preload loader
overblik id top
Beirut

"Pressefrihed er ikke lig med fornærmelse", mente nogle af demonstranterne i Beirut. Andre gik mindre akademisk til værks under demonstrationerne ved Det Danske Generalkonsulat i byen.

© APTN

Historien om én fjer, fem høns og 12 tegninger

07. feb. 2006 20.41 Indland Opdat.: 09. feb. 2006 09.34

Af Mette Walsted Vestergaard

Et flammende Dannebrog under en demonstration i Tyrkiets hovedstad Istanbul.

Vreden over Danmark skyldes formodentlig mange ting: Religion, kulturkløft, indenrigspolitik i mellemøslige lande. Men også en del misforståelser.

Foto: Tolga Bozoglu © Scanpix

Misforståelserne, fejltolkningerne og løgnene florerer, når man læser om den danske tegningesag i de udenlandske medier for tiden. Faktisk tyder noget på, at den berømte fjer blevet til - mindst - fem høns. Eller, helt konkret, at 12 tegninger er blevet til 120. Det vender vi tilbage til.

Der er uden tvivl adskillige reelle grunde til, at verdens muslimer raser over Jyllans-Posten. Og måske ligefrem til, at de derfor brænder små stykker Danmark ned til grunden og udsætter dets indbyggere for dødstrusler

Men lidt af det billede af Danmark, som har fået rasende arabere til at brænde Dannebrog og boykotte Arla, består også af fejltolkninger og misforståelser. DR Nyheder Online har trawlet nettet igennem og fundet frem til nogle af dem. En større samling kan besigtiges på Udenrigsministeriets hjemmeside, hvor flere af de mange spørgsmål besvares.

Arla var den føste danske virksomhed, der mærkede den muslimske boykot af danske produkter.

Arla var den føste danske virksomhed, der mærkede den muslimske boykot af danske produkter.

Foto: © Scanpix

Hygge-nydende, fladt og nuttet
Nogle af de nedenstående fejl og misforståelser skyldes den filtrering gennem sms'er, e-mails, weblogs og nyhedsartikler, som ind imellem har det med at forvanske fakta og fordreje vinkler. Andre er tilsyneladende anbragt med velberåd hu. Hovedsagen er, at de tilsammen giver et fortegnet billede af Danmark.

Hanna Ziadeh fra Dansk-Ægyptisk Dialogcenter blev interviewet til egyptisk tv om de mange påstande om Danmark.

Hanna Ziadeh fra Dansk-Ægyptisk Dialogcenter blev interviewet til egyptisk tv om de mange påstande om Danmark.

Foto: ©

1: Der er 120 tegninger af profeten Muhammed.
Den 3. januar kunne flere medier - heriblandt DR Nyheder Online - berette, at en researcher ved Dansk Ægyptisk Dialoginstitut ved navn Hanna Ziadeh i en times interview på egytisk tv havde måttet udrede flere misforståelser i sagen om Muhammed-tegningerne i den danske avis Jyllands-Posten. Ziadeh kunne blandt andet afkræfte, at sagen drejede sig om 120 tegninger og i stedet bedyre, at der var tale om 12 af slagsen.

2: Jyllands-Posten tilhører det regerende parti, et ekstremistisk højreparti.
Den 12. januar kunne Berlingske Tidende dokumentere, at den egyptiske avis Al-Ahram har citeret en dansk islamisk delegation for at have udtalt, at Jyllands-Posten tilhører det regerende parti, og at dette parti er et ekstremistisk højreparti. Over for Berlingske Tidende udtaler delegationsmedlem Ahmad al Harbi, at den egyptiske avis har fejlciteret ham. Det vides ikke, om dette er tilfældet. Hovedsagen er, at det er de nævnte oplysninger, der var at læse i den egyptiske avis dagen efter. Se den arabiske tekst og oversættelsen her (OBS. Berlingske Tidende kræver log-in).

Imam Mahmoud Fouad al-Barazi på vej til møde med statsminister Anders Fogh Rasmussen på Marienborg.

Imam Mahmoud Fouad al-Barazi på vej til møde med statsminister Anders Fogh Rasmussen på Marienborg.

Foto: Liselotte Sabroe © Scanpix

3: På de 12 tegninger ses Muhammed som julemand, som kvinde og med grisetryne
Ifølge Berlingske Tidendes oversættelse af de danske imamers interview med Al-Ahram, har imamerne ladet forstå, at Muhammed i Jyllands-Posten blev afbilledet som bl.a. julemand og i kvindelig skikkelse. Ifølge Hanna Ziadeh fra Dansk-Ægyptisk Dialogcenter har imamerne desuden fremvist et billede, hvor profeten er fremstillet med grisetryne. De 12 tegninger i Jyllands-Posten afbilleder hverken Muhammed som julemanden, i kvindagtig skikkelse eller med grisetryne. I Weekendavisen har der været bragt tegninger af profeten fremstillet som abstrakt maleri, som julemand og som kvinde, mens fotografiet af en mand udklædt som gris siden har vist sig at stamme fra Frankrig. Imamerne har senere - til dansk tv - forklaret, at noget af det materiale, de fremviste i Egypten var blevet sendt til dem i Danmark, og at det skal forstås i denne sammenhæng. Se linket oven for.

Berlingske Tidende bringer som dokumentation oversættelsen af den arabiske artikel, hvor danske imamer udtaler at Jyllands-Posten tilhører det danske regeringsparti.

Berlingske Tidende bringer som dokumentation oversættelsen af den arabiske artikel, hvor danske imamer udtaler at Jyllands-Posten tilhører det danske regeringsparti.

Foto: ©

4: Danskere afbrænder koranen i Københavns gader
I starten af februar kunne flere medier berette om sms-kampagner sendt mellem højreorienterede grupper i Danmark med opfordringer om at afbrænde koranen på Rådhuspladsen i København. Ifølge Jyllands-Posten 31. januar og folketingspolitikeren Nasser Khader (R), som var gæst i P1 Formiddag den 7. februar , fik det imam Mahmoud Fouad al-Barazi til grædende at sige til på Al-Jazeera "på lørdag vil danskerne afbrænde koranen". Imamen tilføjer, at han ikke ved, om afbrændingerne reelt vli ske. Men han siger ifølge både Khader og Jyllands-Posten intet om, at sms-kampagnen er rettet mod en snæver højreorienteret og nynazistisk målgruppe og ikke mod en bred kreds af danskere.

5: De danske myndigheder overvejer at slette vers i koranen 
Af Berlingske Tidende den 12. januar  fremgår det, at en del af de omrejsende imamers materiale påstod, at Danmark vil udgive en censureret udgave af koranen.

6: Den danske regering vil lave en film om Muhammed
Ifølge Berlingske Tidende 13. januar kan redaktør Mahmoud Bakri fra avisen Al Usbu (»Ugen«) i Cairo berette, at den danske delegation af imamer har påstået, at den danske regering planlægger at betale for en ny kritisk film vendt i særlig grad mod profeten Muhammed efter den islamkritiske hollandske film »Submission«.

Dronning Margrethe bliver kritiseret i arabiske medier, men det skyldes en forkert oversættelse i bogen om hende.

Dronning Margrethe bliver kritiseret i arabiske medier, men det skyldes en forkert oversættelse i bogen om hende.

Foto: © DR

7: Dronning Margrethe har i en bog opfordret til modstand mod islam
Grundet en fejloversættelse af ordet modspil - som i den britiske avis The Daily Telegraph blev til "opposition", som betyder modstand, kom den danske dronning i en omtale af en portrætbog af hende skrevet af journalisten Annelise Bistrup til at fremstå fremmedfjendsk. Dronningen siger følgende i bogen med henvisning til det, hun kalder den »skræmmende« side af islam - den »totalitære« side: "Det er afgørende, at vi (danskerne, red.) giver islam et modspil".

Jyllands-Posten 31. januar.

Jyllands-Posten 31. januar.

Foto: ©

8: Statsministeren afviste ambassadør-møde, fordi sagen handlede om ytringsfrihed.
Arabnews-journalisten Fahmi Howaidi skriver på hjemmesiden Al-Jazeera.info, at 11 arabiske ambassadører blev afvist af statsminister Anders Fogh Rasmussen, da de ønskede at mødes med ham med det formål at få ham til at registrere deres protest mod fornærmelserne mod islam. Afvisningen blev begrundet med, at regeringen ikke kunne blande sig i en sag, som handlede om ytringsfrihed. Det står endnu uklart, hvad der var statsministerens præcise begrundelse for at afvise at mødes med ambassadørerne, idet det omtalte brev ikke er blevet offentliggjort. Men noget kan tyde på, at der endnu mangler oplysninger, der kan belyse årsagen til afslaget. Statsministeren selv forklarede sagen med følgende ord i TV2 Nyhederne den 30. januar: "De havde skrevet et brev om, at regeringen skulle tage retslige skridt over for Jyllands-Posten. Men der er vi nødt til at sige: Det kan vi ikke gøre i et folkestyre som det danske med ytrings- og pressefrihed. Derfor skrev jeg et høfligt brev til ambassadørerne netop for ikke at få sagen til at eskalere".

Hæderkronede, britiske The Times har også misforstået et og andet. Nemlig om Nørrebro på København.

Hæderkronede, britiske The Times har også misforstået et og andet. Nemlig om Nørrebro på København.

Foto: ©

9: Muslimske børn indoktrineres i danske børnehaver
Ifølge Jyllands-Posten har imamen Mahmoud Fouad al-Barazi sidste sommer fortalt en egyptisk avis, at muslimske børn i Danmark bliver indoktrineret i børnehaven. Imamen mener, at dette - sammen med andre sociale tiltag - har til formål at "frarøve de islamiske menigheder deres religion og identitet". Påstandene om indoktrinering blev gentaget på den arabiske tv-station Al-Jazeera i januar.

10: Nørrebro består af 80 procent muslimer
Den 6. februar kunne man i det britiske dagblad The Times læse et interview med en borger fra Nørrebro. I artiklen oplyser avisen, at 80 procent af indbyggerne på Nørrebro er muslimer. Ifølge Københavns Kommunes statistikkontor var der på Ydre Nørrebro per 1. januar 2004 lige over 30 procent indvandere og efterkommere efter indvandere. På Indre Nørrebro var talet 25 procent. Om pågældende indvandere er muslimer melder analysen intet om, lige som antallet af danske konvertitter heller ikke fremgår her. Men ingen af delene kan få antallet af muslimer på Nørrebro op på 80 procent.

 

Send eller anbefal link

Muslimer i Danmark

Der bor ca. 200.000 med muslimsk baggrund i Danmark. Se tema om muslimer i Danmark, test din viden om islam, spørg eksperterne og deltag i debatten.

 

RSS feed

Få de seneste nyheder om sagen som RSS-feed

 

dr.dk/debat

Deltag i debatten om sagen på dr.dk/debat

 

Danmark til debat

Danmark til debat

Se eller gense den direkte debat fra DR1 søndag aften om Danmarks problemer med Muhammed-tegningerne

 

Ahmed Akkari

Ahmed Akkari var gæst i Kronsj den 12. februar

 
 
 
 
Du er her: dr.dk > Nyheder > Temaer > Øvrige temaer > 2006 > Tegninger > Artikler

© Copyright DR 2014. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.