preload loader
LSR-NYTOP
 

Ankesager om programetik

Nedenfor er gengivet afgørelser i alle ankesager siden 1.januar 2008 (alle sager siden 1. januar 2006 er samtidig løbende omtalt i de halvårlige henvendelsesrapporter på www.dr.dk/etik).
Når DRs redaktioner og afdelinger afviser en klage over brud på DRs Programetik kan klageren anke til lytternes og seernes redaktør, der efter endt behandling laver en indstilling til generaldirektørens endelige afgørelse. Sagerne er her kun gengivet i et kort resumé.
Eventuelle spørgsmål om sagerne kan rettes til Jesper Termansen på lsrred@dr.dk.

 
  

Detektor frikendt for påstand om manipulation af ulighed i Danmark

Lytternes og seernes redaktør frikender Detektor for manipulation og usande påstande i indslag om ulighed i Danmark.

 

Kritik af DR-forsøg med at ryge skunk

Det var ok, at DR satte fokus på positive medicinske virkning af hash, men klager får medhold i kritik af forsøg med hash og alkolhol.

 

Ok at Riising rejser med mor

DR var i sine gode ret til at benytte Jacob Riising som vært i programmetserien "På rejse med Riising og mor", mener lytternes og seernes redaktør.

 

DR var i sin ret til at undlade at kalde Reclaim The Streets for venstreradikale

Lytter- og seerredaktør afviser klage over DR's dækning af demonstration på Nørrebro i august.

 

Klager fik ret - DR må ikke kun lægge oplysninger fra Sporløs ud på Facebook

Klager får medhold i sag om Sporløs' Facebookhenvisning

 

Klage over sammenligning af udviklingen i antal asylansøgere i Danmark og EU i "Deadline" 7. juni og 2. juli 2015 på DR2. Afgjort den 19. august 2015. Afvist.

Klage over sammenligning af udviklingen i antal asylansøgere i Danmark og EU i "Deadline" 7. juni og 2. juli 2015 på DR2. Afgjort den 19. august 2015. Afvist.

 

Klage over udsendelsen "Finanskrisen forfra - business as usual (4:4)", sendt den 9. februar på DR1. Afgjort den 30. juni 2015. Delvist medhold.

Klage over udsendelsen "Finanskrisen forfra - business as usual (4:4)", sendt den 9. februar på DR1. Afgjort den 30. juni 2015. Delvist medhold.

 

Klage over "DR2 Undersøger: Hvem holder øje med Huawei?" sendt den 23. april 2015 og DR's nyhedsdækning op til udsendelsen. Afgjort den 30. juni 2015. Delvist medhold.

Klage over "DR2 Undersøger: Hvem holder øje med Huawei?" sendt den 23. april 2015og DR's nyhedsdækning op til udsendelsen. Afgjort den 30. juni 2015. Delvist medhold.

 

Klage over "Kulturknuserne", sendt den 15. april 2015 på P1. Afgjort den 30. juni 2015. Medhold.

Klage over "Kulturknuserne", sendt den 15. april 2015 på P1. Afgjort den 30. juni 2015. Medhold.

 

Klage over trailer for "Finanskrisen forfra - business as usual (4:4)", vist den 2. februar på DR1. Afgjort den 11. maj 2015. Delvist medhold

Peter Gram Nielsen klagede over en række fejl og udokumenterede påstande i traileren til afsnit (4:4) af DR1-serien "Finanskrisen forfra - business as usual".

 

Klage over "Videnskabsmagasinet”, den 20. februar 2015 på DR3 og dr.dk. Afgjort den 30. marts 2015. Afvist.

En bruger klagede over, at dr.dk på forsiden bragte en historie med pornografisk indhold fra "Videnskabsmagasinet" på DR3.

 

Klage over "P1 Debat”, sendt den 7. januar 2015 på P1. Afgjort den 2. marts 2015. Afvist.

En lytter klagede over, at P1 Debat tog afsæt i en SFI-rapport, hvor andelen af børn i 7/7-deledordninger var overestimeret.

 

Klage over "Kontant: En tikkende bombe under gulvet", sendt den 13. november 2014 på DR1. Afgjort den 31. december 2014. Afvist.

