Biodiesel på vej op i luften

Luftfarten er stærkt interesseret i en grønnere profil, derfor ses der med spænding på et eksperiment, Lufthansa er på vej ud i.

Biodiesel er for alvor på vej ind i luftfarten. Fra april flyver tyske Lufthansa i et halvt år dagligt på ruten Hamborg-Frankfurt med en Airbus, hvor den ene af de to motorer fodres med en blanding af halvt biodiesel og halvt konventionelt jetbrændstof.

Forsøget, der støttes af den tyske stat, skal vise om de to motorer påvirkes forskelligt af de forskellige brændstofblandinger.

Lufthansa bruger selv over 6 mill. euro på projektet. En del af omkostningen ligger i, at rutelselskabernes fly normalt sendes rundt til flere destinationer i løbet af hvert døgn, men foreløbig har man kun i Hamburgs lufthavn den tankningsfacilitet, der kan levere den specielle blanding. Derfor kan forsøgsflyet ikke udnyttes så lønsomt som de øvrige fly i flåden.

SAS vil også

Andre luftfartselskaber, også SAS, følger spændt det tyske forsøg, for kampen om kunderne skal i fremtiden også stå på miljøet.

- Vi er i dag i kontakt med flere producenter, og der vil komme flere på banen. Vi presser på og har markeret os og sagt, at vi ønsker at anvende så meget biobrændstof, som vi kan få leveret, siger miljøchef i SAS Martin Porsgaard.

For øjeblikket er prisen på råolie nede i et niveau, hvor biodiesel ikke kan konkurrere med det traditionelle jetbrændstof, Jet A, der er et fossilt produkt. Derfor forestiller Martin Porsgaard sig, at brugen af biodiesel i flyene bliver reguleret ved international lov.

Men professor ved DTU, Risø, Kim Pilegaard, kan dog godt undre sig over, om verdens produktion af biobrændsel kan følge med luftfartsselskabernes ambitioner.

- Hvis alle skal have biobrændstof i deres biler, både og fly, er det nok svært at forestille sig, at der er tilstrækkeligt med biomasse til rådighed, siger han.

Forsyningsproblemer

Et andet problem er, om man kan fremstille biodiesel bæredygtigt.

For SAS er det ifølge Martin Porsgaard et ufravigeligt krav, at produktionen ikke går ud over fødevareproduktion eller koster rydning af regnskove. Og det kan være et problem.

Netop i Lufthansas tilfælde forlyder det, at den bestilte biodiesel til forsøget baseres på palmeolie.

- Netop palmeolie produceres typisk i Sydøstasien, hvor man har ryddet regnskov for at plante olie-palmer, siger Kim Pilegaard fra DTU.

- Når man rydder regnskov, så forsvinder meget drivhusgas op i luften på grund af forrådnelser, så man har faktisk et negativt drivhusregnskab de første 200 år.

En typisk afgrøde til olieproduktion er raps, men det er også problemfyldt, for det kræver landbrugsareal og gødning. Mest tror DTU-professoren på den forskning, man blandt andet udfører på Risø i alger. Olieholdige, mikroskopiske alger, som kan leve i og af spildevand vil om en halv snes år kunne blive den helt store leverandør af biobrændstof.

  • Print
  • Del artiklen:

    Tag dr.dk Nyheder med dig

    Du er nu tilmeldt følgende nyhedsbrev(e):

    Vis alle nyhedsbreve
    Vis alle nyhedsbreve
    • Kun breaking:
    • Alle nyheder: