Nøgne mennesker løber igennem en kornmark under en sol, der brager løs på en skyfri himmel. De råber energisk og ser nærmest vanvittige ud, mens de vælter rundt i det gule korn.

Sådan ville det med sangerinden Fallulahs egne ord se ud, hvis hendes nye sang ’Solarium’ var en film.

- Den naturkraft, der er i solen og i naturen, er ufattelig stor. Den er vildere, end nogen af os helt kan begribe, siger sangerinden, hvis borgerlige navn er Maria Apetri.

Det sidste års tid har den 32-årige sangerinde været vel beskæftiget med barsel og koncertturné rundt om i landet, så der har ikke været meget tid til at gå i studiet og arbejde med ny musik. Sangen er derfor det første nyskrevne nummer fra Fallulahs hånd siden begyndelsen af året - og som noget helt nyt synger hun denne gang på dansk.

Men tiden væk fra studiet har langt fra rustnet sangskrivningen. Da sangen skulle skrives, kom billederne væltende, og det var ikke svært for hende at forestille sig, hvordan den skulle tage sig ud, fortæller hun.

Hele ideen om at skrive om et element så vildt og voldsomt som solen virkede både dragende og åbenlys.

- Det blev ret hurtigt klart for mig, at det var menneskets relation til solen, jeg ville tage udgangspunkt i. Vi er i naturens nåde. Lige meget hvor meget teknik vi har, og hvad vi opfinder, så er det stadig naturen der bestemmer, hvad der sker, forklarer hun om den inspiration, hun fandt i solen.

Ofringer fangede opmærksomheden

Sangen er blevet til som en del af radioprogrammet ’Lågsus’ Danmarkshistorie’, der kører på P3 dette efterår.

- Det er også grunden til, jeg ville synge på dansk. Det virkede mest oplagt, når det nu er danmarkshistorie, jeg synger om, siger hun og fortæller, at det helt præcist er bronzealderen, som sangen 'Solarium' er inspireret af.

Flere historiske sange på vej
  • I løbet af efteråret vil en række danske artister fortolke danmarkshistorien gennem nye sange, der vil få premiere i P3-programmet 'Lågsus'.
  • I samarbejde med P3-redaktionen og 'Lågsus'-værterne har artisterne budt ind med hvilken del af danmarkshistorien, de vil fortolke, og derefter har de haft kreativ frihed til at skabe musik indenfor deres eget univers.

Det var historien om, hvordan en hest trækker solen henover himlen i en vogn, der i første omgang fangede Fallulahs opmærksomhed. Og solen omtales da også som en gylden gud i sangen.

Men da Fallulah begyndte at dykke ned i perioden, var det de mange moseofringer, hun virkelig blev grebet af.

- Jeg blev ret fascineret af, at man ofrede de mest dyrebare ting, man ejede, for at blive accepteret af solguden. Det er ret ekstremt, synes jeg, men det skabte også nogle meget malende billeder, fortæller hun.

Derfor blev sangen skrevet som en sansefuld beruselse.

Solen varmer mine knogler og kysser min hud, synger Fallulah i første vers, og teksten i mit blod som et narkotikum går igen i hvert omkvæd. Det er følelsen af at slippe hæmningerne og underkaste sig, der er den gennemgribende, siger sangerinden.

Den totale underkastelse

Selvom udgangspunktet for sangen er fundet i fortiden, så betegner Fallulah selv ’Solarium’ som en kærlighedssang, der rækker ud over tid og rum, fordi den tager udgangspunkt i de følelser, man kan få, når man bliver helt opslugt af sin betagelse og fascination af noget andet og større end sig selv.

Og det er noget, de fleste på et eller andet plan kan forholde sig til, mener hun.

- Man mister sig selv og sin fornuft, hvilket er en ret vild følelse. Men den fuldstændige dedikation kan jo også være ret ekstrem, om det så er dedikation til religion, film, mode eller en særlig livsstil.

Det er blandt andet historien om den her, Fallulah blev fascineret af: Solvognen, der forestiller en hest som trækker solen. (© Nationalmuseet)

Netop på grund af sangens universelle tema om kærlighed forventer Fallulah ikke, at lytterne vil høre bronzealderen i teksterne, hvilket heller ikke har været meningen.

Men hun synes den historiske kontekst er en styrke, fordi det giver sangen flere lag, som lytterne kan dykke ned i.

- Det er jo det fede med musik. Man kan gemme en masse mening og symbolik i sine sange, som er små skjulte skatte, som lytterne kan opdage.