Bonanza

  • Otto Leisner

DR ønskede at give befolkningen en gave som tak for den gave DR havde modtaget i form af særbevillingen og rettighedsaftalen. Omdrejningspunktet i gaven skulle være digitaliseringen og tilgængeliggørelsen af arkiverne. Brugerne skulle inddrages i processen, og deres lyst til at gå på opdagelse i de digitaliserede materialer skulle stimuleres.

På pressekonferencen for arkivaftalen i efteråret 2007 annoncerede daværende Mediedirektør Lars Grarup, at DR ville lave en ”ønskeliste”, hvor danskerne skulle være med til at vælge, hvilke materialer, der skulle digitaliseres og tilgængeliggøres først. Konceptarbejdet tog fart og den 16. januar 2008, på Otto Leisners fødselsdag, lanceres Bonanza – Det bedste og det værste fra DR’s arkiver,

Henover tolv uger blev der lanceret ti kategorier, en om ugen. Kategorierne var temaer som: Begivenheder, Underholdning, Drama, Unge og Satire. I hver kategori var der 100 udvalgte udsendelser eller udsendelsesrækker repræsenteret med en kort beskrivelse og et klip fra udsendelsen. Brugerne kunne derefter gå på opdagelse i de 100 udsendelser, kommentere og diskutere dem på Bonanzas website samt stemme på de ti, som de fandt mest interessante. De ti udsendelser, der fik flest stemmer, blev efterfølgende digitaliseret og tilgængeliggjort ugen efter i høj opløsning og fuld længde, så brugerne kunne se dem i en særligt udviklet fuldskærmsbiografvisning. Danskerne elskede det – mere end 100.000 deltog i afstemningen.

I 2009 blev Bonanza-konceptet sammen med DR’s Kulturarvsprojekt hædret som vinder af det bedste online arkivprojekt for sin innovative tilgang til formidling og digitalisering af arkivmaterialer. Prisen er FIAT/IFTA’s og uddeles årligt ved en international broadcast arkivkonference.

Bonanzas website har i 2011 stadig mere end 65.000 månedlige brugere. Websitet har appellerer bredt og tiltrækker både unge og ældre. 55 % brugerne er mellem 0-39 år med en overvægt på de 20-39 årige. Gruppen fra 40-59 årige udgør 33% og de resterende 12 % er ældre. Der er en meget lille overvægt af mænd blandt brugerne som primært (79 %) kommer for at blive underholdt på den ene eller anden måde. Gennemsnitbrugeren bruger mere end 16 minutter per besøg, hvilket kan betegnes som meget højt, og gennemsnitsbrugeren besøger ofte sitet 35 % dagligt og 34 % mere end en gang per 14. dag.

Gå på opdagelse i Bonanza