
 1 

Ministerens mindre demokratiske metoder 
 
En radio-serie om, hvordan Beskæftigelsesministeriet i en række sager brød loven, 
bestilte misvisende tal, slettede belastende dokumenter og vildledte Folketinget. 
 
af Jesper Tynell, bragt i DRs Orientering på P1 mellem juni 2008 og maj 2009 
 
 
 
 
01: Misvisende evaluering af ministers 300-timers-regel 
  sendt 24. juni 2008  -  09:35 min. 
 

02: Læge ‘selvvalgt hjemmegående’ trods jobsøgning 
  sendt 24. juni 2008  -  23:24 min. 
 

03: Claus Hjort afskaffede i hemmelighed sikkerhedskrav uden om Folketinget 
  sendt 30. juni 2008  -  28:46 min.     ***** 
 

04: Beskæftigelsesminister bestilte tal der skulle sætte AF i dårligt lys 
  sendt 9. juli 2008  -  26:23 min.     ***** 
 

05: Ministers brug af 300-timers-regel kendt ulovlig 
  sendt 7. august 2008  -  16:13 min.     ***** 
 

06: SFI forhindrer kontrol med ministers 300-timers-rapport 
  sendt 17. september 2008  -  27:34 min. 
 

07: Claus Hjort laver forsøg med sygemeldte uden om Folketinget 
  sendt 5. marts 2009  -  22:53 min. 
 

08: Flertal vil standse ministers forsøg med syge 
  sendt 9. marts 2009  -  11:26 min. 
 

09: Ministers folk sletter spor og sagsakter om misvisende SFI-rapport 
  sendt 18. marts 2009  -  29:03 min.     ***** 
 

10: Ministeriet skifter forklaring om sygeforsøg igen igen 
  sendt 24. marts 2009  -  24:28 min.     ***** 
 

11: DF skifter mening om lovlighed af forsøg med syge 
  sendt 3. april 2009  -  25:35 min. 
 

12: Claus Hjort vildledte Folketinget 
  sendt 21. april 2009  -  14:00 min.     ***** 
 

13: Kammeradvokaten godkender ikke sygeforsøg 
  sendt 21. april 2009  -  23:09 min. 
 

14: Kammeradvokaten: lovligt at aktivere syge 
  sendt 29. april 2009  -  10:06 min. 
 

15: Dokumenterne flød mellem SFI og Beskæftigelsesministerens chefer 
  sendt 15. maj 2009  -  28:01 min.     *****



 2 

 
 
 
 

Metoderapport 
 
 

DR Byen den 9. september 2009 
 
Kære FUJ-jury 
 
Når vi i Orientering på P1 det seneste år har sendt en serie af indslag, der viser 
hvordan Beskæftigelsesministeriet i en række sager har brudt loven, bestilt 
misvisende tal, slettet belastende dokumenter og vildledt Folketinget, er det på 
ingen måde udtryk for, at vi på forhånd har planlagt et gravearbejde, der skulle 
se ministerens forhold til grundlæggende demokratiske spilleregler efter i 
sømmene. Vi har hverken nedsat en gravegruppe eller på forhånd valgt metoder. 
Serien af radioindslag er derimod løbende blevet til som led i mit daglige arbejde 
som Orienterings social- og retspolitisk fagmedarbejder, efterhånden som jeg på 
flere og flere områder har undret mig over, hvordan Beskæftigelsesministeriet 
uden Folketingets godkendelse har kunne fratage borgere bestemte ydelser (hhv. 
kontanthjælp og sygedagpenge), fjerne den forudgående kontrol af udenlandske 
arbejdstageres sikkerhedskvalifikationer og undret mig over, hvordan ministeriets 
misvisende evalueringer af ministerens politik er blevet til (SFIs evaluering af 300-
timersreglen og Arbejdsmarkedsstyrelsens sammenligning af AFs og kommunernes 
evne til at få mennesker i arbejde). 
 
Forfatnings-radio 
En af de eneste gennemgående metodiske beslutninger har været at fravælge at 
undersøge fordele og ulemper ved ministerens politik. Jeg har f.eks. valgt ikke at 
undersøge, om det er en fordel for beskæftigelsen at udvide 300-timersreglen til at 
gælde andre end de ægtepar loven omfatter, og fravalgt at undersøge om forsøget 
med aktivering af sygemeldte får mennesker tilstrækkelig hurtigere tilbage i 
arbejde igen eller ej. 
Det, der derimod gør de 15 indslag til en sammenhængende serie, er det fælles 
fokus på ministerens forhold til magtens tredeling og dermed spørgsmålene: 
Regerer beskæftigelsesministeren i overensstemmelse med den lovgivning, 
Folketinget har vedtaget? Og giver beskæftigelsesministeren Folketinget korrekte 
oplysninger at vedtage lovgivning på baggrund af og offentligheden korrekte 
oplysninger at vælge Folketingets medlemmer på baggrund af? Når jeg sammen 
med kolleger indimellem taler højstemt om denne tilgang til vores arbejde, kalder 
vi det derfor for ’forfatningsradio’. Og når det i den forbindelse er endt med at 
blive til en samlet serie om Beskæftigelsesministeriet under Claus Hjort 
Frederiksen, er det fordi det er lykkes i indslagene at dokumentere, at netop 
dette ministerium de senere år har vist sig at have et anstrengt forhold til den 
lovgivende forsamling: 
 

• Claus Hjort afskaffede med sin underskrift i al hemmelighed og uden om 
Folketinget kravene til udenlandske arbejdstageres sikkerhed i farlige job. 
Da det efter et halvt års arbejde lykkedes Orientering at dokumentere, at 
ministeren selv havde truffet beslutningen, valgte et flertal i Folketinget at 



 3 

vedtage en ny lov, der pålagde ministeren at genindføre forudgående 
kontrol med f.eks. stilladsarbejdere og elevatormontørers 
sikkerhedskvalifikationer (indslag 3). 
 

• Beskæftigelsesministeren pålagde ulovligt kommunerne at standse 
udbetalingen af kontanthjælp til mennesker, der ikke var omfattet af den 
såkaldte 300-timers-regel, som Folketinget havde vedtaget. Da Orientering 
ved et tilfælde opdagede denne praksis og senere kunne påpege, at 
ministeriet stod bag, fastslog Venstres ordfører på området, en række 
jurister, beskæftigelsesankenævnet og til sidst Ankestyrelsen, at det var i 
strid med loven. Ministeren indvilligede i, at op mod 250 familier derfor 
skulle have udbetalt kontanthjælp med tilbagevirkende kraft (indslag 5). 
 

• Da beskæftigelsesministeren med en ny SFI-rapport i hånden sidste 
sommer kunne konstatere, at 300-timers-reglen virker efter hensigten, 
medgav forskeren bag undersøgelsen i Orientering, at undersøgelsen er 
misvisende og ikke kan dokumentere de konklusioner, ministeren lægger 
mest vægt på. Efter SFI først nægtede, at ministeriet løbende havde 
modtaget udkast og kommenteret dem mens rapporten blev skrevet, og 
efter ministerens medarbejdere i flere omgange havde slettet spor og 
sagsakter efter samarbejdet med SFI, kunne Orientering næsten et år 
senere dokumentere, at dokumenterne flød flittigt mellem SFI og chefer 
under ministeren, som også løbende sad med ved lukkede møder med SFIs 
forskere, mens de skrev evalueringen af ministerens politik. Claus Hjort 
Frederiksen har under forløbet misinformeret Folketinget ved at fastholde, 
at sådan kontakt mellem SFI og ministeriet ikke eksisterede. Siden har 
Beskæftigelsesministeriet under den nye minister i et notat til Orientering 
medgivet den tætte kontakt og derfor beklaget, at ministeriet ulovligt 
hemmeligholdt og senere slettede de dokumenter i sagen, der vidnede om 
et tæt samarbejde om rapporten (indslag 1, 2, 6, 9 og 15). 
 

• For at bane vej for strukturreformen bad Beskæftigelsesministeren sine 
embedsmænd om at få udarbejdet statistikker, der skulle vise, at 
kommunerne var bedre end AF til at få ledige i arbejde. Hvordan det 
foregik stod en tidligere direktør i Arbejdsmarkedsstyrelsen i april 2008 
frem i Orientering og fortalte om. Dermed bekræftede han, hvad vi i 
Orientering tidligere ved hjælp af skriftlige kilder havde dokumenteret: At 
ministeriet bestilte misvisende tal, der skulle sætte AF i et dårligt lys med 
det formål at samle flertal bag ministerens ønske om at lade kommunerne 
overtage beskæftigelsesindsatsen. Vores nye oplysninger i sagen fik i 
forsommeren 2008 Claus Hjort Frederiksen til i et samråd i Folketinget at 
oplyse, at det var ham selv personligt, der bad om at få fremstillet tallene, 
der skulle understøtte regeringens politik. Han afviste derimod, at der 
decideret var ’fusket med tallene’. 
At det slet ikke var nødvendigt at fuske med tallene fremgår dog af et 
skriftligt svar, ministeren har givet til Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg. 
Heri medgiver han, at selve den måde han bad Arbejdsmarkedsstyrelsen 
om at opstille tallene på, under alle omstændigheder og dermed altid vil 
give indtryk af, at kommunerne er bedre end AF til at få mennesker i 
arbejde, også selv om det ikke er tilfældet (indslag 4). 
 



 4 

• Uden at spørge Folketinget iværksætte beskæftigelsesministeren i foråret 
2009 et forsøg med aktivering af sygemeldte. Da Orientering spurgte 
ministeren, hvordan han lovligt kunne gøre det ifølge loven, medgav 
ministerens jurister, at der ikke var hjemmel i de paragraffer, Claus Hjort 
Frederiksen indtil da havde henvist til, til at gennemføre forsøget. Med 
advokat-bistand fra Kammeradvokaten pegede ministerens folk nu i stedet 
på en anden paragraf, der skulle gøre forsøget lovligt at gennemføre. Men 
også denne udlægning af loven, måtte ministeriet senere selv underkende, 
da Orientering vha. lovens forarbejder kunne dokumentere, at heller ikke 
denne paragraf kunne bruges til at tage sygedagpengene fra de syge 
forsøgspersoner, der ikke ønskede at være med i forsøget. Ministeriet og 
Kammeradvokaten pegede herefter på en tredje paragraf i loven, som de 
mener, ministeren kan bruge til at gennemføre forsøget med uden først at 
spørge Folketinget om lov. Om det er lovligt, er endnu ikke afgjort af 
hverken Ankestyrelsen eller domstolene. Men ministeren har efter 
Orientering gik ind i sagen valgt at begrænse målgruppen for forsøget og 
skærpe kravene til forudgående lægelige vurdering, så ikke alle 
forsøgspersoner længere risikerer at miste deres sygedagpenge, hvis de 
afviser at være med. 
Undervejs i forløbet kunne vi påvise, at Claus Hjort Frederiksen havde 
vildledt Folketinget, da han gentagne gange oplyste overfor 
Arbejdsmarkedsudvalget, at Kammeradvokaten havde godkendt lovligheden 
af forsøget. Det viste sig efterfølgende, at ministeren udtrykkelig havde 
bedt Kammeradvokaten om ikke at undersøge netop det spørgsmål, men i 
første omgang på forhånd netop gå ud fra, at forsøget var lovligt. Det 
medgav Kammeradvokaten efterfølgende i et interview i Orientering 
(indslag 7, 8, 10, 11, 12, 13 og 14). 

