Facebook har 1.000.000.000 brugere

Men selvom Facebook nu har en milliard aktive brugere, så stiger aktiejkursen næppe meget. Forretningsmodellen halter nemlig stadig.

Facebook har rundet endnu et skarpt hjørne. Den sidste måned har over en milliard brugere været aktive på det sociale medie. Det meddelte Facebook stifter og direktør Mark Zuckerberg for kort tid siden på sin facebookprofil.

- At hjælpe med at forbinde en milliard brugere er fantastisk, ærefrygtindgydende og med afstand det jeg er mest stolt over at have gjort i mit liv, skriver Mark Zuckerberg videre.

Spørgsmål om tid

Men at Facebook nu har nået en milliard brugere er langt fra overraskende.

- Det har bare været et spørgsmål om tid. Der var over 900 millioner aktive brugere da Facebook blev børsintroduceret i maj, og tallet forventes at stige måned for måned, siger aktieanalytiker ved Sydbank Morten Imsgard.

Derfor er det skarpe hjørne heller ikke dét, der kan få aktiekursen til at vende. Siden børsintroduktionen er aktien faldet fra 38 dollars til omkring 22 dollars i dag.

- Aktionærerne har købt ideen om, at man må kunne tjene mange penge på, at have data fra så mange brugere. Men det der mangler er, at man finder ud af, hvordan man bruger den data til at tjene mange penge.

Nye brugere tjener få penge

Derfor skal medlemsvæksten ses i forhold til hvor brugerne kommer fra, for det forklarer hvor muligt det er, at tjene penge på de nye brugere.

I USA, hvor indtjeningen er størst, tjener Facebook ifølge CNN 3,20 dollars hvert kvartal på hver af deres brugere, hvorimod indtjeningen i Asien ligger på blot 55 cent per kvartal.

- Facebook vokser jo mest i Asien og i de øvrige udviklingslande, og her er indtjeningen altså ikke så stor per bruger, siger Morten Imsgard.

- Derfor handler det for Facebook ikke blot om at få antallet af brugere til at vokse. Selv hvis de får to milliarder brugere vil aktionærerne ikke være tilfredse, hvis ikke de får forbedret deres forretningsmodel.

Færre reklamer per bruger

For Facebook er der yderligere en problematik i, at flere og flere brugere går fra at bruge Facebook på nettet til at bruge Facebook på mobilen. Her bliver der nemlig vist langt færre reklamer.

I dag bruger halvdelen af brugerne mobilversionen af Facebook mindst en gang om måneden, og 102 millioner brugere benytter udelukkende den mobile version.

  • Print
  • Del artiklen:

    Tag dr.dk Nyheder med dig

    Du er nu tilmeldt følgende nyhedsbrev(e):

    Vis alle nyhedsbreve
    Vis alle nyhedsbreve
    • Kun breaking:
    • Alle nyheder: