- Vær ikke fedtforskrækket
05. mar. 2010 09.12 IndlandI årevis har vi fået at vide, at vi skal undgå fedt på kød og fede mælkeprodukter. Nu viser ny forskning, at meget af det vi erstatter fedtet med kan være lige så skadeligt.
I stedet for smør og flæskesteg skal vi spise mere kulhydrat, blandt andet kartofler, ris og pasta. Sådan lyder opfordringen fra Fødevarestyrelsen.
Nu vender amerikanske studier af over 300.000 personer op og ned på de danske kostråd.
- Vi skal ikke være så fedtforskrækkede, siger Marianne Uhre Jakobsen fra Århus Universitetshospital, der har bidraget til forskningen.
Hun kalder fødevarestyrelsens råd alt for simple.
- Næringsstofferne følges ad. Derfor skal man passe på med at udtale sig om, hvad et enkelt næringsstof gør ved vores helbred, siger hun.
Kostråd skal forfines
Det kan nemlig meget vel vise sig at være lige så skadeligt for helbredet at spise kulhydrater af en dårlig kvalitet, for eksempel uden fibre, som det er at spise masser af tandsmør og fed ost, siger Marianne Uhre Jakobsen.
Derfor skal vi passe på med vores fedtforskrækkelse og være åbne over for at forfine vores kostråd, siger hun.
Fødevarestyrelsen reviderer de officielle kostråd i 2012, skriver Ingeniøren.