 
 
Metoden er historien 
Fordi indslagene handler om at hemmeligholde og slette dokumenter, bryde 
loven, misinformere Folketinget, offentligheden osv., er der i mange tilfælde god 
radiofonisk dramaturgi i at fortælle historien om, hvordan vi afdækkede historien. 
Altså historien om, hvordan det langsomt lykkedes f.eks. at vriste dokumenter ud 
af ministeriet, som indeholdt spor af, at der måtte være flere dokumenter i sagen, 
som det så senere lykkes at få frem, for til sidst at få fingre i f.eks. det papir 
ministeren skrev under på, da han afskaffede forudgående kontrol med 
udenlandske arbejdstageres sikkerhedskvalifikationer eller den e-mail, hvori 
Beskæftigelsesministeriet forklarer Arbejdsmarkedsstyrelsen, hvordan tallene skal 
stilles op, for at få det til at se ud som om, at kommunerne er bedre end AF til at 
få ledige tilbage i arbejde. 
Fordi metoden i dette detektivarbejde i mange tilfælde bliver foldet ud som selve 
historien i de enkelte radio-indslag, vil jeg ikke bruge juryens tid her på at 
gentage de konkrete og fyldige metodebeskrivelser, som allerede fremgår af 
indslagene. I stedet vil jeg opfordre til særligt at lytte til de indslag, jeg har 
markeret med stjerner i oversigten på forsiden (dvs. indslag 3, 4, 5, 10, 12 og 15) 
eller læse udskrifter af to af disse indslag, som er vedlagt som bilag. Her vil jeg 
blot kort nævne et par af de metodemæssige overvejelser og erfaringer, jeg har 
gjort mig undervejs, som ikke fremgår af radio-indslagene. 
 



 5 

En kamp om dokumenter og paragraffer 
En væsentlig del af indslagene i serien er båret af dokumenter, jeg har fået 
udleveret ved hjælp af aktindsigt (indslag 3, 4, 6, 9 og 15). Men som 
udsendelserne vidner om, har myndighederne i ingen af sagerne fulgt 
Offentlighedslovens regler og i første omgang udleveret de dokumenter, de burde. 
Det har gjort det nødvendigt selv at kunne dokumentere, at der eksisterer flere 
papirer end først oplyst i den enkelte sag. Derfor har jeg som altovervejende 
hovedregel begæret aktindsigt i de samme dokumenterne hos flere myndigheder 
på samme tid. I den situation har det flere gange vist det sig, at f.eks. 
Arbejdsmarkedsstyrelsen udleverer en del af den brevveksling, styrelsen har haft 
med Beskæftigelsesministeriets departement, mens departementet udleverer andre 
dele af den samme korrespondance. Selvom myndighederne i flere tilfælde har 
forsøgt at koordinere deres svar, er det ofte lykkes at finde en henvisning til et 
hidtil ikke oplyst journal- eller akt-nummer i bunken af papirer fra den anden 
myndighed. Oplysningerne fra den ene myndighed kan herefter bruges overfor 
den anden myndighed til i venlige toner at påvise, at jeg fra andre kilder ved, at 
de har tilbageholdt en række bestemte dokumenter og derfor bør gennemgå 
sagsakterne en gang til. 
Fordi dette tovtrækkeri om dokumenter kan blive meget omfattende og langvarigt, 
har jeg i flere af sagerne været nødt til at nedskrive oversigter over, hvilke 
oplysninger og henvisninger til antageligt hemmeligholdte dokumenter, jeg har og 
hvorfra. Også fordi, der kan gå måneder før nye spørgsmål bliver til nye svar fra 
myndighederne, og de helt præcise detaljer i sagen derfor i mellemtiden bliver 
fortrængt fra hukommelsen. 
Denne form for japansk forhandlingsteknik kræver for det første tålmodighed og 
vedholdenhed, hvis det skal lykkes at få myndighederne til først at ’give op’ og 
udlevere papirerne. Men det kræver også løbende overvejelser om, hvilke 
aktindsigter og spørgsmål, det er indsatsen værd at forfølge. Belært af folkene bag 
SVTs Uppdrag Granskning overvejer jeg altid, hvad jeg maksimalt kan få ud af de 
timer det tager, og hvad jeg mindst vil få ud af det. Det har f.eks. fået mig til 
foreløbig at fravælge at begære aktindsigt i hele sagen om sygedagpengeforsøget, 
fordi jeg vurderer, at udsigten til reelt at få afgørende ny viden er så lille, at det 
ikke står mål med den indsats, det kræver fra min side og fra de embedsmænd, 
som et længere aktindsigt-forløb også vil bebyrde. 
En anden del af indslagene er i væsentlighed båret af, at jeg har sat mig ind i, 
hvad der står i lovgivningen på et område, hvad der står i forarbejderne til 
lovgivningen eller ligefrem til den lovgivning, som den gældende lov i sin tid har 
afløst (indslag 3, 5, 7, 10, 13, 14). Også det kan være meget tidskrævende, særligt 
når man skal tilbage i tiden, hvor der kun findes trykte udgaver af 
Folketingstidende eller af de såkaldte SMer fra Ankestyrelsen (i dag kaldet 
principafgørelser), som anviser gældende ret. Men det er i mange tilfælde den 
eneste måde at kunne udfordre og undersøge om ministeriets brug af f.eks. 
sygedagpengeloven, aktivloven og serviceloven er lovlig. Hvad der i den 
forbindelse ikke altid fremgår af indslagene er, at jeg i ligeså høj grad afkræver de 
universitetsjurister, der optræder i indslagene, dokumentation for, præcis hvor de 
finder belæg for at mene, at ministeriet misbruger lovgivningen, før de får adgang 
til at fremføre disse påstande i radioen. Det er mit indtryk, at det i enkelte 
tilfælde har generet nogle af universitetsjuristerne, så de mildest talt er blevet 
godt trætte af, at jeg ikke bare stolede på deres udlægning af loven, men ville 
have noter og henvisninger til selv helt basale juridiske forhold – også selvom 
disse henvisninger og detaljer ikke direkte kan høres radioen. Men i praksis er det 



 6 

netop disse e-mails med retskilder, citater og henvisninger, som jeg i et flere 
forløb hele tiden har udvekslet med jurister i og udenfor ministeriet, der har gjort 
det muligt at påvise problemerne med følge loven i f.eks. 300-timers-sagen, i 
sagen om de slettede dokumenter og med at finde hjemmel til at gennemføre 
forsøget med sygemeldte. 
 
 
Valg af kilder 
Selvom de konkrete historier i sidste ende også handler om langtidsledige på 
kontanthjælp, mennesker på sygedagpenge eller stilladsarbejdere der balancerer 
rundt på kanten af polske stilladser, så er de ikke de egentlig ’ofre’ i det 
overordnede perspektiv for serien. Det er derimod de folkevalgte politikere, der 
har vedtaget den lovgivning, Beskæftigelsesministeriet ikke altid overholder og 
det er de vælgere, der har stemt på dem. Og det er styrende for mit valg af kilder. 
Det betyder f.eks., at jeg i forbindelse med ministerens ulovlige brug af 300-
timers-reglen i de første mange indslag ikke har kontanthjælpsmodtagere med, 
der ulovligt har fået standset udbetalingen af hjælp. I stedet optræder Venstres 
daværende ordfører på området, Irene Simonsen, som den egentligt taber, der 
ikke mener, at ministeren retter sig efter den lovgivning hun og et flertal i 
Folketinget har vedtaget. Selvom det var i kontakten med tre forskellige familier, 
som havde fået frataget hjælpen, at jeg ved et tilfælde opdagede, at loven blev 
brugt til en bredere kreds end vedtaget, er det først i det sidste og afsluttende 
indslag, jeg tager en af disse familier med i programmet for at undersøge, om de 
nu også har fået udbetalt den uretmæssigt standsede kontanthjælp med 
tilbagevirkende kraft (indslag 5 – de foregående indslag er ikke medtaget, fordi de 
er sendt før april 2008). Det betyder også, at f.eks. socialrådgivernes formand, 
Betina Post, og mange andre kilder, der kunne udtale sig om, hvorvidt de mener, 
ministerens brug af 300-timersreglen, hans sygeforsøg m.m. er godt eller skidt, 
heller ikke er med i indslagene. 
Det er i stedet f.eks. en række jurister og andre fortolkere af lovgivning og af tal. 
I den forbindelse, har jeg bevidst forsøgt at få de mest habile kilder til at forklare 
- eller netop ikke kunne forklare - hvorfor ministeren har belæg for sin udlægning 
af verden. 
Når en nærmere gennemlæsning af SFIs evaluering af 300-timersreglen viser, at 
det kan være svært at finde svar i teksten, hvis man løbende spørger sig selv 
”hvor ved SFI det fra?”, og ministerens væsentligste konklusioner fra rapporten 
derfor synes at være uden dokumentation eller mangle sammenligningsgrundlag, 
så tænker jeg, at den mest habile kilde til at bekræfte den tese, er den forsker, 
der selv har skrevet rapporten. Når det ved hjælp af grundige spørgsmål til 
detaljerne i rapporten lykkes at få forskeren til selv at konstatere, at der ikke er 
belæg for centrale konklusioner, bliver indslaget på den måde så godt 
dokumenteret, som det overhovedet er muligt. Havde jeg i stedet bedt en anden 
forsker bedømme rapporten, ville resultatet i bedste fald fremstå som påstand mod 
påstand. 
På samme måde, har jeg forsøgt at få ministeren og hans medarbejdere til i videst 
mulig omfang selv at svare på, præcis hvor de finder belæg for deres brug af 
sygedagpengeloven, serviceloven og aktivloven. Trods utallige forespørgsler er det 
siden 2004 ikke lykkes mig at få et interview med Claus Hjort Frederiksen. Derfor 
er det i flere af indslagene i stedet hans embedsmænd, der svarer på disse 
spørgsmål. I indslagene om misbrug af 300-timers-reglen giver det fantasifulde og 
næsten underholdende svar, som senere viser sig ikke at holde. Men i indslagene 



 7 

om forsøget med sygedagpengemodtagere, medfører det, at embedsmænd i flere 
omgange på bånd må medgive, at der ikke er hjemmel til forsøget i de 
paragraffer, ministeren hidtil har henvist til. Fordi de derved taler stik imod deres 
egen ministers tidligere udmeldinger, udgør de i den situation også her de mest 
habile kilder til netop den konklusion. Det samme gælder regeringens advokat, 
Kammeradvokaten, når han til bånd forklarer, at han netop ikke har taget stilling 
til, om sygeforsøget er lovligt, sådan som ministeren ellers har fortalt Folketinget. 
På den måde har jeg i forbindelse med serien løbende spurgt mig selv, ’hvem vil 
med størst styrke kunne bekræfte den ene eller den anden tese?’ og har herefter 
forsøgt at få vedkommende til at medvirke. 
 
 
Etiske overvejelser 
Men netop denne brug af embedsmænd og forskere, kan rejse en række etiske 
spørgsmål, fordi de i flere tilfælde personligt bliver udstillet for ikke at have belæg 
for deres konklusioner, styr på hjemlen til ministerens forsøg og lign. 
SFIs egen forsker forklarer f.eks. i det første indslag, at der er tale om en sproglig 
lapsus, når han i rapporten skriver, at alle de personer, der nu hverken får 
udbetalt kontanthjælp og heller ikke er kommet i arbejde, er ”personer, som selv 
kalder sig hjemmegående”, selvom det altså på ingen måde er tilfældet. At udstille 
en forsker for åben mikrofon for en sproglig lapsus i en rapport vil i mange andre 
sammenhænge kunne anses for uproportionalt i forhold til hvilke konsekvenser, 
det kan få for manden. Men når denne misvisende betegnelse bliver gentaget 
gennem hele rapporten, når SFI selv fremhæver det som en hovedkonklusion 
øverst i den tilhørende pressemeddelelse, når ministeren gør det samme i sin 
kontakt med Folketingets medlemmer og offentligheden, mener jeg, at det er af 
så væsentlig betydning at få korrigeret de misvisende konklusioner fra den mest 
habile kilde selv, at hensynet til forskeren må vige. I den situationen har jeg 
derfor ingen problemer haft med at bringe interviewet med SFIs forsker, hvor han 
på de væsentligste punkter dybest set underkender sin egen rapport. Når jeg nu 
et år senere ved, at forskeren løbende var i tæt kontakt med ledende 
medarbejdere under beskæftigelsesministeren, mens han skrev rapporten, er det 
blot endnu mere sikkert. 
Til gengæld har jeg i forbindelse med serien valgt at beskytte andre embedsmænd, 
hvor jeg kunne komme til det. Det gælder f.eks. når jeg bruger citater fra de 
mange dokumenter, de har modtaget og skrevet. Her har jeg valgt helt at udelade 
embedsmændenes navne eller valgt kun at kalde dem ved fornavn. 
I enkelte tilfælde, hvor jeg vil sikre mig mod at blive udsat for fremtidige 
beskyldninger fra ministeriets side, optager jeg de baggrundssamtaler, jeg 
indimellem har med embedsmænd, så jeg evt. efterfølgende internt kan 
dokumentere, hvad jeg og de har sagt. I forbindelse med indslagene om, hvordan 
ministeriet slettede spor og dokumenter efter samarbejdet med SFI om 
evalueringen af 300-timersreglen, har jeg således optagelser af samtaler, hvor 
embedsmænd klart tilkendegiver, at de har modtaget udkast til rapporten til 
kommentering, inden den endelige version gik i trykken. Fordi disse optagelser er 
meget stærke rent radiofonisk og dokumentationsmæssigt, har jeg i flere tilfælde 
alvorligt overvejet at bruge dem i indslagene, selvom der er tale om skjulte 
optagelser. Men af hensyn til de pågældende embedsmænd og af hensyn til mine 
egne muligheder for at modtage fortrolige oplysninger på et senere tidspunkt, har 
jeg valgt at lade være med at bruge optagelserne offentligt. I et af 
radioindslagene har jeg i stedet citeret ordret fra en sådan samtale og fortalt, at 



 8 

vi om nødvendigt kan dokumentere indholdet på bånd, og på den måde undgået 
at udstille en bestemt medarbejder under ministeren. Efter Ombudsmanden nu er 
gået ind i netop sagen om de slettede sagsakter, har jeg dog overfor ham valgt at 
citere mere præcist fra disse båndoptagelser, fordi de gør det muligt at pege på 
dokumenter, der stadig ikke er blevet lagt frem. 
 
 
 
Med venlig hilsen Jesper Tynell 
 
 
 
Bilag: Udskrift af indslag nr. 9 og 15. 



 9 

MINISTERENS FOLK SLETTER SPOR OG SAGSAKTER OM MISVISENDE SFI-RAPPORT 
Indslag bragt i Orientering på P1 d. 18. marts 2009 
 
http://www.dr.dk/P1/orientering/indslag/2009/03/18/163926.htm 

 
 
STUDIEVÆRT: 
 
Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksens medarbejdere har 
i de senere måneder slettet 58 sagsakter fra 
Arbejdsdirektoratets journaler. Papirerne er væk - og ikke 
længere i myndighedernes besiddelse. 
 
De nu slettede dokumenter kunne formentlig ellers have vist, 
hvilken indflydelse Claus Hjort Frederiksens ansatte har haft - 
eller IKKE har haft - på SFIs evaluering af regeringens 300-
timers-regel. En evalueringsrapport, som har vist sig på 
afgørende punkter at forskønne virkeligheden og være direkte 
misvisende - i sin beskrivelse af, hvad der sker, når en gift 
kontanthjælpsmodtager får lukket for udbetalingen af penge, hvis 
ikke han eller hun har haft et almindeligt lønnet arbejde i 
mindst 300 timer indenfor de sidste to år. 
 
I første omgang holdt Arbejdsdirektoratet de nu slettede 
dokumenter hemmelige for Orientering. Men efterhånden som vi har 
kunnet påvise flere og flere af dokumenternes eksistens, er 
ministerens medarbejdere gået ind og har slettet dem i 
journalen. 
 
En jurist med mediejura som speciale mener, at Claus Hjort 
Frederiksens folk dermed - ikke bare på ét - men på en hel 
stribe punkter - har forbrudt sig mod Offentlighedsloven. Altså 
ulovligt forhindret offentligheden i at kontrollere regeringens 
arbejde. 
 
Beskæftigelsesministeriet bekræfter, at brevvekslingen med SFI 
er slettet, men mener, det er helt på sin plads. 
 
Jesper Tynell fortæller her historien om et halvt års 
tovtrækkeri - en strid om papirer - som det i dag mere end 
nogensinde er relevant at få afgjort: 
______________________ 
 
 
INDSLAG: 
 
Den 24. juni 2008 er en særlig dag for beskæftigelsesminister 
Claus Hjort Frederiksen. Et halvt års tid tidligere har en meget 
foreløbig evaluering vist, at kun 2 procent af de arbejdsløse, 
der helt har fået standset udbetalingen af kontanthjælp efter 



 10 

den såkaldte 300-timers-regel - kun 2 procent af dem, er kommet 
i arbejde. 
 
Men den 24. juni sidste år, kan ministeren med stor tilfredshed 
nu offentliggøre en pressemeddelelse, hvori der står - og jeg 
citerer: 
 

"300-timers-reglen virker efter hensigten. Hver tredje, 
der har fået frakendt kontanthjælpen, er kommet i arbejde 
(...) Det viser ny undersøgelse fra (...) SFI. 
 
Undersøgelsen viser derudover, at knap (...) hver tredje, 
der har fået frakendt kontanthjælpen, har valgt at blive 
hjemmegående. (...) 
 
Langt om længe får vi én gang for alle slået fast, at 300-
timers-reglen virker efter hensigten. (...), siger Claus 
Hjort Frederiksen." 

 
Men der viser sig at være grundlæggende problemer med netop 
disse to mest centrale konklusioner i denne undersøgelse, som 
beskæftigelsesministeren har betalt SFI for at lave. 
 
For det første, er den lavet på måde, der gør det umuligt at 
sige, hvorfor en tredjedel af dem, der har fået standset 
kontanthjælpen, efter et halvt år er kommet i arbejde. I hvor 
høj grad, er det fordi de pga. 300-timersreglen har fået lukket 
helt for pengene, selvom de står til rådighed og søger arbejde? 
ELLER: I hvor høj grad, er det fordi arbejdsløsheden helt 
generelt også for alle andre grupper i samme periode er faldet 
markant? 
 
Netop det har man valgt at la’ vær’ med at undersøge, selvom man 
godt kunne. Det medgiver forskeren bag SFIs rapport, Henning 
Bjerregaard Bach, efterfølgende her i Orientering: 
 

”Vi ved ikke, hvor mange af de 33 procent, der rent 
faktisk ville være kommet i arbejde alligevel, hvis de 
ikke var omfattet af 300-timersreglen. Så skulle man 
nemlig have søgt at konstruere en sammenligningsgruppe, 
som man kunne sammenligne de her personer med, som er 
kommet ind under reglen. Det kan man godt konstruere.” 

 
For det andet, viser det sig at være direkte misvisende, når man 
i SFIs rapport kan læse, at alle de mennesker, der nu ikke 
længere får udbetalt penge - og samtidig heller ikke har fået et 
lønnet arbejde at leve af - når de hver og en bliver betegnet 
som ’hjemmegående’. Det viser sig, at tallene også dækker over 
mennesker, der trods intensiv job-søgning reelt blot ikke 



 11 

længere har en indkomst at leve af. Hvor mange, der på den måde 
blot er kommet i økonomisk klemme, har man valgt ikke at 
undersøge, medgiver forskeren efterfølgende: 
 

”Vi har ikke lavet en særskilt kørsel på dem. Det har vi 
ikke. 
 
[På side 89 i rapporten, der skriver I... der kalder I dem 
personer, som ’kalder sig selv hjemmegående’. Hvordan har 
de sagt til jer, at de er hjemmegående?]  
 
Jamen, det... Det er måske en sproglig lapsus, der har 
sneget sig ind der.  
 
[Og det vil sige, de har ikke selv sagt, at de er 
’hjemmegående’ sådan som der står?]  
 
Sprogligt, ik’, så er den ikke fuldt dækkende den der 
tekst.  
 
[Men det er også en væsentlig konklusion i jeres 
pressemeddelelse. I skriver, at 33 procent ER blevet 
hjemmegående, som noget af det forreste. Men det vil sige, 
der er altså ikke tale om mennesker, der er blevet 
hjemmegående? Her kan også være den gruppe, der er kommet 
i klemme, som hverken har fået kontanthjælp eller penge, 
skønt de gerne ville arbejde?]  
 
Ja, det er korrekt.” 

 
Undersøgelsen giver altså reelt hverken belæg for, at 300-
timers-reglen har fået en tredjedel i arbejde - og den giver 
heller ikke belæg for, at dem der nu står helt uden indtægt, 
selv har "valgt at blive hjemmegående", som 
beskæftigelsesministeren skriver. 
 
 
Vi har tidligere - i forbindelse med kommunalreformen - kunne 
dokumentere, at Claus Hjort Frederiksens ministerium har bestilt 
undersøgelser, der SKULLE komme frem til ET bestemt resultat - 
for på den måde bane vej for ministerens politik. Derfor 
beslutter vi os for at undersøge, om beskæftigelsesministerens 
ansatte også her har haft en finger med i spillet - og påvirket 
SFIs evaluering af ministerens 300-timers-regel eller ej. 
 
 
 



 12 

I første omgang ser det ud som om, at Beskæftigelsesministeriet 
i hvert fald har haft mulighed for at læse og kommentere 
rapporten, inden konklusionerne blev rettet endeligt til. 
Det fremgår af kontrakten med SFI, at Arbejdsdirektoratet tre 
måneder før offentliggørelsen ska' ha' tilsendt et udkast til 
rapporten, som ministerens medarbejdere kan læse igennem. Vi kan 
også læse, at SFIs forsker allerede en måned før 
offentliggørelsen, skriver til en anden forsker:  

"Beskæftigelsesministeriet er så glade for rapporten". 
 
Men da vi begærer aktindsigt hos SFI for at SE de oprindelige 
udkast - svarer SFI i første omgang, at der er tale om en 
beklagelig misforståelse: 
 

"Der ER ikke sendt rapportudkast til Arbejdsdirektoratet 
før den endelige udgave af rapporten forelå.  
 
