen talte også om manipulation og indoktrinering. 

Redaktionen afviste kritikken - bl.a. med henvisning til, at programmet var bygget op 

omkring udtalelser fra anerkendte forskere. I sin gennemgang nåede lytter- og seer-

redaktøren til samme hovedkonklusion: Det var relevant og forsvarligt, at program-

met havde afsæt i de mange forskere der taler om en fedme-epidemi.  

Klager henviste også til, at man interviewede professor Arne Astrup uden at oplyse 

om, at han ejer aktier i Neurosearch, hvis produktudvikling han kommenterede som 

ekspert. Kritikken heraf var korrekt - det var en meget beklagelig fejl i udsendelsen. 

DR beklagede dette og bragte en korrektion i den næste udsendelse og på web-sitet. 

Klagerens øvrige kritik blev afvist. 

 

 

Omtale af fodbold-fanklub med voldelige medlemmer. Afgørelse den 15. maj. Klagen 

afvist. 

Et medlem af en fodbold-fanklub fandt en omtale ”.. ekstremt ensidig og dybt kræn-

kende overfor medlemmerne ...”. Redaktionen afviste kritikken under henvisning til at 

 27 



indslaget byggede på relevante kilder, og at man havde forsøgt at indhente kommen-

tarer fra fanklubben og andre involverede. 

I sin gennemgang af sagen påpeger lytter- og seerredaktøren, at det første klagesvar 

var upræcist på et punkt og at det først var meget sent at fanklubben blev bedt om en 

kommentar. Det konkluderes dog, at DR selv rettede op på dette ved at citere fan-

klubbens formand i et indslag næste dag. Den samlede dækning byggede på relevante 

kilder og klagen som helhed blev derfor afvist.  

 

DR-pressemeddelelse om afvisning af kritik af dokumentar om Grønland. Afgørelse 

den 15. maj. Klagen afvist. 

I forbindelse med debatten om dokumentaren Flugten fra Grønland - sendt første 

gang 31. oktober 2007 - blev DR den 7. marts 2008 udsat for hårde angreb for mani-

pulation fra en kritiker, der til en avis samtidig oplyste at have været researcher på 

filmen. DR afviste samme dag i en pressemeddelelse beskyldningerne og oplyste at 

kritikeren ikke havde arbejdet som researcher for DR. Den pågældende klagede heref-

ter i flere omgange over pressemeddelelsen. Sagen blev til sidst indbragt for lytter- og 

seerredaktøren, der i sin gennemgang påpegede to mindre unøjagtigheder i DRs tilba-

gevisning af kritikken. Som helhed var klagerens påstande imidlertid uberettigede og 

pressemeddelelsen var på alle centrale punkter en rimelig gendrivelse af kritikken 

mod dokumentaren.  

 

Omtale af tyverier af breve og pakker hos Post Danmark. Afgørelse den 12. juni. Del-

vist medhold. 

Post Danmark klagede over præsentationen af et indslag i TV-Avisen om leveringskva-

liteten for breve og pakker. Man fandt, at oplægget til indslaget gav et overdrevent 

indtryk - bl.a. i kraft af formuleringen: ”Nu erkender Post Danmark, at man har et al-

vorligt problem”. Virksomheden henviste til, at man ikke havde udtalt sig herom. 

Redaktionen havde overfor Post Danmark betegnet vendingen ”nu erkender ..” som 

en smutter, som man beklagede. 

Alligevel fastholdt Post Danmark klagen: I sin gennemgang af alle formuleringer, in-

terviews og statistikker konkluderede lytter- og seerredaktøren, at DR overfor selska-

bet burde beklage, at indslaget samlet efterlod et noget overdrevet billede af leve-

ringsproblemerne. Men stramningen havde ikke en karaktér, der gjorde det relevant 

at bringe en rettelse, da det faktuelle indhold i selve indslaget var korrekt. 

 

 

 28 



Optaktsprogram i forbindelse med revisionsrapport om DR Byen. Afgørelse den 23. 

juni. Klage afvist. 

En tidligere direktør i DR klagede over den måde, han var blevet omtalt i forbindelse 

med den dækning, som P1 - forud for offentliggørelsen af en stor revisionsrapport - 

lavede om ansvarsplaceringen i forbindelse med budgetoverskridelserne på DRs byg-

geri. Klageren mente, at han i en speak - på urimelig vis - blev tillagt et hovedansvar. 

DR afviste i første omgang klagen - bl.a. med henvisning til at formuleringen ikke 

kunne eller burde tolkes således.    

Sagen blev indbragt for lytter- og seerredaktøren der i en længere gennemgang af ar-

gumenterne konkluderede, at den kritiserede formulering indgik i en længere gen-

nemgang af mulige ansvarsplaceringer. Der blev ikke draget konklusioner og klageren 

kom selv til orde i det omstridte indslag. Derfor blev indstillingen, at DR burde afvise 

at bringe den krævede berigtigelse. 

 

Omtale af farlig barnestol. Afgørelse den 25. juni. Klage afvist. 

En butikskæde klagede over omtalen af en autostol i forbindelse med et indslag i TV-

Avisen om en ny stor test af sikkerhed mv. En stol, kæden havde til salg, blev i ind-

slaget direkte betegnet som livsfarlig. Kæden fremhævede i sin kritik, at der ikke var 

sagligt belæg herfor. 

Redaktionen henviste i sin afvisning af kritikken til, at udsagnene var baseret på For-

brugerrådets informationer og at butikskæden havde haft mulighed for at kommente-

re kritikken. 

I sin anke afviste kæden at denne mulighed havde været reel - og afviste at undersø-

gelsen gav belæg for TV-Avisens konklusioner. 

I en gennemgang af forløbet og af undersøgelsens resultater og metode konkluderede 

lytter- og seerredaktøren, at der var tale om en stor, velkendt og seriøs europæisk 

undersøgelse, som i indslaget helt relevant blev kommenteret af Forbrugerrådets test-

chef. Derfor blev klagen afvist. Indstillingen rummede dog en opfordring til TV-Avisen 

vedr. et punkt, der ikke var omfattet af klagen. 

  

Brug af Erik Meier Carlsen som ekspert. Afgørelse den 27. juni. Klage afvist. 

En klager fandt det var yderst problematisk, at Deadline på DR2 havde bedt Erik Meier 

Carlsen kommentere den aktuelle tørklædedebat. Klager henviste til, at Meier Carlsen 

havde stærke sympatier for Dansk Folkeparti og derfor var inhabil. 

Redaktionen afviste kritikken og henviste til, at der var tale om en velanskreven ana-

lytiker, som det var relevant at bruge som kommentator. 

 29 



Sagen blev indbragt for lytter- og seerredaktøren. I sin indstilling lagde han vægt på, 

at Meier Carlsen var blevet præsenteret som ”Politisk kommentator, Information”. I 

og med at man interviewer en kommentator, er det signaleret, at der ikke nødvendig-

vis er tale om en objektiv analyse. Derfor blev indstillingen, at klagen burde afvises. 

 

Gengivelsen af meningsmåling under valgkampen. Afgørelse den 30. juni. Delvist 

medhold. 

En klager gik hårdt i rette med en artikel på dr.dk, hvor en aktuel meningsmåling blev 

præsenteret under overskriften ”Venstre ikke ramt af Løkke-sag”. Klageren mente, at 

konklusionen af tallene snarere var den modsatte og fandt det belastende for DRs tro-

værdighed. Redaktionen afviste klagen og henviste til at der var tale om en tolkning. 

Sagen blev indbragt for lytter- og seerredaktøren, som i sin gennemgang konstatere-

de, at en del af uenigheden skyldtes, at DR havde lavet en fejl i henvisningen til en 

tidligere meningsmåling. Anklagen for bevidst manipulation blev afvist, men det blev 

konkluderet, at DRs fremstilling havde været forvirrende. En fejl i artiklen burde rettes 

samtidig med en ajourføring af oversigten over tidligere meningsmålinger.  

 

Fravær af kritiske spørgsmål i interview med minister. Afgørelse den 30. juni. Delvist 

medhold. 

En klager var meget vred over et interview med en minister i forbindelse med en sag 

om offentligt ansattes ytringsfrihed. Klager fandt det påfaldende, at ministeren ikke 

blev konfronteret med, at hun selv kort forinden var blevet kritiseret for at truet en 

offentligt ansat. 

Trods flere rykkere besvarede redaktionen ikke klagen. Lytter- og seerredaktøren tog 

den derefter selv op til behandling. I konklusionen understreges det, at det havde væ-

ret relevant og naturligt, at ministeren havde fået et spørgsmål om den pågældende 

sag. Da der var tale om et kort interview over mobiltelefon, var der dog ikke tilstræk-

keligt grundlag for at kritisere undladelsen. Der blev imidlertid udtalt en hård kritik af 

at TV-Avisen - trods flere rykkere - ikke havde svaret på den pågældende relevante 

henvendelse. Generaldirektøren indskærpede derfor redaktionens pligt til at svare. 

 

Indholdet i historisk gennemgang af arbejdskonflikter. Afgørelse den 30. juni. Delvist 

medhold. 

En fagforening klagede over et indslag i Magasinet Penge om tidligere storkonflikter 

på arbejdsmarkedet. Man kritiserede især, at det ikke blev omtalt, at storkonflikten i 

1973 førte til formel ligeløn. I stedet var der fokus på, at en række konflikter på det 

offentlige arbejdsmarked ikke havde givet de strejkende større resultater. 

 30 



Redaktionen afviste kritikken og mente, at indslaget i hovedsagen var fair. 

Sagen blev indbragt for lytter- og seerredaktøren, der i sin gennemgang konkludere-

de, at det i en historisk gennemgang af konflikter med krav om ligeløn var en fejl ikke 

at omtale storkonflikten i 1973. Indstillingen var, at denne konklusion skulle gøres til-

gængelig på de relevante sider på dr.dk - herunder i forbindelse med netudgaven af 

den pågældende udgave af magasinet. Samtidig blev det kraftigt kritiseret, at redak-

tionen i første omgang havde været syv uger om at svare. 

 

Dækningen af sagen om Lars Løkke Rasmussens taxa-boner. Afgørelse den 30. juni. 

Delvist medhold 

Bl.a. i et længere indslag den 18. maj satte 21 Søndag fokus på Lars Løkke Rasmus-

sens taxakørsel i hans tid som amtsborgmester i Frederiksborg Amt. Programmet 

hævdede bl.a., at 590 taxaboner ikke var udfyldt efter reglerne. Omtalen førte bl.a. 

til, at Statsforvaltningen Hovedstaden tog sagen op. Da afgørelsen herfra forelå - 

uden direkte kritik af bonerne - bad Finansministeriets kommunikationschef den 19. 

juni DR om at berigtige indslaget fra den 18. maj. Redaktionen afviste, at det var re-

levant at omtale afgørelsen og henviste til, at der fortsat ikke forelå dokumentation 

for, at udgifterne havde haft et lovligt amtsligt formål.   

Herefter blev sagen indbragt for lytternes og seernes redaktør. Efter en længere gen-

nemgang af forløbet var konklusionen, at påstandene i det oprindelige indslag var vel-

dokumenterede. Derimod gav indstillingen klager medhold i, at afgørelsen fra Stats-

forvaltningen Hovedstaden - med den vægt dækningen af sagen i øvrigt havde haft - 

burde have været omtalt hurtigst muligt. Da 21 Søndag den 29. juni selv valgte at 

omtale afgørelsen, var der ikke grundlag for at foretage mere i sagen. 

 

                                           ............................................. 
Note 1): 

 

Jeg er efter offentliggørelsen af denne rapport blevet opmærksom på et par fejl og unøjagtigheder i om-

talen af Pigekoret. 

- Lyttertallene før og efter ændringen er ikke direkte sammenlignelige - der kan derfor ikke drages sikre 

konklusioner om ændringens effekt på lyttertallene.  
- Vedr. korets ændrede placering er billedet mere komplekst end anført. Programmet Koncert Nu  bringer 

ikke uddrag af optagelser med koret hver uge men jævnligt.  Det er ikke nyt, at koret kan høres på P2s al-

mindelige sendeflader, men det indgår nu i den faste musikrotation - pt. med 15 til 20 sange. På DAB-

kanalen P4 Danmark er der imidlertid som anført en række nye muligheder for løbende at høre koret. Jeg vil 

i næste rapport bringe en kort oversigt over udviklingen.   JMOL 

 

 

 31 



 

 

 

 

 

 

 

 

 32 


	1. Sammenfatning .................................................s.3
	2. Trends og tal for henvendelser .........................s.3
	3. Gennemgang af 24 klagetemaer .......................s.6
	4. Andet led i klagebehandlingen.........................s.21

