Vi pakker mange af de uskrevne regler ind i humor og sjove skilte

Det famøse skilt med billedet af den skidende hund med rød streg over - betyder: Vi gider ikke hundelorte i vores bed. Men hvorfor ikke bare sige det direkte?

Noget af det, der er gået igen fra flere af de kilder, Lev Nu har interviewet i forbindelse med vores sommer-tema om uskrevne regler, har været: Hvorfor siger vi ikke bare tingene lige ud - hvorfor gå og pakke budskaberne ind i fx ironi eller sjove skilte, der har et indirekte budskab?

Eksempelvis fortalte integrationensekspert Mehmet Yüksekkaya, der i sin tid undrede sig over, at danskerne satte flag i hundelortene i de københavnske gader:

- Danskere bliver aldrig gode til face to face at sige til en anden, hvis de er utilfredse med noget.

Sådan opfører vi os her

Alle kulturer bruger uskrevne regler. Det er de uskrevne, sociale spilleregler. En slags kollektiv norm for ’sådan opfører vi os her’. Sådan forklarer antropolog Andreas Kambskard, der er grundlægger af netværket Antropologisk.dk.

Vores uskrevne regler

Lev Nu sætter denne sommer fokus på vores uskrevne regler, både herhjemme og i udlandet.

For hvad er de uskrevne regler egentlig og hvordan lærer man dem? Og hvorfor kan man blive så sur eller provokeret, når de bliver overtrådt?

Hvilke uskrevne regler er vigtige, synes du? Skriv til redaktionen her.

- Når vi bruger symboler – fx skilte - i vores kommunikation, kan det virke stærkt. Hvis du tænker på hunden, der skider med rød streg over, så er den blevet så udbredt, at skiltene giver os alle sammen en fælles forståelse, en slags konsensus - vi er alle imod hunde, der skider på vores fortov.

- Eller skiltet 'din mor arbejder her ikke' - når man skriver således, så distancerer man sig fra det. Det er ikke den enkelte, der siger sådan – men den kollektive konsensus. Det er i hvert fald mere en kollektiv humoristisk påmindelse, end den enkelte person der konfronterer en anden. Når man distancerer sig på den led, så kommer ironien eller humoren i skiltningen også til at signalere – at man ikke mener det så hårdt, som det måske siges, fordi det siges af flere. Man bløder lidt op for irettesættelsen.

Ikke direkte konfrontation

At 'sige det med sjove skilte' er således en måde at sige fra på, men på en måde, så man slipper for den direkte konfrontation.

En af dem, der oplever, at mange ikke ønsker den direkte kommunikation, er lejrchef på DCU Camping i Nærum, Mark Malec. Han oplever, at folk i stadig stigende grad ikke kommer direkte til ham, hvis der er noget, de er utilfredse med - til gengæld griber de til tasterne, når de kommer hjem fra ferie. Han forklarer herunder:

Mark_Malec

Vi vil ikke være uvenner

På sociale medier, der stadig er relativt nyt og uprøvet land for os, har vi også udviklet et sæt spilleregler – uskrevne regler. Forklarer antropolog Andreas Kambskard:

Meget af det, der bliver skrevet på sociale medier, ville man aldrig drømme om at sige direkte til et andet menneske. Sociale medier er en slags ventil.

Andreas Kambskard, antropolog

- Fordi det er så nyt, har vi skulle lære at finde ud af, hvor meget – eller lidt – man kan tillade sig her. Vi har lært, at på sociale medier, så er der en distance til andre mennesker, fordi man ikke står direkte overfor dem og oplever deres reaktion. Det betyder, at man føler, man kan tillade sig mere her. Meget af det, der bliver skrevet på sociale medier, ville man aldrig drømme om at sige direkte til et andet menneske. Sociale medier er en slags ventil – her kan vi få luft for vores aggressioner.

- Vi mennesker har grundlæggende ikke behov for at skabe konflikter. Vi kan tænke om andre højtråbende og diskuterende kulturer – hold da op, nu lyder det som om de er uvenner – men i vores kultur kan vi ikke lide den facon. Så hellere sige det med sjove skilte, der signalerer – jeg mener det her, men vi er gode venner alligevel. Vi er konfliktsky og benytter os derfor ofte af ironi – eller vi griber til tasterne på Facebook. Når man skælder ud her, så sætter man sig selv mindre i spil – men man får alligevel sagt, det man mener, forklarer Andreas Kambskard.

Har du set nogle sjove eksempler på skilte, der benytter ironi og humor i forsøget på at irettesætte, så send det gerne til os på: levnu@dr.dk.