Med hensyn til udtalelsen i [en] e-mail (...), er der tale 
om en løssluppen og humoristisk ment kommentar, som 
projektlederen skrev (...). Kommentaren er alene et udtryk 
for projektlederens ’fornemmelse’ af rapportens 
modtagelse. (...) 
 
SFIs troværdighed og uafhængighed i relation til 
udredninger skal være absolut, og derfor har rekvirenter 
af undersøgelsesrapporter netop ikke adgang til at 
kommentere eller korrigere i udkast." 

 
Det skriver altså SFI. 
 
Som vi tidligere har fortalt mere detaljeret her i programmet, 
medgiver SFI senere - efter måneders brev-veksling - at der 
alligevel ER sendt "ideudkast (...) og (...) foreløbige 
undersøgelsesresultater" til to ansatte i Arbejdsdirektoratet. 
Men SFI forklarer nu - at beskæftigelsesministerens medarbejdere 
kun har modtaget papirerne, fordi de som fag-personer er 
medlemmer af en følgegruppe tilknyttet undersøgelsen - ikke som 
repræsentanter for ministeriet. En tilknytning, der ifølge SFI, 
er så tæt, at de dokumenter de har sendt til dem i 
Arbejdsdirektoratet skal betragtes som INTERNE dokumenter på SFI 
- og derfor ikke er omfattet af retten til aktindsigt. 
 
SFIs direktør Jørgen Søndergaard forklarer efterfølgende, at 
 

”Som hovedregel er hverken vi eller ministeriet jo 
interesserede i at dokumenterne, de bliver gjort 
tilgængelige for en bredere offentlighed, før det er 
færdigt... Og det er jo det, der er baggrunden for at 
diskussionerne undervejs foregår i en følgegruppe. Det er 



 13 

et lukket forum, hvor fagfolk kan diskutere med hinanden. 
Men vi fremsender det først officielt til ministeriet, når 
rapporten er helt færdig. Det er præcis fordi, det er 
først fra det tidspunkt, den er omfattet af 
Offentlighedsloven, og derfor bliver tilgængelig for en 
bredere offentlighed.” 

 
Men da vi efterfølgende kontakter en af de ansatte i 
Arbejdsdirektoratet, der er ansvarlig for kontakten til SFI, 
fortæller hun, at hun kun var med i følgegruppen, fordi hun 
netop skulle REPRÆSENTERE Arbejdsdirektoratet overfor SFI. Hun 
oplyser også - i modsætning til SFI - at Arbejdsdirektoratet som 
køber af undersøgelsen i månederne før offentliggørelsen HAR 
modtaget udkast til rapporten. På den båndoptagelse af samtalen, 
vi er i besiddelse af, siger hun ordret: 
 

"Ja, vi har fået et udkast. Det stod der jo også i 
kontrakten, at vi skulle have. (...) Altså det har vi jo 
fået, fordi - det er jo fair nok - det var aftalen, ik." 

 
Det tyder på, at beskæftigelsesministerens folk HAR haft 
mulighed for at komme med indvendinger, inden rapporten gik i 
trykken. 
 
Derfor begærer vi nu også aktindsigt i sagen hos 
Arbejdsdirektoratet under Beskæftigelsesministeriet. 1½ måned 
senere modtager vi et kortfattet og imødekommende brev fra 
direktoratet, der skriver: 
 

"De har den 19. september 2008 bedt om aktindsigt i 
samtlige dokumenter som Arbejdsdirektoratet er i 
besiddelse af, der relaterer sig til SFI’s udarbejdelse af 
rapporten ’300-timersreglen’ (...) I den forbindelse 
fremsendes hermed (...) Arbejdsdirektoratets 
journaliserede dokumenter vedr. ovenstående." 

 
Vedlagt brevet finder vi 33 forskellige dokumenter - uden større 
betydning. Hvad vi ikke får oplyst - men nu et halvt år senere 
ved - er at direktoratet i sine journaler på det tidspunkt i 
virkeligheden ligger inde med op mod 100 sagsakter, udvekslet 
med SFI, mens undersøgelsen blev lavet. 
 
 
Mediejurist ved Journalisthøjskolen, Oluf Jørgensen, mener 
derfor, at beskæftigelsesministeriets ansatte - allerede ved at 
hemmeligholde disse dokumenter, bryder loven - første gang: 
 

”Ja, det svar er i strid med Offentlighedsloven. Der er 
faktisk en mere omfattende journal, og der findes flere 



 14 

dokumenter, men det får du ikke at vide. Det bliver skjult 
for dig. Det er i strid med Offentlighedsloven.  
 
[Præcis hvad i Offentlighedsloven strider svaret her 
imod?] 
 
Offentlighedsloven er bygget op sådan, at borgerne og 
journalister og andre der er interesserede har ret til 
aktindsigt i en sags dokumenter. Når så myndigheden vælger 
ikke at give dig alt, men holde noget tilbage, så er 
myndigheden forpligtet til at oplyse, at noget bliver 
holdt tilbage. Ellers har du jo ingen mulighed for at 
vide, at der faktisk findes flere dokumenter og efterprøve 
ved en klage, om du skulle kunne få adgang til flere 
dokumenter. Borgere, der beder om aktindsigt skal have et 
korrekt svar. Og bliver der undtaget noget, skal man have 
at vide, at der ER undtaget noget.” 

 
 
Når vi overhovedet får mistanke om, at der alligevel er flere 
dokumenter i sagen, end Arbejdsdirektoratet angiver, skyldes det 
flere ting. 
 
For det første, ka' vi i aktindsigten ik' finde de udkast til 
rapporten, som en ansat har fortalt os, at direktoratet - som 
led i kontrakten med SFI - har modtaget i månederne før 
offentliggørelsen. For det andet, viser papirer, vi samtidig har 
fået udleveret fra Beskæftigelsesministeriet, at 
Arbejdsdirektoratet har skrevet resume af udkast til rapporten 
og sendt til ministeriet. Vi går ud fra, at det ikke er muligt 
at skrive resume af et udkast, med mindre det ER modtaget af 
ansatte i direktoratet. 
For det tredje ka' vi på datoerne se, at den journal vi har fået 
først er oprettet og alle papirerne først er lagt ned i den 2 
dage før, vi modtager dem 31. oktober. 
 
Da vi gør opmærksom på disse forhold, medgiver 
Arbejdsdirektoratet i slutningen af november, at journalen ikke 
er den oprindelige - men er lavet til lejligheden. 
 

"For overskuelighedens skyld blev dokumenter vedr. SFI’s 
undersøgelse overflyttet til et nyt journalnummer" 

 
....skriver direktoratet. 
 
Men det gør det umuligt at kontrollere, om direktoratet har 
frasorteret papirer for at hemmelige holde dem og altså også har 
sammensat journalen til lejligheden. Derfor mener Oluf 



 15 

Jørgensen, at beskæftigelsesministerens medarbejdere også på det 
punkt bryder loven: 
 

”Når en myndighed rent faktisk HAR en journalisering, så 
må den ikke lave en ny journal til lejligheden. Så må den 
tage stilling til din anmodning om aktindsigt i den 
journalisering, som de rent faktisk har på stedet.” 

 
 
Da vi nu be'r om at få udleveret en oversigt over den 
oprindelige journal, som Arbejdsdirektoratet har holdt skjult, 
er der flere ting der falder i øjnene. 
For det første, kan vi tælle os frem til, at i alt 33 dokumenter 
nu helt er slettet fra journalen. Det er ikke noget, 
beskæftigelsesministerens ansatte oplyser os om. Men ved at 
følge nummereringen af sagsakterne, kan man se, at tallene 
pludselig springer. F.eks. kan man regne ud af dokument nr. 28 
er slettet - ved at konstatere, at der stadig er oplysninger om 
nr. 26, nr. 27 men så først nr. 29. 
 
Der må altså være sendt flere dokumenter frem og tilbage mellem 
SFI og ministerens folk - end først oplyst. En brev-veksling, 
som i teorien ka' ha' påvirket SFIs konklusioner. 33 sagsagter 
som ansatte i direktoratet altså på det tidspunkt har været inde 
helt og fjerne  - uden at oplyse om det. Endnu en gang bryder de 
dermed Offentlighedsloven, påpeger Oluf Jørgensen. 
 

”Igen er der tale om, at der er fjernet oplysninger. Der 
mangler dokumenter på denne liste. For det første er det 
jo et spørgsmål om, de KAN undtage disse oplysninger fra 
aktindsigt. Men under ALLE omstændigheder, så skal de 
oplyse, at noget er fjernet.” 

 
Først da vi peger på de manglende dokumenter, medgiver 
beskæftigelsesministerens medarbejdere, at de HAR fjernet 
sagsakter. Vi er nu helt henne ved den 21. januar 2009, før 
direktoratet skriver til os: 
 

"De (...) nævnte dokumenter skulle ikke journaliseres og 
er derfor nu slettet." 

 
Men der er flere problemer ved den oprindelige journal, som vi 
nu har fået en oversigt over. 
 
Vi kan også se, at det ikke var korrekt, da direktoratet 
oplyste, at det for overskuelighedens skyld havde overfør ALLE 
dokumenter vdr. SFIs evaluering af 300-timers-reglen til en ny 
journal. I den gamle journal ligger nemlig stadig 25 andre 



 16 

sagsakter vedrørende undersøgelsen, som hverken er slettet eller 
flyttet til et andet sted. 
 
25 dokumenter udvekslet frem og tilbage med SFI, som ifølge 
journal-oversigten bærer overskrifter så som "Strategi for 
strukturering af survey-materiale", "skema (...) 2.udkast", 
"sammenfatning" osv. Dokumenter og kommentarer til dokumenter, 
som ministerens ansatte har udvekslet med SFIs forskere, mens de 
skrev evalueringen af ministerens politik. 
 
 
Selvom mange dokumenter allerede er slettet fra journalen - ka' 
disse 25 sagsakter måske gi' os svar på, om 
beskæftigelsesministerens folk har banet vej for de misvisende 
konklusioner i SFIs rapport - eller ej. Det ved vi ikke - det er 
det, vi gerne vil undersøge. 
 
 
Men vi ved, at da vi nu peger direkte på disse 25 dokumenter, 
som vi sådan set siden september måned året før har begæret 
aktindsigt i - ja, så svarer Arbejdsdirektoratet nu: 
 

"De nævnte dokumenter (...) er blevet journaliseret ved en 
fejltagelse og er nu blevet slettet." 

 
Vi be'r derfor om at få en ny kopi af journal-oversigten - og 
kan ved selvsyn konstatere, at den endnu en gang er blevet 
betragteligt kortere. Beskæftigelsesministerens medarbejdere har 
altså igen været inde og slette. I alt 58 sagsakter med 
tilhørende bilag er nu forsvundet, væk - og ifølge 
Arbejdsdirektoratet ikke længere i myndighedernes varetægt. 
 
 
 
Direktoratet forklarer, at vi under alle omstændigheder ikke 
ville have fået aktindsigt i de nu slettede dokumenter. 
Direktoratet begrunder det - li'som SFI - med, at to ansatte i 
direktoratet har været så tæt tilknyttet SFI, mens rapporten 
blev skrevet, at de dokumenter de har modtaget i 
Arbejdsdirektoratet skal betragtes som interne papirer på SFI - 
og derfor er undtaget fra aktindsigt. Mens SFI taler om en 
følgegruppe, kalder direktoratet nu gruppen for en styregruppe - 
og skriver: 
 

"Arbejdsdirektoratet kan af hensyn til SFI's 
forretningspraksis ikke give (...) aktindsigt i dokumenter 
fra eller til styregruppemedlemmer, der er ansat i 
Arbejdsdirektoratet." 