Advokat Michael Christiani Havemann klagede over en Kontant-udsendelse om ejerskifteforsikringer på vegne af Dansk Boligforsikring (DBF).

 

Klage over DR’s brug af Epinion-måling, bragt den 17. oktober 2014 i Radioavisen og på dr.dk. Afgjort den 29. december 2014. Delvist medhold.

En forsker klagede over en undersøgelse om befolkningens holdninger til at stramme reglerne for familiesammenføring. Det var DR, der havde bestilt undersøgelsen hos analyseinstituttet Epinion.

 

Klage over "Kulturknuserne", sendt den 29. august 2014 på P1. Afgjort den 13. november 2014. Delvist medhold.

Lars Michael Myhre-Nielsen klagede over et indslag i Kulturknuserne om cykelruten på Christiania, der var forsinket grundet vold, trusler og hærværk imod entreprenøren.

 

Klage over "Feature: Spionen der skrev digte", sendt den 17. juni 2014 på P1. Afgjort den 28. oktober 2014. Medhold.

Historiker Martin Jensen klagede til DR over, at en P1-feature om den tidligere DDR-spion Jörg Meyer gav et misvisende billede af historiske begivenheder.

 

Klage over indslag om stewardesser i Aftenshowet den 16. september 2014. Afgjort den 8. oktober 2014. Delvist medhold.

Pressechefen for SAS, Trine Kromann-Mikkelsen, klagede til DR over et indslag i Aftenshowet om stewardessers arbejdsvilkår i et historisk perspektiv.

 

Klage over artiklen ”Kontant vinder injuriesag” på dr.dk. Afgjort den 24. september 2014. Medhold.

Advokat Michael Christiani Havemann klagede over, at en artikel på dr.dk om en byretsdom ikke var ændret på trods af en senere og væsentligt anderledes dom i samme sag fra landsretten.

 

Klage over DR’s brug af Facebook. Afgjort den 10. september 2014. Delvist medhold.

En bruger klagede over, at man skal have en profil på Facebook for at kunne få det fulde udbytte af DR’s tilbud. Brugeren krævede derfor, at DR sørgede for, at man kunne få den samme information på dr.dk.

 

Klage over rubrikker på dr.dk, bragt den 23.-27. maj 2014. Afgjort den 21. august 2014. Afvist.

En bruger klagede over, at en række webartikler om Europa-Parlamentsvalget favoriserede højrefløjen og dermed ikke levede op til DR's regler om objektivitet.

 

Klage over artikler på dr.dk om mobildækning. Bragt den 3.-10. juli 2014. Afgjort den 21. august 2014. Medhold.

Direktør for Teleindustrien, Jakob Willer klagede over faktuelle fejl og manglende forelæggelse for branchen i en række artikler på dr.dk om problemer med mobildækningen i ydreområderne.

 

Klage over "DR2 Undersøger: Skønhedens skyggeside", sendt den 10. marts 2014. Afgjort den 30. juni 2014. Delvist medhold. Underkendt på et punkt.

Advokat Michael Hopp klagede inden og efter udsendelsen over syv punkter på vegne af Aleris-Hamlet Hospitaler og en involveret læge.

 

Klage over mangelfuld rettelse i Monte Carlo på P3 den 14. april 2014. Afgjort den 29. april 2014. Delvist medhold.

Reporter for Metroxpress, Lars Fogt, klagede over en mangelfuld rettelse, som Monte Carlo bragte i radioprogrammet og på Facebook.

 

Klage over "Penge: En dyr feriefest", sendt den 5. marts 2014 på DR1. Afgjort den 21. maj 2014. Delvist medhold.

Direktøren for Écart Skitours, Lasse Dupont, klagede til DR over, at Magasinet Penge ikke giver en fair fremstilling af Écart Skitours og prisen på deres rejser.

 

Klage over Faglitteratur på P1. Afgjort den 17. juni 2014. Afvist.

Berlingske-journalist Bent Blüdnikow klagede til lytternes og seernes redaktør over DR's brug af Frank Esmann som vært på P1-programmet Faglitteratur.

 

Klage over "Kontant: Kemi fra kælder til kvist", sendt den 18 marts 2014 på DR1. Afgjort den 17. juni. Delvist medhold.

