Undgå at blive tyk - spis efter det glykæmiske indeks
Sundhed på P1 11. april 2011 kl. 11:03
på
P1
700 familier bosat i otte forskellige lande har i et halvt år deltaget i verdens største kostundersøgelse.
Konklusionen er klar: hvis man gerne vil bevare sin vægt, så skal man spise mad med et lavt glykæmisk indeks og en stor mængde protein.
Alligevel er forskerne ikke meget for at anbefale, at vi fremover skal spise mad med mange proteiner og lavt glykæmisk indeks.
- Dels er det ikke udelukkende godt at begynde at spise meget mere protein. Det kan man blive syg af - og det er heller ikke godt for miljøet. Og dels er det glykæmiske indeks en meget svær størrelse at have med at gøre, fortæller Thomas Meinert Larsen, der har stået i spidsen for kostundersøgelsen herhjemme. Han er lektor, PhD, Institut for Human Ernæring, LIFE - Det Biovidenskabelige Fakultet i København.
Hold tungen lige i munden
Det glykæmiske indeks beskriver kulhydraters evne til at hæve blodsukkeret.
Hvis en madvare har et lavt glykæmisk indeks, betyder det, at blodsukkeret stiger langsommere og til et lavere niveau sammenlignet med kulhydratrige madvarer med et højt glykæmisk indeks.
Og det er altså indtagelsen af madvarer med et lavt indeks, der kan hjælpe med at holde vægten nede, viser den europæiske kostundersøgelse.
Man skal virkelig holde tungen lige i munden, forklarer Thomas Meinert Larsen.
- Der er flere eksempler på, at man virkelig kan gå galt i byen. Hvor det bliver kompliceret. Nøddesmør eller Nutella har ikke et højt glykæmisk indeks. Hvis man ser isoleret på dette produkt ud fra et glykæmisk indeks, er det sundt. Man skal derfor være forbeholden med at bruge det glykæmiske indeks, for det siger ikke noget i sig selv om produkternes lødighed, understreger han.
Forskel på frugt
Ikke nok med, at nogle fødevarer pludselig kan fremstå sundere, end de reelt er - indeksniveauet ændrer sig også afhængigt af madens konsistens.
- Der er stor forskel på det glykæmiske indeks i kartofler afhængig af, hvordan man har tilberedt dem. Om de er kogt, stegt, kogt al dente eller most. Det er også svært at sige noget håndfast om frugt. Generelt ligger nogle af de traditionelle danske frugter som æbler og pærer lavere i det glykæmiske indeks end de mere eksotiske frugter som ananas og mango, fortæller Thomas Meinert Larsen.
Trods det tydelige resultat i undersøgelsen ønsker han ikke at ændre i de otte gældende kostråd.
- Hvis man skal have den her meget besværlige nuancering ind i kostrådene, så bliver det meget svært at kommunikere. Vi skal afvente mere forskning på området, og så skal man overveje, om den fordel, som man har ved at inddrage det glykæmiske indeks, bliver modsvaret af den kompleksitet, som et sådan budskab vil indebære, siger han.
Var varsom med tabellerne
Hvis man gerne vil finde ud af, om en fødevare har et lavt eller højt niveau af glykæmisk indeks, så kan man tjekke forskellige tabeller på diverse hjemmesider. Men også her skal man være varsom, siger Thomas Meinert Larsen.
- Hvis et produkt er blevet vurderet i Australien eller Canada, er det svært at vurdere og finde ud af, om det nu også er den samme slags produkt, som du står med i hånden, siger forskeren.