VIDEO Sådan kommer du i gang med at træne som 'Rigtige mænd'

Se træneren fra 'Rigtige mænd' vise gode begynder-øvelser, som du ikke bliver skadet af.

Jacob Søndergaards simple træningspas kan laves uden udstyr på et hvilket som helst gulv. (© Dr)

Hvis du ligesom de fem håndværkere fra tv-serien 'Rigtige mænd' er i elendig form og vejer lidt for meget, så er det en god idé at begynde at røre din krop noget mere.

Men du skal ikke finde de gamle støvede løbesko frem fra kælderen og begynde med at løbe en tur, hvis du ikke har motioneret i flere år.

Så bliver du lynhurtigt skadet, og det vil være så hårdt, at du hurtigt vil miste motivationen.

Øvelser til de første uger og opvarmning

De første 14 dage brugte håndværkerne fra 'Rigtige mænd' derfor på et simpelt 20 minutters træningspas for at vænne kroppen til at bevæge sig.

I denne video kan du se de rigtige mænds træner Jacob Søndergaard vise øvelserne, som også kan bruges som opvarmning til sværere øvelser, hvis du allerede er vant til at motionere:

Se Jacob Søndergaard gennemgå øvelserne, som de rigtige mænd begyndte med.

Suppler så med hårdere øvelser

Efter 14 dage med disse øvelser satte Jacob Søndergaard sværhedsgraden lidt op for de rigtige mænd.

Nu blev træningspasset suppleret med hårdere kropsvægtsøvelser, hvor konditionen og styrken blev sat mere på prøve.

En god øvelser til det er burpees, som også kan laves uden udstyr hjemme i stuen.

Se Jacob Søndergaard vise, hvordan man laver burpees.

Nu er du klar til kettlebell-træning

Først 3-4 uger efter de allerførste øvelser gik de rigtige mænd i gang med at styrketræne med kettlebells-vægte.

Endelig skal det siges, at svømning og cykling er ikke-vægtbærende aktiviteter, så det kan man godt starte på til trods for overvægt.

Men løb vil altså for de fleste ødelægge mere end gavne, hvis man vejer en del for meget.

Du kan se alle afsnit af tv-programmet 'Rigtige mænd' på dr.dk/tv.