Ford havde kæmpe bilfabrik på Nørrebro - og 5 andre ting du måske ikke vidste om livet for 100 år siden

Gå på interaktiv opdagelse i dine forfædres liv i starten af 1900-tallet.

Når du stemmer ved et folketingsvalg næste gang, så send en venlig tanke til dem, som kæmpede for retten til at stemme for 100 år siden.

At sætte et kryds ved et bestemt parti eller politiker ved folketingsvalg var nemlig dengang forbeholdt mænd over 30 med egen husstand.

Men i 1915 fik også danske kvinder og tjenestefolk stemmeret.

Store forandringer var på vej - også teknologiske. I gadebilledet begyndte automobiler at blive et hverdagssyn - og især Fords model T og A var populære. I starten var det primært murere, slagtere og tømrere, som bruger bilen som arbejdskøretøj. Først i 1960'erne blev det mere almindeligt for private at have en bil.

Læs også

Fra korsetter til power-suits: Se 100 års kvindemode på to minutter

Ford etablerede i 1919 en Ford T-samlefabrik i Heimdalsgade på Nørrebro i København. Bilerne fra fabrikken blev solgt i Skandinavien, Baltikum, Polen og Tyskland. Produktionen toppede i 1925 med i alt 24.579 Ford T-biler.

Du kan få meget mere at vide om perioden fra 1900-1950 i niende afsnit af 'Historien om Danmark' lørdag klokken 20.

Danmarkshistorien

DR sætter hele 2017 fokus på Danmarks historie via en lang række tv- og radioprogrammer - samt via historiske historier på dr.dk/ danmarkshistorien og Facebook.