preload loader
dr.dk/hjælp

dr.dk/tv FAQ

 

Driftstatus på dr.dk/tv

Hvordan virker tandhjulet i afspilleren?

  • DR arbejder løbende på at forbedre stabiliteten af video på dr.dk. I den forbindelse er afspilleren for nylig blevet ændret, således at videoen hentes på en ny måde, hvor afspilleren automatisk vil søge at levere den bedste kvalitet som internetforbindelsen og computeren tillader. Afspilleren vurderer dette løbende og man kan opleve at kvaliteten skifter, afhængig af hvad man ellers benytter sin internetforbindelse og computer til.

  • Hvis man oplever problemer med det automatiske kvalitetsvalg, kan man ved at klikke på tandhjulet manuelt vælge den ønskede bitrate. Det kan tage lidt tid at skifte, da afspilleren først spiller den del af videoen som allerede er hentet, førend der skiftes til den valgte kvalitet. Afspilleren husker ens valg, så næste gang man afspiller en video vil den samme kvalitet blive valgt.

Undertekster på DR NU

  • Nu kan du slå dansk-dansk-undertekster til og fra i DR NU-playeren på DRs programmer sendt efter d. 8. juli på www.dr.dk/tv
  • Når programmer har denne service til rådighed, vises symbolet [=] i playeren nederst til højre. 
  • Klik på knappen for at aktivere og deaktivere underteksterne. Playeren husker dit valg fra program til program.
  • Bemærk: Dansk-dansk-undertekster er indtil videre kun tilgængelig for Flash video-afspillere, dvs. DR NU på din computer, og endnu ikke for HTML5-afspillere, som anvendes til DR NU på din smartphone og tablet. 

Hvorfor kan jeg kun høre lyden, men ikke se programmet?

  • Det skyldes oftest, at din computer har et ældre skærmkort, eller ikke har hukommelse nok. Løsningen er at slå hardware acceleration fra. Det gør du således:
    1) Gå til en anden side, der viser en Flash-video (f.eks. http://www.ft.dk/webtv.aspx)
    2) Højreklik i videoen og vælg "Settings..."
    3) I vinduet der kommer frem, fjerner du fluebenet i "Enable hardware acceleration". Herefter trykker du "close".
    4) Prøv nu at gå ind på www.dr.dk/tv igen, og du skulle gerne kunne både se og høre programmerne. 

Hvorfor får jeg fejlmeddelelsen "Der er sket en fejl"?

  • Problemet kan skyldes mange forskellige faktorer i kæden fra DRs servere, over internetforbindelsen til dig til din computer og opsætningen af denne. Ofte løses problemet ved at trykke "Prøv igen" eller genindlæse siden i browseren.
  • Hvis problemet er permanent kan det skyldes antivirus- eller firewallsoftware, der blokerer for forbindelsen til vores servere. Du kan forsøge at justere på indstillingerne for denne type software.

Hvordan kommer jeg i gang med tv på nettet?

  • Når du ønsker at se gense et program on demand kan du finde det via dr.dk/tv forsiden,
  • Hvis der er flere programmer i en programserie – f.eks. Aftenshowet – angives det med et tal efter programtitlen på siden ’Programmer A-Å’ og med boksen ’Flere programmer’, som vises over play-ikonet, når du holder musen over player-vinduet.
  • Du kan se DRs kanaler, DR1, DR2, DR3, Ramasjang, DR K og DR Ultra i dr.dk/tv/live. Hold musen over player-vinduet og klik på kanal-ikonerne for at skifte kanal.

Hvilket udstyr skal jeg have for at kunne se tv på nettet?

  • DR NU er optimeret til at fungere på både pc og Mac.
    On demand-filerne er i formatet H.264/MPEG-4, der er en åben standard. Det afvikles i en flashplayer. Fordelen med Flash er, at det virker nogenlunde ens i alle browsere og er nemt at lave en god brugeroplevelse med.
  • Det er muligt at se tv på nettet i 3 kvaliteter: 1000 kbps, 500 kbps eller 250 kbps. Afspilleren vil automatisk søge at levere den bedste kvalitet som internetforbindelsen og computeren tillader. Afspilleren vurderer dette løbende og man kan opleve at kvaliteten skifter, afhængig af hvad man ellers benytter sin internetforbindelse og computer til.