En repræsentant fra lobbyorganisationen Fire Safety Platform klagede over omtalen af organisationen i en Kontant-udsendelse om flammehæmmere.

 

Klage over "Kontant: Farlig kolismitte i kylling" d. 18. februar 2014 på DR1. Afgjort d. 19. maj 2014. Delvist medhold.

Overlæge Robert Skov fra Statens Serum Institut klagede over, at en Kontant-udsendelse om multiresistente bakterier i kyllingekød overdrev risikoen for smitte.

 

Klage fra Kristeligt Dagblad over Detektor. Afgjort d. 19. maj 2014. Afvist.

Kristeligt Dagblad klagede over Detektor-redaktionens fremgangsmåde i forbindelse med et faktatjek af et debatindlæg på religion.dk

 

Klage over ”Kontant: Farlig kolismitte i kylling”, bragt 18. februar 2014 på DR1. Afgjort d. 1. maj 2014. Afvist.

Fødevarestyrelsen klagede over et kritisk Kontant-interview med en af styrelsens medarbejdere.

 

Klage over "Hvad du ikke vidste om Danmark - Politiklager". Sendt den 27. november på DR1. Afgjort den 5. marts 2014. Medhold.

Den Uafhængige Politiklagemyndighed og to seere klagede over en række forhold i en udsendelse om behandlingen af klager over politiet.

 

Klage over "I Skattely" (1:4). Sendt den 21. oktober 2013. Afgjort den 18. februar 2014. Afvist.

En advokat, der medvirkede i DR's dokumentar om skattely, klagede til DR over udsendelsen, som han fandt fejlbehæftet og tendentiøs.

 

Klage over artikel på dr.dk om partihop-rygter. Bragt den 20. november 2013. Afgjort den 31. december 2013. Medhold.

En repræsentant fra Hvidovrelisten klagede over artikel på dk.dk, der gengav et rygte om, at et medlem af Hvidovrelisten var parat til at skifte til Socialdemokraterne.

 

Klage over "Rules of Engagement" på DR3. Sendt den 2. december 2013. Afgjort den 31. december 2013. Afvist.

En seer klagede over visningen af filmen "Rules of Engagement" på DR3.

 

Klage over indslag om halalslagtning d. 29. juli 2013 på DR1. Afgjort d. 8. november 2013. Afvist.

En seer klagede over et indslag om halalslagtning i Aftenshowet, som ifølge klageren var fejlbehæftet og propaganderede for halalsalgtning.

 

Klage over DR's dækning af tilbagetrækningen fra Afghanistan. Afgjort d. 30. august 2013. Afvist.

En seer klagede over DR's dækning af tilbagetrækningen af danske tropper fra Afghanistan, som vedkommende fandt misvisende.

 

Klage over DR's dækning af den såkaldte Omo-sag, bragt i TV-Avisen og på dr.dk i juni 2013. Afgjort d. 30. august 2013. Delvist medhold.

En person klagede over DR's dækning af den såkaldte Omo-sag, der omhandlede en nigeriansk kvinde, der havde fået afslag på asyl på trods af, at hun efter eget udsagn var tvunget ind i prostitution i Danmark.

 

Klage over interview med Lars Hedegaard d. 17. marts 2013. Afgjort d. 12. august 2013. Afvist.

Lars Hedegaard klagede over Deadline-udsendelsen d. 17. marts, hvor han selv blev interviewet.

 

Svar på 22 klager over DR's påståede venstreorienterede bias. Afgjort den 2. juli 2013. Afvist.

En enkelt person har gennem de seneste år sendt hundredevis af klager med eksempler på det, han anser som DR's venstreorienterede bias.

 

Klage over Kontant den 7. maj 2013 på DR 1. Afgjort 26. juni 2013. Afvist.

Post Danmarks kommunikationsdirektør klagede over en Kontantudsendselse, som kastede et kritisk blik på virksomhedens serviceniveau og importgebyr.

 

Klage over "Fem nedslag i den kolde krig" (3:5), sendt d. 10 april 2013 på DR K. Afgjort den 11. juni 2013. Afvist.

