preload loader
LSR-NYTOP
Kontant©

Kontant fik en række klager, da de uanmeldt mødte op i en bank for at kåre Danmarks værste bankrådgivning.

 

Kåring af landets værste bankrådgiver

26. aug. 2009 14.36 

Baggrund:
I Kontant på DR1 gennemførte man i forsommeren en seerafstemning om Danmarks værste bankrådgivning. Flest seer-stemmer fik Danske Banks afdeling i Rønde. I udsendelsen den 9. juni mødte Kontant i den anledning uanmeldt op i banken i Rønde for at overrække filialdirektøren en stor gummicheck. Overrækkelsen blev filmet og indgik i udsendelsen.
Indslaget førte til over 60 meget vrede indlæg på Kontants hjemmeside - og en halv snes skriftlige klager til DR. De kritiske seere fandt indslaget stødende og mente, at bankmanden var blevet behandlet helt urimeligt.

Svar på kritikken:
I et svar på kritikken - som også blev offentliggjort på programmets hjemmeside - skrev redaktøren, at filialdirektøren fik den tvivlsomme pris, fordi det handlede om et stykke konkret rådgivning i banken og at også en lokal direktør må kunne stå for kritik. Samtidig blev det understreget, at filialdirektøren ikke havde modsat sig at blive interviewet, da Kontant mødte uanmeldt op. Havde han gjort det, ville man ikke have bragt indslaget, oplyste redaktøren. Endelig pegede redaktionen på, at den utilfredse kunde tidligere havde givet banken lov til at kommentere, men at banken alligevel havde afvist at udtale sig om sagen under henvisning til tavshedspligten.

Konsekvens og opfølgning:
Uafhængigt af den konkrete sag har DRs ledelse besluttet at stramme reglerne for den såkaldte "gate-crashing". De nye regler træder i kraft til efteråret og stiller krav om, at redaktionen skriftligt skal begrunde brug af "gate-crashing" samt have en skriftlig godkendelse fra divisionschefen. Der skal gives særskilt godkendelse til både optagel-serne samt efterfølgende til en eventuel offentliggørelse.

 

 

Om redaktøren

Lytternes og seernes redaktør bliver ofte beskrevet som en 'brugernes ambassadør', som 'DR's interne ombudsmand' eller som 'DR's vagthund'. Jobbet varetages af Jesper Termansen, der er ansat af DR's bestyrelse og således arbejder uafhængigt af DR's daglige ledelse. Kontakt redaktøren på lsrred@dr.dk.

 

Procedure ved klager

Hvordan kan man klage, hvornår er det en kommentar, og hvornår er det en klage? Hvad sker der, efter klagen er sendt? Få svar på syv typiske spørgsmål om proceduren for at klage.

 

DR Indefra: Lytternes og seernes redaktør taler om sine 11 år i DR

Den 1. november 2015 stopper Jacob Mollerup som lytternes og seernes redaktør hos DR. I den anledning var han i DR Indefra d. 26. oktober for at tale om sine 11 år på posten i DR. I programmet fortæller han om hvordan han ofte har følt sig på "tålt ophold" i DR.

 
 
 
 
 
Du er her: dr.dk > Om DR > Lytternes og seernes redaktør > Kritikkens top 20

© Copyright DR 2017. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.