Findes der tastaturgenveje til afspilleren?

  • Ja, der er en række tastaturgenveje til afspilleren. Du kan starte og stoppe den aktuelle afspilning ved hjælp af mellemrumstasten og du kan skifte mellem kapitlerne med piletasterne (højre og venstre).    

Hvorfor er der nogle af DRs programmer, som ikke er tilgængelige på dr.dk/tv?

  • Alle de programmer, DR har rettigheder til at vise på nettet, vil være at finde i DR NU. Dette gælder typisk DRs egne programmer, nyheder, sport og magasiner – men ikke film eller visse udenlandske tv-serier.

Hvor finder jeg Nyheder på dr.dk/tv?

  • I menuen til venstre er der et punkt der hedder "Nyheder". Her har vi samlet alle nyheder fra DR samt vores nyhedsmagasiner. 

Hvorfor hakker eller standser videoafspilningen?

  • Det kan skyldes, at din maskine har svært ved at afvikle programmerne. Her er det en god ide at have den allernyeste version af Flash, der kører video meget bedre end tidligere versioner.
  • Det kan også skyldes, at din internet-forbindelse ikke kan håndtere dataoverførslen hurtigt nok.
  • Hvis du er på et lokalnetværk med trådløs internetforbindelse kan dette give en ujævn videoafspilning. Forsøg, hvis muligt, at erstatte den trådløse forbindelse med et kabel.

Jeg bruger Mac men har kun lyd og sort skærm. Hvad gør jeg?

  • Mac-brugere kan ved den nyeste opdatering af Safari opleve, at tv-playeren afspiller med lyd, men sort skærm. Dette kan løses ved at vælge settings og fjerne acceleration via hardware. Dette kan gøres ved at klikke CTRL + klik på skærmen. Vælg settings og fjern fluebenet i hardware acceleration. Herefter skal siden genindlæses og så virker det.
  • DR HD i High Quality kan også give sort skærm. Dette kan løses ved at vælge lavere kvalitet eller fjerne hardware-accelerationen som beskrevet ovenfor.

Hvorfor får jeg et rødt kryds der, hvor videoen skulle være?

  • For at benytte DR NU skal din computer have Adobe Flash Player. Den kan downloades gratis her (eksternt link).

Kan jeg se tv på nettet i udlandet?

  • Det er muligt at se langt størstedelen af dr.dk/tv's programmer on demand. Der er dog få undtagelser - typisk indkøbte serier.
  • DR har desværre ikke rettigheder til at vise live tv på nettet i udlandet.

Jeg befinder mig i Danmark, men får at vide at jeg ikke har adgang til dr.dk/tv?

  • Problemet skyldes sandsynligvis, at din internetudbyder ikke har registreret din IP-adresse korrekt. Vi anbefaler, at du tager kontakt til din internetudbyder og forhører dig om problemet.

Hvorfor fungerer afspilleren ikke i Internet Explorer 8 64 bit?

  • Der findes endnu ikke en 64-bit udgave af Flash. Indtil den er klar, bliver du nødt til at benytte 32-bit versionen af Internet Explorer eller alternativ browser der kører 32-bit. Læs mere om forskelle på bit-versioner hos Microsoft (eksternt link).

Hvorfor stopper videoindlæsningen i afspilleren ved 0%?

  • Problemet skyldes sandsynligtvis, at du benytter en gammel version af Adobes Flash Player. Download den nyeste version gratis her (eksternt link)
 

Send eller anbefal link

Driftstatus for DR NU

Status for tekniske fejl i DR NU

 

Driftstatus DR Netradio

Status for tekniske fejl i DR Netradio

 
 
 
 
Du er her: dr.dk > Hjælp > DR NU

© Copyright DR 2014. Materialet må ikke gengives uden tilladelse jævnfør lov om ophavsret.