Analyse: Hver anden tror ikke på medierne

Det står sløjt til med danskernes tillid til medierne. Faktisk tror halvdelen ikke på, at medierne gengiver korrekte historier.

Tror du på, hvad du læser i avisen? Eller det, du ser i nyhedsudsendelserne?

Nej, lyder svaret fra halvdelen af danskerne i en ny analyse af journalisters og mediers troværdighed.

Analysen er lavet af Epinion blandt godt 1000 danskere på vegne af Radius Kommunikation. Og den viser, at sensationsjournalistikken med chok, skandaler og afsløringer fylder for meget i mediebilledet.

For mange negative historier

Otte ud af ti adspurgte danskere mener, at journalister er for optagede af sensationshistorier. Og syv ud af ti danskere mener, at der er for meget fokus på negative historier og konflikter i medierne.

Undersøgelsen viser også, at det står sløjt til med danskernes generelle tillid til medierne. Kun 14 procent af danskerne tror på, at det, der gengives i medierne, er korrekt. Halvdelen af danskerne (48 procent) er direkte uenige i, at medierne gengiver den korrekte historie.

Medierne er ude af trit med danskerne

Og den slags koster på troværdigheden, siger administrerende direktør i Radius Kommunikation, Nicolaj Taudorf Andersen:

- Den tabloide nyhedsjournalistik, hvor sensationer, konflikt og skandaler vejer tungere end væsentlighed, har kostet troværdighed både hos medier og journalister. Analysen viser tydeligt, at befolkningen har nået et mætningspunkt, hvad angår mediesensationer og skandaler, siger han.

- Medierne er ganske enkelt ude af trit med danskernes ønsker.

Kun bilforhandlere, politikere og spindoktorer er værre

“Det kalder på en selvransagelse ude på redaktionerne.”

Nicolaj Taudorf Andersen, direktør i Radius Kommunikation

På en rangliste over 21 faggruppers troværdighed ligger journalister blandt de faggrupper, som danskerne stoler allermindst på. Kun bilforhandlere, politikere og spindoktorer har en lavere troværdighed end journalisterne.

- Det kalder på en selvransagelse ude på redaktionerne. Meget nyhedsjournalistik foregår i dag på underholdningens præmisser, men danskerne efterspørger mere relevans og substans. Spørgsmålet er nu, hvordan medierne vil håndtere det skisma, siger Nicolaj Taudorf Andersen.

Journalistrektor genkender problemerne

Den manglende susbstans er et problem, og derfor har Journalisthøjskolen skruet op for fokus på blandt andet det område.

Men en anden del af løsningen er, at journalisterne lægger selvhøjtideligheden på hylden, mener rektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Jens Otto Kjær Hansen:

- Vi journalister skal blive bedre til at tage imod kritik, for det er noget, vi ikke har tradition for. Vi skal høre på de kritiske udsagn og igennem den dialog blive bedre til at udføre vores arbejde ordentligt, siger han til DR Nyheder.

  • Print
  • Del artiklen:

    Tag dr.dk Nyheder med dig

    Du er nu tilmeldt følgende nyhedsbrev(e):

    Vis alle nyhedsbreve
    Vis alle nyhedsbreve
    • Kun breaking:
    • Alle nyheder: