Kom i form til skiferien

Træningsøvelser, der fokuserer på kropsstammen, benene og balanceevnen, kan forhindre en del skiskader.

Du kan med fordel gå i gang med at træne til den næste skiferie, så snart du kommer hjem. Men du kan altså også nå langt på et par uger eller måneder, siger motions-eksperten. (Foto: Johner Images © Getty Images)

Hvert år kommer skiglade danskere til skade, når de suser ned ad pisterne.

Og mens en del af skaderne kan være svære at styre uden om, så kan andre nemt undgås ved at træne sig i bedre form til skiferien.

Marina Aagaard

Marina Aagaard er master i fitness og træning fra Syddansk Universitet og er ekstern lektor på Ålborg Universitet.

Hun er også foredragsholder og forfatter til en række bøger om fitness og træning. Marina skriver løbende om træning for dr.dk/levnu.

For eksempel kan man reducere antallet af mange skader på knæ, skuldre og håndled, siger Marina Aagaard, som er motionsekspert på DR Lev Nu:

- Det allerbedste er at gå i gang med skitræningen, så snart man kommer hjem fra den årlige skiferie. Det næstbedste er to til tre måneder, inden man skal af sted. Men hvis det nu glipper, kan man også komme et godt stykke med intensiv træning to til tre uger inden afgang.

Styrk kropsstamme, ben og balance

De tre grundregler er, at man skal lave øvelser, der styrker den såkaldte kropsstamme, dvs. maven og ryggen, benene og balanceevnen. Og reglerne gælder uanset, om man dyrker langrend eller alpin.

- Og det behøver ikke at være så avanceret endda. Faktisk kan man træne de tre fokusområder med øvelser hjemme på stuegulvet, siger Marina Aagaard.

Endnu en fordel ved at komme i bedre form er, at man også kan få mere skiferie for pengene, siger motionseksperten:

- Uden fortræning bliver man typisk meget øm i kroppen, når man har været ude på skiene den første dag, og den ømhed strækker sig måske over et par dage. Men hvis du er god form, så mærker man stort set ingen ømhed, hvilket betyder at man nemmere kan stå på ski, og så er kroppen også hurtigere til at restituere.

Gode øvelser før skiferien

Nedenfor er tre videoer med Marina Aagaard, der viser gode øvelser til begyndere, middeløvede og øvede:

Ski Fitness 1 | Kom Godt i Gang Hjemme | Marina Aagaard, MFT

Ski Fitness 2 | Træn Videre Hjemme | Marina Aagaard, MFT

Ski Fitness 3 | Træn intensivt videre hjemme | Marina Aagaard, MFT

Så kan du nyde skituren - uden skader.

Opslået af DR Nyheder på 10. januar 2016

NYHEDSBREV

Få seneste nyheder om motion, mad, børn og livsstil - alle hverdage.

Vis alle nyhedsbreve