preload loader
Helt små børn er nysgerrige efter at kende det skrevne sprog og vil gerne lære at læse, mener forsker.

Helt små børn er nysgerrige efter at kende ord og vil gerne lære at læse, mener forsker.

Foto: bies © Stock exchange

 

Skrevet af: 

 

Skal et et-årigt barn lære at læse?

Børn kan sagtens begynde at læse helt ned fra et-årsalderen. Det peger forskning på, som læseforsker Kjeld Kjertmann står bag.

Hans forskning viser, at 102 førskolebørn ud af 700 kunne læse og skrive, før de kom i skole. De havde hjemmefra fået introduceret sproget på en naturlig måde af deres forældre.

- Det er godt for barnet at finde ud af, hvad skriftsproget kan blive brugt til, og det er visuelt vigtigt at kunne genkende sprog. Ved at se ord på fx ordkort, hvor der står MOR eller BIL, kan barnet lære at genkende ord. Ordkortet bliver koblingspunktet mellem det skrevne og det talte sprog, og det er godt for barnets sprogudvikling, siger Kjeld Kjertmann.

Kom på banen, forældre
Ifølge læseforskeren læser 17 procent af en årgang ikke godt nok til at få en kompetencegivende uddannelse på trods af et hav af projekter, seminarer, kurser og undervisningsmidler. Det synes han er bekymrende.

- Man behøver altså ikke en specialuddannelse for at lære et barn at læse. Det er en traditionel måde at tænke på, mener jeg. Forældre bør efter min mening at få ordet på bordet i stedet for at overlade det til indstitutionerne. Vi er et samfund omgivet af det skrevne ord, så det er helt naturligt at introducere barnet til skriftsprog i en tidlig alder, siger Kjeld Kjertmann.

Men er det ikke at ikke pace barnet?

-
Nej. Jeg mener ikke, det er at pace at barn at introducere det til læsning i en tidlig alder, men det skal selvfølgelig gøres på en naturlig måde fx ved at inddrage det skrevne ord i en dagligdags situation. Når mor skal købe mælk, kan hun med fordel spørge barnet, om det ikke har lyst til at skrive M som i MÆLK. På den måde kommer barnet til at gendkende ordene lidt efter lidt. Og de vil det gerne. Hvis du tog din familie med til Kina, hvem ville så lære at sige kinesiske ord først. Dig eller dine børn, spørger Kjeld Kjertmann.

- Ja, det er jo nok mine børn.

-
Netop. Så hvad er problemet i forhold til at lære barnet at læse i en tidlig alder? Det vil jo gerne. Vores tankegang om at barnet ikke skal lære at læse for tidligt er en gammeldags tankegang. Engang var det skrevne sprog for adel og kirke, men de tider er altså  for længst forbi. Det er ikke fint at lære at læse, det er nødvendigt i et udviklet samfund, og børn er nysgerrige efter at lære nyt.

Læsestart skal fremrykkes
Kjeld Kjertmann ved godt, at nogle forældre måske synes, at hans synspunkter er kontroversielle. Men han håber, at der snart kommer en debat og ikke mindst ændringer på området, som han mener er tiltrængt.

- Hvis vi venter med at introducere skriftssproget til barnet et kommet i skolealderen, så går barnet glip af en oplagt mulighed. Det bliver for sent, mener jeg. Skolen er altså ikke det eneste sted, hvor barnet skal lære at læse, men vi skal som samfund vise vejen, fastslår han.

Som eksempel nævner læseforskeren en undersøgelse fra Sverige, der blev foretaget blandt 187 børn. Her blev de tidligt introduceret til skriftssproget. Da de kom op i de større klasser kunne alle læse. Ikke et eneste barn havde brug for specialundervisning.

Opbakning fra læsekolleger
Læsekonsulent Kirsten Kamstrup bakker Kjeld Kjertmann op. Som læsekonsulent mener hun også, det er godt at introducere skriftsproget tidligt - uden der dog skal gå skole i den.

Hun opfordrer - ligesom Kjeld Kjertmann - forældre til at inddrage førskolebørn i skriftsproget i de situationer, hvor sprog indgår. Det kan være, når invitationen til den årlige høstfest skal skrives, hvor forældrene kan spørge børnene om, hvad der skal stå i invitationen.

Hendes opfattelse er, at mange børn generelt er nysgerrige efter at lære sprog bedre at kende.

-Jeg husker et eksempel med to piger, der sad ved at bord og tegnede. De legede, at de skrev et brev. De tegnede kun krydseduller, men begge piger havde skrevet ordet ”mor” i midten. Den ene pige kiggede over på den anden piges tegning og sagde ”Ej, hedder din mor det samme om min?”. Det viser jo, at børn generelt er interesserede i skriftsproget, og i sådan en situation er det oplagt at have en dialog om, at ordet mor ikke er et navn – men et begreb.

Sådan gør du
Kjeld Kjertmann har mange gode tips til, hvordan sproget kan blive introduceret til de allermindste. Klik på linket øverst til højre under billedet af læseforskeren på denne artikel, hvis du vil vide mere.
 


Din mening.
Hvad synes du? Er det for tidligt at lære de helt små børn at læse? Eller er det fint nok, for resultaterne fra Sverige taler jo for sig selv? Sig din mening i kommentarfeltet herunder.

 

Send eller anbefal link

Kjeld Kjertmann, læseforsker

Nemme skridt til læsning:

"Hvis du tog din familie med til Kina, hvem ville så lære at sige kinesiske ord først. Dig eller dine børn, spørger Kjeld Kjertmann. - Ja, det er jo nok mine børn. - Netop. Så hvad er problemet i forhold til at lære barnet at læse i en tidlig alder? Det vil jo gerne."

Læseforsker Kjeld Kjertmann til denne artikels forfatter

 

 

 

Køkkenhyggen Hella

Nu kan du og dit barn finde Hellas opskrifter, så I kan få endnu mere hygge i køkkenet.

 
 

Rend og hop

Oline er taget på en lejrtur fyldt med leg og bevægelse. Tag med!

 

Skriv til Oline-redaktionen

Har du spørgsmål eller kommentarer om Oline eller børn på nettet?

 

Oline for Voksne

Se oversigt over alle artikler på Oline for voksne

 

 
 
 
Du er her: dr.dk > b > Oline > Oline for voksne > Artikler

© Copyright DR 2014. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.