KLUMME Fantastiske Forældreintra

Jeg foretrækker til enhver tid Forældreintra, frem for krøllede sedler fisket frem fra dybet af en nusset skoletaske, mener denne uges klummeskribent.

Gry Mathiesen har skrevet denne lørdags klumme på dr.dk. Hun og Kasper Harboe skriver på skift klummer til dr.dk hver lørdag. (Foto: Agnete Schlichtkrull © Dr)

Jeg kan egentlig meget godt lide Forældreintra. Noget af et statement, fornemmer jeg, som vindene ellers blæser for tiden, så det kræver vel en forklaring.

Måske går min søn i en virkelig sløv klasse, den hvor skolen har samlet de mest ligeglade og uengagerede forældretyper. Eller også er vi bare landet på et fornuftigt niveau for, hvilke beskeder vi sender til hinanden, forældre imellem og fra skolen til forældrene.

Om Gry Bruun Mathiesen

41 år.

Vært på Uhørt på P4 hver lørdag 12.15-14

Født og opvokset lidt nord for København, har giftet mig til Aarhus, hvor jeg har boet i 10 år.

Bor sammen med mand og to børn på 4 og 8. Er derudover så heldig at have voksne bonusbørn med dejlige familier.

Jeg elsker at have god tid, lave mad og læse bøger.

Jeg hader at have for travlt, når ting ikke virker og at cykle i regnvejr.

Jeg kan i hvert fald ikke rigtig genkende den omfattende lede ved Forældreintra, som jeg jævnligt støder på i artikler, klummer og i mit Facebook-feed.

I de 2½ år jeg har haft en profil i det forhadte system, har jeg fået to beskeder om et par bortkomne briller og en ditto speciallavet sandal. Rimeligt nok at efterlyse, synes jeg. Ellers er Forældreintra forbeholdt korte meddelelser om fødselsdage, legegrupper og andre arrangementer i klassen.

Og endnu mere kortfattede beskeder fra lærerne om at huske praktisk tøj til en udflugt, et syltetøjsglas til at fange insekter i og lidt om, hvordan det går i klassen. Helt nøgterne og nødvendige beskeder, som jeg formoder bliver modtaget og taget til efterretning af forældrene.

De bliver i hvert fald ikke debatteret og dissekeret i plenum.

Ingen endeløse diskussioner

Vi har ingen endeløse digitale diskussioner om sukkerpolitik eller problemer i frikvartererne, ingen debatter om rod i garderoben eller ”skyld-med-skyld-på” beskeder om, hvor mange der meldte afbud til den seneste sociale sammenkomst.

Jeg vil til enhver tid foretrække Forældreintra fremfor krøllede sedler, der måske, måske ikke, dukker frem fra det bundløse, nussede dyb i en drengeskoletaske.

Jeg er glad for, at vores køleskab ikke er plastret til med magneter, der kæmper for at holde fast på selvsamme sedler, og hvor er den med udflugten på fredag nu blevet af?

Den ligger på min telefon eller computer, og jeg bestemmer selv, hvornår jeg vil læse den. Ligesom jeg også helt selv afgør, om jeg vil have pop-up meddelelser eller ej, når der er nyt i indbakken.

Jeg ER projektleder

For nylig læste jeg et citat fra en PhD-afhandling (Maria Ørskov Akselvoll, Folkeskole, forældre, forskelle, Roskilde Universitet), der har undersøgt Forældreintra og hvad muligheden for digitale beskeder, gør for skolen og forældrerollen. Der står bla.:

Dermed forventer skolen implicit også, at forældrene indtager rollen som administratorer af børnenes skolegang. I det hav af informationer, som strømmer fra ForældreIntra, må forældrene holde styr på ugeplanens mange husk nu’er, på opslag fra lærerne og beskeder fra andre forældre.

Og jeg får lyst til at sige: Ja, hvem skulle ellers være projektleder for et barn på 7, 8, 10 år, der vel ikke kan forventes at holde styr på alt i det aktive børneliv, vi forældre jo også gerne ser at de har – både i skolen og fritiden?

Men det er selvfølgelig rimeligt at have en vis disciplin og retningslinjer for, hvordan man kommunikerer og om hvad. Og ærlig talt - hvad er alternativet til Forældreintra?

Vi booker tid hos tandlægen og på bilværkstedet online. Vi køber togbilletter og dagligvarer på nettet, og vi deler billeder og fødselsdagshilsner på de sociale medier.

Det ville da være underligt, hvis skolen var det sidste sted i vores hverdag, vi ikke var digitale.