preload loader
omdr1024 top
Betina Skriver

Bettina Skriver trækker i trådene som producent for 11. gang, når 'P3 Guld' løber af stablen langfredag.

Foto: Bjarne Bergius Hermansen © DR

 

Skrevet af: 

 

Send eller anbefal link

Her glimter det af guld

04. apr. 2012 12.53 Seks skarpe

Bettina Hjortgård Skriver trækker i trådene som producent for 11. gang, når 'P3 Guld' løber af staben langfredag. For hende er showet kulminationen på et halvt års arbejde.

For seerne og lytterne varer 'P3 Guld' halvanden time. Hvor lang tid har du brugt på det og forberedt det?
De første forberedelser laver jeg, allerede lige efter et 'P3 Guld'-show er overstået. Det kan være noget med at tjekke kalenderen for næste år og lægge de første bookmarks ind. Et halvt år inden 'P3 Guld' begynder vi at tænke på nøglepersoner. Hvem kunne vi tænke os på manus, som tv-producer, som vært og så videre. Tre måneder inden showet går vi så rigtigt i krig på indholdssiden, og måneden op til afviklingen løber vi rigtig stærkt. Det er 11. gang, jeg er producent på 'P3 Guld', så jeg har været med lige fra starten i Falkoner Salen på Frederiksberg.

Hvad er du inde over i forbindelse med 'P3 Guld'?
Jeg er helst inde over det meste i opstarten, og efterhånden som redaktionen så bliver samlet, bliver ansvaret heldigvis fordelt. Det er vigtigt, at showet ligger sig tæt op af P3's tone og smag, så Lars Trillingsgaard, som er P3's musikchef, er rigtig meget med ind over i forhold til live acts og nomineringer.   I denne uge banker virkeligheden så på, og da er én af mine vigtigste funktioner at tage det, som falder ned mellem stolene. Det første lille problem Betina Leth, der er redaktionschef, stod med, mandag morgen var, at den nye, 11 meter lange boomstang, hun havde købt (stangen bringer mikrofonen tættere på lydkilden, red.), var knækket, da den kom. Men der kommer helt sikkert langt større udfordringer under kamera- og  lydprøverne, hvor det hele skal gå op i en højere enhed med ind,- ud,- og overgange.

Hvad ser du selv som den absolut største udfordring ved et stort live-arrangement som 'P3 Guld'?
Jamen, det er at få rammerne på plads i god tid, at få folk til at nikke til det samme nogenlunde samtidig og så styre processen uden at komme til at ødelægge anarkiet og kreativiteten. Sidste år var udfordringerne for eksempel en aflysning på dagen af Agnes Obel, som havde pådraget sig en ondskabsfuld  halsbetændelse. Og at Simon Kvamm, der skulle optræde med 'De Eneste To', ikke kom med den planlagte flyver hjem fra ferie. Det betød, at han hverken nåede lydprøve eller generalprøve.  Nu er han jo heldigvis en erfaren mand, og derfor vurderede vi, at han kunne gå direkte på scenen under showet. Ellers er 'P3 Guld' en stort teamwork, hvor snedkere, lys, lyd, bands, tv-produktionsfolk, radiofolk og mange, mange flere skal arbejde sammen. Udover de optrædende er der måske 150, der er på opgaven i løbet af ugen, og derfor skal det hele bare spille sammen, og det er en af mine absolut vigtigste opgaver, at få det til at gøre det. På selve aftenen, er min vigtigste opgave ikke at gå i vejen. Men jeg skal være til stede, og jeg skal være til at få fat i og hjælpe med at træffe de rigtige beslutninger, når virkeligheden rammer, og noget viser sig ikke at være helt, ligesom vi havde forestillet os.

Du har været producent på Festaftenen I Koncertsalen ved Dronningens Regentjubilæum, åbningen af Koncerthuset, Kulturnatten, Radiohuset Rocker og meget mere. Hvordan blev det dig, der kom til at stå bag DRs store events og show?
Jeg tror faktisk, det startede med 'Tæskeholdet' i 1996, hvor Mads Vangsø, Søren Søndergaard, Jan Gintberg og Casper Christensen sendte på P3, og blandt andet bød på 'Tale til nationen' ud af Radiohusets vinduer:  "olympi-jade i København, livemusik, 1-2-3 buksetrold, polka og galskab". På det tidspunkt var det den vildeste afvikling, jeg nogen sinde havde været med til, i forhold til at kunne overskue hysterisk meget på én gang, og samtidig synes, at det var sjovt. Herefter blev jeg spurgt, om jeg ville lave radio-events og festivaler.  'P3 Guld' var det første tv-show, jeg kom ind over. Den største udfordring, jeg har haft, var helt klart at stå for åbningen af Koncerthuset i 2009. Der fik jeg heldigvis et helt år til at kunne koncentrere mig om arbejdet med det projekt. Samtlige sale i Koncerthuset var i brug, der var radio- og tv-transmission, rock, jazz, pop, DR-kor, DR Big Bandet, DR Underholdningsorkestret og DR Symfoniorkestret, samtidig med, at kongefamilien skulle være med til at indvie alle salene og en verdensberømt arkitekt også havde sine inputs.

Er du særligt god til at multitaske - og hvad synes du selv er det helt særlige ved at have ansvaret for så store produktioner?
Jeg er god til at multitaske, når det handler om arbejde, men privat dur jeg ikke til det. Da tager jeg én ting ad gangen - måske fordi hjernen slapper af. Jeg tror, man skal have værktøjet i sig og kunne nyde, at der foregår rigtig meget samtidig. Og jeg ved godt, at alle ikke nødvendigvis føler sig tilpas med det. Kicket for mig er at få lavet nogle rigtig fede oplevelser for publikum.  At få teamet til at fungere, så både solisten, ham, der lægger gulvet, ordner lyset og maler podiet føler sig tilpas. Det kan godt være, det lyder flipperagtigt, men der er en helt særlig fællesskabsfølelse om et projekt som 'P3 Guld' og andre store events. Tit arbejder mange i deres egen lille verden til daglig - her er vi sammen om at få noget til at lykkes, og det er fedt.  

Hvad skal du så i gang med efter påske? Hvad er dit næste projekt?
Vi er godt i gang med Malko-dirigentkonkurrencen, som afvikles i maj, og senere kommer så DRs dækning af Roskilde Festivalen, Kronprinsparrets Priser, Spil Dansk-dagen, Kulturnatten i DR Byen og DRs Store Juleshow.

Bettina Hjortgård Skriver har været ansat i DR siden 1990 - inden da lavede hun børneteater og byggede mudderovne i Afrika. Hun er uddannet lydtekniker og har siden blandt andet lavet musikoptagelser for DR, været teknisk koordinator, producent og projektleder.  Hun er producent på musikprisshowet 'P3 Guld', som sendes på såvel DR2 som P3 langfredag klokken 21.00 - med genudsendelse lørdag den 14. april klokken 15.35 på DR1.

 
Interesse
 
 
 
Du er her: dr.dk > Om DR > Nyt fra DR

© Copyright DR 2014. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.