 



 17 

Efter vi i et halvt år gentagne gange har bedt om samtlige 
dokumenter i sagen - beslutter beskæftigelsesministerens 
medarbejdere altså, at de hidtil hemmeligholdte papirer i 
virkeligheden aldrig burde have været lagt ind i 
Arbejdsdirektoratets journalsystem og går DERFOR ind og sletter 
også dem. 
 
 
 
Om det overhovedet er lovligt, når SFI kalder alle de 
dokumenter, det i et år har sendt til og modtaget fra 
direktoratet for interne papirer - og dermed kræver dem undtaget 
fra retten til aktindsigt - det ser vi i denne sammenhæng bort 
fra. Vi har for et halvt år siden anket SFIs afgørelse på det 
punkt, og har endnu ikke fået svar på. 
 
MEN: Uanset, om SFI på den måde i praksis lovligt kan sætte 
Offentlighedsloven ud af kraft eller ej - ja, så er det 
umiddelbart IKKE afgørende for, om beskæftigelsesministerens 
medarbejdere i Arbejdsdirektoratet kan gøre det samme. 
 
 
For hvordan kan papirer sendt fra en myndighed til en anden og 
lagt ind i et journal-system - overhovedet betragtes som interne 
papirer hos den oprindelige myndighed? 
 
Ombudsmanden har i en afgørelse fra 1995 slået fast, at det 
afgørende for om dokumenter i en sådan situation rent teknisk er 
MODTAGET af en anden myndighed - og dermed ikke længere er 
interne papirer i en arbejdsgruppe - det afgørende er i den 
forbindelse, om ANDRE end dem, der har været en del af 
arbejdsgruppen har haft adgang til papirerne. 
Altså: I denne sammenhæng er det som udgangspunkt afgørende, om 
ANDRE ansatte i Arbejdsdirektoratet har kunne gå ind og læse 
papirerne - ELLER om de kun har været muligt for de to personer, 
der har været tilknyttet SFI. 
 
Derfor er de nu afgørende at finde ud af, om de mange dokumenter 
sendt til og fra SFI kunne læses af andre end de to medarbejdere 
i direktoratet - FØR de blev slettet. 
 
Kun hvis de har været holdt helt isoleret fra kollegerne i 
Arbejdsdirektoratet, kan det som udgangspunkt overhovedet komme 
på tale at kalde dem interne papirer på SFI - og dermed muligvis 
afskære os fra at se, hvad ministerens folk har sendt at 
kommentarer til SFI, mens undersøgelsen blev lavet - forklarer 
mediejurist Oluf Jørgensen: 
 



 18 

”Disse dokumenter må ikke være tilgængelige for andre 
medarbejdere hos Arbejdsdirektoratet. Det er afgørende.” 

 
Men ER det kun beskæftigelsesministerens to medarbejdere, der 
har været tilknyttet SFI - som i praksis har haft adgang til de 
dokumenter - vi gerne vil se? 
 
Der står "Offentlig Journal" - uden på de journal-oversigter, vi 
har modtaget fra FØR dokumenterne blev slettet. Det lyder som 
om, at disse journaler har været offentligt tilgængelige, og 
papirerne derfor ER omfattet af retten til aktindsigt. 
 
Men for at være helt sikre, spørger vi den 12. januar blandt 
andet nu Arbejdsdirektoratet, om HVEM der haft adgang til 
dokumenterne før de blev slettet. 
 
Se det enkle spørgsmål, viser det sig ganske vanskeligt at få 
nogen af beskæftigelsesministerens ansatte til at svare på. 
Først undlader Arbejdsdirektoratet helt at besvare det - og 
svarer kun på de øvrige spørgsmål i vores henvendelse. Da vi gør 
opmærksom på det, beklager kontorchefen fejlen og lover NU at 
svare på det enkle spørgsmål: HVEM har ku' læse sagsakterne, før 
de blev slettet. 
 
I begyndelsen af februar modtager vi nu en e-mail med et IKKE-
svar af den slags, som embedsmænd ofte skriver til Folketinget 
på vegne af ministre, så de i det mindste reagerer på - men i 
virkeligheden undgår at udtale sig om emnet. Arbejdsdirektoratet 
giver os dette svar: 
 

"Hvem der kan få aktindsigt afhænger altid af en konkret 
vurdering i de enkelte tilfælde." 

 
Men vi har IKKE spurgt om, hvem der kan få aktindsigt i 
papirerne. Vi har alene spurgt til, hvilke medarbejdere der har 
haft adgang til sagsakterne før de blev slettet. Det gør vi 
høfligt opmærksom på og gentager vores enkle spørgsmål endnu 
gang. 
 
Efter adskillige ubesvarede henvendelser, og efter 
beskæftigelsesministerens ansatte har lovet at ringe tilbage, 
men alligevel ikke har gjort det - ringer vi i begyndelsen af 
mart endnu en gang op og slår båndoptageren til. Og så sker der 
noget. 7 timer senere modtager vi endelig en e-mail, der lyder: 
 

"Svaret er (...) at ALLE ansatte i Arbejdsdirektoratet i 
princippet kan gå ind og læse i alle journaliserede sager 
i Arbejdsdirektoratets journal, med mindre de er 
klausulerede." 



 19 

 
 
Og det er nok. Nu har vi endelig, hvad vi har brug for at vide: 
I et over et halvt år har op mod 100 sagsakter udvekslet med SFI 
ligget frit tilgængeligt for de ansatte i Arbejdsdirektoratets 
elektroniske journal-system. Hvis Ombudsmandens principielle 
afgørelse fra 1995 fortsat er gældende ret - ja, så vil vi som 
udgangspunkt have ret til aktindsigt i papirerne - uanset, at 
beskæftigelsesministerens folk et halvt år efter vi har begæret 
aktindsigt beslutter sig for, at dokumenterne i virkeligheden 
slet ikke burde have været journaliseret. 
Der er med andre ord - igen udsigt til, at vi alligevel har ret 
til at kontrollere - om ministerens folk i den intensive brev-
veksling har påvirket SFIs konklusioner, så de endte med at 
blåstemple 300-timers-reglen som en effektiv måde at få 
langtidsledige i arbejde på. 
 
 
Men vi kan naturligvis ha' overset noget - og derfor spørger vi 
nu beskæftigelsesministerens medarbejdere, præcis HVOR de finder 
hjemmel til lovligt at afskære offentligheden fra indsigt i 
papirerne og til at slette dem helt fra direktoratets journaler. 
 
 
Hertil svarer Arbejdsdirektoratet i en e-mail, at det nu - EFTER 
dokumenterne er slettet -  
 

"(...) har talt med sagkyndige i departementet, som ikke 
mener, der FINDES særlige regler for sletning." 

 
 

”Det er simpelthen ikke korrekt. 
 
[Men præcis hvor, findes der særlige regler for sletning?] 
 
Det følger jo af Ombudsmandens praksis, at en myndighed 
ikke må slette sine spor. En myndighed må ikke slette 
oplysninger.” 

 
....siger Oluf Jørgensen. 
 
Slår man op i den tusind sider tykke bog "Forvaltningsret", 
skrevet af blandt andre Folketingets Ombudsmand, kan man læse en 
gennemgang af ombudsmandens praksis på området. Her står f.eks., 
at: 
 

"I (...) 1980 (...) kritiserede ombudsmanden at 
Indenrigsministeriet havde destrueret et brev fra et 
folketingsmedlem (...) [og] Undersøgelsesretten i 



 20 

Tamilsagen anså det for tjenestestridigt at 
Justitsministeriets departementschef makulerede to 
juridiske notater om sagen" 

 
Bogen henviser i øvrigt til flere andre afgørelser fra 
Ombudsmanden om destruktion af dokumenter. Blandt andet en 
afgørelse fra 1994. Og gør man sig den ulejlighed at gå tilbage 
og finde den frem, ja, så kan man læse - at: 
 

"Reglerne om kassation fører således som den 
altovervejende hovedregel til, at myndighederne ikke på 
egen hånd må kassere, slette eller på anden måde 
tilintetgøre oplysninger og dokumenter, som de én gang er 
kommet i besiddelse af." 

 
Går vi tilbage i bogen, "Forvaltningsret", kan man tilmed læse, 
at  
 

"det {vil} være i strid med loven om der sker kassation 
eller undlades arkivering for derved at afskære adgangen 
til aktindsigt." 

 
På den baggrund, kan det undre, at Claus Hjort Frederiksens 
jurister i Beskæftigelsesministeriet, kan oplyse Danmarks Radio 
om, at der slet ikke findes særlige regler om sletning. 
 
 
Det gør der øjensynlig - og der findes faktisk også en lille 
kattelem, der gør det muligt i særlige situationer at rette 
mindre fejl. "Dokumenter som ÅBENBART er indgået på en sag ved 
en fejltagelse, (...) falder udenfor [aktindsigt].", kan man 
læse i værket "Forvaltningsret". 
 
En åbenbar fejl i en journal kan f.eks. være når et helt 
uvedkommende stykke papir på et skrivebord har sneget sig ind i 
en bunke papirer og på den måde er havnet i en forkert journal. 
 
Men i denne sammenhæng, er det på ingen måde åbenbart, at 
myndighederne anså det som en fejl, da de i første omgang 
journaliserede de mange dokumenter - udvekslet med SFI - og i 
månedsvis gjorde dem tilgængelige for ALLE ansatte i 
Arbejdsdirektoratet - mener Oluf Jørgensen. Der er ikke noget, 
der tyder på, at beskæftigelsesministerens medarbejdere heller 
ikke FØR de lagde papirerne ind i journalen, har været klar 
over, at de skulle sørge for, at deres kolleger under ingen 
omstændigheder kunne gå ind og læse i dem. 
For Oluf Jørgensen styrker det blot hans vurdering af, at de 
dokumenter - som ellers muligvis ku' ha' givet os svar på, om 
SFIs misvisende konklusioner vedrørende 300-timers-reglen blev 



 21 

skrevet under indflydelse af ministerens folk eller ej - styrket 
ham i, at det under alle omstændigheder ER ulovligt, når de 
ansatte under ministeren nu har været inde og slette de 58 
sagsakter og bilag: 
 

”Igen må jeg sige, at det er galt det myndigheden 
foretager sig her. De erkender langt henne i det her 
forløb, at de har ikke opfyldt de betingelser, der er for 
at det kan betragtes som internt materiale i 
Socialforskningsinstituttet. De HAR journaliseret det på 
normal vis i Arbejdsdirektoratet. Dermed er det eksternt 
materiale. Dermed er det omfattet af Offentlighedsloven. 
Og det vil de så prøve at fixe ved at sige, ’jamen, det 
var en fejl og vi sletter og vi retter’ osv., men den 
holder altså ikke. Der fanger bordet. [Hvorfor har de ikke 
mulighed for at rette op på en fejl, hvis de har begået en 
fejl, og de mener det?] Der skal være mulighed for, at 
offentligheden kan kontrollere, hvilke oplysninger der har 
været registeret og hvilken praksis, der har været ved en 
myndighed og derfor må sporene ikke slettes. De må værs’go 
udlevere dokumenterne.” 

