Formaliteter bremser de nye IC4-tog

IC4, det kommende fjerntog til Danmarks trafikale rygrad, er i realiteten køreklart og har været det længe. Toget venter kun på sikkerhedsformaliteter.

IC4, det kommende fjerntog til Danmarks trafikale rygrad, er i realiteten køreklart og har været det længe.

Det skriver Århus Stiftstidende.

Tavshedspligt

I miljøet omkring DSB og den italienske samlefabrik i Århus siger teknikere nu, at det stærkt forsinkede vidunder kun venter på sikkerhedsformaliteter. I praksis fejler det ingenting og kører som en drøm.

Flere hundrede mennesker i DSB, Trafikstyrelsen og leverandøren Ansaldobreda har efterhånden haft fornøjelsen af at suse gennem Jylland med nogle af de 83 tyste togsæt, som DSB har bestilt.

Men alle har fået pålagt en særligt skærpet tavshedspligt.

Frustration blandt teknikere

Alligevel kan avisen i dag tegne et billede af en stigende frustration blandt teknikerne. På den ene side står de med et færdigt, højteknologisk produkt. Et tog der vil lune slemt iDSB's akutte mangel på materiel og rydde op i forureningen med sidste nye skrig i partikelfiltre.

På den anden side står de med sikkerhedsmyndigheder, der kræver test og gentest af hver eneste lille detalje plus kilovis af papir med dokumentation.

Senest har Ansaldobreda leveret en ny version af togcomputernes software. Så skal alt dokumenteres forfra med nye testkørsler på det efterhånden godt slidte stykke spor vedVojens, som man bruger.

Prøvekørslerne har efterhånden stået på i tre år.

  • Print
  • Del artiklen:

    Tag dr.dk Nyheder med dig

    Du er nu tilmeldt følgende nyhedsbrev(e):

    Vis alle nyhedsbreve
    Vis alle nyhedsbreve
    • Kun breaking:
    • Alle nyheder: