Sådan får dit barn et ordentligt forhold til sin skærm

GUIDE Hvornår sidder mit barn for meget foran sin skærm? Det spørgsmål stiller de fleste forældre nok sig selv engang imellem. Her er et fingerpeg.

Kig på hvad dit barn ellers bruger sin tid på, når du skal vurdere, om skærmtiden har taget overhånd. (Foto: Colorbox © Colorbox)

De fleste forældre har sikkert et had-kærlighedsforhold til ungernes tablet eller computer. Den er elsket, fordi den kan give børn - og forældre - et tiltrængt afbræk i en travl hverdag. Og hadet når det tager overhånd, og barnet ikke er til at drive væk i timevis.

Men hvornår er for meget egentlig for meget?

Familierådgiver Camilla Justesen har en række tegn på, at ungernes skærm-brug har taget overhånd - og en række god råd til at få dem til at bruge tiden på andre ting, hvis det er blevet nødvendigt.

1. Mister lysten til den virkelige verden

Der er flere ting, man kan holde øje med, hvis barnet vælger skærmen lige lovligt ofte, forklarer Camilla Justesen.

- Hvis dit barn flygter ind i den virtuelle verden, begynder at sige nej til legeaftaler, isolerer sig i timevis eller ikke ønsker kontakt - heller ikke i familien, så er det noget, man skal tænke over, siger hun.

2. Gider barnet andre ting?

Men som tommelfingerregel skal man kigge på alt det, barnet ellers bruger sin tid på - udover computerskærmen eller ipad'en, forklarer Camilla Justesen.

- Har de kontakt til jævnaldrende? Fungerer de socialt, når I er ude - kan de aflæse andres behov og reaktioner, og gider de at gå ud og røre sig engang imellem? Så er der ikke noget at bekymre sig om, siger hun.

3. Stil krav - ikke forbud

Hvis dit barn begynder at være mere sammen med sin skærm, end du synes godt er, så er der flere ting, man kan gøre for at bryde en ond cirkel.

Men generelt er Camilla Justesen ikke til decideret forbud:

- Det giver som regel masser af diskussioner, siger hun. Hun foreslår i stedet, at man stiller nogle krav til barnet, inden der er lov til spil:

- Stil for eksempel krav om, at de skal have haft fysisk bevægelse i 30 minutter. Eller at de skal have lavet andre aktiviteter - evt sammen med andre, hvis det giver mening, siger hun.

Og så skal man snakke med sit barn om, hvordan man har det efter lang tid foran skærmen, fortæller Camilla Justesen.

- Træn dit barn i at mærke efter, hvad der sker i kroppen og i hovedet. Og forstå behovet for andre aktiviteter. Og inddrag barnet i, hvad de aktiviteter kunne være, siger hun.

4. Vær rollemodel

Men fremfor alt skal forældrene tænke over, hvordan de selv har det med computeren, telefonen og ipad'en, forklarer Camilla Justesen.

- Hvis du ikke kan lade være med at tjekke hele tiden, så ser børnene jo det. Vi er deres rolle-modeller.

- Hvis et barn vokser op i et hjem med andre aktiviteter. Det kan være, at far laver meget mad. At mor syr eller maler. Eller man bevæger sig meget, eller laver et eller andet sammen, så inspirerer det og former vores børn, siger Camilla Justesen.

Om undersøgelsen

  • Danske børn ligger i den tunge ende, når det gælder om at tilbringe fritid sammen med vennerne. Det konkluderer en ny rapport fra WHO, der for første gang sammenligner børn og unges adfærd i 44 lande.
  • Undersøgelsen er lavet blandt unge i aldersgruppen 11 til 15 år, og viser at kun 14 procent af danske piger på 11 år er sammen med vennerne dagligt i fritiden. For drenge ligger tallet endnu højere på 16 procent.
  • Og tallene bliver ikke højere, når børnene bliver ældre. For de 15 årige er 7 procent af pigerne sammen med vennerne i fritiden, mens 13 procent af drengene er.

NYHEDSBREV

Få seneste nyheder om motion, mad, børn og livsstil - alle hverdage.

Vis alle nyhedsbreve