 
______________________ 
 
 
 
STUDIEVÆRT: 
 
Det sagde altså mediejurist ved Journalisthøjskolen, Oluf 
Jørgensen. 
 
Og skulle det vise sig, at det er ham der har ret og 
Beskæftigelsesministerens jurister, der ta'r fejl - ja, så ER 
det i praksis ikke helt umuligt at udlevere papirerne. 
 
Selvom ministerens medarbejdere har slettet de omtalt sagsakter 
fra journal-systemet og myndighederne derfor ikke længere råder 
over dem - ja, så har de to ANSATTE i Arbejdsdirektoratet som 
privat-personer stadig dokumenterne liggende, oplyser 
direktoratet. 
 
Hvem, der har ret - er stadig høj-aktuelt at få svar på. 
 
For det første behandler Folketinget i øjeblikket et lovforslag 
fra regeringen om at stramme den såkaldte 300-timers-regel, så 
gifte kontanthjælpsmodtagere fremover skal op på 450 timers 
arbejde indenfor de sidste to år, hvis de vil ha' udbetalt 
hjælp. Og i den forbindelse, er det stadig interessant at vide, 



 22 

hvordan SFIs evaluering af 300-timers-reglen overhovedet er 
blevet til. 
 
For det andet, barsler Offentlighedskommissionen med et forslag 
til en ny offentlighedslov. Og også i den forbindelse, kan det 
være aktuelt for Folketinget at ta' stilling til, om der skal 
INDFØRES særlige regler om sletning af dokumenter, hvis 
Beskæftigelsesministeriets jurister virkelig har ret i, at de 
slet ikke eksisterer i dag. 
 
Det ville vi meget gerne ha' givet beskæftigelsesminister Claus 
Hjort Frederiksen lejlighed til at uddybe her i programmet. 
Li'som vi også har tilbudt ministeriets departementschef Bo 
Smith og direktør for Arbejdsdirektoratet, Jesper Hartvig 
Pedersen, at komme med deres kommentarer til Oluf Jørgensens 
vurdering af, at ministerens folk på en række punkter har 
handlet ulovligt. 
 
Men ingen af disse har ønsket at lade sig interviewe om emnet. 
"Da Arbejdsdirektoratet allerede har besvaret en række 
skriftlige spørgsmål i sagen er der næppe noget nyt at tilføje" 
- skriver Arbejdsdirektoratet direktør til Orientering. 
 
Det var Jesper Tynell, der havde forsøgt at få svar på, hvorvidt 
SFIs evaluering af 300-timersreglen, er blevet til under 
indflydelse af beskæftigelsesministerens ansatte eller ej. Om 
det er tilfældet, ved vi altså stadig ikke. 



 23 

DOKUMENTERNE FLØD MELLEM SFI OG BESKÆFTIGELSESMINISTERENS CHEFER 
Indslag bragt i Orientering på P1 d. 15. maj 2009 
 
http://www.dr.dk/P1/orientering/indslag/2009/05/15/183733.htm 
 

 
 
STUDIEVÆRT: 
 
Når beskæftigelsesministeren bestiller en evaluering af sin egen 
politik hos SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd - 
ja, så flyder udkast, konklusioner og forslag til rettelser frem 
og tilbage mellem SFI og ministerens ansatte - OGSÅ til 
ministerens kontorchefer og chefkonsulenter. 
 
Det ka' Orientering nu dokumentere. 
 
Det var derfor ikke sandt, da finansminister Claus Hjort 
Frederiksen - som en af sine sidste gerninger som 
beskæftigelsesminister - oplyste Folketinget om, at kun to 
særligt udpegede medarbejdere havde haft adgang til den bunke af 
dokumenter, de udvekslede med SFI, mens SFI skrev en evaluering 
af regeringens såkaldte 300-timersregel. En regel, der fratager 
visse kontanthjælpsmodtagere deres indkomst. 
 
Ministerens folk hemmeligholdt i første omgang de mange papirer 
i sagen, da vi ville undersøge om regeringen havde forsøgt at 
påvirke SFIs konklusioner. Men da vi kunne påvise flere og flere 
af dokumenternes eksistens, gik ministerens medarbejdere i flere 
omgange ind og slettede dem i Arbejdsdirektoratets 
journalsystem. 
 
Claus Hjort Frederiksens medarbejdere har under forløbet 
fastholdt, at det var lovligt at tilbageholde og senere slette 
dokumenterne fra journalsystemet. Men nye dokumenter viser nu, 
at ministerens folk hele tiden har vidst, at betingelserne for 
at gøre det, ikke har været til stede. 
 
Jesper Tynell fortæller her endnu et kapitel i sagen om 
Beskæftigelsesministeriet og SFIs bestræbelser på at afskære 
offentligheden fra at kontrollere, hvordan de samarbejder, når 
SFI skriver udredninger for ministeren. 
______________________ 
 
 
INDSLAG: 
 
Er det rigtigt, at ministerens ansatte har slettet 58 sagsakter 
fra Arbejdsdirektoratets journalsystem? Sagsakter, som er sendt 



 24 

til og fra SFI, mens SFI skrev en evaluering af 
beskæftigelsesministerens 300-timersregel for ministeren selv? 
 
Da finansminister Claus Hjort Frederiksen den 1. april er kaldt 
i samråd for at svare Folketinget på det spørgsmål - bekræfter 
han, at det er tilfældet. 
 
De 58 sagsakter er slettet, fordi de aldrig burde have været 
journaliseret, forklarer han.  
 
Slettet - fordi de - ifølge Claus Hjort Frederiksen - slet ikke 
har været sendt til og fra ministeriet eller Arbejdsdirektoratet 
- men derimod sendt personligt til og fra to af ministerens 
ANSATTE i Arbejdsdirektoratet. To medarbejdere, der under 
forløbet har været medlemmer af SFIs følgegruppe til 
undersøgelsen - og dermed været så tæt tilknyttet SFI, at de 
papirer de har sendt og modtaget på deres kontorer i 
Arbejdsdirektoratet virkeligheden slet ikke tilhører 
direktoratet - men stadig skal betragtes som SFIs interne 
papirer. 
 
Derfor har offentligheden aldrig haft ret til at se dem - og 
ministerens ansatte har lovligt kunne gå ind og slette dem, 
oplyste Claus Hjort Frederiksen Folketingets medlemmer: 
 

”De slettede sagsakter, som dette samråd handler om, er 
interne arbejdspapirer i SFI. Det er dokumenter, der er 
udvekslet mellem medlemmer af SFIs følgegruppe. De er 
således ikke omfattet af aktindsigt.” 

 
På det tidspunkt - den 1. april - ved hverken vi eller de 
folkevalgte politikere, om ministeren har ret i - at det ALENE 
er de to ansatte i Arbejdsdirektoratet - som har været 
tilknyttet SFIs følgegruppe - der har set papirerne. 
 
Men forud for samrådet, har mediejurist ved Journalisthøjskolen, 
Oluf Jørgensen, her i programmet gjort gældende - at det under 
alle omstændigheder er ulovligt, når ministerens folk har 
slettet dokumenter i det offentlige journal-system. Og det 
uanset, om det er rigtigt, at de i første omgang skulle være 
havnet der ved en fejl. 
 

”En myndighed må ikke slette oplysninger. Der skal være 
mulighed for, at offentligheden kan kontrollere, hvilke 
oplysninger der har været registreret og hvilken praksis, 
der har været ved en myndighed. Og derfor må sporene ikke 
slettes. De må værsgo’ udlevere dokumenterne.” 

 



 25 

Vi har forud for samrådet fortalt, at vi tidligere - i 
forbindelse med kommunalreformen - kunne dokumentere, at Claus 
Hjort Frederiksens ministerium har bestilt en undersøgelse hos 
Arbejdsmarkedsstyrelsen, der SKULLE komme frem til ET bestemt 
resultat - for på den måde bane vej for ministerens politik. 
 
Når vi overhovedet er interesserede i at se, hvad SFIs og 
ministerens medarbejdere har SENDT til hinanden - i forbindelse 
med rapporten om 300-timersreglen, er det fordi vi også har ku 
påvise, at denne rapport fra SFI, på afgørende punkter 
forskønner virkeligheden eller er direkte misvisende. 
 
Om det KAN skyldes indflydelse fra ministerens medarbejdere - 
ved vi ikke. Men det er stadig i offentlighedens interesse at få 
afklaret - netop i disse dage, hvor rapportens konklusioner 
spiller en central rolle i Folketingets behandling af 
regeringens forslag, om at udvide 300-timers-reglen til at 
omfatte en bredere gruppe af kontanthjælpsmodtagere. Et 
lovforslag, der skal stemmes om inden Folketinget om to uger går 
på sommerferie. 
 
I et forsøg på alligevel få dokumenterne genskabt og udleveret - 
har vi derfor forud for samrådet oplyst 
Beskæftigelsesministeriet om, at vi ønsker at få sagen indbragt 
for Folketingets Ombudsmand. 
 
Men det undgår ministeren i første omgang. For uanset, at Claus 
Hjort Frederiksen oplyser, at offentligheden ikke har RET til at 
se papirerne - og at det var lovligt at slette dem fra journalen 
- så vælger han på samrådet den 1. april at lægge en bunke 
papirer frem på bordet foran sig. Papirer, som samme dag også 
modtager med bud her i DR Byen. 
 

”Jeg har jo ingen interesse i, at der kan dannes myter om, 
at vi bestiller uafhængige forskningsinstitutioner til at 
levere forudbestemte resultater, der støtter regeringens 
politik. Vi har lavet en fejl i journaliseringen. Det 
fremstår som om, det så at det så har medført, at vi har 
noget at skjule. Det har vi ikke, for det ligger her på 
bordet.” 

 
Om det nu også ER de slettede sagsakter, ministeren lægger på 
bordet - har vi ingen dokumentation for. 
Men vi kan se to ting: Mens ministerens medarbejdere ifølge 
journalerne har slettet 58 dokumenter - så har vi kun fået 53 
dokumenter udleveret. Altså 5 sagsakter færre. 
 
Og ser vi nærmere på akt-numrene, så er det kun nogle af de nu 
udleverede sagsakter, hvis numre overhovedet passer med de 



 26 

slettede dokumenters aktnumre. 34 af de akt-numre, vi kan 
dokumentere er slettet - opstræder slet IKKE i den bunke 
papirer, ministeren har udleveret. 
 
Vi har derfor spurgt Beskæftigelsesministeriet, om der findes en 
forklaring - og hvor resten af de slettede dokumenterne befinder 
sig? 
 
Ministeriet oplyser nu i et venligt brev, at det forventer at 
kunne svare på disse spørgsmål inden fredag d. 29. maj. Det er 
den dag Folketinget går på sommerferie - og til den tid, HAR 
partierne stemt om den nye lov, der blandt andet med afsæt i 
SFIs konklusioner. 
 
Her og nu må vi derfor nøjes med de papirer, som Claus Hjort 
Frederiksen altså HAR valgt at lægge på bordet.  
 
Og DE viser med al tydelighed, at de slettede dokumenter IKKE 
kun har været sendt mellem SFI og Arbejdsdirektoratets to 
medlemmer af SFIs følgegruppe - sådan som ministeren og hans 
ansatte siden oktober måned sidste år har fastholdt og gentaget 
som begrundelse for at holde dokumenterne hemmelige og siden 
slette dem. 
 
