preload loader

Skrevet af: Susanne Balle & Niels Peter Skou

 

Buddhismens historie i Danmark

 

1. bølge: Intellektuel buddhisme
Buddhisme som aktivt udøvende religion har ikke nogen lang historie i Danmark, men religionen har dog ikke været helt ukendt. Allerede i begyndelsen af 1800-tallet bragte ekspeditioner til Østen viden om buddhisme til Danmark, men det var kun et fåtal af personer, der beskæftigede sig med den. Efterhånden skrev flere forskere bøger om buddhisme, og kendskabet til religionen blev mere udbredt, hvilket blev understøttet af fortællinger fra hjemvendte missionærer, der havde været i Østen. Samtidig var buddhisme også noget, der interesserede flere forfattere.

Buddhismen blev introduceret til det litterære miljø via den tyske filosof Arthur Schopenhauer og i starten af det 20. århundrede var der flere forfattere, der begyndte at inddrage buddhistisk stof og tankegang i deres bøger, bl.a. Karl Gjellerup, der modtog nobelprisen i litteratur i 1917. Der var dog ikke mange, der på dette tidspunkt aktivt bekendte sig som buddhister. I 1921 blev den første buddhistiske forening stiftet af Christian F. Melbye, men der var kun få medlemmer, og foreningen gik i sig selv med stifterens død.

2. bølge: Ungdomsoprøret
I 1950'erne fik buddhismen en ny opblomstring i det litterære miljø via interessen for de amerikanske beat-digtere, hvilket herhjemme bl.a. ses hos Dan Turell og Hans-Jørgen Nielsen. Man skal dog helt frem til 1970'erne, førend der var en bredere gruppe af danskere, som for alvor tog buddhismen til sig, men da skete det til gengæld også på en meget aktiv facon.

Som en del af ungdomsoprøret tog mange unge mennesker med rygsæk til Østen og tog den buddhistiske tankegang med tilbage til Danmark, hvor de dannede religiøse fællesskaber. Det var særligt den tibetanske buddhisme, den såkaldte "diamantvejsbuddhisme", der på denne måde blev bragt til Danmark, og i den efterfølgende periode har Dalai Lama og andre tibetanske åndelige ledere ofte besøgt Danmark.

3. bølge: De asiatiske flygtninge
I 1980'erne ændredes sammensætningen af buddhister i landet, da der kom flygtninge fra Asien. Det drejede sig især om bådflygtninge fra Vietnam, men der kom også flygtninge fra Sri Lanka og Kina og dertil kom, at en del thailandske kvinder blev importeret som hustruer for danske mænd. Disse buddhister, der på den ene eller anden måde havde en baggrund i et andet land, etablerede med tiden foreninger og templer.

Buddhismen i Danmark kan derfor i dag opdeles i to dele, der som regel kun har lidt kontakt. På den ene side er der de etniske buddhister, som igen er opdelt mellem forskellige nationale grupperinger, og over for dem er der en række forskellige buddhistiske foreninger og skoler bestående af danske konvertitter.

Kilde:
Jørn Borup, Dansk Dharma - Buddhisme og buddhister i Danmark, Forlaget Univers 2005

Send eller anbefal link

 

Temaer og links

I forlængelse af tv-programmer har DRs Tro-redaktion produceret en række temaer. Her kan du læse om hinduismen, buddhismen, pinsebevægelsen m.fl.

 
 
 
 
Du er her: dr.dk > Tro > Temaer > Troens rødder > Damchø Palmo

© Copyright DR 2014. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.