1000 videoer skal hjælpe talsvage elever

Interaktive videoer, som med succes har hjulpet millioner af amerikanere med matematikken, er blevet oversat til dansk.

Venstres formand, Lars Løkke Rasmussens Løkke-fond og KMD, det tidligere Kommunedata, oversætter 1000 interaktive undervisnings-videoer til dansk og forærer dem til folkeskolen.

Det skal hjælpe bogligt svage elever, og er det hidtil mest omfattende projekt fra Løkke-fonden.

Det drejer sig om 1000 fem-ti minutter lange youtube-videoer fra det Bill Gates-støttede Khan Academy, der har næsten fem millioner brugere i USA.

På kanten af samfundet

På en enkel måde forklarer videoerne, hvordan man ganger, dividerer, lægger sammen og løser andre matematiske problemer. Eleverne vælger den video, der passer til deres niveau og kan gå frem i deres eget tempo.

- Det givet både dygtige og svage elever en chance for at blive fagligt stærkere på deres egne præmisser, siger Lars Løkke Rasmussen, formand for LøkkeFonden, der hjælper børn på kanten af samfundet.

Hidtil har undervisningsvideoerne kun været tilgængelige på engelsk med over 3000 youtube-videoer på alle niveauer fra første klasse til universitetsniveau. Videoerne bliver brugt i undervisningen på en lang række skoler i USA.

- Det er et stærkt redskab. Salman Khan Khan, der har lavet videoerne, er utrolig god til at forklare. Og så er det bygget op som et spil, hvor man får points undervejs. Det er der nogle elever, der bliver meget motiveret af, siger Morten Misfeldt, der forsker i brugen af it i folkeskolen på Aalborg Universitet.

Digitalt værktøj

Nu oversætter LøkkeFonden og KMD i første omgang 1000 af videoerne til dansk og stiller dem gratis til rådighed for folkeskolen.

- Det er et digitalt værktøj, som er med at hæve kvaliteten af undervisningen og som giver gode muligheder for at målrette opgaverne de enkelte elevers faglige niveau, siger administrerende direktør i KMD, Lars Monrad-Gylling.

I følge it-forsker Morten Misfeldt fra Aalborg Universitet kan videoerne dog ikke erstatte den traditionelle undervisning i klassen:

- Det her er en kæmpe ekstra ressource, hvis det bliver brugt rigtigt. Det vil sige som et supplement. Det er vigtigt ikke at degenerere matematikundervisningen ved at give læreren en mindre rolle, siger han.

Gik fra under til over middel

Morten Misfeldt understreger også, at det er afgørende for succes, at LøkkeFonden og KMD er grundige, når de oversætter og indtaler videoerne på dansk. Så de gode forklaringer og den friske tone fra de oprindelige videoer bliver bevaret.

Højby Skole i Odense er en af de danske skoler, der allerede har erfaringer med den amerikanske udgave af undervisningsvideoerne. I 6. B. har eleverne hele dette skoleår brugt en halv time om ugen på videoerne fra Khan Academy.

- Det har været meget motiverende for eleverne. Også dem, der ellers ikke er så glade for matematik, siger klassens matematiklærer, Thinesh Baskaramoorthy.

Flere af eleverne har fået hævet deres færdigheder betragteligt. Frederik Oddershede gik for eksempel fra at score under middel i matematik-test til at score over middel efter en halv times træning med videoerne om ugen i løbet af skoleåret

- Jeg havde håbet at komme op på middel. Da jeg så fik over middel, blev jeg rigtig glad, siger Frederik Oddershede.

  • Print
  • Del artiklen:

    Tag dr.dk Nyheder med dig

    Du er nu tilmeldt følgende nyhedsbrev(e):

    Vis alle nyhedsbreve
    Vis alle nyhedsbreve
    • Kun breaking:
    • Alle nyheder: