Sved skal der til: Men hvilken sportsgren er bedst til børn?

Håndbold, dans, skøjter, surfing, fitness eller fodbold. Der er mange sportsgrene, men hvilken skal man vælge?

60 minutter.

Så meget skal børn bevæge sig hver dag. Det er anbefalingen fra Sundhedsstyrelsen, som også vurderer, at fysisk aktivitet er en de vigtigste ingredienser til et langvarigt vægttab og et sundere liv.

Det er også årsagen til, at de fem børn i DR1-programmet ’Generation XL’ knokler med sporten for at tabe sig.

Gudmund går til amerikansk fodbold, Kristine til håndbold, Laura er begyndt til skøjteløb efter fem års pause, mens Valdemar surfer og Lukas spiller fodbold, så meget som knæene tillader det.

Men hvilken sport er bedst?

Et spørgsmål, der ikke er et entydigt svar på, fortæller Marina Aagaard, master i fitness og træning fra Syddansk Universitet.

- Jeg kan ikke sige, BUM! Den her sportsgren er den bedste til børn, for det er meget forskelligt. Hvor fitness ikke sætter store motoriske krav til børnene, kan det være sværere at få venner. Her er håndbold og fodbold bedre, men samtidig er boldspil også krævende, siger hun.

På samme måde er der fordele og ulemper ved svømning og cykling, hvor man ikke er hæmmet af lidt ekstra på sidebenene, men det kan være svært at snakke sammen undervejs.

Surfing, kajak og ridning er godt, men kan blive dyre sportsgrene på grund af udstyret.

Kommer Valdemar op og stå på surfbrættet?

Men hvad så med kalorieforbrændingen?

Ligesom det er forskelligt, hvilke sportsgrene, der fanger børnene - lige så forskelligt er det også, hvad man forbrænder af kalorier under træning.

- Det handler både om, hvor hårdt du træner, i hvor lang tid, og hvor mange muskler du bruger i din træning, siger Marina Aagaard.

Jo højere intensitet, desto højere energiforbrug og forbrænding.

Problemet er, at overvægt kan virke belastende og hæmmende for idrætsdeltagelse, så derfor kan det være nødvendigt at finde et kompromis.

Det kompromis kan være mere hverdagssport.

- Vi undervurderer tit, hvad en cykeltur til og fra skole kan gøre. Prøv at indføre mere bevægelse i hverdagen. Tag dit barn med på en gåtur eller cykl sammen i skole. Det tæller alt sammen, siger hun.

Overvægtige børn har fordel i denne sport

Børnelæge Jens-Christian Holm har behandlet tusindvis af patienter i Enheden for Overvægtige Børn og unge på Holbæk Sygehus. Han har en klar sportsfavorit, som er udbredt i hele Danmark:

- Håndbold er en af de bedste sportsgrene, man kan gå til. Håndbold er flere gange om ugen, der er venner eller veninder, og både i forsvar og angreb har man en fordel af at være lidt tung, siger han.

11-årige Kristine fik også tilbuddet om at begynde til håndbold, da hun besøgte sin behandling Jens-Christian Holm. Men der var hun lidt lunken ved ideen.

Se, hvordan det går Kristine til håndbold.

Sjovt eller nødvendigt?

Ifølge den seneste undersøgelse fra Idrættens Analyseinstitut, dyrker 83 procent af alle 7-15-årige sport, og flertallet flere gange om ugen.

Her kan du se, hvilke sportsgrene, der er mest udbredt blandt de 7-15-årige i 2016

  • Fodbold (37 pct.)
  • Svømning (25 pct.)
  • Gymnastik (24 pct.)
  • Løbehjul/skate/wave/rulleskøjter (21 pct.)
  • Løb (18 pct.)
  • Trampolin (17 pct.)
  • Håndbold (13 pct.)
  • Styrketræning (12 pct.)
  • Dans (12 pct.)
  • Spejder (11 pct.)

Marina Aagaard peger på én fællesnævner, når børn skal finde en sportsgren. Det skal være sjovt.

- Det kan være sporten, venskaberne eller det miljø, træneren skaber. Når aktiviteten er sjov, er man motiveret for at blive ved og kan derfor opnå et højere vægttab, hvis det er ønsket, siger hun.

Jens-Christian Holm anerkender, at det er en fordel, hvis sporten er sjov. Men det er sekundært, mener han:

- Det primære er, at barnet forstår, hvorfor det er vigtigt at dyrke sport. At barnet forstår nødvendigheden og får spørgsmålet 'Vil du sidde stille og tage på, eller dyrke motion og tabe dig?', siger Jens-Christian Holm.

Gode råd

  • Dyrk selv motion, og vær et forbillede for dit barn.
  • Lav idræt sammen. Det kan være en tur i svømmehallen, powerwalk i skoven eller en cykeltur.
  • Gør det klart for dit barn, at sport er nødvendigt.