Det er hårdt arbejde at have et særligt intelligent barn

Svar på alle dets spørgsmål og bliv ved med at udfordre barnet, råder eksperten på området.

Du bliver nødt til at interessere dig for de ting, som optager dit barn, så du kan tale med barnet om dem, siger psykolog Ole Kyed. (© COLOURBOX)

Mellem 2 og 5 procent af befolkningen har særlige forudsætninger – det vil sige, at de er særligt sprogligt, matematisk, kreativt eller musisk intelligente. Hvis man tager gråzonerne med, er gruppen naturligvis endnu større.

Og forældre til lige præcis den type børn, må ekstra meget på arbejde, siger psykolog Ole Kyed, der er en af landets førende eksperter på området:

- Man bliver nødt til at tænke sammen med de børn.

- Og hvis de interesserer sig for noget, som man ikke selv ved så meget om, og stiller en masse spørgsmål til det, så må forældrene på arbejde. Google er jo opfundet, og så må de gøre sig klogere på det område. Lyt til barnet og arbejd sammen med det.

Ole Kyed har netop udgivet sin bog ”De intelligente børn” i en ny og opdateret udgave, hvor bl.a. de fortalte casehistorier er ført up-to-date efter syv år.

De er svære at identificere

Rigtig mange forældre til børn med særlige forudsætninger, som er det politisk korrekte begreb for særligt intelligente børn, kan fortælle historier om, at det har taget år at nå frem til, hvorfor deres barn mistrivedes.

- Flere har sågar oplevet at få forskellige diagnoser hæftet på barnet, fordi dets adfærd ikke var, som man ønskede det. I virkeligheden var der ikke andet galt, end at barnet var særligt intelligent og savnede udfordringer, siger Ole Kyed.

Det største problem for de særligt intelligente børn er, at de savner at blive set, savner at få opmærksomhed og savner at få udfordringer. I skolen får de bare flere af de samme opgaver, når de er færdige. De skal i stedet have nye udfordringer og nye krav, så de bliver motiveret til at arbejde med tingene.

- Når jeg får børn ind til test for særlig intelligens, så bliver de simpelthen så lykkelige, fordi jeg udfordrer dem, giver dem opgaver og interesserer mig for det, de kan. Det er de slet ikke vant til.

Du kan selv udfordre dit barn

Et særligt intelligent barn er som regel kendetegnet ved, at det stiller mange spørgsmål og er meget videbegærligt, og det kan man faktisk arbejde videre med som forælder, siger Ole Kyed:

- Gør ting med dem. Tag dem med i haven eller på indkøb. De elsker at blive brugt.

- Giv dem opgaver, lad dem også gerne undervise andre, det kan godt gøres med respekt for begge parter. Og det giver dem et andet perspektiv at forstå, hvor andre er i deres opfattelse og forståelse og blive udfordret til at forklare noget kompliceret på en måde, så andre forstår.

Hvis barnet spørger rigtig meget, så giv forklaringer. Og hvor det ikke er muligt, så forsøg at få lukket og afsluttet, tilføjer han.

- Der kan være store ting omkring liv og død, følelser, værdier eller holdninger, som børn ikke kan følge. Og da må man give den simple forklaring og sige, at barnet må vente, til det er lidt ældre med at få den fulde forklaring.