Derfor skal du gå 10.000 skridt om dagen

Skridt er sunde, fordi det styrker knoglerne, forklarer motionseksperten. Og så kan alle være med.

Hvis du ikke lige har rundet de magiske 10.000 skridt, så tag familien med ud på en gå-tur, råder Marina Aagaard. (Foto: Thomas Tolstrup © Getty Images)

I dag og tre uger frem kører Dansk Firmaidræt's "Tæl Skridt"-kampagne, der opfordrer til, at man tæller sine skridt med en skridt-tæller, og at man kommer op på mindst 10.000 skridt om dagen.

Det er nemlig sundt at gå 10.000 skridt om dagen. Det fortæller motionsekspert Marina Aagaard, der også besvarer bruger-spørgsmål i brevkassen på dr.dk/levnu.

Marina Aagaard

Marina Aagaard er Master i Fitness og Træning fra Syddansk Universitet og er ekstern lektor på Ålborg Universitet (Idræt).

Spørg Marina
Har du et spørgsmål om motion, som du kunne tænke dig at stille til Marina Aagaard, så skriv det til os her

- Det betyder, at man er aktiv i stedet for at være inaktiv, og skridt styrker knoglerne.

- Typisk taler man om gang, når man snakker skridttælling, men det kan også være fx løb eller dans.

Marina Aagaard tilføjer, at nogle af skridtene i tråd med Sundhedsstyrelsens anbefalinger bør være moderat intensive, rask gang, og andre bør være høj-intensive, rask gang op ad trapper/bakker eller løb.

- Kan man ikke holde til det, kan man lave en anden aktivitet som får pulsen op, fx cykling. Det kan man godt ’omregne’ til skridt.

Japanerne satte standarden

At 10.000 skridt om dagen er blevet et almindeligt mål både i fitnessmåleudstyr, fitness trackere, og almen sundhedsvejledning skyldes nok især, at det tal er så let at huske, forklarer Marina Aagaard.

- Oprindelsen til netop den mængde skridt er ifølge en amerikansk skridt-forsker, Catrine Tudor-Locke ved Louisiana State University i USA, den, at brugen af skridttællere i forbindelse med OL i Tokyo i 1964, blev populært, og de 10.000 skridt var egentlig blot en slags slogan for en af de japanske skridttællere.

Efterfølgende er der blevet lavet forsøg med de 10.000 skridt, og det har vist sig at være et fornuftigt mål for daglig fysisk aktivitet.

10.000 skridt

’10.000 skridt om dagen’ er blevet et mål. Det mål er mest for personer over 50 år, mens yngre 18-40 årige bør op på 12.000 skridt. Vil man tabe sig, anbefales det, at man kommer op på over 15.000 skridt om dagen. Læs mere om at tælle skridt her.

Kilde: Marina Aagaard.

De 10.000 skridt svarer til cirka 8 km, omtrent 1 t 40 minutters gang. Der er dog forskel på skridtlængde og skridtfrekvens, hvor hurtigt man går.

Gå meget gerne flere end 10.000 skridt

Nu handler kampagnen godt nok om at gå 10.000 skridt om dagen, men faktisk skal der i de flestes tilfælde flere til. I forbindelse med vægttab skal man ifølge nogle anbefalinger helt op over 15.000 skridt, tilføjer Marina Aagaard.

Men for os alle sammen gælder det, at skridt er sunde:

- Skridt er sunde, fordi det styrker knoglerne, men gang kan erstattes eller suppleres af andre aktiviteter som tilføjer skridt eller aktivitet, der svarer til mængden af skrid.

- Man kan løbe, gå med stave, danse, cykle, steptræne, svømme, ro med mere, forklarer motionseksperten.

Når klokken er 16.00, og du ikke har gået nok:

  • Løb nogle ture op og ned ad trapperne som fritids-fitness eller i forbindelse med overarbejde!
  • Gå i firmaets (eller det lokale) fitnesscenter og gå, løb, step eller dans.
  • Gå hjem fra arbejde til fods – eller kør hjem og gå en tur med familie, kæreste eller venner.
  • Gå på indkøb (at bære poserne tæller som ekstra træning)
  • Dans på stedet til et underholdningsprogram eller musik – i stedet for at sidde i sofaen.
  • Næste dag: Stå op ved hæve-sænke bordet og trip på stedet og tag trapperne til alle ærinder. Find grunde/lejligheder til at gå mere på jobbet; tilbyd fx at hente kaffe …

NYHEDSBREV

Få seneste nyheder om motion, mad, børn og livsstil - alle hverdage.

Vis alle nyhedsbreve