Svend Aage Nielsen klagede over en historikers udtalelse i udsendelsen "Fem nedslag i den kolde krig" på DR K.

 

Klage over "Aktion socialt bedrageri", sendt i januar-marts 2013 på DR1. Afgjort den 8. maj 2013. Delvist medhold.

En seer klagede i flere omgang over serien ”Aktion socialt bedrageri", der blev sendt januar-marts 2013. Klagen omhandlede bl.a., hvorvidt seerne blev efterladt med et forkert indtryk af gældende ret.

 

Klage over "Det store fupnummer" sendt på P1 den 1. november 2012. Afgjort den 13. maj 2013. Afvist.

To personer klagede over udsendelsen "Det store fupnummer" på P1, hvor de såkaldte 9/11-skeptikeres form for logik blev sammenlignet med Holocaust-benægternes.

 

Klage over indslag om kapitalpension i Magasinet Penge den 6. marts 2013 på DR1. Afgjort den 13. maj 2013. Delvist medhold.

En seer klagede over vildledende omtale af ændringen i reglerne for kapitalpension i Magasinet Penge.

 

Klage over historie om migrænepatienter den 24. januar 2013. Afgjort 18. april 2013. Medhold.

Formanden for Lægeforeningens lægemiddeludvalg, Michael Dupont, klagede over en DR-historie om praktiserende lægers behandling af danske migrænepatienter.

 

Klage over indslag i TV-Avisen og artikler på dr.dk d. 16. og 17. oktober 2012. Afgjort den 15. marts 2013. Medhold.

En overlæge, der ikke selv var involveret i sagen, klagede over DR Nyheders dækning af en sag om en ung mand, som lægerne på Aarhus Universitetshospital i 2002 fejlagtigt troede var hjernedød.

 

Klage over dokumentaren "Jødehad i Danmark?" på DR2, sendt den 4. marts 2013. Samlet svar til tre klagere. Afgjort den 5. april 2013. Afvist.

Tre personer klagede over dokumentar på DR2 om jødehad i Danmark. Klagerne mente, at udsendelsen stillede danske jøder i et urimeligt dårligt lys.

 

Klage over uberettiget kritik i Detektor på DR2 den 30. oktober 2012. Afgjort den 31. januar 2013. Afvist.

Centerchef for det nu nedlagte Videns- og Forskningscenter for Alternativ Behandling (ViFAB), Helle Lønroth, klagede over et indslag i DR2-programmet Detektor, sendt den 30. oktober 2012.

 

Klage over skjult reklame i Magasinet Penge den 5. september 2012. Afgjort den 31. januar 2013. Afvist.

En seer klagede over skjult reklame for en tøjbutik i et indslag i Magasinet Penge d. 5. september 2012.

 

Klage over P3 i Smatten – sendt fra Roskilde Festival den 2.-8. juli 2012. Afgjort den 21. november 2012. Afvist.

Alkohol & Samfund klagede over P3's Roskilde-dækning for at forherlige og opfordre unge til druk i programmet "P3 i Smatten."

 

Om redaktøren

Lytternes og seernes redaktør bliver ofte beskrevet som en 'brugernes ambassadør', som 'DR's interne ombudsmand' eller som 'DR's vagthund'. Jobbet varetages af Jesper Termansen, der er ansat af DR's bestyrelse og således arbejder uafhængigt af DR's daglige ledelse. Kontakt redaktøren på lsrred@dr.dk.

 

Procedure ved klager

Hvordan kan man klage, hvornår er det en kommentar, og hvornår er det en klage? Hvad sker der, efter klagen er sendt? Få svar på syv typiske spørgsmål om proceduren for at klage.

 

DR Indefra: Lytternes og seernes redaktør taler om sine 11 år i DR

Den 1. november 2015 stopper Jacob Mollerup som lytternes og seernes redaktør hos DR. I den anledning var han i DR Indefra d. 26. oktober for at tale om sine 11 år på posten i DR. I programmet fortæller han om hvordan han ofte har følt sig på "tålt ophold" i DR.

 
 
 
 
 
Du er her: dr.dk > Om DR > Lytternes og seernes redaktør > Ankesager

© Copyright DR 2017. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.