 
 
 
Ta'r vi f.eks. det øverste dokument i bunken - er der tale om e-
mail, der hverken sendt til eller fra SFI - men er sendt fra en 
ansat i Arbejdsdirektoratet og over til lederen af Claus Hjort 
Frederiksens Politiske Sekretariat i Beskæftigelsesministeriet. 
E-mailen og det vedhæftede bilag handler om, HVAD SFI skal have 
til opgave at se nærmere på i den på det tidspunkt kommende 
undersøgelse af 300-timers-reglen.  
 
Hvis vi af hensyn til de involverede embedsmænd fjerner deres 
efternavne, lyder teksten: 
 

"Kære Nicolaj. Hermed dit udkast med røde tilføjelser. God 
weekend." 

 
Det burde være en smal sag at konstatere, at denne sagsakt, som 
SFI hverken har skrevet eller her har modtaget - under INGEN 
omstændigheder kan betragtes som intern post på SFI, sådan som 
Claus Hjort Frederiksen og hans ansatte hele tiden har oplyst. 
De handler om SFIs undersøgelse, ja, men SFI er hverken afsender 
eller modtager. 
 
 



 27 

 
Bladrer vi videre ned bunken, finder vi en e-mail som rigtig nok 
er sendt af en af Arbejdsdirektoratets to følgegruppemedlemmer 
til SFIs forsker - og handler om, hvordan SFI skal modtage de 
data vedrørende kontanthjælpsmodtagere, som ministeriet skal 
levere til undersøgelsen. Men som modtager af denne og flere 
andre af de slettede sagsakter står også en af kontorcheferne i 
Arbejdsdirektoratet - som altså ikke er medlem af SFIs 
følgegruppe. Det er i øvrigt præcis den samme kontorchef, som i 
over et halvt år overfor for Orientering har fastholdt, at 
dokumenterne ALENE har været tilgængelige for direktoratets to 
følgegruppemedlemmer - til trods for, at han altså selv 
personligt også har modtaget flere af sagsakterne. 
 
  
Længere nede i bunken ligger et notat fra SFI, der handler om - 
som der står -  
 

"hvordan vi hensigtsmæssigt kan strukturere surveydataene" 
 
En af Arbejdsdirektoratets to følgegruppemedlemmer besvarer 
dagen efter SFIs henvendelse ved at forklare, at Anne - en 
chefkonsulent i Arbejdsdirektoratet under ministeren - skal 
inddrages i sagen: 
 

"Vi kigger på det. Jeg har også sendt det til Anne (...). 
Men på grund af påskeferie melder vi nok først tilbage 
tirsdag efter påske." 

 
En chefkonsulent i direktoratet under ministeren - får altså 
videresendt dokumenter modtaget fra SFI, selvom hun ikke er 
medlem af følgegruppen. Det VED ministerens medarbejder her - 
hun har selv sendt dokumenterne videre - og det oplyser hun også 
helt tydeligt SFI om. 
 
Ja, ud over hvad man kan læse i selve teksten - så, står 
chefkonsulenten også klart og tydeligt i modtagerfeltet på denne 
e-mail og på flere andre af de sagsakter, som ministerens folk 
har slettet. Chefkonsulenten står f.eks. også som modtager af 
den tilbagemelding SFI efter påske får på sit notat om 
struktureringen af datamaterialet. 
 
SFI får ligefrem besked om, at chefkonsulenten Anne også vil 
være til stede, når de to følgegruppemedlemmer holder møde med 
SFI i direktoratets egne lokaler. I en e-mail til SFI skriver en 
af direktoratets to følgegruppemedlemmer f.eks.: 
 



 28 

"Jeg har nu booket en tid til onsdag den 22. kl. 13 i det 
sædvanlige lokale ved kantinen. Anne (...) deltager også."  
(akt 133) 

 
Både chefkonsulenten og to kontorchefer under ministeren i 
Arbejdsdirektoratet står i det hele taget som modtagere af både 
SFIs udkast og de forslag til rettelserne i teksterne, som 
direktoratets to ansatte i følgegruppen sender frem og tilbage 
til SFI. 
  
Det gælder da SFI en måned før den endelige rapport går i 
trykken, får tilsendt en lang liste med forslag til rettelser, 
tilføjelser og ændrede formuleringer i det udkast til rapportens 
sammenfatning af resultaterne, som SFI først har skrevet. 
  
Cheferne under ministeren står også som modtagere, da de ansatte 
i Arbejdsdirektoratet et par uger før undersøgelsen skal 
offentliggørelse har SFIs pressemeddelelse til gennemsyn og 
kommentering - og påpeger hvad der bør ændres i teksten inden 
den bliver sendt ud. 
 
 
De rettelser og ændringer, ministerens folk foreslår og også får 
indført i SFIs rapport og pressemateriale, er - ifølge de 
papirer vi FORELØBIGT har fået udleveret - øjensynligt 
uangribelige og fagligt velbegrundede. 
 
Men dokumenterne viser med al tydelighed, at når 
beskæftigelsesministeren bestiller en evaluering af sin egen 
politik hos SFI - ja, så flyder udkast, konklusioner og forslag 
til rettelser frem og tilbage mellem SFI og ministerens ansatte 
- OGSÅ til ministerens kontorchefer og chefkonsulenter. De står 
simpelthen klart og tydeligt som modtagere øverst på papirerne. 
 
Og dermed har de samme chefer ikke kunne undgå hele tiden at 
vide, at sagsakterne VAR tilgængelige for andre end SFI og 
Arbejdsdirektoratets to følgegruppemedlemmer.  
 
Og de har heller ikke ku' undgå at vide, at papirerne dermed 
altså IKKE kan betragtes som INTERNE papirer på SFI, sådan som 
de og ministeren har fortalt offentligheden - når de skulle 
forklare, hvorfor de først hemmeligholdt og senere slettede en 
58 sagsakter vedrørende SFIs undersøgelse fra direktoratets 
journalsystem. 
 

"Andre medarbejdere må IKKE have adgang til disse 
dokumenter. I så fald mister de deres interne karakter" 

 



 29 

- det skriver Beskæftigelsesministeriet SELV i et af sine svar 
til Orientering. Et ordret citat fra en principiel afgørelse, 
Ombudsmanden har truffet - og som derfor er gældende ret. 
 
 
Når der nu er kommet nye oplysninger i sagen - betyder det 
derfor, ifølge mediejurist ved Journalisthøjskolen, Oluf 
Jørgensen, at ikke alene de NU udleverede sagsakter - men også 
ministeriets og direktoratets ØVRIGE sagsakter sendt til og fra 
SFI, mens undersøgelsen blev lavet - ifølge offentlighedsloven - 
nu SKAL og hele tiden har skulle udleveres. Også de 
rapportudkast, mødereferater m.m. som slet ikke har været 
journaliseret og siden slettet, forklarer han: 
 

”De burde være udleveret, når der bliver anmodet om 
aktindsigt. [Hvorfor burde de være udleveret, når de er 
sendt til følgegruppemedlemmer og fra 
følgegruppemedlemmer?] Det der er afgørende er, at 
dokumenter også er sendt til kontorchefer og andre i 
Arbejdsdirektoratet. Dermed er dokumenterne ikke kun 
udvekslet internt - de er ikke holdt som interne 
dokumenter - i følgegruppen, men er gået videre til 
Arbejdsdirektoratet. Og det betyder, at alle dokumenter 
der har været udvekslet i denne sag mellem SFI og 
følgegruppen, reelt har været udvekslet mellem SFI og 
Arbejdsdirektoratet og dermed er omfattet af aktindsigt. 
  
[Så du mener, at de dokumenter, vi endnu ikke har fået 
udleveret, OGSÅ bør være omfattet af aktindsigt og bør 
udleveres, når nu papirerne her ser ud, som de gør?] 
  
Ja, det mener jeg. Konstruktionen er faldet til jorden. 
Der har ikke været tale om en reel adskillelse mellem 
følgegruppen og Arbejdsdirektoratet. Og så kan man ikke 
påstå, at fordi man kan finde nogle dokumenter, der kun 
har været udvekslet mellem medlemmer af den såkaldte 
følgegruppe, at så skal de holdes ude fra aktindsigt. 
Konstruktionen er faldet. Der er tale om ekstern 
kommunikation og dermed gælder offentlighedslovens regler. 
 
[Vil det sige, at det under alle omstændigheder har været 
ulovligt først at hemmeligholde papirerne og siden i flere 
omgange af slette dem, efterhånden som vi kunne påvise 
deres eksistens?]  
 
Ja, det har været i strid med Offentlighedsloven, at 
dokumenterne er blevet hemmeligholdt og hele 
konstruktionen med en ad hoc myndighed har karakter af at 
være en pseudo-konstruktion. 



 30 

 
[Jeg synes lige, vi skal høre, hvad daværende 
beskæftigelsesminister, Claus Hjort Frederiksen, oplyste 
Folketinget om, da han offentliggjorde papirerne her:] 
  
’I den konkrete sag, har det været afgørende, at ingen 
uvedkommende har kigget på den sag, hvor SFIs interne 
akter var journaliseret. Det viser den elektroniske sags 
historik. Og dokumenterne må derfor efter en konkret 
vurdering fortsat betragtes som SFI-interne dokumenter. 
Havde andre kigget i sagen, ville de ikke længere være 
SFIs interne dokumenter.’ 
 
[Oluf Jørgensen, er det korrekt, hvad finansminister Claus 
Hjort Frederiksen oplyste Folketinget om her?] 
 
Ministeren undgår at oplyse, hvad der er helt centralt i 
sagen, at kontorchefer og andre i Arbejdsdirektoratet har 
fået direkte TILSENDT - pr. mail - væsentlige dele af 
dokumenterne. Derfor har de jo så at sige ikke haft brug 
for at kigge i journalen. Det er der jo ingen grund til, 
når de havde i deres egen mail-post disse dokumenter, som 
de havde brug for at studere. Man kan ikke påstå, at der 
er tale om en intern kommunikation i en følgegruppe.” 

 
Det siger mediejurist Oluf Jørgensen altså - ALENE fordi chefer 
under beskæftigelsesministeren står i modtagerfeltet på en række 
af de nu udleverede dokumenter. 
 
Men går vi længere ned i bunken af papirer, som Claus Hjort 
Frederiksen har lagt på bordet, så er der også andet der - 
ifølge Oluf Jørgensen - yderligere kun kan føre til samme 
konklusion. 
 
Ombudsmanden har i en afgørelse fra 1989 slået fast, at papirer 
heller ikke kan betragtes som interne i en arbejdsgruppe, hvis 
f.eks. et ministeriums repræsentant i gruppen er underlagt 
INSTRUKTION fra sine overordnede i ministeriet, når han eller 
hun skriver dokumenter til gruppen. 
 
Da SFI - ifølge en af de ellers slettede sagsakter - spørger en 
af direktoratets medlemmer af følgegruppen, om SFI skal la' 
kontanthjælpsmodtagere i den såkaldte matchgruppe 5 tælle med i 
statistikken eller ej, så svarer direktoratets medarbejder i en 
e-mail: 
 

"Umiddelbart ser jeg ingen grund til at udelukke 5'erne da 
de formodentlig også har fået et varslingsbrev. Men det 



 31 

skal lige vendes med Anne (...) og hun kommer først kl. 
11." (akt nr. 164) 

 
Anne er - som tidligere nævnt chefkonsulent i 
Arbejdsdirektoratet under ministeren - og derfor siger 
mediejurist Oluf Jørgensen: 
 

”Det er jo er klart eksempel. Udtrykket ’jeg skal lige 
vende med...’ og så ved vi, at det er chefkonsulenten i 
Arbejdsdirektoratet, der her tænkes på. Jamen, når man 
lige skal vende det med chefkonsulenten - den pågældende 
medarbejder skal lige være sikker på, hvad vedkommende må 
mene om et spørgsmål, et konkret spørgsmål i denne sag - 
det viser, at der reelt er tale om en instruktionsadgang. 
Og dermed tydeliggøres det jo, at betingelserne for intern 
kommunikation for at undgå aktindsigt ved at sige, at der 
er tale om en intern kommunikation i følgegruppen, 
betingelserne er ikke opfyldt og dermed falder 
konstruktionen endnu klarere.” 

 
 
 
I det hele taget, er det vanskeligt at se, hvad de fleste 
dokumenter i bunken overhovedet har at gøre med arbejdet i den 
følgegruppe, som ifølge SFI også består af personer fra KL og 
AKF. 
Ud af de 53 sagsakter, som Claus Hjort Frederiksen har valgt at 
lægge på bordet, er det kun 4 dokumenter, der også er sendt til 
de to følgegruppemedlemmer, der kommer fra KL og fra AKF. Ud 
over disse fire e-mails, er resten af papirerne ALENE sendt 
mellem SFI og beskæftigelsesministerens folk. 
 
Heriblandt er også indkaldelser til møder - ALENE mellem SFIs 
forskere og ministerens medarbejdere. Når SFI har skrevet udkast 
til et spørgeskema, der lægger sporene ud for, hvad de 
kontanthjælpsmodtagere, det hele handler om, overhovedet skal 
spørges om - og ikke spørges om - ja, så bliver skemaet først 
diskuteret mellem SFI og ministerens ansatte i enerum - uden 
andre er tilstede. 
 
Faktisk indkalder SFI også selv til nogle af disse møder. F.eks. 
skriver SFIs forsker i en e-mail til Arbejdsdirektoratet, 
tidligt i forløbet: 
 

"Hermed 1. udkast til skemaet. (...) Jeg forestiller mig, 
at vi kunne mødes fx tirsdag kl. 10 eller engang onsdag 
efter kl. 10.30, altså blot Jer og Anders og mig selv. 
(...) vi kunne indkalde til et følgegruppemøde fx. fredag 
eller mandag, hvor de eksterne medlemmer også deltager." 



 32 

((akt 132)) 
 
Den omtalte Anders er forskningsleder på SFI. Han og SFIs 
forsker på sagen mødes altså alene med ansatte under 
beskæftigelsesministerens for at diskutere, hvilke spørgsmål der 
skal rejses og hvilke der skal streges ud, når SFI evaluerer 
ministerens politik. 
 
Uanset om det er styrke eller en svaghed for troværdigheden af 
den endelige rapport, så er det under alle omstændigheder ikke i 
overensstemmelse de forklaringer, som SFIs direktør Jørgen 
Søndergård tidligere er kommet med i sagen her i Orientering. 
Jørgen Søndergaard har oplyst offentligheden om, at der netop 
SIDDER eksterne følgegruppemedlemmer med til møderne med 
ministeriet, for at forhindre politisk styring af resultaterne: 
 

”Ved at vi sørger for at den drøftelse, den finder sted i 
et forum, hvor det ikke bare er en dialog mellem vores 
forskere og nogle ansatte i et ministerium, men der 
faktisk også er repræsentanter fra - det kan være fra 
fagbevægelsen, det kan være fra kommuner, det kan være 
andre eksperter - så det er en gruppe, der samles om at 
drøfte de her ting - det er for mig at se en garant for, 
at det foregår på et sagligt grundlag og ikke bliver 
inficeret af nogle politiske hensyn og ønsker.” 

 
Det hører med, at SFI i skriftlige svar til Orientering indtil 
nu OGSÅ har oplyst offentligheden om, at: 
 

"Der er ikke sendt rapportudkast til Arbejdsdirektoratet 
før den endelige udgave af rapporten forelå.(...) 
 
SFIs troværdighed og uafhængighed i relation til 
udredninger skal være absolut, og derfor har rekvirenter 
af undersøgelsesrapporter netop ikke adgang til at 
kommentere eller korrigere i udkast." 

 
Og SFIs direktør Jørgen Søndergaard har efterfølgende forklaret, 
at de "ideudkast (...) og (...) foreløbige 
undersøgelsesresultater" som SFI senere har medgivet, at to 
ansatte i Arbejdsdirektoratet HAR fået tilsendt - KUN er sendt 
til DEM personligt som følgegruppemedlemmer - og IKKE til andre 
af beskæftigelsesministerens medarbejdere - NETOP for at afskære 
offentligheden fra at have ret til at se SFI og ministerens folk 
over skulderen: 
 

”Som hovedregel er hverken vi eller ministeriet jo 
interesserede i at dokumenterne, de bliver gjort 
tilgængelige for en bredere offentlighed, før det er 



 33 

færdigt. Og det er jo det, der er baggrunden for at 
diskussionerne undervejs foregår i en følgegruppe, det er 
en... det er et lukket forum, hvor fagfolk kan diskutere 
med hinanden, men vi fremsender det først officielt til 
ministeriet, når rapporten er helt færdig. Det er præcis 
fordi, det er først fra det tidspunkt, den er omfattet af 
Offentlighedsloven, og derfor bliver tilgængelig for en 
bredere offentlighed.” 

 
Men nu vi ved altså, at følgegruppen IKKE - er et lukket forum. 
Men at kontorchefer og chefkonsulenter under ministeren løbende 
har modtaget SFIs udkast til spørgeskemaer, konklusioner, 
rettelser osv. Ja, ligefrem har siddet med på møderne, når SFIs 
forskere er mødtes med ministerens ansatte bag lukkede døre. 
 
Og det har SFI hele tiden været klar over, viser den bunke 
papirer, vi nu foreløbig har fået udleveret. 
 
SFIs forsker sender f.eks. en indkaldelse til et møde. 
Tydeligvis ikke et møde i følgegruppen, men i en arbejdsgruppe, 
som alene består af SFI og ministerens folk. I emnefeltet står 
der "Møde i arbejdsgruppen om spørgeskemaet" - og SFIs forsker 
skriver: 
 

"Kære alle 
 
Jeg indkalder til det 2. møde i vores arbejdsgruppe om 
spørgeskemaet. (...) 
 
Hvis I vil have Anne (...) med, inviterer I hende blot 
med. 
 
Jeg udsender 2. udkast til skemaet mandag formiddag." 

 
En senere mødeindkaldelse fra SFI - starter med ordene - "Kære 
(...) Anne" - og vidner om, at SFI også ligefrem SELV inviterer 
chefkonsulenten i Arbejdsdirektoratet under 
beskæftigelsesministeren med - denne gang til et af de få møder 
i netop følgegruppen, hvor en person fra AKF også deltager. 
 
Ja, SFI beder ligefrem i en mail om, at udkast til, hvad 
kontanthjælpsmodtagerne skal spørges om og ikke spørges om i 
undersøgelsen, bliver VIDERESENDT til netop chefkonsulenten, der 
således kan læse med, kommentere og komme med rettelser. 
 
Dermed sørger SFI altså selv for, at dokumenterne kommer ud til 
en bredere kreds end det lukkede forum, som SFIs direktør Jørgen 
Søndergaard ellers har forklaret, at følgegruppe-møder og 
papirer bliver holdt indenfor. 



 34 

 
 
Når SFI i snart et år har afvist at lade offentligheden se netop 
disse dokumenter med henvisning til, at de alene var forbeholdt 
medlemmer af følgegruppen - ja, så er det altså sket samtidig 
med, at SFI i papirerne hele tiden har ku' se, at SFI selv og 
ikke mindst de ansatte i Arbejdsdirektoratet har sørget for, at 
dokumenterne blev sendt videre til chefer under 
beskæftigelsesministeren. Det står simpelthen i øverst oppe på 
de enkelte sagsakter. 
 
 
For at få resten af papirerne udleveret, er det snart 8 måneder 
siden, vi ankede SFIs afslag på aktindsigt til 
Velfærdsministeriet. Men Velfærdsministeriet har endnu ikke 
svaret og er helt holdt op med at reagere på vores både 
skriftlige rykkere og telefoniske henvendelser. Dermed har 
Velfærdsministeriet i praksis nu i 8 måneder forhindret os i at 
bringe SFIs afslag på aktindsigt videre til Ombudsmanden - og 
dermed forhindret os i, at få syn for sagn for, om og hvordan 
ministerens folk har været med til at påvirke SFIs undersøgelse 
og konklusioner. 
 
 
Men med de NYE dokumenter - vi foreløbig modtaget fra 
Beskæftigelsesministeriet - kan SFI ikke længere undslå sig for 
at skulle udlevere samtlige de papirer, SFI har sendt til og fra 
ministerens medarbejdere, mens rapporten om 300-timersreglen tog 
form. Det påpeger mediejurist ved Journalisthøjskolen, Oluf 
Jørgensen: 
 

”De har kunne se, at dokumenter gik videre til 
kontorchefer og andre i Arbejdsdirektoratet. Og dermed må 
SFI vide, at dokumenterne reelt er afgivet til 
Arbejdsdirektoratet. Og så kan SFI ikke påstå, at der er 
tale om intern SFI-kommunikation. Der er sådan set grund 
til at - da sagen jo er vigtig - så er der grund til, at 
få kuglegravet det hele. Og det må jo kunne lykkes. Vi har 
to myndigheder på banen. Vi har SFI og vi har 
Arbejdsdirektoratet, og hvis ikke man kan finde 
dokumenterne det ene sted, så må man kunne finde 
dokumenterne det andet sted og dermed få dem lagt frem til 
offentligheden.” 

 
______________________ 
 
 
 
STUDIEVÆRT: 



 35 

 
Det sagde mediejurist ved Journalisthøjskolen, Oluf Jørgensen. 
 
Jesper Tynell havde produceret dette indslag - og det var 
Michael Christophersen, der lagde stemme til citaterne fra de 
mange dokumenter. 
 
Orientering ville gerne have givet finansminister Claus Hjort 
Frederiksen, SFIs direktør Jørgens Søndergård og 
Arbejdsdirektoratet lejlighed til at komme med deres udlægninger 
af sagen - give dem mulighed for eventuelt at korrigere vores 
fremstilling. 
 
Men de har alle takket nej til at medvirke. De ønsker ikke at 
stille op og svare på de spørgsmål, vi har tilsendt dem 
skriftligt i løbet af ugen. 
 
På Orienterings hjemmeside kan man høre de tidligere indslag om 
indholdet SFIs rapport om 300-timers-reglen og om HVORDAN det 
lykkes at finde ud af, at Arbejdsdirektoratet først 
hemmeligholdt og senere i flere omgang slettede en del af de 
omtalte sagsakter fra den sit journalsystem. 
 
Indslagene er samlet på under temaet med overskriften "Misbrug 
af 300-timers-reglen". Og adressen er som altid: 
dr.dk/orientering 
 
 


