Sommerhusudlejningsfirma får afvist klage over P1

Feriehusudlejningsfirmaet Novasol blev behandlet fair og kom tilstrækkeligt til orde i ”Efterforskerne” på P1. Sådan konkluderer lytternes og seernes redaktør, der har gennemgået klagesagen.

(Foto: Kristian Brasen © Scanpix)

Novasol, der udlejer sommerhuse i Danmark og Europa, blev udsat for kritik i DR P1 programmet ”Beskidt feriehusudlejning”, men fik ikke lov at komme til orde selv i tilstrækkelig grad. Sådan lyder det mest centrale klagepunkt over P1 programmet, der blev sendt den 19. juni 2017. Programmet var det første af to afsnit, hvor program nummer to blev sendt den 21. august.

DR har forelagt oplysninger for klager og firmaet Novasol i rimelig tid. Det er Novasols valg ikke at medvirke

lytternes og seernes redaktør

Sagen drejer sig i store træk om, at DR ikke har forelagt kritikken for Novasol godt nok og givet firmaet en fair chance for at svare igen. Hverken i udsendelsen eller i de tilknyttede artikler. Klager mener ikke, DR gav Novasol en rimelig tidsfrist for besvarelsen af de spørgsmål, DR stillede. Novasol mener også, det er kritisabelt, at DR så bort fra, at Novasol ikke kunne nå at besvare klagerne og alligevel valgte at sende programmet.

Lytternes og seernes redaktør, Jesper Termansen, afviser alle tolv kritikpunkter. Han lægger vægt på, at novasol både telefonisk og på mail blev orienteret om programmet, spørgsmål og kritikpunkter i rimelig tid, inden programmet blev sendt. DR har ligeledes orienteret Novasol om de cases, der ville blive brugt i programmet. Novasol valgte at sende et kortfattet citat til en artikel dr.dk, men kunne også have valgt at kommentere andre af de forhold, som indgik i udsendelsen.

Klager mener desuden, at DR i programmet gennemgår brugerklager fra Facebook på en forkert og tendentiøs måde. Også dette punkt afviser lytternes og seernes redaktør. Han skriver: ”DR har forelagt oplysninger for klager og firmaet Novasol i rimelig tid. Det er Novasols valg ikke at medvirke.”

Programmet gennemgår de anmeldelser, der har været af Novasol og Dansommer og nævner, at 48 procent ud af 532 anmeldelser giver laveste rating - én stjerne, mens 30 procent giver højeste – 5 stjerner. Lytternes og seernes redaktør konkluderer, at selvom det ikke er en videnskabelig undersøgelse, så er det, bedømt ud fra egne præmisser, en redelig fremstilling af gennemgangen af de 532 anmeldelser.

Klager får ikke medhold i nogen af sine 12 klager.

DRs generaldirektør, Maria Rørbye Rønn, tilslutter sig afgørelsens konklusion.

Hele afgørelsen kan læses her:

Nyhedsbrev OM DR

Nyhedsbrevet 'DR om DR' udkommer hver torsdag med nyheder, baggrund og serviceoplysninger fra DRs egen verden.

Vis alle nyhedsbreve