preload loader
LSR-NYTOP

Klager over DR - syv spørgsmål og svar

 

Det er vigtigt for DR at vide, hvad lyttere og seere mener. Derfor er vi glade for alle løbende kommentarer og gode råd. Vi får over 200.000 henvendelser om året - langt de fleste positive. Men vi vil også gerne have at vide, hvis der er ting i programmerne eller DR's arbejdsform, som du mener er forkerte, urimelige eller uetiske. Hvis du gerne vil klage til DR, er her en enkel vejledning:

Hvordan kan man klage?
Det nemmeste er, at du bruger klagemuligheden via DR's henvendelsessystem. En anden mulighed er, at du skriver direkte til den afdeling i DR, din klage vedrører. Du kan også skrive til DR Programservice, DR Byen, 0999 København C.

Hvornår er det en kommentar?
Almindelige kritiske kommentarer til udsendelser mv. behandles ikke som selvstændige klagesager i DR - og besvares normalt ikke. Men kommentarerne er et af de vigtige pejlemærker i de løbende programovervejelser.

Hvornår er det en klage?
DR behandler en henvendelse som en klage, hvis den indeholder væsentligt kritik og hvis klageren forventer et svar fra DR. En selvstændig klagebehandling foretages i DR typisk i de sager, der handler om væsentlige brud på god programetik. Sørg i alle tilfælde for, at din klage er så præcis som mulig.

Hvad er DR's programetik?
DR's programetiske regler bygger på fem kerneværdier: Troværdighed, uafhængighed, alsidighed, mangfoldighed og kvalitet. Reglerne beskriver de praktiske etiske leveregler, som DR prøver at styre efter. Den seneste udgave af DR's programetik kan findes på DR's liste over publikationer.

Klagen er sendt - hvad sker der så?
Du har krav på svar på en klage inden for 4 uger - men DR prøver at besvare den væsentligt hurtigere. Du modtager et svar, så snart vi har undersøgt sagen.

Jeg har fået svar - kan jeg anke over et urimeligt svar?
Ja, hvis sagen omhandler væsentlige brud på DR's programetik kan du bede lytternes og seernes redaktør om at behandle klagen på ny. Skriv til Lytternes og seernes redaktør, DR Byen, 0999 København C - eller på e-mail lsrred@dr.dk. Redaktøren har mulighed for at tage sagen op til fornyet vurdering - og for at indstille til generaldirektøren, at DR ændrer sin afgørelse. Hvis det handler om god presseskik eller genmæle (og du har en retlig interesse) kan du også - inden for 12 uger efter redaktionens afvisning af klagen - indbringe sagen for Pressenævnet, Adelgade 11-13, 4. sal, 1304 København K.

 

Om redaktøren

Lytternes og seernes redaktør bliver ofte beskrevet som en 'brugernes ambassadør', som 'DR's interne ombudsmand' eller som 'DR's vagthund'. Jobbet varetages af Jesper Termansen, der er ansat af DR's bestyrelse og således arbejder uafhængigt af DR's daglige ledelse. Kontakt redaktøren på lsrred@dr.dk.

 

Procedure ved klager

Hvordan kan man klage, hvornår er det en kommentar, og hvornår er det en klage? Hvad sker der, efter klagen er sendt? Få svar på syv typiske spørgsmål om proceduren for at klage.

 

DR Indefra: Lytternes og seernes redaktør taler om sine 11 år i DR

Den 1. november 2015 stopper Jacob Mollerup som lytternes og seernes redaktør hos DR. I den anledning var han i DR Indefra d. 26. oktober for at tale om sine 11 år på posten i DR. I programmet fortæller han om hvordan han ofte har følt sig på "tålt ophold" i DR.

 
 
 
 
 
Du er her: dr.dk > Om DR > Lytternes og seernes redaktør > Presseetik > DRs klagesystem

© Copyright DR 2016. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.