Så meget skal dit barn sove

Flere end hvert tredje barn sover for lidt. Se her, hvor mange timer dit barn bør tilbringe under dynen.

En god nats søvn er vigtig - både for børn og voksne. (© Colourbox)

Flere end hvert tredje barn i Danmark i alderen 7-18 år sover for lidt. Og hvis man ser på aldersgruppen 7-9 år, så er det faktisk halvdelen, der ikke får søvn nok, viser en ny stor undersøgelse fra Rockwool Fonden.

Men hvor meget skal børn egentlig sove? Vi spurgte Søren Berg, der er asssocieret professor i medicin ved Universitetet i Lund og læge på søvnmedicinsk klinik, ScanSleep.

Han forklarer, at:

- Børn på 0-3 måneder bør sove 16-20 timer i døgnet.

- Børn på 3-12 måneder bør sove 11-16 timer i døgnet.

- Børn på 1-3 år bør sove 12-13 timer i døgnet.

- Børn på 3-5 år bør sove 11-12 timer i døgnet.

- Børn på 5-10 år bør sove 10-11 timer i døgnet.

- Børn på 7-12 år bør sove 9-10 timer i døgnet.

- Børn på 13-18 år bør sove 8-10 timer i døgnet.

Else Guldager

Else Guldager er sundhedsplejerske og har desuden en Ph.d. i Sundhedsvidenskab. Hun er også forfatter og har skrevet en række bøger.

Til daglig er hun redaktør på sundhedsplejersken.dk, ligesom hun i den sammenhæng er med til at undervise forældre og andre sundhedsplejersker i projekt Klar til Barn.

Sover dit barn for lidt, så bør du faktisk tage det alvorligt. Det er nemlig ganske vigtigt, at børn sover tilstrækkeligt, fortæller sundhedsplejerske Else Guldager:

- Søvn giver energi, og når børn sover, producerer hjernen mere væksthormon, immunapparatet stimuleres, "hjernen rydder op" og har andre signalsubstanser end om dagen. Når vi sover, hæmmes mange af kroppens impulser, og det har stor betydning for, at vi er godt tilpas, når vi er vågne. Og det gælder både voksne og børn.

- Alt efter dit barns alder kan for lidt søvn resultere i irritabilitet (dit lille barn bliver "pjevset"), større børn kan få koncentrationsbesvær, dårligt humør og nedsat indlæring.

Men hvordan sikrer man så, at ens barn får en god søvnrytme?

Først og fremmest handler det om faste rytmer og regelmæssighed, råder Else Guldager.

- Det er klogt at følge den samme rytme ret så stramt både i hverdagene og i weekenderne. Lys og mørke er også vigtige elementer. Mørke påvirker søvntilbøjeligheden, så man bliver døsig og tilsvarende sker med lys, at man påvirkes til overfladisk søvn. Derfor skal soverummet være mørkt.

Og så handler det om at finde nogle gode ritualer, ikke bare for små børn men også for større skolebørn.

- Ned i tempo en times tid inden sovetid. Krop og sjæl skal gøres parat til søvn. Stop for TV, computerspil, telefonsamtaler mv. Er der TV, som børnene gerne vil se, så kan det jo ofte ses på nettet på et senere tidspunkt. Aftal evt. med børnene, hvornår det ønskede program kan ses i stedet, siger Else Guldager fra sundhedsplejersken.dk.

- Hvis dit barn har svært ved at finde ro om aftnen, så kan lidt rolig massage måske hjælpe. Du kan også opfordre dit barn til at lukke øjnene og tænke på et dejligt sted i naturen, hvordan der ser ud, hvilke blomster, der er, om himlen er blå osv. Gør barnet opmærksomt på at det er godt at trække vejret roligt, dybt og slappe af i kroppen.