Dr.dk/sundhed opdateres ikke længere.

Du kan finde det nyeste fra dr.dk om sundhed på dr.dk/levnu.

preload loader
Se video Læs mere

© Colourbox.com

 

Skrevet af: Katja Maria Jackson, studerende ved SUHRs med speciale i ernæring og idræt

 

Send eller anbefal link

Kan æg blive til muskler?

25. aug. 2009 06.00 Sundhed

Spørgsmål

Hvis man spiser æg og træner derefter, er det så rigtigt, at de æg bliver til muskler?
 
Hilsen Seyma

Katjas svar

Kære Seyma

Der er en lille smule sandhed i det du spørger om.
Der er flere faktorer der skal være til stede, før jeg vil bekræfte denne myte.

1) Det er æggehviden der kan være en fordel at spise, og ikke æggeblommen.

2) Det er proteinerne i æggehviden, der er nøglen til muskelopbygning men ikke uden at kulhydrat også skal være til stede.

3) Det er kun i forbindelse med styrketræning, at du kan øge din muskelmasse ved at indtage protein.

4) Proteinet skal primært indtages efter træning og ikke før.

Æggehviden bedre end æggeblommen
Selve ægget bliver ikke direkte til muskler, og det er ikke hele ægget der bidrager til muskelopbygning. Æggeblommen vil jeg ikke anbefale at spise, da den primært består af fedt, hvilket ikke er optimalt i forbindelse med træning.

Æggehviderne derimod er meget proteinholdige, og det er netop proteinerne, som dine muskler har behov for.

Protein er musklens byggesten
For at en muskelopbygning kan finde sted, er det nødvendigt at der er protein tilstede i kroppen, især lige efter træning. På dette tidspunkt genopbygges kroppen og byggematerialerne kommer udelukkende fra det du spiser.

Det er ikke kun protein, men også kulhydrater der skal være til stede når du træner. Kulhydrater medvirker til, at proteinet bliver optaget i muskelcellerne. Når du indtager kulhydrater, der optages hurtigt i cellerne, kommer der en meget høj stigning i blodsukkerværdien. Det medfører at insulinniveauet i blodet stiger tilsvarende. Insulin medvirker til opbygning af bl.a. muskelcellerne, da det stimulerer proteinsyntesen og hæmmer nedbrydelsen af protein.
 
Kort sagt kan du få dobbelt effekt, hvis du både indtager protein og kulhydrat lige efter træning.

Du kan godt vælge æggehvide som proteinkilde efter din træning, men du skal kombinere æggehviden med hurtige optagelige kulhydrater, som f.eks. en banan, rosiner, druesukker el. andet, for at få optimal virkning. Så den sensoriske oplevelse af denne cocktail, er ikke fantastisk.

Styrketræning er vejen til større muskler
Det er ikke alt slags træning, der kan forøge din muskelmasse. En muskelopbygning kræver, udover kosten, at du skal påvirke dine muskler med en belastning gentagende gange. Musklerne vil først blive nedbrudt og derefter genopbygget til et niveau, som er lidt stærkere end før træningen.

Netop styrketræning giver dig mulighed for, at udsætte din krop for belastning flere gange, samt øge belastningen gradvist. Derfor er det klart den bedste form for træning, hvis du vil øge din muskelmasse.

Timing af proteinindtag er afgørende for udbyttet af styrketræning
Et studie viser forskellen på, at indtage protein lige efter styrketræning eller at vente 2 timer med at indtage det.
To grupper af mænd, trænede styrketræning for benene i 12 uger. Den ene gruppe fik en proteinblanding bestående af 10g protein, 7g kulhydrat og 3,3g fedt, lige efter træning, og den anden gruppe fik samme blanding, men 2 timer efter træning.

Begge grupper var blevet stærkere, men hvis man målte muskelstyrken i isokinetisk måleudstyr, var det kun den gruppe, der havde indtaget proteinblandingen lige efter træning, der var blevet stærkere. Desuden fik de også en øget muskelfiberstørrelse og et større muskeltværsnit af låret, hvor disse var uændret hos den gruppe der først indtog proteinblandingen 2 timer efter træning.

Dette studie viser, at timingen af proteinindtaget efter styrketræning, er afgørende for muskelvæksten.

Opsummering
Æggehvider kan godt være med til at øge din muskelvækst, hvis du indtager dem direkte efter styrketræning, sammen med hurtigt optagelige kulhydrater. Men den sensoriske del kan være en udfordring.

Mange hilsner

Katja

 
ligenupaasundhed

Pak en madkasse til HELE festivalen

Festivalen kan faktisk være den billigste og madmæssigt sundeste uge i din ferie!

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 
The remote server returned an error: (533) Service Unavailable. FetchError detected..

Danskernes Akademi
Hverdage på DR2
Læs om programmerne

Sundhed på P1
Mandag kl. 11.03 på P1
Læs om programmet

 

 
 
 
  
 
 
 
Du er her: dr.dk > Sundhed > Din sundhed > Myter om kost og motion

© Copyright DR 2014. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.