Dr.dk/sundhed opdateres ikke længere.

Du kan finde det nyeste fra dr.dk om sundhed på dr.dk/levnu.

preload loader
Se video Læs mere

© Colourbox.com

 

Skrevet af: Stine Bull Jessen, studerende på SUHR's Seminarium og praktikant på DR Sundhed

 

Spis kage med god samvittighed

23. jan. 2009 14.38 Sundhed

Sundere bagværk

Fødevarestyrelsen anbefaler at tage de 8 kostråd med i tankerne, når man skal bage kager.
Traditionelle kager er oftest forbundet med en masse fedtstof, hvedemel og sukker.
Du kan lave små ændringer ved at justere dine opskrifter, blandt andet ved at bruge mindre sukker, mindre fedtstof eller ved at ændre typen af f.eks. mel.
Læs mere på Altomkost.dk

 

Tre sunde kager

Drømmekage med kokosmælk

Drømmekage på den sunde måde!

 

Kanelsnegle

Kanelsnegle på den sunde måde!

 

Chokoladekage

Chokoladekage på den sunde måde!

 

Uhm: Kager smager bare godt. Men desværre feder de også, og et kæmpe udbud af sunde slankebogudgivelser her i årets første måned, sætter for alvor gang i den dårlige samvittighed, hvis vi så meget som tænker på at sætte tænderne i bare et lille stykke kage. Men her får du chancen, hvis du har lyst til at synde på den sunde måde: dr.dk/sundhed har sat en kageekspert på sagen.

Christine Bille Nielsen er madskribent, foodstylist, foredragsholder og underviser på Suhrs Seminarium. Hun er også specialist i sunde kager, der samtidig er velsmagende, og hendes mål er, at man ved blot små ændringer i de traditionelle kageopskrifter kan gøre kagerne mere ernæringsrigtige. dr.dk/sundhed har fået kageeksperten til at give nogle bud på opskrifter. Men vi er også dykket ned i de hæderkronede fagbøger for at se, hvad de har af bud på ændringer.

Her står der blandt andet:

Mel: I stedet for en del af hvedemelet kan anvendes en mel-type med et højere indhold af kostfibre, f.eks. grahamsmel eller havregryn. Dog skal man maks. udskifte en tredjedel af hvedemelet, hvis man stadig ønsker et luftigt resultat, da kagen ellers kan have tendens til at blive lidt tung. Kostfibre er vigtige at få ind i vores daglige kost på grund af at deres gavnlige effekt på fordøjelsen.

Frugt med sukker

Sukker: Noget af sukkeret kan erstattes med frugt, da det både giver kagen sødme og saftighed. Her kan blandt andet anvendes modne bananer eller frugtmos (uden tilsat sukker). Frugtsukker er bedre for kroppen, da det kan optages direkte fra tarmen, så det som almindeligt sukker ikke skal gennem en nedbrydelses proces for at kunne optages. Desuden stimulerer almindeligt sukker bugspytkirtlen til at lave for meget insulin, hvilket påvirker blodsukkeret og øger appetitten. Dette kan øge trangen til søde sager, så vi måske ender med at spise endnu mere sukker og andre raffinerede kulhydrater som f.eks. slik og hvidt brød. Ved at anvende frugt som en erstatning for noget af sukkeret får man også udnytte af de sundhedsmæssige fordele frugten har - vitaminer, mineraler og antioxidanter - i modsætning til sukkeret som er tomme kalorier og kun bidrager med end sødme og energi.

Det gode fedt

Smør kan udskiftes med flydende vegetabilske olier, da disse har en bedre fedtsyresammensætning, ved at indeholde mere umættet og mindre mættet fedt end almindeligt smør. Mættet fedt giver dårligere regulering af blodsukker og højt kolesteroltal med risiko for blodpropper, mens umættet fedt beskytter mod samme. Selvom umættet fedt er langt sundere for kroppen, er det stadig vigtigt at huske på at det feder ligesom mættet fedt. Derfor er det stadig vigtigt at fokusere på mængden af fedt og det er i stort set alle opskrifter muligt at reducere den mængde af fedt anvendt i opskriften og stadig opnå et ligeså godt resultat. Sådan dikterer fagbøgerne - her kommer Christine Bille Nielsens bud på tre skønne og ernæringsforbedrede kageopskrifter - god fornøjelse med bagværket!

Kilde: Menneskets Ernæring. Arne Astrup m.fl. Munksgaard.

Send eller anbefal link

 
ligenupaasundhed

Pak en madkasse til HELE festivalen

Festivalen kan faktisk være den billigste og madmæssigt sundeste uge i din ferie!

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 

Derfor falder kvinders fertilitet

Det har længe været kendt, at kvinders fertilitet falder med alderen. Men nu er forskere et skridt nærmere at kunne forklare hvorfor.

 

Danskernes Akademi
Hverdage på DR2
Læs om programmerne

Sundhed på P1
Mandag kl. 11.03 på P1
Læs om programmet

 

 

Nyt fra dr.dk/sundhed

 
 
 
 
 
Du er her: dr.dk > Sundhed > Din sundhed > Sund mad > Artikler

© Copyright DR 2014. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.