Netkonkurrencer åbner for spam

Deltag i en konkurrence på nettet - og du bliver nødt til også at modtage et nyhedsbrev de næste ni måneder. På den måde omgår netfirmaer de danske spamregler. Forbrugerrådet advarer.

Du er inde på en hjemmeside og ser en konkurrence, hvor du med ganske få klik har mulighed for at vinde flybilletter eller en Nintendo-spillemaskine.

Føler du dig fristet? Hvis ja - så gælder det måske alligevel om at holde musen helt i ro. I hvert fald, hvis du vil undgå spam.

Forbrugerrådet advarer nemlig nu om, at man i forbindelse med nogle netkonkurrencer skal acceptere at modtage et nyhedsbrev. Og det nyhedsbrev kan opfattes som spam. Dermed er netkonkurrencerne en måde at omgå loven, der skal forhindre spam, siger direktør i Forbrugerrådet Rasmus Kjeldahl til Politiken.

- Det er bondefangeri. Før man deltager i det skal man overveje, om man gider modtage bunkevis af reklamer, siger Rasmus Kjeldahl.

Konkurrencen afgøres i maj 2008

En af de virksomheder, som laver netkonkurrencerne, er Clash Media. Her erkender nordisk direktør Christian Hesselgreen, at man kan opfatte nyhedsbrevet, som man skal sige ja tak til, for at deltage i netkonkurrencerne, som spam.

Han mener dog, at det væsentlige er, at man godt efterfølgende kan afmelde nyhedsbrevet.

Men gør man det, så ryger man også ud af konkurrencen, som først afgøres til maj næste år.

- Den eneste forklaring er sådan set, at det er den måde, vi altid har gjort det på. Men vi har intentionerne om at tilpasse os normen i Danmark, siger han til Politiken.

Forbrugerrådet er klar til at gå til politikerne, hvis tendensen fortsætter.

  • Print
  • Del artiklen:

    Tag dr.dk Nyheder med dig

    Du er nu tilmeldt følgende nyhedsbrev(e):

    Vis alle nyhedsbreve
    Vis alle nyhedsbreve
    • Kun breaking:
    • Alle nyheder: